🔴 تاریخسازی نکنیم
خیلی خوبه یک روز بعنوان بزرگداشت بزرگان دینی و فرزندان اهل بیت در طول سال انتخاب کنیم، ولی اینکه تاریخسازی کنیم و بگیم فلان روز روز ولادت فلان فرزند امامه بدون سند، این آسیبزاست و بمرور مسائل دیگه وارد تاریخ میشه و نمیشه جلوش رو گرفت.
به چند تاریخسازی که همین چندسال اخیر توسط خود ما اتفاق افتاده توجه کنید
1_ولادت حضرت علی اصغر
اصلا در هیچ منبع تاریخی نیومده ولادت حضرت علی اصغر چه روزی هستش ولی یه سری نشستن حساب کردن و باخودشون گفتن ایشون در کربلا شش ماهه بودن، از عاشورا، شش ماه کم کنیم، میشه ده رجب، پس ولادت حضرت علی اصغر ده رجبه. این که نشد پژوهش تاریخی. اگر قرار بود اینطوری حساب بشه علمای بزرگ ما مثل شیخ مفید، شیخ صدوق، شیخ طوسی و... در قرنهای اولیه میتونستن همین کارو بکنن
اولا نقلهای تاریخی درباره حضرت علی اصغر متفاوته و سنهای متفاوتی براشون ذکر کردن. دوما حتی اگر یقین داشته باشیم شش ماهه بودن، کی گفته دقیق شش ماهه بودن، و شش ماه و پنج روز نبودن مثلا، پنج ماه و بیست روز نبودن؟ در تاریخ خیلی چیزهای مهمتر دقیق قید نشده، چه برسه به سن دقیق افراد با قید دقیق روز. نهایتا ایشون حدودا شش ماهه بودن
۲_ حضرت معصومه سلام الله علیها
در منابع تاریخی اولیه و قدیمی درباره تاریخ ولادت حضرت معصومه چیزی نیومده. ولی در تقویم اول ذی القعده رو روز ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها اعلام کردن. چون ما میخواستیم دهه
کرامت برگزار کنیم و 11 ذی القعده روز ولادت امام رضا علیه السلام بود، اول ذی القعده رو تو تقویم به نام حضرت معصومه ثبت کردند، تا دهه برقرار بشه. باید بنویسن روز گرامیداشت نه ولادت هیچ اشکالی هم نداره
پ.ن: تاریخ ولادت و وفات حضرت فاطمه معصومه؛ به جز ادعایی بیسند نتیجهای در پی نداشت و بیش از یک دهه پس از پیروزی نیز مسکوت مانده بود. اما از حدود چند سال پیش دوباره این ادعا مطرح شد و با گسترش آن، به هر دلیل، مبنای بزرگداشت این بانوی والاتبار و ارجمند قرار گرفت و به اصل ادعا نیز بسی پر و بال داده شد و در نوشتههای عمومی و نوعا ضعیف تکرار گشت.
جایگاه حضرت فاطمه معصومه(ع) و محدود بودن آگاهیها درباره زندگی آن بزرگوار در منابع رایج، از دیرباز این پرسش را فراهم ساخت که آیا با بررسی بیشتر میتوان تاریخی برای ولادت و رحلت ایشان یافت؟ از حدود نود سال پیش تلاشهایی صورت گرفت و حتی حاج سیدمحمد باقرمتولیباشی (سالارالتولیه) که عالمی با نفوذ و مقتدر در قم بوده و بیش از چهل سال تولیت آستانه
داشته، برای کسی که در این باره سندی پیدا کند، جایزه کلانی قرار داد...
۳_ حضرت علی اکبر
درباره حضرت علی اکبر هم همینطور، در منابع تاریخی چیزی نیومده، فقط در مقتل مقرم که برای قرن چهاردهم هست، همین قرن اخیر، گفته شده ۱۱شعبان، منبعی قدیمی هم نداره براش. بخاطر همین نمیشه گفت این روز دقیقا روز ولادته، بهتره بگیم روز گرامیداشت هستش. اینکه چهارده قرن هیچ منبعی و سندی درباره ولادت ایشان چیزی نگفته و در یک کتاب بدون منبع میگه فلان روز، این از لحاظ تاریخی ارزشی نداره
۴_ همچنین روز ولادت یا وفات حضرت عبدالعظیم حسنی. درسته من خودم بچه شاهعبدالعظیم هستم، ولی برام سوال شد چجوری ولادت فرزندان اهل بیت مشخص نیست ولی حضرت عبدالعظیم که با چند نسل به امام حسن میرسه، مشخصه. امسال رفتم بررسی کردم دیدم این هم همینطوره، در کتب قدیمی تاریخی چیزی دربارهش نیومده
در طول تاریخ همواره علمای ما جلوی تحریفات رو گرفتن، در دوران صفویه بسیار دروغ به تاریخ، بخصوص واقعه عاشورا اضافه شده، مبالغههای فراوان و تحریفات مختلف، در قرن اخیر امثال محدث نوری، شهید مطهری و... همه دروغهارو گفتن و پاکسازی کردن، این نقطه قوت علمای شیعه هستش که پاسبانی میکنن از این موضوع
خلاصه تاریخ سازی نکنیم
#حسین_دارابی
پ.ن:
۵- روایت تولد امام جواد در دهم ماه رجب نیز نامعتبر و گزارش تولد آن حضرت در پانزدهم ماه رمضان سال 195 قمری مستند و برتر از دیگر گزارش ها شمرده شده است.
✅ #مقاله
نقد و بررسی تاریخ ولادت و شهادت امام جواد (ع)
نویسنده: یدالله مقدسی؛
تاریخ ولادت و شهادت امام جواد(ع) از جمله موضوعاتی است که گزارش های تاریخی چندگانه ای از آن، در منابع تاریخی آمده است. رسیدن به نتیجه ای روشن در این گونه موارد، علاوه بر افزودن آگاهی های قابل اعتماد درباره معصومان(ع)، به شناخت بهتر زمان صدور برخی روایات و رویدادها مدد می رساند.
این مقاله برای تعیین زمان دقیق تولد و شهادت امام جواد(ع)، با بررسی گزارش های موجود در منابع شیعه و اهل سنت درباره سال و ماه تولد امام(ع)، گزارش های تولد آن حضرت در غیر سال 195 قمری و نیز گزارش تولد ایشان در دهم ماه رجب را نامعتبر و گزارش تولد آن حضرت در پانزدهم ماه رمضان سال 195 قمری را مستند و برتر از دیگر گزارش ها شمرده است.
👉 https://b2n.ir/j01183
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تحلیلگر معروف انگلیسی: بدون هیچ مبالغه ای می گویم، انقلاب ایران برای همیشه جهان را تغییر داد!
💢"ریچارد مدهرست" روزنامه نگار و تحلیلگر مطرح انگلیسی در سخنانی اهمیت وقوع انقلاب اسلامی در تاریخ معاصر جهان را فوق العاده توصیف کرد و افزود:
🔺" انقلاب اسلامی ایران تاریخ جهان را برای همیشه تغییر داد؛ از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، ایران شروع به حمایت از مردم مستضعف کشورهای مختلف کرد ولی تاریخ نویسان غربی اجازه نمی دهند که این مساله انعکاس پیدا کند"
💠 بوسه بر دستان چنگیزخان مغول!!!
💠 خونخوارترین انسانهاى طول تاریخ در اروپا بهوجود آمده؛[مثل] نرون مادرش را کشت، همسرش را کشت، شهر را آتش زد. شرح حال نرون را آدم بخواند، واقعاً باید برود دست چنگیز و هلاکو را ببوسد! یعنى تفاوت آدمى مثل نرون با آدمى مثل چنگیز و تیمور و هلاکو، زمین تا آسمان است!
رهبر انقلاب
13 تیرماه 1394
پ.ن: نرون با آتش زدن بخشهایی از شهر، مورد اتهام قرار گرفت. وی برای رد این اتهام، مسیحیان را عاملین آتشسوزی شناسایی نمود و دستور به کشتار فجیع آنان داد او همچنین دستور داد که بعد از اتمام آتشسوزی بزرگ رم که دو سوم از شهر را ویران کرده بود را به جای ساخت دوباره شهر برایش به قصری مجلل تبدیل کنند که به خانه طلایی مشهور است. سرانجام بعد از آن که در سال ۶۴ میلادی شهر رم را به هوس ابلهانهای در آتش سوزاند و در سال بعد با گروهی از مطربان و رقاصان به یونان سفر کرد. نرون در سال ۶۵ میلادی موفق به سرکوب دسیسهگران پیزونی شد، همچنین در بین این توطیه گران افراد بسیاری بودند که به دروغ متهم شدند و سرنوشت فجیعی برای خودشان و خانواده یشان رقم خورد، طبق گفته مورخان ادعا میشود که در این دیوانگی که نرون در طول زندگی خود داشت ممکن است، همسر او پوپایا سابینا نقش مهمی داشته باشد.
نرون که می دانست که پس از شورش مردم و سنای رم به زودی به طرز فجیعی کشته خواهد شد، ناگزیر از فرار شد. ابتدا به اطرافیانش التماس کرد تا او را بکشند، اما وقتی قبول نکردند، در حالی که ترس تمام وجودش را فرا گرفته بود، خودکشی کرد.
قبل از مرگش گفته بود: «افسوس که با مرگ من جهان هنرمند بزرگی را از دست میدهد.»
5.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥🔺شهرام همایون، فعال اپوزیسیون: کشورهایی که برای یک دلار آدم می کشند، چطور میلیون ها دلار هزینه می کنند برای ایرانی ها رسانه درست می کنند؟ً!
ایجاد تحریف در تنها مولود کعبه؛
مولود کعبه بهمعنای زادهشده در کعبه، به ماجرای تولد امام علی(ع) در کعبه اشاره دارد که از فضایل اختصاصی آن حضرت بهشمار میرود.
تنها علامه امینی از شانزده منبع اهل سنت و پنجاه منبع شیعه نقل کرده که امام علی در کعبه متولد شده است. او از ۴۱ شاعر از قرن دوم تا قرن چهاردهم قمری نیز نام برده که در اشعار خود به تولد امام علی در کعبه اشاره کردهاند.
در شرحی که بر احقاق الحق نوشته شده، ولادت امام علی در کعبه از هفده منبع اهل سنت نقل شده است.سبط بن جوزی، ابن صباغ مالکی،و علی بن برهان الدین حلبی،از علمای اهل سنت هستند که از تولد امام علی در کعبه سخن گفتهاند. در المُستَدَرک عَلَی الصَّحیحَین و کفایة الطالب بر تولد امام علی در کعبه، ادعای تواتر شده است.
شیخ مفید ولادت امام علی(ع) در کعبه را از فضائل اختصاصی ایشان دانسته که قبل از آن برای کسی اتفاق نیفتاده و پس از آن هم اتفاق نخواهد افتاد.
با این حال در برخی از منابع اهل سنت آمده است که یکی از اصحاب پیامبر(ص) بهنام حکیم بن حِزام هم در کعبه به دنیا آمده است.
البته برخی معتقدند این روایت با انگیزه انکار فضائل امام علی(ع) از سوی خاندان زُبیر از اصحاب پیامبر، به دلیل دوستی عموزاده خود، این مطلب را جعل کرده باشند؛ چرا که نسب حکیم بن حزام بن خویلد بن اسد بن عبدالعزی و خاندان زبیر در اسد بن عبد العزی مشترک است.
اما این نظر قطعا نادرست است زیرا راویان و علمای زیادی تاکید کردهاند که تنها علی (علیهالسلام) در کعبه متولد شده است، و امثال حاکم نیشابوری که از محدثین بزرگ اهل سنت است، روایات منحصر بودن ولادت علی (علیهالسلام) را در کعبه متواتر دانستهاند؛ که خود نشانگر تکذیب روایات قلیلی است که درباره حکیم بن حزام آمده است.
سرچشمه انتشار چنین روایاتی در جامعه اسلامی، زبیر بن بکار و مصعب بن عبدالله بوده که مخالفت و دشمنی شدیدی با حضرت علی(ع) داشته و بهمنظور تحتالشعاع قرار دادن و کمرنگ کردن فضیلت ولادت آن حضرت در کعبه، دست به جعل و انتشار چنین اخبار و روایاتی زدند.
اشکالاتی به این ادعا وارد شده است؛ ازجمله:
مُصعَب بن عثمان مجهول است و در کتابهای رجالی نامی از او برده نشده است.
روایت مُرسَل است؛ چراکه مصعب بن عثمان راوی این ماجرا، سالها پس از این ماجرا به دنیا آمده است. بنابراین نمیتوانسته بیواسطه این ماجرا را نقل کند.
پ.ن:
حکیم ابن حزام سیزده سال و به نقلی دوازده سال قبل از عام الفیل در مکه به دنیا آمد،
وی فرزند خویلد بن اسد بن عبدالعزی بن قصی اسدی، یعنی پسر برادر خدیجه همسر پیامبر(ص) و نام مادرش صفیه بوده است.
وی در سال فتح مکه یعنی سال های آخر عمر پیامبر، اسلام آورد! و در زمان پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) احتکار طعام میکرده است! وی عثمانی شدیدی بوده به علی (علیهالسلام) بدگویی میكرد.
