eitaa logo
تاریخ تفکر تمدن
155 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
113 فایل
مطالب تاریخی، فرهنگی و اجتماعی آدرس کانال : @ttt1400 تبلیغ و تبادل نداریم. ارتباط با ادمین: @mohammaddostmr جیمیل : @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">mohammaddostmr@gmail.com کانال های دیگر ما: @sss1400 @ggg1400
مشاهده در ایتا
دانلود
تصویر پدر هویدا عین الملک از افراد بلند پایه تشکیلات بهایی که از مزدوران شوقی افندی بود و پدرش نیز میرزا رضا قناد از مزدوران ملتزم رکاب عبد البهاء در عکا بود. وی سفیر ایران در عربستان بود که وهابیان به تحریک او قبور ائمه مدفون در بقیع را خراب کردند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 تربیت نیروی نژادپرست در اسرائیل 🔸 : در مدرسه معلمان، معماران و سازندگان روان کودکان هستند.
🔴 هفت حوض فارس
🔴دزدخیزترین کشورهای جهان! نمودار فوق تعداد سرقت به ازای هر صدهزار نفر را در کشورها نشان می‌دهد. کشورهای غربی که در چپاول آثار تمدنی و سرقت‌های کلان و تاریخی شهره هستند‌ در بالای جدول قرار گرفته‌اند. سرقت خودرو در کشور ایتالیا ۴ برابر ایران است. این رقم برای آمریکا ۳ برابر و در فرانسه و اسپانیا ۲ برابر گزارش‌شده است. همچنین در کانادا، ۹۹ درصد بیشتر از ایران سرقت خودرو و وسایل نقلیه اتفاق می‌افتد. آمار دیگر در خصوص جرائمی است که علیه اموال صورت می‌پذیرد و در این زمینه، آمارها بیانگر آن است که این رقم در آمریکا ۱۴ درصد، در ایتالیا ۱۲ درصد و در استرالیا ۱ درصد بیشتر از ایران ثبت‌شده است. جرائم خشن که شامل سرقت مسلحانه نیز می‌شود، در ایالات‌متحده ۹۷ درصد، در فرانسه ۸ درصد، در استرالیا ۵ درصد و در ایتالیا ۱ درصد بیشتر از ایران می‌باشد. ایران از میان حدود ۸۰ کشور، رتبه ۶۲ را دارد اما متاسفانه تحقیر تاریخی و عدم اعتماد به نفس در میان مردم ما باعث ترویج انگاره‌های نادرست دربارۀ جامعۀ ایران می‌شود. بیایید با نگاه مقایسه‌ای به آمار جهانی، جایگاه واقعی خود را در جهان بهتر بشناسیم و از خودتحقیری بپرهیزیم. https://www.mashreghnews.ir/news/782538/%D8%AF%D8%B2%D8%AF%D8%AE%DB%8C%D8%B2%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B7%D9%82-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7-%D8%A8%DB%8C%D8%B4%D8%AA%D8%B1-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8-%D8%AC%DB%8C%D8%A8-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D8%AF
🔺 ۲۵ هزار معترض تهرانی به آل سعود، با آمدن شهید مدرس به وجد آمدند! 👈 خبرنگار دیلی تلگراف: مردم وسط چهارراه، یک برج چوبی ششگوشه به ارتفاع ۳۰ پا درست کرده بودند که با فرش پوشیده شده بود و پرچمی سیاه بالای آن در اهتزاز بود. 1⃣ حضور گسترده مردم در خارج دروازه دولت تهران و ابراز احساسات آنان، به هنگام ورود شهید مدرس به این تجمع. 2⃣ سخنران تجمع: اگر حکم جهاد آید، با پای برهنه به مقبره پبامبر (ص) می‌رویم و با دندان و ناخن خویش، دشمنان خدا را قطعه قطعه می‌کنیم! 3⃣ مردم اعم از جوانان و سالخوردگان، با اشک چشم از این سخنرانی حماسی استقبال می‌کردند. 4⃣ مملکت ایران در آن روز تعطیل و عزای عمومی اعلام شد؛ آل سعود به مزار رسول الله (ص) نیز جسارت کردند. 📚منبع: مقاله تخریب بقیع به روایت اسناد (۱) / نوشته سیّدعلی قاضی عسکر / فصلنامه میقات حج، ش ۴۵، ص ۱۲۴.
