eitaa logo
مرکز تخصصی علوم دینی حضرت ولی‌عصر(عج)
357 دنبال‌کننده
146 عکس
72 ویدیو
8 فایل
ارتباط با ادمین @Valiasr_mt_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
📣 🔹 امروز چهارشنبه مورخ ۱۰ آبان کلاس آیات العقائد و شرح توحید صدوق برگزار می‌شود. 🔸 آیات العقائد 🎙 آیت الله مهدی مروارید ⏰ ساعت: ۱۸:۱۵ 🔸 شرح توحید صدوق 🎙 آیت الله سید جعفر سیدان ⏰ ساعت: ۱۹:۰۰ 🕌 مکان: اندرزگو ۸، سرشور ۱۸ 🔹 مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف @valiasr_mt
🔹 🔰 امام باقر عليه السلام: 🔻 إيّاكَ و الكَسَلَ و الضَّجَرَ؛ فإنّهُما مِفتاحُ كُلِّ شَرٍّ، مَن كَسِلَ لم يُؤَدِّ حَقّا، و مَن ضَجِرَ لم يَصبِرْ على حَقٍّ. 🔻 از تنبلى و بى حوصلگى بپرهيز؛ زيرا اين دو، كليد هر بدى مى باشند و كسى كه تنبل باشد، حقّى را نگزارد و كسى كه بى حوصله باشد، بر حق شكيبايى نورزد. 📚 منبع: تحف العقول ص۲۹۵ 🔹 مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف @valiasr_mt
🔹 🔹 🔰 امام صادق علیه از جدشان علیهما السلام روایت می‌کنند که امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه‌ای فرمودند: 🔻 ... سُبْحَانَ‏ الَّذِي‏ لَيْسَ‏ لَهُ‏ أَوَّلٌ مُبْتَدَأٌ وَ لَا غَايَةٌ مُنْتَهًى وَ لَا آخِرٌ يَفْنَى‏... . 🔻 منزه است خدایی که اول آغازدار برایش وجود ندارد، و نهایت آخرْدار [که پایان یابد] برایش نمی‌باشد، و پایانی که فنا پذیرد و نیست گردد، ندارد. 📚 منابع: اصول کافی ج۱ ص۱۳۵ توحید صدوق ص۳۷ بحارالأنوار ج۴ص۲۶۹ 🔹 مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف @valiasr_mt
آیات العقائد ده آبان.mp3
17.35M
🎙 آیت الله مهدی مروارید 🔸 تفسیر آیات العقائد ✨سوره ملک آیه ۱۴ 📅 تاریخ: ١۴۰٢/۰۸/۱۰ 🔹 صوت دروس مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف @valiasr_mt
1402`8`10.mp3
12.89M
🎙 آیت الله سید جعفر سیدان 🔸 شرح توحید صدوق ✨ باب ۲۹ حدیث ۸ 📅 تاریخ: ١۴۰٢/۰۸/۱۰ 🔹 صوت دروس مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف @valiasr_mt
🔹 🔹 🔰 امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرماید: 🔻 سبَقَ‏ الْأَوْقَاتَ‏ كَوْنُهُ وَ الْعَدَمَ وُجُودُهُ وَ الِابْتِدَاءَ أَزَله…؛ لِيُعْلَمَ أَنْ لَا قَبْلَ لَهُ وَ لَا بَعْدَ لَه‏… . 🔻هستی خدا بر زمان، و وجودش بر عدم، و ازلی بودنش بر هر ابتدائی پیشی گرفت… تا دانسته شود که قبل و بعدی برای او وجود ندارد… . 📚 منابع: اصول کافی ج۱ ص ۱۳۹ ح۴ توحید صدوق ص۳۷ بحار الانوار ج۳ ص۳۰۵ 🔹 مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف @valiasr_mt
🔹 🔰 امام صادق عليه السلام: 🔻 ...إن كانَت لكَ يَدٌ عندَ إنسانٍ فلا تُفسِدْها بكَثرَةِ المِنَنِ و الذِّكرِ لها، و لكنْ أتبِعْها بأفضَلَ مِنها فإنَّ ذلكَ أجمَلُ بِكَ في أخلاقِكَ، و أوجَبُ لِلثَّوابِ في آخِرَتِكَ... . 🔻 اگر به كسى خوبى كردى، آن را با منّت گذاشتن زياد و به رُخ كشيدن تباه مساز، بلكه با خوبىِ بهترى ادامه اش بده؛ زيرا اين كار براى اخلاق تو زيبنده تر است و پاداش آخرتت را واجب‌تر مى گرداند. 📚 منبع: بحارالأنوار ج۷۸ ص۲۸۳ 🔹 مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف @valiasr_mt
18.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🔰 معنای واحد در روایات ✨ توحید ✨ نفی تشبیه ✨ نفی تقسیم 🎙 آیت الله سید جعفر سیدان دامت افاداته 🔹 مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف @valiasr_mt
🔹 🔹 🔹 🔰 تفسیر آیه شریفه: «هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ» 🔻 امیر المؤمنین علیه السلام در پاسخ کسی که از او توصیف خدا را خواست،‌ فرمودند: 🔻 ... وَ لَا كَانَ بَعْدَ أَنْ لَمْ يَكُن‏ ... . 🔻 خدا این گونه نیست که پس از نیستی هست شده باشد. ✍️ توضیح: ✏️ از این سخن می‌توان دریافت که موجود دو گونه است: الف) موجودی که نبوده و هستی یافته است، که همه موجودات به جز خدا را شامل می‌شود؛ ب) موجودی که همواره بوده و بوده است، و آن تنها ذات باری تعالی است. 📚 منابع: 📖 حدیث: توحید صدوق ص۷۸ ح۳۴ بحار الانوار ج۴ ص ۲۹۴ 📖 توضیحات: تفسیر آیات العقائد، تقریرات دروس آیت الله سید جعفر سیدان ج۱ ص۳۹ 🔹 مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف @valiasr_mt
📸 🔰 کلاس شرح توحید صدوق آیت الله سیدان دامت افاداته 🔰 کلاس تفسیر آیات العقائد آیت الله مروارید دامت افاداته 📣 زمان:هر هفته چهارشنبه‌ها ساعت ۱۸:۰۰ تفسیر آیات العقائد ساعت ۱۹:۰۰ شرح توحید صدوق 📣 در صورت عدم برگزاری کلاس‌ها در کانال مدرسه اطلاع رسانی می‌شود 🕌 مکان: اندرزگو ۸ انتها سرشور ۱۸ 🔹 مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف @valiasr_mt
🔹 🔹 🔹 🔰 تفسیر آیه شریفه: «هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ» 🔰 ظاهر و باطن در بیان امام رضا علیه السلام 🔻از امام رضا علیه السلام روایت شده که در معنای «ظاهر» و «باطن» فرمودند: 🔻 ... وَ أَمَّا الظَّاهِرُ فَلَيْسَ‏ مِنْ أَجْلِ أَنَّهُ عَلَا الْأَشْيَاءَ بِرُكُوبٍ فَوْقَهَا وَ قُعُودٍ عَلَيْهَا وَ تَسَنُّمٍ لِذُرَاهَا وَ لَكِنْ ذَلِكَ لِقَهْرِهِ وَ لِغَلَبَتِهِ الْأَشْيَاءَ وَ قُدْرَتِهِ عَلَيْهَا (كَقَوْلِ الرَّجُلِ: ((ظَهَرْتُ عَلَى أَعْدَائِي)) وَ ((أَظْهَرَنِي اللَّهُ عَلَى خَصْمِي)) يُخْبِرُ عَنِ الْفَلْجِ وَ الْغَلَبَةِ فَهَكَذَا ظُهُورُ اللَّهِ عَلَى الْأَشْيَاء). 🔻 و وَجْهٌ: آخَرُ أَنَّهُ الظَّاهِرُ لِمَنْ أَرَادَهُ وَ لَا يَخْفَى عَلَيْهِ شَيْ‏ءٌ وَ أَنَّهُ مُدَبِّرٌ لِكُلِّ مَا بَرَأَ فَأَيُّ ظَاهِرٍ أَظْهَرُ وَ أَوْضَحُ مِنَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لِأَنَّكَ لَا تَعْدَمُ صَنْعَتَهُ حَيْثُمَا تَوَجَّهْتَ وَ فِيكَ مِنْ آثَارِهِ مَا يُغْنِيكَ 🔻 و الظَّاهِرُ مِنَّا الْبَارِزُ بِنَفْسِهِ وَ الْمَعْلُومُ بِحَدِّهِ فَقَدْ جَمَعَنَا الِاسْمُ وَ لَمْ يَجْمَعْنَا الْمَعْنَى 🔻 و أَمَّا الْبَاطِنُ فَلَيْسَ عَلَى مَعْنَى الِاسْتِبْطَانِ لِلْأَشْيَاءِ بِأَنْ يَغُورَ فِيهَا وَ لَكِنْ ذَلِكَ مِنْهُ عَلَى اسْتِبْطَانِهِ لِلْأَشْيَاءِ عِلْماً وَ حِفْظاً وَ تَدْبِيراً كَقَوْلِ الْقَائِلِ أَبْطَنْتُهُ يَعْنِي خَبَّرْتُهُ وَ عَلِمْتُ مَكْتُومَ سِرِّهِ وَ الْبَاطِنُ مِنَّا الْغَائِبُ فِي الشَّيْ‏ءِ الْمُسْتَتِرُ وَ قَدْ جَمَعَنَا الِاسْمُ وَ اخْتَلَفَ الْمَعْنَى‏... . 🔻 ... اینکه خدا «ظاهر» است، بدان جهت نمی‌باشد که او بر فراز اشیا قرار داد (برآنها بالا می‌رود و سوار می‌شود و می‌نشیند) لیکن ظاهر به معنای چیرگی و پیروزی و توانمندی او بر آنهاست (مانند این سخن شخص که می‌گوید: ((بر دشمنانم ظفر یافتم)) و ((خدا مرا بر خصمم پیروز گرداند)) که خبر از ظفرمندی و غلبه شخص می‌دهد، و چنین است ظهور خدا بر اشیا). 🔻 وجه دیگر این است که: خدا ظاهر است برای هر کسی که او را اراده کند و بر او چیزی پوشیده نمی‌ماند، و هر آنچه را آفرید تدبیر می‌کند؛ پس کدام ظاهر آشکارتر و روشن تر از خدای متعال می‌باشد؛ زیرا انسان هر کجا رو کند آفرینش او را می‌یابد و در خودش به اندازه‌ای از آثار خدا را می‌بیند که [از دیگر چیزها] بی‌نیازش می‌سازد. 🔻 و ظاهر در اُنس ذهنی ما، چیزی است که خودش آشکار و دارای اندازه‌ای معلوم است، پس لفظ ظاهر، یکی است و معنی مختلف می‌باشد. 🔻 و اما «باطن» به معنای درون چیز‌ها و فرو رفتن در آنها نیست، باطن نسبت به خدای متعال، نفوذ و احاطه بر اشیا از نظر علم و حفظ و تدبیر آنهاست؛ مانند این سخن شخص که می‌گوید: ((اَبْطَنْتُه)) ؛ یعنی دانستم و از راز نهانش آگاه شدم. و باطن نسبت به ما، چیز ناپیدایی است که در چیزی پوشیده است، پس اسم باطن یکی است و معنا مختلف می‌باشد. ✍️ توضیح: در این حدیث امام علیه‌السلام بیان می‌فرماید که «ظاهر» نسبت به خدای متعال به این معنا که خدا در اوج چیز‌ها قرار گرفته باشد (و جسمانی بودن و تشبیه از آن به نظر آید) مقصود نیست، ظاهر به معنای سیطره و قدرت و غلبه است... . 📚 منبع: 📖 حدیث: کافی ج۱ ص۱۲۲ ح۲ توحید صدوق ص۱۸۹ بحارالأنوار ج۴ ص۱۷۸ 📖 توضیحات: تفسیر آیات العقائد، تقریرات دروس آیت الله سید جعفر سیدان ج۱ ص۴۳ 🔹 مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف @valiasr_mt
📣 🔹 امروز چهارشنبه مورخ ۱۷ آبان کلاس شرح توحید صدوق برگزار می‌شود. 🔹 کلاس آیات العقائد این هفته برگزار نمی‌شود. 🔸 شرح توحید صدوق 🎙 آیت الله سید جعفر سیدان ⏰ ساعت: ۱۹:۰۰ 🕌 مکان: اندرزگو ۸، انتهای سرشور ۱۸ 🔹 مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف @valiasr_mt
🔹 🔰 امام حسين عليه السلام: 🔻 اعْجَزُ النّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ الدُّعاءِ، وَ اَبْخَلُ النّاسِ مَنْ بَخِلَ بالسَّلامِ. 🔻 ناتوان ترين مردم كسى است كه از دعا عاجز باشد و بخيل ترين مردم كسى است كه در سلام بُخل ورزد. 📚 منبع: بحارالانوار جلد۹۳ صفحه۲۹۴ ط مؤسسةالوفاء 🔹 مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف @valiasr_mt
🔹 🔹 🔹 🔰 تاویل آیه شریفه: «هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِنُ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ» 🔰 أول و آخر و ظاهر و باطن در بیان تأویل 🔻 از امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام سؤال شد چگونه صبح کردی؟ فرمودند: ... أَصْبَحْتُ وَ أَنَا الصِّدِّيقُ الْأَوَّلُ وَ الْفَارُوقُ الْأَعْظَمُ وَ أَنَا وَصِيُّ خَيْرِ الْبَشَرِ وَ أَنَا الْأَوَّلُ وَ أَنَا الْآخِرُ وَ أَنَا الْبَاطِنُ وَ أَنَا الظَّاهِرُ وَ أَنَا بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَلِيمٌ وَ أَنَا عَيْنُ اللَّهِ ... وَ أَنَا أُحْيِي وَ أُمِيتُ وَ أَنَا حَيٌّ لَا أَمُوت‏ … [شب را سپری ساختم و] به صبح در آمدم در حالی‌که منم صدّیق اکبر [راست گوترین راست‌گوها] و فاروق بزرگ [و برترین کس که حق را از باطل جدا می‌سازد] و جانشین بهترین آدمیان، و منم اول و آخر و ظاهر و باطن، و من بر هرچیزی دانایم، و من جانشین بهترین آدمیان، و منم اول و آخر و ظاهر و باطن، و من بر هرچیز دانایم، و من چشم خدایم ... و منم که زنده می‌سازم و می‌میرانم و خود زنده‌ام و نمی‌میرم! 🔻 اعرابی از این سخن آن حضرت در شگفتی [و حیرت] فروماند [چه این صفات (همه‌) از آن خداست] از این رو امام علیه‌السلام در تبیین سخنشان فرمودند: «من اوّلم» اول کسی که به رسول خدا صّلی الله علیه و آله و سلّم ایمان آورد «من آخرم» آخرین نفری که پس از گذاشتن او در لحد، سویش نگریست «من ظاهرم» پشتیبان اسلام «من باطنم» آکنده از علم، «من بر هرچیز دانایم» به هر چیزی که خدا پیامبرش را به آن آگاه ساخت و او مرا خبر داد «من چشم خدایم» چشم خدا بر مؤمنان و کافران ... «من زنده می‌سازم» سنت رسول خدا را «من می‌میرانم» بدعت را «من زنده‌ام و نمی‌میرم»؛ زیرا خدا متعال فرمود: «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ» ؛ آنان را که در راه خدا کشته شدند، مردگانی مپندارید، بلکه آنان زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزی می‌خورند. 📚 منابع: بحار الأنوار ج۳۹ ص۳۴۷ ۳۴۸ مناقب آل ابی‌طالب(ابن شهر آشوب) ج۲ ص۲۰۵ 🔹 مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف @valiasr_mt
1402`8`17.mp3
16.62M
🎙 آیت الله سید جعفر سیدان 🔸 شرح توحید صدوق ✨ باب ٢٩، حدیث ١٠ 📅 تاریخ: ١۴۰٢/۰۸/۱۷ 🔹 صوت دروس مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف @valiasr_mt
🔹 🔹 🔰 برترین عمل و بزرگترین گناه 🔻 سأَلَ بَعْضُ أَصْحَابِنَا اَلصَّادِقَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ: لَهُ أَخْبِرْنِي أَيُّ اَلْأَعْمَالِ أَفْضَلُ؟ قَالَ: تَوْحِيدُكَ لِرَبِّكَ، قَالَ: فَمَا أَعْظَمُ اَلذُّنُوبِ؟ قَالَ تَشْبِيهُكَ لِخَالِقِكَ. 🔻 يكى از اصحاب درباره برترین اعمال از امام صادق عليه السلام سؤال كرد، حضرت فرموند: برترین اعمال اعتقاد به یگانگی خدا است. آن شخص پرسید بزرگترین گناهان چیست؟ امام فرموند: بزرگترین گناه تشبیه آفریدگارت است. 📚 منبع: بحار الانوار ج۳ ص۸ ط مؤسسةالوفاء أمالی طوسی ص ۶۸۷ ط دار الثقافة 🔹 مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف @valiasr_mt
🔹 🔰 امام على عليه السلام: 🔻إن كُنتُم لِلنَّجاةِ طالِبينَ فارفُضوا الغَفلَةَ و اللَّهوَ ، و الزَموا الاجتِهادَ و الجِدَّ. 🔻اگر خواهان نجات هستيد، غفلت و سرگرمى را دور افكنيد و به كوشش و جدّيت چنگ زنيد. 📚 منبع: غرر الحکم ص۲۵۸ ح۳۶ 🔹 مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف @valiasr_mt
آیات العقائد ۲۴ آبان.mp3
17.61M
🎙 آیت الله مهدی مروارید 🔸تفسیر آیات العقائد ✨سوره ملک آیه ۱۴ 📅 تاریخ: ١۴۰٢/۰۸/۲۴ 🔹 صوت دروس مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف @valiasr_mt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام‌الله‌علیها سلام الله علیها 🔻 امام سجاد علیه السلام خطاب به حضرت زینب سلام الله علیها: 🔻 أنتِ بِحَمدِ اللّهِ عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَةٍ 🔻 [اى زينب!] تو، بحمداللّه‏، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى. 📚 منبع: بحار الأنوار ج۴۵ ص۱۶۴ 🔹 خجسته سالروز ولادت با سعادت عقیله بنی هاشم، بزرگ مبلغ و میراث دار قیام عاشورا، اسوه صبر و طهارت و تقوا، حضرت زینب کبری سلام الله علیها بر تمامی شیعیان مبارک باد. 🔹 مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف @valiasr_mt
1402`8`24.mp3
21.68M
🎙 آیت الله سید جعفر سیدان 🔸 شرح توحید صدوق ✨ باب ٢٩، حدیث ۹ 📅 تاریخ: ١۴۰٢/۰۸/۲۴ 🔹 صوت دروس مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف @valiasr_mt
🔹 🔹 🔰 امام رضا علیه السلام، در پاسخ پرسشی پیرامون کمترین میزان شناخت خداوند 🔻 ...عَنِ اَلْفَتْحِ بْنِ يَزِيدَ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ أَدْنَى اَلْمَعْرِفَةِ فَقَالَ اَلْإِقْرَارُ بِأَنَّهُ لاَ إِلَهَ غَيْرُهُ وَ لاَ شِبْهَ لَهُ وَ لاَ نَظِيرَ وَ أَنَّهُ قَدِيمٌ مُثْبَتٌ مَوْجُودٌ غَيْرُ فَقِيدٍ وَ أَنَّهُ «لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ». 🔻 فتح بن یزید می‌گوید: از ابوالحسن علیه‌السلام در مورد کمترین حد خداشناسی پرسیدم؛ حضرت فرمودند: [کمترین شناخت خداوند] اعتقاد به آن است که او شبه و نظیری [در ذات و صفات] ندارد و او قديم است و پا برجا، موجود است و گم نشدنى و اينكه چيزى مانندش نيست. 📚 منبع: الکافی ط الإسلامیة، ج۱ ص۸۶ 🔹 مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف @valiasr_mt
❌کلاس تفسیر آیات العقائد، این هفته می باشد. @valiasr_mt
🔹 🔰 امام على عليه السلام: 🔻 العاقِلُ يَعتَمِدُ عَلى عَمَلِهِ، الجاهِلُ يَعتَمِدُ عَلى أمَلِهِ 🔻 خردمند بر تلاش خود تكيه مى‌كند، و نادان بر آرزوهايش 📚 منبع: غررالحكم ح۱۲۸۵، ح۱۲۸۶ 🔹 مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف @valiasr_mt
🔹 🔹 🔹 🔰 امام صادق علیه السلام: 🔻 عنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ قَالَ: مَنْ زَعَمَ أَنَّ اَللَّهَ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ فَقَدْ كَذَبَ عَلَى اَللَّهِ وَ مَنْ زَعَمَ أَنَّ اَلْخَيْرَ وَ اَلشَّرَّ إِلَيْهِ فَقَدْ كَذَبَ عَلَى اَللَّهِ. 🔻 هرکس گمان کند خداوند به بدی‌ها دستور می‌دهد، بر او دروغ بسته است و هر كه معتقد باشد كار خوب و كار بد بنده‌ها از او است [مراد جبر است] بر خدا دروغ بسته است. ✍️ توضیح: اعتقاد به عدالت خداوند با تفسیری که در کتب کلامی بیان شده است، یکی از شاخصه‌های مذهب شیعه است. این اعتقاد بر این مبنا استوار است که عقل آدمی مستقلا توانایی تشخیص زشتی یا خوبی برخی اعمال چون خوبی عدل و زشتی ظلم را داراست و در این موارد نیازی به حکم شرع نمی‌بیند. از این رو حکم می‌کند که خداوند چون حکیم و عالم است، هرگز مرتکب کار زشت و قبیح نمی‌گردد. مقصود از عدل، این است که هر چیزی در جای خودش و به نحو شایسته به کار رود. نقطه‌ی مقابل آن نیز ظلم است. با این معنا، تمام کارهای نیک [از آن منظر که در جای خود قرار گرفته‌اند] مصداق عدل و تمام کارهای قبیح از این جهت که خروج از جایگاه شایسته اش است نوعی ظلم شمرده می‌شود. دلیل نفی ظلم از ساحت پرورگار، این است که منشا اصلی در هر ظلمی، یا عجز است و یا جهل؛ در حالی که هیچ کدام از این دو در ذات الهی راه ندارد. پس دلیلی برای ظلم از ناحیه ی خداوند باقی نمی‌ماند. 📚 منابع: الکافی ط الإسلامیة، ج۱ ص۱۵۶ ح۲ بحار الأنوار ط بیروت، ج۵ ص۱۶۱ 🔹 مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف @valiasr_mt
شفاعت حضرت فاطمه سلام الله علیها.mp3
2.28M
🏴 شفاعت حضرت فاطمه سلام الله علیها در روز قیامت 🎙حجت الإسلام و المسلمین عالی 『الســلام علیڪِ یــــا فــاطمہ الـزهـــــــرا』 🔹 مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف @valiasr_mt
مرکز تخصصی علوم دینی حضرت ولی‌عصر(عج)
🏴 شفاعت حضرت فاطمه سلام الله علیها در روز قیامت 🎙حجت الإسلام و المسلمین عالی 『الســلام علیڪِ یـــ
🏴 ▪️ ... قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ اَللَّهِ يَا جَابِرُ إِنَّهَا ذَلِكَ اَلْيَوْمَ لَتَلْتَقِطُ شِيعَتَهَا وَ مُحِبِّيهَا كَمَا يَلْتَقِطُ اَلطَّيْرُ اَلْحَبَّ اَلْجَيِّدَ مِنَ اَلْحَبِّ اَلرَّدِيءِ... ▪️ امام باقر علیه السلام فرمودند: ای جابر! به خدا سوگند همانا فاطمه در روز جزاء شیعیان و دوستارانش را همچون مرغی که دانه‌ی مرغوب را از دانه‌ی نامرغوب جدا می‌کند، از دیگر افراد جدا می گرداند. 📚 منبع: بحار الأنوار - ط مؤسسةالوفاء ج۴۳ ص۶۵ 『صلی الله علیکِ یا فاطمة الزهرا』 🔹 مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف @valiasr_mt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 ◾️ای داغدار اصلی این روضه ها بیا صاحب عزای ماتم کرب و بلا بیا ◾️ تنها امید خلق جهان یابن فاطمه ای منتهای آرزوی اولیاء بیا ◾️ بالا گرفته ایم برایت دو دست را ای مرد مستجاب قنوت و دعا بیا 『صلّی الله علیکِ یا فاطمة الزهرا』 🔹 مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف @valiasr_mt