#کارگروه_عفافگرایی
#گزارش_نشست_31
#بررسی_و_نقد_برنامه_های_تربیت_جنسی_رایج_دنیا
🔶برای آگاهی از روند توسعه جریان آموزش یا #تربیت_جنسی در جهان، رخدادها و فعالیتهای منتهی شده به تدوین برنامه های تربیت جنسی در برخی کشورها مورد پیگیری قرار گرفت. ضمن مرور رخدادهای زمینه ای مرتبط با مسائل جنسی، برنامه های مدون و رسمی تربیت جنسی رایج در خارج از کشور، که بیشتر منبعث از کشورهای غربی بوده و هستند، بررسی شد. ازجمله این برنامه ها می توان به برنامه های زیر اشاره کرد:
👈فقط پرهیز (AOE)،
👈آموزش جامع جنسی (CSE)
👈آموزش جنسی و ارتباطات (SRE)
🔶در مقام نقد و بررسی، مشاهده می شود، #انتقادهای_متعددی نسبت به این برنامه ها توسط متخصصان همان کشورها شده است و برخی از تحقیقات جدید نیز، گویای #عدم_اثربخشی این برنامه ها در دستیابی به سه هدف اصلی و مشترک زیر بوده است:
👈 پیشگیری از شیوع ایدز و بیمارهای منتقله
👈پیشگیری از بارداری ناخواسته
👈و گاه پیشگیری از سوءاستفاده
⚠️با توجه به تحولات اجتماعی و صنعتی و فناوری، نیاز به برنامه های تربیت جنسی سنجیده و پاسخگو و رشد دهنده، یک #نیاز واقعی است که کشورهای غربی، با درک ناکافی از مسئله و با هدفگذاری های نامناسب و شیوهای اجرای چالش انگیز، نه تنها نتواسته اند به #چالش موجود پاسخ دهند؛ بلکه با خارج کردن مسئله از #کانون_خانواده و جایگزین کردن آموزش مستقیم به جای جریان های تربیتی اصیل، امروزه خود به چالش های جدیدی برای جوامع تبدیل شده اند.
@umefafgaraei
#کارگروه_عفافگرایی
#گزارش_نشست_31
#بررسی_و_نقد_برنامه_های_تربیت_جنسی_رایج_دنیا
🔷به عبارتی برنامههایی که در دهه های اخیر، در کشورهای مختلف در حال برگزاری است و یا جهت گیری های تربیت جنسی که اکثر کشورها دارند، به جای #تربیت_جنسی_رشددهنده، بر #اهداف_حاشیه_ای و چالش آفرینی متمرکز شده اند!
✅و در مقام عمل نیز، به #ارائه_اطلاعات_جنسی و #آموزش_مستقیم در مدرسه و ترویج دسترسی به وسایل پیشگیرانه بارداری پرداخته اند!
🔷در حالی که وضعیت رو به تزاید ایدز و سایر بیماری های منتقله جنسی و بارداری های ناخواسته، حکایت از #عدم_پاسخگویی برنامه های مزبور در کشورهای مبدع و مجری برنامه های آموزش یا تربیت جنسی مزبور دارد.
📌از طرفی، از آنجا که چنین الگوها و برنامه هایی با جایگاه تربیتی خانواده و با ارزش های فرهنگی جوامع مختلف نیز در تضاد است، نمی توان از این برنامهها، برای #جوامع_اسلامی و به خصوص #جامعه_ایرانی استفاده کرد.
⛔️از جهت دیگر، مرور و بررسی منابع و آثاری که در ایران در رابطه برنامه های یا ایده های تربیت جنسی منتشر شده اند نیز، در بسیاری از موارد برگرفته از همان برنامههای کشورهای غربی می باشند که با تمرکز بر #آموزش جنسی به جای #تربیت جنسی نمی توانند جوابگوی #جامعه_اسلامی و ایرانی باشند.
@umefafgaraei
#کارگروه_عفافگرایی
#گزارش_نشست_31
#بررسی_و_نقد_برنامه_های_تربیت_جنسی_رایج_دنیا
🔶مرور تحلیلی برنامه های آموزش یا تربیت جنسی سایر کشورها، زمینه #آشنایی با سازوکارها و استفاده از برخی #تجارب_مفید این برنامه ها را فراهم می آورد...
🔶اما اغلب برنامه های آموزش یا تربیت جنسی بررسی شده، برنامهها و روش های مدونی برای جلوگیری از #کودک_آزاری، که یکی از #نگرانی_های_والدین است، ارائه نکرده اند.
🔶همچنین، جلوگیری از پرورش و رشد #افراد_آزارگر و سوءاستفاده کننده نیز، در برنامههای جنسی #مغفول مانده است. درواقع تربیت جنسی باید به گونه ای باشد که از پرورش سوءاستفاده گران نیز #جلوگیری نماید.
