eitaa logo
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
556 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
750 ویدیو
1.3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📣📣 💻 نویسی 🎙«استاد مدعو»: حجت الاسلام و المسلمین رجایی پور «باموضوع »: تبیین روش انتخاب موضوع برای نگارش مقاله و پایان نامه با توجه به فرایند مسئله یابی 💻 «مکان کارگاه»: در بستر فضای مجازی از طریق سامانه lms ۲به نشانی: https://goharshad.lms2.hozehkh.com/ws/wd8ihrfaklc 📆 «زمان کارگاه»:چهارشنبه مورخ۱۳۹۹/۱۲/۱۳ ⏰ ساعت 9 صبح ☑️ واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد لینک کانال اختصاصی واحد پژوهش مدرسه مسجد گوهرشاد http//eitaa.com/pazhouheshgouharshad 🇮🇷⚪️⚪️⚪️⚪️🇮🇷🇮🇷⚪️⚪️⚪️📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f ╔═🦋🌸════╗ @howzehpajohesh ╚════🌼🦋
لینک کارگاه در بستر فضای مجازی از طریق سامانه lms ۲به نشانی: https://goharshad.lms2.hozehkh.com/ws/wd8ihrfaklc با تشکر از آقای صاحب زمانی عزیز بابت طراحی و ارائه پوستر کارگاه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️پذیرش محتوای مورد پذیرش استاد خسروپناه توسط عضو ارشد نشست اساتید آیه الله علوی بروجردی 🔻استاد علوی بروجردی هیچ وقت برای آموختن و اعتراف به اشتباه دیر نیست 🎬 تیزر گفت‌وگوی علمی حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه و استاد علوی بروجردی 🔻استاد علوی بروجردی از اساتید حوزه علمیه قم در گفت‌وگویی مطالبی پیرامون اقتصاد اسلامی مطرح کرده بود که واکنش‌هایی در حوزه علمیه داشت که از جمله حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه از اساتید حوزه بود که سخنان استاد علوی بروجردی را رد و از وی درخواست گفت‌وگو و مناظره علمی نموده بود که در چند روز اخیر این گفت و گوی علمی بین این دو استاد حوزه برگزار گردید. ‌ 📄 متن گفت‌وگوی علمی حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه و استاد علوی بروجردی 📹 فیلم کامل این گفت‌وگو ♨️اخبار داغ روحانیت ♨️ @khabarehowzeh 📱 http://instagram.com/khabarehowzeh
فراخوان شانزدهم_آسیبهاوفرصتها.mp3
6.35M
🔖 ‌موضوع: شانزدهمین فراخوان آثار پژوهشی ( از آسیب ها تا فرصت ها ) 🎤 مدرس : حجت الاسلام و المسلمین جواد معین ( زید عزه ) 🕰زمان تقریبی ؛ ۲۷دقیقه 📌 برگزار کنندگان ؛ ✅واحد پژوهش مدرسه علمیه امام خمینی ره کوهسرخ ✅واحد پژوهش مدرسه علمیه امام صادق علیه السلام بردسکن ✅واحد پژوهش مدرسه علمیه امام صادق علیه السلام کاشمر ✅واحد پژوهش مدرسه علمیه حاج شیخ کاشمر •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f ╔═🦋🌸════╗ @howzehpajohesh ╚════🌼🦋═╝
مروری بر محورهای اصلی کتاب _علم دینی از چیستی تا چگونگی.pdf
989.9K
▫️فایل مقاله " مروری بر محورهای اصلی کتاب « علم دینی ؛ از چیستی تا چگونگی»" اثر شیخ سید شهاب الدین دعایی 🔹 درس نامه چهارجلدی «علم دینی؛ از چیستی تا چگونگی» که در تابستان سال جاری در مشهد مقدس منتشر ‏شده و مورد رونمایی قرار گرفت، گزارشی مبسوط از منظومه فکری حجة الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمد حسن وکیلی (استاد درس خارج فقه، اصول و علوم عقلی حوزه علمیه ‏‏مشهد) در زمینه «چیستی، چرایی و ‏چگونگی تولید علم دینی» محسوب می‌شود.‏ ‏ 🔹 در مقاله پیش رو، محورهای ‏اصلی و نقاط ثقل کتاب به طور فشرده بیان شده است. البته در هریک از محورهای مذکور، مراجعه به تفصیل مباحث ‏ضروری بوده و قطعا نوشته حاضر، گویای تمام ابعاد و جوانب آن مجموعه نمی باشد.‏ 💫 محورهای اصلی در این دوره چهار جلدی عبارت اند از:‏ ‏۱. تعریف دین‏ ‏۲. قلمرو دین ‏۳.تعریف علم ‏۴.تعریف علم دینی ‏۵.پاسخ به اشکالات در باب علم دینی ‏۶.روش حل تعارض عقل و نقل ‏۷. الزامات فقهی و اصولی تولید علم دینی ‏۸. رویکرد «تعذیری – تربیتی» به فقه ‏۹. توسعه در منابع استنباط ‏۱۰.ثابت و متغیر در احکام ‏۱۱. خطابات فردی و قانونی ‏۱۲.موضوع شناسی ‏۱۳.مراحل قدم به قدم در تولید علم دینی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
تعالی علوم انسانی و پژوهشهای حکمرانی.mp3
11.05M
▫️فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه ۱. فایل صوتی با موضوع : «تعالی علوم انسانی و پژوهشهای حکمرانی» (در جمع استادان و مسئولان دانشگاه عالی دفاع ملی ۱۵ دی ۱۳۹۹) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
1_790642330.mp3
48.76M
▫️فایلهای صوتی سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه با عنوان : «تبیین الگوی حکمی اجتهادی با تکیه بر علم دینی » عالی برای استخراج مقاله •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
♦️علامه مصباح و علوم انسانی اسلامی ♦️ 🔹برنامه ارائه شده بوسیله استاد مصباح در عرصه تولید علوم انسانی اسلامی ، عناصر گوناگونی را شامل می شود؛ اما از میان آن ها دوعنصر از اهمیت ویژه ای برخوردارند و در درسها وسرفصلهای همه رشته های علوم انسانی گنجانده شده اند: فلسفه و معارف قرآن. 🔹یک دوره کامل فلسفه و یک دوره کامل معارف قرآن را بیاموزند تا با بینش عمیق عقلانی و فلسفی و آگاهی کامل از آموزه های قرآنی، راه پرفراز و فرود تولید علوم انسانی اسلامی را در پیش گیرند. حجت الاسلام کرد فیروزجایی استاد حوزه ▫️علامه مصباح یزدی عالم فرزانه ای بودند که در عرصه های علمی و مدیریتی دستاوردهای درخشانی داشتند و اسوه ای شایسته برای فعالان عرصه علم و فرهنگ هستند. در اینجا می خواهم به رویکرد آن استاد عزیز در فرآیند اسلامی سازی علوم انسانی اشاره کنم. 🔸بی تردید یکی از اصلی ترین فعالیت های استاد فقید ما،علامه مصباح، کوشش برای اسلامی سازی علوم انسانی و به عبارت گویاتر، تولید علوم انسانی اسلامی بود. استاد مصباح در این عرصه ، بی تردید، پیشتاز و فعال اصلی بود و کارشان در این زمینه الگویی شد برای دیگران و با شروع فعالیتهای ایشان موسسات و مراکز دیگری نیز در مسیر تولید علوم انسانی اسلامی راه اندازی شدند. 