ایجاد تحریف در تنها مولود کعبه؛
مولود کعبه بهمعنای زادهشده در کعبه، به ماجرای تولد امام علی(ع) در کعبه اشاره دارد که از فضایل اختصاصی آن حضرت بهشمار میرود.
تنها علامه امینی از شانزده منبع اهل سنت و پنجاه منبع شیعه نقل کرده که امام علی در کعبه متولد شده است. او از ۴۱ شاعر از قرن دوم تا قرن چهاردهم قمری نیز نام برده که در اشعار خود به تولد امام علی در کعبه اشاره کردهاند.
در شرحی که بر احقاق الحق نوشته شده، ولادت امام علی در کعبه از هفده منبع اهل سنت نقل شده است.سبط بن جوزی، ابن صباغ مالکی،و علی بن برهان الدین حلبی،از علمای اهل سنت هستند که از تولد امام علی در کعبه سخن گفتهاند. در المُستَدَرک عَلَی الصَّحیحَین و کفایة الطالب بر تولد امام علی در کعبه، ادعای تواتر شده است.
شیخ مفید ولادت امام علی(ع) در کعبه را از فضائل اختصاصی ایشان دانسته که قبل از آن برای کسی اتفاق نیفتاده و پس از آن هم اتفاق نخواهد افتاد.
با این حال در برخی از منابع اهل سنت آمده است که یکی از اصحاب پیامبر(ص) بهنام حکیم بن حِزام هم در کعبه به دنیا آمده است.
البته برخی معتقدند این روایت با انگیزه انکار فضائل امام علی(ع) از سوی خاندان زُبیر از اصحاب پیامبر، به دلیل دوستی عموزاده خود، این مطلب را جعل کرده باشند؛ چرا که نسب حکیم بن حزام بن خویلد بن اسد بن عبدالعزی و خاندان زبیر در اسد بن عبد العزی مشترک است.
اما این نظر قطعا نادرست است زیرا راویان و علمای زیادی تاکید کردهاند که تنها علی (علیهالسلام) در کعبه متولد شده است، و امثال حاکم نیشابوری که از محدثین بزرگ اهل سنت است، روایات منحصر بودن ولادت علی (علیهالسلام) را در کعبه متواتر دانستهاند؛ که خود نشانگر تکذیب روایات قلیلی است که درباره حکیم بن حزام آمده است.
سرچشمه انتشار چنین روایاتی در جامعه اسلامی، زبیر بن بکار و مصعب بن عبدالله بوده که مخالفت و دشمنی شدیدی با حضرت علی(ع) داشته و بهمنظور تحتالشعاع قرار دادن و کمرنگ کردن فضیلت ولادت آن حضرت در کعبه، دست به جعل و انتشار چنین اخبار و روایاتی زدند.
اشکالاتی به این ادعا وارد شده است؛ ازجمله:
مُصعَب بن عثمان مجهول است و در کتابهای رجالی نامی از او برده نشده است.
روایت مُرسَل است؛ چراکه مصعب بن عثمان راوی این ماجرا، سالها پس از این ماجرا به دنیا آمده است. بنابراین نمیتوانسته بیواسطه این ماجرا را نقل کند.
پ.ن:
حکیم ابن حزام سیزده سال و به نقلی دوازده سال قبل از عام الفیل در مکه به دنیا آمد،
وی فرزند خویلد بن اسد بن عبدالعزی بن قصی اسدی، یعنی پسر برادر خدیجه همسر پیامبر(ص) و نام مادرش صفیه بوده است.
وی در سال فتح مکه یعنی سال های آخر عمر پیامبر، اسلام آورد! و در زمان پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) احتکار طعام میکرده است! وی عثمانی شدیدی بوده به علی (علیهالسلام) بدگویی میكرد.
او 52 و به نقلی 53 سال در جاهلیت زندگی کرد در جنگ فجار شرکت کرد و پدرش در این جنگ کشته شد. در دوران جاهلیت و اسلام از بزرگان قریش بشمار میرفت.
وی از عالمان علم نسب بود. او در جریان محاصره اقتصادی برای عمه خود خدیجه(س) آذوقه میبرد، حتی یک بار نیز با ابوجهل درگیر شد، با این وجود او به همراه دیگر سران مشرک مکه در تصمیمگیریهای دارالندوه برای تحت فشار گذاشتن پیامبر(ص) کوتاهی نمیکرد.