📌نکته مهم: اهرم ها و نهادهای اجتماعی، حقوقی و فرهنگی، نقش مهمی در #جریان_سازی، شکل گیری و توسعه برنامه های تربیت (آموزش) جنسی داشته اند.
✅نکته دیگر: برنامه های مزبور همواره از #بودجه_های_دولتی برخودار شده و با ساختارهای رسمی نظیر #آموزش_و_پرورش پیوند خورده اند؛ که این عوامل به همراه جریان رسانه ای و استنادسازی های علمی و دانشگاهی، نقش مهم و شاید ناپیدایی در گسترش و #موجه_سازی برنامه های آموزش جنسی داشته اند و
📣پیام آن برای #متولیان_تربیتی جامعه آن است که #عفافگرایی و تریبت جنسی رشد دهنده و در قالب #الگوی_خانواده_محور و #مبتنی_بر_رشد نیز، نیاز به #مطالبه_گری و #جریان_سازی و البته نیازمند #تخصیص_بودجه و پیوند خوردن با نهادهای رسمی و نیمه رسمی در جامعه است.
🎥 لینک فیلم قابل دانلود جلسه برگزار شده: 👇
https://fumdrive.um.ac.ir/index.php/s/fiPospP27XWfb7Q
@umefafgaraei
#عفافگرایی
#سبک_زندگی_عفیفانه
#زندگی_اسلایسی
❇️#سوئیت_هومها کاربرانی هستند که هر روز #عکس های رنگی زیبایی از خانه و زندگی و اعضای خانوادهشان در حالتهای مختلف منتشر میکنند. آنها بیشتر روزمره نویسان اینستاگرامی هستند که فعالیتهای خود را با تمام جزئیات به #مخاطب تعریف میکنند. از #قصه آشنایی با همسرشان و #خاطرات عاشقانهشان میگویند. درباره #فرزند شان و بارداری و زایمانشان مینویسند و از تک تک لحظههایشان، عکسهای خوشرنگ و لعاب دارند و در #اینستاگرام پست میکنند.
⚠️این فعالان بیسروصدای اینستاگرامی بسیار پرطرفدارند. کاربرانی که ساده و بی سروصدا به نظر میرسند؛ اما مثل یک #سلبریتی سینمایی ذهنهای زیادی را به خودشان مشغول میکنند. در ظاهر بیخطر هستند؛ اما باعث مشکلات و #افسردگی های زیادی شدهاند.
💥#دلدادگی های اینستاگرامی روزبه روز بیشتر می شود. تاجاییکه کامنتهای این صفحات پر است از پیامهای طرفدارگونه و خوش به حالت گفتنهاییهایی که نشان از محبوبیت بسیار اینستاگرامرها و سوئیتهومهای رنگی دارد:
🍁"صفحه شما حال مرا خوب میکند"
🍁"خوشبختی یعنی همین!"
🍁"چقدر خوشبختید...حسودیم شد"
🍁"دلم برای خودم سوخت"
🍁"کاش من هم میتوانستم مثل شما زندگی کنم" و...
⁉️ اما این جملات تا کجا ادامه دارند؟ آرامش چند زندگی، تحت تأثیر سوئیتهومها بهم ریخته است؟ و...
🔥متأسفانه اکثر کاربران نمیدانند همه چیز در قاب مربعی #اینستاگرام خلاصه نمیشود و همه آنچه که میبینند #واقعی نیست. چون آنها تنها شاهد یک برش یا به اصطلاح یک #اسلایس از کیک بزرگ زندگی اینستاگرامرها هستند.
@umefafgaraei
#عفافگرایی
#سبک_زندگی_عفیفانه
#زندگی_اسلایسی
♨️متأسفانه برخی زوج ها، تحت تأثیر #بلاگرنماهای_اینستاگرامی و #مقایسه زندگی واقعیشان با زندگی اسلایسی آنها، #احساس_نارضایتی کردند و تصمیم گرفتند زندگی مشترکشان را به امید یک زندگی زیبای دیگر مشابه بلاگرها، #تمام کنند!
👇👇👇
❇️ اتاق زایمانم باید عین اتاق زایمان آن بلاگر باشد!
🔻 خانم: این بلاگر اینجا زایمان کرد، پس من هم باید بروم اینجا زایمان کنم؛ مگر من چیزی از فلانی کمتر دارم؟!
🔻 هدیه فلان بلاگر برای زایمانش فلان چیز بوده، تازه شوهرش هم بیکار است. تو که خیرِ سرت شغل خوب داری و مدام کار میکنی، پس حتماً باید برای من آن هدیه را تهیه کنی.
🔻 در بیمارستان، گلآرایی فلان بلاگر چنین بوده و تو هم باید برای من چنان کنی!
🔺 آقا: این بادکنکآرایی و گلآرایی را برای چه میخواهی؟ بیمارستانها که بهخاطر کرونا اصلاً اجازه ملاقات و این چیزها را نمیدهند. یعنی فقط خودت هستی و بعد به خانه میآییم. چه لزومی دارد اینقدر هزینه کنیم؟
🔻 خانم: خب میخواهم عکسهای زیبا بگیرم!