🔸اما هیچکدام نه به گستردگی فعالیتهای مرکزی بودند که حضرت استاد راه انداخته بودند و نه به اثرگذاری آن. راه اندازی دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، بخش آموزش موسسه در راه حق، بنیاد فرهنگی باقرالعلوم (ع) و بالاخره موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در چارچوب طرح کلی تولید علوم انسانی اسلامی و تربیت و پرورش نیروی انسانی متخصص برای عرصه های نظریه پردازی و تولید علم اسلامی از یک سو و مدیریت و اداره مناصب و مسئولیتهای اجرایی از دیگر سو بوده است. 🔸 برنامه ارائه شده بوسیله استاد مصباح در عرصه تولید علوم انسانی اسلامی ، عناصر گوناگونی را شامل می شود؛ اما از میان آن ها دوعنصر از اهمیت ویژه ای برخوردارند و در درسها وسرفصلهای همه رشته های علوم انسانی گنجانده شده اند: فلسفه و معارف قرآن. 🔸معمولا در مراکز دیگری که در عرصه تولید علوم انسانی اسلامی فعالند به آن چه که عموم طلاب در حوزه های علمیه از فلسفه و تفسیر قرآن می آموزند بسنده میشود ولی در برنامه ارائه شده استاد مصباح دانش پژوهان همه رشته ها باید افزون بر آنچه که در حوزه خوانده اند. 🔸یک دوره کامل فلسفه و یک دوره کامل معارف قرآن را بیاموزند تا با بینش عمیق عقلانی و فلسفی و آگاهی کامل از آموزه های قرآنی، راه پرفراز و فرود تولید علوم انسانی اسلامی را در پیش گیرند. 🔸هر دانش بی تردید بر مبانی فلسفی و عقلی خاصی تکیه زده است و با هر فلسفه ای، علمی همنوا با آن ساخته و پرداخته میشود، از اینرو اگر میخواهیم علم اسلامی تولید کنیم، قبل از هر چیز لازم است مبانی عقلی و فلسفی ای را تدارک ببینیم که ما را به تولید علم اسلامی برسانند، چنین هدفی با فلسفه اسلامی تامین میشود. 🔸به همین خاطر آن حکیم ژرف اندیش آموزش فلسفه را شرط شروع کوشش برای تولید علوم اسلامی دانسته اند و یک دوره فلسفه را در برنامه آموزشی همه رشته های علوم انسانی گنجانده اند تا بینش و بصیرت عقلانی لازم برای گام برداشتن در این مسیر و اجتناب از دام التقاط و انحراف حاصل گردد. 🔸بینش عقلی و فلسفی این امکان را برای انسان فراهم می کند که بتواند با افکار مختلف مواجه شود و گفتگو کند، به تحلیل آنها بپردازد و مبانی و لوازم آنها را استخراج کند و احیانا مغالطات نهفته در آن ها را آشکار نماید.هدف از آموزش یک دوره کامل فلسفه حصول چنین بینش عقلی بود. 🔸اما مهمتر از بینش عقلی برای تولید علم اسلامی، بینش عمیق، همه جانبه و صائب نسبت به آموزه های اسلامی است. بی معنا است که کسی بخواهد در راه تولید علم اسلامی گام نهد، اما موضع اسلام را درباره موضوع مورد بحث از سرچشمه اصلی آن، یعنی قرآن، اخذ نکرده باشد. 🔸دانشمند نظریه پرداز در عرصه علوم اسلامی لازم است معارف اسلام را از منبع دست اول اسلام دریافته باشد و در متن آن علم بگنجاند. اگر علم "تار" و "پود"ی داشته باشد و" تار"ش از عقل و تجربه بشری باشد "پود"ش باید از وحی اخذ شده باشد تا علمی که تولید میشود علم اسلامی باشد.