eitaa logo
طوبای عفاف
666 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
3.8هزار ویدیو
458 فایل
قرآن، زندگی، اندیشه ارتباط با مدیر @mfathi135
مشاهده در ایتا
دانلود
طوبای عفاف
•⊰❁⊱•﷽•❁⊱• ✅ هر روز أنس با یک دعای #صحیفه_سجادیه چه خوب است از اول #ماه_مبارک_رمضان، هر روز با اشار
•⊰❁⊱•﷽•❁⊱• ✍ دوای دردها را در قرآن حکیم و دعاهای صحیفه سجادیه باید جست. در ادامه طرح در ماه مبارک رمضان و امروز دعای پنجم: دعاى آن حضرت است در حقّ خود و دوستانش ✅ما را از سرکشی و ستیزگی در برابر بزرگی‌ات، باز دار: يَا مَنْ لَا تَنْقَضِي عَجَائِبُ عَظَمَتِهِ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ احْجُبْنَا عَنِ الْإِلْحَادِ فِي عَظَمَتِكَ ای آن‌که شگفتی‌های عظمتش به پایان نمی‌رسد! بر محمّد و آلش درود فرست و ما را از سرکشی و ستیزگی در برابر بزرگی‌ات، حائل و مانع باش. ✅خدایا ما را به فضل خویش بی نیاز از دیگران کن: اللَّهُمَّ أَغْنِنَا عَنْ هِبَةِ الْوَهَّابِينَ بِهِبَتِكَ وَ اكْفِنَا وَحْشَةَ الْقَاطِعِينَ بِصِلَتِكَ حَتَّى لَا نَرْغَبَ إِلَى أَحَدٍ مَعَ بَذْلِكَ وَ لَا نَسْتَوْحِشَ مِنْ أَحَدٍ مَعَ فَضْلِك خدایا! به عطا و احسانت، ما را از عطا و احسان دیگران بی‌نیاز ساز و از ما غم و اندوه بریده شدن احسان دیگران را به احسان و جایزه‌ات کفایت کن تا با بذل و بخشش تو، به دنبال بذل و بخشش احدی رغبت نکنیم و با فضل و احسان تو از احدی نهراسیم.... ✅هدایت خدا باعث دانایی انسان می شود: ...اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ قِنَا مِنْكَ وَ احْفَظْنَا بِكَ وَ اهْدِنَا إِلَيْكَ وَ لَا تُبَاعِدْنَا عَنْكَ إِنَّ مَنْ تَقِهِ يَسْلَمْ وَ مَنْ تُقَرِّبْهُ اِلَيْكَ يَغْنَمْ ... خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و ما را از خشم خود نگاه دار و به عنایتت محافظت فرما و به سوی خود هدایت کن و از حضرتت دور مساز؛ همانا هر که را تو حفظ کنی سالم می‌ماند و هر که را تو هدایت فرمایی می‌شود و هر که را تو به خود نزدیک کنی، به بهره‌مندی می‌رسد... فرازی از دعای پنجم ﴿اَلّلهُمَّـ عَجِّل لِوَلیِّڪَ الفَرَج﴾ ┄┅┅┅┅❁✨❁┅┅┅┅┄ ༺طوبای عفاف༻ @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•⊰❁⊱•﷽•❁⊱• 🌸خانمی بزرگوار چه نصیحت قشنگ و نغزی گفته👇 (برسد به دست همه زن و مردهای با شرافت و با دغدغه) 🌸در آن سرای که زن نیست، انس و شفقت نیست در آن وجود که دل مرده، مرده است روان بهیچ مبحث و دیباچه‌ای، قضا ننوشت برای مرد کمال و برای زن نقصان زن از نخست بود رکن خانهٔ هستی که ساخت خانهٔ بی پای بست و بی بنیان زن ار براه متاعب نمیگداخت چو شمع نمیشناخت کس این راه تیره را پایان چو مهر، گر که نمیتافت زن بکوه وجود نداشت گوهری عشق، گوهر اندر کان فرشته بود زن، آن ساعتی که چهره نمود فرشته بین، که برو طعنه میزند شیطان اگر فلاطن و سقراط، بوده‌اند بزرگ بزرگ بوده پرستار خردی ایشان بگاهوارهٔ مادر، بکودکی بس خفت سپس بمکتب حکمت، حکیم شد لقمان چه پهلوان و چه سالک، چه زاهد و چه فقیه شدند یکسره، شاگرد این دبیرستان حدیث مهر، کجا خواند طفل بی مادر نظام و امن، کجا یافت ملک بی سلطان وظیفهٔ زن و مرد، ای حکیم، دانی چیست یکیست کشتی و آن دیگریست کشتیبان چو ناخداست خردمند و کشتیش محکم دگر چه باک ز امواج و ورطه و طوفان بروز حادثه، اندر یم حوادث دهر امید سعی و عملهاست، هم ازین، هم ازان همیشه دختر امروز، مادر فرداست ز مادرست میسر، بزرگی پسران اگر رفوی زنان نکو نبود، نداشت بجز گسیختگی، جامهٔ نکو مردان توان و توش ره مرد چیست، یاری زن حطام و ثروت زن چیست، مهر فرزندان زن نکوی، نه بانوی خانه تنها بود طبیب بود و پرستار و شحنه و دربان بروزگار سلامت، رفیق و یار شفیق بروز سانحه، تیمارخوار و پشتیبان ز بیش و کم، زن دانا نکرد روی ترش بحرف زشت، نیالود نیکمرد دهان سمند عمر، چو آغاز بدعنانی کرد گهیش مرد و زمانیش زن، گرفت عنان چه زن، چه مرد، کسی شد بزرگ و کامروا که داشت میوه‌ای از باغ علم، در دامان به رستهٔ هنر و کارخانهٔ دانش متاعهاست، بیا تا شویم بازرگان زنی که گوهر تعلیم و تربیت نخرید فروخت گوهر عمر عزیز را ارزان کسیست زنده که از فضل، جامه‌ای پوشد نه آنکه هیچ نیرزد، اگر شود عریان هزار دفتر معنی، بما سپرد فلک تمام را بدریدیم، بهر یک عنوان خرد گشود چو مکتب، شدیم ما کودن هنر چو کرد تجلی، شدیم ما پنهان بساط اهرمن خودپرستی و سستی گر از میان نرود، رفته‌ایم ما ز میان همیشه فرصت ما، صرف شد درین معنی که نرخ جامهٔ بهمان چه بود و کفش فلان برای جسم، خریدیم زیور پندار برای روح، بریدیم جامهٔ خذلان قماش دکهٔ جان را، بعجب پوساندیم بهر کنار گشودیم بهر تن، دکان نه رفعتست، فساد است این رویه، فساد نه عزتست، هوانست این عقیده، هوان نه سبزه‌ایم، که روئیم خیره در جر و جوی نه مرغکیم، که باشیم خوش بمشتی دان چو بگرویم به کرباس خود، چه غم داریم که حلهٔ حلب ارزان شدست یا که گران از آن حریر که بیگانه بود نساجش هزار بار برازنده‌تر بود خلقان چه حلیه‌ایست گرانتر ز حلیت دانش چه دیبه‌ایست نکوتر ز دیبهٔ عرفان هر آن گروهه که پیچیده شد بدوک خرد به کارخانهٔ همت، حریر گشت و کتان نه بانوست که خود را بزرگ میشمرد بگوشواره و طوق و بیارهٔ مرجان چو آب و رنگ فضیلت بچهره نیست چه سود ز رنگ جامهٔ زربفت و زیور رخشان برای گردن و دست زن نکو، پروین سزاست گوهر دانش، نه گوهر الوان (۳۷۸) هزار و یک نکته پیرامون @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•⊰❁⊱•﷽•❁⊱• ✅سلام. برسد به دست همه دختران بزرگوار سرزمینم ...همیشه دختر امروز، مادر فرداست ز مادرست میسر، بزرگی پسران... ...چه زن، چه مرد، کسی شد بزرگ و کامروا که داشت میوه‌ای از باغ علم، در دامان به رستهٔ هنر و کارخانهٔ دانش متاعهاست، بیا تا شویم [باهنران] زنی که گوهر تعلیم و تربیت نخرید فروخت گوهر عمر عزیز را ارزان بساط اهرمن خودپرستی و سستی گر از میان نرود، رفته‌ایم ما ز میان کسیست زنده که از فضل، جامه‌ای پوشد نه آنکه هیچ نیرزد، اگر شود عریان همیشه فرصت ما، صرف شد درین معنی که نرخ جامهٔ بهمان چه بود و کفش فلان برای جسم، خریدیم زیور پندار برای روح، بریدیم جامهٔ خذلان قماش دکهٔ جان را، بعجب پوساندیم بهر کنار گشودیم بهر تن، دکان نه رفعتست، فساد است این رویه، فساد نه عزتست، هوانست این عقیده، هوان نه سبزه‌ایم، که روئیم خیره در جر و جوی نه مرغکیم، که باشیم خوش بمشتی دان چو بگرویم به کرباس خود، چه غم داریم که حلهٔ حلب ارزان شدست یا که گران چه حلیه‌ایست گرانتر ز حلیت دانش چه دیبه‌ایست نکوتر ز دیبهٔ عرفان نه بانوست که خود را بزرگ میشمرد بگوشواره و طوق و بیارهٔ مرجان چو آب و رنگ فضیلت بچهره نیست چه سود ز رنگ جامهٔ زربفت و زیور رخشان برای گردن و دست زن نکو، پروین سزاست گوهر دانش، نه گوهر الوان پروین اعتصامی (۳۷۹) هزار و یک نکته پیرامون @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•⊰❁⊱•﷽•❁⊱• هميارى_درنيكى_و پاكى‌ و اشاره ای به دعای ۶ صحیفه سجادیه در ذیل آیه ای که امروز خواندیم👇 «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللَّهِ وَ لَا الشَّهْرَ الْحَرامَ وَ لَا الْهَدْيَ وَ لَا الْقَلائِدَ وَ لَا آمِّينَ الْبَيْتَ الْحَرامَ يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنْ رَبِّهِمْ وَ رِضْواناً وَ إِذا حَلَلْتُمْ فَاصْطادُوا وَ لا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَنْ صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ أَنْ تَعْتَدُوا وَ تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى‌ وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقابِ» سوره مائده، ۲ اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! حرمت شعائر الهى، ماه حرام، قربانى حج و حيواناتى كه براى حج علامت‌گذارى شده‌اند و راهيان خانه خدا كه فضل و خشنودى پروردگارشان را مى‌طلبند، نشكنيد و هرگاه از احرام بيرون آمديد (و اعمال عمره را به پايان رسانديد) مى‌توانيد شكار كنيد. و دشمنى با گروهى كه شما را از مسجدالحرام بازداشتند، شما را به بى‌عدالتى و تجاوز وادار نكند و در انجام نيكى‌ها و دورى از ناپاكى‌ها يكديگر را يارى دهيد و هرگز در گناه و ستم، به هم يارى نرسانيد، و از خداوند پروا كنيد كه همانا خداوند، سخت كيفر است. نکته ها «هدى»، حيوان بى‌نشانى است كه براى قربانى در حج هديه مى‌شود، و «قلائد» حيواناتى هستند كه پيش از مراسم حج، با آويختن چيزى به گردن آنها يا داغ زدن، علامت‌دار مى‌شوند تا در مناسك حج، قربانى شوند. خداوند در ابتداى اين آيه، احترام به همه شعائر را واجب و هتك حرمت آنها را حرام كرده است؛ ولى در ميان شعائر، چند مورد را