🔺 آقا: خب این عکسها را چه کسی قرار است ببیند؟ پس تو دنبال آن حس خوبی که از این تزئینات میآید نیستی، دنبال آن عکس هستی!
🔻 خانم: آره! من چه چیزی کمتر از آن بلاگر دارم؟ من هم میخواهم یک صفحه بزنم. چرا او اینقدر موفق است و من نیستم؟!
👆👆👆
⚠️چرا هیچ کس در این زمینه کاری نمیکند که بگوید این اصلاً آدم موفقی نیست! این زندگی کاملاً برش خورده است و آن قسمتهایی که دلشان میخواهد را #نمایش میدهند.
👤 مریم لامعی، وکیل پایه یک دادگستری
@umefafgaraei
#عفافگرایی
#عفاف_کودکان
📚معرفی کتاب الکترونیکی گلابتون 🛍
✴️گلابتون داستان موزونی است که در قالب 35 بیت و 20 صفحه، به موضوعاتی نظیر #عدم_نمایش، #عفاف و #پیامد_جلوه_گری پرداخته است.
🌿گلابتون، روایتگر اتفاقات یک روز شخصیت ریحانه است. ریحانه که حدوداً ۱۰ سال دارد، به همراه مادرش، برای خرید لباس وارد فروشگاهی میشود و پس از انجام خرید، خود را برای رفتن به یک میهمانی پرماجرا آماده میکند...
🌿ریحانه در این مهمانی متوجه میشود که #جلوه_گری میتواند پیامدهای ناگواری را برای او و اطرافیانش داشته باشد.
🎈🎁🎈🎁🎈
✅ویژه دختران 9 الی 11 سال
👈کاری از اعضای کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی
✏️شعر: فاطمه غلامی
📝مشاوران و ویراستاران محتوایی و ادبی:
👥دکتر محمود سعیدی رضوانی و دکتر علیرضا رسولی
❇️نسخه الکترونیکی "گلابتون" در فروشگاه طاقچه 👇
https://taaghche.com/book/111203/
@umefafgaraei
#عفافگرایی
#غیرت_سردار
📚 کتاب جذّابِ «من زنده ام» را به خاطر دارید؟
👈"خاطرات اسارتِ خانم معصومه آباد و همراهانش"
📃 یکی از خوانندگان این کتاب «#سردار_سلیمانی» بودند. ایشان پس از خواندن کتاب، دو نامه، خطاب به خانم آباد نوشته اند. یکی از نامه ها در «نینوا» نوشته شده و به رشادت های معصومه آباد اشاره دارد و نامه دیگر که در بغداد نوشته، به این شرح است:
بسمه تعالی
🍃 خواهرم، مثل همان برادرهای اسیرت همه جا با تعصّب مراقبت میکردم، کسی عکس روی جلد کتابت را نبیند.
🍃 و در تمام کتاب با ناراحتی و استرس بدنبال این بودم که آیا کسی به شما جسارت کرد؟
🍃 آخر مجبور شدم روی عکست را با کاغذ بچسبانم تا نامحرمی او را نبیند.
برادرت
بغداد
« سلیمانی »
✅ آری! در #مکتب_سلیمانی که تحقق آموزه های اسلامی است " #غیرت و #عفاف" چون نگینی می درخشد 💎
📌 و چقدر امروز، زمانه ما، محتاجِ این نگاهِ #غیرتمندانه است.
🌹 کاش می شد این نگاه را تکثیر کرد.
@umefafgaraei
مسیر عفافگرایی
📣📣📣 سی و دومین نشست #کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی در سال 1400 🔔#حضوری_و_مجازی 💬 با عنوان: «تلاشی
#کارگروه_عفافگرایی
#گزارش_نشست_32
#ارتقای_راهبرد_سه_پایه_در_مدیریت_بحران_پوشش
🔰32مین نشست #کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی در سال 1400
💬 با عنوان "تلاشی برای ارتقای «راهبرد سه پایه در مدیریت بحران پوشش و آرایش در ایران»
✅ (ارائه شده توسط مسئول کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور) و بر پایۀ نظرات اعضای محترم کارگروه عفافگرایی"
👤با ارائه دکتر محمود سعیدی رضوانی، مسئول کارگروه عفافگرایی
📆در تاریخ چهارشنبه 8 دی ماه، بهصورت وبینار و حضوری برگزار شد.
👤 #دکتر_سعیدی_رضوانی در این نشست، در دو بخش به #ابهامات کلی طرح دکتر سید مجید امامی اشاره کردند و همچنین #پیشنهادات کارگروه عفافگرایی را برای ارتقای طرح ارائه کردند.
