eitaa logo
طلاب الکریمه
12.2هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
3.8هزار ویدیو
1.5هزار فایل
«هر آنچه که یک بانوی طلبه لازم است بداند را در طلاب الکریمه بخوانید»🧕 📌 منبع: جزوات و نمونه سوالات طلبگی و اخبار روز ارتباط با ادمین: @talabetooba
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸درب حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران به روی زائران بسته شد /خبرگزاری رسا @tollabolkarimeh 🌷
🌀 حمله طرفداران فرقه شیرازی به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها بعد از تعطیلی به تدبیر ستاد ملی مبارزه با کرونا ❗️ یکی از درب های حرم مطهر شکسته شده است. 📌 مناهج: اینکه تصمیم برخی دوستان انقلابی را برای تجمع و تحصن در مخالفت با بسته شدن حرم، نقد می‌کردیم به دلیل همین بهره‌برداری مخالفین نظام و ولایت فقیه بود. این خیلی مهم است که در لحظات حساس، چه تصمیمی درست‌تر و بجاست. مبادا با قصد خیر و از سر تعصب بیجا، هم‌نوا و همراستا با تشیع انگلیسی یا زاویه داران با انقلاب شویم. @tollabolkarimeh 🌷
هر که از این حکم تخطی کرد، یا مزدور است یا جاهل... فرقی نمی کند عمامه به سر باشد یا کت شلواری. لباس خاکی بر تن داشته باشد یا سبز و بنفش... @tollabolkarimeh 🌷
👓 طرف برای اینکه به حرم بی احترامی نشه، درب حرم رو شکسته!! به عنوان بهترین مثال تناقض در کتب منطقی میشه استفاده بشه! 💬 رضوان /حوزه توییت @tollabolkarimeh 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 هر آنچه باید در مورد تشیع انگلیسی بدانید. / سرکرده جریان شیعه انگلیسی کیست و چگونه تفکراتی دارند؟ 🔹پس از شیوع ویروس کرونا، تمامی مراجع شیعه از جمله رهبر انقلاب اسلامی، توصیه اکید به رعایت بهداشت دارند و هر اقدامی که منجر به شیوع این بیماری شود را حرام میدانند. 💠 رهبر انقلاب اسلامی حتی سخنرانی خود که همه ساله در حرم مطهر رضوی (ع) انجام می‌شد را لغو کردند. 🛑 پس از ایجاد محدودیت‌های رفت و آمد در برخی اماکن مذهبی جهت جلوگیری از ابتلا مردم به بیماری کرونا، برخی عوامل به دنبال نمایش چهره‌ای افراطی از شیعه هستند. ❌ بر همین اساس اقداماتی برنامه‌ریزی شده همچون لیسیدن ضریح ! و حمله به حرم مطهر حضرت معصومه (س) را برنامه ریزی کرده و رسانه‌ای نمودند. ⭕️ دستگاه‌های تبلیغاتی برون مرزی نیز با انتشار گسترده این اقدامات در رسانه‌هایشان، سعی در نمایش چهره‌ای افراطی از تشیع دارند. @tollabolkarimeh 🌷
💠 این حرکت من را یاد آن داستانی می اندازد که پیامبر(ص) بعد از اینکه از حد ترخص خارج شدند برای شرکت در جنگ، روزه خود را باز کردند ، اما برخی اصحاب گفتند حالا برای احتیاط روزه را می گیریم !!!!! 🔰 این جماعت بی عقل و بی درک که مصداق واقعی روایتی هستند که امام عصر (عج) فرمودند احمق ها و جاهلان شیعه ، باعث اذیت ما هستند ، آمدند و برای اعتراض به بستن در حرم حضرت معصومه ، درب را شکستند !!! 🌀 دیگر تر از این جماعت نمی شناسم . 👈 زیرپا گذاشتن دستورات رهبری و مراجع که صراحتا توصیه به اجرای دستورات وزارت بهداشت کرده اند 👈 تندروها همیشه خطرناک تر از کندروها و خنثی ها هستند . ✍️ احسان عبادی @tollabolkarimeh 🌷
