#علم_اصول
#نوسازی_علم_اصول
#آیه_الله_سیستانی
✅ نوسازی علم اصول در اندیشه آیت الله سیستانی
🖋 #حمیدرضا_تمدن
اگر کسی مدتی با تقریرات گوناگون دروس آیت الله سیستانی کار کرده و آنها را مطالعه کرده باشد متوجه ویژگی مشترکی در آنها می شود که عبارت است از تلاش در وارد کردن مباحث فراموش شده یا جدید به اصول فقه. به عنوان نمونه:
۱.یکی از مباحث مورد توجه ایشان در مواجهه با روایات، تفاوت میان مقام افتا و تعلیم در خطابات صادر شده از پیامبر و امامان علیهم السلام است که کمتر به آن توجه شده است.
۲. مورد دیگر توجه به شأن ولایی امامان است که این مورد در نگاه آیت الله سیستانی یکی از ابزارهای حل تعارض میان روایات نیز به شمار می رود.
۳. توجه به اهداف شریعت.(حال این که چقدر در استباطات خود به آن پایبند بوده اند خود بحث دیگری است)
همین امر موجب نگاه متفاوت ایشان به بررسی روایات و غلبه اهمیت مضمون بر سند نیز شده است. همان چیزی که آیت الله سند آن را اصول القانون نام گذاری کرده و روش فقیهان متقدم امامیه نیز بر همین اساس بوده است که بعدها در مکتب حله به فراموشی سپرده شد و روش استنباطی حضرت آیت الله خویی(ره) نیز بر این فاصله افزود.
۴. نگاه قانونی به فقه(طرح نظریه اعتبار قانونی و تلاش در ارائه خوانشی جدید به جای نظام عبد و مولا)
۵. استفاده از علوم جدید در اصول و فقه: برخی از نو آوریهای ایشان و استفاده از علومی همچون روانشناسی، زبان شناسی، انسان شناسی، تاریخ و... در مبحث وضع، تعادل و تراجیح (تعارض ادله) و... قابل پیجویی است.
۶. به چالش کشیدن دوگانه قطع و ظن از طریق توجه به عنصر اطمینان.(در همین راستا ایشان تفاسیر رایج از مفاهیمی همچون علم یا ظن را نادرست می داند که متأثر از ورود فلسفه به جهان اسلام است.)
۷. به کارگیری نظریه احتمال در مبحث اجماع، شهرت و تواتر
۸. اما آخرین نکته که این یادداشت را بیشتر جهت توجه دادن محققان حوزوی و دانشگاهی نسبت به آن نوشته ام عبارت است از توجه ایشان به ارائه اصول فقه جدید و کارآمد و عدم اکتفا به مباحث سنتی. به این عبارات بسیار مهم ایشان توجه کنید که در آن بر ضرورت به روز ساختن علم اصول با توجه به شرایط زمانه از طریق به کار گرفتن علوم گوناگون همچون جامعه شناسی و روان شناسی تاکید کرده اند:
الدور الثالث
وهو عبارة عن المرحلة الفعلية التي نعيشها .
بيان ذلك : أن الفترة التي نعيشها الان بمقتضى العوامل الاقتصادية والسياسية تمثل الصراع الحاد بين الثقافة الإسلامية والثقافات الأخرى على مختلف الأصعدة، فلا بد من تطوير علم الأصول وصياغته بالمستوى المناسب للوضع الحضاري المعاش . وقد ركزنا في بحوثنا على بعض الشذرات الفكرية التي تلتقي مع حركة التطوير لعلم الاصول من خلال الاستفادة من العلوم المختلفة قديمها وحديثها كالفلسفة وعلم القانون وعلم النفس وعلم الاجتماع ومن خلال محاولة التجديد على مستوى المنهجية وعلى مستوى النظريات الكبروية استمداداً من كلمات الأعلام (قدهم) في عدة حقول .(الرافد، ص۱۸-۱۷)
ای کاش حوزه نجف اشرف اندکی در مباحث علمی نیز همچون مباحث اقتصادی(شهریه و...) به ایشان و افکارشان توجه داشتند و قدری به طرح مباحث علوم انسانی جدید خصوصا در دروس خارج اهتمام بورزند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️ @valiasrk
4_806708773606392463.pdf
3.36M
معرفی 200 #پایان_نامه حوزه علمیه خواهران همراه با چکیده
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
4_811623023646867569.pdf
2.1M
لیست 1900 #پایان_نامه با موضوع " #علوم_حدیث " تقدیم کاربران محترم می گردد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
کتاب پُلی است برای حل مشکلات و راهی به مکان بهتر ...
#به_کتابخوانی_کمک_کنیم
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
📰 تفاوت افراد موفق و ناموفق در چیست؟
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
4_5778515477542208813.docx
335K
🌼مشخصات بیش از ۲۰۰۰ #پایان_نامه قرآنی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
4_5967301778650170862.pdf
1.29M
🌼 #پایان_نامه
📚 #پایان_نامه های کار شده حوزوی با موضوع #کلام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
4_5967301778650170861.pdf
560K
🌼 #پایان_نامه
📚 پایان نامه های کار شده حوزوی با موضوع #الهیات
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
4_5990264112628629637.xls
204.3K
لیست 770 عنوان پایان نامه کارشده حوزه و دانشگاه با موضوع فلسفه با فرمت اکسل
#پایان_نامه
#فلسفه
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
دانلود رایگان مقاله #علمی_پژوهشی
💫⭐🌟
📕 عنوان مقاله:
نقد دیدگاه تفسیری قرضاوی با تاکید بر تفسیر آیات حرمت غناء و موسیقی
👥نویسندگان:
محمدصادق يوسفی مقدم
💾فرمت فایل: PDF
📚 مشخصات مقاله:
سطح مقاله: علمی پژوهشی؛ سال انتشار: ۱۳۹۶؛ نویسندگان: محمدصادق یوسفی مقدم؛ موضوع: دیدگاه یوسف قرضاوی پیرامون حرمت غناء ؛ تعداد صفحات: ۱۶؛ فرمت فایل: PDF؛ حوزه تخصصی مقاله: علوم قرآن و حدیث ؛ واژگان کلیدی: آیات الاحکام ؛ تفسیر فقهی ؛ غناء ؛ یوسف قرضاوی ؛ مرجع دانلود: معارف نت | پایگاه مقالات علوم قرآن و حدیث
💡لینک دانلود:
http://maarefnet.ir/?p=4864
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
📝 مقالهای برای موضوعام نیست! چرا؟!
#بخوانید☝️
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
📝 ساختار کلی یک مقاله ی پژوهشی:
عنوان
⬇
چکیده
⬇
مقدمه
⬇
بیان مساله
⬇
مبانی نظری(چهارچوب)
⬇
فرضیه (ها)پرسش(ها)
⬇
روش شناسی
⬇
یافته ها و نتایج
⬇
بحث و نتیجه گیری
⬇
منابع
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#اینفوگرافیک
📖 فصل بندی #پایان_نامه
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
✅ مقایسه #فرایند_کلان_اجتهاد برخی فقیهان معاصر
▫️استاد سید مهدی #موسوی
🔹روش اول: محقق #خویی
۱- مسألهای به او عرضه میشود
۲- تأسیس اصل با مذاق شریعت (مانند فرضیه در علوم طبیعی)
۳- بررسی اقوال
۴- بررسی روایات
🔹روش دوم: #شیخ_انصاری، شهید صدر، مرحوم شاهرودی
۱- مسأله
۲- اقوال
۳- اصل
۴- روایات
🔹روش سوم: مرحوم #بروجردی، #امام، #رهبری، آیت الله شبیری
۱- مسأله
۲- تاریخچه
۳- مراجعه به خود مصادر اصلی و حتی اختلاف نسخ، برخلاف دو روش قبلی
۴- اقوال، برخلاف دو روش
🔹روش چهارم: شهید #صدر در اقتصادنا
۱- فقیه میرود مسائل مهم جامعه را میآورد.
