🔸#نسل_کشی جمعیتی در ایران
🔹مسئولان وقت ایران (دولت سازندگی) در کنفرانس جمعیت و توسعه قاهره که در سال 1994 (شهریور 1373) برگزار شد، متعهد شدند تا نرخ رشد جمعیت در ایران را به صفر برسانند.
🔹اقدامی که موجب شده است اکنون زنگ خطر کهنسالی در ایران به گوش برسد و پیری جمعیت، یکی از مهمترین خطراتی باشد که آینده کشور را تهدید میکند.
🔹این مستند به همت سازمان رسانه ای اوج و مرکز رسانه ای عهد تهیه و در شبکه افق پخش شد.
⏯تماشای کامل مستند «نسل کشی» در آپارات
🌐aparat.com/v/JsHQR
🆔 @vasael_ir
🔸#معرفی_مقاله | منزلت عقل فقهی در تمدن سازی نوین اسلامی
🔹آیا فقه رایج و موجود توانایی پرداختن به مساله تمدن نوین اسلامی را دارد؟
🔹برای دریافت اصل مقاله و آشنایی بیشتر با آن و پاسخ سوال بالا #وسائل را ببینید🔻
vasael.ir/0004LQ
🆔 @vasael_ir
🔸حکم شرعی مسائل مالی و شهریه مدارس غیردولتی در ایام شیوع کرونا
پاسخ مراجع عظام حضرات آیات سیستانی، مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی را در #وسائل ببینید🔻
vasael.ir/0004LR
🆔 @vasael_ir
🔸به همت پژوهشکده باقرالعلوم (ع) برگزار می شود؛
وبینار نقد کتاب «احکام سقط جنین، تلقیح مصنوعی»
با حضور:🔻
🔹حجت الاسلام علیرضا محمدی نژاد
🔹حجت الاسلام دکتر حمید ستوده
🔹برای مشاهده نشست کد QR در تصویر را اسکن کنید.
🆔 @vasael_ir
🔸مشروح نشست علمی «تزاحم قواعد حفظ الصحه و حفظ الشعائر و رفع آن در شرایط بیماری مسری» منتشر شد
🔹مشروح سخنان حجت الاسلام دکتر سید علی هاشمی را در #وسائل ببینید🔻
vasael.ir/0004LK
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸مشروح نشست علمی «تزاحم قواعد حفظ الصحه و حفظ الشعائر و رفع آن در شرایط بیماری مسری» منتشر شد 🔹مشرو
✅ #کرونا #شعائر #دین #سلامتی
🔹چنانچه حفظ سلامتی با حفظ شعائر دین با هم تزاحم کنند، تکلیف چیست؟
🔹در صورت تزاحم حفظ سلامتی با تعظیم شعائر تکلیف چگونه است؟
حجت الاسلام دکتر سید علی هاشمی پاسخ می دهد🔻
vasael.ir/0004LK
🆔 @vasael_ir
🔔 شمارهی جدید نشریهی #خط_حزبالله منتشر شد:
♨️ #سخن_هفته: واکاوی خط حزبالله از مفهوم #تحول در اندیشه آیتالله خامنهای؛ نام دیگر #انقلاب
🔶 #اطلاعنگاشت: ۶نکته مهم رهبر انقلاب درباره #تحولخواهی؛ خطری که #انقلابیها را تبدیل به #فسیل میکند!
✅ #حزبالله_این_است: اگر #خودسازی کنید، از #لغزشگاهها عبور خواهید کرد
🔹#عکسنوشت: راننده میفهمید، #پیشنماز_شهر نمیفهمید!
🔻#خاطرات_رهبری: #امام در مقابل #واقعیّتها چشم خود را نبست، امّا کوتاه هم نیامد.
@Khattehezbollah
🆔 @vasael_ir
🔸بسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
🔹ثمَّ اعْلَمْ يا مالِكُ، اَنّى قَدْ وَجَّهْتُكَ اِلى بِلاد قَدْ جَرَتْ عَلَيْها دُوَلٌ قَبْلَكَ مِنْ عَدْل وَ جَوْر، وَ اَنَّ النّاسَ يَنْظُرُونَ مِنْ اُمُورِكَ فى مِثْلِ ما كُنْتَ تَنْظُرُ فيهِ مِنْ اُمُورِ الْوُلاةِ قَبْلَكَ، وَ يَقُولُونَ فيكَ ما كُنْتَ تَقُولُ فيهِمْ;
🔹اى مالک، آگاه باش که تو را به شهرهایى روانه کردم که پیش از تو فرمانروایانى در آن به عدالت و ستم حکومت کردند، و مردم به وضع تو به همان صورت مى نگرند که تو به حاکمان پیش از خود مى نگریسته اى، و همان را در حق تو مى گویند که تو درباره حاکمان گذشته مصر مى گفته اى.
#عهد_نامه #مالک_اشتر #نامه_53
#مقایسه #روش_حکومت
🆔 @vasael_ir
🔸تبیین احکام ثابت و متغیر در اندیشه امام خمینی (ره)
#گفتگوی_اختصاصی حجت الاسلام محمدعلی لیالی با #وسائل🔻
vasael.ir/0004LH
🆔 @vasael_ir
🔸موسسه فتوح اندیشه برگزار می کند؛
نشست «روش های فقه نظام ولایی»
باحضور:🔻
حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسرو پناه
دبیر علمی:🔻
آقای محمد حسین فرج نژاد
🔹زمان: امروز 22 خرداد، ساعت 16:30
🔹مکان: پردیسان ،بلوار شهروند، خیابان البرز، کوچه یک، ساختمان پردیس حکمت
🔹لینک مشاهده نشست:
🌐https://bit.ly/2YjFIpz
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸تبیین احکام ثابت و متغیر در اندیشه امام خمینی (ره) #گفتگوی_اختصاصی حجت الاسلام محمدعلی لیالی با #و
🔸#مکتب_امام_خمینی #مکتب_تمدن_ساز
🔹احکام ثابت و متغیر در فقه شیعه و به تبع آن اندیشه امام (ره) چه جایگاهی دارد؟
🔹حکم حکومتی چیست و صدور آن توسط چه کسی انجام می شود؟ آیا مساله رویت هلال حکم حکومتی است؟
🔹از منظر امام (ره) اجتهاد چگونه باید باشد؟
🔹آیا در زمان ائمه (ع) تغییری در احکام ایجاد شده است؟
🔹آیا قانونهای ثابت و وضع شده در جامعه کوچک صدر اسلام، توان پاسخگویی به مسائل جامعه امروز را دارد؟
حجت الاسلام محمدعلی لیالی عضو پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی پاسخ می دهد🔻
vasael.ir/0004LH
🆔 @vasael_ir
🔸سی و هشتمین فصلنامه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی منتشر شد
🔹صاحب امتیاز: دانشگاه معارف اسلامی
🔹عناوین مقالات این شماره:
1️⃣«نقش مؤلفههای نفسانی در پی ریزی تمدن در اندیشه علامه جعفری»
2️⃣«تاثیر شرایط و امکانات سرزمینی بر مهاجرت و تداوم سکونت اشعریان در ناحیه قم»
3️⃣«بازخوانی و آسیب شناسی گونهها و سبکهای مقاتل امام حسین (ع)»
4️⃣«بررسی مؤلفههای پایداری شهر درتمدن اسلامی، مطالعه موردی حله»
5️⃣«بررسی عوامل سقوط دولت صفویه از نگاه ابن خلدون»
6️⃣«بررسی راهبردهای اسماعیلیه نزاری در پیشبرد اهداف سیاسی عقیدتی با تمرکز بر نظریه بسیج منابع تیلی»
vasael.ir/0004LS
🆔 @vasael_ir
🔸#یادداشت | ترسیم اندیشه امام خمینی (ره) در چارچوب نفی سلطهپذیری و سلطهجویی
🔹یکی از تحریفهایی که نسبت به اندیشه امام شکل گرفته و در لابه لای سخنان به اصطلاح روشنفکران مثل سروش به گوش میرسد این است که میگویند امام در آغاز مبارزه با شاه، دغدغههایی از نوع استعمارستیزی و نگاه حکومتی به روابط بین المللی نداشته و هدفش از انقلاب، ظواهر دینی در اندازه اعتراض به بی حجابی و مشروب فروشیها بوده است!
🔹امام خمینی در اولین سند مکتوب خود، مساله اصلاحات اجتماعی، خفقان سیاسی، استعمارستیزی و استقلال خواهی و مقابله با وابستگیهای بین المللی ملت ایران را بیان کرده و همه را دعوت میکند تا از منافع شخصی و فردی دست بردارند.
#مکتب_امام_خمینی
#مکتب_تمدن_ساز
📝محرم آتش افروز
متن کامل یادداشت را در #وسائل ببینید🔻
vasael.ir/0004LD
🆔 @vasael_ir
🔸بسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
🔹و اِنَّما يُسْتَدَلُّ عَلَى الصَّالحِينَ بِما يُجْرِى اللّهُ لَهُمْ عَلى اَلْسُنِ عِبادِهِ. فَلْيَكُنْ اَحَبُّ الذَّخائِرِ اِلَيْكَ ذَخيرَةَ الْعَمَلِ الصّالِحِ
🔹شایستگان را به ذکر خیرى که خداوند بر زبان بندگانش جارى مى کند مى توان شناخت. پس باید محبوبترین اندوخته ها در نزد تو عمل صالح باشد.