به خصوص ذكر كرده است از جمله ماه‌هاى: رجب، ذيقعده، ذيحجّه و محرّم كه جنگ در آنها حرام است و ماه ذيحجّه كه حج در آن انجام مى‌شود، هَدْى كه قربانى بى‌نشان است و قلائد كه قربانى نشان‌دار است. در سال ششم هجرى، مسلمانان با پيمودن هشتاد فرسخ راه از مدينه به مكّه آمده بودند تا حج بگذارند؛ ولى كافران مانع شدند و صلح حديبيه پيش آمد. اكنون كه مكّه فتح شده، نبايد دست به تجاوز بزنند. «صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ» اگر تحصيل علم يك «بِرّ» است، زمينه‌هاى آن چون: تأمين مدرسه، كتاب، كتابخانه، آزمايشگاه، وسيله نقليّه، استاد و ... همه «تعاون بر بِرّ» است. در آيه‌ى 177 سوره‌ بقره، مواردى از «برّ» را بيان كرده است: «لكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ الْمَلائِكَةِ وَ الْكِتابِ وَ النَّبِيِّينَ وَ آتَى الْمالَ عَلى‌ حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبى‌ وَ الْيَتامى‌ وَ ... وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ» برّ، ايمان به خدا و قيامت و فرشتگان و كتاب آسمانى و انبيا و رسيدگى‌ به محرومان جامعه و پايبندى به قراردادها و صبر در كارهاست. در روايات بسيارى به 👈و يارى رساندن به مظلومان ومحرومان، سفارش شده واز كمك ويارى به ستمگران نهى شده است و ما در اينجا چند حديث را براى تبرّك ذكر مى‌كنيم: امام صادق عليه السلام فرمود: «هر كس براى يارى رساندن به ديگران گامى بردارد، پاداش مجاهد و رزمنده را دارد». (وسائل، ج 8، ص 602) «تا زمانى كه انسان در فكر يارى رساندن به مردم است، خداوند او را يارى مى‌كند». (وسائل، ج 8، ص 586) «يارى كردن مسلمان، از يك ماه روزه‌ى مستحبّى واعتكاف بهتر است». (وسائل، ج 11، ص 345) «هر كس ظالمى را يارى كند، خودش نيز ظالم است». (وسائل، ج 11، ص 345) «حتّى در ساختن مسجد، ظالم را يارى نكنيد». (وسائل، ج 12، ص 130) تفسیر نور، ج۲، ذیل همین آیه ✍خوبه در رابطه به این آیه جزء ششم به این بخش از دعای ششم نیز توجه کنیم👇 «... اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِه وَ وَفِّقْنَا فِی یوْمِنَا هَذَا وَ لَیلَتِنَا هَذِهِ وَ فِی جَمِیعِ أَیامِنَا لِاسْتِعْمَالِ الْخَیرِ وَ هِجْرَانِ الشَّرِّ، وَ شُکرِ النِّعَمِ وَ اتِّبَاعِ السُّنَنِ وَ مُجَانَبَةِ الْبِدَعِ وَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْی عَنِ الْمُنْکرِ وَ حِیاطَةِ الْإِسْلَامِ وَ انْتِقَاصِ الْبَاطِلِ وَ إِذْلَالِهِ، وَ نُصْرَةِ الْحَقِّ وَ إِعْزَازِهِ، وَ إِرْشَادِ الضَّالِّ وَ مُعَاوَنَةِ الضَّعِیفِ وَ إِدْرَاک اللَّهِیفِ‌ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ... و ما را در این روزمان و در این شبمان و در تمام ایاممان برای انجام خیر و دوری از شر و شکر نعمت‌ها و پیروی سنّت‌ها و دوری از بدعت‌ها و نهی_ازمنکر و یاری کردن و عیب‌جویی از باطل و خوار کردن آن و یاری حق و گرامیداشت آن و ارشاد گمراه و یاری ناتوان و پناه‌دادن به ستمدیده موفق بدار، ...» ، دعای۶ @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طوبای عفاف
•⊰❁⊱•﷽•❁⊱• هميارى_درنيكى_و پاكى‌ و اشاره ای به دعای ۶ صحیفه سجادیه در ذیل آیه ای که امروز خواندیم👇
•⊰❁⊱•﷽•❁⊱• 💐جزء ششم در روز ۶ ماه مبارک رمضان و نگاهی به دعای ششم و در ادامه طرح انس هر روز با یک دعای ✍با توجه به نکات و پیام های آیه دوم سوره مائده و دعای ششم ، امروزه گذشته از مصادیقی که برای ترویج فضیلت ها و پاکی ها در ذیل همین آیه و نکات دعای ششم صحیفه مطرح شد، یکی دیگر از مصادیق همیاری برای ترویج پاکی ها و نیکی ها، همکاری برای تقویت و پیروزی مردم مظلوم و تبلیغ و ترویج به ویژه بین نوجوانان و جوانان است. (۳۸۰)هزار و یک نکته پیرامون @toubaefaf
•⊰❁⊱•﷽•❁⊱• ✍سلام علیکم. دعای ششم ، دعای حضرت زین العابدین علیه السلام در اوقات روز و شب است. چه رازی بین این فراز دعای ششم 👇 «اللَّهُمَّ اجْعَلْ لَنَا فِی کلِّ سَاعَةٍ مِنْ سَاعَاتِهِ(ساعات النهار) حَظّاً مِنْ عِبَادِک، وَ نَصِیباً مِنْ شُکرِک وَ شَاهِدَ صِدْقٍ مِنْ مَلَائِکتِک. خداوندا در هر ساعت از ساعت‌های روز بهره‌ای از مقامات بندگان خاصت و نصیبی از شکرت و گواه صدقی از ملائکه‌ات برای ما قرار بده. و دعاهای دوازده گانه ساعات روز که در مفاتیح الجنان آمده می باشد؟ دعاهای ساعات روز به نوعی توسل در هر ساعت به محضر منور ائمه هدی علیهم السلام است. ﴿اَلّلهُمَّـ عَجِّل لِوَلیِّڪَ الفَرَج﴾ ┄┅┅┅┅❁✨❁┅┅┅┅┄ ༺طوبای عفاف༻ https://zil.ink/toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طوبای عفاف
•⊰❁⊱•﷽•❁⊱• 💐جزء ششم #قرآن_کریم در روز ۶ ماه مبارک رمضان و نگاهی به دعای ششم #صحیفه_سجادیه و در ادامه
•⊰❁⊱•﷽•❁⊱• ✅ نیاز شدید جامعه به و کار تشکیلاتی همه مؤمنان برای مبارزه با بی حیایی و نهادینه کردن فرهنگ . بدحجابی حرمت شکنی است. 🌸پیام هایی از آیه دوم سوره مائده، جزء ۶ «یا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللَّهِ وَ لَا الشَّهْرَ الْحَرامَ وَ لَا الْهَدْيَ وَ لَا الْقَلائِدَ وَ لَا آمِّينَ الْبَيْتَ الْحَرامَ يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنْ رَبِّهِمْ وَ رِضْواناً وَ إِذا حَلَلْتُمْ فَاصْطادُوا وَ لا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَنْ صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ أَنْ تَعْتَدُوا وَ تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى‌ وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقابِ»سوره مائده، ۲ اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! حرمت شعائر الهى، ماه حرام، قربانى حج و حيواناتى كه براى حج علامت‌گذارى شده‌اند و راهيان خانه خدا كه فضل و خشنودى پروردگارشان را مى‌طلبند، نشكنيد و هرگاه از احرام بيرون آمديد (و اعمال عمره را به پايان رسانديد) مى‌توانيد شكار كنيد. و دشمنى با گروهى كه شما را از مسجدالحرام بازداشتند، شما را به بى‌عدالتى و تجاوز وادار نكند و در انجام نيكى‌ها و دورى از ناپاكى‌ها يكديگر را يارى دهيد و هرگز در گناه و ستم، به هم يارى نرسانيد، و از خداوند پروا كنيد كه همانا خداوند، سخت كيفر است. 1- خداوند از مؤمنان، انتظار ويژه‌اى دارد. يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُحِلُّوا ... 2- احترام گذاردن به وظيفه‌ى است. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللَّهِ» [دغدغه داشتن برای ترویج فرهنگ از قبیل تعظیم شعائر الهی است.] 3- هتك حرمت و قداست ، حرام است. «لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللَّهِ»[توهین به حجاب و محجبه ها هتک حرمت حکم خدا و مؤمنان و درنتیجه حرام آشکار است.] 4- همه‌ى زمان‌ها يكسان نيستند. برخى روزها مثل ايّام‌اللّه و برخى ماهها مثل ماهِ حرام، احترام ويژه‌اى دارند. «وَ لَا الشَّهْرَ الْحَرامَ» 5- حيوانى هم كه در مسير هدف الهى قرار گيرد، احترام دارد. «وَ لَا الْهَدْيَ وَ لَا الْقَلائِدَ» 6- راهيان خانه‌ى خدا بايد مورد احترام قرار گيرند. «وَ لَا آمِّينَ الْبَيْتَ الْحَرامَ» (هر برنامه‌اى كه به احترام وامنيّت زائران خانه خدا ضربه بزند، حرام است، خواه در سفر حج باشد يا عمره.) 7- هدف اصلى در حج، زيارت كعبه است. «آمِّينَ الْبَيْتَ» 8- حج و عمره، راهى براى تحصيل دنيا وآخرت است. «يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنْ رَبِّهِمْ وَ رِضْواناً» 9- سراغ سود حلال رفتن يك ارزش است. قرآن، فضل پروردگار را كه همان سودِ كسب و كار است، در كنار رضوان وقرب الهى قرار داده است. «يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنْ رَبِّهِمْ وَ رِضْواناً» 10- هر نوع فعّاليّت اقتصادى و تجارى در مكّه، براى كشورهاى اسلامى آزاد است. «يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنْ رَبِّهِمْ» 11- بهره‌هاى مادّى، تفضّل الهى به انسان و از شئون ربوبيّت اوست. «فَضْلًا مِنْ رَبِّهِمْ» 12- دشمنى‌هاى ديگران در يك زمان، مجوّز ظلم و تجاوز ما در زمانى ديگر نمى‌شود. وَ لا يَجْرِمَنَّكُمْ‌ ... أَنْ تَعْتَدُوا 13- بى‌عدالتى و تجاوز از حدّ، حرام است حتّى نسبت به دشمنان. شَنَآنُ قَوْمٍ‌ ... أَنْ تَعْتَدُوا (در انتقام نيز عدالت را رعايت كنيد.) 14- احساسات دينى، بهانه‌ ظلم نشود. «صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ أَنْ تَعْتَدُوا» 15- وفاى به پيمان‌ها وحفظ حرمت و قداست نياز به و دارد. لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللَّهِ‌ ... وَ تَعاوَنُوا 16- چشم‌پوشى از خطاى ديگران، يكى از راه‌هاى تعاون بر نيكى است. لا يَجْرِمَنَّكُمْ‌ ... تَعاوَنُوا 17- حكومت و جامعه‌ى اسلامى، بايد در صحنه‌ى بين‌المللى، از مظلوم و كارهاى خير حمايت و ظالم و بدى‌ها را محكوم كند. «تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى‌ وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ» 18- براى رشد همه جانبه‌ى فضايل بايد زمينه‌ها را آماده ساخت و در راه رسيدن به آن هدف، تعاون داشت. «تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ» [نیاز جامعه به همیاری و کار تشکیلاتی همه مؤمنان برای مبارزه با بی حیایی و نهادینه کردن فرهنگ ] 19- به جاى حمايت از قبيله، منطقه، نژاد و زبان، بايد از «حقّ» حمايت كرد و به «بِرّ» يارى رساند. «تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ» 20- كسانى كه قداست شعائر الهى را مى‌شكنند و به بدى‌ها كمك مى‌كنند، بايد خود را براى عقاب شديد الهى آماده كنند. «وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقابِ»[بدحجابی و گناه حرمت شکنی است.] تفسیرنور، ج۲، ذیل همین آیه (۳۸۱)هزار و یک نکته پیرامون ﴿اَلّلهُمَّـ عَجِّل لِوَلیِّڪَ الفَرَج﴾ ┄┅┅┅┅❁✨❁┅┅┅┅┄ ༺طوبای عفاف༻ https://zil.ink/toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅اگر کسی افطار و سحر را با این سوره آغاز کند اجر شهیدی را دارد که در خون خود غلطیده باشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ ‍ 🔸سیره آیت الله علامه طباطبایی(ره) در ماه مبارک : تا صبح بیدار بودند. مقید بودند دعای سحر را با افراد خانواده بخوانند و پیش از ماه رمضان از همسایه ها اجازه می گرفتند که اگر برای سحر خواب ماندند آنها را بیدار کنند. ایشان در درس تفسیرشان فرموده بودند که من در طول عمرم تا به حال به یاد ندارم که شب های ماه رمضان را خوابیده باشم. علامه حسن زاده آملی می نویسد: وقتی به حضور شریف علامه طباطبایی(ره) تشرف حاصل کرده بودم و عرض حاجت نمودم، فرمود: آقا دعای سحر حضرت امام باقر(ع) را فراموش مکن که در آن جمال و جلال و عظمت و نور و رحمت و علم و شرف است و حرفی از حور و غلمان نیست. اگر بهشت شیرین است، بهشت آفرین شیرین تر است. روزه اش را با بوسه بر ضریح مقدس حضرت معصومه(س) افطار می کردند. پیاده به حرم مشرف می شد و ضریح مقدس را می بوسید سپس به خانه برمی گشت و غذا می خورد. شب های ماه مبارک در جاهایی که مجالس روضه بود شرکت می کرد و گاهی با تمام وجود گریه می کرد به طوری که بدنش می لرزید. @tezkar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•⊰❁⊱•﷽•❁⊱• ✅ در دقّت كنيم. «حَلالًا، طَيِّباً، وَ اتَّقُوا» (هم شيوه‌ى كسب، حلال باشد و هم شيوه‌ى مصرف آن) «وَ كُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ حَلالًا طَيِّباً وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي أَنْتُمْ بِهِ مُؤْمِنُونَ» سوره مائده، ۸۸ و از آنچه خداوند، روزى حلال و پاكيزه به شما بخشيده بخوريد و از خدايى كه به او ايمان داريد، پروا كنيد. نکته ها معمولًا فرمان‌ «كُلُوا» در قرآن، همراه با دستور ديگرى آمده است، مانند: كُلُوا ... وَ اشْكُرُوا (سوره بقره، 172) بخوريد و شكر كنيد. كُلُوا ... وَ لا تَطْغَوْا (سوره طه، 81) بخوريد و طغيان نكنيد. كُلُوا ... وَ اعْمَلُوا (سوره مؤمنون،51) بخوريد و كار شايسته انجام دهيد. فَكُلُوا ... وَ أَطْعِمُوا (سوره حج، 28) بخوريد و بخورانيد. كُلُوا ... وَ لا تُسْرِفُوا (سوره اعراف، 31) بخوريد و اسراف نكنيد. كُلُوا ... وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ‌ (سوره انعام، 142) بخوريد و دنباله رو شيطان مباشيد. در حديث آمده است: «خدواند، رزق مردم را از حلال معين كرده است. هر كس كه به حرام روى آورد، از سهم حلال او كم خواهد شد». (تفسير اطيب‌البيان) پیام ها 1- بهره‌گيرى از امكانات مادى حلال با ايمان منافات ندارد. يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ... وَ كُلُوا 2- در دقّت كنيم. «حَلالًا، طَيِّباً، وَ اتَّقُوا» (هم شيوه‌ى كسب، حلال باشد و هم شيوه‌ى مصرف آن) 3- همه به دست اوست، پس عجله و حرص و حرام‌خوارى نداشته باشيم. «رَزَقَكُمُ اللَّهُ حَلالًا طَيِّباً» 4- ، لازمه‌ى ايمان است. «وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي أَنْتُمْ بِهِ مُؤْمِنُونَ» تفسیر نور، ج۲، ذیل همین آیه @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«شرابخور همانند