۲- بررسی پاسخ مکاتب مختلف
۳- ارزیابی درونی آنها
۴- عرضه مسأله به کل فقه
۵- به کارگیری کل فقه و ادله برای طراحی یک نظریه کلان در آن موضوع، به عنوان یک چارچوب نظری
۶- صورتبندی نظریه اسلام در یک مسأله خاص مانند ربا
۷- بررسی فروع آن مسأله
به این فقه، فقه النظریه گفته میشود، شهید صدر در المدرسة القرآنیه این روش را توضیح داده است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
✅ از روششناسی #تعلیمی تا روششناسی #تحقیقی
🔹آثار علمی موجود پیرامون روششناسی اجتهاد را میتوان از یک منظر به دو گونه تقسیم کرد: روششناسی تعلیمی (آموزشی) و روششناسی تحقیقی (پژوهشی).
🔹روششناسی #تعلیمی (آموزشی)، با هدف آموزش روش استنباط فقهی به عموم طلاب انجام میشود. این روششناسی گاه به روشهای مشترک بین مجتهدان توجه دارد (توصیفی عام) و نیز در برخی موارد تکنیکهای خرده فرایندها مانند روش دقیق گردآوری اقوال (مثل اینکه برای به دست آوردن اقوال، کدام کتب اهل سنت و شیعه را باید جستجو کرد؟) را نیز در بر میگیرد.
🔹روششناسی #تحقیقی (پژوهشی) با هدف درک روش خاص اجتهاد بزرگان مکتب قم و نجف و مقایسه آنها با یکدیگر انجام میگیرد؛ مانند بررسی روش اجتهاد امام خمینی و آیت الله خویی (توصیفی خاص).
همچنین آثاری نیز که رویکرد تجویزی دارند و ایدههای جدیدی را برای چگونگی اجتهاد ارائه میدهند، در این دسته جای میگیرند، مانند تاکید برخی اساتید برای استفاده از مقاصد یقینی شریعت در موضوعات نوپیدا (تجویزی).
🔹از نمونه آثار روششناسی تعلیمی میتوان به این موارد اشاره کرد:
کتاب درس خارج و گامهای اجتهاد استاد مبلغی، الگوریتم اجتهاد استاد واسطی، روش حل مسئله فقهی استاد درایتی، الگوریتم اجتهاد استاد جلالی و روششناسی کاربردی استاد سیدمحمدرضا واعظی.
🔹از نمونه آثار روششناسی تحقیقی نیز میتوان به کتاب مکتب فقهی امام خمینی (سعید ضیاییفر) و کتاب درآمدی بر مکتب فقهی قم و نجف (حسین ایزدی) اشاره کرد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🆔️ @valiasrk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
واقعا چرااااااا؟؟؟؟!!!!
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
✍🏻 #ارزیابی_مسأله_تحقیق
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#معرفی_سایت📚
🔹 کار بر روی فرمت های مختلف Pdf (آنلاین)
✅ ilovepdf.com
اگر شما هم با اسناد و فایلهای PDF زیادی سر و کار دارید حتما از این سایت دیدن نمایید.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#آیات_الاحکام
#استاد_علیدوست
#درس_گفتار_فقهی
🔻درس گفتار آیات الاحکام
🔹استاد معظم آیت الله علیدوست (زیدعزه)
✔️شروع درس: شنبه 4 مرداد
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
فقه سیاسی - جلسه 21.mp3
14.22M
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#صوت_درس
💠 خارج فقه_سیاسی - جلسه بیست و یکم سال تحصیلی 97-98
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
- مسأله دوم
- نقد، بررسی و تحقیق
تاریخ جلسه: 97/12/22
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#فقه_جزایی
#حقوق_جزا
💢 اعدام شارب خمر در ترازوی شرع و عدالت
✔️ دیدگاه و نظر/ حسین سلیمانی:
🔹 اعدام یک مرتکب بزه شرب خمر در مشهد در فضای رسانهای توجه صاحبنظران و شهروندان عادی را جلب کرده است.
