eitaa logo
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
557 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
758 ویدیو
1.3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
virastaran-jozve23.pdf
3.13M
💠 🔰به کلیه عزیزانی که قصد نگارش مقاله علمی دارند، مطالعه این درس نامه پیشنهاد می‌شود. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ❇️ (ارائه مطالب و ) (عج) 🆔@valiasrk
💠 🔶 *️⃣ ادامه بیان نکاتی پیرامون فیش نویسی 8️⃣بهتر است منابع تحقیقتان را نیز کد گذاری کنید مثلا اگر به کتاب منهاج الصالحین آیه الله خویی مراجعه کردیدبرای اینکه این کتاب با منهاج الصالحین آیه الله سیستانی اشتباه نشود بهتر است برای هر یک کدی را انتخاب کنید تا در هنگام مراجعه و ارجاع دهی اشتباهی صورت نگیرد. 9️⃣اگر در طرح تحقیق ، کتابشناسی خوبی انجام شده باشد و منابع تحقیق به درستی انتخاب شوند، می توان بر اساس فهرست منابع که بر اساس حروف الفبا ذکر میشوند هر یک از منابع تحقیق را کد گذاری کرد . 🔟چگونگی درج مشخصات در سند: ✅ در قسمت بالای فیش مشخصات سند نوشته می شود . 🔻مراد از مشخصات سند، همان کدهایی است که مرتبط با مطلب و منبع شماست . 🔻اگر نسبت به یک مطلب دو یا چند فیش نیاز است باید خود فیش ها نیز مانند صفحات یک کتاب شماره گذاری شوند. ❗️باید توجه کرد که در فیش جلد و صفحه منبع نیز یادداشت شود. ✅سپس متنی که از آن منبع مورد نظر است یادداشت می شود . ♦️شیوه نگارش متن فیش بسته به میزان مطلب مورد نظر متفاوت است ؛ الف. اگر متن شما کوتاه است، عین متن در فیش آورده می شود . ب. اگر متن شما زیاد است، در حد یک صفحه، سطر اول متن مورد نظر نوشته می شود و بعد سه نقطه به صورت افقی و زیر هم بگذارید و سپس متن مورد نظر را یادداشت میکند (می‌توانید در فیش سطر مورد نظر را ذکر کنید مثلا سطر 7). در این صورت، هنگام تهیه پیش نویس مقاله، متوجه خواهید شد که مراد از مطلب شما، کدام متن است و ابتدا و انتهای آن کجا قرار دارد. علاوه بر اینکه وقت خود را برای یادداشت فیش تلف نکرده اید. ج. اگر متن شما بسیار زیاد است، فقط کافی است آدرس متن مورد نظر را یادداشت کنید و از یادداشت تمام یا بخشی از متن خودداری کنید و صرفا به ذکر محتوای آن در چند جمله همراه با ذکر سطر مورد نظر در آن سطر بسنده کنید. ✅ نکته اساسی در فیش نویسی بعد از مراحل فوق نگارش تحلیل مختصر محقق از محتوایی است که در فیش گزارش کرده است. ♦️این کار بسیار اهمیت دارد زیرا هم قوه تحلیل محقق را بالا می برد و اجازه نمی دهد که در برابر نوشته دیگران منفعل باشد و هم این که هنگام نوشتن مقاله، محقق می تواند با استفاده از تحلیلهای خود مسئله تحقیقش را در ابعاد گوناگون پرورش دهد. ✳️ نکته ای که در اینجا بسیار مهم است این است که اگر محقق منبع تحقیقی که به آن مراجعه کرده است را در طرح تحقیق خود ثبت نکرده است و به عبارت دیگر تازه به این منبع دست یافته است حتما در انتهای فیش نویسی، مشخصات عمومی و نشر منبع مورد نظر را یادداشت کند تا هنگام تنظیم فهرست منابع، نیازی به رجوع مجدد به کتاب نداشته باشد. ادامه دارد ... ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب و ) (عج) 🆔@valiasrk
💠 «ضرر و خسرانی كه متوجّه مدارس و دانشگاههای ماست، بیشتر، از نظریّه ی تربیتی «اسپنسر» [4] است كه تربیت را سازگار كردن انسان با محیط خود تعریف كرده است. این تعریف، مرده و مكانیكی است و از فلسفه ی «برتری مكانیك» برخاسته است و هر ذهن و روح خلاّق از آن متنفّر است. نتیجه این شده كه مدارس ما از علوم نظری و مكانیكی پر شده است، و از موضوعات ادبیّات و تاریخ و فلسفه و هنر كه به قول خودشان بی فایده است خالی مانده است. . . تربیتی كه فقط علمی باشد محصولش جز ابزار چیزی نیست، شخص را از زیبایی بیگانه می سازد و او را از حكمت جدا می كند. مجموعه آثار شهید مطهری . ج2، ص: 35 ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب و ) (عج) 🆔@valiasrk