بت پرست است». ✍سلام. در قرآن کریم ۲۰ مرتبه فرموده «کلوا» یعنی بخورید و کنار هر کدام نیز وظیفه ای برای مردم بیان فرموده که در ذیل آیه ۸۸ سوره مائده گذشت. چند مرتبه هم فرموده نخورید، مانند: چیزهای مضر و ناپاک شبیه خمر و نوشیدنی های نجس و ناپاک الکلی که در آیه ۹۰ سوره مائده به آن اشاره شده است. در برگزیده تفسیر نمونه در ذیل همین آیه از پیامبر خدا صلی الله علیه وآله نقل شده: «شرابخور همانند بت پرست است». می توانید جهت اطلاع بیشتر به تفسیر نمونه، ج۲، ذیل آیه ۲۱۹ سوره بقره و نیز آیه ۹۰ سوره مائده مراجعه فرمایید. قبلاً نیز کتاب مضرات مواد مخدر الکل تألیف آقای دکتر علی أصغر اکبری را در کانال طوبای عفاف ارسال کردم.👇 @toubaefaf
کوله بارهای تجربه برای امروز «يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا اَلْخَمْرُ وَ اَلْمَيْسِرُ وَ اَلْأَنْصٰابُ وَ اَلْأَزْلاٰمُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ اَلشَّيْطٰانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ.» ﴿سوره مائدة، 90﴾ ای اهل ایمان! جز این نیست که همه مایعات مست کننده و قمار و بت هایی که [برای پرستش] نصب شده وپاره چوب هایی که به آن تفأل زده می شود، پلید و از کارهای شیطان است؛ پس از آنها دوری کنید تا رستگار شوید. «إِنَّمٰا يُرِيدُ اَلشَّيْطٰانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ اَلْعَدٰاوَةَ وَ اَلْبَغْضٰاءَ فِي اَلْخَمْرِ وَ اَلْمَيْسِرِ وَ يَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اَللّٰهِ وَ عَنِ اَلصَّلاٰةِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ.» ﴿سوره مائدة، 91﴾ مسلماً شیطان می خواهد با شراب و قمار، میان شما دشمنی و کینه [سخت] اندازد، و از یاد خدا و نماز بازتان دارد؛ آیا شما [از این امور با همه زیان ها وخطراتی که دارد] خودداری خواهید کرد؟» اساسی ترین مشکل مردم زمان امام حسین علیه السلام، عدم بصیرت و جهل به احکام الهی بود. نقل شده در کوفه پیران، قصه و خرافات می گفتند و جوانان به قمار، شراب و ... مشغول بودند؛ کاری به کار و نام احکام دین و امام معصوم نداشتند و دنبال زرق و برق ها و مدهای شامی می تافتند. یعنی این قدر تبلیغات عمرو عاصی معاویه در کوفیان اثر سوء گذاشته بود. یاران بنی امیه در مدینه هم آوازه خوانان و ... دعوت می کردند و هنگام رفتنشان جوانان مدینه تا دروازه شهر او را بدرقه می کردند. پرسیدن مسائل فقهی و دینی از حسین علیه السلام بسیار کم شده بود و به نوعی فقط عده معدودی از بنی هاشم، دور و بر امام بودند و از محضر ایشان بهره مند می شدند. آن قدر علیه السلام ، غریب بود که حتی پس از آن همه فساد، عهد شکنی و دزدی های معاویه، وقتی بر یزید شرابخوار و مست، اعتراض کرد، بعضی از نزدیکان، بدون در نظر گرفتن شأن امامت و وصایت و بر اثر وارونه شدن زمانه و حاکم شدن طاغوت، امام معصوم و عالم به همه امور ظاهر و باطن را نصیحت می کردند. پس با این مردم و در آن زمانه روشن است که چرا در فاصله کمی از رحلت صلی الله علیه و آله به چنین عقب افتادگی مبتلا شدند؟ سر پسر صلی الله علیه وآله و امام زمانشان را به نیزه زدند؛ به طوری که حتی رومیان و یهودیان هم به مصیبت بزرگی که در کربلا انجام شد، مسلمین را شماتت کردند. پس از رحلت صلی الله علیه وآله، وصی ایشان را که برای همگان مثل خورشید می درخشید را با حرص و طمع به مال و منال دنیا و با همراه نمودن دل های مریض مثل خودشان کنار گذاشته و مشغول شهوت های کثیف دنیا شدند. آری این از خصوصیت دل های نادان است که زود به ویروس حرص و طمع مبتلا می شوند و همین هم دلیل غریبی امام و قبل از ایشان سفیر امام در کوفه شد. در روایت است که: «حرص و طمع دل های مردم نادان را بر می انگیزد و آرزوها آن دل های نادان را به اسارت در می آورد و فریب ها ان ها را به بند می کشد. (قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: إِنَّ قُلُوبَ الْجُهَّالِ تَسْتَفِزُّهَا الْأَطْمَاعُ وَ تَرْتَهِنُهَا الْمُنى وَ تَسْتَعْلِقُهَا الْخَدَائِعُ» كافی (ط - دار الحديث)، ج1، ص: 52 مواظب باشیم با رفاه زدگی، احتکارهای خانگی، به کار گماردن افراد ناآگاه به امور دین و حسادت، تبلیغات رسانه های عمروعاصی زمان، از ولایت، از امام خامنه ای، از آگاهان و دلسوزان راه امام و شهدا فاصله نگیریم. در طول تاریخ 1400 ساله فرهنگ شیعه، هر چه نگاه می کنیم، می بینیم خنجرهایی که از بی بصیرت های داخلی و بر اثر بخل و حسادت خوردیم، کار دست امت داد و از ماست که بر ماست. یعنی ریشه شکست ها را که بررسی می کنیم، اغراض نفسانی و جهل، کار را به شکست کشانده و از این تاریخ پر فراز و نشیب عبرت ها با ید گرفت. @toubaefaf
⁉️♨️❌ شراب کلید همه بدی ها در روایات آمده است: شراب مادر ناپاكيهاست، هر كه بنوشد چهل روز نمازش پذيرفته نشود و اگر بميرد و شراب در شكم او باشد چنانست كه در دوران جاهليت مرده باشد. و همچنین آمده است: شراب مادر بديهاست و از همه گناهان بزرگ بزرگتر است هر كه آن را بنوشد باك ندارد كه با مادر و خاله و عمه خود زنا كند. و نیز نقل شده: شراب مجموعه گناهان است. ( نهج الفصاحة (مجموعه كلمات قصار حضرت رسول صلى الله عليه و آله) - تهران، چاپ: چهارم، 1382ش. ص477) در رساله عملیه مراجع عظام تقلید آمده است: «آشامیدن شراب حرام و در بعضی از اخبار بزرگترین گناه شمرده شده است. اگر کسی آن را حلال بداند در صورتی که توجه داشته باشد که لازمه حلال دانستن آن تکذیب خدا و پیغمبر است کافر است. از امام جعفر صادق(علیه السلام) روایت شده است: «شراب ریشه بدی ها و منشأ گناهان است و کسی که شراب می‌خورد عقل خود را از دست می دهد و در آن موقع خدا را نمی شناسد و از هیچ گناهی باک ندارد و احترام هیچ کسی را نگه نمی دارد و حق خویشان نزدیک را مراعات نمی کند و از زشتی های آشکار رو نمی گرداند و روح ایمان و خداشناسی از بدن او بیرون می رود و روح ناقص خبیثی که از رحمت خدا به دور است در او می ماند و خدا و فرشتگان و پیغمبران و مؤمنان او را لعنت می کنند و تا چهل روز نماز او قبول نمی شود و روز قیامت روزاو سیاه می شود و زبان از دهانش بیرون می آید و آب دهان او به سینه اش می ریزد و فریاد تشنگی او بلند است.» (رساله عملیه امام خمینی(ره)، احکام خوردنی ها و آشامیدنی ها، مسأله 2633، قم، دانش، چاپ: پاییز75 ) برخی مضرات دیگر شراب نیز عبارت است از ریزش مو، آب مروارید، چین و چروک پوست، ضایعات شنوایی، سرطان، فساد دندان ها، پوکی استخوان، بیماری های قلبی، زخم معده، سرطان رحم، سقط جنین، سیروز کبدی، تغییر شکل دادن سلول های جنسی، اثر نامطلوب بر ژن ها تا هفت نسل، بروز آسیب های مغزی و... (مضرات الکل، قلیان و... دکتر علی اصغر اکبری) ⬅️نتیجه اینکه یکی از ابزارهای شیاطین و استکبار برای نابود کردن حرث ها و نسل ها شراب و ترویج شرابخواری و گناهان مربوطه از جمله بی حیایی و بی حجابی است. لطفا بیشتر مواظب باشیم. 👆این پیام را به دوستداران سلامت جامعه برسانید. @toubaefaf
غربت زمانه علیه السلام هنگامى که امام حسین علیه السلام در کربلا به شهادت رسید، سر مبارک ایشان و سرهاى کسانى را که از اهل بیت علیهم السلام و پیروان و یاران امام شهید شده بودند، نزد عبیداللَّه بن زیاد آوردند. او با سر چوب ‌دستى ‌اش، بر آن مى ‌نواخت. ابن زیاد ملعون، زَحر بن قیس را فراخواند و سر مقدس امام حسین علیه السلام و سر یارانش را با او به سوى یزید بن معاویه فرستاد و همراه زَحر، ابوبُرده پسر عَوف اَزدى و طارق بن ابى ظَبیان اَزدى نیز بودند. آنان بیرون آمدند تا با سرها در شام بر یزید بن معاویه وارد شدند. هنگامى که سر امام علیه السلام را براى یزید - که خدا لعنتش کند - آوردند، مجلس‌ هاى شراب مى‌آراست و سر حسین علیه السلام را مى‌آورد و جلوى خود مى‌نهاد و با حضور آن شراب مى‌نوشید. امام رضا علیه السلام مى‌فرماید: «نخستین کسى که در روزگار اسلام برایش آبْ‌جو گرفتند، یزید بن معاویه - که خدا لعنتش کند - در شام بود. آن را براى او و در سفره‌اى که بر سر حسین علیه السلام برپا کرده بودند، حاضر کردند و او آن را مى‌نوشید و به همراهانش مى‌نوشاند و - خدا لعنتش کند - مى‌گفت: بنوشید! این شرابى مبارک است و اگر تنها برکتش همین بود که ما نخستین کسانى هستیم که آن را بدست گرفته‌ ایم و در حالى که سرِ بریده دشمنمان پیش روى ما و سفره‌مان بر آن است، با جان‌هایى آرام و دل‌هایى بى‌اضطراب مى‌خوریم کافى بود. (امام در ادامه فرمود:) پس هر کس پیرو ماست باید از نوشیدن آبْ‌جو بپرهیزد که آن از شراب‌هاى دشمنان ماست و اگر نپرهیزد، از ما نیست که پدرم از پدرش از پدرانش از على بن ابى طالب علیه السلام نقل کرد که: پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله فرمود: جامه دشمنان مرا نپوشید و غذاهاى دشمنان مرا نخورید و به راه دشمنان من نروید که شما هم مانند آنان دشمن من مى‌شوید.» سپس سر مبارک امام حسین علیه السلام را در دمشق آویختند؛ همان جایى که سر حضرت یحیى بن زکریا را آویختند. در نهایت یزید ملعون فرمان داد که سر حسین علیه السلام را در شهرهاى شام و جز آن بچرخانند.  تاریخ الطبرى: ج۵، ص۴۶۷؛ أنساب الأشراف: ج۳، ص۴۱۲ تاریخ الطبرى: ج۵، ص۳۹۳؛ أنساب الأشراف: ج۳، ص۴۲۴. الملهوف: ص۲۲۰؛ مقتل الحسین علیه السلام، خوارزمى: ج۲، ص۷۲ عیون أخبارالرضا علیه السلام: ج۲، ص۲۳، ح۵۱، بحارالأنوار: ج۴۵، ص۱۷۶، ح۲۴ ر.ک: شرح الأخبار: ج۳، ص۱۵۹، ح۱۰۸۹ @toubaefaf
ابزار دست شیطان «إنَّما يُرِيدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ فِي الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ وَ يَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلاةِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُون» سوره مائده، 91 همانا شيطان مى‌خواهد به وسيله شراب و قمار، ميان شما دشمنى و كينه بيفكند و شما را از ياد خدا و نماز باز دارد. پس (با اين همه مفاسد) آيا دست برمى‌داريد؟ نکته ها با آن كه طبق آمارى كه ارائه مى‌شود، بسيارى از قتل‌ها، جرائم، تصادفات، طلاق‌ها، امراض روانى، كليوى و ... ناشى از شراب است، امّا قرآن در اين آيه در بيان فلسفه‌ى تحريم، روى دو نكته تأكيد دارد: يكى ضرر اجتماعى يعنى كينه و عداوت و ديگرى ضرر معنوى يعنى غفلت از نماز و ياد خدا. اين آيه برجسته‌ترين اثر شراب و قمار را بازداشتن از ياد خدا و نماز دانسته است، اكنون جاى اين سؤال است كه اگر كارهاى عادّى مثل: تجارت، ورزش، تحصيل و مطالعه و امثال آن نيز ما را سرگرم كرده و از ياد خدا و نماز بازدارد، آيا مانند شراب و قمار است؟ آرى، هرچه ما را از خدا غافل كند، مانند شراب و قمار، ناپسند است، گرچه اسلام به خاطر لطف و آسان گرفتن، آن را حرام نكرده باشد. پیام ها 1- هر كس كه عامل كينه و عداوت در ميان مردم شود، مانند شيطان است. إِنَّما يُرِيدُ الشَّيْطانُ‌ ... 2- تحريكات شيطان دائمى است. «إِنَّما يُرِيدُ الشَّيْطانُ» 3- جامعه‌اى كه در آن عداوت باشد، شيطانى است. إِنَّما يُرِيدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةَ ... 4- از الفت و وحدت پاسدارى كنيم و با هر آن چه آنها را از بين مى‌برد، مبارزه كنيم. «إِنَّما يُرِيدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةَ» 5- الفت و مهربانى بين اهل ايمان، مورد عنايت خاص خداوند است. «إِنَّما يُرِيدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةَ» 6- قمار و شراب، ابزار كار شيطان براى ايجاد كينه و دشمنى است. إِنَّما يُرِيدُ الشَّيْطانُ‌ ... فِي الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ 7- نماز برترين سمبل ياد خداست. (با اين‌كه نماز ذكر خداست، نام آن جداگانه آمده است) «عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلاةِ» 8- بيان فلسفه‌ى احكام، يكى از عوامل تأثير كلام در ديگران است. الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ ... فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ‌ 9- با تمام عواملى كه باعث ايجاد كينه و دشمنى مى‌شود، بايد مبارزه كرد. يُرِيدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ ... فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ‌ 10- در صدر اسلام برخى از مسلمانان، على رغم تحريم شراب و قمار، باز بدان مشغول بودند، مورد توبيخ خداوند قرار گرفتند. «فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ» تفسیر نور، ج 2، ص 368 @toubaefaf
1_1424216059.pdf
3.7M
◀️ کتاب مشروبات الکلی از دیدگاه دانش پزشکی، آقای دکتر علی اصغر اکبری ⏪با استفاده از ۳۵ مرجع معتبر علمی جهان ⏪با همکاری ۲۷ متخصص و استاد رشته های مختلف علوم پزشکی 🍃واقعا آقای دکتر علی اصغر اکبری(مؤلف کتاب) که خدا ایشان را حفظ کند، برای تألیف این کتاب زحمت بسیار کشیده اند. 💐تشکر ویژه دارم از این استاد گرامی و دلسوز به خاطر در دسترس قرار دادن این کتاب مهم برای افزایش آگاهی اجتماعی و نجات حرث و نسل. ✅خودم دیدم که بعضی ها با این کتاب مسیر زندگی شان تغییر کرد. https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5