♨️علت عدم حضور آیت الله مکارم در برنامه ماه رمضان سیما اشتغالات حوزوی است
♨️مسئول پایگاه اطلاع رسانی آیت الله ناصر مکارم شیرازی: علت عدم حضور این مرجع تقلید در برنامه ماه رمضان صدا و سیمای جمهوری اسلامی اشتغالات زیاد حوزوی است.
@tollabolkarimeh 🌷
com.farasai.ahadithmanavi-1.apk
4.27M
نرمافزار
#احادیث معنوی
#صد و ده #چهل حدیث در موضوعات متنوع
👈نقل از کانال آوای معرفت
@tollabolkarimeh 🌷
مقدمه استاد #مصطفی_نیک_اقبال بر کتاب احادیث معنوی:
هو الحق
طی سالها تتبّع در صدها هزار حدیث گاهگاه به احادیثی برمیخوردم که بسیار به دل مینشست، مرهم درد و حیات قلب بود، گویی دل را دگرگون میکرد و نوری در آن خلق مینمود. گویی مرکز ثقل معرفت آدمی را تعالی میداد. گویی آدم بعد از شنیدن آن کلام بی اغراق آدمی دیگر میشد. آدمی که شنیده ، دانسته، نوشیده، و حیران شده. این احادیث را برمیگزیدم و درجایی گرد میاوردم. این کتاب حاصل بیست سال گرد آوری چنین احادیثی است: «احادیث معنوی». و حال که کار به پایان رسیده میبینم از میان بیش از چهارصد هزار حدیث، بیش از چهارهزار گردآمدهاند. یعنی برای یافتن هر حدیث در این مجموعه بیش از صد حدیث را تتبع کردهام. که براستی مشکل بود. سخت است صفحات بسیار بخوانی و مکررات و واضحات و بدیهیات و منسوخات و متشابهات و مشکوکات و فقهیّات وطبیعیات و مغیبات و مضیّات و مستقبلات و تمثیلات و اسرائیلیات را واگذاری و با زبخوانی و بخوانی تا به آنچه خاصّ، خالص و چون گوهر درخشنده است برخوری. آنچه را عقل انسان ، بما هو انسان، صرف نظر از آیین و زمان، حسن و زیباییاش را وجدان میکند. آنچه را میشود بر سر در هر سرایی در هرکجای این گیتی نوشت و به آن عمل کرد و به سعادت رسید. آنچه هرکس شنید پرسید که چنین زیبا گفته؟ کلامی که خود نور است و دلیل ذوالنور بودن صاحبش. به این معنا این کتاب معجزه ای است ا زمعجزات نبوت نبی ما و وصایت امامان ما.
کتاب احادیث معنوی مجوعهای است از یکصد و ده چهل حدیث. هر یک از این چهل حدیثها به گونهای تنظیم شده که تا حد امکان حدیث یکم به موردی خاص و حدیث دوم به موردی دیگر اشعار داشته باشد الی آخر که تفصیل آن به این صورت است:
حدیث ۱: توکل، تفویض، رضا، تسلیم، یأس از غیر خدا، اخلاص. حدیث ۲: راستی، صدق، خوشنیتی، حسن ظن، نیک پنداری، پاکنیتی. حدیث۳: عفو، بخشش. حدیث ۴: بردباری، شکیبایی، صلح، مدارا. حدیث ۵: خاموشی، نیکگفتاری، سرّداری، ستاری.حدیث ۶: ترک خواست و زهد در دنیا. حدیث ۷: نماز، نیاز، عجز، دعا. حدیث ۸: جستجوی علم دین. حدیث ۹: سخاوت و بخشندگی. حدیث ۱۰: شناخت مردم. حدیث ۱۱: عبادت، تهجد. حدیث۱۲: نظم وتقسیم اوقات. حدیث ۱۳: جماعت، همکاری، وظایف اجتماعی. حدیث ۱۴: احسان به والدین، صله ارحام. حدیث ۱۵: - وفا و امانتداری. حدیث ۱۶: خوراک و پوشاک و مسکن ، نظافت و پاکیزگی. حدیث ۱۷:-خوشخلقی، مهربانی. حدیث ۱۸: نیکی کردن. حدیث ۱۹: خانواده. حدیث ۲۰: کسب و کار و معیشت. حدیث ۲۱: شکر و جبران. حدیث ۲۲: ادب و تواضع، ترک خودخواهی و خودپسندی. حدیث ۲۳: انس با قرآن. حدیث ۲۴: پرهیز از گناه. حدیث ۲۵: شناخت سنتهای خدا. حدیث ۲۶: قبول ولایت. حدیث ۲۷: محاسبه و تفکّر. حدیث ۲۸: انصاف و پذیرش. حدیث ۲۹: مراقبه،ذکر و حضور. حدیث ۳۰: صلۀ نیکان. حدیث ۳۱ الی ۴۰: الباقی.
