کربلا و رازی که شهدا متوجه ان بودند جلسه یازدهم.mp3
36.2M
♨️ #پست_ویژه #پیشنهاد_دانلود
🎧 عنوان: وارستگی از تکنیک در افق انقلاب اسلامی
🎙 حجتالاسلام نجات بخش
(جلسه یازدهم گفتگو با محوریت یادداشت "کربلا و رازی که شهدا متوجه آن بودند" از استاد طاهرزاده)
📍سرای هنر و اندیشه (سُها) اصفهان
⏱ زمان: ۷۵ دقیقه
🗓 ۷ مرداد ۱۴۰۲
๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi ๛
#انقلاب_اسلامی #تکنیک #تجدد #طلبگی #شهادت
❓سوال: میخواهم بدانم امام حسین (ع) برای فیلسوفی چون رضا داوری اردکانی چه بهرهای دارد؟
🔸 دکتر داوری اردکانی: بهره به زندگی عادی تعلق دارد. وقتی در برابر عظمت قرار میگیریم، سودای سود و زیان از میان برمیخیزد.
🔹 شما یکبار از نسبت علم و عمل پرسیدید. در کربلا علم و عمل یکی شد و حقیقت و خیر و جمال یکجا جلوه کردند و شاهدش اینکه بانوی کربلا «ما رایت الا جمیلا» گفت.
🔸 برای من که سرم در کتاب و درس و فلسفه است و قدری هم به سیاست نزدیک شدهام، مسئله این است که کار امام حسین (ع) نجات تاریخ است و نجات تاریخ به همهی ما مربوط میشود.
🔹 وقتی زمان و تاریخ به تباهی و تبهکاری میافتد، باید تاریخ را نجات داد. در این اوقات کسانی پیدا میشوند که رشتهای را که در حال گسیختن است، نگاه میدارند. امام حسین (ع) منجی تاریخ اسلام است؛
🔸 به این دلیل نه فقط یک مسلمان شیعه، بلکه هیچکس نمیتواند نسبت به عاشورا بیتفاوت باشد و آن را ندیده بگیرد؛
🔹 اما برای اینکه اشارهای به بهره و بهرهمندی هم کرده باشیم، میگویم که اگر کسی عظمت عاشورا را درک کند، از برکات آن نیز بهرهمند میشود.
๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi ๛
یافت کلمه بیتاریخی توسط دکتر داوری.mp3
3.17M
#برش_کوتاه
🎧 عنوان: یافت کلمه "بیتاریخی" توسط دکتر داوری
➕ ویژگی کتاب "بلای بیتاریخی و جهان بیآینده" برای شروع آشنایی با تفکر دکتر داوری
🎙 حجتالاسلام نجات بخش
(بخشی از جلسه اول متنخوانی کتاب بلای بیتاریخی و جهان بیآینده)
⏱ زمان: ۶ دقیقه
๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi ๛
🔹 دشمنی با تجدد، امری پیچیده و پررمزوراز است و بههمین جهت، فریبندگی بسیار دارد.
🔸 وقتی در جنگی اختلاف بر سر اصول باشد، آنکه پیروز میشود، اصول خود را حاکم میکند. اما وقتی در اصول اختلاف نباشد و ندانند که در اصول اختلاف ندارند و اختلافهای عارضی و سطحی را اختلاف در اصول بینگارند، جنگشان هرچه طولانی شود بهجایی نمیرسد و آسیب جنگ بیشتر به طرفی میرسد که میپندارد برای دفاع از اصول میجنگد.
🔹 اکنون اصول تجدد در همهجا پذیرفتهشده است، اما گروههایی از مردم هستند که نمیدانند اصول گفتار و رفتارشان غربی است و آنها را متعلق به خود یا در زمره مسلمات فکری بشر میدانند و غافلاند که فکر بشر، با تدوین منطق در زبان، جوانه زد و در تجدد، گل کرد.
🔸 اکنون جهان یکی شدهاست و در این جهان، همه مردمان بهتدریج یکسان میشوند.
🔺 @varastgi ๛ وارَستِگی
📗 بلای بیتاریخی و جهان بیآینده
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
🔖 صفحه ۴۴
با سخن دکتر داوری چه نسبتی باید گرفت؟.mp3
4.18M
#برش_کوتاه
🎧 عنوان: با سخن دکتر داوری چه نسبتی باید گرفت؟
🎙 حجتالاسلام نجات بخش
(بخشی از جلسه اول متنخوانی کتاب بلای بیتاریخی و جهان بیآینده)
⏱ زمان: ۹ دقیقه
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 تجدد مجموعه علم و اقتصاد و تکنولوژی و سیاست و اخلاق موجود و حاکم در آمریکا و اروپای غربی نیست، بلکه وجه وحدت آنها و به قول کانت، خرد قانون گذار جدید است.
🔹 این خرد، خرد شخصی نیست، بلکه تجدد با ظهور این خرد و انتشار و سریان آن در جانهای مردم زمان رنسانس، بهوجودآمده است. نه اینکه جمعی از خردمندان اروپا نشست و فکر کرده باشند که چگونه جهان را سامان دهند.
🔸 در جهان جدید، خرد اشخاص هم مظهر خرد کلی تجدد است.
🔺 @varastgi ๛ وارَستِگی
📗 بلای بیتاریخی و جهان بیآینده
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
🔖 صفحه ۶۱
چرا فیلسوف گزارش جهان میدهد؟.mp3
2.35M
#برش_کوتاه
🎧 عنوان: چرا فیلسوف گزارش جهان میدهد؟
🎙 حجتالاسلام نجات بخش
(بخشی از جلسه اول متنخوانی کتاب بلای بیتاریخی و جهان بیآینده)
⏱ زمان: ۴ دقیقه
๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi ๛
🔸 قدرت تجدد، قدرت علم و تکنولوژی است. تفوق و استیلای سیاسی تجدد و غرب بر جهان هم در سایه قدرت علم و تکنولوژی و فرهنگ پشتیبان آن، صورتگرفته است…
🔺 @varastgi ๛ وارَستِگی
📗 بلای بیتاریخی و جهان بیآینده
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
🔖 صفحه ۵۹
🔸 قهر و چیرگی را از تجدد نمیتوان گرفت، یعنی تجددی نمیتوان ساخت که آزادی و علم و رفاه و اخلاق و معرفت داشته باشد و از اعمال قدرت برای سلطه پرهیز کند.
🔺 @varastgi ๛ وارَستِگی
📗 بلای بیتاریخی و جهان بیآینده
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
🔖 صفحه ۵۹
تاریخ توسعهنیافتگی از روزی آغاز شد که مردم در نیاز، خود را شریک کشور توسعهیافته دیده و از برآوردن نیاز عاجز یافتند. مشکل اصلی جهان توسعهنیافته این است که نمیداند اروپا چگونه اروپای متجدد شده و توسعهیافته ها چگونه و از چه راه به توسعه رسیدهاند بلکه در بیرون از زمان، با نگاه حسرتبار، خود را ناظر صحنه تاریخ و تجدد میداند و گاهی نیز با خودفریبی و غروری که میخواهد ناتوانی را بپوشاند و از عهده برنمیآید، با این داعیه و توهم به تجدد نظر میکند که تعیین کند چه چیزهایش خوب است و بدیهایش کدام است و خوبیهایش را برگزیند و بندهایش را دور بیندازد و خوبهای خود را بهجای آنها بگذارد. عجبا که نمیداند اگر از عهده این کار برمیآمد، گرفتار توسعهنیافتگی نمیشد و خود بنای نظام زندگی خوب را میگذاشت و ضرورت نداشت که در سودا و وهم خود، میان چیزهایی که اروپا و غرب پدید آورده است، گزینش کند که البته از عهده این کار برنمیآمد و اگر چیزی را برمیگزید نمیدانست جای آن کجاست.
🔺 @varastgi ๛ وارَستِگی
📗 بلای بیتاریخی و جهان بیآینده
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
🔖 صفحه ۵۸
اکنون زمان و تاریخ چنان سیر کردهاست که اقوام جهان، همه به بازار فرهنگ و سوداگری غرب، وابسته شدهاند و این وابستگی که علاجش آسان نیست، درصورتی تعدیل میشود که بتوان در برخی تواناییهای تجدد و توسعه شریک شد و جز از راه تدوین و و اجرای برنامه دقیق توسعه، به این مقصود نمیتوان رسید. اما تدوین این برنامه مستلزم توجه اجمالی به ماهیت تجدد و درک آخرین امکانهای آن است. شناخت تجدد و غرب متجدد هم بههمین جهت اهمیت دارد.
🔺 @varastgi ๛ وارَستِگی
📗 بلای بیتاریخی و جهان بیآینده
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
🔖 صفحه ۵۸
🔸 جنس ارتباطی که ما در تشیع با کربلا برقرار کردیم، ارتباطی بیانتهاست. یعنی دائم منتظر درکی جدید یا حضوری جدید نسبت به کربلا هستیم.
🔹 کربلا برای ما یک واقعهٔ تاریخی نیست که با یک فحص و جستوجو در اطرافش بتوانیم آن را در ذهن خود ترسیم کنیم و تکلیفش را مشخص کنیم و نهایتاً به علتها و نتایج قیام عاشورا فکر کنیم، بلکه برای ما یک افق حضور است و با واژههای مختلف سعی میکنیم که این افق را در مقابل خودمان نگه داریم.
🔸 مثلاً «یا لیتنا کنا معک»؛ یعنی ای کاش ما هم با شما بودیم. یا «ولا تجعل آخر العهد من زیارتکم»؛ یعنی آخرین عهدمان برای زیارت شما نباشد.
🔹 همهٔ اینها نشان میدهد که نسبت ما با کربلا در واقع یک نسبت حضوری است و نسبتی است که دائم میخواهیم خودمان را با آن پیدا کنیم. اگر این افق در ما نباشد ما بهنوعی تسلیم روزمرگیها و حوادث میشویم.
🔸 کربلا برای ما چنین جایی دارد. لذا هر سال در محرم و صفر بهدنبال درک جدیدی میگردیم. این جور نیست که بگوییم مثلاً آن چیزی که پارسال فهمیدیم را تکرار میکنیم. نه! ما بهامیدی دوباره دور همدیگر جمع میشویم.
🔺 @varastgi ๛ وارَستِگی
🎙 حجتالاسلام نجات بخش
🗓 اول محرمالحرام ۱۴۴۵