✴️ دکتر امامی طرح سه پایه خود را به شرح زیر معرفی نموده بودند:
1️⃣تبدیل گفتمان حجاب اجباری (ساخته دشمن) به گفتمان حیا و امنیت جنسی جامعه و آرامش روانی خانواده
2️⃣دسترس پذیرسازی جامع و پایدار مد و لباس سالم و عفیفانه
3️⃣برخورد انتظامی و سلبی هوشمند، هدفمند و اثربخش
🍃🌹🌹🌹🍃
@umefafgaraei
#کارگروه_عفافگرایی
#گزارش_نشست_32
#ارتقای_راهبرد_سه_پایه_در_مدیریت_بحران_پوشش
❇️برخی از ابهامات طرح:
🔶آیا برای این طرح امکانات ویژهای تدارک دیده شده است؟
🔶اگر فقط ساماندهی بر مُد و لباس باشد، فقط یک راهبرد (راهبرد دوم) مستقیماً مرتبط است؛ والا باید پذیرفت:
🔺حجاب فارغ از بحث عفاف جنسی مطرح شده و کلاً عفاف جنسی مغفول مانده است!
🔺نسبت طرح با تشکل های حجاب و عفاف و مردم مؤمن (آمرین به معروف و ناهیان از منکر) تبیین نشده است و...
❇️برخی از پیشنهادات مطرح شده:
1️⃣در راهبرد اول:
🔶واژه حیا به عفت (عفاف) تبدیل شود یا عفاف بعد از حیا بیاید.
🔶به پیشنهاد استفاده از گفتوگوی عمومی توجه شود.
2️⃣در راهبرد دوم:
🔶در کنار دسترسپذیرسازی جامع و پایدار مد و لباس سالم و عفیفانه، جلوگیری شدید از واردات، تولید و توزیع البسه غیرعفیفانه و برخورد بسیار جدی با متصدیان امر ضروری است.
🔶طراحی البسۀ عفیفانه، به دو صورت عمومی و اختصاصی (دانشجویان، دانشآموزان، کارمندان دولت، ورزشکاران و... پیگیری شود.
3️⃣در راهبرد سوم:
🔶موضع برخورد اولاً باندهای طراحی لباس و لابراتورهای عکاسی و آرایشگاهها، سپس فروشگاهها و ثالثاً فروشندگان لباس و در مرحلۀ بعدی خود مشتریان در عرصههای مختلف اجتماع است.
🔶در مورد برخورد با مشتریان، مخاطب شناسی و تعیین مصادیق تخلف و نوع برخورد مناسب، بسیار اساسی و فوری است و...
📚 پاورپوینت ارائه شده: 👇
https://fumdrive.um.ac.ir/index.php/s/ioAwfKeFKJCiRt4
🎥 لینک فیلم قابل دانلود جلسه: 👇👇👇
https://fumdrive.um.ac.ir/index.php/s/DQL7F6xio5FCW6M
@umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عفافگرایی
🎥 موشن گرافیک تکریم عفت
#حجاب
#شناخت_حریم
✅ برخی بر این باورند که بدون رعایت حجاب و نداشتن محدودیت ناشی از آن، راحت تر زندگی میکنند و حتی بیشتر مورد #احترام قرار میگیرند؛
⚠️ آنها تلاش میکنند دیده شوند و به چشم بیایند؛ اما کار به اینجا ختم نمیشود و به مرور در یک #رقابت نادرست، هر روز باید متفاوت تر و دیدنی تر از دیروز به میدان بیایند، تا #مقبولیت شان حفظ شود!
🍂🍃🌺🍃🍂
📌 اگر بخواهیم جامعه ای با حیا و آرام داشته باشیم، آیا نباید #عفت و #پوشیدگی در آن #تکریم شود؟
@umefafgaraei
📣📣📣 سی و سومین نشست #کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی در سال 1400
🔔#حضوری_و_مجازی
💬 با عنوان: «واکاوی عوامل مؤثر بر هویتیابی عفاف و حجاب در دانشجویان پزشکی»
🎤 ارائه دهنده: خانم دکتر معصومه محمدحسین زاده؛ دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه فردوسی مشهد و کارشناس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی مشهد
📆زمان: چهارشنبه 22 دی ماه ساعت 15:15
🎥همراه با پخش مستند ساعت 15:00
🎧 آدرس اتاق مجازی:
vroom.um.ac.ir/saeedy
🏢مکان: دانشگاه فردوسی مشهد، مقابل مسجد امام رضا (ع)، اداره کل امور شاهد و ایثارگر
💠جهت حضور در این نشست مجازی، در صورت استفاده از کامپیوتر، میبایست بر روی سیستم شما، نرم افزار Adobe Flash Player نصب باشد و در صورت استفاده از تلفن همراه و یا تبلت، نرم افزار Adobe Connet را از طریق بازار بر روی گوشی خود نصب بفرمایید.
