💠 #ویراستاری
🔰اقسام جمله از لحاظ معني
1. جمله ي خبري يا اخباري: جمله اي است كه در آن مطلبي به صورت خبر مثبت يا منفي بيان گردد:
مثال:
هوا گرم است. او نامه را نوشته بود.
2. جمله ي پرسشي يا استفهامي: اگر به وسيله ي جمله اي درباره امري پرسش شود يا يكي از اركان جمله مورد پرسش قرار گيردآن جمله راجمله ي پرسشي مي گويند:
مثال:
آيا او آمده است ؟ حال شما چطور است؟
تذكر: گاهي كلمه اي كه دلالت بر استفهامي بودن جمله دارد ،در جمله ذكر نشده است واز آهنگ جمله مي توان پرسشي بودن آن را دريافت .مثل : او رفته است ؟
3. جمله ي امري: جمله اي كه در آن مفهوم فرمان ،دستور ،خواهش،توصيه،نهي وباز داشتن وجود داشته باشد :
مثال:
عصباني نشويد. از اينجا برو . به خانه ي او برويد.
4. جمله ي تعجبي وعاطفي: جمله اي كه با آن، يكي از عواطف و احساسات انساني از قبيل تحسين ، شگفتي، تعجّب، آرزو، و افسوس ،ناراحتي ،درد بيان شود، .
مثال:
شما چقدر خوش ذوق هستيد!
چه روز خوبي!
آخ از اين درد كشنده !
5-جمله ي التزامي : به جمله اي مي گويند كه معمولاً فعل آن داراي وجه التزامي باشد ودر موارد گوناگوني به كار رود.از قبيل:
- ترديد مثل: شايد او بيايد.
ممكن است كه او بيايد.
- شرط: هر گاه او آمده باشد.
چنانچه بخوابد.
- خواهش وتمنا: كاش آمده باشد.
اميدوارم كه كمكش كنم.
- توصيه وسفارش: بروي ها !
عرض مي شود كه ....
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، در نشست علمی «تلقیح مصنوعی» که روز چهارشنبه 6 اسفند 1399 در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار شد، به تفصیل به یکی از فروعات فقه پزشکی یعنی بحث «تلقیح مصنوعی» پرداختند.
فیلم کامل این جلسه را می توانید در آدرس زیر ملاحظه کنید:
http://fazellankarani.com/persian/news/23784
متن این جلسه را می توانید در آدرس زیر ملاحظه کنید:
http://fazellankarani.com/persian/scientificconference/23534/
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
#اطلاعیه_نشست
#فقه؛_هدایت_و_حیات
پیرو بحثهای دکتر عبدالکریم سروش با عنوان «دین و قدرت» و طرح شبهاتی علیه برخی از معارف دینی و احکام فقهی، معاونت پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در صدد برگزاری سلسلهنشستهایی در پاسخ به شبهات مطرح شده پیرامون «فقه» میباشد.
حضرت آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی نیز در نقدی با عنوان «فقه؛ هدایت و حیات» به بررسی و نقد شبهات دکتر سروش علیه فقه، فقاهت و فقیهان پرداخته است.
محورهای اصلی این نقد از قرار ذیل است:
الف) نکاتی در مورد علم فقه
1. معالفارق بودن قیاس فقه با علوم بشری
2. نسبت فقه با تاریخ، اخلاق، فلسفه و علم تفسیر متن
2ـ1. نسبت فقه و علم تاریخ:
2ـ2. نسبت فقه و علم اخلاق:
2ـ3. نسبت فقه با فلسفه:
2ـ4. نسبت فقه و علم تفسير متون (هرمنوتيک):
3. غنای حُکمی و برنامهای فقه
4. نسبت فقه با مقوله «حق و حقوق»
5. فقه و حل و فصل مسائل اجتماعی
6. فقه و مسئله تبعیض بین انسانها
7. فقه؛ مصرفکنندگی و وابستگی!
8. نسبت فقه و دین؛ عَرَضی یا ذاتی؟
9. احکام فقهی؛ دائمی یا موقت؟
10. جامعه فقهی؛ جامعهای عبوس و ریاکار یا جامعهای اخلاقی؟
11.فقه؛ از ادعای «کهنگی و تاریخمندی» تا واقعِ «جاودانگی و جهانشمولی»
12. ارجاع مردم به فقه، و نهی از مراجعه به فقیه خاص با نظر شخصی!
13. معجونی از بیاطلاعی، مغالطه و کینه در هجوم به فقه و فقها
14. فقه و فقها مرزبانان حریم دین و نبوت
ب) دلیل قرآنی حکم ارتداد
ج) فلسفه تشریع و ادلّة قرآنی جهاد ابتدایی...
👆ادامه پست قبل:
〽️متن اصلی و تفصیلي این نقد و بررسی در پايگاه اطلاعرساني حضرت آيت الله حاج شيخ محمدجواد فاضل لنكراني(دام ظله) به تارنماي: www.fazellankarani.com در دسترس علاقمندان میباشد.
