eitaa logo
🌿 ••[ وجیزه ]••
829 دنبال‌کننده
402 عکس
161 ویدیو
416 فایل
﴿بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین...﴾ 🌿••[السلام علی المهدی و آبائه]•• ارتباط با ادمین: @eshragh133 🌿··کانال دیگه‌ی ما ...'' https://eitaa.com/hoomas
مشاهده در ایتا
دانلود
زروباول كتابي دارد با نام: «منظرهاي ذهن؛ دعوتي به جامعه‌شناسي شناختي» Eviatar Zerubavel - Social Mindscapes; An Invitation to Cognitive Sociology (1999, Harvard University Press) كه 8 فصل دارد: فصل اول: جامعه‌شناسي شناخت فصل دوم: بينايي‌شناسي اجتماعي فصل سوم: دروازه‌هاي اجتماعي آگاهي فصل چهارم: تقسيم اجتماعي جهان فصل پنجم: معناهاي اجتماعي فصل ششم: حافظه‌هاي اجتماعي فصل هفتم: زمان معيار فصل هشتم: نتيجه
كتاب مزبور از زروباول را ليلا اردبيلي و سارا قاسمي با نام «چشم‌اندازهاي اجتماعي ذهن؛ گامي به سوي جامعه‌شناسي شناختي» ترجمه كرده‌اند و نشر لوگوس در 1399 نخستين چاپ آن را عرضه كرده است. چشم‌اندازهای اجتماعی ذهن: نگاهی به جامعه‌شناسی شناختی (۱۳۹۹). تهران: نشر لوگوس.
اِوياتار زِروباوِل - Eviatar Zerubavel متولد 1948 - استاد جامعه‌شناسي در دانشگاه راتگرز آمريكاست و در جامعه‌شناسي شناخت متخصص است. او در زمينه شناخت اجتماعي و علوم اجتماعي شناختي آثاري عرضه كرده است.
13.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چند سال پیش در دانشگاه صنعتی امیرکبیر مناظره‌ای با آقای عبده تبریزی داشتم. گفتند ربا یک بحث علمی نیست و بحثی مکتبی و ایدئولوژیک است. پاسخم را ببینید... @syjebraily
علت غايي.mp3
24.08M
🔍 تبیین نظریه ارسطو در علت غائی او با تحليلی درباره حركت و دگرگونی موجودات مادی، نتيجه می گیرد كه هر موجود متحرك و دگرگون‌شونده‌ای به‌سوی غايتی سير می‌كند كه كمال آن می‌باشد . 👤 دکتر 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
نقد آیت الله مصباح .mp3
16.67M
نقد علامه مصباح بر نظریه ارسطو به‌نظر می رسد كه در اين بيان، ميان دو معنای غايت خلط شده و به هر حال از چند جهت جای مناقشه دارد ... 👤 دکتر 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
یادنامه ادیب نیشابوری.pdf
35M
📚یادنامه ادیب نیشابوری 🔻زندگانی استاد و مجموعه مقالات در مباحث علمی و ادبی ✍به اهتمام : دکتر مهدی و... 📌 کشکول ناب حوزوی👇 💎 @kashkolenab
فهم کافی - مدرسه معصومیه 9 - 11 - 1397.MP3
5.43M
💥فهم اصول کافی 🎤آیت الله احمد 🗓  تاریخ  97.11.09 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 🆔 @kashkolenab
نوع رابطه نفس با بدن یکی از مسائل مهم و بحث‌برانگیز در طول تاریخ فلسفه هست. با توجه به تحقیقات گسترده‌ای که در این زمینه انجام‌شده، ولی هنوز به‌طور کامل همه جنبه‌های این مسئله روشن نشده است. نفس مجرد و غیرمادی چگونه با بدن مادی رابطه تأثیر و تأثری برقرار می‌کند؟ فلاسفه غربی و مسلمان هرکدام دیدگاه‌های متفاوتی را در این مسئله اتخاذ کرده‌اند. فیلسوفان دوگانه گرا هرکدام خواسته‌اند به گونه‌ای این مشکل را حل کنند. «رنه دکارت» یکی از برجسته‌ترین فیلسوفان طرفدار دیدگاه دوگانه‌گرایی عصر رنسانس در غرب به‌حساب می‌آید. نظریه وی در چگونه ارتباط نفس با بدن از سوی برخی اندیشمندان غربی به چالش کشیده شد. دکارت برای حل این معضل ایده خود دراین‌باره را مطرح کرد؛ یعنی غده «پینه آل» -که در مرکز مغز قرارگرفته است و اکنون به‌عنوان بخشی از سیستم غدد «درون‌ریز» در نظر گرفته می‌شود- مکانی است که نفس و بدن باهم تعامل می‌کنند. بااین‌وجود، هنوز سؤال به حال خود باقی بود، زیرا دوباره این پرسش تکرار می‌شود: چگونه نفس مجرد با این غده مادی ارتباط برقرار کرده است؟
در فلسفه اسلامی نیز این پرسش به‌طورجدی مطرح بوده است. ابن‌سینا و صدرالمتألهین دو فیلسوف نامدار و صاحب مکتب فلسفی در عالم اسلام، سعی در حل این مسئله داشتند. هر دو، با توجه به مبانی علم‌النفسی خاص خودشان، «روح بخاری» را به‌عنوان «رابط» یا «واسط» بین نفس و بدن مطرح کردند. به باور ابن‌سینا نوع انسان از دو جوهر مجرد و مادی تشکیل‌شده است. ازاین‌رو، چگونگی ارتباط این دو جوهر، در دیدگاه وی پررنگ‌تر است. وی روح بخاری را به‌عنوان رابط بین نفس و بدن مطرح کرد. روح بخاری خاستگاه طبی دارد. وی نیز به‌عنوان یک طبیب ماهر، در کتاب‌های طبی خود هویت روح بخاری را تبیین کرده است. همچنین او به‌عنوان یک فیلسوف،‌ در آثار فلسفی خود، روح بخاری را به‌عنوان رابط بین نفس و بدن مطرح کرده است. در همین راستا صدرالمتألهین در تبیین ماهیت روح بخاری و اقسام آن دیدگاهی همانند ابن‌سینا اتخاذ کرده است؛ اما همچون مبانی مترقی خود در برخی مباحث فلسفی و علم‌النفسی، در اثبات و چگونگی وساطت روح بخاری نیز، دیدگاه خاص خود را دارد. با توجه به خاستگاه طبی روح بخاری، آیا ازنظر فلسفی ارتباط بین بدن و نفس به وساطت روح بخاری نیازمند است؟ یا به‌عبارت‌دیگر، آیا به لحاظ فلسفی وساطت روح بخاری قابل‌اثبات است؟ روح بخاری چه ویژگی‌های دارد که می‌تواند بین نفس مجرد و بدن مادی پل ارتباطی برقرار کند؟ پاسخ این پرسش‌ها، ضمن دیدگاه‌های این دو فیلسوف در رساله فوق تبیین شده است.
🧠 🧠 روح بخاری دارای سه بخش عمده است، دو قسم آن به همراه کارکردهای آن در بدن و قلب در تحقق مذکور بررسی شد. در ضمن یک بخش مهم آن «روح نفسانی» است که جایگاه آن در مغز است و از طریق اعصاب در بدن جریان دارد. بیشتر تمرکز پژوهش حول محور این قسم بود؛ زیرا بنا بر دیدگاه تشکیکی ملاصدرا درباره نفس و بدن، روح نفسانی بالاترین مرتبه بدن جسمانی است. ازاین‌رو، روح نفسانی به دلیل لطافتش به‌طور مستقیم با نفس در ارتباط است. روح نفسانی حامل قوای نفس است و از این طریق در مرتبه پایین نفس یعنی بدن تأثیر می‌گذارد. قوای حسی و حرکتی دو قوه اصلی روح نفسانی به شمار می‌آیند و از طریق این دو قوه در بدن دخل و تصرف می‌کند. اینجا محل تلاقی این تحقیق با مباحث عصب‌شناسی معاصر است؛ زیرا بنا بر دانش عصب‌شناسی معاصر همه افعال بدن تحت تأثیر سیستم‌های عصبی هستند و هر رفتاری که از انسان سر می‌زند از طریق فعالیت عصب‌ها یا نورون‌ها است. همچنین ادراک‌های حسی انسان نیز از طریق سیستم‌های عصبی موجود در بدن حاصل می‌شود. ازاین‌رو، در توضیح عملکرد سیستم‌های عصبی،‌ تبیین مختصری درباره نورون‌ها،‌ پتانسیل عمل و پیام‌های الکتریکی ارائه شد و نهایتاً مقایسه‌ای کوتاه به لحاظ فیزیولوژی بین هویت روح نفسانی و جریان‌ پیام‌های الکتریکی داشتیم. اما در یک مقایسه مفصل و با رویکرد به طور مفصل نحوه ارتباط نفس با اعصاب را از منظر حکمت متعالیه در ضمن بررسی آزمایش بنجامین لیبت درباره منشأ مغزی و ناآگاهانه «»، واکاوی کردیم. حمید محسنی
السلام‌علیڪ‌یا‌صاحب‌الزمان🥀 اِلهى‏ عَظُمَ الْبَلاءُ، وَ بَرِحَ الْخَفآءُ، وَانْکشَفَ الْغِطآءُ، وَانْقَطَعَ الرَّجآءُ، وَ ضاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ، و اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَيک‏ الْمُشْتَکى‏، وَ عَلَيک الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخآءِ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ، اُولِى الْأَمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَينا طاعَتَهُمْ، وَ عَرَّفْتَنا بِذلِک مَنْزِلَتَهُمْ، فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ، فَرَجاً عاجِلاً قَريباً کلَمْحِ‏ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ، يا مُحَمَّدُ يا عَلِىُّ، يا عَلِىُّ يا مُحَمَّدُ، اِکفِيانى‏ فَاِنَّکما کافِيانِ، وَانْصُرانى‏ فَاِنَّکما ناصِرانِ، يا مَوْلانا يا صاحِبَ‏ الزَّمانِ، الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ، اَدْرِکنى‏ اَدْرِکنى‏ اَدْرِکنى‏، السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ، يا اَرْحَمَ الرَّاحِمينَ، بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرينَ.