❓براى خواستگارى چگونه از طرف مقابل و ويژگى هاى ادعا شده، اطمينان حاصل كنيم؟
✍پاسخ:
همسر ايده آل از صفاتى بايد برخوردار باشد كه هر صفتى از راهى خاص احراز مى گردد؛
1⃣ تحقيق و بررسى از خانواده و چگونگى روابط خانوادگى و فاميلى، ويژگى هاى تربيتى و فرهنگى او را نشان مى دهد.
2⃣ تحقيق و شناسايى دوستان و نزديكان و رفقاى صميمى در محل زندگى و سكونت، محل درس و محل كار از وضعيت اجتماعى و سليقه هاى او خبر مى دهد.
3⃣ گفتگوى مستقيم و تحت نظارت خانواده هاى دو طرف زمينه اطلاع يافتن از نقطه نظرات او درباره مسائل مختلف را فراهم مى آورد و آنچه در آينده مى تواند در زندگى مشترك تأثيرگذار باشد و نيز آگاهى يافتن از طرز تفكر او درباره دين و ضرورت ديندارى مشخص مى شود.
⚠️بى ترديد اگر دختر و پسر قبل از آگاهى از اصالت خانوادگى، ميزان اعتقاد فردى و خانوادگى و شناخت خصايص جسمى و روانى (سابقه هاى بيمارى خانوادگى و...)، به سراغ شناخت پيام هاى محبت آميز بروند و به گفت و گو بپردازند، به احتمال زياد به ازدواج نسنجيده منتهى مى شوند؛ چرا كه ريسمان عشق و احساسات را نمى توان به آسانى گسست.
🔖البته عشقى كه با تعقّل و تفكّر بيگانه است نتيجه اى جز سردرگمى ندارد: بنابراين بايد ويژگى هاى گفت و گوى خواستگارى را به خوبى بازشناخته و بر اساس آن اقدام شود.
#ازدواج
🌹 @Tollabe_pasokhgoo
~ •┈┈••✾•✨🌸✨•✾••┈┈• ~
💢 زن میتواند و باید به بالاترین قلهی انسانی یعنی مقام خلافت الهی برسد!
✍️ #آیت_الله_جوادی_آملی :
🔹قرآن برای تعلیم و تزکیهی انسان نازل شده است. اصالت انسان به روح اوست. روح انسان جنسیت ندارد. بنابراین شأن زن و مرد در قرآن، تفاوتی از این حیث ندارند، خطابات قرآنی نیز اختصاصی به مردان ندارد.
🔸قرآن، هیچیک از ارزشها و ضد ارزشها را نه مذکر میداند و نه مونث، زیرا بدن، موصوف این اوصاف نیست، یعنی بدن، مسلمان یا کافر، عالم یا جاهل نمیشود.
«عقل نظری» که وصفش علم و اندیشه است، «دل» که کارش کشف و شهود است و «جان» که وصفش فجور و تقواست، هیچیک نه مؤنثاند و نه مذکر. همچنین در مسائل اخلاقی مانند صبر و توکل، هیچیک مؤنث یا مذکر نیستند.
دعوت الهی اختصاصی به مردان ندارد.
♦️زن میتواند و باید به بالاترین قلهی انسانی یعنی مقام خلافت الهی برسد. چنانکه زنانی به این قله رسیدند و قرآن کریم مقام بلند آنان را ستوده است؛ حضرت مریم و سه زنی که حضرت موسی را از کشته شدن حفظ کردند، از جمله این زنان هستند.
