4_5787628272862890127.pdf
635K
📕#ارائه_مقاله
#حجاب
👤مولف
#دکتر_احمد_پاکتچی
🖇منبع
#دایرة_المعارف_بزرگ_اسلامی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
دروس آية الله العظمى الشيخ جواد التبريزي (قدّس سرّه) - بالفارسية
▪️درس الأصول:
http://bit.ly/2J2TGFG
▪️دروس الفقه:
🔹كتاب الطهارة (عدّة أقسام):
https://bit.ly/2NScrNT
https://bit.ly/3iBZlm7
https://bit.ly/2VLdcMN
https://bit.ly/2YYBHIw
https://bit.ly/2C0t1s5
🔹كتاب الصلاة (عدّة أقسام) :
https://bit.ly/2Z1kVZr
https://bit.ly/2BuRPJ3
https://bit.ly/2VJ8nna
https://bit.ly/2VLTdxy
🔹كتاب الديات:
http://bit.ly/2XjmLAK
🔹كتاب الحدود:
http://bit.ly/2XiN227
🔹كتاب القصاص:
http://bit.ly/2XjOzou
🔹كتاب القضاء:
http://bit.ly/2XgZIXb
🔹بحث الخيارات:
http://bit.ly/2XirCBY
🔹كتاب الشهادات:
http://bit.ly/2XiOkdt
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#فراخوان_آثار_پژوهشی
🔴 آخرين مهلت شركت در پانزدهمين فراخوان آثار پژوهشي حوزه علميه خراسان فقط تا تاريخ 1399/04/31
🔻توضیحات بیشتر در مورد پانزدهمین فراخوان آثار پژوهشی:👇
https://eitaa.com/howzehpajohesh/446
🔻مهمترين ويژگي هاي پانزدهمين فراخوان آثار پژوهشي:👇
https://eitaa.com/howzehpajohesh/448
🔻بخش های ویژه فراخوان:👇
https://eitaa.com/howzehpajohesh/554
🔻محورهای فراخوان:
https://eitaa.com/howzehpajohesh/983
🔺آدرس سامانه فراخوان👇:
http://spnf.hozehkh.com/account/LoginHoze
☎️دبیرخانه آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان
تلفن: 32008327-051
لینک خبر:
http://www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=38073
•┈┈••••✾•☘️🌺🌼🌸🍀•✾•••┈┈•
💐 با ما همراه باشید👇
❣️دوستانتان را نیز دعوت کنید؛
📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🆔 @howzehpajohesh
فقه سیاسی - جلسه 14.mp3
14.69M
💠 خارج فقه_سیاسی - جلسه چهاردهم سال تحصیلی 97-98
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
- ادامه روایات باب
تاریخ جلسه: 97/10/26
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#صوت_درس
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
هشدار
❗️وقتی خوندم دنیا دور سرم چرخید...
هنوز باورم نمیشه...
❓هجده ساعت؟؟؟؟؟
توبه میکنم از این همه کم کاری...!
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
✅ استاد علیدوست: بدون #روششناسی_اجتهاد، متکفل استنباط، #فقیه نیست
🔹به متکفل استنباط، فقیه نمیتوان گفت مگر اینکه اولا خودش #صاحب_روش_باشد ... آیا ممکن است فقیه، فقیه باشد، ولی روش نداشته باشد و در هر بابی به روش گروه خاصی استنباط کند؟ مثلا در یک مسئله به روش مدرسهای و صناعی اشاره کند و در یک مسئله روش تجمیع ظنون را برگزیند؟ یا در یک باب از نصوص خود به قواعد کلام برسد و در یک باب به همان نصوص بسنده کند؟ این میشود #به_هم_ریختگی_در_اجتهاد و فقاهت فاقد روش.
🔹ثانیا متکفل استنباط فقیه نیست مگر اینکه #روشها_را_بشناسد، زیرا بخشی از کار یک مجتهد تتبع است و میخواهد متون دیگران را فهم کند. بنده اگر ندانم #شیخ_اعظم متعلق به مدرسه صناعتمحور است یا اهل تجمیع ظنون است و ندانم که چگونه قواعد را از نصوص استخراج میکند و ندانم که #استظهار ش از نصوص بر چه مبنایی استوار است و ... ، آیا میتوانم متن فقهی شیخ را بفهمم؟!