⭕️ خروش تاریخی مدرس در اعتراض به تخریب بقیع 👈 اگر لازم باشد، من و گروهی از ملت ایران به سمت بقیع حرکت خواهیم کرد! 🔹حمایت شهید مدرس از تشکیل کمیسیون ویژه در مجلس شورا، درباره اعتراض به آل سعود و رسیدگی به قبور ائمه بقیع (ع) 🔹شهید مدرس: هیچ چیزی را مقدم بر این کار نداریم و نگذاریم زیادتر از این، اسباب خرابی شود!
نقش آب در تمدن بشری شاید مهم‌ترین علت پایداری برخی تمدن‌ها دسترسی آن‌ها به آب باشد . اکثر تمدن‌های بزرگ جهان در اطراف آب‌ها پدید آمده‌اند که نه تنها فراهم کننده آب شیرین برای آن‌ها بود بلکه در کشاورزی، بازرگانی، حمل و نقل و دفاع نقش کلیدی برعهده داشته است. تمدن‌های همچون امپراتوری رم، تمدن مصر، امپراتوری ونتیان و سلسله اومایاد همگی بر پایه دسترسی به آب و بنا شدند که این مهم به آنان امکان گسترش یافتند و ادامه حیات را می‌داد. در ایران نیز تمدن‌های بزرگی مانند تمدن فارس در مجاورت رودخانه‌های مانند سیوند وکر و یا تمدن شوش در نزدیکی رودخانه‌های دز و کار و وجود داشته است. تاریخ شواهد فراوانی را از اهمیت آب در پشت تمدن‌ها نشان داد و پیش‌بینی‌های حاکی از این است که در آینده حقا برای پیشرفت بشری در هزاره ی سوم از اهمیت حیاتی برخوردار باشد. در گذشته و آینده پیشرفت بشر منوط به پیشرفت و ترقی در علوم مربوط به آب و کاربرد آن‌ها در مهندسی و تکنولوژی جهت استفاده توسط جوامع انسانی بود است. از سوی دیگر می‌توان این گونه استدلال کرد که بسیاری از مشکلاتی که امروز پیش روی ما قرار گرفته ناشی از استفاده بی‌قید و بند از این کاربرد خاص . می‌توان گفت که پیشرفت‌های علمی در زمینه آب ، همواره مسیری سعودی و ماندگار را طی نموده است. از جمله چرخ آبی، نیروی بخار، ارتباط میان آلودگی آب و بیماری، پمپ‌های گریز از مرکز، صافی هایی جهت گند زدایی آب وامثال این‌ها. هر قدمی که در مطالعات آب به سوی جلو برداشته می‌شود متعاقب آن در اقتصاد، اجتماع، مسکن، حقوق، محیط و دیگر حوزه‌های بشری پیشرفت‌هایی حاصل می‌گردد . تمدن های رودخانه ای و بارانی به ملت و یا تمدنی گفته می شود که در کنار رودخانه ها و جلگه های حاصلخیز بوجودآمده اند و به گواه تاریخ بزرگترین تمدن های بشری در کناره های رودخانه ها و آبرفت ها و جنگل هلای بارانی و جلگله های حاصلخیز تشکیل شده است و بر مبنای همین اصل بوده که روستاها و شهرهای اولیه شکل گرفته و به وجود آمده اند. اگر این عوامل ذکر شده را حذف کنیم، پیدایش تمدن های باستانی بی معنا خواهد بود. با کاوش هایی که در جلگله بین النهرین در کشور عراق، جلگه نیل در مصر، جلگه خوزستا ن در ایران و دشت های سند و پنجاب در شبه قاره هند صورت گرفته؛ تمدن های بزرگی چون فراعنه،سومری ها و بابلی ها در حاشیه رودخانه ها به اثبات رسیده است .