🔸آیین #رونمایی پایگاه تخصصی فقه حکومتی #وسائل
🔻 حجت الاسلام و المسلمین #اسلامی:
🔹ظرفیت فقه الاولویات در بیانیه گام دوم انقلاب بررسی شود
🌐 vasael.ir/0003UI
🔻 حجت الاسلام والمسلمین #بهمنی:
🔹وسائل سعی کند به لوازم ادعای صاحبنظران عرصه فقه حکومتی دست یابد
🌐 vasael.ir/0003UA
🔻 دکتر #داودی مطرح کرد؛
🔹ارتباط مستمر پایگاه وسائل با مراکز علمی و پژوهشی حوزه
🌐 vasael.ir/0003UF
🔻 حجت الاسلام #حاج_سید_جوادی:
🔹تلاش پایگاه وسائل برای تضارب آراء در حوزه فقه حکومتی ستودنی است
🌐 vasael.ir/0003UB
🔻 حجت الاسلام #صبوری:
🔹حوزه باید فقیه متخصص تربیت کند
🌐 vasael.ir/0003UE
🔻 دکتر #دشتی:
🔹دبیرخانه دائمی نهادهای فقه حکومتی و فقه سیاسی تشکیل شود
🌐 vasael.ir/0003UG
🆔 @vasael_ir
🔸ضرورت ورود پایگاه تخصصی وسائل به مسائل کلامی و فلسفی
حجت الاسلام والمسلمین #مهاجرنیا:
🔹برخی معتقدند که فقه حکومتی منحصر به فقه سنتی نیست و همین طور منحصر به مواردی که ذاتا سیاسی هستند نیست بلکه هرآنچه در اقتصاد و فرهنگ و سیاست وارد می شود می تواند موضوع فقه حکومتی قرار بگیرد.
🔹به عقیده من پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل می تواند متصدی دانش سازی در فقه حکومتی و تفاوت های آن با فقه های مضاف دیگر شده و این بحث را ابتدا به خوبی تبیین کند.
🔹بنابراین امام راحل نیز با رویکرد کلامی و اعتقادی انقلاب اسلامی را بنیان گذاری کرد و به مرور زمان به رویکردهای فقهی روی آوردند.
🔹بنابراین کلام بر فقه حکومتی مقدم است که باید در این پایگاه این گونه مسائل نیز دیده شود.
🔹جای مباحثی از جمله فلسفه سیاسی، فقه سیاسی، جامعه شناسی سیاسی هنوز در این پایگاه خالی است.
🔹پایگاه وسائل در عین حالی که در ارتباط با نقش حکومت در فقه کار می کند باید در این مسائل هم وارد شود تا فعالیت هایش جامع تر و کامل تر بشود.
🔹حتی فقه حکومتی دوره امام راحل با رهبر معظم انقلاب مطالبش متنوع و متکثر و متفاوت است که نیاز به تأمل دارد و باید در این زمینه هم کارهای جدی صورت بگیرد.
#رونمایی از پایگاه تخصصی فقه حکومتی #وسائل
🌐 vasael.ir/0003U9
🆔 @vasael_ir
🔸فقه حکومتی فقه صرفا سیاسی نیست
حجت الاسلام والمسلمین #زیبایی_نژاد:
🔹کسی که در میدان هست و با مسأله درگیر می شود در حوزه فقه حکومتی باید نظر بدهد، از این رو چون در مرحله ما قبل استناد هستیم مهم آن است که میز بازی و خروج بحث به دست یک فقیه باشد نه این که بحث در نهایت به کسی برسد که در این حوزه تخصصی ندارد.
🔹به عنوان مثال فمینیست های عمل گرا می گویند ما از میدان عمل نظریه تولید می کنیم مثلا مرد سالاری در ذهن ما است وقتی در میدان عمل درگیر می شویم می فهمیم این پدیده پیچیده تر از آن است که فکر می کردیم پس از این جا به حوزه نظر برمی گردند، نمونه این مسأله در فقه حکومتی نیز وجود دارد.
🔹این کار باید با مشارکت فقها و متفقهان شروع شده و ابتکار کار دست این افراد باشد.
🔹پیشنهاد ما این است که در گام نخست پرونده سازی کنیم که این کار را پایگاه وسائل تا الان انجام داده است، یعنی من وقتی می خواهم وارد بحث چیستی فقه حکومتی شوم و بر بستر این ها حرف نو بزنم اولیات این بحث را بدانم.
🔹در گام دوم به صورت پروژه ای به کسانی سپرده شود که با فقه آشنا هستند و مسائل را تنقیح کنند و کار دقیقی خارج شود و بعد در اختیار بزرگترها قرار بگیرد و بتوانند در این عرصه نظر بدهند.
#رونمایی از پایگاه تخصصی فقه حکومتی #وسائل
🌐 vasael.ir/0003UC
🆔 @vasael_ir
🔸وسائل سرفصلها و نظام موضوعات فقه حکومتی را استخراج کند
حجت الاسلام والمسلمین #رفعتی:
🔹پایگاه وسائل به نظر من چند کار مهم را می تواند در این عرصه داشته باشد، یکی باز نشر فقه حکومتی است که این کار را انجام می دهد و دوم ایجاد و فرهنگ سازی در میان حوزویان برای ترویج فقه حکومتی است.
🔹سوم حتی می تواند مولد و تولیدگر علم باشد چون جمع اساتیدی که با این پایگاه همراهی دارند فرهیختگانی هستند که می تواند تولید علم داشته باشد.
🔹کار چهارم فعالیت های پژوهشی و علمی فقه معاصر از قبیل موضوع شناسی است، چراکه اگر موضوع درست تبیین نشود فتوا و حکم طور دیگری صادر می شود، به همین جهت وقتی یک حکم را دو فقیه را دو جور فتوا می دهند برای این است که گاهی موضوع درست منقح نشده است چون در فقه معاصر و فقه حکومتی روی موضوع درست کار نشده است.
🔹تنظیم سرفصل ها و یا نظام موضوعات و تعیین مسائل میتواند کارکرد دیگر پایگاه وسائل باشد؛ تا سرفصل نباشد شروع کردن یک بحث علمی امکان پذیر نیست، از این رو این پایگاه می تواند در این عرصه وارد شود و کار دیگری که می تواند انجام بدهد استخراج منابع و ادله است.
🔹اگر بخواهیم فقه حکومتی در حوزه جا بیافتد حتما باید به شیوه فقه سنتی پیش برویم و به همین جهت باید از آیات و روایات استفاده شود و با همان شیوه فقه جواهری که نگاه حکومتی دارند حتی در مسائل معاملات و مسائل اجتماعی ادله و آیات و روایات استخراج شود.
#رونمایی از پایگاه تخصصی فقه حکومتی #وسائل
🌐 vasael.ir/0003U8
🆔 @vasael_ir
داودی-رادیو معارف.mp3
2.08M
🔸مصاحبه دکتر داودی، سردبیر پایگاه فقه حکومتی وسائل با رادیو معارف پس از برگزاری جلسه رونمایی از سایت جدید پایگاه #وسائل
🆔 @vasael_ir
7.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #فیلم| مراسم رونمایی از سایت جدید پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل
🆔 @vasael_ir
🔸پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم:
🔹لو يعلم العبد ما فى رمضان لود ان يكون رمضان السنة.
🔹اگر بنده «خدا» می دانست كه در ماه رمضان چيست [چه بركتى وجود دارد] دوست میداشت كه تمام سال، رمضان باشد.
📚بحار الانوار، ج 93، ص 346
🆔 @vasael_ir
🔸اهمیت سرمایه اجتماعی در #بیانیه_گام_دوم_انقلاب
🔹سرمایه اجتماعی را می توان در کنار سرمایه های اقتصادی و انسانی، بخشی از ثروت ملّی به حساب آورد که بستر مناسبی برای بهره برداری از سرمایه انسانی و فیزیکی (مادّی) و راهی برای نیل به موفقیت قلمداد می شود.
🔹بدون سرمایه اجتماعی، هیچ اجتماعی به هیچ سرمایه ای نمی رسد، به طوری که بسیاری از گروه ها، سازمان ها و جوامع انسانی، بدون سرمایه اقتصادی و صرفا با تکیه بر سرمایه انسانی و اجتماعی توانسته اند به موفقیت دست یابند، اما هیچ مجموعه انسانی، بدون سرمایه اجتماعی نمی تواند اقدامات مفید و هدفمندی انجام دهد.
🔹رهبر انقلاب به درستی نقطه قوت نظام را نشانه رفته و دلیل اینکه رک و شفاف در قبال ساختارهای موجود از عامل و اراده انسانی سخن می راند، این است که جوان، منشا و مبنای قدرت و اقتدار نظام می باشد، و این بیان و بیانیه نیز حرکت رو به جلویی است که گام های بعدی انقلاب را تسریع می بخشد.
🔹مدیریت محافظه کار و فرسوده فقط باعث درجا زدن و اتلاف فرصت ها و قدرت های نظام می شود و به جای سرعت بخشیدن به قطار انقلاب، نقش سرعت گیر و دست اندازهای درونی را برای نظام ایفا می نماید.
🔹بیانیه گام دوم اگر بخواهد توان عینی و تحقق خارجی خود را تجربه نماید و به منصه ظهور برسد و منشا تحول و اثر قرار گیرد، بایستی بی تعارف در سطح رسمی و قلمروهای غیررسمی و مردمی، شاهد حضور جوانان و نیروی مستعد مومن انقلابی باشیم تا کمترین اتلاف انرژی در خصوص منابع و توان و اقتدار و فرهنگی و سیاسی و اقتصادی و...در کشور داشته باشیم.
📝 علیرضا محمدلو
🌐 vasael.ir/0003Tm
🆔 @vasael_ir
🔸علامه طباطبایی و شهید مطهری ادامه دهنده فلسفه صدرایی
بخش سوم گفتوگوی دکتر #شریف_لک_زایی با خبرنگار #وسائل👇👇👇
🔸علامه طباطبایی و شهید مطهری ادامه دهنده فلسفه صدرایی
3/ دکتر #شریف_لکزایی در گفتوگو با #وسائل:
🔹آثاری که بتواند ما را در زمینه فلسه سیاسی مستغنی کند وجود ندارد. البته امثال استاد مطهری تلاش بسیار کردند. آثار استاد مطهری عموما اجتماعی هست ولی به طور خاص مجموعه چهار جلدی فلسفه تاریخ ایشان به نوعی مباحثی است که در فلسفه سیاسی مطرح میشود.
🔹به تناسب زمانه که مباحث مارکسیستی مطرح بود، ایشان آن بحثها را با همین عنوان در فلسفه تاریخ بیان کرد ولی شما آنجا را ببینید که تقریبا نظرات مارکسیستها یا نظرات سرمایهداری را نقد میکند و بحثهای خود را به صورت ایجابی بیان میکند. ابتدا دیدگاههای رایج موجود را زیرتیغ میبرد و بعد، مباحث خود را به صورت ایجابی مطرح میکند و قابل استفاده است.
🔹اما خیلی از متفکرین ما این کار را نکردند. خیلی از کسانی که امروزه داعیه فلسفه اسلامی دارند، این کار را نکردند. علت اینکه بخش فلسفه سیاسی متعالی اسلامی لاغر مانده و فربه نشده است، میتوان گفت کمکاری است.
🔹بنابراین امثال علامه طباطبایی و استاد مطهری به بحثهای اجتماعی توجه خوبی دارند اما کافی هم نبوده و نیست. طبیعتاً پاسخ اینها به برخی از مسائل و نیازهایی بود که با آن مواجه داشتند ولی فرصت این را نداشتند که بنیاد یک فلسفه سیاسی و فلسفه اجتماعی را برای ما ارائه کنند؛ اگرچه آثار اینها در این قسمت نسبت به دیگران قابل استفاده است.
🔹یک تعبیری حضرت آیت الله جوادی آملی داشتند و در نشستهایی که ما با ایشان داشتیم مطرح کردند. آنجا فرمودند که خیلی از علمای ما کار علمی و حوزوی خود را نمیتوانستند انجام دهند، تا چه رسد به اینکه فلسفه سیاسی بنویسند و یا در باب فلسفه سیاسی تامل کنند.
🌐 vasael.ir/0003Tw
🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | گستره اختیارات ولی فقیه از نگاه #امام_خمینی
🔹در سالهای اولیه انقلاب به تدریج معضلات و مشکلاتی پیش آمد که حکایت از آن داشت که جامعه را تنها بر اساس احکام اولیه و ثانویهی شرع نمیتوان اداره نمود، بلکه معضلاتی وجود دارد که برای حل آنها لازم است فراتر از این احکام رفت.
🔹بدین جهت طرح اختیارات گستردهتری برای فقیه عهدهدار اداره جامعه ضروری مینمود. ظهور و بروز اینگونه مسائل حکومتی ابعاد بیشتری از نظریه ولایت فقیه امام خمینی(ره) را آشکار نمود.
🔹ایشان در مواجهه با چنین مسائلی به صراحت از اختیارات گسترده دولت اسلامی تحت ولایت فقیه جامعالشرایط سخن گفته و به اجرایی کردن نظریه ولایت مطلقه فقیه که سالها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بدان قائل بود پرداخت.
🔹حضرت امام با عنایت به ضرورت حکومت و اداره دینی جامعه و با توجه به مقتضیات زمانی و مکانی ناشی از شکلگیری حکومت شیعی به این نتیجه رسیدند که اختیارات وسیعی را برای حاکم اسلامی بیان کنند که مبنای آن «مصلحت نظام» بوده و گفته میشود که در لابهلای کلمات فقهای پیشین نیز میتوان به مبانی و مبادی این نگرش دست یافت.
🔹به طور خلاصه ولایت مطلقه از دیدگاه امام خمینی(ره) سه قید عدمى و یک قید وجودى دارد که عبارتند از: 1. عدم تقید به امور حسبیه؛ 2. عدم تقید به چارچوب احکام فرعیه الهیه و ثانویه بلکه اگر مصلحت عمومى اقتضا کرد شامل فراتر آنها نیز مىشود؛ 3. عدم تقید به قوانین بشرى از جمله قانون اساسى؛ 4. تقید به مصلحت جامعه اسلامی.
📝 کاظم محدثی
🌐 vasael.ir/0003UU
🆔 @vasael_ir
🔸ملت اسلام اهل #سازش نیست
بازخوانی سخنرانی تاریخی #امام در #پانزده_خرداد ۴۲؛
🔹امام با آگاهی از این توطئه در نطق تاریخی خود در مسجد اعظم قم (26 فروردین 43 ) فرمود: «اگر کسی به من اهانت کرد، سیلی به صورت من زد، سیلی به صورت اولاد من زد، والله تعالی راضی نیستم در مقابل او کسی بایستد دفاع کند؛ راضی نیستم.
🔹من می دانم، من می دانم که بعض از افراد یا به جهالت یا به عمد می خواهند تفرقه مابین این مجتمع بیندازند... من که اینجا نشسته ام دست تمام مراجع را می بوسم؛ تمام مراجع اینجا، نجف، سایر بلاد، مشهد، تهران، هر جا هستند، دست همه علمای اسلام را من می بوسم.
🔹مقصد بزرگتر از این است آقا. من دست برادری دراز می کنم به تمام ملت های اسلام، به تمام مسلمین دنیا؛ در شرق و غرب عالم».
🔹امام از شاه به عنوان «مَردَک» یاد کرده و خطاب به او فرمود: اشتباه نکنید، اگر خمینی هم با شما سازش کند ملت اسلام با شما سازش نمی کند. اشتباه نکنید، ما به همان سنگری که بودیم، هستیم.
🔹اولین سالگرد قیام 15 خرداد در سال 1343 با صدور بیانیه مشترک امام خمینی و دیگر مراجع تقلید و بیانیه های جداگانه حوزه های علمیه گرامی داشته شد و به عنوان روز عزای عمومی معرفی شد.
🌐 vasael.ir/0003UZ
🆔 @vasael_ir