پیشنهاد میکنم مباحثه مناظره گونه فوق را از ابتدا و با دقت مطالعه بفرمایید
عقلانیت اجتماعی در معارف رضوی (ع).mp3
28.3M
🎤 احمدحسین شریفی
🔷 موضوع:
«عقلانیت اجتماعی در سخن و سیره رضوی»
✔️ نشانههای دهگانه عقلانیت
✔️ شاخصهای زیست اجتماعی شیعی
✔️ مواجهه با داوریها و قضاوتهای مردم (#یونس_بن_عبدالرحمن)
✔️رسالت اجتماعی عالمان (#زکریا_بن_آدم)
#امام_رضا(ع)
#اخلاق
🔸زمان: ۴/ مهر ۱۴۰۱
🆔┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
سیره امام رضا علیه السلام .mp3
20.94M
💠#سخنرانیعلمی
🔹سیره امام رضا علیه اسلام
▫️استاد خسروپناه
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
بيانیه حضرت آیت الله نجم الدین طبسی در مورد وقایع اخیر
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعونَ
هتک حرمت به زنان مسلمان، برداشتن چادر از سر زنان مؤمنه و محجبه، آتش زدن قرآن و مساجد، کشتن مأمورین انتظامی و افراد عادی و عابر و جسارت به حریم مرجعیت و نظام اسلامی به بهانه فوت یک شهروند (مرحومه امینی) از اقدامات خرابکارانه و جنایت بار و در راستای اعلان جنگ با خدا و مقدسات اسلامی و در حکم محاربه و فساد فی الأرض است. آنچه مایه تعجب است همراهی عدهای از ورشکستگان سیاسی و جمعی از مطرودین از حوزه است که در میان اساتید و برجستگان حوزه فاقد جایگاه علمی هستند. عجبا جرم این همه جنایت و ارتکاب محرمات کمتر از فوت مرحومه امینی است که برای او عزا می گیرند و یا با صدور بیانیه، موضع گیری می کنند؛ اما نسبت به شهادت و یا آتش زدن مامورین انتظامی مظلوم و در عین حال شجاع و وظیفه شناس کشور ساکت اند؟! و یا چادر از سر نوامیس مسلمین کشیدن و هتک حرمت به محجبه ای که از خانواده شهدا بود سخنی در محکومیت آن نمی گویند تا لااقل بگوییم اینها مسلمان هستند و غیرت دینی دارند و نسبت به این جنایات و هتک حرمت ها هم حساسیت دارند.مسجد و قرآن کریم را می سوزانند و بی مهابا به مقدسات اسلامی جسارت می کنند، اما اینان هیچ احساسی از خود نشان نمی دهند، إِنَّكَ لَاتُسْمِعُ الْمَوْتَى. راستی این همه جنایت و هتاکی به مقدسات که این طیف هم در آن شریک هستند گناهش کمتر از مرگ خانم امینی است؟ البته مراجع ذی صلاح جریان را پیگیری و به وظیفه دینی و ملی خود عمل می کنند، ولی به خود آیید، ترسم که به کعبه نرسی ای اعرابی! و از مواضع قبیح و خجالت آورتان توبه کنید و برگردید تا گرفتار لعنت و نفرین نسلهای آینده قرار نگیرید همانطوری که امروز منفور و مطرود و مورد لعن این نسل هستید.این فرهنگ بی بند و باری را شما به راه انداختید و به ارمغان آوردید و جامعه اسلامی ما را گرفتار همان سیاست بی بند و باری غربی کردید و بر اجرای سند 2030 شیطنت ورزیدید و در این مسیر باطل کوتاهی نکردید؛ ولیکن خداوند مکر و حیله و نیرنگ تان را برملا ساخت و رسوای خاص و عام شدید. شما واقعا اگر درد دین و غیرت مذهب داشتید، در برابر این هنجارشکنی ها هم موضع میگرفتید و قتل مأموران قانون و بسیجیان جان برکف را که برای امنیت جامعه به وظیفه قانونی خود عمل کردند، محکوم می کردید. شما اگر اعتراضی دارید به قانون اعتراض کنید، چرا نهادها را زیر سؤال می برید؟ چرا در برابر تضعیف نظام اسلامی سکوت می کنید؟ چرا با اقدامات سخیفتان این انقلاب اسلامی را که امانت و یادگار امام خمینی و هزاران شهید و جانباز است، مورد خدشه قرار می دهید؟ چرا با شبکه های معاند و حکومت های جعلی و رو به زوال و دیکتاتور همصدا می شوید؟ أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ العَمی في البَصر وَالبَصيرة. اللّهم إني قد بلغت.
قم مقدس - نجم الدین طبسی - ۱۴۰۱/۰۷/۰٢- ٢۷ صفر ١٤٤٤
💢 بیانیه آیتالله مکارم شیرازی پیرامون حوادث اخیر کشور
🔻بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیک یا رسول الله، یا نبیّ الرحمة
🔹 در روزهای اخیر که مردم شریف ایران درگیر مشکلات و فشارهای اقتصادی هستند، وقوع یک اتفاق باعث ایجاد نگرانی در ذهن برخی از مردم و منشأ اعتراضات و انتقاداتی گردید.
🔹در این میان دشمنان و کینه توزان با همراهی برخی فریب خوردگان با سوءاستفاده از احساسات جوانان، مسیر اعتراضات را منحرف و اقدام به توهین به مقدسات، هتک حرمت نوامیس، تخریب اموال و ریختن خون بیگناهان نمودند و اسلام، امنیت و آرامش مردم را هدف قرار دادند؛ اما مردم متدیّن و فهیم با حضور آگاهانه، مانند همیشه خیال خام دشمنان را نقش بر آب کردند.
در این مقطع لازم میدانم چند نکته و نصیحت پدرانه را متذکّر شوم:
🔹اول: نقد و اعتراض حق مردم خصوصاً جوانان است و با وجود مشکلات و نقائص اگر نسبت به عملکرد مسئولین یا نحوه اجرای برخی قوانین، انتقادی وجود دارد باید همچون موارد دیگر به صورت قانونی و با حفظ انضباط به گونه ای که مورد سوء استفاده دشمنان قرار نگیرد، ابراز گردد؛ و بر مسئولین نیز لازم است نسبت به این انتقادات گوش شنوا داشته و به حق، به اصلاح امور بپردازند.
🔹دوم: فضای مجازیِ رها و بیانضباط، ابزاری خطرناک در برهم زدن آرامش فکری و امنیت اخلاقی و اجتماعی است و با وجود منافع زیاد، آسیب آن دامنگیر همه آحاد مردم می شود، از این رو لازم است مسئولین برای سامان دادن به آن تدابیری بیندیشند و مردم دلسوز نیز با بالابردن هوشیاری، مراقب باشند تا خود و خانوادههایشان در کنار فواید آن از آسیب های آن در امان بمانند.
🔹سوم: بر همه مسئولان لازم است با شفاف کردن فضا، اطلاعرسانی به موقع و بیان خدمات و توانمندیها در کنار خطاها و کاستیها، فرصت را از دروغگویان و کینهتوزان بگیرند و اعتماد مردم را که یکی از بالاترین پشتوانهها است، جلب نمایند.
🔹چهارم: مسئله حجاب از احکام مهم و ضروری دین مبین اسلام است که منافع و برکات زیادی برای جامعه و آحاد آن دارد و زنان و دختران جامعه اسلامی ما نسبت به آن اهتمام دارند، البته اجرای آن در سطح اجتماع نیازمند فرهنگسازی عمیق، فراگیر و پیگیری صحیح دارد و اگر برخی راهکارها یا رفتارها در این مسیر مناسب نبوده، باید به اصلاح آن پرداخت.
🔹پنجم: نیروی انتظامی حافظ امنیت و آرامش جامعه است و تضعیف آن از خطرناکترین اهداف دشمن برای به مخاطره انداختن موجودیت ایران اسلامی است.
🔹ششم: دستگاه قضایی میبایست به دور از جوسازی و با ملاحظه تمام جوانب، همه اتفاقات اخیر را بررسی و با مقصران در هر پست و مقام و یا جایگاه اجتماعی برخورد قانونی نموده و مردم شریف را در جریان جزئیات قرار دهد.
🔹هفتم: عموم مردم عزیز بدانند که این امّت، کشور و نظام جمهوری اسلامی با این فرهنگ اصیل و استوار، مورد کینهورزی، توطئه و هجوم سراسری دشمنان و منافقان است و تا رسیدن به نقطه پیروزی و غلبه بر نقشههای آنان، این دشمنیها ادامه دارد و همچون گذشته استقامت در کنار سعی و کوشش در جهت پیشرفت و قدرتمند شدن کشور ضامن این پیروزی است؛ مسئولین به عنوان خادمان مردم باید در آسان شدن این راه و فراهم کردن موجبات آسایش و رفع مشکلات مردم از هیچ تلاشی دریغ نورزند.
🔹در پایان به درگاه الهی خاضعانه دست به دعا بر میدارم و از خداوند متعال عزّت اسلام و مردم بزرگوار و متعهد ایران و عموم مسلمانان جهان را مسئلت دارم و علوّ درجات شهدا و جانباختگان وقایع اخیر و صبر و اجر برای خانواده آنها و شفای عاجل مجروحان را از درگاه خداوند منّان خواستارم.
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
┊ ┊ ┊ ┊ ┊ ┊ ┊ ┊
┊ ┊ ┊ 🌹 ┊ ┊ ┊ 🌹
┊ ┊ 🌸 🌸 ┊ 🌸
┊ 🌺 🌺
🌼
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فراخوان دعوت به مشارکت در پروژه های پژوهشی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
آدرس صفحه:
https://rihu.ac.ir/fa/page/249
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸درود خدا بر این امام جمعه عالم و بصیر و زمان شناس
#بصیرت
بسم الله الحاکم العادل
انا لله و انا اليه راجعون
در روز های گذشته، خبرهایی از برخی حرکات بسیار قبیح از قبیل آتش زدن قرآن کریم، مساجد، حمله به موکب های عزاداری آل الله، به شهادت رساندن برخی مدافعان امنیت کشور و حریم اهل بیت علیهم السلام، منتشر شد.
در اینکه این رفتار ها بی پایه و فاقد پایگاه مردمی و اجتماعی است بحثی نیست. لکن شدت پلشتی و گستاخی ناموجه کار آنقدر زیاد است که اذهان را به خود مشغول کرد، به ویژه وقتی غول رسانهای کفر و نفاق نیز چونان موجی برآن سوار شد.
تاریخ و دنیا بداند ک علاقه به مذهب، دین، نماد های مذهبی، حب و مودت آل الله علیهم السلام همچنان در همه وجود ملت بزرگ ایران ریشه دار است و آن را نه فقط تراثی از اسلام بلکه بخشی از ملیت و هویت خویش میداند و به آن افتخار میکند.
این حرکات محکوم و هیچ تزلزی در باور و کنش توده عظیم ایجاد نمیکند.
البته بی پایگی، شناعت و سبک وارگی این رفتار های شوم و محکومیت آن از سوی عالمان، فرهیختگان و مردم نباید مسئولان را آسوده خاطر سازد؛ بلکه بر کارگزاران نظام است که با استمداد از فکر صاحبان خرد و دغدغه دلسوزان کشور، نظام و ملت در برخی تصمیمات و عملکردهای جاری که بی تاثیر در زمینه سازی برای این اقدامات وقیح نیست، تجدید نظر کنند!
قم
حوزه علمیه
ابوالقاسم علیدوست
7 مهرماه 1401
#پیشنشست برخط
اولین کنفرانس خانواده و تربیت معنوی
دکتر فاطمه وجدانی
دکتر محمد داودی
#کارگاه
#تقریر_نویسی_درس_خارج
#معاونت_علمی_حوزه_علمیه_خراسان
🔹شروع ثبت نام 5 شهریورماه 1401
🔹پایان ثبت نام 💢 10 مهرماه 💢1401
⬅️⬅️نحوه ثبت نام: سایت حوزه علمیه خراسان پورتال طلبگی بخش دوره غیر تحصیلی (ثبت نام دوره تقریرنویسی ویژه طلاب برادر مشهد و خراسان رضوی)
🔻تاریخ برگزاری دوره:
مهرماه و آبانماه 1401
روز و ساعت دقیق دوره متعاقبا از طریق همین کانال اطلاع رسانی خواهد شد
♦️نحوه برگزاری دوره « حضوری و مجازی »
متعاقبا از طریق همین کانال اطلاع رسانی خواهد شد
اداره ترویج و گسترش پژوهش حوزه علمیه خراسان
تلفن :
05132008464
آیدی پاسخگوی دوره:
@admin_taghrir
کانال اطلاع رسانی دوره تقریرنویسی سال 1401
https://eitaa.com/taghrir1400
•┈┈••••🌟📚🌟•••┈┈•
🌐پژوهش
eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐 @howzehpajohesh
💢سامانه اطلاع رسانی نیازها و اولویتهای پژوهشی راه ندازی شد
با رویکرد جدید در ثبت اولویت دهی به نیازهای پژوهشی در حوزه دین و علوم انسانی، معاونت پژوهش حوزههای علمیه با همکاری فناوری و اطلاعات مرکز مدیریت حوزههای علمیه، اقدام به طراحی و راهانداری سامانهای کاربر محور در این خصوص کرده است.