بوم ایده پردازی.pdf
3.04M
🔸فایل PDF بوم ایده‌پردازی قابل استفاده برای فرد یاافرادی که قصد طرح ایده های پژوهشی و ارائه آن به نهادها و یا فراخوانهای پژوهشی دارند. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب و ) (عج) 🆔@valiasrk
1_857842962.pdf
2.44M
❇️ جزوه درسی کامل ▫️استاد خردمند ✨مرکز آموزش‌های غیر حضوری ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب و ) (عج) 🆔@valiasrk
🌼مطالعات چند رشته ای (multidisciplinary يا pluridisciplinary) - بخش اول بيشتر فعاليت هاي به اصطلاح "ميان رشته‌اي" از لحاظ مفهومي "ميان رشته‌اي" نيستند، بلکه "چند رشته‌اي" (multidisciplinary يا pluridisciplinary) هستند. مطالعات چند رشته‌اي نسبت به مطالعات ميان رشته‌اي نزديکي بيشتري به رشته‌هاي علمي دارند. مطالعات چند رشته‌اي بر خلاف مطالعات ميان‌ رشته‌اي كه تلفيقي هستند، فزاينده هستند. حتي در موضوع هاي چند رشته‌اي، دانشمندان و محققان هنوز به عنوان محققان يك رشتة علمي با ديدگاه‌هاي مختلف تحقيق مي‌کنند. ارتباط محققان چندرشته اي ممکن است، دوطرفه و قابل جمع باشد؛ اما لزوما متقابل و تعاملي نيست، چرا که "وابستگي ظاهري" و همکاري واقعي يا ارتباط "آشكار" وجود ندارد. رشته‌هاي علمي مشاركت كننده در مطالعات چند رشته‌اي نه تغيير مي‌کنند و نه غني مي‌شوند. نبود "يک قلمرو مشخص" براي تعامل، ارتباطات رشته‌هاي علمي را معني مي‌دهد که احتمالا محدود و ناپايدار هستند. 🔴 دکتر مجید کافی ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب و ) (عج) 🆔@valiasrk
🌼مطالعات چند رشته ای (multidisciplinary يا pluridisciplinary) - بخش دوم در مطالعات چند رشته‌اي، علوم در واقع کمک کننده به يکديگر در شناخت مسأله و حل آن هستند، بدون اين‌كه به حريم يکديگر تجاوز كنند. تحقيق "چند رشته‌اي" اغلب در انجام پروژه‌هاي مساله محور "پاسخی خود انگیخته" است. ويژگي "چند رشته‌اي" این پروژه ها اغلب با "تنوع محض" از رشته‌هاي علمي مشارکت کننده تضمين مي‌شود. به هم پیوستن امکانات و محيط هاي مناسب براي تعويض اطلاعات در رشته‌هاي علمي، عامل هاي کليدي هستند. مطالعات چند رشته‌اي از آن دست مطالعاتي است که طي آن هر يک از دانشمندان و متخصصان رشته‌هاي مختلف، در بررسي و مطالعه يک مساله و موضوع مشترک، از نظرگاه معرفتي و روشي (رشته‌اي) خاص خود تحقيق مي‌کنند. همان گونه که آگسبرگ (2005) مي‌گويد، مطالعة چند رشته‌اي، يک رويکرد تلفيقي ميان رشته‌ها است که هر يک نقش و موقعيت مستقلي دارد و همواره هويت هاي معرفتي و روش رشته‌اي خود را حفظ مي‌کند، ولي فعاليت ها و نتايج تحقيق به مساله و موضوعي معطوف است که رشته‌هاي ديگر در حال بررسي و مطالعه هستند. بنابراين، تحقيقات چند رشته‌اي مي‌توانند به طور مستقل يا در کنار هم و تلفيقي صورت پذيرد. 🔴 دکتر مجید کافی ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب و ) (عج) 🆔@valiasrk
🌼مطالعات چند رشته ای (multidisciplinary يا pluridisciplinary) - بخش سوم محققاني که در يک پروژه يا برنامه چند رشته‌اي به فعاليت مي‌پردازند، ممکن است از نتايج تحقيقي محققان ديگر رشته‌ها نيز اطلاعاتي به دست آوردند، اما در کار تخصصي آنان دخالت نمي‌کنند، ساير محققان نيز در کار آنان دخالتي ندارند. محترم شمردن تخصص در هر رشته، پيش نياز همکاري در گروه‌هاي چند رشته‌اي محسوب مي‌شود (رولاند، 1387). بنابراين، هرگاه در يک دوره آموزشي و يا پروژه پژوهشي، محققان، چشم‌اندازهاي نظري و روشي چندين رشته در تحقيقي يا مرحله‌اي از آن براي فهم و حل مساله‌اي همكار شوند، بدون اينکه هيچ يک از رشته‌ها استقلال روشي و نظري خود را از دست بدهند، آن دوره يا پروژه چند رشته‌اي است. مطالعات چند رشته‌اي ابعاد وسيعي دارد و حوزه‌ها و قلروهاي مختلف دانش از علوم طبيعي، علوم فيزيکي و تجربي گرفته تا علوم انساني، هنر و علوم اجتماعي را دربر مي‌گيرد. 🔴 دکتر مجید کافی ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب و ) (عج) 🆔@valiasrk
202030_1763047408.pdf
1.02M
✨جزوه مبانی درخواستی طلاب و دانشجویان رشته فقه و حقوق این جزوه برای مرور مطالب کتاب مبانی تکمله بسیار مفید است . ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب و ) (عج) 🆔@valiasrk
📣📣📣هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد برگزار می‌کند: 📚 پذیرش دانش‌پژوه (دوره سوم) ✅ارائه بیش از ٣٠ واحد تخصصی دانش اقتصاد توسط اساتید برجسته حوزه و دانشگاه از تهران، قم و مشهد 🔶🔶ویژه طلاب برادر 🔷به‌صورت حضوری 🔰ورودی بهمن ١۴٠٠ ⚠️ظرفیت محدود 🔴مهلت ثبت‌نام: تا ١۵ آذرماه 🔻اولویت‌های ثبت‌نام: ✳️اتمام دروس سطح ٣ ✳️داشتن دیپلم ریاضی ✳️داشتن سوابق پژوهشی 🔰طول دوره: ٢ سال 🎆مزایای دوره: ✅ارائه گواهی رسمی پایان دوره توسط معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان ✅برخورداری از امکانات پژوهشی مناسب ✅پرداخت کمک هزینه تحصیلی ✅بهره‌مندی از راهنمایی و مشاوره اساتید جهت تدوین پروپوزال و پایان‌نامه سطح ٣ ✅فراهم‌سازی انتشار مقالات در مجلات علمی حوزه و دانشگاه ✅واگذاری طرح های پژوهشی به پژوهشگران و حمایت مادی و معنوی از ایشان ✅معرفی پژوهشگران ممتاز به مراکز علمی و پژوهشی حوزوی و دانشگاهی 🔶🔶کسب اطلاعات بیش‌تر راجع به برنامه و سرفصل‌های دوره و ثبت‌نام از طریق: 🌐http://eco.hozehkh.com/ همچنین می‌توانید با شماره ٠۵١٣٢٠٠۵٢٠۶ تماس حاصل نموده و یا به نشانی دفتر هیئت واقع در چهارراه خسروی، کوچه شوکت‌الدوله مدرسه علمیه سلیمانیه طبقه دوم اتاق ٢٠۶ مراجعه نمایید. @eghtesadhozehkh معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان
درخشش ۱۵ دانشمند ایرانی در بین برترین پژوهشگران دنیا 🔹مهراد، مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری: اسامی پژوهشگران پراستناد سال ۲۰۲۱ توسط کلاریویت انالتیکس اعلام شد. این انتخاب مبتنی بر عملکرد استثنایی آنان در یک یا چند رشته علمی است. 🔹ایران در بین ۶ هزار و ۶۰۲ دانشمند دارای ۱۵ دانشمند برجسته است، تعداد ۹ تن از دانشمندان میان رشته‌ای و ۶ دانشمند دیگر در رشته‌های موضوعی جزو دانشمندان یک درصد جهان معرفی شده‌اند. 🔹آمریکا تقریبا ۱/۸ درصد از پژوهشگران خود را از دست داده. در مقابل، چین از سال ۲۰۱۸ میلادی به میزان ۶/۳ درصد بر تعداد پژوهشگران پراستناد خود افزوده. 🔹تعداد پژوهشگران پراستناد بریتانیا ۴۹۲، استرالیا ۳۳۲، آلمان ۳۳۱، هلند ۲۰۷، کانادا ۱۹۶، فرانسه ۱۴۶، اسپانیا ۱۰۹ و سویس ۱۰۲ پژوهشگر است. @Farsna
✅ آیین رونمایی از ۹ جلد کتب اجتهادی و تخصصی دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه 📚 فقه پزشکی: آیت الله محمد قائنی 📚فقه پول: آیت الله محمد تقی شهیدی 📚فقه بورس: آیت الله علی عندلیبی 📚فقه رمزارزها: آیت الله سید محمد رضا مدرسی 📚فقه حقوق و اعتبارات مالی: آیت الله سید محمد رضا مدرسی 📚فقه عقود مستحدثه (۳ جلد): آیت الله حسین شوپایی 📚شخص حقوقی: دفتر فقه معاصر ✅ با سخنرانی آیت الله اعرافی و آیت الله شب زنده دار 🕰 دوشنبه ۸ آذرماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۳:۳۰ مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه 🔗 لینک پخش آنلاین👇 https://www.hawzahnews.com/service/live ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
