13.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چند سال پیش در دانشگاه صنعتی امیرکبیر مناظرهای با آقای عبده تبریزی داشتم. گفتند ربا یک بحث علمی نیست و بحثی مکتبی و ایدئولوژیک است. پاسخم را ببینید...
@syjebraily
علت غايي.mp3
24.08M
🔍 تبیین نظریه ارسطو در علت غائی
او با تحليلی درباره حركت و دگرگونی موجودات مادی، نتيجه می گیرد كه هر موجود متحرك و دگرگونشوندهای بهسوی غايتی سير میكند كه كمال آن میباشد .
👤 دکتر #عبدالله_فتحی
📚 #فلسفه_غرب | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
نقد آیت الله مصباح .mp3
16.67M
✍ نقد علامه مصباح بر نظریه ارسطو
بهنظر می رسد كه در اين بيان، ميان دو معنای غايت خلط شده و به هر حال از چند جهت جای مناقشه دارد ...
👤 دکتر #عبدالله_فتحی
📚 #فلسفه_غرب | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
یادنامه ادیب نیشابوری.pdf
35M
📚یادنامه ادیب نیشابوری
🔻زندگانی استاد و مجموعه مقالات در مباحث علمی و ادبی
✍به اهتمام : دکتر مهدی #محقق و...
#تراجم_علما
📌 کشکول ناب حوزوی👇
💎 @kashkolenab
#تبیین_مسئله_روح_بخاری
#رابط_بین_نفس_بدن
نوع رابطه نفس با بدن یکی از مسائل مهم و بحثبرانگیز در طول تاریخ فلسفه هست. با توجه به تحقیقات گستردهای که در این زمینه انجامشده، ولی هنوز بهطور کامل همه جنبههای این مسئله روشن نشده است. نفس مجرد و غیرمادی چگونه با بدن مادی رابطه تأثیر و تأثری برقرار میکند؟ فلاسفه غربی و مسلمان هرکدام دیدگاههای متفاوتی را در این مسئله اتخاذ کردهاند. فیلسوفان دوگانه گرا هرکدام خواستهاند به گونهای این مشکل را حل کنند. «رنه دکارت» یکی از برجستهترین فیلسوفان طرفدار دیدگاه دوگانهگرایی عصر رنسانس در غرب بهحساب میآید. نظریه وی در چگونه ارتباط نفس با بدن از سوی برخی اندیشمندان غربی به چالش کشیده شد. دکارت برای حل این معضل ایده خود دراینباره را مطرح کرد؛ یعنی غده «پینه آل» -که در مرکز مغز قرارگرفته است و اکنون بهعنوان بخشی از سیستم غدد «درونریز» در نظر گرفته میشود- مکانی است که نفس و بدن باهم تعامل میکنند. بااینوجود، هنوز سؤال به حال خود باقی بود، زیرا دوباره این پرسش تکرار میشود: چگونه نفس مجرد با این غده مادی ارتباط برقرار کرده است؟
#تبیین_مسئله_روح_بخاری
#رابط_بین_نفس_بدن
در فلسفه اسلامی نیز این پرسش بهطورجدی مطرح بوده است. ابنسینا و صدرالمتألهین دو فیلسوف نامدار و صاحب مکتب فلسفی در عالم اسلام، سعی در حل این مسئله داشتند. هر دو، با توجه به مبانی علمالنفسی خاص خودشان، «روح بخاری» را بهعنوان «رابط» یا «واسط» بین نفس و بدن مطرح کردند. به باور ابنسینا نوع انسان از دو جوهر مجرد و مادی تشکیلشده است. ازاینرو، چگونگی ارتباط این دو جوهر، در دیدگاه وی پررنگتر است. وی روح بخاری را بهعنوان رابط بین نفس و بدن مطرح کرد. روح بخاری خاستگاه طبی دارد. وی نیز بهعنوان یک طبیب ماهر، در کتابهای طبی خود هویت روح بخاری را تبیین کرده است. همچنین او بهعنوان یک فیلسوف، در آثار فلسفی خود، روح بخاری را بهعنوان رابط بین نفس و بدن مطرح کرده است. در همین راستا صدرالمتألهین در تبیین ماهیت روح بخاری و اقسام آن دیدگاهی همانند ابنسینا اتخاذ کرده است؛ اما همچون مبانی مترقی خود در برخی مباحث فلسفی و علمالنفسی، در اثبات و چگونگی وساطت روح بخاری نیز، دیدگاه خاص خود را دارد. با توجه به خاستگاه طبی روح بخاری، آیا ازنظر فلسفی ارتباط بین بدن و نفس به وساطت روح بخاری نیازمند است؟ یا بهعبارتدیگر، آیا به لحاظ فلسفی وساطت روح بخاری قابلاثبات است؟ روح بخاری چه ویژگیهای دارد که میتواند بین نفس مجرد و بدن مادی پل ارتباطی برقرار کند؟ پاسخ این پرسشها، ضمن دیدگاههای این دو فیلسوف در رساله فوق تبیین شده است.
🧠#ارتباط_نفس_با_مغز_و_سیستمهای_عصبی
🧠#روح_نفسانی
روح بخاری دارای سه بخش عمده است، دو قسم آن به همراه کارکردهای آن در بدن و قلب در تحقق مذکور بررسی شد. در ضمن یک بخش مهم آن «روح نفسانی» است که جایگاه آن در مغز است و از طریق اعصاب در بدن جریان دارد. بیشتر تمرکز پژوهش حول محور این قسم بود؛ زیرا بنا بر دیدگاه تشکیکی ملاصدرا درباره نفس و بدن، روح نفسانی بالاترین مرتبه بدن جسمانی است. ازاینرو، روح نفسانی به دلیل لطافتش بهطور مستقیم با نفس در ارتباط است. روح نفسانی حامل قوای نفس است و از این طریق در مرتبه پایین نفس یعنی بدن تأثیر میگذارد. قوای حسی و حرکتی دو قوه اصلی روح نفسانی به شمار میآیند و از طریق این دو قوه در بدن دخل و تصرف میکند. اینجا محل تلاقی این تحقیق با مباحث عصبشناسی معاصر است؛ زیرا بنا بر دانش عصبشناسی معاصر همه افعال بدن تحت تأثیر سیستمهای عصبی هستند و هر رفتاری که از انسان سر میزند از طریق فعالیت عصبها یا نورونها است. همچنین ادراکهای حسی انسان نیز از طریق سیستمهای عصبی موجود در بدن حاصل میشود. ازاینرو، در توضیح عملکرد سیستمهای عصبی، تبیین مختصری درباره نورونها، پتانسیل عمل و پیامهای الکتریکی ارائه شد و نهایتاً مقایسهای کوتاه به لحاظ فیزیولوژی بین هویت روح نفسانی و جریان پیامهای الکتریکی داشتیم. اما در یک مقایسه مفصل و با رویکرد #عصبشناختی_فلسفی به طور مفصل نحوه ارتباط نفس با اعصاب را از منظر حکمت متعالیه در ضمن بررسی آزمایش بنجامین لیبت درباره منشأ مغزی و ناآگاهانه «#ارادهـآزاد»، واکاوی کردیم.
حمید محسنی
السلامعلیڪیاصاحبالزمان🥀
اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ، وَ بَرِحَ الْخَفآءُ، وَانْکشَفَ الْغِطآءُ، وَانْقَطَعَ الرَّجآءُ، وَ ضاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ، و اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَيک الْمُشْتَکى، وَ عَلَيک الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخآءِ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ، اُولِى الْأَمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَينا طاعَتَهُمْ، وَ عَرَّفْتَنا بِذلِک مَنْزِلَتَهُمْ، فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ، فَرَجاً عاجِلاً قَريباً کلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ، يا مُحَمَّدُ يا عَلِىُّ، يا عَلِىُّ يا مُحَمَّدُ، اِکفِيانى فَاِنَّکما کافِيانِ، وَانْصُرانى فَاِنَّکما ناصِرانِ، يا مَوْلانا يا صاحِبَ الزَّمانِ، الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ، اَدْرِکنى اَدْرِکنى اَدْرِکنى، السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ، يا اَرْحَمَ الرَّاحِمينَ، بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرينَ.
OstadAbedi_Aklag_14011119.mp3
2.94M
#اخلاق #درس_اخلاق
#خشم #غضب #پرخاش
#کنترل_خشم #اختلاف_خانوادگی
#خانواده #نامه
#جلسه_هشتم_خشم
فایل صوتی بیانات اخلاقی استاد احمد عابدی درباره خشم
جلسه هشتم
💠 خشم و غضب ۸
✳️ خشم، غضب و انتقام نتیجه معکوس دارد.
🔹 از نشانه های خشم و غضب
💠 راهکار عملی برای حل اختلافات خانوادگی و کنترل خشم
💠 نامه هایی کاربردی برای اصلاح رفتار
________________
بعد از جلسه درس خارج فقه، چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱، حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها
🆔 @ahmad_aabedi
منتشر شد...
دغدغۀ قد کشیدن؛ الگوهای پیشرفت در کشورهای اسلامی منتخب
در این کتاب، ضمن جریانشناسی رویکردهای مسلمانان به مسئلۀ پیشرفت در دنیای مدرن، به تلاشهای صورتگرفته در کشورهای ترکیه، مالزی، عربستان و ایران در زمینۀ پیشرفت پرداختهام.
این کتاب که به همت کانون اندیشۀ جوان منتشر شده است، برای مخاطب جوان تألیف شده است. تلاش کردهام تا حد امکان متن کتاب ساده و اطلاعات مستند باشد.
لینک تهیۀ کتاب:
https://www.iranketab.ir/book/102166-dagh-daghe-ghad-keshidan
🆔 @DrSaeedi
آنگاه هدایت شدم تیجانی.pdf
1.81M
📚 آنگاه هدایت شدم
🖋 دکتر محمد تیجانی تونسی
@vajeazeh