لینک دسترسی به متن اصلی:
🌐http://fazellankarani.com/persian/news/23785/
🌐https://eitaa.com/pajuheshmarkazfeqhi
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
صد ویژگی یک مقاله علمی پژوهشی خوب.pdf
992.2K
✅ صد ویژگی یک مقاله #علمی_پژوهشی خوب
🖊 یزدان منصوریان
🔰محتوا
✅اصالت موضوع
✅عنوان
✅چکیده
✅کلیدواژه
✅مقدمه
✅روششناسی
✅یافتهها
✅پیشنهادات
✅پیوستها
✅و ...
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
#حدیث_علی
#امام_علی_علیه_السلام
مَن عَذَلَ سَفيها فقد عَرَّضَ للسَّبِّ نَفسَهُ
كسى كه سفيهى را سرزنش كند، خود را در معرض ناسزاگويى قرار دهد.
#غررالحكمحدیث9171
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
مقام معظم رهبری:
بدانید که بدون تحقیق، بدون نوآوری، بدون ژرف یابی، در هیچ مقوله ای انسان نمی تواند به هدف های والا دست پیدا کند.
اگر ژرف یابی و پژوهش نباشد، نتیجه اش یک جا ایستادن، در جا زدن و با دنیای پیرامون خود به تدریج بیگانه تر شدن است.
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
💠#مطالعه
🔰راههای افزایش میزان مطالعه و علاقهمندی به آن
1⃣همیشه یک کتاب با خود به همراه داشته باشید.
شما هیچ وقت نمی دانید کی ممکن است چند دقیقه وقت اضافی داشته باشید.
برای مثال منتظر ماندن در سالن انتظار ، رفت و آمد با وسایل نقلیه عمومی ، منتظر ماندن در رستوران برای رسیدن دوستتان و …… همگی زمان هایی هستند که ما را تحریک می کنند گوشی خود را برداریم و تلگرام و پیام های خود را چک کنیم.
با داشتن یک کتاب همراه خود ، می توانید عشق به مطالعه را در خود افزایش دهید.
اگر کتابخوان الکترونیک داشته باشید ، می توانید یک کتابخانه کامل را با خود حمل کنید. انتخاب با شماست.
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
💠#مطالعه
🔰راههای افزایش میزان مطالعه و علاقمندی به آن
2⃣مطالعه خود را عمومی کنید.
به دنبال کانون های کتاب و گروه های مطالعه که به کتاب های مورد علاقه شما توجه دارند بگردید و عضو آنها شوید.
مطالعه مانند دیدن فیلم یا تماشای تلویزیون یک کار جمع نیست ولی شما می توانید تاحدودی این کار را عمومی کنید.
شما می توانید به عنوان سرگرمی ، راجع به کتاب ها با یکدیگر گفتگو کنید.
پیدا کردن گروه های محلی این شکلی معمولا ساده نیست ، اما شما می توانید در محیط آنلاین به خوبی با جوامع مطالعه آشنا شوید.
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
1001 fazilat.pdf
7.97M
💠#معرفی_کتاب
💠#ارائه_کتاب
🔰کتاب ۱۰۰۱ فضیلت از فضائل امیر المومنین علیه السلام در کتب اهل سنت
❇️نوشته محمد رضا رمزی اوحدی
کتاب مذکور کتابی ارزشمند است که در هفت فصل به بیان مطالب گوناگونی به ویژه فضائل مولی الموحدین یعسوب الدین امیر المومنین حضرت علی بن ابی طالب اسد الله الغالب ، غالب کل غالب می پردازد.
▫️فصل اول_ آیات قرآن در شأن حضرت علی ع در کتب تفسیری اهل سنت
▫️فصل دوم_ فضائل حضرت در کتب حدیثی اهل سنت
▫️فصل سوم_ فضائل حضرت در کلام صحابی و علمای اهل سنت
▫️فصل چهارم_ حدیث غدیر در کتب اهل سنت
▫️فصل پنجم_ معاویه را بشناسیم
▫️فصل ششم_ پاسخ به شبهات و کتاب راهی دیگر برای حقیقت
▫️فصل هفتم_ شمیمی از گلشن شیدایی
#پیشنهاد_مطالعه
#هدیه_غدیر
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
💠#موضوع_پایان_نامه_و_مقاله
🔻موضوعات مقالات و پایان نامه های پیشنهادی
🔹 پیشنهادی استاد ارجمند آیت الله علیدوست
بسم الله الرحمن الرحیم
عناوین پیشنهادی پژوهشی در قالب کتاب، مقاله، رساله، و پایان نامه دوره های سطح 3و4 در حوزه های علمیه و ارشد و دکتری در دانشگاه ها
💠نکات مهم و مقدماتی
1. عناوین پیشنهادی مرتبط با دانش فقه، اصول فقه، فلسفه و مبانی فقه، حقوق، تفسیر قرآن، علوم قرآن و حدیث، رجال، معارف، اعتقادات، ادبیات بالمعنی الاعم و... است.