🔹 این حکم به استناد ماده ۱۳۶ قانون مجازات اسلامی صادر شده است که مقرر میدارد: «هرگاه کسی سه بار مرتکب یک نوع جرم موجب حد شود و هر بار حد آن جرم بر او جاری گردد، حد وی در مرتبه چهارم اعدام است».
🔹مرتکب فوق پیشتر پنج بار برای شرب خمر به تحمل هشتاد ضربه تازیانه محکوم شده و در بار آخر، وی به استناد ماده فوق به اعدام محکوم شده است.
🔹هرچند دسترسی به جزئیات این پروندهها عادتا ممکن نیست اما براساس اطلاعاتی که از پرونده درز پیدا کرده، به نظر میرسد قاضی میتواند از خود دفاع کند که «وفق قانون مجازات اسلامی» حکم را صادر کرده است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#فقه_جزایی
#حقوق_جزایی
💢 حکم فقهی تکرار شرب خمر اعدام است
✔️ اساتید: مقتدایی و فاضل لنکرانی تصریح کردند🔻
🔹 در روزهای اخیر، اعدام فردی در زندان مرکزی مشهد به جرم نوشیدن چندباره مشروبات الکلی، واکنشهای زیادی در فضای مجازی به دنبال داشت.
🔹 استاد مرتضی مقتدایی، رئیس سابق شورای عالی حوزههای علمیه قم و عضو جامعه مدرسین در پاسخ به این سوال که “در چه صورت حد فقهی شرب خمر اعدام است؟” گفت: اعدام در اثر تکرار است؛ نه اینکه حد شرب خمر اعدام باشد. حد شرب خمر ۸۰ ضربه شلاق است. اما اگر کسی حد خورد و مجدد همان گناه را مرتکب شد، تکرار آن اعدام دارد.
🔹 استاد محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در پاسخ به سوالی در مورد حدّ تکرار شرب خمر، گفت: از نظر فقهاء حکم این است که اگر کسی برای بار سوم گناه کبیره مرتکب شد و در این سه بار استحقاق حد پیدا کرد و حد هم بر او جاری شد، بار چهارم باید اعدام شود. در مورد همه گناهان کبیره همین طور است.
ادامه مطلب👈 https://b2n.ir/123245
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#آشنایی_با_بزرگان_علم_اصول
💢 فقیهی از خاندان فقاهت
✔️ به مناسبت ایام سالگرد آیتالله #سید_کاظم_اخوان_مرعشی/ حسن طالبیان شریف:
🔹 مرحوم آیتالله سید کاظم اخوان مرعشی به همراه اخوی خود ابتدا قصد داشتند پزشک شوند و آماده رفتن به آلمان بودند و چون گذرنامه آنها تا ۱۵ روز طول میکشید، چند روزی گفتند، درس حوزه بخوانیم، در این چند روز درسهای طلبگی را با هم مباحثه میکردند که آیتالله سید شهابالدین مرعشی نجفی آنها را در حال مباحثه میبیند. از نام آنها سؤال میکند، میگویند: فرزندان آقا سید محمدرضا مرعشی رفسنجانی هستیم و ایشان نیز که شاگرد پدرشان بوده، آنها را احترام کرده و تشویق مینماید به طلبگی و عبا و عمامه برای آنها تهیه نموده آنها را رسماً معمم مینماید و به این ترتیب، طلبه میشوند.