🔰نکته در تحقیقات علمی (بند) 🔻محقق در نگارش مقاله از بندهای متعددی استفاده میکند. ▫️هربند از جمله‌های گوناگون ساخته می‌شود که عبارتند از: ۱. جمله عنوان؛ ۲. جمله‌های تأییدکننده اصلی (مؤید اصلی) ؛ ۳. جمله‌های تأییدکننده فرعی (مؤید فرعی) ؛ ۴. جمله پایانی. 🔶 نویسنده با استفاده از جمله عنوان و جمله‌های تأییدکننده اصلی و جمله‌های تأییدکننده فرعی به گسترش فکر خود می‌پردازد، 🔸 به عبارت دیگر محقق با جمله‌های تأکیدکننده اصلی و فرعی جمله عنوان را توضیح می‌دهد با تشریح اندیشه خود آن چه را در جمله عنوان مطرح کرده است، اثبات می‌کند. 🔸 پس باید همه جمله‌های تأییدکننده اصلی و فرعی درباره فهماندن فکر و اندیشه و مطلبی باشد که نویسنده در جمله عنوان آورده است. ✅اگر چنین باشد، می‌گوییم این بند (پاراگراف) انسجام دارد. ❎ اگر جمله‌های تأییدکننده اصلی و فرعی درباره فکر و اندیشه اصلی نویسنده نباشد پاراگراف (بند) انسجام ندارد. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
💠 کتابخانه کنگره آمریکا به مدت ده روز کتاب‌های فارسی را گذاشته دوستان خواستن می تونن بهره ببرند کتاب‌های نفیسی توش یافت می شود. برای دوستان بگذارید استفاده کنند. https://www.loc.gov/collections/persian-language-rare-materials/?sb= ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
💠 🔶 *️⃣ ❇️در پایان آموزش فیش نویسی مقاله علمی ، این نکات را متذکر می شویم 1. برای اعتبار تحقیق ، اطلاعاتی را در فیش ثبت کنید که از منابع دست اول تهیه کردید. ۲.ثبت اطلاعات در فیش نویسی به سه صورت است؛ ▫️نقل عین الفاظ، ▫️ثبت محتوا و مضمون ▫️ گاهی نیز در فیش به ثبت آدرس منابع و مطالب اکتفا می شود. ٣. تنها اطلاعاتی باید جمع شود که مرتبط با مسئله اصلی پدر پاسخ به سوالات فرعی تحقیق باشد. ۴. اطلاعات باید به اندازه کافی جمع شود، نه زیاد و نه کم.(از تفصیل زائد اجتناب شود). ۵. در هر فیش تحقیق قسمت های ذیل رکن محسوب میشوند و لذا حتما باید اطلاعات مربوط به آن ثبت شود: عنوان ، مشخصات سند(آدرس و کتاب شناسی منبع)، متن، اظهار نظر شخصی، ۶. در هرفیش فقط یک نوع اطلاعات را باید ثبت کرد. ۷. در هر فیش حتما جایی برای اظهار نظر شخصی باید در نظر گرفته شود . ۸.مطالب فيش را باید خوش خط ، با خودکار مشکی یا آبی و یک رو نوشت و نگران اسراف هم نبود. ۹. نوشته علمی نباید حجم نقل قول های مستقیمش زیاد باشد.(چرا که در این صورت جنبه تألیف خواهد داشت). ۱۰.کاربرد محتوای فیش باید در فیش یادداشت شود. ۱۱. برای سازماندهی فیش ها به سازماندهی سؤالات اصلی و فرعی نیاز است. ۱۲. در پژوهش مطلوب است که محقق، قبل از اقدام به فیش برداری ، ليست کاملی از منابع را تهیه کرده و در صورت لزوم کد گذاری کند. ۱۳. سرنوشت احتمالی یک فیش عبارت است از: حذف فیش، تکمیل فيش و مطالبه تهيه فيش جديد. ۱۴. نباید اصراری به خرید فیش های بازاری داشت. میتوانید برای خود فیش تحقیق طراحی کرده و از آن استفاده کنید. ۱۵. بهتر است مطالب هر فیش را منظم و در پاسخ به یک بخش خاص تهیه کنید و از تهیه فیش به صورت نامنظم و غیر منسجم و غیر مرتبط اجتناب کنید. ۱۶. حتی المقدور فیش ها کوتاه و فشرده باشد ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
کارگاه پژوهشی - انتخاب موضوع.mp3
7.43M
💢فایل صوتی کارگاه پژوهشی که ویژه طلاب پایه های 4 به بعد برگزار شد. ⏰زمان: پنجشنبه 1400/9/4 ؛ ساعت 8صبح با ارائه حجه الاسلام حسنی مسئول محترم پژوهش مدرسه امام حسن عسکری علیه السلام ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