بنابراین هم میشود در یک مجلس چهل حدیث گونهگون با نظر به مراتب و ابعاد مختلفی که در تعالی آدمی موثر است خواند و هم میتوان برای پیگیری مطلبی خاص ، مثلا احسان به والدین، که حدیثهای ۱۴ متکفل آنند، همان مدخل را در یکصد و ده چهل حدیث دنبال کرد.
راجع به مصدر احادیث: مسیری که در قرائت و برگرفتن احادیث طی بیست سال طی شده این بوده که اکثر کتب روایی شیعه بررسی گشته اما بر کتابهایی تأکید شده منجمله از بحارالانوار جلدهای اول الی هشتم شامل کتاب عقل، کتاب علم، کتاب توحید، کتاب عدل، و کتاب معاد و سپس هفت جلد مربوط به ایمان و کفر شامل جلدهای شصت و چهار الی هفتاد و سپس سه جلد مربوط به کتاب عشرت و آداب و سنن شامل جلدهای هفتاد و یک الی هفتاد و سه و سپس سه جلد مربوط به روضه و نواهی شامل جلدهای هفتاد و چهار الی هفتاد و شش به طور کامل و با دقت بیشتر خوانده شده و در جلسات گروهی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است. پس از آن کتابهای نهجالبلاغه، نهجالفصاحه و سپس یازده جلد کتاب میزانالحکمه و پس از آن سی جلد کتاب آثارالصادقین مورد بازبینی دقیق قرار گرفته است. سپس از کتاب وسایل الشیعه مجلدات مربوط به جهاد نفس و عشره بررسی دقیق گشته است. در این تحقیق مستقیما به مراجع اهل سنت مانند صحاح ستّه و کنزالعمّال مراجعه نکردهام بلکه از روایات عامّه همانها که در میزانالحکمه نقل شده بررسی و از آنها انتخاب کردهام. بدلیل اینکه امروزه با جستجویی سادهای در رایانه، مصادر و اسناد احادیث قابل احصاء است از درج آنها خودداری کردم و البته عمدی دیگر هم در کار بوده و آن اینکه احادیث منتخب، مطابق حسن عقلی و وجدان فطری است و میشود بجای آنکه برای درستی آنها از وجاهت قائل کمک گرفت، خود دلیل بر وجاهت و امامت و عصمت و علم بیکران قائل باشند. در مقدمه رسالهای در علم حدیث آوردهام که برای اهلش قابل استفاده و راهگشاست.
@tollabolkarimeh 🌷
🌼دعای روز هفتم ماه مبارک🌼
🌷اللَّهُمَّ أَعِنِّی فِیهِ عَلَی صِیَامِهِ وَ قِیَامِهِ وَ جَنِّبْنِی فِیهِ مِنْ هَفَوَاتِهِ وَ آثَامِهِ وَ ارْزُقْنِی فِیهِ ذِکْرَکَ بِدَوَامِهِ بِتَوْفِیقکَ یَا هَادِیَ الْمُضِلِّینَ
خدایا مرا در این ماه بر روزه و شب زنداری اش یاری ده، و از لغزشها و گناهانش دورم بدار، و ذکرت را همواره روزی ام کن، به توفیقت ای راهنمای گمراهان.🌷
@tollabolkarimeh 🌷
💢فضیلت و شرافت ماه مبارک رمضان/ درهای بهشت در این ماه گشوده است
📌برشی از کتاب «عالیترین مکتب تربیت و اخلاق یا ماه مبارک رمضان» اثر آیتالله #صافی_گلپایگانی؛
🔹رسول خدا صلیاللّه علیه وآله:
🔹ایها النّاس! درهای بهشت در این ماه گشوده است؛ از خدا بخواهید که [این درها را] به روی شما نبندد و درهای آتش، بسته است؛ از پروردگار خود بخواهید که آنها را به روی شما باز نگرداند.
🔹ای مردم! هر کس از شما خُلق خود را در این ماه نیکو سازد، گذشتن از صراط در روزی که قدمها بر آن بلغزد، برای او است.
🔹ای مردم! به درستی که جانهای شما در گرو عملهای شما است؛ پس با استغفار، از گرو بیرون آورید، و پشتهای شما از گناهانتان سنگین است. پس به طول دادن سجود، آن را سبک سازید. و بدانید که خدا به عزّت خود سوگند یاد کرده است که نمازگزاران و سجده کنندگان را عذاب نکند و آنها را به آتش جهنّم در روز قیامت نترساند.
@tollabolkarimeh 🌷
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان تاملبرانگیز کارشناس آمریکایی:
"ایران"، عراق و افغانستان نیست که تا غارهایشان تعقیبشان کنیم، ایرانیان سالها و قرنها در این منطقه زندگی کردهاند، آنها به موشکهای دوربرد مجهز شدهاند و با تکنولوژیهای پیشرفته در تنگه هرمز حضور دارند/ اسرائیل میخواهد سربازان آمریکایی را به کام مرگ بفرستد.
#جنگ_تکنولوژیک
@tollabolkarimeh 🌷
🔴 حمایت العربیه رسانه خاندان آلسعود از #خاتمی :
❌خاتمی: حکومت فدرالی مطلوب ترین حکومت است!😏
❗️حکومت فدرالی، یعنی هرجا از سرزمین ایران دارای دولت محلی باشد، با روابط داخلی و بعضا خارجیِ خاص خودش، با درآمد و قوانین خودش...
در فدرالیسم معمولا مرزها مبتنی بر قومیته و در مورد کشوری مثل ایران منجر به تضعیف دولت مرکزی، درگیریهای قومیتی و نهایتا تجزیه خواهد شد.
❌این سخن خاتمی چنان به مذاق این خبرگزاری سعودی خوش اومده که در میان این حجم از اخبار مهم مربوط به ایران و جهان، تنها این یک گفتهی خاتمی را چنین با آب و تاب تیتر میزنند...!
@tollabolkarimeh 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ تصویری
اثبات ولایت فقیه از منظر نقل
#ولایت_مطلقه_فقیه ☀️
@tollabolkarimeh 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ دو جریان اصلاحطلبی و اصولگرایی روی هم رفته بیرون از انقلاب قرار دارند
📌 #سعید_زیباکلام: کسانی که در شبکههای #رانتی حضور دارند، صرفا در جریانی که آنها را غربزده و تجدیدنظر کرده میدانیم نیستند، در میان کسانی که معروف به #اصولگرا هستند هم بسیار زیاد میبینیم.
@tollabolkarimeh 🌷
تجمع دانشجویی در دانشگاه تهران/ حامیان قانون حجاب مانع ساختارشکنی شدند
🔹ساعت ۱۲ ظهر امروز حدود کمتر از ۱۰۰ نفر در مقابل پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران جمع شدند و اقدام به سر دادن شعارهایی در مخالفت با اجرای برخی قوانین و بخشنامهها با محوریت حجاب کردند.
🔹همزمان با برگزاری این تجمع تعداد قابل توجهی از اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران هم با سر دادن شعارهایی همچون« بیحجاب حیا کن دانشگاه را رها کن» و «دانشگاه اسلامی جایگاه قانون شکن نیست» اعتراض خود را به برگزاری تجمعات ساختارشکنانه اعلام کردند.
🔹ماجرا از آنجا شروع شد که سه هفته گذشته ۲هزار نفر از دانشجویان و اساتید دانشگاه تهران با ارسال نامه ای به «نیلی» رییس دانشگاه تهران از وی خواستند به وضعیت زننده حجاب و قانون شکنی در دانشگاه رسیدگی کند.
در همین راستا از جانب حراست دانشگاه، بانوانی جهت تذکر در خصوص حجاب دانشجویان، تعیین شدند.
🔹این تجمع در حالی برگزار شد که در روزهای اخیر برخی با انتشار فراخوانهای گسترده در فضای مجازی و برخی کانالهای ضد انقلاب دانشجویان دانشگاه تهران را به برگزاری تجمع دعوت میکردند.
🔹حضور چشمگیر دانشجویان و اساتید دانشگاه تهران که بر اساس فراخوانهای منتشر شده میدانستند امروز قرار است تجمع ساختارشکنانه و علیه اجرای قانون صورت گیرد در محوطه پردیس هنرهای زیبا موجب شد که تجمع کنندگان مخالف اجرای قانون نتوانند صدای خود را به گوش دانشجویان دیگر برسانند.
🔹به همین دلیل با حرکت در محوطه دانشگاه سعی کردند دانشجویان دیگر را با خود همراه کنند و همزمان هم شعارهایی ساختارشکنانه سر میدادند.
🔹برخی از دانشجویان هم می گویند بیشتر تجمع کنندگان از بیرون دانشگاه امدند و تا ساعت ۱۲ حراست کارت های دانشجویان را چک نمی کرد
🔹حرکت تجمع کنندگان در محوطه دانشگاه و سر دادن شعارهای قانون شکنانه ضمن ایجاد التهاب در فضای دانشگاه باعث ایجاد درگیریهای مختصری میان آنها و سایر دانشجویان هم شد که این درگیریها با وساطت و مدیریت دانشجویان دیگر و برخی مسئولان دانشگاه خاتمه یافت.
@tollabolkarimeh 🌷
🔴 بر سر قرآن همان آوردند که کلیسای جاهل و سیاستمداران بازیگر بر سر مسیحیت آوردند
#امام_خمینی :
هر طايفه اى از علماى اعلام و دانشمندان معظم به بُعدى از ابعاد الهى اين كتاب مقدس دامن به كمر زده و قلم به دست گرفته و آرزوى عاشقان قرآن را برآورند و در ابعاد سياسى، اجتماعى، اقتصادى، نظامى، فرهنگى و جنگ و صلح قرآن وقت صرف فرمايند،
تا معلوم شود اين كتاب سرچشمه همه چيز است؛
از عرفان و فلسفه تا ادب و سياست، تا بیخبران نگويند #عرفان و #فلسفه بافته ها و تخيلاتى بيش نيست و رياضت و سير و سلوك كار درويشان قلندر است،
يا اسلام به #سياست و #حكومت و اداره كشور چه كار دارد كه اين كار سلاطين و رؤساى جمهور و اهل دنياست.
يا اسلام دين صلح و سازش است و حتى از #جنگ و #جدال با ستمكاران برى است.
و به سر قرآن آن آورند كه كليساى جاهل و سياستمداران بازيگر به سر دين مسيح عظيم الشأن آوردند.
📚 صحيفه امام، ج ۲۰، ص ۹۳
@tollabolkarimeh 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 در دانشگاهها چه خبر است؟!
🔹🔸دقیقاً چه طراحی پشت عصبیسازی و تحریک دانشجوها به تجمع و اعتراض به دلایل و بهانههای کماهمیت وجود دارد؟!
باید باور کنیم که مدیران وزارت علوم، یکهو انقلابی و متدین و پایبند به ارزشها شدهاند و یک روز آییننامه عجیب و غریب پایش رفتار دانشجویان در فضای مجازی منتشر میکنند و روز دیگر در دانشگاهها گشت ارشاد راه میاندازند؟!
♦️بهنظر میرسد اتاق فکر جریان سازش با غرب، به دنبال تغییر فاز مطالبات مردم از حوزه اقتصادی(که نماد ناکارآمدی دولت و حامیان اصلاحطلبش است) به حوزه فرعی آزادیهای اجتماعی با محوریت دانشجویان است. چیزی که کموبیش در لابهلای مصاحبهها و گفتههای لیدرهای فکری این جریان مثل جلاییپور و حجاریان و... مورد اشاره قرار گرفته است!
♦️این روزها خیلی باید مراقب طراحیهای این جماعت باشیم. رصد دقیق و نقطهای و جریانی تحولات و فعالیتها و مواضع لیدرهای جریان سازش را باید به دقت در دستور کار قرار دهیم. هیچ بعید نیست #کمیته_ایکس دوباره فعال شده باشد. با دستورکار ناراضیتراشی و تحریک عصبی و روانی اقشار مختلف مردم و ایجاد آشوب و هرج و مرج در کشور
✍️ #سیدپویان_حسین_پور
@tollabolkarimeh 🌷
شبکه اجتهاد، رسانه وابسته به #دفتر_تبلیغات، اخیرا با انجام مصاحبه هایی با برخی اساتید جوان حوزه(آقایان محمد #قائنی و محمدعلی خادمی)، تلاش دارد وجاهت فقهی فتوای مرجع معظم قم پیرامون مسابقه #برنده_باش را مورد تردید قرار دهد.
گفتگوهای مزبور را اینجا بخوانید؛
👇
http://yon.ir/NPBgh
http://yon.ir/ID5zT
گرچه باز نمودن باب نظریه پردازی فقهی در جای خود قابل تقدیر است اما وقتی با اظهارنظر فقهی یک مرجع تقلید مواجهیم، مورد تردید قرار دادن آن در فضای رسانهای، تالی فاسدهای فراوانی را به دنبال خواهد داشت که از آن جمله، بی اعتمادی عموم مردم به مرجعیت و در نتیجه بازی با حیثیت مراجع عظام تقلید به عنوان سرمایه تاریخی نهاد روحانیت خواهد بود.
این قبیل اقدامات که انشالله ناخواسته و با قصد خیر انجام می شود، بیشتر شبیه اشکال تراشی های برخی معممین ایرانی پیرامون فتوای حرمت تنباکو است که گرچه در مقام بحث علمی در جای خود محترم است اما وقتی وارد فضای عمومی می شود، اصلا معقول و قابل دفاع نیست.
از این گذشته، معلوم نیست مراجع تقلید در صدور فتاوا، با کدام ادله و قواعد به استنباط و استنتاج فقهی رسیده اند لذا اظهار نظر یک مجتهد دیگر در آن مسأله مورد مناقشه، تنها شامل فتوای خود آن عزیزان است زیرا آنان بدون استماع ادله اولیه و پاسخ های احتمالی و استدلالی مراجع، به مناقشه در یک فتوا پرداخته اند که طبعا فاقد وجاهت علمی در محافل حوزوی است و تنها در جلسه طرفینی امکان قضاوت دقیق وجود دارد که ایضا در تاریخ حوزه مسبوق به سابقه است و کم نیست که فضلای حوزوی با اقامه ادله محکم توانسته اند فتوای یک مرجع در موضوعی خاص را تغییر دهند.
🔅به نقل از روزنه
#دقت و #درنگ
#مباحثه
@tollabolkarimeh 🌷
🌼دعای روز هشتم ماه مبارک🌼
🌷اللهم ارْزُقنی فیهِ رحْمَةَ الأیتامِ و إطْعامَ الطّعامِ وإفْشاءَ السّلامِ وصُحْبَةَ الکِرامِ بِطَوْلِکَ یا ملجأ الآمِلین.
خدایا روزیم کن در آن ترحم بر یتیمان و طعام نمودن بر مردمان و افشاء سلام و مصاحبت کریمان به فضل خودت ای پناه آرزومندان🌷
@tollabolkarimeh 🌷
#امام_خامنه_ای:
♦️طبيب خودتان باشيد. بهترين كسى كه میتواند بيماریهای روحی را تشخيص دهد، خودمان هستيم.
♦️روى كاغذ بنويسيد: حسد، بخل، بدخواهى، تنبلى، بدبینی و...؛
♦️اگر بیماریهای ما اینهاست، اینها را روی کاغذ بیاوریم.
♦️ماه رمضان فرصتی است که یکی یکی این بیماریها را، تا آنجایی که بشود، برطرف کنیم. اگر برطرف نکنیم، این بیماریها مهلک خواهد شد؛ هلاک معنوی و واقعی.
@tollabolkarimeh 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢نجات ملت در گروی دانشگاه مومن
♦️ #امام_خمینی (ره): معلمهای دبیرستان و دبستان و همه جا که مهیا میکنند بچهها را برای دانشگاه، بدانند که اگر آنجا مهذب کردند این بچهها را و این بچهها را مومن به بار آوردند و مومن تحویل دانشگاه دادند و دانشگاه مومن تحویل ملت داد، کشور خودشان را از همه آسیبها نجات دادهاند.
@tollabolkarimeh 🌷
🔴تلنگر
اتفاقات دیروز #دانشگاه_تهران نشان داد جنگ واقعی ، نه در خلیج فارس است و نه با ناوبر و ناوشکن؛ جنگ واقعی ، جنگ فرهنگی است و کف خیابان و دانشگاه.
در این نزاع ، مردم باید آرایش جنگی بگیرند. این آرایش جنگی هم لزوما با باتوم و عربده حاصل نمی شود. سلاح این نبرد ، منطق ، آرامش ، حضور مقتدرانه و گزک ندادن به مدعیان پوچ اندیش است.
اگر کاری از نظامیان آمریکایی در خلیج فارس ساخته بود ، نوچه های عیاش خیابانی امروز به خط نمی شدند.
"امینی_خواه"
@tollabolkarimeh 🌷
🔴 به بهانه سالروز تحریم تنباکو
⁉️ آنچه در مورد نقش رهبری جانشین و شاگرد خاص میرزای شیرازی رضوان الله در پیروزی این جنبش نمیدانیم و یا نگذاشتند که بدانیم!
✅ مرجع_شهید #علامه_شیخ_فضلالله_نوری (شهید رابع) اعلی الله مقامه، به خواست میرزای شیرازی جهت زعامت دینی، عازم ایران شد.در دوره اقامت خود در تهران، خدمات پرشماری انجام داد؛ امّا اوج آن در جریان هایی مانند تحریم تنباکو بود که در این باره، نقش های سه گانه ای را عهده دار بود:
1⃣ مجرای ارتباط و منبع اطّلاعات میرزای شیرازی در پایتخت؛ وترغیب کننده ایشان به پشتیبانی مستمر از این جنبش و درخواست صدور فتوای تحریم (که اگر کسی غیر از او این درخواست را می نمود، کار به سرانجام نمی رسید)
2⃣ خنثی کردن تبلیغات سویی که ضدّ جنبش راه می افتاد؛ و همراه نمودن دیگر علما با جنبش.
3⃣ نفوذ دادن روح دینی در جنبش و ریشه دار کردن هویت مذهبی نهضت.
📗 کتاب: اندیشه سبز، زندگی سرخ/مورخ و پژوهشگر فرزانه، مرحوم استاد علی ابوالحسنی منذر(ره)
@tollabolkarimeh 🌷
🌼دعای روز نهم ماه مبارک رمضان🌼
🌷اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ نصیباً من رَحْمَتِکَ الواسِعَةِ و اهْدِنی فیهِ لِبراهِینِکَ السّاطِعَةِ و خُذْ بناصیتی الی مَرْضاتِکَ الجامِعَةِ بِمَحَبّتِکَ یا أمَلَ المُشْتاقین.
خدایا قرار بده برایم در آن بهره ای از رحمت فراوانـت وراهنمائیم کن در آن به برهان و راههای درخشانت وبگیر عنانم به سوی رضایت همه جانبه ات بدوستی خود ای آرزوی مشتاقان.🌷
@tollabolkarimeh 🌷
✳️ موانع فهم قرآن
1⃣ مقید شدن در ادا کردن دقیق حروف از مخارج آن و حفظ حدود محاسن تجوید. این مطلب مانع از تدبر در معانی آیه میشود و طلب فهم برای او ممکن نخواهد شد.
2⃣ اینکه صفت و خلقی از اخلاق رذیله و صفات خبیثه، در قاری باشد که موجب طبع قلب [و زنگار دل ] از فهم معانی قرآن شود، چنانکه بعضی از آیات دلالت بر آن دارد؛ مانند «کذلک یطبع الله علی کل قلب متکبر جبار»(غافر/35)؛ و در جای دیگر میفرماید: «وَمَا یَتَذَکَّرُ إِلَّا مَنْ یُنِیبُ»(غافر/13). پس این صفات، در قلب تولید کدورت و تیرگی مینماید که مانع از فهم حقایق اشیاء میشود، نظیر زنگار روی آینه که مانع از دیدن صورتها در آن میگردد و شکلها را بهخوبی منعکس نمیکند.
3⃣ اینکه معتقد به امر باطلی باشد و آن را برای خویشتن، مذهب اتخاذ نموده و ماوراء اعتقاد خود را کفر یا ضلال بپندارد. این امر نیز از موانع فهم است؛ زیرا قبل از آنکه قلب، به سبب قرآن، روشن و نورانی شود تا بتواند حق را ببیند، آن را کفر پنداشته و به رد و تأویل و توجیه آن میپردازد و مادامی که چنین تعصب باطلی در او موجود باشد، هرگز به حق هدایت نمیشود.
4⃣ آنکه در تفسیر آیه، تفسیر ظاهری را بیابد و معتقد شود که مراد خدا، منحصر به آن است و برداشتی غیر از این معنا، تفسیر به رأی و حرام میباشد.
✅ زمانى که خواننده قرآن حقیقت و بزرگى قرآن را دریافت، باید در آیات او تدبر کند و وقتى تدبر کرده و موانع فهم را از سر راه برداشته و در صدد فهمیدن آن بر آمد، طبیعتاً منظور خدا در کلامش براى او، آشکار مىشود، البته به مقدار ایمان خود.
آیتالله #جواد_ملکی_تبریزی
@tollabolkarimeh