📚 زن در آیینه جلال و جمال، فصل1
#پاسخ_به_شبهات_زنان
#جایگاه_زن_در_اسلام
#جایگاه_زن_در_قرآن
#زن
🔴 @Tollabe_pasokhgoo
سوالی مهم درباره آیات ۳۸ و ۳۸ سوره مدثر.Mp3
831.9K
❓خداوند در آیات ۳۸ و ۳۹ سوره مدثر می فرماید «هرکسی در گرو چیزی است که کسب کرده است. مگر اصحاب یمین». چرا خدا فقط اصحاب یمین را استثنا کرده است؟
🎤پاسخ #استاد_ملکی
#معاد
#پرسمان_قرآنی
#درسهایی_از_قرآن
#پرسمان_اعتقادی
🌼 طلاب پاسخگو🔻
♦️ @Tollabe_pasokhgoo
࿐჻ᭂ⸙🍃🌸⸙჻ᭂ࿐
❓بصيرت به چه معناست؟ آيا همان عقل يا فهم و شعور است؟ چه اهميتي دارد؟ و راه هاي دست يابي به آن را بگوييد و چرا بعضي افراد مشهور دچار بي بصيرتي مي شوند؟
✍پاسخ کوتاه:
🔸بصيرت به معناي بينايى، دانايى، زيركى، هوشيارى، بينش، آگاهي و صفتی در شخص است که به او توانایی شناخت حق از باطل، زمان شناسي، شـنـاخـت فتنه، شـنـاخـتن دوست و دشمن، تولي و تبري، آگاهي از ترفندها و خدعه هاي دشمن، مي دهد
🔹انسان در حوادث پيرامونش، تدبر كند؛ سعى كند از حوادث به شكل عاميانه و سطحى عبور نكند؛ به تعبير امام علي(ع) اعتبار كند: «رحم اللَّه امرء تفكّر فاعتبر»(نهج البلاغه، خطبه ۱۰۳)
🔸شما جوانان براى اينكه ايران اسلامى را بسازيد، يعنى هم ملت و ميهن عزيز و تاريختان را سربلند كنيد، هم وظيفه خودتان را در مقابل اسلامِ باعظمت انجام دهيد، بايد بيدار باشيد، بايد هوشيار باشيد، بايد در صحنه باشيد، بايد بصيرت را محور كار خودتان قرار دهيد. مواظب باشيد دچار بىبصيرتى نشويد.
👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
------❀••┈••❈✿🌸✿❈••┈••❀------
💫طلابپاسخگوسوالاتشما💫
🕊•| @Tollabe_pasokhgoo|•🕊
------❀••┈••❈✿🌸✿❈••┈••❀------
لیبرالیسم و اسلام- استاد شاکرین.pdf
389.2K
📕 #مقاله لیبرالیسم و اسلام
✍استاد حمیدرضا شاکرین
💧چکیده:
لیبرالیسم یکی از ایدئولوژی های مدرن سیاسی است که امروزه بسط و نشر آن، از برنامه های استکبار جهانی در رویارویی با اسلام و انقلاب اسلامی است.
💥در این مقاله پنج مسئله از دیدگاه لیبرالیسم و اسلام کاویده شده است. این مسائل عبارت اند از: ۱. جایگاه فرد و جامعه؛ ۲. #آزادی؛ ۳. دولت وحکومت؛ ۴. #عدالت؛ ۵. اخلاق.
🔹افزون بر انتقاداتی که بر هریک از گمانه های لیبرالی درباره مقوله های یادشده وجود دارد، تفاوت های چشمگیری بین نظریه اسلامی و دیدگاه لیبرالی در این زمینه ها به چشم می خورد.
#نقد_لیبرالیسم
🌼 @Tollabe_pasokhgoo
࿐჻ᭂ⸙🌺🌺⸙჻ᭂ࿐
❓حکم استفاده از کتابهای PDF ایرانی و خارجی که در اینترنت موجود است چیست؟ آیا استفاده از آنها بدون پرداخت بها اشکال دارد؟ بدلیل گران بودن کتاب و زیادی حجم کتاب، از PDF استفاده میکنیم.
✅پاسخ:
خلاف مرتکب شدن به بهانه اینکه هزینه زیاد است، پولش را نداریم، وقتش را نداریم، حجم کتاب بالاست، جایی پیدا نمیشود، اینها مجوز برای ارتکاب خلاف نمیشود. اما در مورد حق تالیف، نظر حضرت آقا این است که حقوق معنوی دیگران از جمله حق التالیف که شخصیت حقیقی مثل فرد یا افراد خاصی، یا شخصیت حقوقی مثل سازمانی یا موسسهای کتاب یا نرم افزاری را تهیه کرده اند و افرادی میخواهند استفاده کنند، حقوق آنها باید رعایت شود. بنابراین اگر کسی به عنوان حق التالیف دیگران را از استفاده بدون خریداری منع کرده باشد - که گاهی اوقات روی کتاب نوشته میشود حق چاپ برای مولف محفوظ است یا برای ناشر محفوظ است - و بدون اجازه یا بدون کسب رضایت یا بدون پرداخت حقی استفاده کند، بنابر احتیاط واجب استفاده از آن جایز نیست، گاهی استفادهی متعارف جزئی که منعی در کار نیست، مثلا یک مطلبی را از کتاب در پایاننامه خودش نقل می کند و ماخذش را هم ذکر میکند، اینها اشکالی ندارد؛ یا مثلا چند صفحه زیراکس میگیرد که متعارف هست و مشکلی ندارد. اما در موارد بیشتر باید از صاحب اثر اجازه بگیرد.
🌐سایت دفتر رهبر معظم انقلاب
#احکام
🔴 @Tollabe_pasokhgoo
4_5825430350209220783.mp3
878.4K
❓احترام به پدر قمار باز هم واجبه؟
🎤پاسخ #استاد_ملکی
#احکام
👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
࿐჻ᭂ⸙🍃🌹🍃⸙჻ᭂ࿐
🌷باطلابپاسخگوهمراهباشید🌷
🌹 @Tollabe_pasokhgoo
࿐჻ᭂ⸙🍃🌹🍃⸙჻ᭂ࿐
✅ثمره انجام وظیفه!
آقا سید محسن جَبَل عامِلی از علمای بزرگ شیعه است، نوادهی برادر مرحوم آقا سید جواد، صاحب [کتاب] مفتاح الکرامه است. ایشان در دمشق مدرسهای تأسیس کردهاند که دانشآموزان شیعه در آن مدرسه تحت نظر آن جناب تحصیل میکنند حاج سید احمد مصطفوی که یکی از تُجار قم است، گفت من از خود سید محسن اَمین شنیدم که میگفت یکی از تربیت یافتگان مدرسهی ما برای تحصیل علم به آمریکا مسافرت کرد از آنجا نامه ای برای من نوشت به این مضمون که: چند روز پیش شاگردان مدرسهی ما را امتحان میکردند من هم برای امتحان رفتم. مدتی نشستم تا نوبت به من رسید، بسیار طول کشید تا اینکه وقت دیر شد، دیدم اگر بنشینم نمازم فوت میشود، از جا حرکت کردم که بروم نماز بخوانم، آنهایی که در آنجا بودند پرسیدند کجا میروی؟ چیزی نمانده که نوبت تو برسد. گفتم من یک تکلیف دینی دارم وقتش میگذرد. گفتند امتحان هم وقتش میگذرد، اگر این جلسه برگزار شد، دیگر جلسهای تشکیل نخواهند داد و برای خاطر تو هرگز هیئت ممتحنه جلسهی خصوصی تشکیل نمیدهند. گفتم هر چه بادا باد. من از تکلیف دینی خود صرف نظر نمیکنم. بالأخره رفتم. از قضاء هیئت ممتحنه متوجه شده بودند که من به اندازهی اداء یک وظیفهی دینی غیبت نمودهام انصاف داده، اظهار کرده بودند که چون این شخص در وظیفهی خود جِدّی است، روا نیست که او را مُعطّل بگذاریم. برای قدردانی از اینکه عمل به وظیفه نموده باید جلسهای خصوصی برایش تشکیل دهیم. این بود که جلسهی دیگری تشکیل دادند، من حاضر شدم و امتحان دادم. آقای سید محسن امین پس از نقل داستان فرمود من در مدرسه چنین شاگردانی تربیت کردهام که اگر به دریا بیفتند دامنشان تَر نمیشود .
📚اَلکَلام یَجُرّ الکَلام، آیت الله سید احمد زنجانی،ج۲،ص۳۵
📜 آشنایی با علامه سید محسن امین عاملی
#اخلاق
#آشنایی_با_علما
🔴 @Tollabe_pasokhgoo
17.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 تصریح کتب اهلسنت بر توهین بزرگ عمر بن خطاب به حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در ماجرای حدیث قرطاس
🔊 استاد حسینی قزوینی
💥ببینید و انتشار دهید
▪️ @Tollabe_pasokhgoo ◾
🔺سيره پيامبر در برخورد با اشرار
✍استاد محسن قرائتی:
جمعى از مشركان مكه به مدينه آمدند و مسلمان شدند ولى چون بيمار بودند به فرمان پيامبر به منطقه خوش آب و هوايى در بيرون مدينه رفتند و اجازه يافتند از شير شتران زكات بهرهمند شوند.اما چون سالم و تندرست شدند،چوپانهاى مسلمان را گرفته دست و پاى آنان را بريده و چشمان آنها را كور كرده و شترهايشان را به غارت بردند و دست از اسلام برداشتند.
رسول خدا فرمان دادند آنها را دستگير كنند و همان كارى را كه با چوپانان كرده بودند بر سر خودشان بياورند.