🔊لطفاً با انتشار این پیام، در دعوت از همکاران و علاقه مندان، با ما همراه شوید💐
@umefafgaraei
#نشست_علمی
#آسیبهای_فرهنگ_سلبریتی_بر_سبک_پوشش
#ارزشهای_اجتماعی_پوشش
🔰حلقه علمی رسانه انجمن مطالعات اجتماعی حوزه برگزار می کند؛
📚نشست علمی «فرهنگ سلبریتی و آسیبهای پیشروی سبک پوشش از منظر اسلام»
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر حسین اسدی
📝دبیر علمی: جناب آقای دکتر کوشکی
📆زمان: سه شنبه 21 دی ماه ساعت 16
✴️موضوعات نشست:
🔶مفهوم شناسی پژوهش
1️⃣تعریف سلبریتی و تفاوت آن با شهرت
2️⃣تعریف فرهنگ سلبریتی
3️⃣تعریف سبک پوشش
🔶آسیب های فرهنگ سلبریتی بر سبک پوشش
1️⃣جلوه گرایی (با بررسی مفهوم تبرج و لباس شهرت)
2️⃣مصرف گرایی (با بررسی مفهوم اتلاف، اسراف و تبذیر)
3️⃣تغییر ارزش های اجتماعی پوشش (با بررسی مفهوم حیا و عفاف)
🔗لینک جلسه در بستر قرار:
https://room.gharar.ir/c1b0bfe1-fa97-450a-ad52-ed4902b12c59
@umefafgaraei
#عفافگرایی
#رابطه_میزان_حجاب_و_سینما
📝طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در سال 1397، نتایج حاصل از وضعيت سنجي پوشش و آرایش ایرانيان نشان ميدهد كه با افزایش مصرف محصولات سينمایي، #بدپوششي زنان نيز #تشدید ميشود.
⭕️در كمترین ميزان بدپوششي 54/8 درصد از زنان قرار دارند كه اصلاً به #سينما نميروند و در بيشترین حالت 81/8 درصد زنان بدپوشش هستند و هر هفته به سينما ميروند.
🍂🌻🌻🌻🍂
📌البته این نكته قابل بررسي است كه در این رابطه كدام متغير مستقل و كدام وابسته است:
👈بدپوششي زنان، گرایش آنها را به سينما رفتن تشدید ميكند و یا سينما رفتن موجب افزایش بدپوششي زنان ميشود؟
✅اما آنچه قطعي است، آسيبدار بودن توليدات سينمایي است كه آن را در شرایط علت و معلولي قرار ميدهد.
❇️درواقع دو تئوري جامعه شناختي «#تأثيرات» و «#بازتاب» كه در اولي، تأثير سينما بر اجتماع و درمورد دوم، بازتاب فضاي اجتماعي بر توليدات سينمایي مورد توجه قرار ميگيرد.
✅اما آنچه از تعریف #رسانه برميآید، بيشتر شامل نظریات تأثيرات ميشود و رسانه را یک نهاد #هنجارساز معرفي ميكند.
@umefafgaraei
#عفافگرایی
#تربیت_عفیفانه
#انتخاب_نام_نیک
♨️تکیه بر زیبایى #لفظ، به ویژه در سالهاى اخیر رایج شده است! در یکى از مدارس در پرسش از سى مادر، تنها هفت مادر با #معنى نام فرزندشان و یا #شخصیتى که نامش را بر فرزند خویش نهاده بودند، آشنایى داشتند.
🔷مادران و پدران مسلمان باید بدانند، چه بسا با نهادن نامی زشت و ناپسند، بر فرزندان خویش، باعث #حقارت و #سرشکستگی آنان در تمام ایام زندگی خواهند شد.
🔶#اسلام از طرق مختلف، تمام سعی خویش را برای ریشهکن کردن #فرهنگ_نامگذاری زشت و یا بیمحتوا مصروف نموده است.
🔷اسلام میخواهد تا اصل #نامگذاری_نیک را به انسانها بیاموزد. شاید هنوز اهمیت نامگذاری صحیح فرزندانمان را بهخوبی در نیافتهایم؛ اما با کمی تفحص در روایات، نه تنها #تأثیرات_معنوی نامگذاری را در مییابیم، بلکه به #تأثیرات_روحی و روانی آن نیز که در فرد و خانواده به وجود خواهد آورد، پی خواهیم برد.
🔶اگر قرآن کریم و روایات اسلامی ما، به نامهای نیک و نامگذاری صحیح این همه اهمیت دادهاند؛ چرا ما در امر نامگذاری سهلانگار و بیتوجه باشیم؟ چرا با نهادن نام به ظاهر زیبا، اما #بی_محتوا برای فرزندانمان، خود را در برابر آنان و آنها را در برابر جامعه #شرمنده سازیم؟
✴️ با نهادن اسامی نیک بر روی فرزندان خویش، #کرامت_انسانی آنان را حفظ کردهایم و فروغی روشن را در آسمان ضمیرش به ودیعت نهادهایم.
📚 مهکام، آموزش خانواده و فرزندپروری
@umefafgaraei
#وبینار_تربیت_جنسی
🔰 هفتمین نشست از سلسله نشست های علمی #امر_جنسی برگزار می شود؛
❇️انگاره های والدین درباره تربیت جنسی فرزندان
🔸 با حضور:
👤دکتر سید محسن اصغری نکاح، دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد
👤دکتر سید علی آذین، دانشیار پژوهشگاه ابن سینا
👤حجت الاسلام دکتر مهدی عباسی، استادیار پژوهشگاه قرآن و حدیث
🔸 دبیر علمی:
👤حجت الاسلام دکتر حسن بوسلیکی، مدیر گروه تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
⏰ پنجشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۲۳ - ساعت ۱۰ تا ۱۲
🌐 لینک شرکت در جلسه:
http://dte.bz/ethicsconf
@umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عفافگرایی
🎥 نگاه به حجاب
⭕️ برخی میگویند: #حجاب برای این است که ما دیده نشویم!
✅ برخی آزارگران و سارقان دختران، دلیل انتخاب طعمه های خود را بدحجابی و بدپوششی عنوان کردند، نه عوامل دیگر...
🌺 خداوند می فرماید (آیه 216 سوره بقره): چه بسا چیزهایی که از آن #کراهت دارید و برای شما سخت است، خیر و #صلاح شما در آن است.
🎙 دکتر شاهین فرهنگ
@umefafgaraei
#تربیت_جنسی
سلسله کارگاه های مهارت افزایی مادران
🔰 کارگاه اول تربیت جنسی
👈محور های دوره: هویت جنسی و جنسیتی، سلامت جنسی، تربیت جنسی در دوره کودکی، بلوغ و نوجوانی و ...
🌱 دوره کودکی
👤با تدریس سید محمد کمیل حسینی
🔹مدیر عامل مؤسسه آرمانا و مجمع فعالین خانواده، مدرس دانشگاه و مشاور
📅 زمان:۲۹ دی تا ۲ بهمن
🌱 دوره بلوغ
👤با تدریس زهرا مهاجر
🔹مدرس دانشگاه، مشاور کودک و نوجوان و عضو تیم مشاوران تربیت جنسی خانواده محور مبتنی بر رشد
📆 زمان:۶ تا ۹ بهمن
🌱 دوره نوجوانی
👤با تدریس فاطمه کمالی حسینزاده
🔹مشاور کودک و نوجوان کلینیک آستان قدس رضوی (آستان مهر) و پلی کلینیک دانشگاه فردوسی مشهد
📆 زمان: ۱۳ تا ۱۵ بهمن ماه
⏰ ساعت:18 الی 20:30
⏳مهلت ثبتنام: ۲۷ دیماه
🌐 دوره به صورت مجازی برگزار میشود.
✍️ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر:
📞 09036116356
@umefafgaraei
#عفافگرایی
#دیاثت_فرهنگی
✴️بی توجهی نسبت به بی حجابی، بی حیایی و عشوه گری ناموس، مصداق #دیاثت نیست؛ ولی مطمئناً میتواند مصداق #بی_غیرتی قلمداد شود.
⚠️متأسفانه زندگی به سبک بی غیرتان، برای برخی از افراد #قباحت ندارد و حتی بعضاً آن را #نماد_روشنفکری هم میدانند. به همین دلیل، همین که کسی ایشان را بی غیرت خطاب کند، بابت انتساب به آن واژه #خشمگین خواهد شد!
♨️و برخی از مردان به جای این که بابت عشوه گری همسرانشان در جامعه، رگ غیرتشان بیرون بزند، از خود کلمه بی غیرتی اعلام #انزجار می کنند!
❇️اگر بخواهیم این تناقض در قباحتِ بی غیرتی و تطهیر ماهیت آن را از سوی برخی افراد ریشه یابی کنیم، مطمئناً باید به نقش #تهاجم_فرهنگی و عدم مقابله مناسب در برابر آن اذعان نمود.
♨️شبکه های بیگانه، بی غیرتی و بی عفتی را چنان با رنگ و لعاب به تصویر می کشند که آن رفتار به تدریج در ذهن مخاطب #تطهیر می شود و در گام بعدی به آن متخلق می شود و این در حالی است که این شبکه ها هنوز نتوانسته اند تقدس واژگانی چون #حیا، #عفت، #غیرت و... را از بین ببرند.
🌿امروز که این واژگان، هنوز در اذهان عمومی دارای تقدس و #ارزش هستند، میتوان با کار صحیح فرهنگی و به خصوص هنری و #روشنگری در خصوص قباحت بی حیایی، بی عفتی و بی غیرتی، تلاش کرد تا در #سالم_سازی جامعه و خانواده نقش ایفا کرد.