مطالعه با همه محسناتی که دارد ، آفاتی نیز دارد؛ بديهي است كه آگاهي از آفات مطالعه و زدودن آن در مفيدتر ساختن مطالعه و كسب مهارت نويسندگي سهم بسزايي مي تواند داشته باشد. آفات مربوط به مطالعه ( پيش مطالعه، حين مطالعه، پس از مطالعه) در چند عنوان زير بيان مي شود: ❎نبودن علاقه و انگيزه براي مطالعه، زدگي و دلسردي از مطالعه: از خواندن كتاب نامناسب، مطالعۀ بدون تشويق، مطالعۀ گسسته از عمل و نتيجه خارجي و...ناشي مي شود. ❎حيرت و سرگرداني: از عدم برنامه در مطالعه، هضم نكردن صحيح مطالب، رفع نشدن اشكالات، نتيجه نگرفتن از مطالعه و... ناشي مي شود. ❎هرزگي؛ يعني سرزدن به هر كتابي و كتابخانه اي و گشودن آن و خواندن صفحات، ولي به آخر نرساند. اين آفت باعث مي شود كه انسان نتواند روي موضوع يا كتاب خاصي تأمل و توقف و انديشه كند. ❎مريد دربست: گاهي انسان چنان شيفته يك نويسنده و مجذوب يك كتاب مي شود كه مريد در بست مي گردد و اين ممكن است استقلال رأي و قدرت تشخيص و ارزيابي را از انسان بگيرد. ❎غرور: علم در دلهاي نامهذب، تكبّر مي آورد، براي نجات از اين آفات، خوب است انسان راهنماي مطالعه و مربّي داشته باشد و از تجارب افراد آگاه و دلسوز استفاده كند و شرح حال بزرگان خود ساخته را زياد بخواند. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
صد ویژگی یک مقاله علمی پژوهشی خوب.pdf
992.2K
✅ صد ویژگی یک مقاله خوب 🖊 یزدان منصوریان 🔰محتوا ✅اصالت موضوع ✅عنوان ✅چکیده ✅کلیدواژه ✅مقدمه ✅روش‌شناسی ✅یافته‌ها ✅پیشنهادات ✅پیوست‌ها ✅و ‌... ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk
💠 یکی از ویژگی های مطلوب برای یک محصل و محقق داشتن حافظه قوی است از اینرو باید به دنبال تقویت حافظه بود. ❇️اموری که باعث تقویت حافظه می‌شود: ۱، یاد خدا (انجام امور عبادی و تکالیف شرعی به ویژه نماز اول وقت). ۲، خواندن دعا‌هایی که برای تقویت حافظه موثر است، از ائمه اطهار (ع) نقل شده است که از خدا بخواه که عقل تو را قوی بگرداند و از خدا طلب فهم و درک نما. [بحارالانوار، ج. ۱، ص. ۲۲۴ روایت ۱۷ روایت عنوان بصری.]به عنوان نمونه چند دعا که برای تقویت حافظه موثر است را بیان می‌کنیم: ۱ ـ. سوره الرحمن را تا فبای آلاء ربکما تکذبان هر روز بعد از نماز صبح بخواند. ۲ ـ. مرحوم شیخ بهایی در کتاب تهذیب فرموده است؛ به جهت زیادت حافظه این دعا را بخوانید. «الَلِّهُمَ ارْزُقْنی فَهْمَ النَّبِییّنَ وَ حِفْظَ الْمُرْسَلینَ وَ اِلْهامَ الْمَلائِکهَ الْمُقَرّبینَ آمینَ یا رَبَّ الْعالَمینَ.» ۳ ـ. بعد از هر نماز این دعا را بخواند که مجرّب است. «سُبْحانَ مَنْ لا یَعْتَدی عَلی اَهْلِ مَمْلَکَتِهِ سُبْحانَ مَنْ لا یُاخِذُ اَهْلَ الاَرْضِ بِألْوانِ الْعَذابِ سُبْحانَ الرَّئُوفُ الرَّحیم اَللّهُمَّ اجْعَلْ لی فی قَلْبی نُوراً وَ بَصَراً وَ فَهْماً وَ عِلْماً اِنَّکَ عَلی کُلِ شَیءٍ قَدیر.» ۴ ـ. جهت قوت حافظه هر روز ده مرتبه بگوید: «فَفَهَّمْنا‌ها سُلیمْانَ وَ کُلاَّ آتیْنا فَهْماً وَ عِلْماً وَ سَخَّرْنا مَعَ داوُدَ الْجِبالَ مَعَ داوُدَ الْجِبالَ یَسْبَحْنَ وَ الطَّیْرَ وَ آلِهِ اَکْرِمْنی بِالْفَهْمِ وَ الْحْفِظِ وَ الْخَیْرّ یا قاضِیَ الْحاجاتِ وَ صلَّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ اَجْمَعینَ.» ۵ ـ. هر روز صبح قبل از آنکه کسی سخن بگوید این جمله را بخواند. «یا حَیَّ یا قَیَُّومُ فَلا یَفُوتُ شَیءُ عِلْمُهُ وَ لا یَئُودُه.» ۶ ـ. هر روز بعد از نماز نافله صبح بگوید: «اَللَّهُمَّ لا تُنسِنی ما اَقْرَءُ فی یَوْم هذا فَانَّکَ قُلْتَ سَنَفْرَئَکَ فلا تُنسی.» ۷ ـ. در حدیث سلمان فارسی (رضی اللّه عنه) آمده است که رسول خدا (صلی الله و علیه وآله) فرموده است: هر کس آیة‌الکرسی را با زعفران بر کف دست راست خود بنویسد و آن را با زبان بلیسد و هفت بار چنین کند هرگز چیزی را فراموش ننماید. ۸- پنج چیز است که حافظه را زیاد می‌کند و بلغم را از بین می‌برد: ۱ ـ. مسواک کردن، ۲ ـ. روزه گرفتن، ۳ ـ. قرائت قرآن، ۴ ـ. عسل خوردن، ۵ ـ. کندر جویدن. ۹- قبل از مطالعات این جملات را بخوانید. «اَللّهُمَّ اَخْرُجْنی مِنَ الظَّلُماتِ الْوَهْمِ وَ اَکْرِمْنی بِنُورِ الْفَهْمِ الَّلهُمَّ افْتَحْ عَلَینا اَبْوابَ رَحْمَتِکَ وَ انْشُرْ عَلَیْنا خَزائِنَ عُلُومِکَ بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرَّاحِمینَ.» ۱۰- کسی که می‌خواهد حافظه‌اش زیاد شود مسواک کند و روزه بگیرد و قرآن بخواند مخصوصاً آیة الکرسی را، و ناشتا ۲۱ عدد مویز با هسته سرخ بخورد، زیرا جهت فهم و حفظ ذهن مفید خواهد بود. ۱۲- هر روز هفت مثقال مویز ناشتا بخورد و همچنین هر روز با غذا خردل میل نماید. امیرمؤمنان علی (ع) در رابطه با حفظ کردن و خواندن مداوم آیة الکرسی فرمودند: اگر بدانید آیة الکرسی چه اندازه با اهمیت و با ارزش است در هیچ حالی آن‌را ترک نمی‌کنید، برای رفع و از بین بردن مشکلات خود به آیة الکرسی پناه ببرید، اگر مشکلی دارید و یا اگر گرفتارید، اگر بیمارید، اگر تمام در‌های این عالم به روی شما بسته شده است، چرا از آیة الکرسی غافلید؛ با ایمان کامل و اعتقاد به اثر بخوانید و نتیجه بگیرید و بسیار احادیث موجود است که از این آیه با عظمت و اهمیت آن در سفر، تقویت حافظه، نور چشم، رفع ترس و در امان ماندن از بلا و ... یاد کرده‌اند. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
💫استاد فاضل‌ لنکرانی: کشف ضوابط جدید در فقه با جدیت دنبال شود 💫استاد علیدوست: پرداختن به فقه مضاف ضرورتی پر آسیب است ✔️استاد علیدوست: زمانی عالمی که جامع معقول و منقول بود و در تمام ابواب فقهی نظر داشت، حسن محسوب می‌شد، اما امروز دیگر این مسأله مدح و تعریف نمی‌باشد. لذا باید مسائل فقه مضاف بر اساس و مبنای علوم حوزوی شکل گیرد، فردی که می‌خواهد در فقه مضاف پژوهش کند، ابتدا باید در علوم اصول و کلیات ابواب فقهی صاحب نظر باشد. 🔻پرداختن به فقه مضاف را یک ضرورت پر آسیب است؛ نباید در شاخه بندی‌های فقه‌های مضاف، به اضافات تصنعی بپردازیم، بلکه باید این تقسیمات بر اساس مبنا و مسائل کلان فقهی شکل گیرد. باید در زمینه فقه‌های مضاف موضوعی شناسی و مصداق شناسی دقیق صورت گیرد. ✔️استاد فاضل لنکرانی: باید ضابطه‌ای برای گرایش‌ها وضع کنیم که این قضیه موهون نشود. کشف ضوابط جدید در فقه بسیار مهم است که باید با جدیت دنبال شود و در این مجموعه‌های قوی آموزشی و پژوهشی همانند مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) استاد و طلبه باید به دنبال کشف معیارهای مطرح نشده در فقه باشند و این کاری دشوار و زمان بر است که همت بالایی می‌خواهد. 👈 گزارش نشست: https://b2n.ir/a81096 ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
✔️ قاعده فقهی تقدم حق‌الناس بر حق‌الله 🔹 آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی تقدم حق‌الناس بر حق‌‎الله از گزاره‎‌های معروفی است که به مناسبت به‌عنوان قاعده از آن برای استنباط بهره برده می‌‎شود. چه‌بسا این قاعده در نگاه نخست ضروری نیز به نظر برسد، اما مراجعه به کتاب‌‌‌‌های فقهی نشان می‎‌دهد برخی از فقها این قاعده را مورد نقد قرار داده و آن را نپذیرفته‌اند. اهمیت مسئله از یک‎سو و اختلاف بزرگان، انجام پژوهش پیش‌‌‌‌رو را ضروری می‎‌نماید. نوشتار حاضر با روش کتابخانه‌‎ای و به صورت تحلیلی ـ اجتهادی، مسئله را مورد بررسی قرار می‎‌دهد. بررسی ادله تقدم حق‌‎الناس بر حق‎‌الله نشان می‎‌دهد روایات و ادله دیگری که برای اثبات این تقدم ارائه شده، ناکافی است و از طرفی، ادلۀ دال بر تقدم حق‌‎الله بر حق‎‌الناس نیز دلالت کافی برای اثبات این تقدم را ندارد. بنابراین، نمی‌توان قاعده کلی در این باره ارائه کرد؛ چه‌بسا در موردی حق‌الناس بر حق‌الله مقدم باشد و چه‌‌‌‌ بسا حق‌الله بر حق‌الناس تقدم یابد. 