حکیم قبل از این که مسلمان شود، جنگهایی را علیه حضرت رسولخدا(ص) داشت. او در غزوه بدر در زمره کفار بوده و از کسانی بود که به لشکریان خوراک میداد. حکیم قبل از شروع جنگ به خاطر دیدن نشانههایی این جنگ را به فال بد گرفت و سعی کرد تا بزرگان قریش را از جنگ منصرف کند؛ اما نتوانست. او در میان جنگ نیز اصرار زیادی به عتبه بن ربیعه آورد و به او گفت میان این دو گروه میانجیگرى کن، دیه و خونبهاى ابن حضرمى را بپرداز و آنچه که اصحاب محمّد(ص) از کاروان ابن حضرمى بردهاند قبول کن که پرداخت نمائى، زیرا قریش از محمد(ص) چیزى جز خون بهاى ابن حضرمى و ارزش کالاهاى غارت شده نمیخواهند؛ اما قریش قبول نکرد. حکیم در این جنگ نزدیک بود، کشته شود، چرا که هنگامی که با تنى چند از قریش خود را کنار حوض آب مسلمانان رساند تا از آن بخورند پیامبر فرمود آزادشان بگذارید؛ اما هر کس از آن آب خورد کشته شد، مگر حکیم که اسب داشت و سریع فرار کرد. او بعد از از مسلمان شدنش هر گاه مىخواست سوگند خود را تأکید نماید مىگفت سوگند به خدایی که در جنگ بدر مرا نجات داد.
حکیم بن حزام، 60 سال در جاهلیت زندگی کرد و 60 سال را در اسلام. او در سال 54 یا 55(ه.ق) در دوران خلافت معاویه در سن 120 سالگی در مدینه وفات کرد.
https://fa.wikishia.net/view/%D9%85%D9%88%D9%84%D9%88%D8%AF_%DA%A9%D8%B9%D8%A8%D9%87
@ttt1400
نازد به خودش خدا که حیدر دارد
دریای فضائلی مطهر دارد
همتای علی نخواهد آمد والله
صد بار اگر کعبه ترک بردارد
⁉️بزرگ اندیشمند مسیحی «جرج جرداق لبنانی» در باره امام اول شیعیان چه می گوید.؟‼️
✍《ماذا عليكِ يا دنيا، لو حشدتِ قواکِ،
فاعطيتِ في كلِ زمنٍ علياً، بعقلهِ و قلبهِ،
و لسانهِ و ذی فقاره؟!》
ای روزگار تو را چه می شد، اگر تمام نیروی خود را بسیج می کردی،
و در هر عصر و زمانی،
یک بزرگ مرد همچون علی
به انسانیت عطا می کردی،
▫️با همان عقل،
▫️همان قلب،
▫️همان زبان،
▫️و همان شمشیر ذوالفقار!
🔹ترجمه این کلام توسط استاد شهریار:
چه بودی اگر هر زمان چون على
یلی زادی از مادر روزگار ؟
ترازوی عدلی، چنان مستقیم
ستون امانی، چنان استوار
مکارم، همان گونه آرام بخش
مواعظ، همان گونه آموزگار
همان گونه، از ظلم، بنیادکن
همان گونه بر زخم، مرهم گذار
به مغز عظیمش همان عزم جزم
به كف کریمش همان ذوالفقار
همان گونه همچون قضا و قدر
کماندار پیکان پروردگار
که برکندی از سینه دوست، دق
برآوردی از جان دشمن دمار!
ولادت مولود کعبه امیرالمومنین حضرت علی ع و پدر مبارک باد 🌹🌹
12.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️ ۶۰۰ سال پس از میلاد مسیح؛ خداوند امانتی را در رحم زنی قرار داد، که تجلیِ تمام پیامبران، در یک انسان بود!
✳️ 660 years after the birth of Jesus ...
💠 رونمایی از این امانت از کعبه شروع شد ... و در کعبه نیز به پایان خواهد رسید!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_ویژه
#هند
✳️ عاشقانههای #کریشنام روحانی هندو در مدح امیر مومنان امام علی علیه السلام
🔹جشن ۱۳ رجب؛ دانشگاه علیگر هند
🌺 میلاد امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام تبریک و تهنیت🌺
⚠️ هشدار شهید مطهری درباره خطر “نیمچه عالمان”
❇️ من خیلی اوقات فکر کرده ام مقاله ای تحت عنوان «نیمها» بنویسم که خیلی چیزها وجود ناقصش خطرش بیشتر از عدم محض است.
*می گویند غزالی راجع به علم این حرف را زده و گفته است:
«هر چیزی وجود ناقصش به از عدم محض است مگر علم که وجود ناقصش بدتر از عدم محض است» و ریشه این حرف معلوم است.
✅*آدمی که هیچ عالم نیست، چون می داند عالم نیست لااقل در مقابل عالم تسلیم است.
مثل کسی که طبیب نیست و می داند که طبیب نیست، دیگر لااقل در مقابل طبیب تسلیم است و در نتیجه از وجود طبیب بهره می برد.
*ولی نیمچه طبیب چون خودش را طبیب می داند تسلیم یک طبیب نیست، می خواهد از همان علم ناقصش استفاده کند، در نتیجه به جای سود زیان می برد.
از همین جا بروید سراغ نیمچه مجتهدها و نیم روشنفکرها و نیمهای دیگر، اینهایی که یک چیزکی می دانند…ُ
چیزکی می دانند و چیزها نمی دانند!
اتفاقاً اینها خطرشان بیشتر است.
چهارتا شعار می شنوند، بدون اینکه متعمق بشوند و درست فکر کنند و دریابند؛ می بینید این چهارتا شعار اینها را از جا حرکت می دهد
🔰 خطر نیمچه باسوادها بیشتر از جاهلان است.
یعنی خطر آنکسی که علم ناقص دارد، بیشتر از آن کسی است که جاهل کامل است.
🔆 آخرین حد علم یک عالم این است که اقرار می کند به نادانی خودش.
(استاد مطهری، فلسفه تاریخ، ج1،ص 112)
@ttt1400
🌱🔹 معاویه به ضرار بن ضمره گفت: علی را برایم توصیف کن. گفت: سوگند به خدا ... علی میان ما مینشست و هرگاه سؤال میکردیم جواب میداد و هرگاه سکوت میکردیم خود شروع میکرد. به طور مساوی تقسیم میکرد و با زیردستان با عدالت رفتار میکرد؛ ضعیف از ظلمش نمیترسید و قوی طمع سوء استفاده از وی را نداشت.
🔸سخن معاویه خطاب به کسی که بر او نقدی کرده بود:
علي بن ابي طالب جرأت بر سلطان را به شما چشانده است. چقدر طول خواهد کشید تا طعم آن را از زبان شما بازگیرند.
هيهات لمظکم علي بن ابي طالب الجرأة علی السلطان فبطیء ما تفطمون.
📚 أخبار الوافدات من النساء على معاوية بن أبي سفيان، ص70؛ بلاغات النساء، ص49؛ العقد الفريد، 1/ 346.
@ttt1400
♨️ باید از امیرالمومنین خجالت بکشم
🔻بخشی از پیام حضرت ایت الله جوادی املی به کنگره بینالمللی نهجالبلاغه
🔹اکنون که در حال شرح نهجالبلاغه هستم، در چند مورد نوشتهام که باید از امیرالمؤمنین (ع) خجالت بکشم.
🔹 علی بن ابیطالب (ع) آن نیست که در [کتاب] نهجالبلاغه سیدرضی آمده، بلکه آن است که در [کتاب] تمام نهجالبلاغه آمده است. حضرت در آنجا خودش را معرفی میکند و[کتاب] تمام نهجالبلاغه چند برابر نهجالبلاغه سیدرضی است که تقطیع شده محسوب میشود و خطبه را رها کردن و خطابه را به جای خطبه گذاشتن است.
🔸مطالب علمی نهجالبلاغه در خطبههاست، آنجا که توحید، اهل بیت (ع)، ولایت و امامت را معرفی میکند، جای علی بن ابیطالب (ع) است.
🔸دستاندرکاران کنگره باید[کتاب] تمام نهجالبلاغه را در دستورکار قرار دهند تا به گوشهای از وظیفه تشیع خود نسبت به علی بن ابیطالب (ع) عمل کرده باشند.
🎤ایت الله جوادی آملی؛ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
@ttt1400
این فهرست و چند فیلم مستند را گذاشتم دانشآموزان یک دبیرستان در ایران و گفتم اینها بخشی از دستاوردهای ملت ایران بعد از انقلاب اسلامی سال ۵۷ است.
یکی گفت: اینها درست. اما ما هییییچ پیشرفتی نداشتیم!!
گفتم: الان این فهرستی که با شما اشتراک گذاشتم را میبینی؟
گفت: بله. اما ما پیشرفت واقعی نداشتیم.
گفتم: دو شاخص پیشرفت را از نگاه خودت بگو.
یک مکثی کرد و گفت: مثلا ما تسلط پیدا کنیم بر کشورها.
گفتم: یعنی بریم تهاجم کنیم و بجنگیم؟
گفت: نه، من خودم طرفدار صلحم! اصلا هیچی ولش کنید. شما دارید دفاع یک طرفه میکنید!
در ادبیات برخی افراد، پرتکرار عباراتی مثل: هیچ، اصلا، هرگز، ابدا، همیشه، میشنوید.
این بیانگر تأثیر محیط و رسانه بر مغز هست. وقتی مدام و متصل مطالب منفی از نداشتنها، نشدنها، ضعفها و حادثهها مغز دریافت میکند. از دنیای واقعی خارج میشود.
و واقعا تصور میکند در بدبختی زندگی میکند.
برایم قابل تأمل هست که تا امروز، تمام کسانی که در بحث، زبان به تضعیف و ناله و اظهار محرومیت و ابتلا به بدبختی در ایران باز کردهاند، حتی یک مورد هم جزء گروه بیبضاعت یا کمتر برخوردار کشور نبودهاند.
🌸 مشاهدات، تجارب و یادداشتهای یک ایرانی 🇮🇷 در هلند و فرانسه
@ninfrance
فیلم «تاکر و رؤیایش» را دیدیم.
مردی که در آمریکا یک ماشین خاص با امکانات متفاوت و مصرف سوخت کمتر اختراع میکند و وقتی مافیای قدرت میبینند یک نفر مستقل در حال موفقیت است و زیر بلیط آنها نمیرود، به راحتی برایش پاپوش درست میکنند و مانع ادامه مسیر او میشوند.
دنیا همین است..
داستانهای تکراری دنیا واقعا نخنما شده و کسانی که خام روشهای دشمنی میشوند همیشه تاریخ هستند و انگار تغییر ناپذیرند.
در این فیلم یک شبه و بابرنامه، همه رسانهها اعلام میکنند این مرد مخترع کلاهبردار است... و وقتی همسر و فرزندان این مرد میگویند: ما همه اسناد را که هیچ خطایی نکردیم داریم. مرد می گوید. مهم نیست ما چه داریم. مهم است رسانه ها چه چیزی را تیتر میکنند... باید آنقدر بلند و قوی حق را بگوییم که تیتر روزنامه ها شود و کسی نتواند انکار کند...
آنچه از شخصیت این مرد برای من جالب و ارزشمند بود رفتار تهاجمی او در جنگ ترکیبی بود که علیه او روا داشتند... تا آخر روحیه خود را حفظ کرد و خانوادگی در مسیر احقاق حق خود از تلاش شبانه روزی، دست برنداشتند...
این فیلم بسیار پر درس و از یک داستان واقعی بود که حتما باید دیده شود.
🌸 مشاهدات، تجارب و یادداشتهای یک ایرانی 🇮🇷 در هلند و فرانسه
@ninfrance
چادر..mp3
561.2K
☑️ پادکست شنیدنی( چادُر)
✅سخنان مخبرالسلطنه در مورد قدمت (چادر) در بین ایرانیان و فرهنگ ایرانی
🎙 تحقیق و گفتار:
#امید_محمدی_سروش
#چادر
#حجاب
@ttt1400
📌مشهورات #غیرمستند #عاشورا
سوال:
آیا امیرمؤمنان #علی(ع) هنگام #ازدواج حضرت #زینب(س) با #عبدالله بن جعفر شرط کرد که اگر زینب(س) خواست برادرش امام #حسین (ع) را در سفر #کربلا همراهی کند، عبدالله بن جعفر مانع او نشود؟
پاسخ:
خیر.
هیچ یک از #منابع معتبر و کهن تاریخی، چنین مطلب و شرطی را گزارش نکرده اند؛ اما در برخی از آثار معاصران همانند کتاب وفیات الائمه به این نکته اشاره شده است و جای تأمل دارد.
📚وفیات الائمه، ص۴۴۴