✅و خائنترین #مسئولان کسانی هستند که به جای تلاش در جهت روشنگری، میکوشند تا امکان غلبه #فرهنگ_بیگانه بر فرهنگ ایرانی اسلامی ما را بیشتر فراهم کنند که این رفتار مصداق کامل «#دیاثت_فرهنگی» است.
✍️سیاوش آقاجانی
@umefafgaraei
#عفافگرایی
#ازدواج_پایدار
#بحران_طلاق
⚠️رشد ۱۶.۴ درصدی «#طلاق» در بهار ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته
🔶آمارهای موجود کشوری بیانگر این واقعیتاند، که گرچه طی چهار سال اخیر بخش اعظم طلاقها به زندگیهای مشترکی با طول مدت ازدواج یک تا پنج سال باز میگردند، اما در عین حال، همواره بین ۱۱ تا ۱۳.۵ درصد از طلاقهای ثبت شده نیز معطوف به زندگیهای مشترکِ ۲۰ ساله و بیشتر میشود.
🔶در سال گذشته، آمار طلاق با طول مدت ازدواج بیش از ۲۹ سال، رو به افزایش رفته و این در حالی است که انتظار میرود زوجین پس از قریب به ۳۰ سال #زندگی_مشترک به یک پختگی در روابط خود رسیده باشند.
🔶بررسی آمارهای رسمی مرکز آمار ایران نشان میدهد: آمار «طلاق» که از سال ۹۶ تا ۹۸ با روند نزولی همراه بود، در سال ۹۹ با ثبت ۱۸۴ هزار و ۶۵۴ رویداد #افزایش یافت و در واقع بیشترین آمار طلاق طی چهار سال اخیر، در سال گذشته به ثبت رسیده است.
📚منبع خبر: 👇
https://www.isna.ir/news/1400101913821/
@umefafgaraei
مسیر عفافگرایی
📣📣📣 سی و سومین نشست #کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی در سال 1400 🔔#حضوری_و_مجازی 💬 با عنوان: «واکاو
#کارگروه_عفافگرایی
#گزارش_نشست_33
#واکاوی_هویت_یابی_عفاف_در_دانشجویان_پزشکی
🔰33مین نشست #کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی در سال 1400
💬 با عنوان «واکاوی عوامل مؤثر بر هویتیابی عفاف و حجاب در دانشجویان پزشکی»
👤با ارائه دکتر معصومه محمدحسین زاده؛ دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه فردوسی مشهد و کارشناس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی مشهد
📆در تاریخ چهارشنبه 22 دی ماه، بهصورت وبینار و حضوری برگزار شد.
👤 #دکتر_محمدحسین_زاده در این نشست، به تشریح بخشی از پژوهش خود در دانشگاه علوم پزشکی پرداختند. در ابتدای جلسه، #روایتی که توسط ایشان آماده شده بود، توسط آقای دکتر طباطبایی خوانده شد. این داستان، #چکیده_پژوهش دکتر محمدحسین زاده در طول 5 سال پژوهش ایشان بوده است.
📃 در این #داستان، دلایل سهل انگاری و #افول_تدریجی عفاف و حجاب دانشجویان پزشکی عمومی در طول #هفت_سال دانشجویی مطرح میشود که برگرفته از تجربیان دانشجویان مشارکت کننده در پژوهش می باشد.
🍃🌹🌹🌹🍃
@umefafgaraei
#کارگروه_عفافگرایی
#گزارش_نشست_33
#واکاوی_هویت_یابی_عفاف_در_دانشجویان_پزشکی
❇️یکی از اهداف مهم برنامه درسی رسمی دانشگاه در دوره پزشکی عمومی، نهادینه سازی ارزشهای اسلامی و ایرانی ازجمله #عفاف_و_حجاب است؛ اما #تجارب زیسته دانشجویان، حاکی از شکلگیری و نقش #برنامه_درسی_پنهان، در فرآیند هویت یابی #عفافگرایی دانشجویان است.
✅عوامل مربوط به برنامه درسی پنهان دانشگاه عبارتند از: محیط شناختی، اجتماعی، فیزیکی و محیط دیوانسالاری
❇️فرآیند هویت یابی #عفافگرایی در پژوهش حاضر، تجربه ای است که تقریباً از ابتدا تا انتهای دوره تحصیل در دانشکده پزشکی را شامل می شود و دانشجویان، لااقل از لحاظ ذهنی و فکری در تمام #محیط_آموزشی با آن درگیر هستند.
✅این هویت یابی، به صورت مستقیم، #رفتار دانشجویان را در زمینۀ عفاف و حجاب را #هدایت میکند.
✴️عوامل مؤثر بر شکلگیری آنومی #هویت_یابی عفافگرایی عبارتند از:
🔶مستقیم و گسترده: شرایط علّی
🔷غیرمستقیم و تسهیلگر: شرایط زمینه ای و مداخله گر
📌دانشجویان پزشکی در مواجهه با «آنومی هویت یابی»، کنش و واکنشهایی را از خود نشان میدهند که تحت شرایط #زمینه_ای و #مداخله_ای قرار دارد.