این سامانه که در گام اول خود اطلاعات ده کتاب نیازسنجی، نزدیک به 13 هزار موضوع را که قبلا در معاونت پژوهش تهیه شده است، در خود جای داده، این قابلیت را دارد که پژوهشگران بتوانند موضوعات پژوهشی که نیازمند تحقیق و پژوهش میدانند را به نام خود ثبت کرده و به دیگران معرفی کنند.
🔰آدرس سامانه اطلاع رسانی نیازها و اولویت های پژوهشی
🌐 http://needs.ismc.ir
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
#آیهاللهفاضل
#اندیشهتمدنی
#حکومت_دینی
#ولایت_فقیه
#حکومت_در_قرآن
🔹حکومت دینی امر بدیهی قرآنی (بخش اول)
✔️ بیاناتی از آیت الله فاضل لنکرانی در جمع مسئولین مؤسسه آینده روشن
▫️اولاً ما بايد روشن كنيم در قرآن راجع به حكومت دين چه تعداد آيات ذكر شده؟ چون يك فكر اين است كه اصلا دين حكومت ندارد، دين از سياست جدا و يك امر فردي و شخصي است. نقض بزرگ اين فكر حكومت جهاني حضرت حجت(عج) است. اگر دين حكومت ندارد پس در هيچ زماني نبايد داشته باشد، اگر دين ظرفيت تشكيل حكومت ندارد حتي اميرالمؤمنين هم به عنوان دين نبايد حكومت تشكيل داده باشد! در حالي كه همه حرف ما به نسل امروز و آينده اين است كه ما منتظر يك حكومت جهاني ديني هستيم. يعني دين يك حكومت جهاني دارد كه نه فقط در ايران و كشورهاي مسلمان بلكه در كل دنيا ميخواهد حكومت كند، حكومت مصلح جهاني از بديهيات همه اديان است.
▫️با دقت در قرآن ميبينيم قرآن اين مسئله را در چند مرحله بيان ميكند، مرحله اول ارسال رسل و انزال كتب است كه به عنوان منابع دين هستند. مرحله دوم تبيين دين است «لتبيّن للناس» مرحله سوم اقامهي دين و مرحله چهارم آثار اقامه دين در جامعه است. آيات قران به وضوح دلالت بر اين معنا دارد كه اگر ما نوح و ابراهيم و موسي و عيسي را به عنوان پيامبر قرار داديم، هدف ما اقامه دين بوده است.
▫️در آيه مباركه 13 سوره شوري تصريح به اين ميفرمايد: «شرع لكم من الدين ما وصي به نوحاً» اقامهي دين غير از بيان دين و غير از خود دين است. آثار دين و بركات الهي در سايه اقامه دين در جامعه ظاهر ميشود «ولو انهم اقاموا التوراة والانجيل و ما انزل إليهم من ربهم لأكلوا من فوقهم و من تحت ارجلهم» ميفرمايد اگر مردم آن تورات و انجيل واقعي و يا هر دين الهي كه خداوند در هر زماني و بين هر جامعه بشري فرستاده را اقامه كنند از بركات آسمان و زمين بهرهمند خواهند شد. اقامه دين معنايي غير از حكومت دين ندارد. پس در قرآن هم دين، هم بيان دين، هم اقامه دين و هم آثار اقامه دين بيان شده است.
