🔸حضور کم فروغ روحانیت در عرصه تقنین و سیاست گذاری
سخنگوی حوزه در گفت وگویی تفصیلی مطرح کرد؛
🔹اگر انقلاب اسلامی به پیروزی نرسیده و این نظام تشکیل نشده بود به طور قطع ما امروز شاهد حوزه بزرگ جهان تشیع در قم نبودیم؛ سیاست های رژیم شاهنشاهی بر حذف روحانیت از صحنه های اجتماعی و علمی و حتی مرجعیت بود.
🔹امروزه حوزه علمیه قم و حوزه های علمیه سراسر کشور مهم ترین حوزه های علمیه جهان شیعه هستند حتی نسبت به حوزه علمیه نجف که دارای قدمت هزار ساله است به دلیل کمیت و کیفیتی که در حوزه علمیه قم وجود دارد از برتری برخوردار است که این موارد نیز به برکت نظام اسلامی است که نباید از آن غافل شد.
🔹با همه بی مهری ها یا کم مهری ها و کم لطفی هایی که دولت ها در این چهل سال نسبت به حوزه داشته اند اصل نظام و انقلاب خدمات فراوانی برای حوزه های علمیه داشته است؛ حوزه ای که مستقل است و وابستگی به دولت و حتی نظام ندارد اما چون این انقلاب، انقلاب اسلامی و نظام اسلامی است در اعتلای حوزه های شیعه به ویژه حوزه علمیه قم نقش بسزایی داشته است.
🌐 yon.ir/jOiIQ
🆔 @vasael_ir
🔸تمدنسازی حداقلی؛ خروجی فقه احتیاط محور
بخش اول | نشست «ظرفیتهای تمدنی فقه شیعه»؛
🔹حجت الاسلام #رهدار: در فضایی که کثرت های تمدنی داریم، فقه تک ورژنی نمی تواند برای انواع تمدن ها نسخه داشته باشد و از آنجا که تمدن ها پیچیده اند لذا پایگاه های معرفتی که برای مهندسی این تمدها به کار گرفته می شود باید پیچیده باشند.
🔹با این مقدمه می توان به توراث فقه خودمان نگاه کنیم؛ درباره فقه موجود ما چند برش و چند خوانش مفهومی از توراث موجود فقهی می توانیم داشته باشیم که هر خوانشی می تواند برای یک لایه از اجتماع نسخه بپیچد.
🔹ما یک فقه فردی داریم و فقه سیاسی و اجتماعی و حکومی و تمدنی داریم که می توان به ظرفیت های هر یک از آنها اشاره کرد. فقه فردی، فقهی است که مکلف آن فرد است و کل جامعه و یا بخشی از آن نیست متکلف استنباط مسائل فردی است.
🌐 vasael.ir/0003KL
🆔 @vasael_ir
🔸فقه مرزبانی، شرایط مرزبانها و تکالیف مسئولان، بررسی شد
در قالب پایاننامه سطح سه حوزه علمیه مشهد؛
🔹جلسه دفاع پایان نامه حجتالاسلام محمدعلی نعیمیکیا، با عنوان «فقه مرزبانی، شرایط مرزبانها و تکالیف مسئولان»، با ارزیابی حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا جواهری، در اتاق جلسات مرکز مدیریت برگزار شد.
🔹در این پژوهش مسائل مربوط به مرزبانی از منظر فقه اسلامی مورد بررسی قرار گرفته و تلاش شده تا از میان آیات نورانی قرآن و منابع اصیل اسلامی، به آن پرداخته شود که پژوهش حاضر برگرفته از ۹۴ منبع اصیل فقه اسلامی شیعی است.
🔹یکی از مهمترین مسائل مرتبط با امنیت اجتماعی که در فقه اسلامی و مسائل مربوط به حکومت اسلامی حائز اهمیت است، لزوم حفاظت از مرزها و استحکام امنیت آن میباشد. بخش زیادی از امنیت شهرها در گرو این حفاظت است و در سایه آن میتوان فرهنگ و اقتصاد یک منطقه را ساخت.
🌐 yon.ir/7oVCU
🆔 @vasael_ir
🔸در مواجهه با تمدن غرب، کدام استراتژی را باید دنبال کنیم؟
🔹گفتاری از آیت الله میرباقری؛ سؤال این است که استراتژیِ انقلاب اسلامی درمقابلِ تمدّن غرب چه باید باشد؟ با این مدنیت مدرن که پیش روی ماست چه باید کرد؟
🔹باید با روش «استحاله» با تمدن مدرن مواجه شویم و تلاش کنیم تمدن مدرن را در تمدن اسلامی منحل کنیم. ما در مرحلهٔ اصلِ انقلاب اسلامی و تدوین قانون اساسی این کار را کردیم.
🌐 yon.ir/GjO0H
🆔 @vasael_ir
🔸پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
🔹مَن كان أكثرُ همّهِ نيلَ الشّهَواتِ نُزِعَ مِن قلبهِ حلاوةُ الإيمانِ؛
🔹هر كس بيشترين همّ و غمش رسيدن به خواهشهاى نفسانى باشد، حلاوت ايمان از قلبش گرفته مى شود.
📚تنبيه الخواطر :ج۲ ، ص۱۱۶
🆔 @vasael_ir
🔸بررسی اجتهادی مسائل تعلیم و تربیت
🔹حجت الاسلام سید #نقی_موسوی، در درسگفتار نظامهای اسلامی:
🔹 استدلال پنجم: اتقان در کارها و به تبع آن اتقان در تعلیم و تربیت واجب است. پس تعلیم متقن واجب است. آموزش استدلالی در عقائد، مصداق تعلیم متقن و در نتیجه واجب است.
🔹کبرای کلی ما از چندین حدیث نشأت گرفته است که همگی از لحاظ سندی ضعیف و از آنجاکه تعدادشان محدود است نمیتوان ادعای تواتر اجمالی هم داشت پس غیرقابل استناد هستند. حداکثر میتوان ادعای حُسن کرد.
🔹در کبرای کلی از لحاظ عقل نیز حداکثر میتوان ادعای حُسن داشت. تا اینجا نظریه مختار استحباب تعلیم استدلالی است.
🔹 استدلال ششم: «قُوا أنفُسَکُم و أهلیکُم ناراً»
🔹بر اساس این آیه، وقایه از نار خود و خانواده بر فرد واجب است. تعلیم استدلالی مصداق وقایه از نار است. پس تعلیم استدلالی واجب است.
🔹تعلیم استدلالی در آنجاییکه این عدم تعلیم باعث گمراهی فرزندان میشود واجب است نه همه تعلیم استدلالی. نتیجه اینکه وجوب تعلیم استدلالی در بعضی از شرائط و بعضی افراد پذیرفته است.
🔹قواعد فقهی همان احکام فقهی هستند که شمولیت پیدا میکنند. قواعد فقهی را میتوان به سه دسته از منظر تعلیم و تربیت تقسیم کرد.
🔹قواعدی که متعلق به تمامی ابواب فقهی از جمله تعلیم و تربیت هستند، مانند قاعده نفی سبیل.
🔹قواعدی که در بعضی از ابواب از جمله تعلیم و تربیت کاربرد دارند. مانند قاعده محرمیت که در کتاب النکاح است اما در فقه التربیة نیز کاربرد دارد.
🔹قواعدی که مختص فقه التربیة هستند و از آنجاکه ما فقه التربیة نداشتیم تاکنون به دست نیامدهاند و وظیفه فقهاست که بدست بیاورند یا در دیگر کتب به فراخور نیاز فقیه بدست آمده است مانند قاعده ارشاد جاهل.
🆔 @vasael_ir
🔸ایجاد زیربنای فکری فرهنگی از وظایف حوزههای علمیه است
🔹آیت الله سید مصطفی #موسوی_اصفهانی: همانطور که اصل تشکیل حکومت واجب است و امام (ره) فرمودند حفظ حکومت اسلامی از اوجب واجبات است، حفظ زیربنای حکومت اسلامی که همین فقه حکومتی است مانند سایر مسائل فقهی لازم است.
🔹اگر بخواهیم حکومت اسلامی بماند که ان شاء الله تا ظهور حضرت بقیه الله (عج) خواهد ماند باید دائما رصد کنیم و همچنان که فقه صلات، طهارت و حج با این توانایی به برکت زحمات علمای گذشته مانده و به دست ما رسیده است در تقویت فقه حکومتی نیز تمام تلاش خود را انجام دهیم.
🔹ما در دوره های تخصصی در موضوعات مهدویت و تفسیر در حال حاضر فعالیت داریم و تا اتمام سطح آنچه که از طرف مدیریت حوزه های علمیه تنظیم شده در حال اجرا است و به صورت سیستمی برنامه ای وجود ندارد اما به طور فوق برنامه به صورت دوره ای از اساتید حوزه فقه حکومتی دعوت شده و از آنها استفاده می کنیم.
متن کامل #گفتگو:
🌐 vasael.ir/0003KI
🆔 @vasael_ir
🔸نشست علمی «پول مجازی از منظر فقه حکومتی»
🔹پایگاه تخصصی #فقه_حکومتی #وسائل #نشست_علمی «#پول_مجازی از منظر فقه حکومتی» را با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد علی #یوسفی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین مرتضی #ترابی عضو شورای استفتائات دفتر حضرت آیت الله سبحانی برگزار میکند.
🔹سه شنبه 7 اسفند 1397 ساعت 13 - قم، خیابان 45 متری صدوق، میدان مفید، خیابان بهشت، پس از بوستان جنت، سالن نشستهای مؤسسه رسا
🆔 @vasael_ir