09 عالم طلبگی.mp3
32.95M
🎧 عالَم طلبگی
🔸 جلسه نهم
🎙 حجتالاسلام نجات بخش
⏱ زمان: ۶۷ دقیقه
🗓 ۲ بهمن ۱۴۰۲
➕لینک جلسه قبل:
eitaa.com/varastegi_ir/781
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
๛ وارستگی ๛
🎧 عالَم طلبگی 🔸 جلسه نهم 🎙 حجتالاسلام نجات بخش ⏱ زمان: ۶۷ دقیقه 🗓 ۲ بهمن ۱۴۰۲ ➕لینک جلسه قبل:
برخی از مباحثی که در این جلسه طرح شد:
▪️ در افق توحید است که جای مردم مشخص میشود.
▪️ علت تأکید بر حضور مردم.
▪️ در مدار مرسوم زندگی، وجود کسی پیدا نیست بلکه افراد به حیث تخصصشان در موقعیتها هستند.
▪️ پای توحید که به میان بیاید پای وجود به میان آمدهاست.
▪️ وجه وحدت همه ما وجود ماست نه تخصصهای ما.
▪️ با یافتن توحید در زمان، در نسبت یگانگی با مردم قرار میگیریم.
▪️ معمولاً فکر میکنیم با مردم بودن یعنی رفع گرفتاریهای آنها (مثل کار خیریهها) .
▪️ یگانگی با مردم غیر از ترحم و دلسوزی است.
▪️ ما برای خودمان «کار ویژه»ی رفع گرفتاری مردم تعریف میکنیم نه اینکه وجود آنها را ببینیم.
▪️ در توحید، احیای وجود آدمهاست.
▪️ وظیفه دینی یعنی تکلیف در افق دین، نه در افق سازمانها و...
▪️ انقلاب با «عزمی برای استقلال» پیشآمد.
▪️ دنیای امروز ما را به وهمیات دعوت میکند.
▪️ استکبار، مجال زندگی را از ما گرفته است.
▪️ دعوای ما با استکبار صرفاً بحث عقیدتی نیست.
▪️ رفتار ما باید تغییر کند یا نگاه ما؟
▪️ راز هویت یافتن و حضور در عالَم طلبگی، سلوک در تقدیر توحیدی زمانه است.
▪️ زندگی در عالَم کثرت با ما چه میکند؟
▪️ به حیث وجودی در نسبت با همهچیز قرار گرفتن در افق انقلاب اسلامی.
▪️ نگاه ما بهکار علمی در طلبگی چگونه است؟
▪️ عالِم شویم یا پژوهشگر؟
▪️ عالَم توحیدی یعنی نسبت شما با امور مختلف از ارادهی شما برنمیآید بلکه به اراده الهی است.
▪️ اراده به اراده الهی یعنی پا شدن در نسبتی که فراخوانده شدهای.
▪️ عالَم طلبگی عالَمی است که در آن بهدنبال این هستی که انتخابی «پیش» بیاید.
▪️ بزرگان حوزه، جلب نظر رحمت الهی کردهاند.
▪️ طلبگی عالَمی است که در افق توحیدی پیش میآید.
▪️ آدمها فکر میکنند اگر جای دیگری -غیر از این موقعیتی که الان هستند- رفته بودند، موفق بودند درحالیکه بحث سر جای دیگری نیست بلکه بحث سر حضور در عالَم و افق توحیدی است.
▪️ گم شدن درک توحیدی در حجاب زمانه.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 به راستی ما با چه قصدی خانه میسازیم. یعنی چه امر ما را به ساختن یک آپارتمان یا خانه سوق میدهد؟ امروز ما تابع مصلحتهای روزگار خانه میسازیم و خانه را نه امروز و نه هیچ وقت دیگر با مصلحت اندیشی نمیساختند...
🔹 پس خانه اصلا ساخته نمیشود برای سکنا و جمع شدن و تعلق... بلکه باید در بازار خرید و فروش تعین پیدا کند.
🔸 خانهای هم که در بازار خرید و فروش میشود به هیچ عالمی تعلق ندارد بلکه خانه مردمی است که سرگردان دیار غربتند.
🔹 اگر در زمان ما سازندگان و خریداران و فروشندگان خانه وضع بازار را در نظر میگیرند این گناه سازندگان این خانهها نیست و به ملاحظات خانه سازی در این روزگار ربطی ندارد بلکه به عالمی برمیگردد که زمین محل سکنی گزیدن آدمی نیست.
🔸 بیجهت هم نیست که ما در بهشت فضای مجازی بدون اینکه در زمین کاری داشته باشیم ساعتها مشغول در فضای مجازی هستیم.
🔹 در چنین عالمی است که دیگر خرید و فروش خانه یک تجارت محسوب میشود.
🔸 اگر امروز خانه، دیار کینه توزی و کدورت و جدایی آدمها از هم نباشد، خانه غربت و تنهایی است.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 حمید محمدی
🔸 راحتیهای پوچ و بیثمر، این است راز نیستانگاری، راز بودنهای سرد و بیثمر به جهت فرار از رفتن که شأن حضور به سوی حقیقت است.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 استاد طاهرزاده
🔸 هر انقلابی با رؤیای عدالت به وجود میآید و برای اینکه وجهی از این رؤیا را تحقق بخشد، ناگزیر باید با توجه به شرایط و امکانها راهی را برای رسیدن به عدالت بیابد.
🔹 ماندن در رؤیای پیشاز انقلاب و تقدیس آن رؤیا و فکر و رأی و عمل خود را درست و کامل دانستن و نیندیشیدن به پرسش چه میتوان و چه باید کرد و غفلت از اینکه انقلاب به کجا میرود، ممکن است به رکود، سستی، اهمالکاری، پریشانی، پژمردگی، ناامیدی، فساد، خشونت و خدای نکرده به شکست و نابودی در تاریخ بینجامد.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
📗 کتاب بر نامه فیلسوف
🔖 صفحه ۷۳۰
🎙 حجتالاسلام نجات بخش:
🔸 اگر «انتظار» نباشد، آدمی هضم روزمرگی میشود.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🔸 فروید جایی گفته است تمدن غرب سه جراحت شدید بر خودشیفتگی انسان وارد کرده:
🔹 جراحتی که کوپرنيک وارد آورد و آن اینکه زمین مرکز کائنات نیست که سیاره کوچکی است رها شده در فضایی لایتناهی؛
🔸 جراحتی که داروین با فرضیه انسان (اشرف مخلوقات!) از نسل میمون است، وارد کرد؛
🔹 و جراحتی که خود فروید با توضیح اینکه سرچشمه رفتار و انتخاب انسان نه عقلانیت و آگاهی که همه چیز بر ناخودآگاه استوار است وارد آورد.
🔸 تحقیر سهگانه انسان: تحقیر کیهانشناختی، تحقیر زیستشناختی و تحقیر روانشناختی؛
🔹 شما فکر میکنید این تحقیرها و جراحتها باعث تواضع انسان مدرن شد؟ نه! خود را جای خدا نشاند.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 وحید یامین پور
🔸 چون بی تعلقیم در انتظار خطری هم نیستیم. اینجا است که به استقبال هیچ چیزی نمیرویم.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 حمید محمدی
🔸 چه اندازه زیباست سقوطی که ناگهان خود را در دریایی بیابیم که حاضرشدن در تسبیحی است شناور.
«من چه غم دارم که ویرانی بُوَد
زیر ویران، گنجِ سلطانی بُود»
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 استاد طاهرزاده
🔸 ما از صفویه به بعد وارد یک شرایط تاریخی شدیم که مجال تفکر نبود. ما در صفویه به تمدن رسیدیم. وقتی ما به تمدن میرسیم دیگر پرسشی بوجود نمیآید. چون تقریبا همه چیز مشخص و روشن است و مجالی برای تفکر بوجود نمیآید
🔹 و این جا چون با یک بیپرسشی مواجه میشویم، ضعفها دیگر خودش را نشان نمیدهد...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
🎙 حجتالاسلام نجات بخش
🔸 وقتی انسان متوجه باشد افقی در مقابلش گشوده شده است، تازه این اولِ ماجرا خواهد بود زیرا باید «رفتن» را تمرین کند. و اینجا است که مییابد پاهایش چه اندازه سنگین است...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 استاد طاهرزاده
🔸 من در دفاع از فلسفه کاری که توانستم، کردم؛ اما غلبه با کسانی بود که به جای فلسفه، حرفهای عادی و مشهور پیش آوردند و در این میدان بود که من شکست خوردم.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 دکتر داوری اردکانی