5.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #فیلم| هر تمدنی فرهنگ دارد، اما هر فرهنگی تمدنساز نیست.
🔸نمود اجتماعی فرهنگ، تمدن است.
🔹دکتر موسی نجفی
🆔 @vasael_ir
🔸ساختارهای غربی با هنجارهای الهی تناسب ندارند
حجت الاسلام #حاج_ابوالقاسم:
🔹دوره ی نظام سازی توحیدی و افول امریکا است و نام و عنوان خوبی انتخاب شده از این جهت که ما روندی را که شاهد هستیم در معادلات جهانی اگر این روند را در یک نموداری قرار بدهیم خیلی خوب می توانیم تصدیق بکنیم که امپراطوری امریکا و قدرت امریکا رو به زوال است و روز به روز اقتدارش کاسته شده.
🔹اگر زمانی در این کشور مشاهده می شد که رئیس جمهوری امریکا و رئیس جمهور شوروی و بریتانیای کبیر می امدند در تهران جلسه ای برگزار می کردند بدون اینکه حتی پادشاه ایران باخبر بشود و بعد هم که باخبر می شد و درخواست می کرد که ایشان هم در جلسه راه بدهند و راه نمی دادند این قصه برای سال هزار و سیصد و بیست است.
🌐 yon.ir/lnpBk
🆔 @vasael_ir
🔸برداشت نادرست از جواز چندهمسری
در نشست علمی تبیین شد؛ | بخش اول
🔹حجت الاسلام محمدی #جورکویه: این عنوان یکی از عوامل فرهنگی در بُعد عوامل اجتماعی خشونت در خانواده است. ما عوامل خشونت را به عام و خاص و یا مشترک و اختصاصی تقسیم کرده ایم که چندهمسری جزء عوامل عام است، یعنی بحث چندهمسری تنها در مسئله خشونت در خانواده مطرح نیست بلکه در مسائل دیگر نیز تاثیر گذار است.
🔹به اعتقاد ما، عدم رعایت عدالت بین همسران و فرزندان در بسیاری از موارد به خشونت دامن میزند؛ چه اینکه خشونت مذکور، خشونت شوهر علیه همسر باشد، چه اینکه خشونت همسر علیه شوهر باشد، چه اینکه خشونت همسران علیه یکدیگر باشد و چه اینکه خشونت فرزندان علیه یکدیگر باشد.
متن کامل #گزارش:
🌐 vasael.ir/0003KZ
🆔 @vasael_ir
🔸نشست"نقش حوزه در گام دوم انقلاب" برگزار می شود
🔸لبیک حوزویان به رهبر انقلاب
حجت الاسلام #محققی مدیرعامل خبرگزاری رسا:
🔹امروز باید احترام متقابل بین طلاب انقلابی و اعاظم، مدرسان و بزرگان حوزه وجود داشته باشد.
🔹امروزه رسانه های دشمن مترصد هستند که از اقدام های مغایر با قوانین در حوزه سوء استفاده کنند.
🔹خبرگزاری رسا و سایر رسانه های انقلابی آماده هستند که نظرات انقلابی حوزه و روحانیت را به جامعه و مسؤولان منتقل کنند، می توان مطالبات انقلابی را از طریق برگزاری نشست ها، مناظره ها و همایش ها در مراکز حوزوی و علمی یا مراکز دینی پیگیری کرد.
🔹خبرگزاری رسا با همکاری جمعی از مؤسسات حوزوی با انگیزه های انقلابی تصمیم گرفتند که نشستی با حضور طلاب و حوزویان برای لبیک به بیانیه رهبر معظم انقلاب با عنوان " نقش حوزه در گام دوم انقلاب" داشته باشند.
🔹نشست "نقش حوزه در گام دوم انقلاب" چهارشنبه 8 اسفند ماه ساعت 15 تا 18 برگزار می شود.
🔹آیت الله کعبی، عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری در این همایش سخنرانی خواهند کرد. همچنین برخی از مقاله های عالمانه که در این زمینه ها از سوی اندیشمندان حوزوی نوشته شده، ارائه خواهد شد.
🌐 rasanews.ir/002VmL
🆔 @vasael_ir
🔸پیامبر اکرم (ص) :
🔹 إنَّ فاطِمةَ بَضعَةٌ مِنّي و هِىَ نورُ عَيني و ثَمَرَةُ فُؤادي ؛ يَسوؤُني ما ساءَها و يَسُرُّني ما سَرَّها و إنَّها أوَّلُ مَن يَلحَقُني مِن أهلِ بَيتي ؛
🔹 فاطمه پاره تن من و روشنى ديده و ميوه دل من است . آنچه او را ناراحت كند مرا ناراحت مى كند و آنچه شادش كند ، مرا شاد مى كند ؛ او نخستين كس از اهل بيت من است كه به من مى پيوندد .
📚 أمالى صدوق، ص ٥٧٥
🆔 @vasael_ir
🔸عالم دینی انقلابی یعنی تولیدگر اندیشه اسلام ناب
حجت الاسلام مهاجرنیا:
🔹همانطور که میدانید منشور روحانیت موضوعی بسیار مهم است ولی قبل از این که وارد اصل پیام بشویم باید بدانیم که چند ویژگی در شخصیت امام راحل بود که منجر شد به نگارش این پیام تاریخی و بسیار مهمی شد که به منزله بیلان کار کل مبارزات امام راحل است و گزارشی از همه آن چیزی است که در طول تاریخ انقلاب اتفاق افتاد.
🔹امام در کنار ویژگیهای نظری یک سری خصوصیات عملی داشتند، از جمله این که شدیدا تکلیفگرا بود که بسیار مهم است شما در کنار هنرهای معرفتی و نظری کار خود را با وظیفهگرایی همراه کنی و همچنین در کنار وظیفهگرایی اخلاص در عمل برای ایشان بسیار برجسته بود و هیچ رفتار و مبارزهای را شروع نمیکرد مگر این که که واقعا اخلاص و قصد قربت برای خودش محرز میشد.
🔹امام راحل پیگیر بود و این طور نبود که کاری را شروع کرده و بعد رها کند و خود ایشان در سخنرانی معروف میفرماید من از مجتهدانی نیستم که یک فتوا بدهم و به خانه بروم. شجاعت امام نیز بسیار برجسته است، چراکه دقیقا در دوران مبارزه و قبل و بعد از انقلاب سخنان و رفتارهایی دارند که شجاعت ایشان را نشان میدهند.
🌐 yon.ir/cjyGY
🆔 @vasael_ir
🔸نظام جامع خانواده در اسلام
🔹حجت الاسلام والمسلمین #سید_منذر_حکیم، در درس خارج فقه نظامهای اسلامی مطرح کرد:
📝 بحث ما در باب نظام تشکیل خانواده است.
🔹شهید صدر در نظام اقتصادی روش پیچیدهای را طی کرد و توانست از مجموع فتاوای فقها(به تعبیر ایشان احکام رو بنایی) به اصول زیرین این مجموعه راه پیدا کند و اصول مکتب اقتصادی اسلام را کشف نماید.
روش استنطاقی که در تفسیر موضوعی بیان کرد.
🔹ایشان بر این عقیده بود که با استنطاق صحیح و کامل از آیات قرآن میتوان به مواضع و دیدگاههای قرآن دست یافت.
🔹در برخی تفسیرهای موضوعی متعارف قرآن، معمولا یک موضوع کلامی یا فلسفی متعارف را مطرح مینمایند و برای آن چند شاهدمثال میآورند. آسیب این روش تفسیر موضوعی این است که آیات قرآن را به سوی مدعای خود توجیه میکنند. آسیب دیگر این است که برای موضوع مورد نظر خود چند آیه پیدا کرده و روی آن بحث میکنند درحالیکه برای یک موضوع چه بسا 100 آیه و برای موضوعی دیگر فقط 5 آیه موجود باشد.
🔹در روش استنطاقی شهید صدر با طرح سوال و بدون هیچ پیش فرضی تمامی آیات قرآن را چه موافق و چه مخالف و محکم و متشابه درباره موضوع مورد بررسی قرار میدهیم.
🔹شهید صدر در بحث سنتهای تاریخی و جامعهشناسی قرآنی از روش تفسیر استنطاقی استفاده نموده است.
🔻وقتی نگاه و رویکرد متفاوت شود، روش نیز متفاوت خواهد بود و در نتیجه بر روی استنباط مجتهد اثر مستقیم میگذارد. این اثرگذاری از دو جهت خواهد بود:
🔹آنجا که نگاه منظومهای نداشته باشیم یک دسته از مسائل دیده نمیشوند و برای این مسائل چه بسا احکام جدید خواهیم داشت.
🔹از آنجا که حکم و فتوا نتیجه مقدمات است وقتی مقدمات دقیقتر دیده شود ممکن است احکام نیز متفاوت باشند. مانند احکام نزح بئر و 26 ذراع در مقدار مجاز طواف در حج.
🆔 @vasael_ir
🔸حفرههای تئوریک را در گام دوم انقلاب پُر کنیم
آیت الله #علیدوست:
🔹 فکر می کنم مهمترین بحثی که می تواند برای چله دوم انقلاب یا #گام_دوم_انقلاب که در خود بیانیه هم اشاره شده، مورد توجه باشد، بحث ارزیابی و آسیب شناسی گذشته است، به این معنا که چهل سال برای ارزیابی کفایت می کند، 10سال و پانزده سال نیست که بگوییم هنوز نمی شود برداشت و ارزیابی داشت.
🔹بعد از ارزیابی، وقت آن است که ببینیم که در طول این ۴۰ سال چه مشکلات و آسیب هایی را در مسیر داشته ایم و چه کاری را بهتر بود که انجام دهیم و انجام ندادیم، لذا به نظر من اگر ارزیابی دقیق هم داشتهباشیم می توانیم وارد مرحله نظام سازی و تمدن سازی شویم، این امکان تحقق دارد اما اگر رویه ای جز این داشته باشیم، متوقف خواهیم شد.
🔹برخی مباحث فرازمان و فرامکان است. در جهان هستی یک سری چیزها هستند که هرگز کهنه نمی شوند، چنان که نور و روشنایی و آفتاب را هرگز مشول مرور زمان نمی دانیم و نمی گوییم خورشید قدیمی شده و مفید نیست.
🌐 vasael.ir/0003KX
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸نشست علمی «پول مجازی از منظر فقه حکومتی» 🔹پایگاه تخصصی #فقه_حکومتی #وسائل #نشست_علمی «#پول_مجازی ا
🔸نشست علمی «پول مجازی از منظر فقه حکومتی» هم اکنون در حال برگزاری است.
🆔 @vasael_ir
🔸عدالت سیاسی لازمه و پیش شرط حاکم و مسئول اسلامی
در نشست« پیوند قدرت و عدالت سیاسی» بررسی شد؛
🔹حجت الاسلام دکتر سید باقری: وقتی از عدالت سیاسی صحبت می کنیم یک بحث بسیار مهم و بحث از قدرت است، چراکه در جوهره سیاست و عدالت، قدرت حضوری همیشگی دارد. وقتی از نوع ارتباط میان حق و قدرت صحبت می شود می توان گفت که کارکرد بنیادین قدرت در اندیشه سیاسی اسلام این است که باید در راستای عدالت باشد و هرگاه از عدالت دور بشود به دامن فساد غلتیده و در آن فرو می رود.
🔹لرد اکتون، می گوید« قدرت فساد آور است و قدرت مطلق فساد مطلق می آورد». در اندیشه دینی هم این مباحث وجود دارد. وقتی از قدرت مطلق صحبت می کند مصداق آن را طاغوت و فرعون می داند که در فساد و بی عدالتی فرو رفته است. و نیز قرآن بیان می کند که شما وقتی بحث از فساد قدرت می کنید به قدرت نامطلوب رسیدهاید.
🔹حجت الاسلام ایزدهی: اولین مساله ای که باید مورد مداقه و کنکاش و بررسی قرار بگیرد این است که قدرت و عدالت سیاسی چگونه باهم پیوند دارند و نیز اینکه بالانس قدرت و عدالت سیاسی چگونه ایجاد می شود.
🔹تعریف شما از قدرت و عدالت سیاسی چیست و اینکه این دو چه رابطه ای با یکدیگر دارند؟ آیا قدرت ابزار عدالت است؟ آیا بحث ما بر منبع مشروعیت و عدالت است؟ آیا قدرت و عدالت دو امر خیر است یا امر خیر و شر ذاتی؟ اگر تعیین تکلیف نکنیم مسیر را اشتباه می رویم.
🌐 vasael.ir/0003Kc
🆔 @vasael_ir