خداوند در آيه ٣٣ سوره مائده مىفرمايد:
«إِنَّما جَزاءُ الَّذِينَ يُحارِبُونَ اللّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَساداً أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلافٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيا وَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذابٌ عَظِيمٌ»
همانا كيفر آنان كه با خداوند و پيامبرش به محاربه برمىخيزند و(با سلاح و تهديد و غارت)در زمين به فساد مىكوشند،آن است كه كشته شوند،يا به دار آويخته شوند،يا دست و پايشان بطور مخالف بريده شود يا آنكه از سرزمين(خودشان)تبعيد شوند.اين كيفر ذلت بار دنيوى آنان است و در آخرت برايشان عذابى عظيم است.
آرى،براى اصلاح جامعه پس از موعظه و ارشاد،قدرت و قاطعيت نيز لازم است.
در اين آيه چون جنايات اشرار متفاوت است،كيفرهاى متفاوتى نيز براى آنان قرار داده شده است كه اختيار اجراى آن با حاكم اسلامى است كه طبق عدالت و به مقدار جنايت و برطرف كردن وحشت و بهم زدن امنيت عمومى در شهرها و روستاها و جادهها تصميم مىگيرد.
به فرموده روايات،كسى كه با اسلحه جان و مال و ناموس مردم را تهديد كند،مشمول اين كيفر خواهد شد.و مهمتر آنكه اين افراد را قرآن محاربين با خدا ناميده است.
مسئول سركوبى اشرار در اين ماجرا به فرموده روايات على ابن ابيطالب عليه السلام بود.
اگر در اين آيه فرمان قتل و به دار آويختن و قطع دست و پا و تبعيد از طرف خداوند رحيم توسط پيامبر رحمت نازل شده به خاطر آن است كه برهم زدن امنيت عمومى توسط اشرار چيزى نيست كه با تذكر و فرستادن نامه و نماينده و گفتگو حل شود.
در دين اسلام در كنار بيّنات(معجزات روشنگر)و در كنار كتاب و قانون آسمانى و در كنار ميزان كه نماد قسط و عدالت است،سخن از آهن آمده است،يعنى اوّل كار فرهنگى و تربيتى و سپس اعمال قدرت و تنبيه.
آرى،با اشرارى كه مانع گسترش عدالت هستند جز با آهن كه نماد قدرت و قاطعيت است نمى توان برخورد كرد.
با نگاهى گذرا به آيه ٢٥ سوره حديد مىفهميم كه در مديريت به هركس مسئوليت مىدهيم بايد ابزار كار او را در اختيارش قرار دهيم.
«لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْمِيزانَ لِيَقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَ مَنافِعُ لِلنّاسِ وَ لِيَعْلَمَ اللّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ»
همانا ما پيامبرانمان را با دلايل آشكار فرستاديم و همراه آنان كتاب(آسمانى)و وسيله سنجش فرو فرستاديم تا مردم به دادگرى برخيزند و آهن را كه در آن نيرويى شديد است و منافعى براى مردم دارد فرو آورديم(تا از آن بهره گيرند)و خداوند معلوم دارد چه كسى او و پيامبرانش را به ناديده يارى مىكند.آرى خداوند،قوى و شكستناپذير است.
بر اساس اين آيه جامعه به سه قوه نياز دارد:
قوه مقننه: «أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ»
قوه قضائيه: «وَ الْمِيزانَ لِيَقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ»
قوه مجريه: «أَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ»
#حجت_الاسلام_قرائتی
📚کتاب سیره پیامبر اکرم (ص) با نگاهی به قرآن کریم، ص۷۸
🗃ناشر:مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن
شهادت یا رحلت حضرت رسول اکرم محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم و حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام تسلیت باد
▪️ @Tollabe_pasokhgoo ◾
💥بزرگترین مصیبت امیرالمومنین(ع)
قال امیرالمومنین علی علیه السلام:
«قلّ يا رسول اللّه عن صفيّتك صبرى و رقّ عنها تجلّدى إلّا أنّ فى التّأسّى لى بعظيم فرقتك و فادح مصيبتك موضع تعزّ؛[۱]
گرچه پيمانه صبرم از فراق دختر برگزيده ات لبريز شده؛ ولى مصيبت مرگ و رحلت[شهادت] تو به قدرى بزرگ بود كه ديگر مصيبت ها را در برابر من كوچك مى كند»[۲]
[۱] نهج البلاغه؛ خطبه ۲۰۲
[۲] پيام امام امير المومنين عليه السلام،ج۸،ص۵۵۲
▪️شهادت یا رحلت شخص اول عالم امکان حضرت رسول اکرم محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) و شهادت حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام) تسلیت باد▪️
▪️ @Tollabe_pasokhgoo ◾