درنتیجه دنبال کردن رود خانه های بزرگ دنیا می توان بیشترین تمدن های بشری را کشف کرد. در طول قرن ها این آبراهه ها منبع کشف های بزرگ کشاورزی ،سرمایه گذاری وحتی امپراتوری های بزرگ بوده اند.همچنین این رودخانه هانقش مهمی در بسیاری از داستان ها، آهنگ ها و عقاید بشری داشته اند.و جالب تر اینکه در عصر حاضر نیز برای کشف مناطق جدید از نزدیکترین رودخانه ها کمک می گیرند.این مسیرهای آبی همیشه روان، رازهای بسیاری را در خود نهفته دارند؛ از فرهنگ های بومی و محلی گرفته ، تا آشپزی و نوع زندگی مردم آن منطقه. چالش مصرف بی‌رویه آب در قطر آب از جمله منابع کمیاب در قطر به شمار می‌رود بطوریکه همه مناطق این کشور کوچک در ردیف مناطق کاملا خشک قرار دارد. با اینحال شهروندان ثروتمند قطری در مصرف بی‌رویه آب از بسیاری از کشورهای دارای منابع آبی گسترده هم پیشی گرفته‌اند. به نحوی که بنابر آمار کمیتۀ دائمی جمعیت قطر، میانگین مصرف آب روزانه یک شهروند قطری، 675 لیتر است که تقریباً 2 برابر مصرف آب یک شهروند اروپایی است. با توجه به روند افزایش جمعیت قطر، که انتظار می‌رود تا 2050 به 8 برابر برسد، انتظار می‌رود نیاز قطر به آب به مسئله‌ای راهبردی در برنامه‌های توسعۀ این کشور تبدیل شود. در حال حاضر قطر 99% از آب‌های مصرفی خود را از طریق شیرین کردنِ آب دریا تأمین می‌کند. این فرایند قطر مانند باقی کشورهای جنوب خلیج فارس موجب تغییر و تخریب محیط زیست خلیج فارس و نتیجۀ شورتر شدن آب خلیج فارس است. همچنین اتکا و وابستگی کامل آبی قطر به تکنولوژیِ گران‌قیمت آب شیرین‌کنی و در نتیجه، پایگاه‌های تصفیۀ آب دریاست که در شرایط جنگ می‌تواند هدف قرار گرفته و در نتیجه، آب مورد نیاز قطر را قطع کند. @ttt1400
عربستان قصد دارد 10 میلیارد درخت در صحرا بکارد!!! عربستان از طرحی رونمایی کرده که با کمک چین و برخی کشورهای دیگر قصد دارد اکوسیستم خود را در چندین دهه تغییر دهد. این برنامه شامل کاشت 10 میلیارد درخت در صحرها و مناطق شهری است که ضمن کمک به کاهش دما، فرصت های شغلی را برای جوامع روستایی ایجاد کند. هم اکنون نسبت مساحت تحت پوشش جنگل در عربستان از سال 1990 بدون تغییر در حدود نیم درصد از کل کشور، ثابت مانده است. عربستان میگوید میخواهد از تجربه موفق مصر در کاشت درخت در صحرها استفاده کند و تأثیر جهانی پایدار در اکوسیستم بگذارد. وزیر محیط زیست عربستان میگوید در این طرح درختان از آب شهری استفاده نمیکنند و با تصفیه آب فاضلاب، بارورسازی ابرها و یا نمک زدایی از آب دریا سیراب خواهند شد. @ttt1400
🔴نقشه ی ایران در اتاق فکر رژیم صهیونیستی عکس ایران گذاشتن بالا سرشون تا یادشون نره دشمن درجه یک وجودی اونا کیه؟ تصویر نتانیاهو در اتاق فکر نیروهای امنیتی فلسطین اشغالی
📌اولین عکس ثبت شده از بیت المقدس 📸 نخستین عکس ثبت شده از بیت المقدس در سال ۱۸۴۴ (۱۷۶ سال قبل) توسط عکاس فرانسوی.
‍ 🔻 🔹پیش از دوران مدرن، کل حیات اجتماعی، هستی یک‌پارچه داشته و تفکیک دو و خصوصی بلا‌وجه بود. کل حیات اجتماعی به‌طور عمومی در خدمت دین و حیات دینی قرار داشت و ساحت‌های عرفی زندگی هم دست‌نخورده باقی مانده بود. البته به یک معنا بیان تفکیک حوزه‌ی عمومی و خصوصی در دوآلیسم پاپ و قیصر در قرون وسطای مسیحی وجود دارد و به این معنا، پیش‌تاریخ سکولاریسم و ظهور حوزه‌های عمومی و بعدها حوزه‌ی خصوصی، این دوآلیسم مسیحی است. لیکن این دوآلیسم در قرون وسطا پررنگ نبود: پادشاه مشروعیت خود را از کلیسا کسب می‌کرد و فارغ و مستقل از آن نبود. حتی دولت انگلیس هم که خود را از کلیسای روم جدا کرد، به کل فارغ از مشروعیت مذهبی نبود و با تشکیل کلیسای سلطنتی انگلستان خلأ مشروعیت دینی خود را پر کرد. 🔸در دوران بود که حوزه‌ی عمومی به‌عنوان منطقه‌ی گریز از قدرت دین ظهور کرد که عرصه‌ی عمل دولت ملی مدرن بود. این همزمان است با ظهور دولت-ملت‌ها و هم‌زمان است با رشد سرمایه‌داری. سرمایه‌داری در نظام فئودال مبتنی بر کلیسا و بازارهای محلی آن عقیم می‌ماند. سرمایه‌داری مستلزم شکست قدرت کلیسا و شکل‌گیری بازار مصرف بزرگ‌تری از بازارهای محلی است. دولت ملی، بازار ملی را برای سرمایه‌داری به ارمغان می‌آورد. پس حوزه‌ی عمومی عرصه‌ی ظهور سرمایه‌داری ملی است و ضامن بقای چارچوب‌ها و مناسبات آن هم دولت مقتدر ملی است. 🔹در مرحله‌ی بعد که مصادف با عصر است، دولت مدرن خود مانع شکوفایی فردیت انسان مدرن و همچنین مانع توسعه‌ی سرمایه‌داری می‌گردد. در این مرحله است که حوزه‌ی خصوصی در برابر حوزه‌ی عمومی در عرصه‌ی عمل دولت مدرن قد علم می‌کند و بدین ترتیب آن را محدود می‌سازد. همچنین در این دوره است که «فرد مدرن» به معنی دقیق کلمه تولد می‌یابد. نطفه‌ی این فردیت در موجود است: دولت مدرن محصول قرارداد اجتماعی فردی است. لیکن در هابز ظهور دولت به‌کلی فرد را به محاق می‌برد. همچنین این فردیت در کوژیتو دکارت نیز موجود است. اما آنجا هنوز به مرحله‌ی فعلیت و تحقق تاریخی نرسیده است. در عصر روشنگری، انقلاب‌های فرد‌گرایانه و آزادی‌خواهانه فرد مدرن و حوزه‌ی خصوصی متناسب با آن را شکل می‌دهد و دولت مدرن را که خود سد شکوفایی فردیت انسان مدرن شده، محدود می‌سازد؛ لذا تفکیک حوزه‌ی عمومی و حوزه‌ی خصوصی به‌طور عمده مربوط به این دوره است. حتما ظهور فرد مدرن بی‌نسبت با توسعه‌ی سرمایه‌داری نیست. انسان ایده‌آل سرمایه‌داری همان انسان فردگرایی است که سود شخصی‌اش و نه عقاید و هنجارهای اخلاقی و دینی‌اش مبنای عمل اجتماعی و فردی اوست. این همان انسان گزل‌شافتی یا انسان دورکیمی است که وجدان فردی فربه‌تری نسبت به انسان‌های سنتی دارد؛ همان انسان وبری است که عقلانیت ابزاری، منطق عمل اوست. او همان تولیدکننده و مصرف‌کننده‌ی ایده‌آل سرمایه‌داری است. این همان انسانی است که واحد اصلی تحلیل در اقتصاد کلاسیک مدرن قرار می‌گیرد و منطق سرمایه‌داری را موجه می‌سازد. 