⭕️این کنش و واکنشها به صورت بهم ریختگی طرحواره های ذهنی موجود آنها در رابطه با #عفاف_و_حجاب و نیز تلاش برای سازگاری با جو پزشکی تجلی می یافت و پیامد این فرآیند «#سهل_انگاری در عفاف و حجاب» بود.
🎥 لینک فیلم قابل دانلود جلسه: 👇👇👇
https://fumdrive.um.ac.ir/index.php/s/ACwi4TCEnixzW6Y
@umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عفافگرایی
#اسوه_متانت_و_حیا
#حضرت_ام_البنین
❇️خانم ام البنین (س) آن قدر #پاکدامن، #پاک_نفس و صادق و وفادار بودند که وقتی به عنوان #عروس وارد خانه #امام_علی (ع) شدند، به امام گفتند: من از دروازه خانه شما پیش نمی روم، تا زمانی که حضرت زینب (س) #اجازه ورود به من بدهند.
🍁🍂🍁🍂🍁
🌷13 جمادی الثانی #روز_تکریم_مادران_و_همسران_شهدا گرامی باد.
@umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عفافگرایی
🎥فریب در فضای مجازی
⚠️عاقبت چت های غیرضروری با #نامحرم
🔥 #تجاوز به دختران با مواد بیهوش کننده و لحظه رویارویی مجرمان با قربانیان
📌 شاید گمان کنید قربانیان این حادثه، افراد جاهل و ساده لوحی بودند؛ در حالی که برخی از آنها، تحصیلات و جایگاه اجتماعی بالایی داشتند؛ اما باز #فریب خوردند.
♨️💥♨️💥♨️
💥برخی فریب ها در #فضای_مجازی #جبران_ناپذیر است.
♨️ 9 ماه است که هر روز دارم می میرم و به خاطر آبرویم سکوت کردم؛ چون فکر میکردم اینها از من فیلم گرفتند. ازتون میخوام هر روز بکشیدشون...
@umefafgaraei
📣📣📣 سی و چهارمین نشست #کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی در سال 1400
🔔#نشست_مجازی
💬 با عنوان: «خوانش و نقد برخی از کتابهای داستان در حوزۀ تربیت و آموزش جنسی»
👥👥جلسه هماندیشی: با مشارکت اعضای محترم کارگروه
📆زمان: چهارشنبه 29 دی ماه ساعت 15:00
🎥همراه با پخش مستند ساعت 14:45
🎧 آدرس اتاق مجازی:
vroom.um.ac.ir/saeedy
💠جهت حضور در این نشست مجازی، در صورت استفاده از کامپیوتر، میبایست بر روی سیستم شما، نرم افزار Adobe Flash Player نصب باشد و در صورت استفاده از تلفن همراه و یا تبلت، نرم افزار Adobe Connet را از طریق بازار بر روی گوشی خود نصب بفرمایید.
🔊لطفاً با انتشار این پیام، در دعوت از همکاران و علاقه مندان، با ما همراه شوید💐
@umefafgaraei
#عفافگرایی
#پارادوکس_تصویری_شدن_زنان_محجبه
⛔️ولَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَىٰ
📸عکس #سلفی، آوردن "خود" از #حاشیه به #کانون_توجه است.
⭕️در این میان، حضور تصویری زنان و #دختران_محجبه در اینستاگرام، مسألۀ متناقض نمای دیگری است. آنها هم خود را میپوشانند و هم به رخ میکشند. نمایش شیوۀ پوشش، نوعی #ابزار_هویت است.
📛از طرفی باید #پوشش، #حیا و #عفاف، به عنوان یک #هویت به چشم آید و چشم پُر کن باشد و از طرفی باید مصداق عفاف و حجاب باشد و این همان #پارادوکس تصویری شدن زنان #محجبه است.
⚠️وسوسۀ "خودنمایی" اینستاگرام، ابتدا زنان محجبه را در "لانگ شات" قرار می دهد و سپس، آرام آرام به چشم بیننده نزدیک می کند.
♨️خاصیت #جلوه_فروشی اینستاگرام، به تدریج بر دختران غلبه می کند و #کشف_حجابی_تدریجی رخ می دهد. چراکه اساساً اینستاگرام دنیای جلوه فروشی و اشتراک گذاری همۀ ابعاد یک زندگی هر جایی و دم دستی است؛ قرار دادن همۀ پستو در #ویترین!
📌حتی اگر شهروند این شهر رؤیایی، بخواهد از معنوی ترین حالات خود تصویرسازی کند، در واقع چه اتفاقی می افتد؟ چیزی مانند تظاهر به اخلاص یا #نمایش_عفاف.
✍️دکتر وحید یامین پور
@umefafgaraei