13 بهمن
🔵 رحلت دانشمند و محقق بزرگوار «ميرزا محمدحسين فاضل تونی»(1339 ش)
◽️ ميرزا محمدحسين فاضل تونى، دانشمند و عالم بزرگمسلمان در سال 1257 ش در شهرستان فردوس در استان خراسان متولد شد. او در دوران تحصيل از محضر عالمان برجسته اى همچون اديب نيشابورى كسب فيض كرد و به مدارج عالى علمى و معنوى دست يافت. فاضل تونى در فقه، اصول فقه، حكمت، عرفان، رياضى، نجوم و ادبيات عرب از معلومات وسيعى برخوردار بود. بعدها به سمت استادى در دانشكده ادبيات دانشگاه تهران برگزيده شد و تدريس زبان و ادبيات عرب و فلسفه قديم به او واگذار شد. فاضل تونى با اينكه در سال 1339 به علت كهولت سن باز نشسته شد از تدريس نياسود و به كار خود ادامه داد.
◽️ از ميرزا فاضل تونى كتب ارزشمندى چون حكمت قديم، الهيات و حواشى بر اسفار به يادگار مانده است. اين استاد بزرگوار سرانجام در سيزدهم بهمن 1339 در 82 سالگى در تهران درگذشت و به جوار رحمت حق تعالى شتافت.
هدایت شده از فیش منبر و مرثیه
روضه خدا برای حضرت زهرا.pdf
470.6K
⬛️مرثیه مکتوب📩
#فاطمیه
#روضه_خداوند_برای_حضرت_فاطمه
💢گریز به کربلا
⚫️دسترسی به متن مرثیه🖨👇👇
yon.ir/yLLcW
🖊 #استاد_میرزامحمدی
🎤دانلود سبک و صوت 👇👇
https://eitaa.com/mediamenbar/1126
📡مرجع دانلود فیش منبر و مرثیه
╭┅─────────┅╮
🌺 @fishemenbar
╰┅─────────┅╯
هدایت شده از فیش منبر و مرثیه
مظلومیت حضرت فاطمه.pdf
451.5K
⬛️مرثیه مکتوب📩
#فاطمیه
#مظلومیت_حضرت_فاطمه
💢گریز به کربلا
⚫️دسترسی به متن مرثیه🖨👇👇
yon.ir/ncpHy
🖊 #استاد_میرزامحمدی
🎤دانلود سبک و صوت 👇👇
https://eitaa.com/mediamenbar/1134
📡مرجع دانلود فیش منبر و مرثیه
╭┅─────────┅╮
🌺 @fishemenbar
╰┅─────────┅╯
هدایت شده از فیش منبر و مرثیه
کرامت و مرثیه حضرت زهرا سلام الله علیها.pdf
433.7K
⚫️ مرثیه و روضه⚫️
#مرثیه_حضرت_فاطمه_سلام_الله_علیها
#کرامت_و_مرثیه_حضرت_فاطمه
فیش روضه روشمند
⚫️دسترسی به متن مرثیه🖨👇👇
yon.ir/wsokO
#فاطمیه
👇👌💯
╭┅─────────┅╮
🌺 @fishemenbar
╰┅─────────┅╯
پیامهای فلسفی خطبه فدکیه
متن خطبه: «وَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِیکَ لَهُ کَلِمَةٌ جُعِلَ الْإِخْلَاصُ تَأْوِیلَهَا وَ ضُمِّنَ الْقُلُوبُ مَوْصُولَهَا وَ أَنَارَ فِی التَّفَکُّرِ مَعْقُولُهَا الْمُمْتَنِعُ مِنَ الْأَبْصَارِ رُؤْیَتُهُ وَ مِنَ الْأَلْسُنِ صِفَتُهُ وَ مِنَ الْأَوْهَامِ کَیْفِیَّتُهُ ابْتَدَعَ الْأَشْیَاءَ لَا مِنْ شَیْءٍ کَانَ قَبْلَهَا وَ أَنْشَأَهَا...»
1⃣ پیام اول: از اینکه فرمود: «... کَلِمَةٌ جُعِلَ الْإِخْلَاصُ تَأْوِیلَهَا» این درس توحیدی را به ما آموزد که بین اخلاص در فکر و اخلاص در عمل، رابطه تنگاتنکی وجود دارد؛ به این معنا که اگر شخص در مقام اندیشه به این باور رسیده باشد که همه عالم در برابر ذات اقدس الهی، هیچ و پوچ است و اوست که روزیرسان و برآورنده حاجت است، قطعاً در مقام عمل نیز چنین انسانی با چنین باوری هرکاری را که انجام میدهد، جز رضای خدا را در نظر نمیگیرد و کسی جز حقتعالی را شریک عمل خودش نمیکند.