🌐 مطالعه مقاله در: http://ijtihadnet.ir/%d9%82%d8%a7%d8%b9%d8%af%d9%87-%d9%81%d9%82%d9%87%db%8c-%d8%aa%d9%82%d8%af%d9%85-%d8%ad%d9%82%e2%80%8c%d8%a7%d9%84%d9%86%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%b1-%d8%ad%d9%82%e2%80%8c%d8%a7%d9%84%d9%84%d9%87-%d9%85/ ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
جزوهردهبندیکنگره (2).pdf
917.1K
💠 کتابداران عزیز و علاقه‌مندان به کتابخانه و کتابداری این جزوه را مطالعه کنند. با تشکر از حجه الاسلام احمد کندری ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
💠 🔰بررسی ضرورت تحصیل و پژوهش در علم اصول و غایت مترتب بر آن ✳️با ارائه استاد حجه الاسلام محمد حسنی 🕖 چهارشنبه ۱۰ آذر ماه ساعت۷ 🕌مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها عج ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
مراسم رونمایی سامانه انتشارات حوزه علمیه خراسان و نمایشگاه کتاب سامانه انتشارات حوزه علمیه خراسان و نمایشگاه کتاب از امروز به همت معاونت پژوهش، با همكاري دفتر فناوري اطلاعات اين حوزه رونمایی و معرفي شد. 🎞مشاهده گزارش تصویری در لینک زیر👇 https://www.hozehkh.com/photogalleryWhite?entryID=41663 •┈┈•••🔆•••┈┈• 🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 📚 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🔎 @howzehpajohesh
📣 📣 سامانه انتشارات حوزه علمیه خراسان رونمايي شد سامانه انتشارات حوزه علمیه خراسان و نمایشگاه دائمی کتاب از امروز به همت معاونت پژوهش، با همكاري دفتر فناوري اطلاعات اين حوزه رونمایی و معرفي شد. هادي حصاري، مدير انتشارات حوزه علميه خراسان در اين مراسم كه در محل اتاق جلسات مركز مديريت حوزه علميه خراسان برگزار شد، با اشاره به فعاليت رسمي انتشارات حوزه علمیه خراسان از سال 97 ، عرضه 53 كتاب و حدود 73 مجلد منتشر شده را از نتايج اين اقدام خواند و يادآور شد كه 30 اثر آماده چاپ است. ✅ادامه خبر در لینک زیر: 👇👇 https://www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=41660 •┈┈•••🔅•••┈┈• 🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 🔎 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 📚 @howzehpajohesh
معرفی سامانه انتشارات و نمایشگاه دائمی کتاب حوزه علمیه خراسان حجت الاسلام سيد محسن ميرزاده در گفت و گو با خبرگزاري حوزه علميه خراسان به برخی از ویژگی های سامانه انتشارات و نمایشگاه دائمی کتاب اين حوزه كه امروز در محل اتاق جلسات مركز مديريت حوزه علميه خراسان رونمايي شد، پرداخت و گفت: اين سامانه به آدرس https://book.hozehkh.com به منظور تهیه و توزیع منابع علمی آموزشی و پژوهشی مورد نیاز حوزویان و تسهیل تأمین کتب درسی، کمک درسی و مطالعاتی مورد نیاز حوزویان و دانش پژوهان راه اندازی شده است. 📣اطلاع بیشتر در لینک خبر: 👇 https://www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=41661 •┈┈•••🔅•••┈┈• 🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 🔎 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 📚 @howzehpajohesh
💠 🔰بررسی ضرورت تحصیل و پژوهش در علم اصول و غایت مترتب بر آن ✳️با ارائه استاد حجه الاسلام محمد حسنی 🕖 چهارشنبه ۱۰ آذر ماه ساعت۷ 🕌مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها عج ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk
🔶 استنباط هر حكم فقهي مبتني بر يك يا چند قاعده اصولي است. برای توضیح این تعریف بهتر است به مثال زیر توجه کنیم: همه می‌دانیم که نماز در دین اسلام یکی از واجبات است و آیات فراوانی از قرآن بر وجوب آن دلالت می‌کند. یکی از این آیات، آیه شریفه ۴۳ از سوره بقره است، که می ‌فرماید: «و اقیموا الصلاه» یعنی نماز را بپای دارید، دلالت این آیه بر وجوب نماز، به اثبات دو اصل اساسی از علم اصول مبتنی است: الف) اثبات این که صیغه امر(اقیموا) ظهور در وجوب دارد. ب) اثبات این که ظواهر قرآن نسبت به غیر معصومین(ع) نیز حجت است و دیگران نیز حق دارند به ظواهر قرآن مراجعه نموده و از آنها حکم شرعی را استخراج کنند. كسي که بخواهد فتوی به وجوب نماز دهد نخست باید در علم اصول فقه، این دو مساله را بررسی نموده و بپذیرد که اولاٌ امر، ظهور در وجوب دارد و ثانیاٌ ظواهر قرآن در حق همگان حجت است. به دنبال پذیرش این دو اصل، می‌ تواند حکم شرعی را از آیه مورد نظر استفاده کند. 👌 از اين رو در تعريف علم اصول گفته اند: اصول الفقه هی القواعد الممهده لاستنباط الاحکام الشرعیه الفرعیه من ادلتها اين تعريف حاوی نکاتی است که به آنها اشاره می‌شود: ١- معنای کلمه «القواعد» در تعریف «القواعد» این کلمه نشان می‌دهد که در علم اصول از مسائل جزئی بحث نمی‌شود. بلکه قواعد کلی که بر مصادیق خودش منطبق است، مورد بررسی قرار می‌گیرند. ٢- معنای «الممهده لاستنباط الاحکام الشرعیه» بدین وسیله قواعد ادبیات عرب و منطق و ... از تعریف اصول فقه خارج می‌گردد. زیرا که این قواعد به منظور استنباط احکام شرعی تهیه و تمهید نشده‌اند. ٣- معنای «استنباط» در توضيح «استنباط» بايد گفت: استفاده احکام شرعی گاهی از باب استنباط است و گاهی از باب تطبیق، یعنی تطبیق مضامین احکام بر مصادیق آنها، اصول فقه قواعد کلی است که جهت استنباط آماده شده نه تطبیق، که با این قید قواعد فقهیه از قبیل قاعده ید، قاعده سوق مسلمین و ... از تعریف اصول خارج می‌گردد. ٤- معنای «الشرعیه» با این قید احکام غیر شرعی خارج می‌شود از قبیل احکام عقلی مثل امتناع اجتماع نقیضین و قوانین کشورهای دنیا که بر اساس شریعت مبتنی نبوده بلکه بر اساس مصالحی که خود تشخیص داده‌اند، وضع شده مثل قوانین راهنمایی و رانندگی. ٥- معنای «الفرعیه» با این کلمه، احکام عقیدتی و اصول دین مثل وجوب معرفت خداوند از تعریف اصول خارج می‌ شود زیرا بحث از این احکام در علم کلام صورت می‌گیرد. ٦- معنای «من ادلتها» با این قید علم مقلد به احکام شرعی خارج می‌شود زیرا علم مقلد به احکام شرعی به خاطر عدم کارشناس بودن وی، با مراجعه به ادله احکام حاصل نمی ‌شود بلکه با مراجعه به رساله عملیه مجتهد، احکام شرعی را به دست می‌ آورد. 👌 مباحث علم اصول دانشمندان قديم ، مباحث علم اصول را به دو بخش الفاظ و غیر الفاظ تقسيم ميكردند اما علماي متأخّران، به چهار بخش الفاظ، ملازمات عقلی، حجّت و اصول عملی تقسیم کرده‌اند. در تقسیم‌بندی دوم، در بخش الفاظ، از‌ مدلول و ظاهر الفاظ مانند ظهور صیغه امر در وجوب و ظهور صیغه نهی در حرمت و در ملازمات عقلی- که خود به مستقلّات عقلی و غیر مستقلّات عقلی تقسیم می‌شود- از لوازم ذاتی احکام مانند ملازمه میان حکم عقل و شرع بحث می‌شود. همچنین در بخش حجّت که مهم‌ترین مباحث علم اصول است از حجیّت مانند حجیّت خبر واحد و در بخش اصول عملی، از اصولی که مجتهد به هنگام نداشتن دلیل اجتهادی بدان رجوع می‌کند مانند اصل برائت و استصحاب بحث می‌شود. ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ❇️ (ارائه مطالب‌ و) (عج) 🆔@valiasrk