.
✳️ مال حرام تا آبروی آدم را نبرد انسان را رها نمیکند
آیت الله جوادی آملی:
🔷 هرگز خیال نکنیم حرفی که زدیم، مال حرامی که گرفتیم و یا آبرویی کسی را بردیم، گذشته، خیر! چیزی نمیگذرد! هر کاری که کردیم بالاخره ثمر آن را می بینیم مگر اینکه با توبه آن را ترمیم کنیم. چون نظام عالم طبیعت، جای تغییر و تبدیل است، شما ببینید بدبوترین کود وقتی تحت تدبیر کشاورز قرار بگیرد، میشود گل یاس یا میشود سیب و گلابی. اینجا جای تبدیل و تغییر است. کار توبه، اِنابه و توجه همین است؛ «إِذَا مَاتَ ابْنُ آدَمَ انْقَطَعَ عَمَلُهُ» اما تا زندهایم جای تغییر و تبدیل است.
@varesoon
.
مرجع عالیقدر شیعه مرحوم حضرت آیت الله سید محمدرضا گلپایگانی
👌 این چند خط را در وصیتنامه شان مرقوم فرموده اند، به این مضمون که :
☘ « من خدا را شاهد می گیرم برای رسیدنم به این مسئولیتها و مراحلی که رسیدم هیچ قدمی خودم برنداشتم هر چه بود از ناحیه لطف خاص حضرت ولی عصر (ارواحنا لتراب مقدمه الفداء) بوده. »
@varesoon
.
آیت الله شیخ محمدعلی شاه آبادی:
👌 بدان كه تو هستی و نمی ميری . بدن است كه می ميرد ، تو هستی و زنده .
☘ حساب كار خودت را بكن كه چه تهيه ديده ای برای زندگی آخرت . ببين برای اين دو روزه ، كه می دانی ثباتی در آن نيست ، چه كوشش ها و تقلاها می كنی .
🍃 برای آن جا كه به حكم فطرت هستی و زندگی ابدی است ، چه كوشش كرده و چه تهيه ديده ای ؟ در آن جا زندگی انفرادی است ، احتياجات را خودت منفردا بايد رفع كنی ؛ باب استقراض و استعداد مسدود است . اين جا آمده ای كه تهيه برای آن جا ببينی .
@varesoon
.
علامه طباطبائی (ره) :
🔸 اكثر افرادى كه موفّق به نفى خواطر شده و توانستهاند ذهن خود را پاك و صاف نموده و از خواطر مصفّا كنند ، و بالاخره سلطان معرفت براى آنان طلوع نموده در يكى از اين دو حال بوده است :
1️⃣ در حين تلاوت قرآن مجيد و التفات به خواننده آن ، كه چه كسى در حقيقت قارى قرآن است و در آن وقت بر آنان منكشف مىشده است كه قارى قرآن خداست جلّ جلاله .
2️⃣ از راه توسّل به حضرت اباعبدالله الحسين (ع) ، زيرا آنحضرت را براى رفع حجاب و موانع طريق نسبت به سالكين راه خدا عنايتى عظيم است .
📚 رسالهء لُبّ اللّباب در سير و سلوك أولي الألباب ، صفحه 150 .
🌹 @varesoon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«خاطرهی آیتالله العظمی بهجت از شخصی که جواب سلام امام رضا علیهالسلام را شنیده بود!»
✅ آیتالله العظمی بهجت(ره):
🔹یکی از دوستان و از خویشان ما خودش برای بنده نقل کرد.
میگفت:
🔻«مهمان فلان آقا بودیم در مشهد، همیشه وارد بر او میشدیم. پنجره را باز کرد و گنبد حضرت رضا علیهالسلام را که دید سلام کرد. من آنجا نشسته بودم، این حاجی خیلی خیّر و صالح بود. اینجا ایستاده بود و سلام کرد، من جواب سلام [حضرت رضا علیهالسلام] را شنیدم که به او [این حاجی] داده شد. گفتم حاج آقا! من [جواب سلام را] شنیدم.
🔹گفت:
🔻خب به سلامتی! تو استعدادت(استعداد معنوی)خوب بود که توانستی بشنوی، ایشان (اهلبیت) به همه جواب میگویند. تو استعدادت قوی بود، خوب بود، و شنیدی. [با این حرف] اصلاً خودش را از کرامت خارج کرد وگفت: ایشان (اهلبیت) به همه جواب میگویند.»
🔻بالاخره، مشهد محل شهادت و حضور [حضرت رضا علیهالسلام] است. میت و حی بودن در پیشگاه اینها فرقی ندارد. [تفاوتی] در [حیات و ممات] اینها (اهلبیت) نیست، در غیر اینهاست.
📚 (درس خارج فقه، کتاب صلات، ١٣٧٧/١٢/٠۴)
@varesoon
@varesoon_bahjat
✅ حضرت آیت الله وحید خراسانی:
🔻این قضیه را خود مرحوم حاج میرزا احمد کفائی، پسر مرحوم آخوند، برای خود من گفته _فرزند مرحوم آخوند مجسمهای از تقوا بود
🔹گفت:
🔻مادر من مریض شد؛ هر کار کردیم معالجه نشد؛ باخبر شدیم یک سیدی است که علم رمل دارد و از هر چیزی خبر میدهد.
🔹گفت:
🔻من و برادرم، به سراغ این سیّد بر آمدیم؛ یک روز در ایوان حضرت امیرالمومنین علیهالسلام بودیم، یک سید با لباس مندرس از پله ایوان بالا آمد؛
🔹شخصی به ما گفت: آن سیّد این است!
🔻من و برادرم جلو رفتیم، به او گفتیم که شما همان سید هستید؟ معلوم شد این شخص، همان سیّد است!
🔹گفت:
🔻من نیّتی کردم و اصلاً چیزی اظهار نکردم؛آن سید تسبیحش را در آورده و دانه های تسبیح انداخته و بیمعطّلی گفت: "این نیت تو مربوط به یک زنی است؛ هر چه هم معالجه کردید، اثر نکرده و سه روز دیگر هم میمیرد."
🔻برادرم که کنار من ایستاده بود، فهمید من چه نیت کردهام و نیّتم مربوط به مادر بود.
🔹برادرم هم گفت: من نیتی دارم.
🔻سید تسبیحش را گرفت و شمرد، یک مرتبه رنگش تغییر کرد!!
🔹گفت:
🔻"این نیت تو راجع به کسی بود که الآن در مکه بود، الآن در شام است، الآن در کوفه است، دو یا سه تا «الآن...» گفت و بعد گفت: این نیت تو در مورد کسی است که دو عالَم دورش میگردد."
🔹سپس گفت:
"نیتت مربوط به امام زمان علیه السلام است."
ما متحیّر شدیم!!!
🔻امام زمان علیهالسلام این است و البته این چیزی نیست؛ او فوق این چیزهاست.
«بیمنه رزق الوری، بوجوده ثبتت الارض والسماء»
همهٔ عالم وجود، دائر مدارِ وجود اوست و همه طفیلی او هستند!
🔻بعد اصرار کردیم که این علم را به ما یاد بده!
🔹گفت:
🔻"این علم توأم است با یک فقری که شخص را بیچاره میکند و شما هم تحمل ندارید!"
این مطلب را گفت و رفت.
🔻ما رفتیم قضیه را به آخوند گفتیم؛ آخوند با آن عظمت، متحیّر ماند که این کیست؟! بعد هم هرچه گشتیم دیگر پیدا نشد!
@varesoon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅استاد قرائتی
🔻رأفت امام رضا (علیه السلام) به خانمی که نخواست به زیارت برود.
@varesoon
💠آیت الله حق شناس(ره):
🔸عمر شما در اثر خدمت به مردم زیاد می شود.
🔸بودن شما در سیر الی الله، منوط به این است که چقدر به افراد جامعه احسان می کنید و این در راس امور است.
🔸اگر از باب رحمت حق قصد ورود دارید، باید کمی پول خرج کنید و به فقرا و مسکینان و یتیمان کمک کنید.
📚رهنمای سلوک ص ۶۹
@varesoon
مرشد چلوئی - <unknown>.mp3
2.57M
🎙آیتاللهسیداحمدنجفی(ره)
🔸مرشد چلویی(ره)
@varesoon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فضائل حضرت علی علیهالسلام در کتب عامه
حضرت آیت الله اخوان
@varesoon
اسمع افهم یا محمدحسین - AlmizanMedia.mp3
8.48M
📻 «إسمَع، إفْهَم، یا محمدحسین!»
🎙️صدایی که میشنوید مربوط است به خاکسپاری، تلقین، نماز میت و... علامه طباطبایی‹ره›
@varesoon
✳️ اهمیت آیۀ تطهیر
حضرت آیت الله جوادی آملی:
🔷ائمّه (علیهمالسّلام) به آیۀ تطهیر مباهات میكردند و آن را دلیل حقّانیت خویش میدانستند. امام سجّاد (علیهالسّلام) با اینكه در اسارت حقد و كینۀ امویان بود و اهالی شام به چشم خارجی (خروجكننده وآشوبگر نسبت به حكومت وقت) به او مینگریستند، حقّانیت خود را با استعانت از آیۀ مزبور، اینگونه به آن مرد شامی كه برای تحقیر و سرزنش آن حضرت آمده بود، اعلام كرد:
آیا آیۀ ﴿إنما یرید الله لیذهب عنكم الرجس﴾ را در سورۀ احزاب خواندهای؟
عرض كرد: مگر مراد این آیه شما هستید؟
فرمود: بله، مقصود آیه ما هستیم.
🔷 امیرالمؤمنین (علیهالسّلام) نیز در روز شورا با اشاره به این آیه فرمود: شما را به خدا قسم می دهم، آیا در میان شما كسی هست كه آیۀ تطهیر دربارۀ او نازل شده باشد؟
آن هنگام كه پیامبر خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم)، من و فاطمه و حسن و حسین را زیر عبای خیبری گرد آورد و گفت: خدایا، اینها اهل بیت من هستند، پس رجس و پلیدی را از ایشان دور كن و پاك و مطهّرشان گردان.
اعضای شورا همگی جواب دادند: نه!
🔷امام مجتبی (علیهالسّلام) هم پس از پذیرش صلح و سازش تحمیلی با طاغوت شام، در سخنرانی خود در حضور معاویه ضمن برشماری فضایل و كمالات خاندان خود، به این حادثۀ تاریخی اشاره كرده است.
🔷اینگونه روایات كه نمونههای آن فراوان است، نشان میدهد كه امامان شیعه (علیهمالسّلام) معتقد بودند، این آیه مخصوص آنهاست و كسی را در آن سهیم نمیدانستند.
@varesoon
محبتش بسان اكسيرى است كه آهن را به گوگرد سرخ و چيزى ناياب بدل مىسازد و دوستدارش را دوست خداوند مىگرداند.
🖤 هر آينه به خطا رفته و ناكام شده كسى كه دوستى آن حضرت را ادّعا مىكند و در عين حال دل در گرو دشمنش دارد؛ چرا كه دو امرى كه ضد يكديگرند چگونه در يکجا گرد هم آيند؟
📚 برگرفته از کتاب زینت عرش خدا، حضرت آیت الله وحید خراسانی
@varesoon
✅ حضرت آیتالله بهجت :
📝میدانیم که مراتبی هست، عصمت هم مراتبی دارد. لذا در خود انبیاء و اوصیاء نیز قائل به تفاضل هستیم.
✨... در میان اوصیاء علیهمالسلام، خمسه طیبه(پنج تن آل عبا) علیهمالسلام را بر غیر خمسه(سایر ائمه) مقدم میدانیم.
☘️ در میان اوصیاء غیر خمسه( ائمه بعدی غیر از پنج تن) نیز، صاحب وقت ما عجلاللهتعالیفرجهالشریف مقدم است.
🌟در میان آنها «كَأَنَّهُ كَوْكَبٌ دُرِّيٌ؛ همچون ستاره ی درخشان» است.
📚 کتاب حضرت حجت عجلاللهتعالیفرجهالشریف، ص ١٠٩
@varesoon
@varesoon_bahjat
حضرت آیت الله محفوظی :
انسان در اجتماع زندگی می کند و به دلیل همین زندگی اجتماعی ، به ناچار برای رفع نیاز های خود به مردم نیازمند می شود ؛ البته این نیاز ها متقابل است ؛ یعنی کاسب ، معلم ، پزشک ، بنا ، مهندس ، نویسنده و اقشار دیگر همه به یکدیگر نیازمندند و هیچ کس نیست که به دیگری نیاز نداشته باشد . این گونه نیازمندی ، عیب نیست بلکه لازمهٔ زنده بودن و پیشرفت است و خداوند متعال این گونه خواسته است که مردم نیازهای یکدیگر را بر طرف سازند . اما آن نیازی که ناپسند می باشد تقاضای بیش از حد احتیاج است ؛ یعنی ما برای رسیدن به زرق و برق دنیا یا زیاده طلبی یا در اثر تنبلی و بی برنامگی ، دست نیاز به سوی دیگران دراز کنیم . این که می گوییم قناعت ، باعث بی نیاز شدن از مردم می شود ، منظور همین قسمت از نیازهای کاذب و بیش از اندازه است . امیر مؤمنان علی ( ع ) فرمود : “ القناعَةُ رَأسُ الغِنيَ “ ؛ قناعت ، سر آمدِ بی نیازی هاست . امام صادق ( ع ) فرمود :” مَنْ قَنَعَ بِما رَزَقَهُ اللهُ فَهُو مِنْ أغني النّاسِ “ ؛ هر کس به آنچه خدا روزی اش کرده قانع باشد از بی نیاز ترین مردم است .
بر گرفته از کتاب اخلاق اسلامی
@varesoon
✨﷽✨
🌼آدمِ كسی نباش!
✍علامه جعفری میگفت روزی طلبهی فلسفهخوانی نزد من آمد تا برخی سوالات بپرسد. ديدم جوان مستعدی است كه استاد خوبی نداشته است. ذهنِ نقاد و سوالات بديع داشت كه بیپاسخ مانده بود. پاسخها را كه میشنيد، مثل تشنهای بود كه آب خنكی يافته باشد. خواهش كرد برايش درسی بگويم و من كه ارزشِ اين آدم را فهميده بودم، پذيرفتم. قرار شد فلان كتاب را نزد من بخواند. چندی كه گذشت، ديدم فريفته و واله من شده است. در ذهنش اُبُهّت و عظمتی يافته بودم كه برايش خطر داشت. هرچه كردم، اين حالت در او كاسته نشد. میدانستم اين شيفتگی، به اِستقلالِ فكرش صدمه میزند. تصميم گرفتم فرصتِ تعليم را قربانی اِستقلالِ ضميرش كنم.
روزی كه قرار بود برای درس بيايد، درِ خانه را نيمباز گذاشتم. دوچرخهی فرزندم را برداشتم و در باغچه، شروع به بازی و حركاتِ كودكانه كردم. ديدمش كه سَرِ ساعت، آمد. از كنارِ در، دقايقی با شگفتی مرا نگريست. با هيجان، بازی را ادامه دادم. در نظرش شكستم. راهش را كشيد و بی يك كلمه، رفت كه رفت.
اينجا كه رسيد، مرحوم علامه جعفری با آن همه خدماتِ فكری و فرهنگی به اسلام ، گفت: برای آخرتم به معدودی از اعمالم، اميد دارم. يكی همين دوچرخهبازی آن روز است!
درسِ استاد آن شب آن بود كه دنبالِ آدمهای بزرگ بگرديد و سعی كنيد دركشان كرده از وجودشان توشه برگيريد. امّا مُريد و واله كسی نشويد. شما اِنسانيد و اَرزشتان به اِدراك و اِستقلالِ عقلتان است. عقلتان را تعطيل و تسليم كسی نكنيد. آدمِ كسی نشويد؛ هر چقدر هم طرف بزرگ باشد.
@varesoon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فلسفه حجاب
از زبان شیرین حجت الاسلام قرائتی
@varesoon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضرت آیه الله وحید خراسانی و ماجرای تشرف علامه حلی خدمت امام عصر (عج)
@varesoon
.
🔔 شمّهای از اخلاق زیبا
و کرامتگونهٔ میرزای شیرازی
🔹 «مرحوم سیّد حسن صدر در احوال مرحوم میرزای مجدّد نوشتهاند:
طریقهٔ ایشان در تقسیم حقوق و وجوه به وصف نمیآید. پس اگر به دست خود میداد، با کمال ادب و احترام و نهایت شکستگی و پنهانی میداد. و آنکس که پول میگرفت نهایت از ایشان ممنون میشد، هرچند کم بود.
🔸 و پول را در پاکت و پا بستهای میگذارد و این طريقهٔ او با متعارف مردم بود، چه رسد به محترمين! و چهبسا با کسی گفتگو مینمود و در جیب او پول میگذارد و آن طرف ملتفت نمیشد. و اگر بهوسیلهٔ نوکرها پول میفرستاد، میفرمود: به او بگو امانتی در نزد ما داشتید و در جایی بده که کسی ملتفت نشود.
🔹 و در تمام شهرستان[ها] از تجّار، وكلایی داشتند و از آنها میخواستند که نام فقهای آن بلاد را بفرستند و ایشان معیّن مینمود که چه مقدار به هریک از ایشان بپردازند. و مستحقّین از شهرهای ایران را از نظر دور نمیداشت و میفرمود: از انصاف دور است وجوه آن شهرها نزد ما فرستاده شود و مستحقّین بیبهره بمانند.
📗 [ الفوائد الرضویّة ، جزء ۲ ، صفحه ۷۶۵ ] .
🔸 تو خود حدیث مفصّل بخوان از این مجمل! مرحوم آقا میرزا فخرالدّين سيّدی که از آقایان بسیار محترم شهر قم بودند و از قرار مسموع، ایشان بر جنازهٔ مرحوم حاج شیخ عبدالکریم نماز خواندند، از مرحوم حاج میرزا حسن آشتیانی نقل نمودند که:
🔹 پس از فوت مرحوم شیخ انصاری، علویّهای که از طرف مرحوم شیخ به او مساعدت و کمک میشد، نزد من آمد که: چه کنم؟ او را نزد آقای سیّد حسین ترک روانه نمودم. رفت، و آمد با یک دنیا غصّه و آه و ناله و آرزوی مرگ! و در عین حال یک لیره به او داده بود!
🔸 دفعهٔ دیگر، او را نزد میرزای شیرازی روانه کردم، چون برگشت بسیار ممنون و دعاگوی ایشان بود. جناب میرزا به سخنان علویّه گوش داده و از حال او متأثّر شده و یک دو قرانی به او مرحمت فرموده و از اندرون یک بادیهٔ مس آوردند و به او دادند و فرمودند: علويّه! شاید این دفعه که آمديد، توانایی بیشتری داشته باشم!».
📚 افکار و آمال ، صفحه ۱۹۵ - ۱۹۶ .
سپاس از کانال : چراغ مطالعه
@varesoon