2. برخی عناوین متناسب با گفتگوی چند جانبه است(فقهی ـ ادبی و...) معیار ما در قرار دادن آن عناوین در دانش یا گرایش خاص، رنگ غالب گفتگو بوده است. با این حال جهت نگاه محقق و پژوهشگر به عنوان مورد نظر، مهم است تا آن را در باب مناسب قرار دهد. این مسأله در قرار دادن عنوانی در فقه یا حقوق و در اصول فقه یا فلسفه فقه بسیار مصداق دارد.
3. بسیاری از این عناوین قابل تجزیه به چند نوع خُردتر است (ظرفیت تجزیه و تبدیل شدن به چند (مثلا) رساله را دارد ) در این صورت مناسب است به عناوین پیشنهادی قیدی اضافه گردد.
4. موضوعات پیشنهادی در فقه و حقوق به دلیل کثرت موضوعات و گرایش ها و ابواب زیاد در این دو دانش، به موضوعات متعددی مطابق آن چه در ادامه ملاحظه می نمایید تقسیم شده است .
5. بخش مستقلی برای «قواعد فقهیه» قرار داده نشده و آن ها را در ابواب مناسب فقهی قرار داده ایم.
6. عموم بلکه همه قواعد فقهی ظرفیت وسیع برای مباحث جدید را دارد؛ حتی قواعدی چون لاضرر، لا حرج، لاتعادـ که در مورد آن ها ادبیات علمی تولید شده زیادی موجود است ـ ؛ در این صورت باید برخی مسائل آن را برای پژوهش انتخاب کرد.
7. موضوعات زیادی، به طور روزمره در کلاس های درس ما، به عنوان موضوعات پژوهش پیشنهاد می شود که گاه داخل در عناوین پیشنهادی پیش رو نیست.
8. عناوین پیشنهادی (عموما) سعی شده با مختصرترین تعبیر ادا شود مثلا به جای«بررسی فقهی ضمان یا عدم ضمان دولت در تنزیل اعتبار پول ملی» گفته شود: «ضمان دولت در ...» یا «فقه ضمان دولت در ...». معمولا از تعبیر «بررسی فقهی» یا «بیان فقهی» و از آوردن عِدل مثل «لزوم یا عدم لزوم...»، «جواز یا عدم جواز ...» پرهیز شده است. با این همه محقق منتخِب، در ویراست مناسب عنوان به سلیقه خود عمل می کند.
9. برخی موضوعات پیشنهادی، ممکن است تکراری باشد، لکن با اضافه کردن قیودی مناسب و بجا، از تکرار خارج می شود. مثلا «اسقاط ما لم یجب» یا «ضمان ما لم یجب» از موضوعات تکراری می نماید، لکن با قید «در نگاه مقارن» یا «با جستجو از تعینات جدید و نو پیدا» از تکرار خارج می شود. البته اضافه کردن قید، نباید از کارایی وارزشمندی تحقیق کم کند؛ مثلا «اسقاط ما لم یجب در کتاب جواهر الکلام» از اضافات ناموجه است.
10. کتاب های فقه و عقل/فقه و عرف/فقه و مصلحت/روش شناسی اجتهاد( هم اکنون در مرحله تالیف) /فقه و حقوق قراردادها(ادله عام قرآنی) و فقه و حقوق قراردادها(ادله عام روایی) هر کدام در مباحث خود حاوی عناوین متعددی برای مقاله یا تحقیق و پایان نامه است. موضوعات مزبور کمتر در اینجا ذکر شده است.
11. اصولا هیچ عنوانی ـ هر چند در مورد آن تحقیقات، کتاب ها و مقالات زیادی به منصه ظهور رسیده باشد ـ مستغنی از بحث های جدید نیست؛ مهم توان محقق است که بتواند در مورد آن ها خلق جدید داشته باشد. ولی ـ به هر حال ـ برای رفع توهم تکرار باید عنوانی برای تحقیق انتخاب کرد که مانع این توهم شود.
🔻 در ادامه در پست های مختلفی، به ارائه موضوعات پیشنهادی استاد علیدوست پرداخته خواهد شد.
با انتخاب یکی از #هشتگ های زیر، مطالب مربوط به موضوعات پایان نامه و مقاله را در کانال ردگیری فرمایید.
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
💠#موضوع_پایان_نامه_و_مقاله
💠 #بخش_اول: فقه عبادات، تعلیم و تربیت، اجتهاد وتقلید، طهارت و...
1. ماهیت شناسی و حکم شناسی ارشاد جاهل، امر به معروف و نهی از منکر(مقارنه نهاد اول با دو نهاد اخیر)
2. حدود اطاعت فرزند از والدین (به این موضوع، می توان نگاه معرفتی وغیر معرفتی نیز داشت)
3. حکم شناسی امر به معروف و نهی از منکر در مرتبه ضرب و جرح و قتل
4. بررسی فقهی «انت و مالک لابیک»
5. بازیگری در نقش صریح معصومان ـ علیهم السلام ـ..
6. مفهوم و گستره ولایت ولی در نکاح کودک
7. کودک همسری (تزویج کودک توسط ولی) در فقه و نظم حقوقی جمهوری اسلامی ایران (این موضوع به دو عنوان جداگانه قابل تجزیه است)
8. حدود پوشش زن در نماز و غیر آن (با رویکرد به برخی شبهات فقه نمای جدید)
9. تعلق زکات به پول، اسکناس و تعینات جدید
10. تبدیل تقلید و اقتضائات آن
11. عمل العامل بلا اجتهاد و لا تقلید؟
12. ماهیت شناسی تقلید، مرجعیت علمی و زعامت سیاسی و اجتماعی
13. حد تقلید و اجتهاد، (در این باره در «فقه و مصلحت» اشاراتی هست)
14. ماهیت شناسی اقتصادی و فقهی عیدی، پاداش و بن های اعطایی از سوی دولت به کارمندان (و حدود تقلید و صحت دخالت فقیه در این باره)
15. رابطه خمس و زکات با مالیات (جایگزینی و عدم جایگزینی و ماهیت شناسی فقهی مالیات)
16. بررسی فقهی ـ حقوقی روایت امام کاظم ـ علیه السلام ـ به هشام بن حکم نقل شده در تحف العقول
17. احکام فقهی سلام (سلام به کتابت و پیامک در نماز و غیر آن )
18. شرکت در نماز جماعت اهل تسنن (با توجه به شبهه عصری بودن روایات دعوت به شرکت...)
19. صورت و هیأت صلاتی (مفهوم شناسی، حکم شناسی و مصداق شناسی (خارج اصول برگه های درس، صص 1359ـ 1364)
20. غیبة المسلم (از امارات طهارت/آیا اماره ای مستقل است؟ اسنادو...)
21. فحص در شبهات موضوعیه (= مصداقیه)
22. فتوای برآمده از شورا (مفهوم شناسی، اعتبار و آثار آن )
23. احکام فقهی ناصبی
24. محدوده مطاف/ مسعی (اقتضای ادله و اصل)
25. مسئولیت مدنی خرابی مسجد به قصد تطهیر
26. مکان ذبح در حج
27. اذان
28. وضو در قرآن و سنت (تحریف ها) این موضوع به چند عنوان قابل تجزیه است
29. نیت /ماهیت، آثار و مفاهیم همسو
30. ولد الزنا(عام)
31. ولد الزنا و قانون فراش(خاص)
32. ذبائح اهل کتاب
33. یائسگی زنان برای عادت وعده، یائسگی فقهی و ناسازگاری با داده های علمی...)
34. اعلمیت (هویت شناسی، دلیل اعتبار و گستره اعتبار)
35. کارشناسی مصداقی فقیه (اعتبار و نقد) از این موضوع در کتاب «فقه و عرف» گفتگو شده است.
36. احکام فقهی مسجد (عام و خاص)
37. استخاره (مفهوم شناسی، اقسام، اسناد، مناسبات آن با قرعه و قمار/ در فقه مکاسب محرمه از ص 1274(ورقه درس) به آن پرداخته شده است)
38. بررسی فقهی متابعت در نماز جماعت (وضعی، تکلیفی، تخلف از متابعت عمدا، سهوا، جهلاو...)
39. مهد کودک (و نهادهای مشابه ) اختیارات و مسئولیت ها
40. فقه جشن ها و اعیاد (موقعیت شرعی، ظرفیت ها و آسیب های شرعی)
41. احکام فقهی عرفان های کاذب (عضو بودن، تبلیغ و...)
42. اسراف و تبذیر با رویکرد فقهی
43. مرجع شرعی در اخذ وجوهات
44. خمس و نفت، معادن و اموال عمومی
45. فقه مسکرات (طهارت ، جواز و عدم جواز استفاده از مسکرات و سایر بهره وری ها)
46. فقه الکل و مواد مشتقه
47. درمان و تداوی با داروهای غیر مجاز در فضای طبیعی
48. آزمایشات طبی و پیرا طب بر حیوانات
49. هیپنوتیزم و درمان در رویکرد فقهی
50. قلمرو حرم و احکام آن
51. تمییز (مراهق و غیر مراهق) و احکام او
52. بازیافت فاضلاب
53. رشد و احکام فقهی آن
54. انقلاب، استحاله و استهلاک در مطهرات و غیر آن، (مفهومی ـ ماهوی و حکمی با توجه به مصادیق نو پدید)
55. حضور بانوان در ورزشگاه مردان، با عنوان اولی و ثانوی
56. نماز جماعت
57. نماز جمعه (بررسی فقهی ) با تاکید بر بودن آن از شئون امامت یا نه؟
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
💠#موضوع_پایان_نامه_و_مقاله
💠 #بخش_دوم: فقه و حقوق معاملات بالمعنی الاخص، اقتصاد و مسابقات
1. بررسی فقهی ـ حقوقی اقاله (می توان عنوان را به دو موضوع گسست داد، بدین عبارت: «بررسی فقهی اقاله» /«اقاله در نظم حقوقی جمهوری اسلامی ایران»
2. الامام (و الحاکم الشرعی) ولی من لا ولی له، با تاکید بر تعینات جدید
3. بدل حیلوله
4. ملکیت موقت در فقه
5. بیع ازمانی
6. بیع دین
7. بیع کالی به کالی و مناسبات آن با بیع کلی به کلی
8. پول شویی
9. پول و اسکناس و نهادهای مالی جدید (بررسی فقهی، مفهومی و ماهوی )
10. تخلف از انجام تعهدات (به طور عام در فقه و حقوق (در بررسی فقهی ـ حقوقی نظر به آثار وضعیه و الزامات حکومت و متعهد له است. موضوع به دو عنوان مجزا قابل گسست است)
11. تخلف از انجام شرط (به طور خاص) در فقه و حقوق (قابل تجزیه به دو عنوان مستقل)
12. اصل حسن نیت در فقه و حقوق موضوعه ایران و غیر ایران (دفاع از این اصل تحول برجسته و مبارکی را در فقه رقم می زند)
13. ربا در قرض های تولیدی و تجاری، ربا با سود عادلانه ، ربا با سود متغیرو...
14. ربا در بانک های دولتی، در شرایط اضطراری و غیر عادی اقتصادی
تذکر : طرح دو عنوان اخیر به دلیل شبهاتی است که در این ارتباط وجود دارد.
15. سقوط تعهدات (اسباب و احکام)
16. صلح با تاکید بر مفهوم شناسی و حکم شناسی صلح ابتدایی
17. سلب مالکیت یا حق اختصاص با رها کردن کالا و زمین
18. سلف موازی و عینه (مفهوم شناسی، حکم شناسی ، اشتراکات وافتراقات)
19. سنجه بودن طیب نفس یا اذن در جواز تصرف، اعتبار قراردادهاو...(به کتاب «فقه و حقوق قراردادها/ادله عام روایی» مراجعه شود).
20. شخصیت حقوقی بانک و حاکمیت و بررسی فقهی آن از این منظر
21. سنجه در بطلان معاملات (سفاهه، اکل مال به باطل ، سفیه بودن...به کتاب فقه و حقوق قراردادها /ادله عام قرآنی نیز مراجعه شود).
22. سنجه زمانی و مکانی محاسبه در مسئولیت مدنی
23. عدالت بین نسلی
24. فقه عمری، رقبی و سکنی(مفهوم شناسی، مقارنه مفهومی، احکام، اشتراکات و افتراقات)
25. قاعده غرور(المغرور یرجع الی من غرّه ) (اسناد، گستره ، حل معضل مسأله تعاقب ایادی)
26. قاعده نفی غرر با تاکیدبر تعینات مستحدث
27. گستره شناسی ما قصد لم یقع و ما وقع لم یقصد
28. قبض ثمن در مجلس رد قرارداد سلف قبل از سررسید یا قبل از قبض توسط مشتری اول(اختلاف فقیهان / مقارنه فقهی آرای فقهای شیعه و غیر ایشان)
29. ماهیت واحکام فقهی ـ حقوقی قرار وثیقه
30. کنز (مفهوم شناسی وحکم شناسی آن)
31. موارد منصوص( و جایز) از مسابقات
32. حکم جوائز ـ وضعا و تکلیفا ـ در مسابقات
33. مسابقه کلش آف کلنز (clash of clans)و بررسی فقهی آن
34. بررسی فقهیِ مفهومی و مصداقی مستثنیات دین با توجه به تغییرات معاصر
35. مسئولیت بیمه گر نسبت به سرنشینان مازاد بر ظرفیت مجاز و تخلف از شرایط بیمه در فقه و قانون
36. من له الغنم فعلیه الغرم(سند، حدود قاعده ، مصادیق مشتبه، مثلا در رد فاضل دیه می توان با استناد به این قاعده، در رد بین پسر و دختر تفاوت گذاشت؟ مبانی تکمله المنهاج ج2ص446+ الرسائل ج19/ابواب عاقله باب 1و...)
37. هبه، هدیه و جایزه (ماهیت شناسی، تفاوت ها و اشتراکات)
38. وقف پول، درآمدهای آتی و حقوق
39. یارانه (ماهیت / مشروعیت و...)
40. تورم و خمس، دیون، ضمان و ربا
41. فقه بورس
42. فقه شرکت (با تاکید بر اقسام و تعینات مستحدث)
43. فقه حواله (با تاکید بر تعینات جدید)
44. معامله و طیب نفس یا کراهت بر اساس توهم و باور اشتباه (در «فقه و حقوق قراردادها ادله عام روایی» فی الجمله به آن پرداخته ایم)
45. مالکیت منابع انرژی
46. بازخوانی پرونده انفال و سرمایه های طبیعی
47. منابع در آمد حکومت اسلامی
48. علم اجمالی به صدور سبب ضمان (مسئولیت مدنی )توسط یکی از دو یا چند نفر در فقه و قانون
49. اجاره مجدد از سوی مستاجر (راه کاری است برای تامین مالی به شرط قرض(رهن) در بانکداری بدون ربا)
50. مضاربه با نگاه توسعه به فعالیت های مختلف و تعینات جدید
51. فقه جعاله ناظر بر عملیات و رویه های بانکی در جمهوری اسلامی ایران
52. فقه ارتکازات در معاملات
53. تقلب، تدلیس و تبلیغات (اصل جواز ، تفاوت ماهوی این عناوین با تاکید بر روابط و اقتضائات جدید)
54. فقه سر قفلی و حق کسب پیشه با تاکید بر تعینات جدید آن ها
55. فقه حریم (این عنوان می تواند مضاف الیه داشته باشد مثل حریم قنات ها، حریم مساجد و...)
56. شرایط شاهد و کارشناس در حقوق مدنی
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
🏴 شهادت مظلومانه حضرت باقرالعلوم سلام الله علیه بر همه شیعیان تسلیت باد 🏴
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
دلم پر مى زند امشب براى حضرت باقر
که گویم شرحى از وصف و ثناى حضرت باقر
ندیده دیده ى گیتى به علم و دانش و تقوا
کسى را برتر و اعلم به جاى حضرت باقر
◾️هفتم ذی الحجه سالروز شهادت امام مومنان و پنجمین پیشوای عطوف،امام محمّد بن علی الباقر علیه السلام را به محضر آقا امام زمان عجل الله تعالی ظهوره و همه شما تسلیت عرض می کنیم
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
#مناسبتی
▪️◾️▪️
🏴 به بهانه سالروز شهادت حضرت امام محمد باقر (علیهالسلام) پنجمین امام مسلمین
🔹 از مهمترین وجوه زندگی و سیره امام محمد باقر (علیهالسلام) که بیش از دیگر امامان به چشم میآید، جنبههای علمی و پژوهشی حیات مبارک ایشان است؛ به طوری که به ایشان لقب "باقرالعلوم" یعنی شکافنده علمها داده شده است.
🔹آن حضرت به دلیل معاصرت با اواخر دوران حکومت بنیامیه، از ضعف قدرت حاکمه حسن استفاده کرده و در نشر معارف اسلامی، تلاش گستردهای داشتند. ایشان با مخالفان و صاحبان عقاید مختلف، مناظرات مفصلی داشتند و به سؤالات شیعیان و مخالفان پاسخ میدادند. از این رو از آن امام همام در تمام مسایل فقهی، اجتماعی و حکومتی روایات فراوانی نقل شده است؛ به طوری که هیچ کتاب روایی نیست مگر این که از امام محمد باقر (علیهالسلام) در موارد مختلف روایاتی ذکر شده باشد.
🔹 حتّی کتابها و تألیفات دانشمندان و مورخان اهل سنت مانند طبری، بلاذری، سلامی، خطیب بغدادی، ابونعیم اصفهانی و آثاری چون موطأ مالک، سنن ابی داوود، مسند ابیحنیفه، مسند مروزی، تفسیر نقاش، تفسیر زمخشری و ... که از مهمترین کتابهای جهان تسنن به شمار میروند، سرشار از سخنان امام محمد باقر (علیهالسلام) هستند.
•┈┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈┈•
🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
@howzehpajohesh
📚📖📚📖📚📖
*فرصتی مغتنم برای دانشجویان و پژوهشگران جوان*
✒️ معاونت پژوهشی دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران برگزار می کند:🔻
*سلسله نشست های «تجربیات پژوهشی استادان و صاحب نظران»:*
نشست پنجم با حضور:
*جناب آقای دکتر احد فرامرز قراملکی*
*استاد تمام دانشگاه تهران، رئیس انجمن اخلاق کاربردی ایران و چهره ماندگار علوم انسانی در جشنواره پژوهشی وزارت علوم در سال ۱۳۹۹*
زمان:
*یکشنبه ۱۴۰۰/۵/۳*
*از ساعت ۲۱:۳۰ الی ۲۳*
لینک ورود به نشست:
http://vroom.ut.ac.ir/farabi21
#تمرین_افزایش_هوش
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
🌐 چرا در عالم برزخ و در عالم قيامت هيچ شخص متنعمي از تنعم خودش دلزده نميشود؟
🔰آیت الله شهید مطهری
🔺يکي از ايرادهايي که بعضي افراد مطرح ميکنند اين است: اين بهشتي که شما ميگوييد، بايد خيلي خستگيآور باشد. اگر انسان در يک جا غرق در همه نعمتها آنهم براي هميشه باشد دل انسان را ميزند.