او 52 و به نقلی 53 سال در جاهلیت زندگی کرد در جنگ فجار شرکت کرد و پدرش در این جنگ کشته شد. در دوران جاهلیت و اسلام از بزرگان قریش بشمار میرفت.
وی از عالمان علم نسب بود. او در جریان محاصره اقتصادی برای عمه خود خدیجه(س) آذوقه میبرد، حتی یک بار نیز با ابوجهل درگیر شد، با این وجود او به همراه دیگر سران مشرک مکه در تصمیمگیریهای دارالندوه برای تحت فشار گذاشتن پیامبر(ص) کوتاهی نمیکرد.
حکیم قبل از این که مسلمان شود، جنگهایی را علیه حضرت رسولخدا(ص) داشت. او در غزوه بدر در زمره کفار بوده و از کسانی بود که به لشکریان خوراک میداد. حکیم قبل از شروع جنگ به خاطر دیدن نشانههایی این جنگ را به فال بد گرفت و سعی کرد تا بزرگان قریش را از جنگ منصرف کند؛ اما نتوانست. او در میان جنگ نیز اصرار زیادی به عتبه بن ربیعه آورد و به او گفت میان این دو گروه میانجیگرى کن، دیه و خونبهاى ابن حضرمى را بپرداز و آنچه که اصحاب محمّد(ص) از کاروان ابن حضرمى بردهاند قبول کن که پرداخت نمائى، زیرا قریش از محمد(ص) چیزى جز خون بهاى ابن حضرمى و ارزش کالاهاى غارت شده نمیخواهند؛ اما قریش قبول نکرد. حکیم در این جنگ نزدیک بود، کشته شود، چرا که هنگامی که با تنى چند از قریش خود را کنار حوض آب مسلمانان رساند تا از آن بخورند پیامبر فرمود آزادشان بگذارید؛ اما هر کس از آن آب خورد کشته شد، مگر حکیم که اسب داشت و سریع فرار کرد. او بعد از از مسلمان شدنش هر گاه مىخواست سوگند خود را تأکید نماید مىگفت سوگند به خدایی که در جنگ بدر مرا نجات داد.
حکیم بن حزام، 60 سال در جاهلیت زندگی کرد و 60 سال را در اسلام. او در سال 54 یا 55(ه.ق) در دوران خلافت معاویه در سن 120 سالگی در مدینه وفات کرد.
https://fa.wikishia.net/view/%D9%85%D9%88%D9%84%D9%88%D8%AF_%DA%A9%D8%B9%D8%A8%D9%87
@ttt1400
نازد به خودش خدا که حیدر دارد
دریای فضائلی مطهر دارد
همتای علی نخواهد آمد والله
صد بار اگر کعبه ترک بردارد
⁉️بزرگ اندیشمند مسیحی «جرج جرداق لبنانی» در باره امام اول شیعیان چه می گوید.؟‼️
✍《ماذا عليكِ يا دنيا، لو حشدتِ قواکِ،
فاعطيتِ في كلِ زمنٍ علياً، بعقلهِ و قلبهِ،
و لسانهِ و ذی فقاره؟!》
ای روزگار تو را چه می شد، اگر تمام نیروی خود را بسیج می کردی،
و در هر عصر و زمانی،
یک بزرگ مرد همچون علی
به انسانیت عطا می کردی،
▫️با همان عقل،
▫️همان قلب،
▫️همان زبان،
▫️و همان شمشیر ذوالفقار!
🔹ترجمه این کلام توسط استاد شهریار:
چه بودی اگر هر زمان چون على
یلی زادی از مادر روزگار ؟
ترازوی عدلی، چنان مستقیم
ستون امانی، چنان استوار
مکارم، همان گونه آرام بخش
مواعظ، همان گونه آموزگار
همان گونه، از ظلم، بنیادکن
همان گونه بر زخم، مرهم گذار
به مغز عظیمش همان عزم جزم
به كف کریمش همان ذوالفقار
همان گونه همچون قضا و قدر
کماندار پیکان پروردگار
که برکندی از سینه دوست، دق
برآوردی از جان دشمن دمار!
ولادت مولود کعبه امیرالمومنین حضرت علی ع و پدر مبارک باد 🌹🌹
12.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️ ۶۰۰ سال پس از میلاد مسیح؛ خداوند امانتی را در رحم زنی قرار داد، که تجلیِ تمام پیامبران، در یک انسان بود!
✳️ 660 years after the birth of Jesus ...
💠 رونمایی از این امانت از کعبه شروع شد ... و در کعبه نیز به پایان خواهد رسید!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_ویژه
#هند
✳️ عاشقانههای #کریشنام روحانی هندو در مدح امیر مومنان امام علی علیه السلام
🔹جشن ۱۳ رجب؛ دانشگاه علیگر هند
🌺 میلاد امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام تبریک و تهنیت🌺
⚠️ هشدار شهید مطهری درباره خطر “نیمچه عالمان”
❇️ من خیلی اوقات فکر کرده ام مقاله ای تحت عنوان «نیمها» بنویسم که خیلی چیزها وجود ناقصش خطرش بیشتر از عدم محض است.
*می گویند غزالی راجع به علم این حرف را زده و گفته است:
«هر چیزی وجود ناقصش به از عدم محض است مگر علم که وجود ناقصش بدتر از عدم محض است» و ریشه این حرف معلوم است.
✅*آدمی که هیچ عالم نیست، چون می داند عالم نیست لااقل در مقابل عالم تسلیم است.
مثل کسی که طبیب نیست و می داند که طبیب نیست، دیگر لااقل در مقابل طبیب تسلیم است و در نتیجه از وجود طبیب بهره می برد.
*ولی نیمچه طبیب چون خودش را طبیب می داند تسلیم یک طبیب نیست، می خواهد از همان علم ناقصش استفاده کند، در نتیجه به جای سود زیان می برد.
از همین جا بروید سراغ نیمچه مجتهدها و نیم روشنفکرها و نیمهای دیگر، اینهایی که یک چیزکی می دانند…ُ
چیزکی می دانند و چیزها نمی دانند!
اتفاقاً اینها خطرشان بیشتر است.
چهارتا شعار می شنوند، بدون اینکه متعمق بشوند و درست فکر کنند و دریابند؛ می بینید این چهارتا شعار اینها را از جا حرکت می دهد
🔰 خطر نیمچه باسوادها بیشتر از جاهلان است.
یعنی خطر آنکسی که علم ناقص دارد، بیشتر از آن کسی است که جاهل کامل است.
🔆 آخرین حد علم یک عالم این است که اقرار می کند به نادانی خودش.
(استاد مطهری، فلسفه تاریخ، ج1،ص 112)
@ttt1400
🌱🔹 معاویه به ضرار بن ضمره گفت: علی را برایم توصیف کن. گفت: سوگند به خدا ... علی میان ما مینشست و هرگاه سؤال میکردیم جواب میداد و هرگاه سکوت میکردیم خود شروع میکرد. به طور مساوی تقسیم میکرد و با زیردستان با عدالت رفتار میکرد؛ ضعیف از ظلمش نمیترسید و قوی طمع سوء استفاده از وی را نداشت.
🔸سخن معاویه خطاب به کسی که بر او نقدی کرده بود:
علي بن ابي طالب جرأت بر سلطان را به شما چشانده است. چقدر طول خواهد کشید تا طعم آن را از زبان شما بازگیرند.
هيهات لمظکم علي بن ابي طالب الجرأة علی السلطان فبطیء ما تفطمون.
📚 أخبار الوافدات من النساء على معاوية بن أبي سفيان، ص70؛ بلاغات النساء، ص49؛ العقد الفريد، 1/ 346.
@ttt1400
♨️ باید از امیرالمومنین خجالت بکشم
🔻بخشی از پیام حضرت ایت الله جوادی املی به کنگره بینالمللی نهجالبلاغه
🔹اکنون که در حال شرح نهجالبلاغه هستم، در چند مورد نوشتهام که باید از امیرالمؤمنین (ع) خجالت بکشم.
🔹 علی بن ابیطالب (ع) آن نیست که در [کتاب] نهجالبلاغه سیدرضی آمده، بلکه آن است که در [کتاب] تمام نهجالبلاغه آمده است. حضرت در آنجا خودش را معرفی میکند و[کتاب] تمام نهجالبلاغه چند برابر نهجالبلاغه سیدرضی است که تقطیع شده محسوب میشود و خطبه را رها کردن و خطابه را به جای خطبه گذاشتن است.
🔸مطالب علمی نهجالبلاغه در خطبههاست، آنجا که توحید، اهل بیت (ع)، ولایت و امامت را معرفی میکند، جای علی بن ابیطالب (ع) است.
🔸دستاندرکاران کنگره باید[کتاب] تمام نهجالبلاغه را در دستورکار قرار دهند تا به گوشهای از وظیفه تشیع خود نسبت به علی بن ابیطالب (ع) عمل کرده باشند.
🎤ایت الله جوادی آملی؛ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
@ttt1400