🔹 تأثیرگذارترین استاد خارج ایشان در قم آیتالله بروجردی بوده است. آیتالله مرعشی، در درس خارج خود با عظمت بسیار از ایشان تجلیل مینمودند و ایشان را در ۲۰۰ سال اخیر بهجز بر شیخ انصاری، بر همه فقهاء مقدم دانسته و بینظیر میشمردند.
🔹 آیتالله حاج سید کاظم اخوان مرعشی پس از چند سال تحصیل جدی در فقه و اصول به درجه اجتهاد رسید. یک روز با آیتالله سید محمدتقی خوانساری بحث علمی کردند و فردای آن روز، پاکتی برای ایشان از طرف آیتالله خوانساری فرستاده شد. ابتدا گمان کردند پاکت شهریه است ولی وقتی داخل آن را باز کردند،دیدند اجازه اجتهاد کتبی است که استادشان آیتالله خوانساری برای او فرستاده است.
🔹 ایشان خود را مجتهد اعلم عصر میدانست و با بزرگانی زیادی مباحثه کرده بود. از جمله با آیتالله خویی. میفرمود: “با ایشان بسیار بحث علمی کردم. ایشان در اصول، استاد دیده بود ولی در فقه کاش بیشتر کار میکرد و استاد میدید.
تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/376928
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
💢 اولین جشنواره «طراحی سؤالات فقهی فضای مجازی» فراخوان شد
✔️ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی، اولین جشنواره حوزوی-دانشگاهی خود را با موضوع «طراحی سوالات فقهی فضای مجازی» برگزار میکند.
🔹 محدودیتی در تعداد سوالات نیست و با طرح یک سوال فقهی نیز میتوان در جشنواره شرکت کرد. طراحان «بیشترین» و «بهترین» سؤالات، برگزیدگان این جشنواره خواهند بود. سؤالات باید به صورت متن ارائه شود و از برگزیدگان در پروژه «نظام موضوعات و مسائل فضای مجازی» دعوت به عمل خواهد آمد.
🔹 سؤالات فقهی درباره موضوعاتی نظیر هوش مصنوعی، زنجیره بلوکی (Blockchain)، رمز ارز (cryptocurrency)، بازیهای رایانهای، شبکههای اجتماعی، اینترنت اشیا (IOT)، کلان داده، فضای ابری، سیستم عامل، کسب و کار اینترنتی، محتوای متنی و محتوای صوتی از جمله محورهای این جشنواره محسوب میشود.
اطلاعات تکمیلی👈 https://b2n.ir/633571
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk
#سخن_بزرگان_فقاهت
#آیه_الله_محمد_جواد_فاضل_لنکرانی
💢 احکام اسلام تاریخمند نیست/ ما حق نداریم مقاصد را حاکم بر متون کنیم/ نسل امروز از ارزش اجتهاد بیخبر است
✔️ استاد آیه الله محمد جواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع):
🔹 یک مغالطهای در این چند دههی اخیر از سوی افرادی که میخواهند دین را از اعتبار ساقط کنند صورت گرفته و تفکیک کردهاند بین دین و برداشت از دین، بین قرآن و برداشت از قرآن، بین روایات و برداشت از روایات. نتیجهاش این میشود که بگوییم هر کسی میتواند حق هر برداشتی از متون دینی را داشته باشد.
🔹 متأسفانه نسل امروز ما از اجتهاد بیخبر است و اصلاً به ارزش اجتهاد آگاه نیست. فکر میکند مرجع تقلید جدید از روی رساله مرجع تقلید دیگر رسالهای مینویسد و مرجع تقلید میشود، نه! اجتهاد خیلی زیبایی، دقّت و ظرافت دارد.
🔹 برخی از روشنفکران ادعا میکنند احکامی که در قرآن آمده تاریخمند است و مربوط به همان عصر شارع و زمان نزول و در نهایت تا پایان عصر ائمه حدود ۲۶۰ سال است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها
🆔️@valiasrk