eitaa logo
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانی‌ها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
555 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
751 ویدیو
1.3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
نحوه برگزاری حتما مطالعه شود •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
4_5837059330645428025.pdf
371K
✅نمودار اعراب و بنا عالی برای مرور نحو برای •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
2628-ar-alestebsar-koli.pdf
11.9M
📚 ✅کتاب ✍نویسنده: شیخ طوسی ره اَلاْسْتِبْصار فیما اختلف من الأخبار کتابی روایی چهار جلدی از ابو جعفر محمد بن حسن طوسی (م ۴۶۰ ق)، چهارمین کتاب از کتب اربعه، و به زبان عربی نوشته شده‌است و مشتمل بر ۵۵۱۱ حدیث است. شیخ طوسی پس از تألیف کتاب ، درصدد برآمد کتاب مختصرتری تهیه کند که تنها احادیث مختلف در آن، گرد آمده باشد. از این رو، به تألیف الاستبصار همت گماشت. وی در این اثر به نقد و بررسی سندی و محتوایی احادیث و رفع ناهمخوانی ظاهری و ترجیح بعضی از احادیث بر بعضی دیگر، پرداخته‌است. استبصار اولین کتاب فقه‌الحدیثی است که به مبحث تعارض در اخبار پرداخته‌است.این کتاب یکی از  مذهب  بوده و همچنان مورد بحث و مطالعه روحانیون اسلامی است. مؤلف کتاب پس از نقل اخبار متعارض با استفاده از روش‌هایی به جمع و تألیف اخبار متعارض پرداخته‌است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
اطلاعیه ثبت نام سال تحصیلی 1399-1400👆👆👆👆👆 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
lj4s_abedi.mp3
9.4M
باعنوان حجت الاسلام محمد عابدی تاریخ ۲۳ بهمن ماه ۹۸ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
y0h3_ghaffari.mp3
5.1M
باعنوان الگوی پیشرفت اقتصادی از منظر رهبر معظم انقلاب با ارائه دکتر مجتبی غفاری تاریخ ۲۳ بهمن ماه ۹۸ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
5a4c_borhan_(2).mp3
10.48M
با عنوان ” تاریخ ۱۸ دی ماه ۹۸ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
xvq2_akhlagh.mp3
6.96M
با عنوان حجت‌الاسلام جباران تاریخ ۲۹ آبان ۱۳۹۸ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
40.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
با عنوان ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر ایزدهی ناقد: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید باقری داور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر هاشمیان زمان: دوشنبه 1397/11/15 مکان: قم موسسه آموزش عالی معصومیه •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
اجتهاد از زمان پیامبر (ص) تا عصر حاضر- فارق حسینی.pdf
181.4K
جالبی این مقاله از این جهت است که این مقاله توسط یکی از اساتید اهل سنت نوشته شده است و اجتهاد به سبک و سیاق شیعه را تایید می کند نه اجتهاد مرسوم در میان اهل سنت •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
ترجمه علم رجال.pdf
30.97M
کتاب علم رجال به زبان عربی بوده و نوشته حفظه است مرحوم کتاب علم رجال را ترجمه کرده اند این کتاب، مشتمل بر هشت فصل است که در هر فصل، مباحث ذیل مورد بحث واقع شده‌اند: فصل اول، تعریف، موضوع و مسائل علم رجال؛ فصل دوم، نیاز به علم رجال؛ فصل سوم، مصادر اولیه علم رجال؛ فصل چهارم، مصادر ثانویه علم رجال؛ فصل پنجم، توثیقات خاصه؛ فصل ششم، توثیقات عامه؛ فصل هفتم، بررسی کتب اربعه؛ فصل هشتم، فرقه‌های شیعه. خاتمه کتاب، شامل چهارده فایده رجالی است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
دانش رجال از دیدیگاه اهل سنت-رجال.pdf
2.58M
از دیدگاه نوشته محمد رضا جدیدی نژاد مجموعه قوانین و ضوابط ارزیابی صدور حدیث، در یکی از فروع علم حدیث، به نام علم رجال سامان یافته و مذاهب مختلف اسلامی در برخی از این قواعد و حدود آن با یکدیگر اختلافاتی دارند. این کتاب، مبانی اهل سنت را در حوزه قواعد رجالی، با زبان و منطق قابل استفاده شیعیان گزارش کرده است. نویسنده از منابع معتبر و مهم اهل سنت بهره گرفته و به این موضوعات پرداخته است: تعریف و تاریخچه رجال اهل سنّت، شیوه شناخت راویان، قواعد جرح و تعدیل، منابع رجالی، بررسی رجالی جوامع حدیثی و معرفی بزرگان رجالی اهل سنّت. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
فلسفه و فقه در جهان اسلام ویراستار: پیتر آدامسون Peter Adamson انتشارات: دگرویتر سال چاپ: 2019 تعداد صفحات: 316 این کتاب پژوهش درباره ی دو رشته در جهان اسلام را در هم می آمیزد: فقه و فلسفه. در میان دانشمندان مسلمان، چه شیعه و چه سنی، کسب سطح بالایی از تخصص در سنت فقهی تبدیل به یک قاعده شده است. در نتیجه، شماری از بزرگترین نام ها در تاریخ ارسطوگرایی، فقهای بارزی بوده اند (مانند ابن رشد) یا درباره وضعیت و ماهیت فقه اظهار نظر کرده اند (مانند فارابی). اگر چه چنین نویسندگانی تلاش کرده اند فقه را نسبت به شاخه های فلسفی در جایگاه خود قرار دهند، دیگران فلسفه را از منظر فقهی نقد کرده اند (مانند غزالی و ابن تیمیه) اما این مجموعه مقالات نه تنها نسبت جایگاه فقه و فلسفه را می کاود، بلکه همچنین به این مسئله می پردازد که چگونه فیلسوفان، متکلمان و فقها به پرسش های فلسفی ای پاسخ دادند که از خود فقه و اصول بر می آید. ساختار منطقی یک استدلال فقهی معتبر چیست؟ برای دستیابی به حکم، چه میزانی از یقین مورد نیاز است و آن میزان چگونه قابل دستیابی است؟ منابع حکم فقهی معتبر چیستند و چه چیزی این منابع را حجیت می بخشد؟ آیا یک مسلمان می تواند بر مبنای جهل تبرئه شود؟ مقالات این کتاب به شکلی جدید ارتباط وثیق فلسفه و فقه در جامعه ی اسلامی را نشان می دهند و همچنین علایق فلسفی متونی را به منصه ی ظهور می گذارند که معمولا تنها توسط مورخان فقه مطالعه می شوند. برخی از مقالات این کتاب بدین شرح است: - بازتاب های فلسفی در اشعار شافعی - اخلاق و فقه در فلسفه فارابی - هستی شناسی اخلاقی ابن سینا و نظریه قانون - غزالی در فقه و فلسفه - منطق استدلالی در نظریه قانونی اسلامی: استدلال های غزالی پیرامون قیاس - اصول فایده گرایی مذهبی در اندیشه ابن تیمیه - «تجری» به عنوان «بخت دینی» جهت دانلود به لینک ذیل مراجعه کنید https://www.degruyter.com/view/title/530072 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
دایره المعارف بزرگ اسلامی 08_878503236472931432.pdf
51.53M
دایره المعارف بزرگ اسلام جلد ۸ چون این دایره المعارف به سختی خریداری و ارسال شده است ، کپی بدون نقل منبع جایز نیست. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
✅ خلط دو با بیش از 300 سال فاصله 📝عباس مفید آقای رسول طلائیان در کتاب «مأخذشناسی رجال شیعه» کتابهای رجالی تألیف شده از قرن اول تا قرن چهاردهم و نیز مقالات رجالی نگاشته شده را تا زمان تدوین کتاب خود (چاپ اول 1381ش) جمع آوری کرده است - که تلاشی بس ستودنی است-. ایشان در کتب رجالی قرن سوم از کتابی به تالیف علی بن الحکم - روای مشهور شیعی و شاگرد ابن ابی عمیر (رجال الکشی، ص570) - در علم رجال یاد می کند (ص20). اما درفهرست نجاشی و شیخ طوسی و نیز دیگر منابع متقدم چنین کتابی برای علی بن الحکم ذکر نشده و تنها با تعبیر «له کتاب» از تک اثر او سخن گفته اند. 🔸آقای طلائیان مستند خود در این خصوص را کتاب لسان المیزان ابن حجر عسقلانی و نیز الذریعة آغابزرگ ذکر نموده است. اما با مراجعه به برخی از نقل های لسان المیزان از علی بن الحکم باید گفت بدون تردید دو مؤلف کتاب الرجال علی بن حکم قرن سوم نیست؛ چه اینکه ابن حجر به نقل از علی بن الحکم ابن قولویه (369ق) را از مشایخ شیعه معرفی می کند؛ (لسان المیزان، ج2 ص152) و نیز درباره حسین بن ابراهیم بن احمد المودب که از مشایخ صدوق است همین تعبیر را نقل می کند. (همان، ص271) علی بن الحکم انباری بدون تردید – و در خوش بینانه ترین حالت- پیش از سال 250ق وفات کرده است پس چگونه ممکن است پیرامون ابن قولویه و محمدبن یحیی العطار(همان، ج2 ص121) سخن گفته باشد؟ 🔹اما تنها شخصیتی که احتمال می رود مؤلف این کتاب رجال باشد، ابوالحسن علی بن الحکم از عالمان شیعی در قرن ششم است. ابن العدیم (660ق) در «بغیة الطالب فی تاریخ حلب» از علی بن الحکم یاد می کند (ج7، ص3098). گرچه برای علی بن الحکم حلبی کتابی با این نام ذکر نشده، اما از آنجا که ابن حجر میراث برخی از دانشمندان شیعی شهر حلب همچون ابن ابی طیّ را در اختیار داشته، این احتمال می رود که این کتاب نیز از همین علی بن الحکم باشد. ابن العدیم وی را یکی از راویان احمدبن المنیر (548ق) می داند(همان، ج3 ص1154) مطالب تند ابن العدیم درباره طرابلسی حاکی از تشیع وی است. بنابراین به نظر می رسد محقق بزرگ آغابزرگ طهرانی نیز در این خصوص سهوی مرتکب شده اند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
(پیام دوم) 3️⃣ جایی را برای درس خواندن انتخاب کنید که بتوانید بهتر روی جزوه‌ها و درس‌ها متمرکز شوید و هنگام درس خواند در محیطی باشید که در افزایش تمرکز بیشتر به شما کمک کند. به عنوان مثال مکانی که در آنجا وسایل تفریحی زیادی وجود دارد ممکن است تمرکزتان را مختل کرده و شما را تحریک کند که کمی با پلی‌استیشن بازی کنید و در این شرایط اگر یک هم‌اتاقی درس نخوان هم داشته باشید وضع به مراتب بدتر خواهد شد. مطالعاتی که از سوی موسسه Applied cognitive psychology در سال ۲۰۱۰ میلادی انجام شده نشان می‌دهد افرادی که در حین درس خواندن به موسیقی گوش می‌دهند در امتحانات حفظی نتایج بدتری دارند. دلیل اصلی این مشکل ترانه‌های آهنگ‌ها هستند که باعث می‌شوند ذهن آدم از آنچه می‌خواند دور شود. 4️⃣ یادگیری باشتاب و تندخوانی یکی از کم‌اثرترین شیوه‌های یادگیری است. با این شیوه بسیاری از افراد تنها بخش آغازی و پایانی یک فصل طولانی را یاد می‌گیرند در حالی که بسیاری از مباحثی که در این میان است از دست می‌روند. پس وقتی شش ساعت پشت سرهم و با شتاب درس می‌خوانید و به جلسه امتحان می‌روید احتمال اینکه بیشتر چیزهایی را که خوانده‌اید به خاطر نیاورید، بیشتر است. 5️⃣ انستیتو ملی قلب، ریه و عروق آمریکا اعلام کرده است جوانان بالغ روزانه به ۹ الی ۱۰ ساعت خواب نیاز دارند. مطالعات نشان می‌دهد در صورتی که هشت ساعت بخوابید و تا دیروقت بیدار نمانید، حافظه شما بهتر عمل می‌کند. مغز انسان بر اثر اختلال خواب آسیب می‌بیند زیرا خواب زمانی است که مغز خود را ترمیم و بازسازی می‌کند. مغز شما پس از دریافت اطلاعات درسی نیاز به بازسازی دارد و خوابیدن تنها راه موثر برای این مسئله است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
(پیام اول) 1️⃣ اگر چند ساعت مداوم و بدون وقفه‌ای برای استراحت کردن درس بخوانید نه تنها مفید نبوده بلکه برای حافظه کوتاه‌مدت شما مشکل بیشتری پیش می‌آید. به جای اینکه در یک مدت‌کوتاه مغز خود را از حجم انبوهی اطلاعات پُر کنید، مطالعه خود را به بخش‌های مختلف تقسیم کنید و از این قسمت‌ها یادداشت بردارید. وقتی هر بخش را به پایان بردید سپس یادداشت‌ها را مرور کنید تا مطالب خوانده شده در ذهن شما باقی بمانند. ورزش بهترین راه برای کاهش استرس و آزاد کردن انرژی حاصل از نشستن و درس خواندن است. فقط به خاطر داشته باشید که بین بخش‌های مطالعه خود وقفه زیادی نیندازید تا از مطالب دور نشوید. 2️⃣ به دنبال هر ۳۰ تا ۵۰ دقیقه مطالعه، ۱۰ دقیقه استراحت پیشنهاد می‌شود. اگرچه این زمان‌بندی الزاما نباید با همین ظرافت دنبال شود اما بهتر است برای طول مدت مطالعه و استراحت خود یک محدودیت زمانی تعیین کنید. از این زمان‌های استراحت برای ورزش یا تغذیه استفاده کنید. توصیه می‌شود در خلال این زمان‌های استراحت از انجام فعالیت‌هایی نظیر انجام بازی‌های ویدئویی و تماشای تلویزیون یا فیلم که نیاز به سوخت و ساز مغزی دارند، بپرهیزید چرا که این مسئله باعث می‌شود مطالبی را که می‌خوانید به خوبی جذب ذهن نشوند. اطلاعات دریافتی در صورتی که ۲۴ ساعت پس از مطالعه دوباره مرور شوند ۶۰ درصد بهتر و بیشتر در ذهن باقی می‌مانند. ... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              🆔️@valiasrk
💢 فتوای الازهر در مورد گرفتن پلاسما از شفا یافتگان کرونا ✔️ مرکز فتوای آنلاین الازهر با صدور فتوایی اعلام کرد در سایه تلاش‌های بشریت برای دستیابی به واکسن یا درمانی برای کرونا که از دردهای مبتلایان بکاهد، مقامات درمانی از شفایافتگان از این بیماری درخواست می‌کنند که پلاسمای خون خود را برای کمک به بیماران بویژه بیماران دچار وضعیت حاد، اهدا کنند. با توجه به اینکه پلاسما حاوی مواد ضد ویروس است تا حد زیادی به بهبود حال بیماران کمک می‌کند. 🔹 پاسخ مثبت درمان شدگان به این درخواست، اگر با اهدای پلاسمای تعدادی از آن‌ها نیاز برطرف شود واجب کفایی است و در صورتی که نیاز به پلاسمای همه آن‌ها باشد، اهدای آن واجب می‌شود و عذری پذیرفته نیست. 🔹 همچنین در این فتوا آمده است که اهدای پلاسما برای این بیماران نوعی شکرگزاری عملی بر نعمت سلامت بعد از بلا است. 🔹 این مرکز از شفایافتگان کرونا خواسته است برای ادای این وظیفه واجب بشتابند و از اجر بزرگ آن برخوردار شوند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
💢 انتظاری که از علم داریم را نمی‌توان از دین داشت/ حوزه سکولار را قبول ندارم/ قوانین فعلی حاصل میدان‌دار نبودن فقه در تدوین آن‌هاست ✔️ استاد علیرضا پیروزمند، قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم در گفتگوی اختصاصی با شبکه اجتهاد: 🔹 حوزه باید اوّلاً به صوم و صلاة و زکات بپردازد. و ثانیاً اینکه در پرداختن صوم و صلاة دارد منطق فهم دین را توسط استاد و شاگرد یاد می‌گیرد و این طلبه‌ای که می‌خواهد در حوزه‌ دیگری هم ورود پیدا کند در فهم دین باید با این ابزار تجهیز و مجهز بشود. 🔹 جمود به فهم گذشته نباید باشد، به این معنا که با همه دقت‌های طاقت‌فرسایی که فقهای معظم، علمای دین در فهم آموزه‌های اسلامی کردند فکر کنیم که دیگر حرف آخرین و اوّلین را گذشتگان ما زدند. مشروح گفتگو👈 https://b2n.ir/059901 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
💢 یکی از متهمان اصلی در قتل رومینا، نظام تربیتی حاکم است/ رهبری داعیه‌دار برخورد با این سنت‌های جاهلی هستند ✔️ حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا زیبایی نژاد، رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده: 🔹 باید دقت نمود که پشت این فضاسازی رسانه‌ای چه هدفی دنبال می‌شود. چرا رسانه‌ها به اتفاقاتی نظیر سقط غیرقانونی حدود ۳۰۰ هزار جنین در سال که به مراتب دلخراش‌تر از قتل رومیناست واکنش گسترده نشان نمی‌دهند؟ 🔹 برخی از افراد و جریان‌ها از جمله روشنفکران غربزده مدعی حقوق کودک که الان در جایگاه مطالبه‌گر نشسته‌اند، خود متهم این ماجرا هستند. 🔹 قانون قصاص نشدن پدر در صورت قتل فرزند متخذ از شرع است و در خصوص آن بین فقهای شیعه اتفاق نظر وجود دارد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
❓پرسش :لطفاً درباره حالت خلسه توضیح دهید؟ ✅ خلسه عرفانی حاصل رهایی انسان از من محدود و رسیدن به من حقیقی و اتحاد با آن است. در این حالت انسان از همه خاطرات عذاب آور و افکار پوچ رها شده و در آرامش عمیقی فرو می رود. انسان های اهل سلوک و خودشناسی در جریان تزکیه و سلوک، به طور طبیعی وارد این حالت می شوند؛ چرا که در اثر معرفت از من حقیر و همه گناهان و تبعات آن و خاطرات و افکار و... رها شده و در اثر واردات دچار خلسه ملکوتی می شوند، بدون این که هیچ نیازی به راه های شیطانی داشته باشند. مستی های عرفانی که در ادبیات عرفانی ما بسیار مورد توجه بوده از همین باب است. امروزه علوم طب، روان شناسی و... سعی در تعریف این حالت نموده و با استفاده از علائمی که در مغز و بدن و... ثبت می شود، تعاریفی از خلسه ارائه داده اند. آن را حالت خاصی از آگاهی می دانند که بدن در آن حالت در خواب عمیق (ریلکسیشن) بوده، ولی ذهن کاملاً آگاه و بیدار باشد. این حالت می تواند با فعال شدن اعصاب پاراسمپاتیک، نرمال کردن کنش‌های بیولوژیکی که دارای یک آستانه است، با تمرکز و تلقین ایجاد شود. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
بخش اول 🔰 در ادیان: 🔸" یهودیت و مسیحیت" مسیح یا ماشیح، پسر انسان، سرورِ بزرگِ میکائیلی. 🔸" دین زرتشت و دیگر ادیان کهن ایرانی" سوشیانس (سَوشِیَنْت) یعنی پسر سوم، استوت ارته (که همان سوشیانس است). 🔸" ادیان هندی" ویشنو (به معنای نجات‌دهنده)، مَیْتْرِیه، کریشنا. 🔰اسامی موعود در منابع: 🔸" گزارش نجم الثاقب" - ایزدشناس یا ایزدنشان (نزد مجوس)، پرویز، - بهرام یا بنده یزدان در کتاب ایستاع به نقل از کتاب ذخیرة الالباب. در کتاب برزین از فرس: حاشر و صاحب، در صحف ابراهیم، خجسته، در کتاب کندرال فرنگیان، خسرو، در کتاب جاویدان «خسرو مجوس»، زند افریس، در کتاب ماریاقین، سروش ایزد، در کتاب زمزم زردشت، شماطیل، در کتاب ارماتش، صمصام الاکبر، در کتاب کندرال، فردوس الاکبر، در کتاب قبرس رومیان، فیروز، در کتاب فرنگان ماچارالامان، فرخنده، در کتاب شعیای پیغمبر، کیقباد دوم (عادل بر حق)، نزد مجوس و گبران عجم، کوکما، در کتاب نجتا، لندیطارا، در کتاب هزار نامه هند، مهمید الاخر، در انجیل، میزان الحق، در کتاب آژی پیغمبر، واقیذ، در کتب سماویه و در تورات و اقیذما، کلمة الحق، در صحیفه آسمانی، لسان صدق، در صحیفه آسمانی، خوراند، در جاویدان. - اوقیدمو، در تورات به لغت ترگوم. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
بخش دوم 🔸"گزارش او خواهد آمد" - ایستاده و خداشناس، به نقل از کتاب «شاکمونی» از کتب مقدس هندیان. - فرخنده و خجسته، به نقل از کتاب «وشن جوک» از کتب مقدس هندیان. - ممتاطا (در زبان هندی به معنای محمّد است)، به نقل از کتاب «دادتک» از کتب مقدس برهماییان هند. - راهنما، به نقل از کتاب «پاتکیل» از کتب مقدس هندیان. - خرد شهر ایزد، به نقل از کتاب «شابوهرگان» از کتب مقدس مانویان ترجمه مولر. - گرزاسپه، در باور ایرانیان باستان. - کیخسرو، در باور ایرانیان باستان. - مارکو کرالیویچ، در باور اهالی صربستان. - آرتور، در باور کهن انگلیسی‌ها. - بوریان بور ویهیم، در باور سلت‌ها. - اودین، در باور اقوام اسکاندیناوی. - بوخص، در اقوام اروپای مرکزی. - کوتزلکوتل، اقوام آمریکای مرکزی. - کالویبرگ، در باور یونانیان. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•                                              ( ارائه مطالب علمی وپژوهشی و مشاوره پژوهشی) 🆔️@valiasrk