▫️باز به آيات قرآن كه مراجعه كنيم ميبينيم مكرر در مكرر ميفرمايد چه كساني حق حكومت دارند و چه كساني حق حكومت ندارند؟ به مسلمانان ميفرمايد يهود و نصارا را حاكم خود قرار ندهيد، «يا ايها الذين آمنوا لا تتخذو اليهود والنصاري اولياء» بعد مي فرمايد: «إنما وليكم الله و رسوله و الذين آمنوا» خدا و پيامبر و اهل بيت(علیهم السلام) بايد حاكم بر شما باشند، قرآن همه اين مطالب را براي ما ذكر كرده آثار حكومت و اقامه دين را، اينكه چه كسي بايد حاكم باشد و اينكه تخلف از اين حكومت چه حكمي دارد؟ عجيب است ميفرمايد اگر دو نفر اختلاف كردند براي رفع اختلاف حتماً بايد پيامبر را حكم قرار داده و قول او را بپذيرند.
▫️نپذيرفتن حاكميت دين و رسول خدا مساوق با عدم ايمان است. «فلا و ربك لا يؤمنون حتي يحكموك فيما شجر بينهم ثم لا يجدوا في انفسهم حرجاً مما قضيت ويسلّموا تسليماً» اين آيه منحصر به بحث قضاوت نيست! اگر هم بگوئيم مراد بحث قضاوت است قضاوت يكي از شئون حكومت است و قضاوت بدون حكومت نميشود. اگر در قضاوت فلا و ربك لا يؤمنون هست در حكومت به طريق اولي ميباشد.
▫️آيات مربوط به 1ـ انزال كتب و ارسال رسل. 2ـ آيات تبيين. «لتبيّن للناس». 3ـ آيات اقامه دين و 4ـ آثار اقامه دين و بعد هم آيات مربوط به حاكم دين و اينكه زير بار حكم چه كسي برويم و زير بار چه كسي نرويم.
▫️اين آيات منظومه حكومت ديني را به دست ما ميدهد عجيب اين است كه چرا در طول هزار و چهارصد سال اين امر مهم مورد غفلت قرار گرفته، خصوصاً در صد سال اخير. من در بعضي از صحبتها گفتهام اين ظلم بر امام خميني(رحمة الله علیه) است كه بگوئيم امام بر اساس يك مقبوله عمر بن حنظله انقلاب كرد تا برخي از علماي كم سواد ايراد بگيرند اين مقبوله سند يا دلالتش مخدوش است. اين ايرادها از روي ناداني است.
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
🔹حکومت دینی امر بدیهی قرآنی (بخش دوم)
✔️ بیاناتی از آیت الله فاضل لنکرانی در جمع مسئولین مؤسسه آینده روشن
اساساً من ميگويم اگر كسي بخواهد بگويد امام بر مبناي اجتهاد انقلاب كرد حرفش خطاست! امام بر مبناي يك امر بيّن قرآني انقلاب كرد، قرآن ميگويد وليّ و حاكم بر بشر خداست. «إنّه هو الولي» حاكم بر بشر فقط بايد خدا و رسول او و ائمه اطهار(علیهم السلام) و به ادلهي ولايت فقيه آن كساني باشند كه از ناحيه ائمه تعيين شدهاند و اين يك امر بيّن قرآني و از واضحات قرآن است، يعني كسي كه يك قرائت با تدبر در قرآن داشته باشد ميتواند به اين مسئله برسد. اينطور نبوده که امام يك اجتهادي كرده تا گفته شود مجتهد هم ممكن است خطا كند شايد امام در اجتهادش خطا كرده باشد بعد هم نسبت به حكومت ديني شبهه درست كنيم.
اينكه قرآن ميفرمايد: «و ما ارسلنا من رسولٍ الا ليطاع باذن الله» اين اطاعت در فرض حكومت است، به نحو كبراي كلي ميگويد هر رسولي براي حكومت آمده، منتهي بعضي براي حكومت در يك منطقه كوچك و بعضي بزرگتر آمده تا ميرسد به خاتم انبياء(صلی الله علیه و آله) كه حكومتش جهاني است و خاتم الاوصياء هم به همين اعتبار حكومتش جهاني ميشود.
آيه شريفه «وما ارسلنا من رسول الا ليطاع باذن الله»، اطاعت از خود رسول را ميفرمايد نه اطاعت از خدا، را همينطور آيه شريفه «و من يطع الرسول فقد اطاع الله» يعين اگر رسول دستور داد جنگ كنيد، يا در اينجا مسجد بسازيد، يا اين كار را در جامعه انجام بدهيد بايد از حرف او اطاعت كنيم. آن دستوراتي كه پيامبر از جانب خدا بيان ميكند مستقيم اطاعت خداست اما آنچه اطاعت از رسول است در همين جنبههاي حكومتي و اجتماعي است که پيامبر از جانب خود ولي به اذن خداوند به مردم ميفرمايند.
امروز تبيين ريشههاي قرآني حكومت ديني از ضرورياتي است كه محققان حوزه بايد به آن بپردازند. ما در بحث فقه سياسي سال گذشته، 16 جلسه راجع به ريشه فقهي و قرآني اين جمله امام خميني(رحمة الله علیه) كه فرمود «الاسلام هو الحكومة» صحبت كرديم. امام قبل از پيروزي انقلاب در كتاب البيع خود فرموده: «الاسلام هو الحكومة» بعد ميگويد احكام مطلوبات بالعرض هستند، اصلاً امام چرا ميگويد حكومت اسلامي از احكام اوليه اسلام است؟ مستند فقهي اين چيست؟ مستند فقهي آن همين آياتي است كه به برخي از آنها اشاره كردم.
به اعتقاد بنده همه آيات مربوط به جنگ، در فرض حكومت است، گاهي شبهه ميكنند ميگويند پيغمبر(صلی الله علیه و آله) مدينه آمد اما حكومت تشكيل نداد، ميپرسيم مگر جنگ بدون حكومت مي شود؟ تمام 16 آيه اول سوره برائت كه مربوط به جهاد ابتدائي است همه در فرض حكومت است. جنگ، بدون حكومت امکان ندارد، درست نيست بگوئيم پيامبر مثل يك شهروند معمولي به مردم گفت برويم جنگ، حال هر كس خواست بيايد نخواست نيايد! پيغمبر در همان ده سالي كه در مدينه بوده حكومت كرده است. يك عده ميخواهند اين امر واضح را انكار كنند بگويند پيامبر حكومت نكرده، اين همه جنگها و اين همه آيات مربوط به جنگ كه در قرآن است بدون حكومت نميشود.
ما بايد ببينيم امام خميني چطور شد كه امام شد؟ به نظرم رمز اصلي آن انس و تدبر در قرآن بوده است. امام خيلي با قرآن كار كرده. زماني كه در مورد اسرار نماز بحث ميكردم به مناسبتي کتاب اسرار نماز امام را ديدم در يك جا راجع به يك آيه دو سه صفحه مطالب بديع ديدم كه آن زمان در هيچ تفسيري نديده بودم، بعد از آن دو سه صفحه ميگويد من راجع به اين آيه اينقدر مطلب در ذهنم هست كه اگر بخواهم در خصوص اين آيه چيزي بنويسم يك كتاب ميشود، اين خيلي حرف است! دروغ و مبالغه كه نيست. معلوم مي شود امام خيلي تدبر در قرآن كرده.
ما بايد تلاش كنيم ادله حكومت ديني را از قرآن به دست بياوريم، دين حكومت دارد يا نه؟ برخي ميگويند خدا به پيامبر فرمود «و ما عليك الا البلاغ» وظيفه تو فقط ابلاغ دين است در جواب ميگوييم پس بلاغ به اقامه دين هم واجب است، براي اقامه دين هم بايد حكومت تشكيل داد. اين وظيفه اوليه دين است كه بايد حكومت تشكيل بدهد.
عقيده من اين است هر امامي نسبت به اين مسئله كه حكومت حق ماست تأكيد داشته، ما يك امام را در ميان دوازده امام پيدا نميكنيم كه راجع به حكومت حرف نزده باشد. امام حسن(علیه السلام) به مسجد ميآيد در حضور معاويه به مردم ميگويد اگر بعد از رحلت پيامبر حكومت را كه حق پدرم بود به وي ميداديد الآن وضعتان خيلي خوب شده بود. و به آيه شريفه قرآن استدلال ميفرمايند. ما بايد ريشه حكومت ديني را از آيات قرآن و بيانات ائمه اطهار(علیهم السلام) استخراج و براي مردم بيان كنيم.
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
مرواریدهای بی نشان - ناصر کاوه.pdf
23.42M
🔰انتشار رایگان pdf کتاب تمام رنگی «#مرواریدهای_بینشان»
🇮🇷 بمناسبت هفته دفاع مقدس، «کتاب شهدای زنان» پرافتخار کشورم جمهوری اسلامی، که به دست
#ساواک_شاه
#حزب_بعث_صدام
#استکبارجهانی_آمریکا
#منافقین #کومله #دمکرات و... به شهادت رسیدند...
👌 این کتاب را بخوانید و برای اینکه در ثواب آن شریک باشید، آنرا منتشر کنید....
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
تاریخچه پوشش سر در ایران.pdf
2.58M
💠#مناسبتی
▫️#ارائهکتاب
🔰کتاب: تاریخچه پوشش سر در ایران
▫️تالیف: دکتر سهیلا شهشهانی
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
#توسّل
#طلبهپژوهشگر
#پژوهش
🔴توسل برای حلّ مشکلات علمی:
▫️مرحوم سیّد علی صاحب شرح کبیر، با مهارت فراوانی که در علم فقه و اصول داشت، از علم هیئت بیخبر بود. به این جهت در هنگام نوشتن کتاب «شرح کبیر» در بحث «قبله» که در ارتباط با علم هیئت است، دچار اشکال شد.
▫️از یکی از شاگردان خود که در علم هیئت دارای اطلاعات بود، خواست تا مسائل ضروری مسئله قبله را از علم هیئت به وی بیاموزد؛ تا بحث قبله را به صورت کامل در کتاب «شرح کبیر» بیاورد.
▫️ولی، شاگرد احترام استاد را نگه نداشت و در برابر درخواست استاد چنین گفت: همچنان که ما کتاب به زیر بغل گرفته به خدمت شما میرسیم و تلمّذ میکنیم، شما نیز کتاب به زیر بغل گرفته به منزل بنده تشریف بیاورید، تا مسائل هیئت را فراگیرید!
▫️پاسخ تندِ شاگرد، که استاد انتظار آن را نداشت، سبب شد که او برای حلّ مشکلات علمی خود به امام حسین (علیه السلام) متوسل شود. از این جهت همان شب به حرم مطهّر آن حضرت مشرّف شد و تا صبح به عبادت خداوند پرداخت و از حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) رفع مشکلات علمی خود را درخواست کرد.
▫️بر اثر توسّل او، صبح همان روز، همه مشکلات علمی موردنیاز، برایش روشن شد و بحث قبله را در کتاب «شرح کبیر» به رشته تحریر کشید.
✍برگرفته از کتاب «اسرار موفقیت»، تألیف «سید مرتضی مجتهدی».
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❇️#کانالوارثین
(ارائه مطالب #علمی و#پژوهشی)
#مدرسهعلمیهولیعصرکرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
💠#آموزشروشتحقیق
🔰#مقدمه
بخش اول
🔶تحقیق و پژوهش موجب جوشش و هیات علمی شود و از توقف و رکود علمی جلوگیری می کند.
🔻 بسیاری از اصول و قوانین و نظریات علمی در سایه پژوهش روشن شده و روشن می شوند یا با دفع زوائد و با دقت های پژوهشی ارزشمند شده و رنگروی جدیدی پیدا کردند که با توجه به آن می توان زوایای جدیدی از علم را کشف کرده و دامنه علم را گسترش داد .
🔻طبعاً با توجه به آنچه گفته شد با کمرنگ شدن تحقیق علوم از پویایی خود فاصله گرفته و به تدریج آن علم رو به زوال رفته و از بین میرود .
🔻بر اساس آنچه بیان شد پژوهش در تمام علوم امری لازم است ؛ ضرورت تحقیق در علوم اسلامی (مانند فقه ، اصول ، فلسفه ،کلام، منطق ، عرفان، اخلاق، اقتصاد و ... ) بیش از علوم دیگر احساس می شود.
🔻 دلیل این مطلب آن است که با گذشت ۱۴۰۰ سال از بعثت پیامبر اکرم هنوز بسیاری از برنامه های اسلام تبیین نشده است.
🔻شاهد بر این مدعا عدم ارائه مدلی کارا مبتنی بر فقه و مبانی اخلاقی و جامعه شناختی اسلامی در موضوعات مختلف مثلاً بانکداری اسلامی یا روانشناسی اسلامی و همچنین سایر علوم انسانی دیگری است که مورد نیاز جامعه و تمدن اسلامی است.
ادامه دارد ...
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
به درخواست برخی از دوستان کلیات روش تحقیق #بازنشر می شود