🔺به انسان وقتي خوش ميگذرد که چيزي را نداشته باشد و بعد به او بدهند و باز چيز ديگري را نداشته باشد و به او بدهند.
✅ جواب
🔺قرآن جواب ميدهد که «لايبغون عنها حولًا» (کهف/ 108). اين اشاره به اين است که اتفاقاً آنجا جايي است که در آن بر خلاف دنيا که انسان در هر وضعي قرار بگيرد باز تحول و تغييري ميخواهد، به دنبال تحول نيست.
🔺يک علت اين مطلب- که البته علت اساسيتر هم دارد- اين است که آنچه در آنجا هست مقتضاي ذات و طبيعت نفس است.
🔺خستگي در آنجا مثل اين است که مغناطيس يا قوه جاذبه از کار خودش خسته شود.
🔺خستگي در اين عالم به اين علت نيست که لازمه نفس انسان اين است که هم چيزي را ميخواهد هم از آن خسته ميشود. اصلًا محال است که يک چيز مطلوب بالذاتِ يک طبيعت باشد و طبيعت بعد که به مطلوب بالذات خود رسيد بيزاري و تنفر پيدا کند.
🔺علت خستگي در اين عالم اين است که آنچه انسان ابتدا مطلوب خيال ميکند بعد از اينکه به آن ميرسد، به نحو طبيعي احساس ميکند که آن امر، مطلوب حقيقي او نبوده است.
🔺عاشق خيال ميکند که دنيا براي او فقط همان معشوق است و بس، بعد که به او ميرسد ميبيند وصال مدفن عشق است. اينکه عشقش در همان جا دفن ميشود نه از باب اين است که به مطلوب بالذات خود رسيده و بعد تنفر پيدا شده است، بلکه از باب اين است که واقعاً معشوق بالذاتِ آن فرد اين نبوده است ولي خودش خيال ميکرده که معشوق واقعي همان است. عاشق بعد از رسيدن به معشوق با نوعي استشمام فطري احساس ميکند که به گمشده اصلي خود نرسيده است نه اينکه اين گمشده و مطلوب او بوده است و حال مطلوب عوض ميکند؛مطلوب عوض نميکند بلکه کشف ميکند که مطلوب واقعي امر ديگري است.
🔺لهذا اشياء اگر به غايت واقعي و حقيقي خود برسند محال است که آرامش پيدا نکنند. آيه «الا بذکر اللَّه تطمئن القلوب» (رعد/ 28) اشاره به همين مطلب است، يعني انسان طبيعتي دارد که به هرچه برسد آرام نميگيرد، مگر آنکه به مطلوب بالذات خود برسد که در اين حالت محال است آرام نگيرد و باز هم بخواهد از آنجا به جاي ديگر منتقل شود. آنجا سرمنزلي نيست که انديشه انتقال به منزل ديگر در آن پيدا شود.
📚 درس های اسفار ج3 ص 64
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
📚 *از "کتاب الغدیر"*
*چه می دانید* ؟
⁉️ آیا می دانستید مجموعه ی عظیم کتب چند جلدی الغدیر دفاع از مظلومیت امیرالمومنین علی علیه السلام و خلافت بلافصل ایشان به قلم علامه امینی است!
⁉️ *آیا می دانستید مصادر و منابعی که در کتاب الغدیر مورد استناد قرار گرفته، همگی از منابع کُتب علمای اهل تسنن است!*
⁉️ آیا می دانستید علامه امینی برای نوشتن و جمع آوری الغدیر در شبانه روز حدود ۱۷ ساعت مطالعه و تحقیق می کرد!
⁉️ *آیا می دانستید علامه امینی برای نوشتن کتاب الغدیر ۱۰ هزار جلد کتاب از (باء بسم الله تا تای تمت) آن را خوانده و به ۱۰۰ هزار جلد کتاب مراجعات مکرر و مسافرستهای متعدد داشته است!*
⁉️ *آیا می دانستید وقتی فقط یک جلد از کتاب الغدیر به لبنان رفت، در عرض مدت خیلی کوتاهی ۳۰ هزار سنی به واسطه مطالعه این کتاب شیعه شدند*!
⁉️ آیا می دانستید مجموعه بی نظیر الغدیر ۲۰ جلد است، که تا کنون ۱۱ جلد آن چاپ شده است و ۹ جلد از کتاب هنوز منتشر نشده است.
مرحوم علامه امینی فرمودند: حرفهای اصلی خودم را در آن ۹ جلد زدهام و این ۱۱ جلد، مقدماتی برای آن سخنان بوده است و اگر انتشار این کتاب کامل شود دنیا را تکان میدهد!
⁉️ آیا می دانستید مطالب الغدیر به مذاق بسیاری خوشایند نیست اما از آنجایی که با اتکاء به منابع و مآخذ مُتقَن نوشته شده، *تا کنون ظرف این مدت (حدود شصت سال) از چاپ این کتاب گذشته، کسی یا گروهی نتوانسته نقدی یا ردّی بر کتاب الغدیر و یا نقدی بر صفحه ای از الغدیر بنگارد!*
⁉️ *آیا میدانستید امرا و وزرا و شخصیت های سیاسی هم برای کتاب الغدیر تقریظ نوشتهاند. ملوک و بزرگان فقهاء و محدثین و بزرگان مولفین و شعرا اهل تسنن هم توجه میکنند و تقریظ مینویسند. تا چه رسد به بزرگان شیعه*!
⁉️ *آیا می دانستید علامه امینی با کتاب شریف الغدیر خود، راه هر گونه انکار یا توجیه کسانی که در فکر مخالفت با خطبه غدیر و اثبات ولایت امیر المومنین علیه السلام هستند با مستندات و کتب اهل تسنن بسته است و این کتاب حجت را بر همه تمام کرده که به هیچ وجه نمی توان به خطبه ی نورانی غدیر شک نمود!*
✅ *مرحوم علامه امینی در کتاب بینظیر الغدیر ؛ روایت غدیر را از (۱۱۰) صحابه پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم، و (۸۴) نفر از تابعین، و (۳۶۰) راوی حدیث، از کتب اهل سنت، از قرن دوم تا قرن چهاردهم هجری قمری معرفی کرده است*!
✅ علامه امینی فرمودند: *«روز قیامت با دشمنان امیرالمومنین علیه السلام مخاصمه خواهم کرد! همانطور که آن ها وقت آقا را گرفتند، وقت مرا هم گرفتند وگرنه می خواستم معارف امیرالمومنین علیه السلام را گسترش بدهم، این ها آمدند مرا وادار کردند که من در اثبات امامتش کتاب بنویسم.»*
✅ علامه امینی رحمت الله علیه شخصیتی است که یک تنه در برابر تحریف کنندگان تاریخ قیام نموده و با قلم توانا و آتشین و در عین حال منطقی و علمی پرده ها را کنار زد و حقایق را از لابه لای زوایای تاریک تاریخ بیرون کشید و خلافت بلافصل امیرالمومنین علیه السلام را برای جهانیان اثبات نمود.
💫 منْ كُنْتُ مَوْلاه فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاه
🕊 تقدیم به روح بلند علامه امینی رضوان ا...علیه🌹#صلوات
حکمت اسلامی و روان شناسی .mp3
6.85M
#سخنرانی_علمی
🎙سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: حکمت اسلامی و روان شناسی
در پیش همایش کمیسیون حکمت اسلامی و تعالی روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه ۲۷ تیر ۱۴۰۰
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
ج ۱ وبینار تاثیرگذاری علوم ادبی در فقاهت.mp3
8.72M
💠#نشست_علمی_پژوهشی
✳️با موضوع
تاثیرگذاری علوم ادبی در فقاهت
✨استاد
حجه الاسلام سید حسن رفعتی زاده
❇️اختصاصی کانال وارثین❇️
🔰جلسه اول
🔶خلاصه مطالب جلسه اول
🔻فهم معانی قرآن و باطن اشارتهای قرآن و تعابیر ادبی قرآن به تصریح روایات، نیاز و ضرورت اجتهاد و استنباط و افتاء است و این فهم و مهارت جز با ادبیات بدست نخواهد آمد.
🔻امیر المؤمنین علیه السلام در مواجه با مدعیان فهم دین فرمودند:
آیا بر مراد خداوند از امثال قرآن خبر داری گفت نه فرمود: بنابراین هم خودت هلاک و نابود شدی و هم دیگران را هلاک گردانیدی!
🔻استعمال کنایات مجازها و تعابیر ادبی در متون دینی طبق تصریح شهید ثانی ره بر طالب علم دین واجب میکند که لغتشناس باشد و از این طریق است که اهل استنباط احکام شرعیه میگردد!
🔻به اذعان شهید ثانی ره استنادات فقهی و دستاویزهای فقیه بزرگ شیعه سید مرتضی ره به خاطر مهارت فراوانی که در عربیت داشتند محکمتر است.
🔻از دیدگاه همه علما و دانشمندان ادبیات لازمه لاینفک و شرط لازم استنباط احکام شرعی است که بدون آن فهم متون دینی محال به نظر میرسد.
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk