دو تذکر مهم شهید مطهری به اهل منبر:
عظمت کربلا به جنبه معنویت و روحانیت آن است نه فاجعه بودن آن /
قهرمانان اصلی کربلا سیدالشهداء(ع) و یاران ایشاناند نه شمر و ابن زیاد!
🔹معمولاً اهل منبر وقتی که میخواهند قضیه کربلا را بزرگ کنند جنبه فاجعهبودن و ظلم و ستمها را بزرگ میکنند، در جستجوی پیدا کردن و حتی جعل کردن فاجعههایی هستند؛ با بیانهای مختلف و تشبیهات و مجسمساختنها جنبه فاجعه بودن را تقویت میکنند و حال آنکه ما باید از خود بپرسیم: بزرگی حادثه کربلا از چه نظر است؟ آیا از نظر فجیعبودن است؟
🌹🌹@tth_ir🌹🌹
🔸قطعاً این فاجعه، فاجعه کمنظیری است ولی فاجعه عظیم و شاید عظیمتر از این در دنیا زیاد بوده. عظمت مطلب از لحاظ سیدالشهداء(ع) و یاران آن حضرت است، نه از لحاظ ابن زیاد و ابن سعد و اتباع و اشیاع آنها؛ عظمتِ سعادت است نه عظمتِ شقاوت.
🔹کربلا بیش از آن اندازه که نمایشگاه شقاوت و بدی و ظهور پلیدی بشر باشد، نمایشگاه روحانیت و معنویت و اخلاق عالی و انسانیت است ولی اهل منبر کمتر به آن جنبه توجه دارند؛ و به عبارت دیگر در این قضیه از آن جنبه باید نگاه کرد که اباعبدالله(ع) و اباالفضل(ع) و زینب(س) قهرمان داستانند نه از آن جهت که شمر و سنان قهرمان داستانند.
🌹🌹@tth_ir🌹🌹
📝 استاد مطهری، حماسه حسینی، ج2
📖 تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: شنبه - ۰۱ شهریور ۱۳۹۹
میلادی: Saturday - 22 August 2020
قمری: السبت،2 محرم 1442
🌹 امروز متعلق است به:
🔸پبامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلّم
💠 اذکار روز:
- یا رَبَّ الْعالَمین (100 مرتبه)
- یا حی یا قیوم (1000 مرتبه)
- يا غني (1060 مرتبه) برای غنی گردیدن
❇️ وقایع مهم شیعه:
🔹رسیدن عمر بن سعد لعنة الله علیه به کربلا، 61ه-ق
📆 روزشمار:
▪️8 روز تا عاشورای حسینی
▪️23روز تا شهادت امام سجاد علیه السلام
▪️32 روز تا شهادت حضرت رقیه خاتون سلام الله علیها
▪️47 روز تا اربعین حسینی
▪️55 روز تا شهادت حضرت رسول و امام حسن علیهما السلام
✅ با ما همراه شوید...
🔗 ایتا: eitaa.com/taqvim_shia
🔗 سروش: sapp.ir/taqvim_shia
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔴 پویان | مرکز تخصصی بلوغ
یک کانال خاص براب والدینی که نوجوان در خانه دارند حتما این صفحه رو ببینید ...