🔸گسترش مناسبات سرمایه‌داری زمانی که به شکل‌گیری یک قشر اجتماعی با این خصوصیات منجر شد و طبقه‌ی متوسط شهری مدرن به وجود آمد، زمینه برای انقلاب سیاسی مدرن و ظهور نظام سیاسی دموکراسی که در تناسب کامل با چنین انسانی است فراهم شد و بدین ترتیب تجدد از مرحله‌ی واسط قبلی، که آن را از عصر سلطه‌ی کلیسا رهایی بخشیده بود، عبور کرد و دموکراسی‌های مدرن جایگزین دولت‌های مقتدر مدرن گردیدند و همزمان حوزه‌ی خصوصی در برابر حوزه‌ی عمومی برجسته می‌شود. این همان مرحله‌ای است که فوکویاما آن را پایان تاریخ می‌داند: در این دوره، نظم و آزادی هر دو با هم به ارمغان می‌آید. چون مسئله‌ی اساسی تجدد مسئله‌ی پارادوکس نظم اجتماعی و فردیت و آزادی فردی است. گویی تا پیش از ظهور لیبرال دموکراسی این دو همواره از هم گریزان بوده‌اند و با ظهور دموکراسی‌های لیبرال این دو در یک سامان گرد هم می‌آیند. در اینجا که ضامن بقای نظم اجتماعی و همچنین ضامن حفظ آزادی‌های فردی است و حوزه‌های خصوصی گسترده‌ای که تا حدود زیادی از دست‌اندازی دولت و قدرت مصون‌اند، وجود دارد.
➕/🔻فصلی نو در دولت سازی اسلامی 🔻بازپخش گفتگو با استاد میرباقری در موضوع دولت سازی اسلامی. متن پیش رو گفتگوی نشریه خردنامه همشهری با استاد سید محمد مهدی میرباقری در موضوع دولت سازی اسلامی می باشد. ایشان در این گفتگو ابتدا از ضرورت دولت اسلامی بحث کردند و در ادامه در مورد چرایی ناکامی دولت های بعد از انقلاب سخن گفتند. ایشان معتقدند جامعه ی ایران امروز بر سر راه انتخاب مدرن شدن یا نشدن، بحران زده شده است. آیت الله میرباقری علت بسیاری از بحران های اجتماعی ایران را محقق نشدن فرایند دولت اسلامی می دانند و به تعبیر خودشان «در چارچوب در ایستاده ایم!» نه بیرون می رویم و نه داخل می آییم؛ نه از دولت مدرن دل می کنیم و نه مدرن می شویم. بخش انتهایی گفت و گو به بحث در مورد الزامات تحقق فرایند دولت سازی اسلامی سپری شد. ایشان تربیت دولتمرداسلامی و تحول در ساختار و نرم افزار اداره ی جامعه را از الزامات این مرحله برشمردند. از نظر ایشان درگیری همه جانبه بین کفر و ایمان از مولفه های اصلی دولت اسلامی است. 🔰دریافت درسگفتار: www.afaghehekmat.ir/course/fasli-no-dar-dolat-sazi/