👤 محمد یاوری "طلبه حوزه علمیه قم و دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بشر" ✍ وحدت شکنی ممنوع!حتی شما... @tollabolkarimeh 🌷
هدایت شده از طلاب الکریمه
👤محمد یاوری "طلبه حوزه علمیه قم و دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بشر" ✍ وحدت شکنی ممنوع! حتی شما... اِنَّ هذه اُمَّتُکُم اُمَّهً واحِدَه و اَنا رَبُّکُم فاعبُدُون (انبیاء/۹۹) ❌ طلاب چینی جامعه المصطفی عامل شیوع کرونا در ایران و قم هستند!!! ❌ فعالیت‌های جامعه المصطفی برخلاف وحدت است!!! ❌ ویروس کرونا ثابت کرد که شفا دهنده فقط خداست!!! ❌ همه ملت ایران باید برگردند و توبه کنند و حرمت صحابه را حفظ کنند تا بلای بزرگتری بعد از کرونا در ایران نیاید!!! 1⃣ عباراتی که مشاهده می‌کنید، صحبت‌های متعصبانه یک جوان هیجان زده نیست؛ حرف‌های ناآگاهانه فرد بی اطلاع نیست؛ تحلیل‌های مغرضانه دشمنان قسم خورده‌ی آرامش و اعتلای جمهوری اسلامی ایران نیست؛ بیانات عالم مذهبی با ردای امامت جمعه است که در سایه عطوفت و عدالت نظام و سیاست‌های وحدت آفرین مقام معظم رهبری، توانسته در جغرافیای ایران اسلامی و بطور علنی، شایعات بی اساس را پراکنده سازی کند و با گفته‌هایی که بوی و قومیت گرایی مذهبی از آن به مشام می‌رسد، سیاست‌های کلان و یکی از نهادها و ساختارهای رسمی کشور را زیر سوال ببرد. 2⃣ جناب شیخ الاِسلام حضرتعالی که به عنوان عالم مذهبی و فردی مورد وثوق در میان مردمان غیور و مومن سیستان و بلوچستان به ویژه اهل تسنن شناخته می‌شوید، چگونه می‌شود که این چنین در خصوص ریشه‌یابی شیوع ویروس کرونا که اظهار نظر در مورد آن در صلاحیت جامعه پزشکان و متخصصین اپیدمیلوژی است، سخن می‌گویید و یک نهاد رسمی و علمی کشور را که در عرصه داخلی و بین المللی منشاء خدمات و برکات فراوانی بوده است را متهم می‌کنید؟ چطور ممکن است حضرتعالی در سال ۱۳۹۳ برنده جایزه باشید و اجازه دهید حق آرامش عمومی و امنیت روانی مردم ایران که در حال مبارزه با کرونای منحوس هستند را با سخنان غیر مستند خود تضییع نمایید؟ چطور می‌شود که علیرغم آنچه در بند سوم باورهای و دیدگاه‌ها در سایت شخصی خود مرقوم فرموده‌اید(ایشان همواره بر این نکته تاکید دارد که با تفرقه و اختلاف و براندازی مخالف است‌...)، صراحتاً برخلاف قانون اساسی صحبت می‌کنید و به آزادی، استقلال و وحدت کشور هجمه وارد می‌کنید؟ آیا ملت ایران به ویژه جوانان فهیم و حق طلب سیستان و بلوچستان(شیعه و سنی) حق ندارد مستندات اظهاراتتان، مصادیق تلاشتان در جهت استقرار آرامش جامعه و آشتی ملی در شرایط خاص فعلی(که در بند سیزدهم باورها و دیدگاه‌هایتان قید فرمودید) و علت هم‌کلامی حضرتعالی با رسانه‌های بیگانه در سوء استفاده از شرایط فعلی کشور و هجمه به جامعة المصطفی و شهر مقدس قم را از شما مطالبه کند؟ 3⃣ سالهاست تحقق کامل‌تر حقوق مذاهب مذکور در قانون اساسی و به عنوان سیاستی بنیادین و غیر قابل انکار، دغدغه مسئولین کشور به ویژه مقام معظم رهبری بوده و همواره فعالان مؤمن و انقلابی نیز بر آزادی مذهبی اقلیت‌های دینی تاکید داشته‌اند، اما به نظر شما اینکه شخصیتی با وجاهت و جایگاه حضرتعالی در میان ، که می‌تواند با مواضع عالمانه و آگاهانه خود کمک شایانی به وحدت و همدلی بیشتر اقوام مذهبی ایران علی الخصوص در منطقه زاهدان نماید، این چنین در مواقع بحرانی(سیل کرمانشاه، فتنه آبان ۹۶، ویروس کرونا و ...) ادعاهای غیر مستند و تعریض‌های مذهبی را بیان می‌کند ممکن است به استقرار حقوق و آزادی‌های بیشتر و بهتر اقلیت‌های مذهبی که همواره مطالبه جدی جنابعالی نیز بوده، کمکی کند؟ به نظر می‌رسد چنین شرایطی فرصت هم‌زیستی توام با آرامش، امنیت و احترام را از دو فرقه بزرگ اسلامی سلب نموده و طریق شکل‌گیری وحدت در داخل کشور و ایجاد امت واحده اسلامی را پُر چالش و دشوار خواهد ساخت. 4⃣ از حضرتعالی به عنوان امام جمعه اهل تسنن زاهدان که وحدت و انسجام را مایه پیروزی می‌دانید(بندِ یک باورها و دیدگاه‌هایتان) انتظار می‌رود بیش از پیش از حیث گفتار و کردار منطبق با مصالح و منافع عمومی نظام عمل نموده و ضمن مقابله با در جامعه اسلامی از بیان عباراتی که امکان سلب یکپارچگی ملی و دینی را فراهم می‌سازد(که حتی می‌تواند به عنوان جرم تشویش اذهان عمومی مشمول ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی گردد)، پرهیز نمایید. بدیهی است احترام کامل حقوقی و شخصی به حضرتعالی و همه هموطنان اهل تسنن، جزء اهمّ فرامین مقام عظمای ولایت و اصل عملی تمام شیعیان مومن، انقلابی و هوشمند خواهد بود. 🔰 امروز در دنیای اسلام یکی از دردهای بزرگ، درد تفرقه و جدایی است؛ این ندای وحدت در دنیا، گران جا افتاده است. این را آسان نشکنید، هر که بشکند، خیانت کرده است؛ اگر ما متحد و برادر باشیم و بر اختلافات خویش فائق بیاییم، حربه ی دشمن کُند و از ضربه پذیری دنیای اسلام کاسته خواهد شد.(مقام معظم رهبری) ____________ /سیاست‌نامه @tollabolkarimeh 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️ از مدافعان حرم تا مهاجمان حرم بروید و در کارهایی که به آن علم ندارید، دخالت نکنید و فتواهای صد من یک غاز ندهید... فریادهای #مختار_ثقفی بر سر پیروان #تشیع_انگلیسی و جماعتی از #دینمداران_احمق که در مخالفت با بسته شدن موقت درب حرم‌های مطهر در قم و مشهد‌، هجوم بردند و درب‌ها را شکستند... @tollabolkarimeh 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥واکنش تولیت آستان قدس رضوی به توقف موقت حضور زائران در حرم امام رضا(ع) @tollabolkarimeb 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 تعظیم یا تحقیر؟! مسئله این است 🎭 نگاهی کوتاه به رویکرد جریان افراطی شیعه در رابطه با مقدسات ⚠️ اقدامِ روز های اخیر مهره ی دست پرورده جریان تشیع افراطی، باعث وهن و تمسخر اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در رسانه های دنیا و محافل ضد مذهبی و در پی آن آزردگی خاطر پیروان اصیل مکتب اهل بیت گردید، اما عدم اعتراض و بلکه حمایت جریان تشیع لندنی از این حرکت زننده، بار دیگر این واقعیت را بر همگان آشکار ساخت که این تفکر، با دستمایه قراردادن مفاهیم معنوی مثل «تعظیم شعائر»، دقیقا در پازل طراحی دشمنان دین و مذهب ناب تشیع ، به جای تعظیم، تحقیر شعائر اسلامی را در پیش گرفته اند. /حسام @tollabolkarimeh 🌷
