روان یا نفس از نگاه فلسفه و روانشناسی.mp3
16.24M
👥 #گفتگو | روان یا نفس از نگاه فلسفه و روانشناسی
آیا در کنار جوهر مادی و مغز، جوهر دیگری هم وجود دارد؟
چه رابطهی آزمایشگاهی بین این دو وجود دارد؟
رابطه نفس و بدن باید در چه علمی تبیین شود؟
درمان بدن و روان چگونه باید شکل گیرد؟
مفهوم «خود» در روانشناسی به چه معنا است؟
👤 استاد #عبدالرسول_عبودیت
👤 استاد #رحیم_نارویی
📚 #فلسفه_روانشناسی | #نیمهتخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
سهم مدارس و دهکهای مختلف از رتبههای زیر ۳۰۰۰ کنکور:
🔹دهک اول، دوم و سوم (کمبرخوردار): ۲ درصد
🔹دهک ۸، ۹ و ۱۰ (برخوردارترین): ۸۰ درصد
🔹دهک اول (ضعیفترین): ۲ دهم درصد
🔹دهک دهم (ثروتمندترین) ۴۸ درصد
🔹مدارس دولتی: ۲.۳ درصد
🔹مدارس غیردولتی: ۸۰ درصد
در رشتههای پزشکی و دندانپزشکی:
🔹دهک اول: ۱.۳ درصد
🔹دهک ۸ و ۹ و ۱۰: ۸۶ درصد
در برق شریف:
🔹دهک محروم، ۱ و ۲ و۳: صفر درصد
🔹دهک ۸، ۹ و ۱۰: ۸۷ درصد
🔹دهک دهم: ۶۰ درصد
پ.ن : فاتحه عدالت آموزشی در کشور در حال خوانده شدن است...
با این اوضاع و احوال ، فرزندان کم برخوردار، همیشه در رتبه های پایین اجتماعی خواهند ماند و این پولدارها هستند که تعیین ، تکلیف کننده خواهند بود ، مناصب مهم اجتماعی در دستان این گروه خواهد بود و خواهد چرخید
انقلابی که پابرهنگان برپا کردند و پای کار آن بوده اند تا به امروز ، برای فتنه هایش م جوان دادند ، عجمیان ها دادند ، حرص و جوش ها برای زخمهایش خوردند ، در سالهای کرونا ، غوغا کردند ، در روستاهای کشور، خانه ها ساختند،اکنون با سیستمی پیشرفته مانع از دستیابی آنها به مناصب مهم اجتماعی شده اند ، مرفهینی که شاید چندان هم دل در گرو انقلاب نداشته باشند ، حالا فرزندانشان برای فرزندان عجمیان ها تعیین تکلیف خواهند کرد ،
پدرانشان میتوانند برایشان کنکور را بخرند
به استعمار نوین سلام کنید، استعماری که اگر به این ترکیب موجود اعتراضی کنی ، برایت از نبود آزادی در کشور خواهند گفت
@vajeazeh
Samak Ayyar 1.pdf
9.79M
📕سمک عیار
📝 فرامرز بن خداداد بن عبدالله الکاتب الارجانی
ترجمه پرویز ناتل خانلری
جلد اول
@vajeazeh
Samak Ayyar 2.pdf
8.73M
📕سمک عیار
📝 فرامرز بن خداداد بن عبدالله الکاتب الارجانی
ترجمه پرویز ناتل خانلری
جلد دوم
@vajeazeh
13891223_تامین رزق و تدبیر معیشت.docx
173.4K
📑 #بخوانید
❇️ تأمین رزق و تدبیر معیشت در پرتوی آموزههای دینی
🔹قواعد رزق و روزی در زندگی طلبه
🔰 استاد محمد عالمزاده نوری
⌛️ ۲۳ اسفند ۱۳۸۹
🔵سخنرانی در هیئت خانه طلاب
#معیشت_طلبه
#رزق
📚📝📚
📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝
📱https://eitaa.com/Moghaddemat
مهارت فهم روشمند متون.mp3
7.02M
✅ روش فهم و تحلیل روشمند متون فقهی بر اساس روششناسی اجتهاد
🔹استاد سید محمدرضا #واعظی
▫️زمان: ۱۵ دقیقه
@y_talabegi
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
🔴ادعای جدید دانشمندان: عمر جهان نه ۱۳.۷ میلیارد، بلکه ۲۶.۷ میلیارد سال است
🔹عمر جهان در سال ۲۰۲۱ با استفاده از تکنیکها در حدود ۱۳.۷۹۷ میلیارد تخمین زده شد.
🔹اکنون گروهی از محققان دانشگاه اتاوای کانادا، عمر جهان را دو برابر مقدار فعلی یعنی ۲۶.۷ میلیارد سال پیشبینی کردهاند.
پ.ن: این مدل اخبار (که دانشمندان گفته ی دانشمندان قبلی را رد میکنند) را که می شنوم به حال دو گروه دلم می سوزد
گروه اول ، آنهایی که با اتکای به صحبت های بظاهر علمی به جنگ خدا و دین میروند و فکر می کنند دیگر تمام عالم در چنگشان است ، مسخره می کنند و اثبات اشتباه بودن تفکرات دینی می کنند..
یقینشان به گفته های دانشمندان بیش از خود آنهاست ، چنان مدافع اند که گویی خودشان به اثبات آنها پرداخته اند
گروه دوم ، بعضی از حزب اللهی های دانشگاهی و حوزوی خودمان که به این گفته ها اتکا دارند و سعیشان بر این است که دین را بر علم عرضه کنند و تاویل کنند و تفسیر کنند و توجیه کنند و...
اشتباه هر دو گروه نداستن فلسفه علم است که بلایی است خانمان سوز...
البته و صد البته که رسانه هم بی تاثیر نیست .
پناه بر خود خدا از شر ظاهر بینان مومن به گفتارهای بظاهر علمی
@vajeazeh
به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «معاد جسمانی و حشر عنصری(بازخوانی تحقیقی و تطبیقی آرای حکیمان مسلمان با نگاهی به آیات و روایات)» اثر محمدجواد واعظی در ۴۴۷ صفحه به چاپ رسید.
معاد جسمانی به معنای نحوه بازگشت انسان در قیامت از دیرباز مورد بحث متفکران بوده است و آیات قرآن نیز بدان اهتمام خاص دارد. مسئله این است که آیا فقط روح انسان به ابدیت منتقل میشود یا اینکه نفس و روح انسان همراه بدنی با ساختار خاص دنیوی و اقتضائات آن برمیگردد؟ یا اینکه نفس با بدنی دیگر و با اقتضائاتی جدید و تدبیری مختص به عالم آخرت بازگشت میکند؟ هر یک از این گزینهها، لوازم معرفتی متفاوتی را به دنبال میآورد؛ مانند چگونگی جزا و حقیقت بهشت و جهنم، نحوه تمثلات فضائل و اعمال اخلاقی و تفاوت آنها با جزا، فرق عالم برزخ با عالم آخرت و مانند اینها.
کتاب پیش رو به موضوع معاد جسمانی و کیفیت آن میپردازد و انظار مختلف در باب معاد جسمانی را در اندیشه متکلمان، فیلسوفان و عارفان مسلمان مطرح میکند و به طور ویژه نظریه ملاصدرا در باب معاد جسمانی را با تمام خصوصیات آن به بحث میگذارد؛ همچنین در پایان، تغییری نو از معاد جسمانی و حشر عنصری بر اساس آیات و روایت و تفاوت آن دو با هم ارائه میگردد.
@vajeazeh
در این کتاب تلاش شده تا آن چیزی که به ملاصدرا نسبت داده شده است، تصحیح گردد؛ یعنی بازگشتِ بدن برزخیِ مِثالی به آخرت در تفسیر معاد جسمانی و اینکه قیامت ادامه عالم برزخ باشد. با شواهدی از کتابهای ملاصدرا اثبات میشود که ایشان برزخ را به مانند خواب و عالم تمثلات و آخرت را به مانند بیداری و عالم حقایق خارجی میداند؛ یعنی آخرت به تمام معنا غیر از دنیا و برزخ است؛ به دیگر سخن پس از بررسی دقیق آثار ایشان و آوردن شواهد کافی، تفسیر درست از معاد جسمانی از نظرگاه ملاصدرا ارائه میشود.
ساختار اثر
در بخش اول با عنوان «خطوط کلی و اشکالهای اصلی بر معاد جسمانی» شش اشکالی که تفسیر گذشتگان از معاد جسمانی را دگرگون کرد، بیان میشود و به اختصار دیدگاه عارفان، فیلسوفان، متکلمان و محدثان پیش از ملاصدرا تبیین میشود.
بخش دوم با عنوان «معاد جسمانی در حکمت متعالیه» به نگارش درآمده و در آن بر اساس اصول ۱۰ گانه صدرایی در اسفار درباره اثبات معاد جسمانی و ارائه شواهدی از کتابهای دیگر ملاصدرا در تفسیر درست از جسمانیت معاد، دیدگاه این حکیم بزرگ روشن میگردد و در ادامه تفاوتهای دنیا و آخرت گزارش میشود و در پایان، برخی اشکالها بر دیدگاه ملاصدرا نقد و بررسی میگردد و سپس تقریرهای سه حکیم بزرگ، یعنی آقا علی حکیم، غروی اصفهانی و رفیعی قزوینی مطرح میشود.
«معاد و حشر جسمانی مستفاد از کتاب الهی و روایات معصومین(ع)» عنوان سومین بخش از این کتاب است که در آن از ظواهر آیات و روایات و استنباط از آنها، حقیقت معاد و معاد جسمانی و از فصل چهارم این بخش تا پایان، تفاوت میان معاد و حشر دانسته میشود و پس از فراغت از تبیین نظریه و تفسیر درست ملاصدرا از معاد، نظریه جدیدی از معاد و حشر با توجه به آیات و روایات ارائه می شود؛ از آن رو که همواره روش اجتهاد در معارف گشوده است و البته بررسی صحت و سقم آن درباره حقیقت معاد و حشر جسمانی به آیندگان واگذار میگردد.
در بخش چهارم با عنوان «بررسی انطباق نظریه ملاصدرا با آموزههای دینی» آن جهاتی از دیدگاه ملاصدرا در تفسیر معاد که با آیات و روایات همخوانی دارد، بیان میشود و از آن بخشی که به ظاهر با آیات و روایتها همخوانی ندارد، تمایز داده میشود.
@vajeazeh
مفاهیم هوش مصنوعی-جلسه اول.mp3
52.07M
#هوش_مصنوعی
🗒سلسله نشست های “مدرسه هوش مصنوعی در علوم اسلامی”
🔻مدرسه هوش مصنوعی در علوم اسلامی
✳️مفاهیم هوش مصنوعی-جلسه اول
👨🏫سخنران: دکتر مهدی اسماعیلی
دکترای کامپیوتر و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد کاشان
◀️ منبع خبر: رسانه علوم انسانی
┄┅═✧❀💠❀✧═┅┄
به کانال #موسسه_دین_پژوهی_التوحید بپیوندید.
@altawhid
مفاهیم هوش مصنوعی-جلسه دوم.mp3
48.49M
🗒سلسله نشست های “مدرسه هوش مصنوعی در علوم اسلامی”
🔻مدرسه هوش مصنوعی در علوم اسلامی
✳️مفاهیم هوش مصنوعی-جلسه دوم
👨🏫سخنران: دکتر مهدی اسماعیلی
دکترای کامپیوتر و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد کاشان
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/b5eWU
📆 شنبه 17 تیر 1402 ساعت 10 الی 12
🔹مجری: پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی با همکاری اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
https://eitaa.com/isca_seda/6844
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
⏰ این پرسش مکرر مطرح میشود که در #فلسفه_اسلامی، بحثی متناظر با مفهوم آگاهی (#consciousness) وجود دارد و آیا از این مفهوم در استدلالهای مربوط به چیستی نفس، استفاده شده است؟
⏰ مفهوم #آگاهی (و به ویژه #آگاهی_پدیداری: Phenomenal Consciousness) در #فلسفه_ذهن معاصر، به تجربیات درونی ارجاع میدهد؛ یعنی به همان کیفیات سابجکتیو که بصورت مثلا غم و شادی و خشم و درد و لذت و ... تجربه میشوند. آگاهی بدین معنا چالش اصلی و مسئله دشوار #فیزیکالیسم معاصر قلمداد میشود و انواع تئوریها به منظور تبیین فیزیکی آن ارائه و مخدوش شده است.
⏰ در #علم_النفس فلسفه اسلامی اما عمده تمرکزها و استدلالها پیرامون #تجرد_نفس، بر محور مفهوم علم و بعضاً #ادراک_حسی میچرخد. ادراک حسی هم از جنبه اطلاع مفهومی از محتوا و نه از جنبه #کیفیت_پدیداری آن. مثلا ادراک بصری دریا (یا تصویر هر ابژه عظیم الابعاد) از این جهت مورد بحث قرار میگیرد که آیا دریافت آن صرفا توسط چشم و مغز امکانپذیر است یا نه. استدلالی که بر ابعاد محتوای ادراک حسی و مشخصههای اطلاعاتی آن تکیه دارد و نه بر کیفیت پدیداری (مثلا لذت یا ترس) حاصل از ادراک آن.
یا مثلاً استدلالهایی که بر تجرد علم تکیه میکنند، عمدتا بر امکان یا عدم امکان تحقق محتوای علم در مغز یا هر پایگاه فیزیکی دیگر تمرکز دارند.
⏰ این قبیل استدلالها در واقع محتوای التفاتی را برجسته میکنند. #حالات_التفاتی - که نزدیکترین آنها به مفهوم علم، حالاتی مانند تفکر و باور در فلسفه ذهن هستند - البته جزو مسائل دشوار فیزیکالیستی بحساب میآیند و برخی فیلسوفان معاصر، طبیعیسازی #حیث_التفاتی (#Intentionality) را در کنار طبیعیسازی #تجربه_پدیداری، دو مسئله اصلی فیزیکالیسم میدانند.
ولی به هرحال مسئله آگاهی پدیداری از مسئله حیث التفاتی جداست و آنچه در ادبیات معاصر #فلسفه_تحلیلی با توافقی گسترده به عنوان مسئله محوری تلقی شده و موضوع انواع استدلالها درباره ماهیت ذهن قرار گرفته، همین مسئله آگاهی و کیفیات پدیداریست. (بازنمودگرایان سعی میکنند آگاهی پدیداری را به حیث التفاتی تقلیل بدهند و از این طریق، راه حلی برای #مسئله_دشوار آگاهی ارائه دهند)
⏰ آنچه در نظر فیلسوفان مسلمان اما - از فارابی و #ابن_سینا گرفته تا #ملاصدرا - مهم مینمود، علم به معنای حیث التفاتی بود و اساسا آگاهی پدیداری در مباحث ایشان پیرامون نفس، جایگاه خاصی نداشته است. اینان حتی در شمارش #قوای_نفس نیز از مراتب مادون (قوای حاسه) گرفته تا قوه عاقله، جایگاهی برای قوای متناظر با تجربه #کیفیات_پدیداری در نظر نگرفتهاند.
اینکه استدلالهای سنتی فیلسوفان مسلمان در باب تجرد نفس تا چه اندازه میتواند صائب و نافذ باشد، بحثی مجزا و مفصل میطلبد. ولی در هر حال باید توجه داشت که موضوع بحث در این قبیل استدلالها عمدتا حیث التفاتیست و نه تجربه پدیداری.
⏰ سنت فلسفی اسکولاستیک در جهان غرب نیز به تبع رویکرد فوق، بر ماهیت علم و ادراک تکیه کرده و حتی #دکارت هم برای استدلال به نفع ذهن غیر فیزیکی، انواع تفکر را محور بحث و استدلال قرار داده است.
شیفت مباحث از محتوای التفاتی/بازنمودی به کیفیت پدیداری، تا حد زیادی متأثر از یافتههای جدید #علوم_شناختی در نیمه دوم قرن بیستم و تاکیدات مختلف بر هیجانات و احساسات و ... بود که مسئلهای متفاوت از تبیین محتوای اطلاعاتی را پیش میکشید.
⏰ هرچند این شیفت مهم توجهات هنوز در #هوش_مصنوعی اتفاق نیفتاده و عمده مهندسان AI به تبع تورینگ و چشماندازهای اواسط قرن بیستم، همچنان بدنبال تولید #ماشین_تفکرکننده هستند. بماند که در همین هدف نیز به #مدلهای_محاسباتی و تمایزناپذیری رفتاری و کارکردی اکتفا کرده و حتی از جنبه سابجکتیو حیث التفاتی هم براحتی عبور میکنند. رویکردهای نوین درباره ساخت #آگاهی_مصنوعی به تازگی از زیر آوار التفاتگرایی در هوش مصنوعی سر برآوردهاند؛ البته اگر همینها نیز از آفات مدلسازیهای بازنمودگرا در امان بمانند.
@PhilMind