2⃣ پیام دوم: از اینکه فرمود: «وَ ضُمِّنَ الْقُلُوبُ مَوْصُولَهَا وَ أَنَارَ فِی التَّفَکُّرِ مَعْقُولُهَا» این درس توحیدی را به ما آموزد که بین توحید و کلمه توحید رابطه تنگاتنگی وجود دارد؛ به این معنا که همانگونه انسان از راه فطرت و عقل به اصل توحید و اینکه جهان خالقی دارد ایمان میآورد، از همین راه به کلمه «توحید» و اینکه این مبدأ یکی است و ثانی ندارد، میتواند ایمان بیاورد؛ چراکه عقل و فطرت، هم راهی است برای اثبات «توحید» و هم برای درک و اثبات کلمه «توحید».
3⃣ پیام سوم: از اینکه فرمود: «الْمُمْتَنِعُ مِنَ الْأَبْصَارِ رُؤْیَتُهُ» این درس توحیدی را به ما میآموزد که از آنجایی که بهدلیل عقلی، حقتعالی جسم نیست و وجود محض و مجرد است، پس با چشم سر دیده نمیشود. از آنجایی که بهدلیل عقلی صفات خدا چون عین ذات اوست و بینهایت است، پس توصیف او به زبان امکان ندارد که فرمود: «وَ مِنَ الْأَلْسُنِ صِفَتُهُ»، و از آنجایی که خداوند بهدلیل مجردبودن کم و کیف ندارد، پس واقعیت خدا با قوه واهمه هم قابلدرک نیست و هرگز نمیتوان به حقیقت خدایی پی برد که فرمود: «وَ مِنَ الْأَوْهَامِ کَیْفِیَّتُهُ».
4⃣ پیام چهارم: درس توحیدی دیگری که این خطبه میآموزد، این است که بین اختراع مخترعین و آفرینش حقتعالی از این جهت تفاوت وجود دارد که:
اولاً: خداوند، موجودات عالم هستی را در حالی به وجود آورده که ماده اولیه آنها وجود نداشت، ولی مخترعین هر آنچه را اختراع میکنند، مواد اولیه آن وجود دارد و هیچچیز را از عدم و نیستی به وجود نمیآوردند؛ از این رو حضرت میفرمایند: «ابْتَدَعَ الْأَشْیَاءَ لَا مِنْ شَیْءٍ کَانَ قَبْلَهَا».
ثانیاً: آنچه را خداوند خلق کرده، ابداع و بدون نمونه قبلی است، ولی آنچه را که مخترعین خلق میکنند، کپیبرداری از نمونه پیشین است: «وَ أَنْشَأَهَا بِلَا احْتِذَاءِ أَمْثِلَةٍ امْتَثَلَهَا».
ثالثاً: آنچه را که مخترعین خلق میکنند، از سر نیاز و احتیاح است، ولی خداوند هر آنچه را خلق کرده از سر بینیازی است: «وَ ذَرَأَهَا بِمَشِیَّتِهِ مِنْ غَیْرِ حَاجَةٍ مِنْهُ إِلَى تَکْوِینِهَا وَ لَا فَائِدَةٍ لَهُ فِی تَصْوِیرِهَا».
5⃣ پیام پنجم: درس توحیدی دیگر این فراز خطبه این است که هرچند خداوند، بهدلیل غنی مطلق بودن، غرض فاعلی از خلق عالم هستی ندارد، ولی بهدلیل حکیمبودن غرض فعلی از آفرینش دارد چراکه:
اولاً: حقتعالی میخواهد حکمت خودش و اینکه قدرتش در خلق همراه با مصلحت است را ثابت نماید: «إِلَّا تَثْبِیتاً لِحِکْمَتِهِ».
ثانیاً: روحیه اطاعتپذیری را در بندگان ایجاد کند؛ چراکه وقتی انسان ببیند که مخلوق چنین خالقی است، فرمان الهی را اطاعت و از معصیت دوری میکند: «وَ تَنْبِیهاً عَلَى طَاعَتِهِ».
ثالثاً: با آفرینش عالم هستی، در مقام آشکارکردن عظمت قدرت خویش است تا بشر با دیدن قدرت بیانتهای حضرت حق، خود را ناچیز دیده و راه تواضع و فروتنی را در پیش گرفته و به عبادت و پرستش حضرت حق میپردازد: «وَ إِظْهَاراً لِقُدْرَتِهِ تَعَبُّداً لِبَرِیَّتِهِ».
رابعاً: جهان هستی را خلق کرده است تا زمینه دعوت انبیاء فراهم شود. زیرا انبیاء در دعوت خود دلیل و برهان میخواهند و بهترین دلیل برای اثبات دعوت همین نظام احسن است: «وَ إِعْزَازاً لِدَعْوَتِهِ»...
پیامهای عارفانه خطبه فدکیه
🔆 متن خطبه: «الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى مَا أَنْعَمَ وَ لَهُ الشُّکْرُ عَلَى مَا أَلْهَمَ وَ الثَّنَاءُ بِمَا قَدَّمَ مِنْ عُمُومِ نِعَمٍ ابْتَدَأَهَا وَ سُبُوغِ آلَاءٍ أَسْدَاهَا وَ تَمَامِ مِنَنٍ أَوْلَاهَا جَمَّ عَنِ الْإِحْصَاءِ عَدَدُهَا وَ نَأَى عَنِ الْجَزَاءِ أَمَدُهَا وَ تَفَاوَتَ عَنِ الْإِدْرَاکِ أَبَدُهَا وَ نَدَبَهُمْ لِاسْتِزَادَتِهَا بِالشُّکْرِ لِاتِّصَالِهَا وَ اسْتَحْمَدَ إِلَى الْخَلَائِقِ بِإِجْزَالِهَا وَ ثَنَّى بِالنَّدْبِ إِلَى أَمْثَالِهَا».
1⃣ پیام اول: از اینکه فرمود: «الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى مَا أَنْعَمَ»؛ این پیام را دارد که همانگونه که انسان به حکم عقل و فطرت و نیز به حکم آیه ۶۰ سوره الرحمن: «هَلْ جَزاءُ الْإِحْسانِ إِلاَّ الْإِحْسان» وظیفه دارد که در برابر احسان همنوعانش نیکی کرده و سپاسگزار باشد، همین طور وظیفه دارد که در برابر نعمت بیمنت خداوند متعال نیز شاکر باشد.
2⃣ پیام دوم: از اینکه فرمود: «وَ لَهُ الشُّکْرُ عَلَى مَا أَلْهَمَ» این پیام را دارد که همانگونه که در برابر نعمت مادی میبایست به حکم عقل و فطرت شاکر خدا باشیم، همین طور وظیفه داریم که در برابر نعمت معنوی، مثل دریافتهایی که از حقایق هستی و بدون استدلال و برهان عقلی و مقدمات قبلی برای ما حاصل میشود و نامش الهام است، خدا را شاکر و سپاسگزار باشیم.
3⃣ پیام سوم: راز شکر خداوند متعال در این است که اولاً: پیش از آنکه ما آفریده شویم، خداوند متعال همه نعمتهایی را که در استمرار و بقای حیاتمان به آن نیازمند هستیم، خلق کرده است و از همین رو فرمود: «وَ الثَّنَاءُ بِمَا قَدَّمَ». ثانیاً: خلق و آفرینش نعمتها پیش از خلق ما، بهدلیل این نبوده که ما چنین حقی داشتهایم، بلکه چون خداوند فیاض مطلق بوده، این چنین کاری را کرده است: «مِنْ عُمُومِ نِعَمٍ ابْتَدَأَهَا». ثالثاً: خدا را بایست از این جهت هم شاکر باشیم که آنچه را که خلق کرده، متناسب و همگون با نیاز انسان است: «وَ سُبُوغِ آلَاءٍ أَسْدَاهَا» رابعاً: هرچند که ما وظیفه داریم در برابر نعمت الهی شاکر باشیم، ولی از آنجایی که نعمت الهی گسترده است و آغاز و پایانی برای آن قابل تصور نیست، هرگز بشر نمیتواند حق شکر نعمتهای خدا را ادا کند. از همین رو فرمودند: «جَمَّ عَنِ الْإِحْصَاءِ عَدَدُهَا وَ نَأَى عَنِ الْجَزَاءِ أَمَدُهَا وَ تَفَاوَتَ عَنِ الْإِدْرَاکِ أَبَدُهَا»
4⃣ پیام چهارم: این است که سپاس و شکرگزاری خداوند از این جهت نیست که حقتعالی نیاز به شکر و ستایش بشر داشته باشد، بلکه از این جهت است که طبق آیه «لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزیدَنَّکُم»، (ابراهیم/۷) خداوند متعال نعمتهای بیشتری به ما بدهد و نعمتش را بر نعمتهای دیگر بیفزاید، از همین رو حضرت فرمود: «وَ نَدَبَهُمْ لِاسْتِزَادَتِهَا بِالشُّکْرِ
سرپرست سازمان نهضت سوادآموزی:بی سوادی ۵۲.۵ درصد مردم قبل از انقلاب/ باسوادی ۸۸.۸ درصدی پس از انقلاب
سرپرست سازمان نهضت سوادآموزی (شاپور محمدزاده) از باسوادی ۸۸.۸ درصد مردم ایران خبر داد و گفت: قبل از انقلاب جمعیت بالای ۶ سال در کشور ۲۷ میلیون نفر بود که ۵۲.۵ درصد افراد کشور بیسواد بودند.
آمار باسوادی ۶ سال و بالاتر در سال ۸۵ به ۸۴.۶ درصد و در سال ۹۵ به ۸۷.۶ درصد رسیده است.
- در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، ۲ میلیون و ۶۹۲ هزار و ۳۸۹ نفر بیسواد داریم
- قبل از انقلاب، اختلاف باسوادی بین زنان و مردان ۲۳.۴ درصد بود که هماکنون به ۶.۸ درصد کاهش یافته است
- اختلاف باسوادی بین افراد شهری و روستایی ۳۵ درصد بود که به ۱۲.۳ درصد کاهش یافت.
- در کمک به نظام آموزش رسمی کشور تعداد یک میلیون و ۳۲۹ هزار و ۳۲۰ دانشآموز لازمالتعلیم طی مدت ۱۴ سال در نهضت سوادآموزی آموزش دیدند
- از سال ۹۴ تا ۹۷ حدود ۳۵۰ مرکز یادگیری محلی را تجهیز و راهاندازی کردیم
- این سازمان ۶ نشان بین المللی را دریافت کرده است
اقسام وضو
👌وضو به سه قسم تقسیم می شود :
1⃣ وضوی واجب:
مثل وضو برای نماز یا برای دست زدن به خط قرآن واسم خدا وپیامبر(ص) وامامان معصوم(ع) ووضو برای طواف ومثل وضوی کسی که نذر کرده با وضو باشد. (۱)
2⃣ وضوی مستحب :
مثل وضو برای قرآن ودعا خواندن ووضو روی وضو و برای طواف مستحبی ووضوی قبل از خوابو برای زیارت امامان (ع)وزیارت اهل قبور ومثل وضو برای نماز میت . (۲)
3⃣ وضوی حرام:
مثل وضو بعد از غسل جنابت .
👌زیرا کسی که غسل جنابت انجام داده تا وقتی کاری که وضو را باطل می کند از او سر نزده نباید وضو بگیرد. (۳)
💐تذکر :
کسی که غسل جنابت انجام داده با همان غسل باید نمازش را بخواند ولی بعد از غسل های دیگر باید احتیاط کنیم ووضو بگیریم زیرا فتاوای فقها در این زمینه مختلف است وبعضی از آن بزرگواران می فرمایند با غسلهای دیگر (غیر از غسل جنابت ) نمی شود نماز خواند ولی همه متفق هستند که وضو بعد از آن غسل ها اشکال ندارد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📚 منبع :
۱. - توضیح المسائل مراجع ، ج۱ ، ص۱۸۷. بعضی از علما می فرمایند :
در مورد نام پیامبر ، امامان ، وحضرت زهرا علیهم السلام بهتر این است که با وضو باشد.
۲. همان ، ص۱۸۸- الدروس الشرعیة فی فقه الامامیة ،ج۱ ، ص۸۶ - منتهی المطلب فی تحقیق المذهب، ج۲ ، ص۲۳۲.
۳. توضیح المسائل مراجع ، ج۱ ، ص۲۲۷.
🌹الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم🌹
حال و روز مادری بیمار گریه آور است
گریههای کودکی تبدار گریه آور است
عاشقان گاهی ز روی هم خجالت میکشند
دیدنِ اشک غریب انگار گریه آور است
همسری پیشِ نگاه همسری روی زمین...
...تا که میافتد چرا هربار گریه آور است
اشکهای فضه و اسما گواهی میدهد
راه رفتن با دو چشم تار گریه آور است
دست بر دیوار میگیرد نیفتد بر زمین
تکیهاش بر قامت دیوار گریه آور است
هر شب از زخمی که از مسمار خورده فاطمه
نیمه شبها میشود بیدار، گریه آور است
دارد از دستِ ز کار افتاده زحمت میکشد
نان که زهرا میپزد بسیار گریه آور است
چهرهاش را از علی هر روز پنهان میکند
زیر چادر گریهی دلدار گریه آور است
شهرِ بی انصاف با حیدر چه بد تا میکند
غُصههای حیدر کرار گریه آور است
آن بانویی که فاطمه، شأن صفاتش بود
هم فضه هم سلمان یکی از معجزاتش بود
روزی سه نوبت خانهاش را نور میبخشید
شهر مدینه روشن از وقت صلاتش بود
وقتی خدا از قبل خلقت امتحانش کرد
یعنی که صبر و استقامت جزءِ ذاتش بود
پیراهن شام عروسی را به سائل داد
جود و کرم دلدادهی حُسنِ ذکاتش بود
یا چادرش مرد یهودی هم مسلمان شد
اعجاز میکرد و کلیمالله ماتش بود
حوریّه بود اما زمینی زندگی میکرد
افتادگی بارزترین وجهِ حیاتش بود
تَکویر و قدر و نور و کوثر، هلاَتی والفجر
محکمترین تفسیرهای محکماتش بود
در کوچهها دستش شکست و پای حیدر ماند
حفظ ولایت از اَهمّ واجباتش بود
اَلجاّر ثُمَّ الداّر، هر شب پای سجاده
فکر تمام شهر تا روز مماتش بود
او ناخدای رحمت حق در دو عالم شد
خون خدا تفسیر کشتیِ نجاتش بود
کربلایی رضا باقریان @tth_ir
ای سحر خیز مدینه سحرت را قربان
از غم فاطمه چشمان ترت را قربان
ای خوش آنکس که گدای سر راهت گشته
سائل هرشبۀ پشت درت را قربان
هرکه دارد هوس دیدن تو آواره است
عاشق خسته دل ودربه درت را قربان
وای برمن که دلم نیست گرفتار غمت
سینه چاکان نشسته به برت را قربان
حاجتی نیست مرا غیر دمی دیدارت
رخ زهرائی همچون قمرت را قربان
فاطمیه است بیا روضه زهرا بشنو
دل پر از غم و سوز جگرت را قربان
هرچه داری همه ارثیۀ زهرا وعلیست
شال سبزی که تو بستی کمرت را قربان
ای به دوش تو عبای علی وپیغمبر
رنگ عمامۀ بسته به سرت را قربان
نقش انگشتریت چیست...؟ اباعبدالله
بهر مظلوم دل نوحه گرت را قربان
کربلا می روی اما گل من باچه کسی
پسر خون خدا همسفرت را قربان
مجتبی روشن روان
نماز اول ماه قمری
⏰وقت خواندن نماز اول ماه:
🌄از اوّل طلوع فجر
🌅تا پایان غروب همان روز
طریقه اقامه نماز اول ماه:
⭕️نماز اول ماه همانند سایر نمازهای مستحبی دو رکعت است.
👈رکعت اول
بعد از حمد ۳۰ بار سوره توحید
👈رکعت دوم
بعد از حمد ۳۰ بار سوره قدر
⭕️ پس از نماز
👈صدقه بدهد
👈دعای اول ماه را بخواند
⏪سلامتى اش را در آن ماه از خدا خريده است.
(روایت از امام محمد تقی علیه السلام)
⭕️دعای اول ماه قمری
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كَاشِفَ لَهُ إِلا هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرا مَا شَاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ رَبِّ لا تَذَرْنِي فَرْدا وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ
هدایت شده از کانال یالثارات الحسين🇮🇷🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 جنجالیترین سؤال امروز کشور
🚨 #حتماببینید
💢اگر سهمتو از پولی که ایران تو سوریه و عراق و... خرج میکنه بهت بدن، زندگیت چه شکلی میشه؟
📍جوابی شوکه کننده/واقعیتی گفته نشده برای شما😳
•┈••✾••┈•
@fatemiyoon110
🇮🇷 کانال انقلابی #فاطمیون 👇
🔹ایتا:
https://eitaa.com/fatemiyoon110
هدایت شده از ✍﷽ نکته های طلایی
base.apk
5.8M
👆👆
💐در این مجموعه 40 جلسه سخنرانی پنج دقیقه ای به همراه مطالب کاربردی گردآوری شده است .
💐مفاتیح نوین آیت الله مکارم شیرازی به صورت کامل در این مجموعه قرار دارد.
💐این برنامه مجموعهای کوچک از پندهاست، که با ایات و احادیث غنی شده است.
💐این نرم افزار بیشتر مورد استفاده روحانیون و طلاب ، به خصوص روحانیونی که به مناطق تبلیغی در ایام خاص سفر می کنند ، خواهد بود .
👌سایر افراد نیز می توانند از این برنامه استفاده کنند.
🌹الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم🌹
#نرم_افزار #کاربردی #اعتقادی #حدیث #دعا
4⃣ سایر نرمافزار های مهم و ارزشمند را در این کانال #دانلود کنید.
👇👇
🆔 @m_serat
هدایت شده از ✍﷽ نکته های طلایی
base.apk
5.8M
👆👆
💐در این مجموعه 40 جلسه سخنرانی پنج دقیقه ای به همراه مطالب کاربردی گردآوری شده است .
💐مفاتیح نوین آیت الله مکارم شیرازی به صورت کامل در این مجموعه قرار دارد.
💐این برنامه مجموعهای کوچک از پندهاست، که با ایات و احادیث غنی شده است.
💐این نرم افزار بیشتر مورد استفاده روحانیون و طلاب ، به خصوص روحانیونی که به مناطق تبلیغی در ایام خاص سفر می کنند ، خواهد بود .
👌سایر افراد نیز می توانند از این برنامه استفاده کنند.
🌹الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم🌹
#نرم_افزار #کاربردی #اعتقادی #حدیث #دعا
4⃣ سایر نرمافزار های مهم و ارزشمند را در این کانال #دانلود کنید.
👇👇
🆔 @m_serat
با توجه به ساختار سياسي و سازوکارهاي قانوني موجود در جمهوري اسلامي، آيا اساساً احتمال بروز چنين پيشآمدي به چه اندازهاي به صورت جدي وجود دارد يا خير؟ و در فرض وجود چنين احتمالي، قانون چه تمهيداتي براي جلوگيري از چنين فرضيهاي انديشيده است؟ پيش از پرداختن به تبيين راهكارهاي قانوني، مقدمتاً بايد به اين نكته توجه داشته باشيم كه وجود احتمال، در هر حادثه و پديدهاي، وابسته به عوامل و شرايط تأثيرگذاري است كه پذيرش آن را
******با توجه به اينكه رهبر معصوم نيست، احتمال دارد كه عملا در انتخاب فقهاي شوراي نگهبان، كساني را انتخاب كند كه عدالت ندارند و آنها هم كساني را كه براي مجلس خبرگان تأييد كنند، كه عدالت نداشته باشند و در نتيجه بر رهبر نظارت نكنند و خطاها و تخلفات او را ناديده بگيرند. قانون براي جلوگيري از اين احتمال، چه راه كاري را انديشيده است؟
مقدمه:
با توجه به ساختار سياسي و سازوکارهاي قانوني موجود در جمهوري اسلامي، آيا اساساً احتمال بروز چنين پيشآمدي به چه اندازهاي به صورت جدي وجود دارد يا خير؟ و در فرض وجود چنين احتمالي، قانون چه تمهيداتي براي جلوگيري از چنين فرضيهاي انديشيده است؟ پيش از پرداختن به تبيين راهكارهاي قانوني، مقدمتاً بايد به اين نكته توجه داشته باشيم كه وجود احتمال، در هر حادثه و پديدهاي، وابسته به عوامل و شرايط تأثيرگذاري است كه پذيرش آن را ميتواند افزايش دهد. بدون شك صرف وجود احتمال، هيچ الزام يا احتياطي بر ما تحميل نميسازد، مگر اين كه شواهد و قرائن روشن و قابل قبولي به همراه آن ضميمه گردد. آن چه مسلم است، فردي كه به عنوان رهبر انتخاب ميگردد، هر چند معصوم نيست، امّا به دليل برخورداري از ويژگيهايي نظير فقاهت و اسلامشناسي و نيز لزوم احراز شرايط خاص مربوط به اين سمت، از احتمال اقدام به چنين خطاي محرزي بسيار به دور است و معمول نيز اين است كه عقلاي عالم در انتخاب شيوه يا روش زندگي خويش به احتمالات ضعيف و فروض نادر چندان ترتيب اثر نميدهند؛ زيرا به هر حال همراه با انتخاب هر شيوهاي در هر موقعيت و زماني، پيشبيني حوادث و اتفاقات بسيار غريب و دور از ذهن ممكن نخواهد بود، كه اگر قرار باشد به تمام آنها ترتيب اثر داده شود، قطعاً روند عادي زندگي با اختلال جدي مواجه خواهد شد. امّا عليرغم اين نكته در جمهوري اسلامي در برابر فرض متصور در مورد سؤال نيز راهكارهاي قانوني خاصي انديشيده شده است كه وقوع چنين احتمالي را در عالم خارج تا حد قابلقبولي كاهش ميدهد. آن چه در ادامه خواهد آمد، بررسي دو راهكاري است كه ميتوان براي جلوگيري از وقوع احتمال فوق در نظر گرفت.
1. عملكرد رهبري تنها تحت نظارت مجلس خبرگان قرار ندارد، بلكه علاوه بر آن، به مصداق وظيفة عمومي امر به معروف و نهي از منكر، كه در قانون اساسي جمهوري اسلامي نيز مورد تأكيد قرار گرفته است،1 زير نظر قضاوت آحاد ملت مسلمان و تحت نظارت عمومي جامعه اسلامي قرار ميگيرد. اين نكتهاي است كه مورد توجه پيشوايان ديني ما نيز قرار داشته است. امام علي ـ عليه السّلام ـ خطاب به مردمي که با ايشان بيعت کرده بودند، فرمودند: از جمله حقوق من بر شما اين است كه بر عملكرد من نظارت داشته و مرا در حضور و غياب نصيحت نماييد.2 بر اين اساس، به فرض كه خطاهاي احتمالي رهبر، به دليل تباني مفروض در سؤال، از سوي رهبر با فقهاي غيرعادل شوراي نگهبان و نيز تأييد افراد غيرعادل از سوي اين شورا براي كسب نمايندگي مجلس خبرگان، منجر به چشمپوشي آنان از تخلفات رهبر گردد، امّا قطعاً نميتواند از ديد اعضاي حقوقدان اين شورا، كه توسط رهبر انتخاب نميشوند و نيز فقهاي عدول جامعه اسلامي و حتي آحاد مردم متعهد و مسئول جامعه اسلامي مخفي بماند. علاوه بر اين با توجه به اين كه نمايندگان مجلس خبرگان با رأي مستقيم ملت انتخاب ميشوند، پس قهراً خود را در برابر مردم نيز مسئول ميدانند و لذا نميتوان تنها احتمال تباني آنان را با فقهاي شوراي نگهبان، مبني برعدم نظارت صحيح بر رهبر، در نظر گرفت. بلكه حداقل براي جلب رضايت عمومي هم كه باشد، به راحتي نميتوانند در برابر تخلفات رهبر سكوت كنند.
2. مهمترين راهكار قانوني قابل پيشبيني براي جلوگيري از وقوع چنين احتمالي اين است كه روند قانوني را به شكلي ترتيب دهيم كه قانون، مجلس خبرگان را، كه وظيفهاش انتخاب و نظارت بر عملكرد رهبر است، مستقل و بينياز از نصب و تأييد رهبر يا منتخبين ايشان بداند و اين دقيقا همان نكتهاي است كه در قانون اساسي مورد توجه قانونگذاران قرار گرفته است. زيرا مطابق قانون، مجلس خبرگان در نوع عملكرد خويش و نيز هرگونه عزل و نصب و يا پذيرش استعفاي برخي از اعضاي خود، مستقل است و هيچگونه حاجتي به تنفيذ مقام رهبري و يا تأييد فقهاي شوراي نگهبان ـ بالاصالة ـ ندارد. توضيح اين كه فرض مورد بحث در سؤال در صورتي قابل تصور است كه قانون اساسي، تعيين صلاحيت اعضاي خبرگان رهبري را هميشه در دست فقهاي شوراي نگهبان و منصوبين رهبر قرار داده باشد و حال آن كه چنين چيزي واقعيت ندارد، زيرا قانون اساسي، اختيار اين امور را به اختيار خود مجلس خبرگان واگذار نموده است. مطابق اصل 108 قانون اساسي، تنها در دوره نخست مجلس خبرگان كه ميبايست براي نخستين بار اين مجلس تشكيل ميگرديد، تعيين صلاحيت كانديداهاي اين مجلس بر عهده فقهاي شوراي نگهبان بود، اما پس از آن، همه مقررات اين مجلس، اعم از شرايط يا تعداد اعضا، مدت نمايندگي و همچنين كيفيت انتخاب اعضا، برعهده خود مجلس خبرگان نهاده شده است. آن چه در قانون اساسي آمده چنين است:
"قانون مربوط به تعداد و شرايط خبرگان، كيفيت انتخاب آنان و آيين نامه داخلي جلسات آنان، براي نخستين دوره بايد به وسيله فقهاي اولين شوراي نگهبان تهيه و با اكثريت آراي آنان تصويب شود و به تصويب نهايي رهبر انقلاب برسد. از آن پس هر گونه تغيير و تجديد نظر در اين قانون و تصويب ساير مقررات، مربوط به وظايف خبرگان و غيره در صلاحيت خود آنان است."3 طبق اين اصل، پس از دوره اوّل، تعيين مرجع رسيدگي به صلاحيت نمايندگان آتي، در اختيار خود مجلس خبرگان خواهد بود و آنان ميتوانند مرجع صلاحيت را به طبق صلاح ديد اعضاي خود تغيير دهند. اگر اكنون نيز مشاهده ميشود كه تعيين صلاحيت نمايندگان اين مجلس همچنان برعهده اعضاي شوراي نگهبان است، به اين دليل است كه خود مجلس خبرگان با بررسيهاي مختلف و كسب اعتماد لازم، چنين تصميمي اتخاذ و تصويب نموده است و اگر احياناً روزي احساس كند كه اين روش مشكلي دارد، به طور طبيعي فوراً اين ماده مصوب را تغيير خواهد داد و مرجع ديگري را براي تعيين صلاحيت اعضا تعيين خواهد كرد.
روشن شد که نظارت بر عملكرد رهبري و استمرار شرايط آن در شخص رهبر، تنها به نظارت مجلس خبرگان اختصاص ندارد، بلكه به مصداق وظيفه امر به معروف و نهي از منكر، تحت نظارت عموم جامعه قرار ميگيرد. آنچه در جمهوري اسلامي واقع شده و در قانون اساسي نيز به تصويب رسيده است، عملاً آسيب احتمالي فرصتطلبي يا فتنة خودمحوري و امثال آن را در خصوص رهبر منتفي ميسازد. زيرا مطابق قانون اساسي تنها در دوره اوّل، تعيين صلاحيت اعضاي مجلس خبرگان را الزاماً بر عهده فقهاي شوراي نگهبان قرار داده است و در آن زمان نيز اولين مرجع تعيين صلاحيت، فقيهاني بودهاند كه از طرف امام راحل به اين مقام منصوب گرديده بودند. پس از ارتحال امام(ره)، مجلس خبرگان، درباره انتخاب رهبر فقيهي بحث كردند و او را انتخاب کردند كه فقهاي شوراي نگهبان از سوي او منصوب نشده بودند. همچنين پس از آن زمان نيز قانوناً تأييد صلاحيت اعضاء مجلس خبرگان الزاما به عهده فقهاي شوراي نگهبان نيست، بلكه اين گزينهاي است كه خود اين مجلس به دليل اعتمادي كه به عدالت فقهاي شوراي نگهبان داشته است، اين مهم را بر عهده آنان نهاده است و چنان چه احساس كند كه ادامه اين روند ممكن است به مصلحت نظام نباشد و يا باعث سوء استفادههاي احتمالي گردد، به راحتي ميتواند اين ماده مصوب را تغيير دهد و مرجع ديگري براي تعيين صلاحيت اعضاي خود معرفي نمايد.
معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. جوادي آملي، ولايت فقيه، قم، مركز نشر اسراء، 1378، بخش چهارم، مجلس خبرگان، صص 443 ـ 461.
2. مصباح يزدي، پرسشها و پاسخها، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني، 1379، ج 2، فصل دوّم، خبرگان رهبري.
پينوشتها:
1 . قانون اساسي، اصل 8.
2 . نهجالبلاغه، فيض الاسلام، ص 114.
آيا ايجاد حكومت ديني و دخالت روحانيت در سياست تكرار تجربه مسيحيت در قرون وسطي و زمینه ساز گریز از خدامحوری به دنیاگرایی نيست؟
✍پاسخ
تجربه مسیحیت قرون وسطایی که منجر به دوران رنسانس وگریز مردم از دین به دنیاگرایی شد ناشی از عواملی بود که این عوامل در زمینه اسلام و حکومت دینی وجود ندارند؛ مهم ترین این عوامل عبارت بودند از:
1⃣ تحریف و تفسیر به رای هایی که باعث رسوخ عقاید انحرافی همچون تثلیث، اقانیم سه گانه، گناه جبلّی، نقصان ذاتی آدمی در رسیدن به حقیقت و ... شد، همچنین مطرح کردن برخی معتقدات علمی بشری ریشه دار در فلسفه یونان، به عنوان بخشی از اصول اعتقادات و مرتد دانستن مخالفان با این عقاید و نقصان کلام مسیحی در پاسخگویی به پرسش ها عامل مهمی در دین گریزی مسیحیان بود.
2⃣ فقدان اصول و نظامات فردی و اجتماعی برگرفته از وحی که باعث می شد تا اربابان کلیسا صرفا به عنوان مشاورانی صادق و نه حاکمانی برنامه دار جلوه گر شده و زمینه برای جولان عقل تجربی و اعتقاد به آن به وجود آید.
3⃣ اعتقاد به خطاناپذیری کلیسا و اربابانش و منتسب کردن عقاید جزمی خود به دین، در کنار خطاهای فراوانی که در عمل مرتکب می شدند به تدریج به تقابل دین و علم دامن زده و سد راه پیشرفت می شد و در نتیجه بشر مجبور به جدا ساختن حساب دین از دانش نمود.
4⃣ تحميل فرضيه هاي علمي خطا پذير بشري بر متون مسيحيت که منجر به تفسیر متون دینی بر اساس نتایج علوم جدید شده و دین را تابعی از تفسیرهای مضیق و دست پرورده آموزه های علمی نمود.
5⃣ نارسايي مفاهيم كليسايي در خصوص خدا و ما بعد الطبيعه در کنار مطلق گرايي آبای كليسا در شؤون زندگي فردي و اجتماعي مردم و قرار گرفتن آنها در جایگاه خدایی که حاصلش برخی اعمال خدایی همچون بخشش گناهان بود و این جزمیت در کنار خشونت و الوهیت، مثلث شومی را درست کرد که نمایانگر چهره کلیسای قرون وسطا بوده و در نتیجه مذهب را كه مي بايست پيام آور محبت و دليل هدايت باشد به عنوان نماد اختناق، خشونت و استبداد معرفی می کرد.
♦️نتیجه: در نتیجه این خصیصه ها زمينه هاي دين گريزي در مردم مغرب زمين بوجود آمد و پيام آوران سكولاري همچون اگوست كنت، دوركيم و جان لاك و... ظهور کردند و چونان پيامبران، مدعي رسالتي نوين و مدرن براي بشريت شده و دين و آيين و ايدئولوژي ايشان كه همانا مستغني ساختن انسان از خدا و به تعبير نيچه (اعلام مرگ خدايان) بود را به جهانيان عرضه نمودند.