💠 مرد بودید بر سر داعش فریاد میزدید❗️ 🔆 دیشب در کنار حرم حضرت معصومه(س)، بین پیروان ضاله شیرازی و بین حزب الله بحث های زیادی در گرفت. 🔻 یکی از اوباش های فرقه که دائما داد و فریاد میکرد حزب الله را «درباری» نامید. بنده خدایی گفت: بله ما درباری حاج قاسم سلیمانی هستیم که وقتی حرم حضرت زینب در خطر بود برای دفاع رفت اما همه شماها در سوراخ موش قایم شده بودید. حالا در امنیت جمهوری اسلامی آمده اید کنار حرم عربده میکشید؟ مرد بودید بر سر داعش فریاد میزدید❗️ /پونز @tollabolkarimeh 🌷
یادداشت قابل تقدیر مباحثات؛ بزرگان قم کجا هستند؟! 🔴کانال در مطلبی قابل تقدیر، ضمن بازخوانی وقایع اخیر نوشته است: روش اجرای تصمیمات توسط متولیان امر جای تعجب دارد؛ باتوجه به برخی واکنش‌ها به اعمال محدودیت در اماکن مقدس چرا متولیان امر تنها به بیانیه و دستورالعمل اکتقا کردند؟ لازم بود زمینه‌ی اجرای این تصمیم – که در زمان خود جای بررسی دارد- با بزرگان و مراجع درمیان گذاشته می‌شد. حتی جا داشت با برخی از علما و مراجعی که منتقد این تصمیم بودند مشورت و رایزنی می‌شد و لزوم این تصمیم برای آنها تبیین می‌شد. در کنار همه‌ این اتفاقات اظهارنظر و حمله‌ مولوی عبدالحمید به «جامعة المصطفی العالمیه» نیز در جای خود جالب توجه است. گویا دو لبه‌ قیچی درحال بهره‌برداری از ماجرای ویروس کرونا هستند. هر دو در تلاش‌اند با به‌هم ریختن روان جامعه، عقده‌های نهفته‌ خود را نسبت به نظام اسلامی عیان و تلافی کنند. در این بین جای خالی بزرگان و مراجع شدیدا احساس می‌شود. این بزرگواران باید ضمن نقش‌آفرینی جدی در این موضوع، با روش‌های مناسب از گسترش آن جلوگیری کنند. از سوی دیگرباید دید مسئولان امنیتی کشور چه تدابیری را اتخاذ خواهد کرد. آیا زمان آن نرسیده است که برخی ملاحظات کنار گذاشته شود و با اعضای اصلی جریان افراطی شیعی برخورد جدی شود؟ @tollabolkarimeh 🌷
🔻نقش تخریبی خوارج‌صفتان استاد شهید مطهری: 🔹 در طول تاريخ اسلام مي‌بينيم هر وقت مصلحي به خاطر مردم و اصلاح وضع اجتماعي و ديني آنان قيام کرده است و منافع سود جويان و بيدادگران به مخاطره افتاده است، آنها بلافاصله لباس قدس پوشيده‌اند و به تقوا و دين تظاهر کرده‌اند. 🔹مأمون الرشيد، خليفه عباسي- که عياشيها و اسرافهاي او در تاريخ زمامداران معروف و مشهور است- چون علويان را مي‌بيند که دست به نهضت زده‌اند، جبّه‌اش را وصله مي‌زند و با لباس وصله‌دار در اجتماعات ظاهر مي‌گردد که ابوحنيفه اسکافي- که از درهم و دينار او نيز استفاده نکرده و بهره‌اي نبرده است- مأمون را بر اين کار مي‌ستايد و مدح مي‌گويد: مأمون، آن کز ملوک دولت اسلام‌ هرگز چون او نديد تازي و دهقان‌ جبّه‌اي از خز بداشت بر تن و چندان‌ سوده و فرسوده گشت بر وي و خلقان‌ مر ندما را از آن فزود تعجب‌ کردند از وي سؤال از سبب آن‌ گفت ز شاهان حديث ماند باقي‌ در عرب و در عجم نه توزي و کتان‌ 🔹و ديگران هر کدام به نحوي سياست مخرب و کوبنده «قرآن بر نيزه» را پيش گرفتند و تمام زحمتها و فداکاريها را درهم کوبيدند و نهضتها را در نطفه خفه کردند و اين نيست جز از جهالت و ناداني مردم که مابين شعارها و واقعيات تميز نمي‌دهند و از اين رو راه نهضت و اصلاح را به روي خويش بستند و آنگاه بيدار گشتند که مقدمات، همه خنثي گشته و بايد راه را باز از سر گرفت. 