(مصاحبه با مجله تا اجتهاد، سال اول، پیش شماره سوم، تابستان ۱۳۹۱)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
فقه سیاسی - جلسه 16.mp3
14.48M
💠 خارج فقه_سیاسی - جلسه شانزدهم سال تحصیلی 97-98
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
- ادامه روایات باب
تاریخ جلسه: 97/11/17
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#صوت_درس
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
فقه سیاسی - جلسه 17.mp3
14.58M
💠 خارج فقه_سیاسی - جلسه هفدهم سال تحصیلی 97-98
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
- مسأله ی دوم
- حکومت اسلامی
- مقوم یا مقوم ها
- امکان یا عدم امکان تعدد فرم و ساختار
تاریخ جلسه: 97/11/24
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#صوت_درس
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
روش شناسی اجتهاد در مسائل نوپیدا.MP3
13.35M
✅ استاد #علیدوست: با #روششناسی_اجتهاد گام موفقی در عرصه اجتهاد برداشته میشود
#فایلـصوتی نشست روششناسی اجتهاد در مسائل نوپیدا (اسفند ۱۳۹۷) با سخنرانی استاد علیدوست
🔹استاد #علیدوست: «یکی از موضوعاتی که در حوزه کمتر به آن توجه شده بحثهای روششناسی اجتهاد است، اگر کسی دارای #روششناسی در بحث اجتهاد باشد، توانسته #گام_موفقی در عرصه #اجتهاد بردارد».
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#روش_شناسی_اجتهاد
🔹#روش_شناسی_فقه_صاحب_جواهر
🔸استاد #آیه_الله_علیدوست (سخنرانی در همایش نکوداشت صاحب جواهر، ۱۳۹۷)
بسم الله الرحمن الرحیم
دوران مرحوم صاحب جواهر دوران باشکوه حوزه علمیه نجف بود، حال در چنین فضایی که علما و مراجع بسیار بزرگی زندگی میکردند جواهرالکلام در کنار ریاض و کشف و مفتاح الکرامه و… نوشته شد.
کتاب صاحب جواهر موقعیت عظیمی در نزد بزرگان شیعه دارد به نحوی که مرحوم آقا بزرگ تهرانی این اثر را اثری بی نظیر در تاریخ اسلام بر میشمرند؛ مرحوم میرزای نوری این کتاب را برترین شگفتی عصر خود میداند.
بیان شده است که جواهر در بین ۲۵ تا ۳۵ سالگی ایشان نگاشته شده است که به نظر میرسد که این کتاب بیش از سی سالگی ایشان تالیف شده است باشد، زیرا تولد ایشان در قرن دوازدهم است و بر اساس اختلافی که در تاریخ تولد ایشان وجود دارد در خصوص سن نگارش این کتاب فاخر نیز مباحثی مطرح است.
ایشان ۹ سال پیش از وفات خود، این کتاب را به اتمام رساندند؛ ایشان فرصت ۹ سالهای داشتند که اگر نکاتی راجع به کتاب وجود داشت با وجود شاگردان سترگ خویش اصلاح کنند؛ کتاب الجهاد آخرین کتاب ایشان است.
صاحب الجواهر را صرفا با این کتاب میشناسند، ولی در کنار خدمات استثنایی ایشان، مرحوم صاحب جواهر سه تراث عظیم به جای گذاشتند که نخستین آن جواهر است و دوم، مرحوم شیخ انصاری است؛ شیخ انصاری شاگردی مرحوم صاحب را نکرده است، ولی در هنگام وفات ایشان، با وجود همه عالمان بزرگ، ملا مرتضی ذزفولی را به جای خود به مسند مرجعیت نهادند که نقش مهمی در توسعه حوزه علمیه نجف و علوم حوزوی داشت.
مرحوم شیخ ۱۵ سال پس از صاحب جواهر زنده ماندند و به روشی که مرحوم صاحب جواهر به ایشان وصیت کرد از نظر استفاده از این روش باعث شد که فقه تشیع به بالندگی استثنایی برسد.
روش و متدی که صاحب جواهر به جای گذاشتند سومین یادگار ارزشمند ایشان بود؛ ایشان بایستههای اجتهاد را در یک مجموعه نظام مند گردآوردند؛ فقه الجواهر و فقه جواهری با هم متفاوت هستند؛ آنچه که خالد و ماندگار و جامع و جهانی و جاودان میکند، فقه جواهری است.
فقه جواهری انضباط فقهی را در عین حفظ اصول را مد نظر قرار میدهد؛ یعنی این فقه هم پویا و هم پایا است؛ در این گونه همایشها حتما نباید به مدح پرداخت بلکه میتوان با نقد برخی نظرات به توسعه و بسط علوم و همین روش شخصیتهای بزرگ نیز کمک کرد.
مرحوم صاحب جواهر در روش شناسی اجتهاد خود روایت ضعیف و شهرت و صفر در نظر نمیگرفتند که سپس بگویند که از این دو، عدد حاصل نمیشود؛ ایشان روش خاصی داشتند تا بتوانند استفادههای روایی و حکمی را به بهترین و دقیق ترین شکل داشته باشند که اگر کسی به نظرات و روش ایشان شناخت دقیق نداشته باشند بر این نظرات حاشیه میزند.
مرحوم صاحب جواهر توجه بسیاری به پیامد فتوا داشتند؛ برخی پس از بررسی تمام جوانب و ادله فتوایی را صادر میکنند، ولی مرحوم صاحب جواهر به پیامد فتوا به عنوان فرایندی در چینش ادله توجه داشتند.
مساله سهله و سمحه در کتاب صاحب جواهر بیان شده است؛ مرحوم صاحب جواهر سهولت و سمحه بودن شریعت را به عنوان یک قاعده نمیپذیرد، ولی آن را به عنوان یک پارادیم و پیشفرض عام و رویکرد به ادله که در فتوای فقیه نیز تاثیرگذار است نگاه میکنند؛ زمانی که محقق اردبیلی بیان میکند که سهولت دین اقتضا میکند که در امر قبله قائل به نظرخاصی بود، مرحوم صاحب جواهر موضع تندی میگیرند و بیان میکنند که سهولت دین به معنی تساهل و بی اعتنا گذشتن از احکام دین نیست.
نصوص دینی ما به نصوص مبین مقاصد و مبین شریعت تقسیم شده است، تکلیف ما با نصوص مبین شریعت مشخص است، ولی حال سوال این است که آیا میتوان از نصوص مبین مقاصد استفاده کرد؛ برخی بر تایید این مساله قائل هستند.
برخی از پژوهشگران نص پسند هستند و بر نصوص مبین مقاصد نقشی قائل نیستند؛ معتقد نیستم که میتوان مستقیما به نصوص مبین مقاصد التزام کرد، بلکه باید نصوص مبین شریعت را در کنار نصوص مبین مقاصد ببینیم.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
✅ از روششناسی #تعلیمی تا روششناسی #تحقیقی
🔹آثار علمی موجود پیرامون روششناسی اجتهاد را میتوان از یک منظر به دو گونه تقسیم کرد: روششناسی تعلیمی (آموزشی) و روششناسی تحقیقی (پژوهشی).
🔹روششناسی #تعلیمی (آموزشی)، با هدف آموزش روش استنباط فقهی به عموم طلاب انجام میشود. این روششناسی گاه به روشهای مشترک بین مجتهدان توجه دارد (توصیفی عام) و نیز در برخی موارد تکنیکهای خرده فرایندها مانند روش دقیق گردآوری اقوال (مثل اینکه برای به دست آوردن اقوال، کدام کتب اهل سنت و شیعه را باید جستجو کرد؟) را نیز در بر میگیرد.
🔹روششناسی #تحقیقی (پژوهشی) با هدف درک روش خاص اجتهاد بزرگان مکتب قم و نجف و مقایسه آنها با یکدیگر انجام میگیرد؛ مانند بررسی روش اجتهاد امام خمینی و آیت الله خویی (توصیفی خاص).
همچنین آثاری نیز که رویکرد تجویزی دارند و ایدههای جدیدی را برای چگونگی اجتهاد ارائه میدهند، در این دسته جای میگیرند، مانند تاکید برخی اساتید برای استفاده از مقاصد یقینی شریعت در موضوعات نوپیدا (تجویزی).
🔹از نمونه آثار روششناسی تعلیمی میتوان به این موارد اشاره کرد:
کتاب درس خارج و گامهای اجتهاد استاد مبلغی، الگوریتم اجتهاد استاد واسطی، روش حل مسئله فقهی استاد درایتی، الگوریتم اجتهاد استاد جلالی و روششناسی کاربردی استاد سیدمحمدرضا واعظی.
🔹از نمونه آثار روششناسی تحقیقی نیز میتوان به کتاب مکتب فقهی امام خمینی (سعید ضیاییفر) و کتاب درآمدی بر مکتب فقهی قم و نجف (حسین ایزدی) اشاره کرد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🆔️#valiasrk