هدف از آموزش یک دوره کامل معارف قرآن نیل به چنین بصیرت عمیق اسلامی و دینی بود. 🔸بینش عقلانی و معرفت قرآنی فقط نیاز عرصه تولید علم نیست، نیاز فرهنگ عمومی و سبک زندگی یکایک ما است. چه خوب است که با اقتدا به آن استاد فرزانه در این مسیر گام جدی تری برداریم.درود و رحمت بی پایان خدا نثار روح بلند و ملکوتی آن عالم ربانی باد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
چگونگی تدوين و ارائه فرضيه ي تحقيق در طرح نامه 1️⃣. فرضيه بايد به صورت يك جمله ي خبري، روشن و بدون ابهام بيان شود؛ مثال: سؤال تحقيق: چه رابطه اي بين هوش دانشجويان و پيشرفت تحصيلي آنها وجود دارد؟ ⭕️فرضيه تحقيق: دانشجوياني كه باهوشترند، از پيشرفت تحصيلي بالاتري برخوردارند يا دانشجويان داراي پشت كار بالا و هوش متوسط، از پيشرفت تحصيلي بالاتري برخوردارند. 2️⃣. فرضيه بايد رابطه بين دو يا چند متغير را بيان كند. اين رابطه، معمولا مثبت و مستقيم است (حسني، 1373 ص 19). مثال: دانشجوياني كه انگيره ي بيشتري دارند، در تحصيل، كاميابترند. 3️⃣. فرضيه بايد قدرت تبيين داشته باشد. يعني ارتباط بين متغيرها را به صورت منطقي تبيين كند؛ 📚مانند سؤال تحقيق: آيا بين مطالعه ي صحيح و موفقيت در تحصيل، رابطه اي وجود دارد؟ ✅فرضيه ي تحقيق: بين مطالعه صحيح و موفقيت در تحصيل، رابطه معناداري وجود دارد. 4️⃣. فرضيه بايد قابل آزمون باشد؛ يعني بتوان با جمعآوري اطلاعات و مشاهدات، آن را رد و يا تاييد كرد و اگر فرضيه تأييد شد، بتوان نتايجي از آن را پيشبيني كرد، 📚مانند مثال زير: فرضيه ي نامناسب: دانشجويان باهوشتر، انسان هاي ارزشيتري هستند. ✅فرضيه ي مناسب: بين خلاقيت افراد در مطالعه و سرعت فراگيري، رابطه ي معناداري وجود دارد. 5️⃣. فرضيه بايد مختصر و گويا يا بدون ابهام بيان شود. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
❇️فرضيه، پاسخي احتمالي و موقت به سوال پژوهشي است كه در مراحل بعدي تحقيق، درستي يا نادرستي آن مورد ازمايش قرار مي گيرد. ✳️فرضيه رابطه دو يا چند متغير است كه به صورت جمله اي خبري بيان شده و نشانگر نتايج مورد انتظار است. ❎ فرضيه حدسي است زيركانه و علمي كه بايد به كمك واقعيات ( داده ها) مورد بررسي قرار گرفته و سپس تاييد يا رد گردد. ❇به طور خلاصه فرضیه تحقیق پاسخ اجمالی و ابتدایی محقق به مسئله اصلی تحقیق است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
💠 📝 بیان ويژگيهاي يك فرضيه خوب: 1️⃣فرضيه بايد قدرت تبيين حقايق را داشته باشد. 2️⃣فرضيه بايد بتواند پاسخ مساله تحقيق را بدهد 3️⃣فرضيه بايد قابليت حذف حقايق نامرتبط با مساله تحقيق را داشته باشد 4️⃣فرضيه بايد شفاف ،ساده،و قابل فهم باشد. 5️⃣فرضيه بايد قابليت آزمون را داشته باشد. 6️⃣فرضيه نبايد با حقايق و قوانين مسلم و اصول علمي تاييد شده مغايرت داشته باشد. 7️⃣ فرضيه نبايد از واژه ها و مفاهيم ارزشي استفاده كند. 8️⃣ فرضيه بايد به مطالعه و پژوهش جهت بدهد. 9️⃣بايد به صورت جمله خبري باشد. 🔟 فرضيه ها بايد مختص مساله تحقيق باشند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
کانال وارثین را به دوستانتان معرفی کنید( کانال ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ❇️با ارائه فاضل محترم امیر حسین صبا تربتی بخش اول ✳️موضوع: « بررسی پذیرش یا عدم پذیرش قضاوت عامه» ارائه دهنده : «امیرحسین صبا تربتی » از طلاب محترم مدرسه علمیه ولی عصر کرمانیها ✅اشاره: یکی از بحث هایی که در فقه به آن پرداخته می شود مسئله ی قضاء و حکم کردن بین متخاصمین است. لذا در این کنفرانس به یکی از فروع این بحث در رابطه با شرایط قاضی پرداخته شده است. در این رابطه که آیا میشود به قضاة و حکام عامه رجوع نمود یا خیر؟. لذا ابتداء سراغ اقوال علما رفته و به بررسی شرائط قاضی نگاهی می شود. ✅یکی از آن شرایط ایمان مطرح شده که در این مجال به بررسی ایمان روی آورده می شود و برای واضح شدن مصداق ایمان به سراغ روایات و نظرات علما در آن رابطه می رود. ✅لذا با بررسی آنها روشن می شود که مصداق مؤمن شیعه اثنی عشریه است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ❇️با ارائه فاضل محترم امیر حسین صبا تربتی بخش دوم ✳️موضوع: « بررسی پذیرش یا عدم پذیرش قضاوت عامه» ارائه دهنده : «امیرحسین صبا تربتی » از طلاب محترم مدرسه علمیه ولی عصر کرمانیها ✅اشاره: یکی از بحث هایی که در فقه به آن پرداخته می شود مسئله ی قضاء و حکم کردن بین متخاصمین است. لذا در این کنفرانس به یکی از فروع این بحث در رابطه با شرایط قاضی پرداخته شده است. در این رابطه که آیا میشود به قضاة و حکام عامه رجوع نمود یا خیر؟. لذا ابتداء سراغ اقوال علما رفته و به بررسی شرائط قاضی نگاهی می شود. ✅یکی از آن شرایط ایمان مطرح شده که در این مجال به بررسی ایمان روی آورده می شود و برای واضح شدن مصداق ایمان به سراغ روایات و نظرات علما در آن رابطه می رود. ✅لذا با بررسی آنها روشن می شود که مصداق مؤمن شیعه اثنی عشریه است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔@valiasrk
مقایسه دو روش اجتهاد.pdf
434.1K
✅ تفاوت شیخ انصاری و علامه وحید بهبهانی 🔹در این مقاله که با عنوان «مقايسه تحليلي ميان دو روش اجتهادي متفاوت» به قلم حجت الاسلام مهدی برزگر به نگارش درآمده است؛ برخی مباحث علمی شیخ انصاری و علامه وحید بهبهانی در ابعاد چندگانه‌ای مورد بررسی تطبیقی قرار گرفته است. 🔹یکی از ابعاد مقایسه، این دو فقیه است (ص ۱۶۶). در بخشی از این مقاله چنین آمده است: «روش مرحوم در استظهار، مبتنی بر روش محاوره‌ای و عرفی است ... مرحوم وحید می‌گوید: فقیه نباید خود را به تکثیر احتمالات در توجیه کلام عادت دهد (الاجتهاد و التقلید، ص ۳۴۱) ... استفراغ الوسع در معانی روایات را تا جایی پیش می‌برد که گاهی به طرح هجده احتمال در معنای یک حدیث کوتاه می‌پردازد». ▫️منبع مقاله: مجله فقه اهل بیت(علیهم‌السلام)، شماره ۷۵ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چهاردهم اسفندماه، پنجمین سالگرد ارتحال خادم خورشید، مجاهد نستوه، یار و همگام امام راحل و رهبری ،حضرت آیت‌الله واعظ طبسی رضوان الله تعالی علیه راگرامی می‌داریم. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f ╔═🦋🌸════╗ @howzehpajohesh ╚════🌼🦋═╝
تحول در علوم انسانی ج ۵ بخش اول (Trimmed).mp3
27.59M
🎤احمدحسين شريفي 🔴سلسله‌ نشست‌هاي علمي «تحول در علوم انساني» در جمع تعدادي از اساتيد دانشگاه علامه طباطبائي 🔴چیستی شناسی علوم انسانی 🔷بخش اول •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
تحول در علوم انسانی ج ۵ بخش دوم.mp3
19.05M
🎤احمدحسين شريفي 🔴سلسله‌ نشست‌هاي علمي «تحول در علوم انساني» در جمع تعدادي از اساتيد دانشگاه علامه طباطبائي 🔴چیستی شناسی علوم انسانی 🔷بخش دوم •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
تحول در علوم انسانی ج ۵ بخش سوم.mp3
30.38M
🎤احمدحسين شريفي 🔴سلسله‌ نشست‌هاي علمي «تحول در علوم انساني» در جمع تعدادي از اساتيد دانشگاه علامه طباطبائي 🔴جلسه پنجم: چیستی شناسی علوم انسانی 🔷بخش سوم •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
مؤتمر تحديـات الحضـارة الغـربيـة - مقاربات عربية وإسلامية.pdf
12.4M
🔴همایش بین‌المللی تحدّيات الحضارة الغربية: مقاربات عربية وإسلامية (چالش‌های تمدن غرب: رویکردهای عربی- اسلامی) 🔶این همایش از سوی دانشگاه المعارف در تاریخ ۵ و ۶ مارس ۲۰۲۱ مصادف با 15و 16 اسفند ۱۳۹۹ در بیروت برگزار می‌شود و اندیشمندان و محققانی از هفت کشور ایران، عراق، لبنان یمن، مصر، الجزایر و تونس به ارائه بحث می‌پردازند: 1️⃣ دکتر حبیب الله بابائی از ایران با موضوع «التأسيس الفكري والفلسفي» 2️⃣دکتر جاسم الحریری از عراق با موضوع «هيمنة الغرب، القوة الصلبة» 3️⃣ دکتر هادی القبیسی از لبنان با موضوع «قوة الاستتباع الناعمة» 4️⃣ علی الحاج حسن از لبنان با موضوع «اتجاه الاستقلال ورفض التبعية: دول ونخب وحركات مقاومة» 5️⃣دکتر غیضان السید علی از مصر با موضوع «اتجاه الرفض والانغلاق: نخب فكرية وتنظيمات سياسية» 6️⃣دکتر عبدالملک عیسی از یمن با موضوع «اتجاه التصالح والتقليد: دول ونخب وأحزاب» 7️⃣دکتر الطاهر احمد محمد الشریف از الجزایر با موضوع «رؤى غربية لمستقبل الغرب» 8️⃣دکتر الهذیلی المنصر از تونس با موضوع «مؤشرات الضعف والوهن» 9️⃣دکتر احمدحسین شریفی از ایران با موضوع «المشروع الحضاري البديل: أبعاده الانسانية، والاخلاقية والثقافية» •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
هدف از ارسال نشستها و کنفرانسها و همایشها این است تا دوستان با استماع این فعالیتهای پژوهشی بتوانند ایده ها و موضوعات جدید پژوهشی را به دست بیاورند
♦️علم و دین از نظر آیت الله سبحانی♦️ 🔹برخى از مادى‌گراها در غرب که عمر خود را در آزمایشگاه‌ها در راه کشف قوانین و اسرار طبیعت صرف مى‌کنند و هدفى جز کشف قوانین و نوامیس «لا یتخلّف» طبیعت ندارند، در اعماق دل، الهى هستند، اگرچه در ظاهر به مادى‌گرى تظاهر مى‌نمایند. 🔹تمامی عالمان اولیه، نظیر نیوتن، به طریقی متدین بودند. آن‌ها علمشان را وسیلۀ کشف آثار صنع الهی در جهان می‌دانستند. چیزی را که ما اکنون قوانین فیزیک می‌نامیم، آن‌ها به تعبیری خلقت انتزاعی خداوند ـ افکار در ذهن خداوند ـ تلقی می‌کردند. ▫️به گزارش شبکه اجتهاد، دکتر مهدی گلشنی، استاد دانشگاه صنعتی شریف پرسش‌هایی پیرامون «علم و دین» مطرح کرده و از دانشمندان الهیدان در کشورهای مختلف خواستار جواب شده‌ است. ▫️ این سؤالات همچنین برای چهار حکیم مسلمان معاصر، حضرات آیات جوادی آملی، حسن‌زاده آملی، سبحانی و مصباح یزدی هم ارسال شده است؛ آیت‌الله جعفر سبحانی ضمن تقدیر از این شخصیت علمی، به پرسش‌های ایشان پاسخ داده که متن پرسش‌و پاسخ‌های آیت‌الله سبحانی به شرح زیر است: ▫️نظر انیشتین درباره مذهب 🔸لذا مى‌توان گفت برخى از مادى‌گراها در غرب که عمر خود را در آزمایشگاه‌ها در راه کشف قوانین و اسرار طبیعت صرف مى‌کنند و هدفى جز کشف قوانین و نوامیس «لا یتخلّف» طبیعت ندارند، در اعماق دل، الهى هستند، اگرچه در ظاهر به مادى‌گرى تظاهر مى‌نمایند. 🔸 بر اساس این بیان روشن مى‌گردد که چرا اینشتین، «مذهب» را عامل پیدایش علوم و فرضیه‌ها مى‌داند و مى‌گوید: «من بر آنم که احساس دینی کیهانی قوی‌ترین و اصیل‌ترین محرک برای تحقیقات علمی است.» 🔸اینشتین همچنین ایدۀ قابل درک بودن طبیعت را مأخوذ از حوزۀ دین می‌داند: «به این [یعنی حوزۀ دین] همچنین ایمان به امکان اینکه نظم‌های ساری در جهان وجود… برای عقل قابل درک‌اند تعلق دارد. من نمی‌توانم هیچ دانشمند واقعی را بدون آن ایمان عمیق تصور کنم. 🔸وضعیت را می‌توان به وسیلۀ یک تصویر بیان کرد: علم بدون دین لنگ است؛ دین بدون علم کور است.» آری، چه الزامى و اعتقادى در بارۀ نظم جهان هستى و چه اشتیاقى «کُپلر» و «نیوتن» را نیرو و توان مى‌بخشید که سال‌ها در تنهایى و سکوت محض، براى توضیح دادن و از پیچیدگى درآوردن نیروى جاذبه و نظام فلکى، رنج ببرند؟ 🔸به نظر ما این ادیان توحیدی بودند که سبب اصلی تکون علم جدید شدند. به قول پُل دیویس، فیزیکدان برجستۀ معاصر: «این به علت هیجان ناشی از تلفیق فلسفۀ یونانی و فکر یهودی ـ مسیحی ـ اسلامی بود که با تأکیدش روی عقلانیت طبیعت و اصول ریاضی و …، علم جدید به وجود آمد. 🔸تمامی عالمان اولیه، نظیر نیوتن، به طریقی متدین بودند. آن‌ها علمشان را وسیلۀ کشف آثار صنع الهی در جهان می‌دانستند. چیزی را که ما اکنون قوانین فیزیک می‌نامیم، آن‌ها به تعبیری خلقت انتزاعی خداوند ـ افکار در ذهن خداوند ـ تلقی می‌کردند. بدین ترتیب، آن‌ها فکر می‌کردند که در کار علمی می‌توان نظری به افکار خداوند افکند.» این بیان گسترده به روشنى نشان می‌دهد که خداباورى در گسترش علم در غرب و بلکه در سراسر جهان نقش مؤثرى داشته است. ▫️آیا مى‌توانیم علم دینى داشته باشیم؟ 🔸پاسخ: این سؤال در گرو آن است که کاربرد «علم» در این پرسش روشن شود. اگر مقصود از علم، مطلق دانش‌ها و آگاهى‌ها باشد و حتى محتویات کتب آسمانى و راهنمایى‌هاى آموزگاران معصوم را در بر بگیرد، مى‌توان به تصنیف علوم پرداخت و برخى را دینى دانست؛ ولى در عین حال، این نوع از علوم دینى، کوچکترین اختلافى با علم متداول ندارند و نباید آن را نوعى تقابل با علم تلقى کرد. 🔸از طرف دیگر، اگر مقصود از علم در این پرسشها صرف یافته‌های علوم تجربی یا ابزارهائی باشد که در این علوم به کار می‌روند (نظیر جدول ضرب، یا جداول دیگر حاصل از تجارب)، این علم، دینی و غیر دینی ندارد؛ اما اگر مقصود از علم، نظریه‌های حاصل از تجارب باشد که در آن‌ها بعضی اصول عام به کار رفته‌اند، در این صورت این علم می‌تواند، بسته به آن اصول، دینی یا الحادی یا خنثی باشد. 🔸از طرف دیگر، در کتاب‌هاى آسمانى و سخنان آموزگاران الهى یک رشته حقایق دربارۀ انسان و طبیعت بیان شده که دست دانش آن روز به آن نرسیده بود، ولی تحقیقات تجربی متأخر آن‌ها را نشان داده است (چنان‌که بعضی از دانشمندان مسلمان به آن‌ها اشاره کرده‌اند). در اینجا به دو نمونه اشاره می‌کنیم. ادامه دارد را در لینک ذیل مطالعه کنید https://b2n.ir/t04094 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk
دوستانی که و می نویسند می توانند رایگان از سرویس قاصدک نور استفاده کنند ✅ سرویس قاصدک نور در سامانه سخا ✍️ اداره کل فناوری و مدیریت اطلاعات مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، در راستای گسترش خدمات فناوری به طلاب و روحانیون معزز، طی تفاهم‌نامه‌ای با شرکت نور رایانه سپهر(وابسته به مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی)، به ارائه نرم‌افزارهای علوم اسلامی و حوزوی در بستر وب (بر روی سامانه سخا) با شرایط ویژه و رایگان اقدام نموده است. 🔰 ؟ 🔻 میز کار مجازی قاصدک نور این امکان را می‌دهد که در مصرف فضای ذخیره‌سازی سخت‌افزار و نرم‌افزار صرفه‌جویی کنید. با استفاده از این قابلیت در سامانه سخا، طلاب معزز در نسخه‌ای یکپارچه، از نرم‌افزارهای مختلف استفاده می‌کنند و نیاز به خرید و نصب نرم‌افزار بر روی سیستم‌های کامپیوتری نیست. از ملزومات این سرویس اتصال به اینترنت است. 📎 : 🔹دیگر مجبور نیستید هزینه هر نرم‌افزار را به‌صورت جداگانه پرداخت کنید، بلکه به‌صورت رایگان می‌توانید از تمام نرم‌افزارهای نور استفاده نمایید. 🔸برای استفاده از این قابلیت می‌توانید در بستر وب و از تمامی دستگاه‌های خود استفاده کنید؛ تلفن همراه، لب تاپ، تبلت یا هر دستگاه دیگر می‌تواند ارائه‌دهنده این سرویس به شما باشد. 🔹در این سرویس می‌توانید چند نرم‌افزار به‌صورت هم‌زمان استفاده نمایید. 🔸از نصب نرم‌افزارها بی‌نیاز می‌شوید. 🔹فضای دستگاه شما اشغال نمی‌شود. 🔸محدودیت کاربر، زمان و مکان برای شما از بین رود. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی) (عج) 🆔️@valiasrk