🔹از جمله نکته‌هاي بزرگي که از سيرت علي مي‌آموزيم اين است که اينچنين مبارزه‌اي اختصاص به جمعيتي خاص ندارد بلکه در هر جا که عده‌اي از مسلمانان و آنان که در زي دين قرار گرفته‌اند آلت پيشرفت بيگانگان و پيشبرد اهداف استعماري شدند و استعمارگران براي تضمين منافع خود به آنان تَتَرُّس کردند و آنان را براي خويش سپر گرفتند که مبارزه آنان بدون از بين بردن آن سپرها امکان پذير نيست، بايد ابتدا با سپرها مبارزه کرد و آنها را از بين برد تا سد راه بر طرف گردد و بتوان بر قلب دشمن حمله برد. 🔹شايد تحريکات معاويه در خرابکاري خوارج مؤثر بوده و بنابراين آن روز هم معاويه و يا دست کم امثال اشعث بن قيس، عناصر خرابکار و ناراحت، به خوارج تترّس کرده بودند. 🔹داستان خوارج اين حقيقت را به ما مي‌آموزد که در هر نهضتي اول بايد سپرها را نابود کرد و با حماقتها جنگيد همچنانکه علي پس از جريان تحکيم، اول به خوارج پرداخت و سپس خواست تا باز به سراغ معاويه رود. جاذبه و دافعه @tollabolkarimeh 🌷
895.3K
❇️ نکاتی مهم برای خنثی کردن فتنه در شهرهای مذهبی قم و مشهد @tollabkarimeh 🌷
🔘 ولایت ستیزی به بهانۀ دفاع از ولایت ♨️ به فرمودۀ امام جامعۀ اسلامی تدابیری که برای جلوگیری از گسترش #کرونا در نظر گرفته می شود لازم الاجراست. بر همین اساس تولیت مَشاهِد مشرفه تشخیص داده اند تا به صورت موقت درب های حرم های مطهر بسته باشند. ♨️ متأسفانه برخی شیعیان انگلیسیِ بدون روتوش، فریاد وااسلاما سر داده و با واکنش های ولایت ستیزانۀ خود، رزق حرام رسانه های خارجی را فراهم نمودند. ♨️ #حوزۀ_تراز_انقلاب_اسلامی می کوشد تا ولایت مداری را طوری در جامعه نهادینه کند که در بزنگاه های حساس، مردم بتوانند مواضع درستی اتخاذ کنند. 🖋 #حسین_حیدری /رحا @tollabolkarimeh 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️سخنان جالبِ استاد رحیم‌پورِ ازغدی راجع‌به انحراف در شیعه! 🔹باید مراقبِ که از لندن تغذیه میشه باشیم؛ این‌ها آمده‌اند تا وجهه‌یِ اسلام و تشیّع را در جهان به سُخره بگیرند🙄 🏷 🏷 @tollabolkarimeh 🌷
هر عاقلی می داند که مسافرت در این ایام خطرناکترین کار ممکن است هم برای خودش که «اضرار به نفس» است هم برای خانواده و اطرافیان و کسانی که در طول سفر و بعد از رسیدن به مقصد با آنها مراوده دارد که «اضرار به دیگران» است هم برای حکومت و نظام اسلامی و مدیران بالادستی که «اضرار به حکومت» از باب سخت تر شدن مدیریت این بحران اپیدمیک است! هم برای حیوانات و طبیعت که احتمال «اضرار به طبیعت» بسیار است یعنی چند حق را ضایع می کنیم "حق النفس"، "حق الناس"، "حق الحکومه" و "حق الطبیعه!" و جمع اینها به احتمال زیاد "حق الله" را هم در بر میگیرد لذا کسی، ذره ای شعور داشته باشد در این ایام مسافرت نمی رود! و نیازی به فتوا هم نیست! /بینش راهبردی @tollabolkarimeh 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️پاسخ متقن و منطقیِ حجت‌الاسلام کاشانی به یکی از علمای اهل تسنن(مولوی عبدالحمید) 🔹در اين شرايط که آدم دلش نمیخواد هیچ نامسلمونی‌ هم روی تخت بیمارستان باشه، امّا برخی بر طبلِ تفرقه می‌کوبند، تا خنده بر لبِ دشمنِ مشترکمان، بنشیند. @tollabolkarimeh 🌷
💢 ‏هر کاری دلتان خواست کردید؛ خدماتی بخش قرنطینه بیمارستان‌ها شدید، غسل و کفن فوت‌شدکان کرونایی را انجام دادید، یک پای ضدعفونی کردن معابر عمومی بودید، حالا هم کار سالخوردگان پاکبان را برعهده گرفته‌اید تا کرونا به آنها آسیبی نزند. بله!حق با شماست؛ شأن لباس طلبگی،همین خدمت به مردم است. @tollabolkarimeh 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حداقل در عمرتان یکبار نمازشب بخوانید استاد ابوالفضل بهرام پور فرمایش علامه حسن زاده آملی حفظه الله تعالی به نقل از آیت الله احدی: اگر به صحرایی بروی که مار افعی آنجا باشد ، فرار می کنی تا افعی تو را نزند. حالا اگر کسی نامردانه پای تو را ببندد ، نمی توانی فرارکنی ، افعی تو را می زند و می کشد وقتی گناه می کنی ، جوری گناه نکن که گناه پای شما را ببندد ، نتوانی فرارکنی. حداقل دو رکعت نماز شب بخوان ، مناجاتی بخوان ، سعی کن در بن بست گیر نکنی که نتوانی فرار کنی. در قرنطینه خانگی هم وقت بیشتری با خدایمان بگذاریم... @tollabolkarimeh 🌷
💠#فاسد کلامش بر جامعه تاثیر ندارد. کسی که خودش فاسد است،نمی تواند کلامش را یک طوری ادا کند که مردم صحیح بشوند،تأثیر ندارد.آن وقتی کلام تأثیر دارد که از قلب مهذب و پاک بیرون بیاید،اگر چنانچه از قلب ناپاک بیرون بیاید و از قلب شیطانی بیرون بیاید،به زبان شیطانی گفته بشود،این تأثیر نمی تواند بکند در قلب اشخاص. #امام_سید_روح_الله_موسوی_خمینی #صحیفه_امام #امام_خمینی 📚صحیفه نور ، جلد ۱۹ ، صفحه ۹۲ 👈بیانات امام خمینی(ره) در دیدار با رئیس جمهور و اعضای مجلس خبرگان 🗓مورخ: ۱۳۶۳/۱۱/۱۴ @tollabolkarimeh 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیانات مهم حجت‌الاسلام #اراکی در مورد #تشیع_انگلیسی (سید صادق شیرازی) : انگلستان پول هنگفتی به آن ها می دهد ... و تا قم هم آمده اند ... خیلی [از علما و ...] نسبت به آن ها ناآگاه اند ... _ اراکی؛ نماینده سابق ولی فقیه در انگلستان @tollabolkarimeh 🌷
👤 علیرضا پناهیان: توسل خانوادگی در شب سال نو را جدی بگیریم و به دیگران توصیه کنیم(۲۸اسفند۹۸) 🙏 به امید رهایی مردم جهان از ابتلا به بیماری کرونا 👈🏻 قرائت دعای توسل در شب شهادت باب الحوائج امام کاظم(ع) 🔻فردا، ساعت ۲۰، خانه هر ایرانی #نجوای_مردم_ایران
سال ۹۹، سال توجه به «دیگری» در حال گذراندن تجربه‌ای شگفت هستیم. همه ما ایرانیان احساس غریبی داریم. «نوروز» که بزرگترین جشن ‌ مهرورزی و شادی ماست، امسال به سبب شیوع کرونا، صورت دیگری پیدا کرده است. «نوروز» هنگامهٔ باهم بودن است و کرونا ما را از «یکدیگر» جدا ساخته. این وضع شاید بهانه مناسبی باشد که اندکی در باره «دیگری» درنگ کنیم. در بحران کرونا باید از «دیگران» دور باشیم و از خود در مقابل آنها مواظبت کنیم. خطر ابتلا به بیماری، باعث شده که با دقت و وسواس به «دیگری» بنگریم. اما «دیگری» همیشه این‌گونه نیست و حتی در همین شرایط بحرانی برای رهایی از بحران، چشم به «دیگرانی» دوخته ایم که درمان کنند و دارویی برای بیماری بیابند. پس هر چه هست در دایره «دیگران»یم. «دیگری» هم بهشت من است و هم جهنم من، هم دردم هست و هم درمانم. «دیگری» از شگفت‌آورترین موضوعاتی است که هر کس به گونه‌ای آن را درک و تجربه می کند. «دیگری» در هزار چهره ظاهر می‌شود و بر من تأثیرات متفاوتی می گذارد.  من همواره در دایره‌ای سیر می‌کنم که «دیگری» با من است و همه احوال، احساسات، افکار و رفتارهایم نسبتی با او دارد. حال می‌توانیم به وجوه دیگری از نسبت‌داری با «دیگری» بنیدیشیم. نسبت من با «دیگری» تابع چه اموری است؟ در چه شرایطی و با چه زمینه هایی «دیگری» باعث آرامش و شادی و مهربانی من می شود و چرا و چگونه «دیگری» باعث ناآرامی و خشم و پرخاش و ستیزه‌گری من؟ این گونه پرسشها را به صورتهای مختلف می‌توان پیش برد و مایه‌ای برای تفکر قرار داد. اما در اینجا بگذارید این رشته را به شرایط امروز ایران پیوند دهیم. کرونا نگاه ما به جسمِ «دیگریِ» مبتلا را حسّاس کرده، اما لازم است که این تجربه را به تجربه بنیادی‌تری تبدیل کنیم و به «دیگری» با تمام وجوه و مراتبش بنگریم. بگدارید پرسشها را کمی ملموستر کنیم. چرا آمار طلاق و مشاجرات خیابانی اینقدر زیاد است؟ چرا سیل مهاجرت از ایران به روندی عادی تبدیل شده است؟ چرا فضای وسایل ارتباط جمعی، به خصوص رسانه‌های اجتماعی مقابله‌جویانه و «دیگرستیزانه» است؟ چرا به محض هر رویداد جدیدی صف‌کشی و جدال آغاز می‌شود؟ چرا پرخاش و تمسخر و دشنام رواج دارد؟ چرا فضای ذهن و فکر ما این‌قدر درگیر چالش‌هاست؟ چرا در هر رویدادی اغلب در جستجوی «دیگری»های مقصر،‌توطئه‌گر و جنایتکارند؟…. آیا این شرایط عادی است؟ آیا از این وضع گریزی نیست؟ تجارب تاریخ معاصر جهان نشان داده که قدرتِ ملتها نسبت مستقیمی با هم‌گرایی،‌ وفاق و تاب‌آوری در مقابل تفاوت و اختلاف دارد. اگر جز این باشد، روندها به سوی افزایش تقابل و خشونت پیش خواهد رفت. شرایط امروز جهان، به خصوص خاورمیانه مقتضی حساسیت نسبت به نحوه رفتار با «دیگری» است. قرار گرفتن در چرخه خشونت بزرگترین بلای بیشتر کشورهای جهان است. در کشورهای مبتلا به رفتارهای ستیزه‌آمیز باید به فکر راههای خروج از چرخه خشونت و مقابله‌جویی بود. چطور می‌توان رفتارهای ستیزه‌آمیز و خشونت‌بار را به رفتارهایی تبدیل کرد که باعث مفاهمه، نوعدوستی و مشارکت شود؟ باید این‌گونه پرسشها را بارها و بارها و در موقعیت‌های متفاوت تکرار کرد. در شرایط ناشی از بحران کرونا از «یکدیگر» دوریم و در نزدیک شدن به «دیگری» احتیاط می‌کنیم. می‌توانیم این وضع را بهانه‌ای قرار دهیم و به نحوه نسبتی که با «دیگران» داریم ژرفتر بیندیشیم. در این صورت شاید وقتی که این شرایط به پایان رسید‌ و دوباره به هم نزدیک شدیم، با دقّت بیشتری به «دیگری» بنگریم. نه تنها به جسم «دیگری»‌ بلکه به «دیگری» با تمامی وجوه و آثارش. از اکنون به این بیندیشیم که چطور می‌توانیم در کنار «یکدیگر» زندگی کنیم، ‌در حالی که از خشم و نفرت خالی باشیم. چطور می‌توانیم آرامتر به یکدیگر بنگریم؟ چطور می‌توانیم تفاوت و اختلافهای «یکدیگر» را برتابیم. چطور می‌توانیم رقابت کنیم اما در دام خشونت نیفتیم؟ چطور می‌توانیم بنویسم و سخن گوییم،‌ اما نوشته و سخن‌مان خالی از نفرت باشد و موجب برافروختن و برانگیختن «دیگران» نشود؟ چطور می‌شود به جامعه ای آرام‌تر، امیدوارتر با همبستگی بیشتر رسید؟ نوروز بزرگترین جشن ملی ما ایرانیان است و ما همراه با تحول در طبیعت،‌ تحول در خویشتن را درخواست می‌کنیم. می‌توانیم سال نو را با درخواست تحوّل در نحوهٔ نسبت‌مان با «دیگران» آغاز کنیم. می‌توانیم برای تقویت مهرورزی و شفقت، با یکدیگر اتفاق کنیم. ما می‌توانیم «یکدیگر» را بیشتر دریابیم. علی اصغر مصلح منبع یادداشت: http://amosleh.com/fa/99-2/ @tollabolkarimeh 🌷