eitaa logo
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
557 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
749 ویدیو
1.3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
e (13) Tarikhe Feqh 86 Alamolhoda_org.MP3
10.58M
#تاریخ_علم_فقه جلسه۱۳ دوره سوم؛ شیخ طوسی (بخش۵): مرحله۳: بازپروری (بخش۳) ۲ ـ علامه حلی (بخش۳) ـ تأثیرات علمی ۳ ـ شهید اوّل (بخش۱) آرشیو/رمضان۸۶ #سید_محمدصادق_علم_الهدی #ادوار_فقه ⏯ @Alamolhoda_org
e (14) Tarikhe Feqh 86 Alamolhoda_org.MP3
8.38M
#تاریخ_علم_فقه جلسه۱۴ دوره سوم؛ شیخ طوسی (بخش۶): مرحله۳: بازپروری (بخش۴) ۳ ـ شهید اول (بخش۲) ـ سنت تحشیه ۴ ـ محقق ثانی ـ فقه صفوی آرشیو/رمضان۸۶ #سید_محمدصادق_علم_الهدی #ادوار_فقه ⏯ @Alamolhoda_org
e (15) Tarikhe Feqh 86 Alamolhoda_org.MP3
11.57M
#تاریخ_علم_فقه جلسه۱۵ دوره سوم؛ شیخ طوسی (بخش۷): ـ ویژگی‌های کلّی فقه دوره طوسی ـ محقّق اردبیلی و مشی انحصاری او ـ اتباع اردبیلی آرشیو/رمضان۸۶ #سید_محمدصادق_علم_الهدی #ادوار_فقه ⏯ @Alamolhoda_org
e (16) Tarikhe Feqh 86 Alamolhoda_org.MP3
10.61M
جلسه۱۶ دوره چهارم؛ اخباریون (بخش۱): ـ عوامل پیدایش و سیطره اخباری‌گری ـ محورهای مهم تفاوت فقه اخباری و اصولی آرشیو/رمضان۸۶ @Alamolhoda_org
e (17) Tarikhe Feqh 86 Alamolhoda_org.MP3
8.87M
#تاریخ_علم_فقه جلسه۱۷ دوره چهارم؛ اخباریون (بخش۲): ـ ملا محمدامین استرابادی که بود؟ ـ معرفّی اخباریون میانه‌رو و تندرو آرشیو/رمضان۸۶ #سید_محمدصادق_علم_الهدی #ادوار_فقه ⏯ @Alamolhoda_org
e (18) Tarikhe Feqh 86 Alamolhoda_org.MP3
10.22M
#تاریخ_علم_فقه جلسه۱۸ دوره چهارم؛ اخباریون (بخش۳): ـ علل فروپاشی اخباریون ـ اقلیت اصولی در عصر اخباری ـ آثار خوب و بد اخباری‌گری آرشیو/رمضان۸۶ #سید_محمدصادق_علم_الهدی #ادوار_فقه ⏯ @Alamolhoda_org
e (19) Tarikhe Feqh 86 Alamolhoda_org.MP3
11.55M
#تاریخ_علم_فقه جلسه۱۹ دوره پنجم؛ وحید بهبهانی (بخش۱): ـ تحولات دوره وحید در فقه و اصول مرحله۱: شاگردان وحید (بخش۱) آرشیو/رمضان۸۶ #سید_محمدصادق_علم_الهدی #ادوار_فقه ⏯ @Alamolhoda_org
e (20) Tarikhe Feqh 86 Alamolhoda_org.MP3
10.85M
#تاریخ_علم_فقه جلسه۲۰ دوره پنجم؛ وحیدبهبهانی(بخش۲): مرحله۱: شاگردان...(بخش۲) ـ فقه جواهری مرحله۲: شیخ انصاری(بخش۱) ـ ابتکارات شیخ آرشیو/رمضان۸۶ #سید_محمدصادق_علم_الهدی #ادوار_فقه ⏯ @Alamolhoda_org
e (21) Tarikhe Feqh 86 Alamolhoda_org.MP3
12.14M
جلسه۲۱ دوره پنجم؛ وحیدبهبهانی(بخش۳): مرحله۲: شیخ انصاری(بخش۲) ـ روش شیخ هادی تهرانی ـ فقهاء مکتب شیخ انصاری (بخش۱) آرشیو/رمضان۸۶ @Alamolhoda_org
e (22) Tarikhe Feqh 86 Alamolhoda_org.MP3
13.87M
#تاریخ_علم_فقه جلسه۲۲ (جلسه آخر) دوره پنجم؛ وحیدبهبهانی(بخش۴): مرحله۲: شیخ انصاری(بخش۳) ـ فقهاء مکتب شیخ(بخش۲) مرحله۳: پسا انقلاب آرشیو/رمضان۸۶ #سید_محمدصادق_علم_الهدی #ادوار_فقه ⏯ @Alamolhoda_org
✅ فرقه از فِرَق منشعب مذهب است. ظهور این فرقه، نتیجه اختلاف در امامت اسماعیل با برادرش حضرت امام موسی بن جعفر الکاظم (علیه‌السلام) بوده است. 🌸 از موعود باوران غیر معتقد به حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) «اسماعیلیه» هستند که به امامت شش امام اول شیعیان اثناعشری معتقد بودند؛ اما پس از امام صادق (علیه‌السّلام) بزرگ‌ترین فرزند او اسماعیل، یا فرزند او محمد را به امامت پذیرفتند و از پذیرش امامت امام موسی کاظم (علیه‌السّلام) خودداری کردند. ⬛️ اسماعیل در زمان حیات پدر گرام‌شان از دنیا رفت؛ با این حال پس از (علیه‌السّلام) گروهی به امامت وی معتقد شدند. 🌸 در روایات آمده است که حضرت صادق (علیه‌السّلام) در تشییع جنازه‌ اسماعیل چندین بار دستور داد جنازه را بر زمین بگذارند و کفن از روی اسماعیل پس می‌زند و به صورتش نگاه می‌کرد تا مردم در وفات وی شک نکنند. 🌸 از این فرقه با نام‌های «سبعیه»، « »، « » و «شش امامی» نیز تعبیر شده است. 🌸 اسماعیلیان در آغاز به دو گروه انشعاب یافتند: خالصه و مبارکیه، چون آنها در مورد سرنوشت امامت پس از اسماعیل اتفاق نظر ندارند. 🔹اسماعیلیه خالصه: این گروه را «واقفه» نیز گویند. اینان چون اسماعیل بن جعفر (علیه السلام) از دنیا رفت، گفتند او نمرده است؛ بلکه از انظار غایب شده است و او همان مهدی موعود (علیه‌السلام) است و روزی بازخواهد گشت. 🔹اسماعیلیه مبارکیه: این گروه، خود به گروه‌هایی دیگر انشعاب یافته است. اینان مرگ اسماعیل بن جعفر (علیه‌السلام) را پذیرفتند و - نوه امام صادق (علیه‌السلام)- را جانشین پدر پنداشتند؛ امّا پس از مرگ محمّد بن اسماعیل، در امامت توقّف نکردند؛ بلکه- بر خلاف باورهای شیعه اثنی عشریه- سلسله امامان را تا امروز تداوم بخشیدند. 🌸 گزیده‌هایی از عقائد اسماعیلیه: 🔺اسماعیلیه قائلند عیسی پسر یوسف نجار بود و سخن قرآن که می‌گوید عیسی پدر نداشت بدین‌معناست که او معلم نداشت. 🔺معنای قیامت، قیام قائم عصر است و آن عبارت از خروج هفتمین امام است. 🔺معاد برگشت هر چیز به اصل خودش از طبایع چهارگانه است. انسان مرکب از جسم و روح است. پس جسم تحلیل رفته و به اصل و طبیعت خود بر می‌گردد، اما روح انسان که همان نفس مدرکه باشد اگر با انجام عبادات صفا پیدا کرده ... به عالم روحانی که از آنجا جدا شده بر می‌گردد ... اما نفس‌هایی که در اثر عدم پیروی از امامان معصوم، از رشد بازمانده‌اند برای همیشه در شکل تناسخ باقی می‌مانند و از جسدها جدا نمی‌شوند. 🔺معنای غسل و باطن آن، تجدید پیمان با امام است، جماع، گفتگو کردن با کسی که آشنایی با ندارد و زنا، آموختن دانش به اوست. 🌸 با بررسی عقائد و عملکرد اسماعیلیه به این نتیجه می‌رسیم که آنان نه تنها از اهل بیت پیامبر (علیهم‌السّلام) فاصله گرفتند بلکه از اسلام خارج شدند و از روی مسامحه از شمرده می‌شوند. 🌸 دلایل زیادی بر فساد عقیده‌ وجود دارد که به بعضی اشاره می‌شود: 🔺همه فرقه‌های اسلام چه شیعه و چه سنی ختم نبوت را، از مسائل ضروری و قطعی اسلام می‌دانند در حالی‌که بعضی از اسماعیلیه قائلند محمد بن اسماعیل از پیامبران اولوالعزم است و شریعت اسلام را نسخ خواهد کرد!! این عقاید نزد شیعه و سنی کفر صریح و آشکار است. 🔺شیعه و سنی روایات زیادی از پیامبر محمد (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) نقل کرده‌اند مبنی بر این‌که او دوازده جانشین دارد. اعتقاد اسماعیلیه به هفت امام با تمام این روایات تنافی دارد. 🔺نام جانشینان دوازده‌گانه‌ پیامبر محمد (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در روایات اهل بیت (علیهم‌السّلام) مشخص و معین است. عقیده‌ اسماعیلیه به امامت اسماعیل یا فرزندش محمد بن اسماعیل، با تمام این روایات مخالفت دارد و ... 🍁متن کامل مقاله👇 http://wikifeqh.ir/اسماعیلیه •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
⚡️ عرضه حدیث بر (علیه‌السلام) 🌸 پدیده و ورود اخبار ساختگی، از همان آغاز و در زمان پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) نشان دهنده نفوذ سود جویان فرصت طلب در صفوف مسلمان است. 🌸 با شناخت این زمینه و مسائلی دیگر چون وجود و ، امامان خود بر تاکید ورزیدند و اصحابشان را به این نکته متوجه کردند که پیش از دریافت حدیث، مجرای آن را بررسی کنند. 🌸 (علیه‌السّلام) می‌فرماید: "هرکس به دین الهی درآید بدون اینکه آن را از شخص صادقی بشنود، خداوند او را تا قیامت دچار حیرت وگمراهی کند". این هشدار را در کنار احادیثی قرار دهید که شیعیان را به سوی اهل بیت (علیه‌السّلام) فرا می‌خواند و آنان را مصداق‌های بارز هدایت و اهل ذکر و درهای علم و راسخان در آن می‌داند. 🌸 عرضه مجموعه‌های متعدد روایی و احادیث متفاوت فراوان بر امام صادق (علیه‌السّلام) نشانگر تشدید این جریان در عصر امام جعفر صادق (علیه‌السّلام) است. 🌸 این عرضه موجب گشت، ساده‌اندیشی از دایره حدیث شیعه رخت بربندد و دست جاعلان از دامان حدیث کوتاه گردد. 🌸 از مهمترین جریانات نادرست این دوره، خط است. مورد بیشترین هجوم از سوی (علیه‌السّلام) و یاران راست‌اندیش ایشان قرار گرفتند؛ به گونه‌ای که نمونه‌های متعددی از آن را در کتاب‌های اصلی رجال و بخصوص رجال کشی در احوال غالیانی چون « » و « » می‌یابیم. که (علیه‌السّلام) از اصحاب خود، اندیشه‌های سرکردگان خط غلو را جویا می‌شود و به رد و انکار آنان می‌پردازد. برای نمونه، امام از « » می‌خواهد که شنیده‌هایش از « » را بازگوید و آنگاه که او گفته‌ها را به پایان می‌برد، امام با قسم جلاله به رد آنها می‌پردازد. در نمونه‌ای دیگر، « » حدیثی مرفوعه را نقل می‌کند که حکایت از عرضه‌ای دیگر دارد؛ راوی، گفته‌های غالیان را که به امام منتسب ساخته‌اند، باور نکرده و آنها را به امام عرضه می‌کند. 🌸 همچنین و افراط غالیان در ، زمینه را برای تردید در احادیث مربوط به این موضوع، فراهم آورد و آنان را ناگزیر از عرضه این احادیث به امام نمود. 🌸 (علیه‌السّلام) برای عالمان بیرون از حوزه شیعی نیز به صورت پیشوایی بزرگ جهت تایید و رد حدیث، جلوه نموده بود و دگراندیشان بر اثر مراوده و گفتگوی علمی با اصحاب ایشان و دیگر شیعیان، شنیده هایشان را برای امام عرضه می‌کردند و پاسخ می‌گرفتند. با توجه به جایز دانستن در نزد شیعه، مجموعه‌های روایی، تدوین و از طریق استنساخ و قرائت، تکثیر و رایج شد. 1⃣ از جمله، اصحاب حضرت علی (علیه‌السّلام) فتواها و قضاوتهای متعدد ایشان را جمع آوری کردند و حضرت آن را به مثابه دستورالعمل حکومتی و اجرایی برای امیران و فرمانداران خود فرستاد. این کتاب را « بن حیان بن ابجر» مشهور به « » به حضور امام صادق (علیه‌السّلام) عرضه می‌کند و امام آن را تایید می‌کند. این کتاب به جهت اشتمال بر قضاوتهایی که بیشتر به احکام دیات مربوط بوده به معروف است و چون در طریق نقل آن شخصی به نام « » وجود دارد که به کتاب ظریف هم نامبردار است.  گرچه بنا به گفته به همان اسم عرضه کننده یعنی عبدالله بن ابجر مشهورتر است. 2⃣کتاب دیگری که بر (علیه‌السّلام) عرضه شده، کتاب بن ابی شعبة مشهور به « » است. عبیدالله از و از اصحاب و خواص امام صادق (علیه‌السّلام) است. او روایتهایی را گرد آورده، سپس بر امام صادق (علیه‌السّلام) عرضه می‌کند. امام آنها را صحیح می‌داند و به هنگام قرائت آن می‌فرماید: اتری لهولاء مثل هذا؛ آیا برای اینان، مانند این هست؟! استحسان امام نسبت به این مجموعه را شیخ نیز نقل کرده است. 🍁مطالعه کامل مقاله👇 http://wikifeqh.ir/عرضه_حدیث_بر_امام_صادق •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
1_16879036.pdf
744.1K
⚫️ شهادت حضرت (علیه السلام) را خدمت حضرت (عجل الله فرجه) و شیعیان تسلیت می گوئیم. 📚بیاد آن که مذهب حق یادگار اوست! 🔹بیانات آیت الله خراسانی (مد ظله العالی) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
🔰شهرت فتوائی ▫️یکی از ظنونی که از اصل حرمت عمل به ظنّ، خارج شده،شهرت فتوایی بین قدمای از فقهاست. 👈شهرت فتوایی عبارت است از:اشتهار فتوی در مسئله‌ای که روایت معتبری در مورد آن وارد نشده. پس به طور مثال اگر قدمای از فقها بر حکمی در موردی اتفاق نظر داشته باشند،در حالیکه ما نصّی از ائمه در آن مورد نداشته باشیم،در این حال بحث است که آیا این شهرت فتوایی حجت است یا نه؟ ظاهر این است که چنین شهرتی حجت است چرا که این شهرت،از وجود نصی معتبر حکایت می کند که به اصحاب شهرت رسیده و به ما نرسیده است تا جائیکه آنان را به فتوا بر طبق آن،وادار کرده است.زیرا بعید است که بزرگان فقه بدون مستند شرعی و دلیل قابل توجه،به چیزی فتوا دهند. منبع:الموجز فی اصول الفقه •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
اصول فقه کاربردی قضایی - جزایی - جلسه 12.mp3
13.28M
💠 (قضایی-جزایی)- جلسه دوازدهم 99 🔶 استاد علیدوست 💠💠💠💠 🔹چکیده نکات : - گفتگو از مسئله 420 - دیه بر عاقله در قتل خطا - نقد کلام محقق خویی در مسئله - گفتگو از آیه 92 سوره مبارکه نساء - رابطه تعلیل و حکمت - مسئله 422 از مبانی تکملة جلد 2 - اصل عدم تفاوت - اصل کفایت بیان 🗓 تاریخ جلسه : 99/03/29 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
مناطره.mp3
24.61M
🎙مناظره کامل استاد رفیعی و آقای حسن آقا میری •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
سلام و احترام، و تعزیت و تسلیت شهادت امام صادق ع، چند فایل موجز جهت بازشناسی شخصیت و سیرت آن حضرت تقدیم می گردد، ضمن مطالعه و ارایه نقطه نظرات، در نشر آن همیاری فرمایید👇👇👇👇
4_5999272909611206700.pdf
143.3K
زمان شناسی دوران صدر اسلام از زمان پیامبر اکرم تا زمان امام صادق علیهما السلام•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
4_6001497990433343292.pdf
420.8K
امام صادق ع در دوران عباسیان •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
4_5999272909611206701.pdf
464.2K
امام صادق در دوره مروانیان •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
4_5999272909611206703.pdf
580K
جریانات سیاسی و فکری و فرقه های معاصر امام صادق ع •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
4_5999272909611206704.pdf
154.9K
سفرهای امام صادق ع •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
4_5999272909611206705.pdf
338.6K
مدرسه علمی و دانشگاه صادقیه •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
4_5999272909611206707.pdf
517.4K
امام صادق و طراحی سبک زندگی شیعه •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
اصول فقه کاربردی قضایی - جزایی - جلسه 13.mp3
11.98M
💠 (قضایی-جزایی)- جلسه سیزدهم 99 🔶 استاد علیدوست 💠💠💠💠 🔹چکیده نکات : - گفتگو از ماده 660 قانون آیین دادرسی مدنی و 640 و 516 از قانون مجازات اسلامی مصوب 1370 - مفهوم وصف 🗓 تاریخ جلسه : 99/03/30 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk