25.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 مادر همهی فضیلتها
🎙 آیت الله سیدان دامت افاداته
『الســلام علیڪِ یــــا فــاطمہ الـزهـــــــرا』
#فاطمیه
#آیت_الله_سیدان
#کلیپ_تصویری
[لطفاً با حال معنوی مناسب ببینید]
▪️مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
@valiasr_mt
🔹 #نکته_کلامی
#آیات_العقائد
🔰 تفاوت مَثَل و مِثْل:
✍️ در قرآن کریم آمده است که «لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ»؛ خدا مانند و نظیر ندارد، و از سویی «وَلِلَّهِ الْمَثَلُ الْأَعْلَی»؛ برای خداست مثل اعلا و برتر، و نیز میخوانیم«فَلَا تَضْرِبُوا لِلَّهِ الْأَمْثَالَ»؛ برای خدا مَثَل نزنید.
❓«مِثل» چیزی است که در جنس با چیز دیگر مانند و شبیه است، و «مَثَل» یعنی صفت یا توصیف. مَثلهای قرآن، همه، به گونهای ویژه، توصیف مطلباند. بنابراین «مِثل» غیر از «مَثَل» است و خدا «مِثْل» (نظیر و همتا) ندارد، لیکن چرا خدا در قرآن میگوید که برای خدا «مَثَل» نزنید؟
شیخ طوسی در تفسیر «تبیان» عبارت گویایی دارد و مینویسد:
اینکه خدا میفرماید «برای خداست مَثَل برتر»… منافاتی ندارد با این آیه که «برای خدا مثَل نزنید»؛ زیرا مقصود از آن أمثالی است که موجب شباهت و همانندی میشود؛ اما مَثلهای حکمت آمیزی را که خدا برای مردم میزند بیتشبیه ذات حق به خلقش، حق و صواب میباشد؛ چنانکه خدای متعال میفرماید:«وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا يَعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ»؛ این مَثَلها را برای مردم میزنیم و آنها را در نمییابد مگر دانایان.
✍️ بنابراین، مَثَلی که در آن خدا به خلق تشبیه شود، نادرست میباشد و نباید آن را برای خدا آورد، لیکن مَثَلی که توصیف حضرت حق است و موجب نقص نمیشود اشکالی ندارد.
📚منبع:
تفسیر آیات العقائد، تقریرات دروس آیت الله سید جعفر سیدان ج۱ ص۹۴
🔹 مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
@valiasr_mt
📣 #اطلاعیه
🔹 چهارشنبه مورخ ۲۹ آذر کلاس شرح توحید صدوق و کلاس تفسیر آیات العقائد برگزار نمیشود.
🔹 مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
@valiasr_mt
🔰 دو صفت هلاک کننده
🔻 از امام صادق علیهالسلام نقل شده است:
«خَصْلَتَيْنِ مُهْلِكَتَيْنِ تُفْتِي النَّاسَ بِرَأْيِكَ أَوْ تَدِينُ بِمَا لَا تَعْلَم»
دو خصلت (بسیار خطرناک) و هلاک سازند [که میبایست انسان از آن بر حذر باشد و بترسد]: به رأی و نظر خود [و بیآنکه حلال و حرام خدا را بشناسد] برای مردم فتوا دهد، یا اینکه به چیزی که نمیداند [جزو دین است و در شریعت رواست] متدیّن شود.
[تحف العقول ص۳۶۹ ؛ بحارالانوار ط بیروت ج۷۵ ص۲۵۲]
✍️ براساس این حدیث، انسان نمیتواند آنچه را به ذهنش رسد (بیآنکه مستند به کتاب و عترت باشد) به عنوان دین بر زبان آورد.
البته مسائل و مطالبی که از نظر عقل روشن میباشد یا بر مبانی عقلانی بَیِّن استوار است و با مقدمات ضروری، انسان به نتیجهای دست مییابد، جای اشکال نیست و اینگونه مسائل با آموزههای کتاب و عترت ناسازگاری ندارد.
لیکن در غیر این موارد اگر انسان نظر خود را به عنوان نظر حق و درست به دین نسبت دهد، کاری بس خطرناک و هلاکت آور است.
شیخ انصاری در رسائل در این باره سخنی بسیار ارزنده و بیدار ساز دارد، وی این حدیث شریف را یاد آور میشود که:«إنّ الله دین الله عزَوجلّ لایُصابُ بِالعُقُول النَّاقِصَة» (دین خدا با عقولی که آکنده از کاستی و نقصاند به دست نمیآید)
[کمال الدین و تمام النعمة ج۱ ص۳۲۴ باب ۳۱ ح۹ ؛ بحار الانوار ط بیروت ج۲ ص۳۰۳ ح۴۰]
و بر این اساس عالمان را پرهیز میدهد از اینکه احکام را از طریق «لمّ» با عقل نظریشان دریابند و آن گاه مرحوم شیخ انصاری میفرماید:
و أَوجَب مِن ذلک ترکُ الخوض فی الأدّلة العقلیة النظریة فی أصول الدین، فإنَّها تعریضٌ للهلاک الدائم و العذاب الخالد؛
واجب و لازمتر از این [فهم احکام با عقل] به کار نگرفتن دلایل عقل نظری [و نظریهپردازی] در اصول دین است؛ زیرا این کار، انسان را در معرض هلاکت همیشگی و عذاب ویژه قرار میدهد.
مرحوم شیخ در این سخن مهم، از عقل نظری ما را بر حذر میدارد نه از عقل ضروری؛ زیرا اعتقاداتی که براساس عقل بیّن و ضروری ثابت است، جای اشکال نمیباشد.
📚 منابع:
فرائد الاصول ج۱ ص۶۴
تفسیر آیات العقائد، تقریرات دروس آیت الله سید جعفر سیدان ج۱ ص۹۷
#حدیث
#نکته_کلامی
#آیات_العقائد
🔹 مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
@valiasr_mt
#حدیث
#حدیث_کلامی
🔻 «دخَلَ رَجُلٌ مِنَ الْخَوَارِجِ عَلی أَبي جَعْفَرٍ علیه السلام فَقَالَ: یَا أَبَا جَعْفَرٍ أَیَّ شَیْءٍ تَعْبُدُ؟ قَالَ: اللَّهَ قَالَ: رَأَیْتَهُ قَالَ: لَمْ تَرَهُ الْعُیُونُ بِمُشَاهَدَةِ الْعِیَانِ وَ رَأَتْهُ الْقُلُوبُ بِحَقَائِقِ الْإِیمَانِ لَا یُعْرَفُ بِالْقِیَاسِ وَ لَا یُدْرَكُ بِالْحَوَاسِّ وَ لَا یُشَبَّهُ بِالنَّاسِ...»
🔻 مردى از خوارج بر امام باقر علیه السلام داخل شد و عرض كرد كه يا أبا جعفر چه چيزی را مىپرستى؟
فرمودند: خدا را مىپرستم
عرض كرد: او را دیدهای
فرمودند: چشمها او را مشاهده نکرده ليكن دلها او را به حقائق ايمان ديده؛ خدا به قياس شناخته نمیشود و به حواس او را نمیتوان درک کرد و به مردم شباهت ندارد.
📚 منبع:
الکافی ط الإسلامیة ج۱ ص۹۷
توحید صدوق ج ۱، ص ۱۰۸
🔹 مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
@valiasr_mt
روش صحیح تفسیر و تأویل قرآن کریم.mp3
5.5M
🎙 آیت الله سیدان دامت افاداته
🔰 روش صحیح تفسیر و تأویل قرآن کریم
✨ تفسیر و تأویل کار چه کسانی است؟
✨ تفسیرهای انحرافی
✨ نقد دیدگاه ابن عربی در عتاب حضرت موسی به هارون
#کلیپ_صوتی
#آیت_الله_سیدان
#تفسیرهای_انحرافی
🔹 مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
@valiasr_mt
مرکز تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر(عج)
🎙 آیت الله سیدان دامت افاداته 🔰 روش صحیح تفسیر و تأویل قرآن کریم ✨ تفسیر و تأویل کار چه کسانی است؟
🔹 #آیات_العقائد
🔹 #نقد_و_بررسی
🔹 #نکته_کلامی
🔰 دیدگاه ابن عربی در عتاب حضرت موسی به هارون:
🔸 ابن عربی میگوید:
فکان موسی أعلم بالأمر من هارون لأنه علم ما عبده أصحاب العجل، لعمله بأن الله قد قضی ألا یعبد إلا إیاه، و ما حکم الله بشیء إلا وقع؛ فکان عتب موسی لاخیه هارون لِما وَقَعَ الأمرُ فی إنکاره و عدم إتّساعه، فإنَّ العارفَ مَن یَری الحَقَّ فی کُلُّ شیء، بل یَراه عَین کُلِّ شیء.
فصوص الحکم ص۱۹۲
🔸 موسی علیهالسلام به واقع و نفس الامر و به امر توحید اعلم از هارون بود. چه اینکه میدانست اصحاب عجل چه کسی را پرستش میکردند. زیرا او عالم بود که خداوند حکم فرموده که جز او پرستش نشود و آنچه را حکم فرمود، غیر آن نخواهد شد پس جمیع عبادتها عبادت حق تعالی است و لکن، «ای بسا کس را که صورت راه زد». بنابراین عتاب موسی برادرش هارون را از این جهت بود که هارون انکار عبادت عجل مینمود و قلب او چون موسی اتساع نداشت. چه اینکه عارف حق را در هرچیز میبیند، بلکه او را عین هر چیز می بیند.
ممد الهمم: ۵۱۴
✍️ نقد و بررسی:
در قسمت های قبل از مباحث آیات العقائد گفته شد که شخص باید قرآن و روایات را به عنوان معیار و ملاک اصلی برای تفسیر و فهم مسائل دینی استفاده کند. و هر آنچه عقل او بدان حکم میکند باید به این ملاک ارجاع بدهد و در مرحله سنجش با آن قرار دهد.
حال اگر شخص ملاک و معیار ارزیابی را آیات و روایات قرار ندهد و یا اینکه بعد از فهم عقلی به این ملاک گفته شده رجوع نکند، انحرافات بزرگی در فهم او به وجود خواهد آمد.
بر پایه همین خط مشی نادرست است که انحرافات بزرگی در سخنان عرفا مشاهده میشود، تا آنجا که عتاب موسی به هارون را به جهت کوته فهمی و کم ظرفیتی هارون میانگارند که درنیافت (هارون متوجه نشد) بت پرستی عین خداپرستی است؛ زیرا «عارف کسی است که حق را در هر چیزی، بلکه او را عین هر چیزی میبیند».
📚 منبع:
تفسیر آیات العقائد، تقریرات دروس آیت الله سید جعفر سیدان ج۱ ص۶۰
🔹 مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
@valiasr_mt
10.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 قطرهای از مقام اهل بیت علیهم السلام:
🎙 آیت الله سیدان دامت افاداته
✨ اعتبار سخن اهل بیت علیهم السلام
✨ ثواب انفاق در راه خدا
#آیت_الله_سیدان
#کلیپ_تصویری
🔹 مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
@valiasr_mt
🔹 #حدیث
#نکته_کلامی
#آیات_العقائد
🔰 آیا به خداوند شیء گفته میشود؟
عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ قَالَ: سُئِلَ أَبُو جَعْفَرٍ الثَّانِي ع يَجُوزُ أَنْ يُقَالَ لِلَّهِ إِنَّهُ شَيْءٌ فَقَالَ نَعَمْ يُخْرِجُهُ مِنَ الْحَدَّيْنِ حَدِّ التَّعْطِيلِ وَ حَدِّ التَّشْبِيه.
حسین بن سعید میگوید: از ابوجعفر ثانی (امام جواد علیهالسلام) سؤال شد که آیا جایز است به خدا «شیء» گفته شود؟ امام علیه السلام پاسخ داد:
آری، [به این شرط که] او را از دو حد خارج سازد: حد تعطیل و حد تشبیه.
✍️ توضیح:
یعنی میتوانی به «خدا» شیء بگویی، لیکن شیئی که با هیچ شیء و چیز دیگر مانند و شبیه نیست؛ و نیز خدا، شیء میباشد اما نه شیئی که مانند دیگر اشیا نیازمند و وابسته باشد.
[تفسیر آیات العقائد، تقریرات دروس آیت الله سید جعفر سیدان ج۱ ص۱۰۶]
📚 منابع:
توحید صدوق ص۱۰۷ ح۷
الکافی ط الإسلامیة ج۱ ص۸۲
🔹 مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
@valiasr_mt