پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل گزارش «روش شناسی اجتهادی حضرت آیت الله العظمی خامنهای در درسنامه غناء»🔻 🌐 v
آیت الله #احمد_مبلغی:
🔸ابتکارات و ویژگیهای روش اجتهادی رهبر انقلاب
🔹اهمیت روششناسی فقه رهبر معظم انقلاب این است که وقتی آدم این کتاب غنا را مطالعه میکند احساس میکند که در این ارکان دیدگاهها و رویکردهای بدیع و دقیقی به چشم میخورد که برای حوزههای علمیه قابل استفاده است.
🔹روش اجتهادی ایشان هم بدیع است هم دقیق است و هم قابل آموزش دادن است و قابل پیگیری کردن است. این چند خصلت را میشود برای روش ایشان ذکر کرد.
🔹از فقه الحدیث شروع میکنیم به این دلیل که اهمیت دارد. قاعدتاً اگر فرصت میبود و فرصت داشتیم باید فقهالقرآن ایشان را هم میگفتیم. ایشان وقتی به احادیث میرسند تأملات ویژهای و ابتکارات قابل توجهی دارند.
🔹برخی به شکل سراسیمه وار یک حدیث را روایت میکنند و روشی برای شناخت آن ندارند. اینچنین پرداختنی به حدیث اساساً فقه الحدیث نیست. اما کسانی دارای عناصری از روش هستند که آنها به حدیث میتوانند توجه عمیق فقیهان را معطوف بدارند.
🔹چند مکانیزم و عنصر در روش فقه الحدیثی رهبر معظم انقلاب قابلتوجه است: اول لحن القول شناسی حدیث است. لحن القول، فهوایی است که برای قول وجود دارد و تنها از رهگذر تامل شناخته می شود.
🔹رهبر معظم انقلاب شیوههای گوناگونی را شناخت لحن روایی در پیش گرفتهاند که من فقط به یک مورد اشاره میکنم و آن اینکه فقیه باید فضای عمومی احادیث را فراروی خود قرار داده و از رهگذر مراجعه به همه احادیث آن را خلق کند.
🔹از نظر ایشان در زمینه فقه الحدیث میباید ما پیشاپیش و پیشتر احادیث باب را ببینیم. حتی آن احادیثی که ضعیف هستند را هم ببینیم.
🔹قاعده دوم بهرهگیری از قاعده مناسبات حاکم بر سؤال و جواب در روایات است. یکی از راههای فهم محتوا توجه به سوالاتی است که در ابتدای احادیث از سوی اصحاب یا هر سائل دیگری ارائه شده است و امام با توجه به این سوال پاسخ ارائه کرده است.
🔹بیتوجهی به سوال یا بیتوجهی بر مناسبات حاکم بر سؤال و جواب باعث میشود که ما به مضمون حدیث دست پیدا نکنیم و یا از ظرائف و دقائق نهفته در حدیث بازبمانیم.
🔹سوم، بحث مناط شناسی است. این بحث مناط شناسی بحثی شیرین، مهم و پرظرفیت در فقه است که در فقه ایشان نیز منعکس شده است.
🔹هنگامی که بحث از موضوعات وارده در لسان شارع به میان میآید، بحث از مناطات شرعی نیز به میان میآید. سه نوع تنقیح مناط وجود دارد که در استنباط فقهی رایج دو مورد از آن مشاهده نمیشود اما در کتاب غنا فعال شده و قابل استفاده است.
🌐 vasael.ir/000426
🆔 @vasael_ir
14.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #فیلم| دومین نشست جایگاه فقه حکومتی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی
🔸اصفهان
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸بیشتر مراجع در فتوای خود اجازه عمل تغییر جنسیت را نمیدهند 🌐 vasael.ir/00042
گزارشی از نشست «تغییر جنسیت از منظر فقه و روانشناسی»🔻
حجت الاسلام دکتر #رضا_مهکام:
🔹خستین فردی که در این زمینه فتوا دادند امام(ره) بوده اند که گفته اند اگر در مقام اثبات و خارج، عمل جراحی بتواند تغییر جنسیت ایجاد کند و زن واقعا به مرد و مرد واقعا به زن تبدیل شود، اشکالی ندارد یعنی فتوا به عملی دادند که فرد به صورت کامل به زن یا مرد تبدیل شود؛ این مسئله در تحریرالوسیله آمده است.
🔹امام(ره) درسال ۶۴ فتوا به عمل جراحی فردی دارد که بعد از عمل نام خود را خانم خاتون گذاشت؛ نظر امام(ره) در مورد این فرد این بود که او خنثی است و مشکل اختلال جنسی ندارد. همه عمل جراحیها بر اساس این فتوا بوده است نه فتوایی که در تحریرالوسیله آمده است.
🔹حضرت آیت الله فاضل لنکرانی نظرش این بود که اگر تغییر تحقق پیدا کند اشکالی ندارد؛ حضرت آیت الله موسوی اردبیلی نیز موافق امام(ره) بوده اند و حضرت آیت الله اراکی گفتند اگر عمل منجر به روشن شدن واقعیت جنسی شود اشکالی ندارد و در غیر این صورت محل اشکال است.
🔹حضرت آیت االله بهجت گفتند جایز نیست؛ حضرت آیت الله تبریزی گفتند که به صورت مطلق جایز نیست؛ حضرت آیت الله خوئی معتقد بودند که این کار در نهایت اشکال است. حضرت آیت الله خامنهای در فتوای جدید خود گفته اند که حرام است و حضرت آیت الله سیستانی نیز جایز نمی دانند.
🔹حضرت آیت الله مکارم شیرازی معتقدند از لحاظ بدنی جایز است، اما کارهای صرفا روانشناختی جایز نیست؛ فتوای ایشان دوگانه بوده است. حضرت آیت الله وحید خرسانی، حضرت آیت الله همدانی و حضرت آیت الله شبیری زنجانی گفته اند نیز جایز نمی دانند چراکه جنس تغییر پیدا نمیکند؛ بنابراین اکثر فتواها اجازه عمل نمیدهند.
🌐 vasael.ir/00042D
🆔 @vasael_ir
🔸نگارندگان طرح جدید بانکداری اعتقادی به وجود اقتصاد اسلامی ندارند
بخش اول/ حجت الاسلام دکتر #محمد_اسماعیل_توسلی در گفتگو با #وسائل🔻
🌐 vasael.ir/00041s
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸نگارندگان طرح جدید بانکداری اعتقادی به وجود اقتصاد اسلامی ندارند بخش اول/ حجت الاسلام دکتر #محمد_ا
بخش اول/ حجت الاسلام دکتر #محمد_اسماعیل_توسلی در گفتگو با #وسائل:
🔹ریل اقتصاد نظام اسلامی یکبار در سال 69 تغییر کرد و به سمت لیبرالیسم تغییر مسیر داد چون دولت سازندگی با دریافت وامی هنگفت از بانک جهانی، برنامه اول توسعه را رها کرد و سیاست های تعدیلی بانک جهانی را دنبال کرد.
🔹اکنون یک موقعیتی برای اصلاح این ریل گذاری ایجاد شده است و آن تدوین طرح بانکداری اسلامی است که ظرفیت تغییرات اساسی را در این نظام لیبرالی ایجاد می کند.
🔹طرح جدید بانکداری بدون ربا با بحران مشروعیت مواجه است و حتی اگر یک فرد عادی آخرین نسخهی طرح را مطالعه کند، فکر می کند این طرح برای ترکیه و مالزی نوشته شده است و نه جمهوری اسلامی ایران چراکه تنها نشانه اسلام در این طرح، چند عنوان اسلامی است که در بخش هایی از طرح گنجانده شده است.
🔹بانکداری ترکیه و مالزی هم اقتباس یافته از اقتصاد های لیبرالی است که سیاست های سرمایه داری را دنبال می کنند و باعث پدید آمدن جنبش هایی نظیر جنبش 99 درصد شده اند.
🔹مشخص است کسانی که این طرح را تنظیم کرده اند اعتقادی به اقتصاد اسلامی ندارند و پیش فرضشان این است که اقتصاد اسلامی نظرات اساسی در رابطه با پول و بانک ندارد که ما بخواهیم از آن مبانی و نظرات در طرح بانکداری استفاده کنیم. به واسطه این طرح یک موجود سکولار متولد می شود که نتایج آن نیز ایجاد آثار اقتصاد لیبرالی در جامعه خواهد بود.
🔹اگر قرار است تحولی اساسی در این زمینه رخ دهد باید هم سنگ نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد، یعنی با یک رویکرد اسلامی و عملکرد انقلابی و اگر غیر از این باشد ما بیراهه رفته ایم و لعن و نفرین آیندگان را برای خود به ارمغان خواهیم آورد.
🔹طرح پیشنهادی باید همه ارکان و اجزاء بانکداری موجود از موسسات مالی اعتباری تا بانک های بزرگ و همه قوانین پولی و بانکی از سال 51 تا کنون را اصلاح کند.
🔹این قانون خلق پول اعتباری را حق مسلم همه بانک ها می داند و افزایش حجم پول به دو هزار تریلیون نتیجه همین مسلم دانستن حق خلق پول برای بانک هاست که هر بار همچون سیل بر سر مردم آوار خواهد شد نظیر فجایع اقتصادی که در طول این چند سال اخیر رقم خورد مثل افزایش نرخ قیمت بنزین.
🌐 vasael.ir/00041s
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
آیت الله #احمد_مبلغی: 🔸ابتکارات و ویژگیهای روش اجتهادی رهبر انقلاب 🔹اهمیت روششناسی فقه رهبر معظم
🔸دومین جلسه نشست روش شناسی اجتهاد حضرت آیت الله خامنهای بر اساس کتاب غنا
🔹سخنران: آیت الله مبلغی
🔹زمان و مکان: یکشنبه 24 آذر، ساعت ۱۸
🔹محل برگزاری: قم، ابتدای بلوار جمهوری اسلامی، موسسه عالی فقه و علوم اسلامی (درب ورودی مدرسه علمیه معصومیه در ابتدای بلوار)
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸تاثیر بازیهای رایانهای بر فرهنگ و اخلاق اجتماعی 🌐 vasael.ir/00041w 🆔 @vasael_ir
🔹واژه «لعب» در قرآن فقط یک بار برای بازی کودکان و بدون مدح و ذم بهکار رفته است. آنجاکه برادران یوسف(ع) به پدر گفتند: أَرْسِلْهُ مَعَنَا غَدًا یرْتَعْ وَیلْعَبْ. (یوسف / 12) او را فردا به همراه ما بفرست تا تفریح و بازی کند.
🔹اما در موارد بسیاری برای زندگی دنیا و مشغولیت انسانها به آن بهگونهای که از آخرت باز ماندهاند، بهکار رفته و همراه با سرزنش الهی است: إِعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنیا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ ... و مَا الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلأَ مَتاعُ الْغُرُورِ. (حدید / 20) بدینسان کل زندگی دنیا در سنجش با زندگی آخرت، بازیچه و فریبی بیش قلمداد نشده است.
🔹در قرآن از واژه «میسر» نیز استفاده شده است که البته در مورد بازی قمار میباشد: میسر در لغت بهمعنای قمار است و مقامر (قمارباز) را یاسر مینامند و اصل در معنایش سهولت و آسانی است و اگر قمارباز را یاسر خواندند، به این مناسبت است که قمارباز بدون رنج و تعب و بهآسانی مال دیگران را به چنگ میآورد. (طباطبایی، 1374: 2 / 288)
🔹قمار دارای آلات مختلفی از قبیل نرد، شطرنج و غیره است. رسول خدا(ص) در پاسخ به پرسشی درباره میسر فرمودند: «هر چیزی که با آن قمار شود، حتی کعبها و گردوها». (کلینی، 1362: 5 / 123)
🔹آیات مرتبط با بحث که واژه میسر در آنها بهکار رفته، عبارتند از: یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ قُلْ فیهما إِثْمٌ کَبیرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَکْبَرُ مِنْ نَفْعِهما ... لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرُونَ. (بقره / 219) درباره شراب و قمار از تو میپرسند، بگو: در آن دو گناهی بزرگ و سودهایی برای مردم است و گناه هر دو از سودشان بیشتر است ... باشد که تفکر کنید.
🔹این آیه بدون اشاره به مصادیق نفع و ضرر، به اصل وجود آنها در شراب و قمار اشاره کرده و ضررهای آنها را بیش از منافع آنها دانسته است و در پایان به تفکر دعوت میکند. به این ترتیب، قرآن روش موازنه متفکرانه را به ما تعلیم میدهد.
🔹در آیات 90 و 91 سوره مائده، ضمن مذمت شدید شراب و قمار، به دو مفسده این افعال اشاره شده است که یکی مفسده اخلاقی (دشمنی و کینه) و دیگری مفسده عبادی (بازداشتن از یاد خدا و نماز) است. همچنین امام صادق(ع) در تفسیر آیه «لا تأکلوا أموالکم بینکم بالباطل» میفرماید: قریش با زنان و اموال شان قمار میکردند و خداوند آنها را از این کار منع کرد. (حر عاملی، 1412: 17 / 164)
🔹به این ترتیب، ضرر سوم قمار مفسده مالی است. آنچه که میتوان از ظاهر این آیات استظهار کرد این است که از نظر قرآن، باید در سنجش منافع و مضار یک سرگرمی و بازی، سه مؤلفه را لحاظ گردد: ضرر مالی، ضرر اخلاقی و ضرر عبادی.
🔹در ادبیات روایی، اقسام فعالیتهایی مانند بازی، ورزش، موسیقی و غنا که میتوان همگی آنها را دارای وجه مشترک «سرگرمی» دانست، در ذیل عناوینی همچون «لهو» و «لغو» مطرح شدهاند. ما نیز از عنوان کلی «سرگرمی» برای همه این موارد استفاده میکنیم.
ادامه مطلب را در لینک زیر مشاهده فرمایید:
🌐 vasael.ir/00041w
🆔 @vasael_ir