💠اصل صحت (اصول) - ۱ 💠 🔸«اصل صحت» از قواعدی است که در کتب اصولی از آن بحث می‌شود و در موارد مختلفی قابل طرح است. اجمالًا می‌توان گفت اصل صحت به نوع برخورد و قضاوت انسان درباره گفتار و کردار و عقاید دیگران (مسلمانان یا اعم از مسلمانان و غیر مسلمانان) مربوط می‌شود. 🔸بسیاری از کتب اصولی عرصه‌های مختلف این بحث را یکجا و در قالب یک اصل بحث کرده‌اند؛ ولی برخی بحث اصل صحت را در دو عرصه و با دو برداشت متفاوت و با دو گروه از ادلّه و آثار و احکام به بحث گذاشته‌اند: ۱. اصل صحت به معنای حمل فعل مؤمن بر وجه صحیح و جایز، در مقابل قبیح (حرام و ممنوع) ۲. اصل صحت به معنای حمل فعل دیگران بر وجه تام و کامل، در برابر ناقص. اصل صحت به معنای دوم مختص فعل مؤمن نیست، بلکه درباره همه مسلمانان، بلکه کافران نیز در برخی موارد جاری می‌شود. ▫← معنای اول طبق برداشت نخست، اصل صحت بر پایه حُسن ظن بناگذاری شده و اصلی اخلاقی شمرده می‌شود و بدین معناست که اگر در عمل مسلمان یا مؤمنی به لحاظ حکم تکلیفی، تردید حاصل شد که آنچه از او نمود می‌کند (گفتار، کردار، عقیده) حلال و مشروع است یا حرام و قبیح، باید عمل او را بر وجه مباح حمل کرد؛ مثلًا اگر کسی از دور سخنی گفت و مخاطب شک کرد آیا سلام می‌کند یا ناسزا می‌گوید، یا شخصی مایعی می‌نوشد و مشخص نیست که آب است یا شراب، یا مردی به همراه زنی مشاهده شد و هر دو به زوجیّت اقرار کردند، در این موارد و مشابه آن‌که در جامعه فراوان اتفاق می‌افتد، اصل صحت اقتضا می‌کند که فعل آنان مباح دانسته شود و گفتار، کردار یا عقیده آنان بر وجه حسن حمل گردد. ادامه دارد...             
💠اصل صحت (اصول) - ۱ 💠 🔸«اصل صحت» از قواعدی است که در کتب اصولی از آن بحث می‌شود و در موارد مختلفی قابل طرح است. اجمالًا می‌توان گفت اصل صحت به نوع برخورد و قضاوت انسان درباره گفتار و کردار و عقاید دیگران (مسلمانان یا اعم از مسلمانان و غیر مسلمانان) مربوط می‌شود. 🔸بسیاری از کتب اصولی عرصه‌های مختلف این بحث را یکجا و در قالب یک اصل بحث کرده‌اند؛ ولی برخی بحث اصل صحت را در دو عرصه و با دو برداشت متفاوت و با دو گروه از ادلّه و آثار و احکام به بحث گذاشته‌اند: ۱. اصل صحت به معنای حمل فعل مؤمن بر وجه صحیح و جایز، در مقابل قبیح (حرام و ممنوع) ۲. اصل صحت به معنای حمل فعل دیگران بر وجه تام و کامل، در برابر ناقص. اصل صحت به معنای دوم مختص فعل مؤمن نیست، بلکه درباره همه مسلمانان، بلکه کافران نیز در برخی موارد جاری می‌شود. ▫← معنای اول طبق برداشت نخست، اصل صحت بر پایه حُسن ظن بناگذاری شده و اصلی اخلاقی شمرده می‌شود و بدین معناست که اگر در عمل مسلمان یا مؤمنی به لحاظ حکم تکلیفی، تردید حاصل شد که آنچه از او نمود می‌کند (گفتار، کردار، عقیده) حلال و مشروع است یا حرام و قبیح، باید عمل او را بر وجه مباح حمل کرد؛ مثلًا اگر کسی از دور سخنی گفت و مخاطب شک کرد آیا سلام می‌کند یا ناسزا می‌گوید، یا شخصی مایعی می‌نوشد و مشخص نیست که آب است یا شراب، یا مردی به همراه زنی مشاهده شد و هر دو به زوجیّت اقرار کردند، در این موارد و مشابه آن‌که در جامعه فراوان اتفاق می‌افتد، اصل صحت اقتضا می‌کند که فعل آنان مباح دانسته شود و گفتار، کردار یا عقیده آنان بر وجه حسن حمل گردد. ادامه دارد...