➡️ ➡️ https://eitaa.com/joinchat/2790064170Ccb39ae3dd3
1فلسفه عزاداری بعداز این همه سال چیست؟.pdf
139.1K
📝#فیش_سخنرانی «#انتظار_عاشورایی 1»
✅#فلسفه_عزاداری
🏴فرا رسیدن ماه #محرم و ایام سوگواری حسینی تسلیت باد 🏴
🌹🌹@tth_ir🌹🌹
🎙مؤسسه تخصصی خطابه #امیر_بیان
http://eitaa.com/joinchat/3030712338C3f847c9ad5
2محرم ماه عشق است یا ماه خوف؟ .pdf
231.9K
📝#فیش_سخنرانی «#انتظار_عاشورایی 2»
✅#محرم #ماه_عشق_است_یا_ماه_خوف؟
🏴فرا رسیدن ماه #محرم و ایام سوگواری حسینی تسلیت باد 🏴
🌹🌹@tth_ir🌹🌹
🎙مؤسسه تخصصی خطابه #امیر_بیان
http://eitaa.com/joinchat/3030712338C3f847c9ad5
3چرا کوفه؟ .pdf
150.7K
📝#فیش_سخنرانی «#انتظار_عاشورایی 3 »
✅#چرا_کوفه؟
🏴فرا رسیدن ماه #محرم و ایام سوگواری حسینی تسلیت باد 🏴
🌹🌹@tth_ir🌹🌹
🎙مؤسسه تخصصی خطابه #امیر_بیان
http://eitaa.com/joinchat/3030712338C3f847c9ad5
بسم الله الرحمن الرحیم
بررسی قیام امام حسین علیه السلام با رویکرد معناشناسیِ بیعت در نهج البلاغه (3)
✅ منشأ مشروعیّتِ حاکم در اندیشه ی اسلامی
در اندیشه ی اسلامی، حاکم فقط خداست («أَلَيسَ اللَّهُ بِأَحْكَمِ الْحَاكِمِينَ» و «وَهُوَ خَيرُ الْحَاكِمِينَ») و حُکم فقط از آنِ اوست. قرآن، سه بار با ادات حصر، حکم کردن را مخصوص خدا دانسته است: «إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ» (57 انعام، 40 و 67 یوسف)». بنابراین فقط خداست که حاکم مطلق جان ها و جهان هاست و علاوه بر حاکم تکوین، حاکم تشریع نیز است.
اما حکومت تشریعیِ الهی بر انسان، از ناحیه ی انسان باید اجرا شود نه غیر انسان: «قُلْ لَوْ كَانَ فِي الْأَرْضِ مَلَائِكَةٌ يمْشُونَ مُطْمَئِنِّينَ لَنَزَّلْنَا عَلَيهِمْ مِنَ السَّمَاءِ مَلَكًا رَسُولًا (95 إسراء)»، و خداوند انسان را ـ با شرایطی که باید داشته باشد ـ در زمین خلیفه و حاکم و امام قرار داده است: «إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً (30 بقره) و «يا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْكُمْ بَينَ النَّاسِ بِالْحَقِّ (26 ص)» و «قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا (124 بقره)».
🔵 نکته
نسبت امام (و رسول) با حاکم، نسبت عموم و خصوص من وجه نیست؛ بلکه عموم و خصوص مطلق است؛ یعنی هر حاکمی امام است اما هر امامی حاکم نیست.
🌹 توضیح
امام ـ در فرهنگ قرآنی ـ بار ارزشی ندارد؛ یعنی یک انسان کافر و لائیک می تواند امام باشد (اما در روایات، اکثراً «امام» به «امام معصوم» اطلاق می شود).
قرآن، سرکرده های کفر (12 توبه) و نیز فرعونیان (41 قصص) را امام نامیده، همچنان که بعضی از پیامبران را امام نامیده است (73 انبیاء و 124 بقره و 24 سجده). هر کسی که حاکم و رهبر عدّه ای باشد، اگر او را قبول داشته باشند، امامِ آنهاست، اگر مؤمن و عادل است، امامِ هدایت است و اگر ظالم و کافر است، امامِ ضلالت. با این معنا نمرود و فرعون و معاویه و یزید و هیتلر و صدام و امثال این ها امامِ افرادی اند که آنها را قبول دارند، و نیز ابراهیم و نسل پاک او امامِ افرادی اند که آنها را قبول دارند.
آیه ی کریمه ی «يوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ (71 إسراء)» اشاره به همین معنا دارد که نسبت امام و حاکم، عموم و خصوص مطلق است و امام، اعمّ مطلق از حاکم است، زیرا از طرفی می دانیم زمین از حجّت و امامِ حقّ خالی نمی ماند (نک: کافی، ج 1، ص 178 بَابُ أَنَّ الْأَرْضَ لَا تَخْلُو مِنْ حُجَّة [امام])، و ازطرف دیگر بر اساس آیه ی 71 إسراء، هر گروهی را با امامشان صدا می زنند، اگر امام فقط امامِ حق باشد، یا امام اعمّ مطلق از حاکم نباشد، گروهی بدون امام خواهند ماند (مگر این که کسی ادعا کند که زمین از امامِ باطل هم خالی نخواهد ماند که ادعائی بی دلیل است) و هذا (باقی ماندنِ گروهی بدونِ امام) خُلفٌ (دقت بفرمائید)، بنابراین نه گروهی بدون امام اند ـ چه ظالم و فاسق و چه عادل ـ و نه هیچ حاکمی غیر امام است.
✳️ شکل استدلال بر اساس قیاس استثنائی چنین خواهد بود:
اگر امام، اعمِ مطلق از حاکم نباشد، وقتی که هر گروهی را با امامشان ندا می دهند، گروهی ندا داده نمی شوند زیرا بدون امام اند. و التالی (ندا نشدنِ گروهی) باطلٌ، فالمقدّمُ (نبودنِ امام، اعمّ مطلق از حاکم) مثلُه.
وجه بطلان تالی، عمومیّت مفاد آیه ی 71 سوره ی إسراء است.
✅ نتیجه
در اندیشه ی اسلامی، حاکمِ مطلق فقط خداست و امام و حاکم اگر از طرف خدا تعیین شوند، حقِ مشروعِ حاکمیّت دارند و در غیر این صورت امامِ ظالم و حاکمِ غاصب خواهند بود.
از همین نگاه قرآنی است که شیعه معتقد است پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در روز غدیر امام علی علیه السلام را به عنوان جانشینِ خود تعیین نکرد بلکه فقط پیامبر جانشینیِ او را تبلیغ کرد و در اصل، خدا او را بوسیله ی پیامبرش، به امامت نصب کرد (67 مائده)؛ یعنی تعیین امام در اندیشه ی شیعی، هیچ تفاوتی با تعیین پیامبر ندارد و همانطور که مردم برای خودشان پیامبر تعیین نمی کنند، بلکه خدا او را به پیامبری مبعوث می کند، امام نیز از طرف خدا تعیین می شود، تنها تفاوت امام و پیامبر، در روش انتخاب شدن است نه در اصل انتخاب شدن.
...به توفیق الهی ادامه دارد...
والحمد لله رب العالمین
محمد ذکاوت صفت ـ قم ـ 1 شهریور 1399
سياه_پوشي_در_سوگ_ائمه_نور_ع.PDF
5.98M
┈┅ ❁❁ ┅┈
⚫️ نسخه PDF
🔺 کتاب «سیاهپوشی در سوگ ائمه نور (ع)»
💥 شاهکار قلمی استاد ابوالحسنی (منذر)
👈حاوی ریشه های تاریخی و مبانی فقهی سیاهپوشی در سیره اهل بیت (ع)
چاپ اول / سال ۱۳۷۵
🔰 اشاره: این کتاب علمی با انبوهی از اسناد تاریخی و حدیثی محکم، از مبانی سیاهپوشی در عزای اهل بیت (ع) به دفاع بر می خیزد و یک دور تاریخ عزاداری در اسلام را نشان می دهد. طبق تحقیقات استاد منذر، شایعاتی که سیاهپوشی در مصائب آل الله (ع) را از اساس، سنت بنی عباس قلمداد می کند، فاقد وزانت علمی است.
/ کانال رسمی استاد منذر (ره)
🌹🌹@tth_ir🌹🌹
@tollabolkarimeh 🌷
📖 تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: یکشنبه - ۰۲ شهریور ۱۳۹۹
میلادی: Sunday - 23 August 2020
قمری: الأحد، 3 محرم 1442
🌹 امروز متعلق است به:
🔸مولی الموحدین امیر المومنین حضرت علی بن ابیطالب علیهما السّلام
🔸(عصمة الله الكبري حضرت فاطمة زهرا سلام الله عليها)
💠 اذکار روز:
- یا ذَالْجَلالِ وَالْاِكْرام (100 مرتبه)
- ایاک نعبد و ایاک نستعین (1000 مرتبه)
- یا فتاح (489 مرتبه) برای فتح و نصرت
❇️ وقایع مهم شیعه:
🔹رسیدن عمر بن سعد لعنة الله علیه به کربلا، 61ه-ق
📆 روزشمار:
▪️7 روز تا عاشورای حسینی
▪️22 روز تا شهادت امام سجاد علیه السلام
▪️32 روز تا شهادت حضرت رقیه خاتون سلام الله علیها
▪️47 روز تا اربعین حسینی
▪️55 روز تا شهادت حضرت رسول و امام حسن علیهما السلام
✅ با ما همراه
🔗 ایتا: eitaa.com/taqvim_shia
🔗 سروش: sapp.ir/taqvim_shia
🌹🌹@tth_ir🌹🌹