#عهد_نامه #مالک_اشتر #نامه_53
#روش_حکومت #اخلاق_تکلم
🆔 @vasael_ir
✅ #مکتب_امام_خمینی #مکتب_تمدن_ساز
🔸#یادداشت | مسائل کلامی مکتب امام خمینی (ره)؛ اصل توحید
🔹امام خمینی معتقد است «شاید یکى از بزرگترین ادله بر توحید همین فطرت باشد» (صحیفه امام، ج۱۷، ص. ۵۳۰). این بحث از ابتکارات و نوآوریهای امام خمینی است که در حدیث یازدهم کتاب شرح چهل حدیث که در سال ۱۳۱۸ آن را تألیف نمودهاند ذکر کردهاند.
🔹بر اساس تحلیل امام خمینی همه انسانها به دنبال خدا هستند و با "عرفان فطری" خویش خدا را میطلبند، اما به دنبال چیزهای دیگر میروند، چون تصور میکنند آن چیز کمال است و از اینجاست که درگیریها و نزاعهای خونین و فسادانگیز شکل میگیرد، چرا که با سوء اختیار انسان، فطرت الهی او به مسیر اصلی خویش هدایت نشده است.
🔹انقلاب اسلامی ایران، یک انقلاب فطری است، چرا که وقتی فطرت مردم ایران از کمالهای ناقص به سوی کمال مطلق تغییر جهت داد، توانست مسیر حرکت ایران و بلکه مسیر جریان تاریخ و جهان را متحول کند.
📝حجت الاسلام دکتر رضا لک زایی (پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی جامعه المصطفی العالمیه)
vasael.ir/0004LN
🆔 @vasael_ir
🔸موسسه فتوح اندیشه برگزار می کند؛
نشست «روش شناسی فقه دولت سازی اسلامی»
باحضور:🔻
حجت الاسلام یحیی عبداللهی
دبیر علمی:🔻
آقای محمد حسین فرج نژاد
🔹زمان: یکشنبه 25 خرداد، ساعت 18:30
🔹مکان: پردیسان ،بلوار شهروند، خیابان البرز، کوچه یک، ساختمان پردیس حکمت
🔹لینک مشاهده نشست:
🌐https://bit.ly/2VTqupV
🆔 @vasael_ir
✅ #مکتب_امام_خمینی #مکتب_تمدن_ساز
حجت الاسلام احسان مرادی:🔻
🔸در مکتب امام خمینی (ره) «عدالت» مطلوب بالذات است، «فقه» مطلوب بالعرض
🔹بخش سوم مشروح نشست علمی «مکتب امام خمینی (ره)؛ مکتب تمدن ساز» منتشر شد
🔹مشروح سخنان حجت الاسلام احسان مرادی را در #وسائل ببینید🔻
vasael.ir/0004La
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
✅ #مکتب_امام_خمینی #مکتب_تمدن_ساز حجت الاسلام احسان مرادی:🔻 🔸در مکتب امام خمینی (ره) «عدالت» مطلوب
🔹مولفه های اصلی مکتب امام خمینی چیست؟
🔹تحریف مبانی اقتصادی مرحوم امام به چه شکل است؟
🔹جایگاه فقه و عدالت در مکتب امام (ره) چگونه است؟
🔹راه رسیدن به تمدن نوین اسلامی با کمک مکتب امام (ره) چه فرآیندی دارد؟
حجت الاسلام احسان مرادی پاسخ می دهد🔻
🔹مشروح سخنان حجت الاسلام احسان مرادی را در #وسائل ببینید🔻
vasael.ir/0004La
🆔 @vasael_ir
🔸توسعه گردشگری؛ از ضروریات فعلی جامعه اسلامی
حجت الاسلام دکتر رحیم قربانی در
نشست علمی «آسیب شناسی صنعت گردشگری»:🔻
🔹گردشگری ذاتاً آسیبزا نبوده و بسیاری از مشکلات موجود در گردشگری، بخاطر فقدان قوانین لازم در این زمینه میباشد.
🔹آسیب های اندک گردشگری در نسبت با آثار مثبتی که در جامعه اسلامی میتواند داشته باشد، قابل قیاس نبوده و میتوان با تقویت زیرساختها و تدوین قوانین لازم، بروز چنین آسیبهایی را به حداقل رساند.
🔹با استناد به آیات قرآن کریم و روایات ائمه معصومین (ع)، توسعه و پیشرفت گردشگری از ضروریات فعلی جامعه اسلامی است.
http://vasael.ir/0004Ll
🆔 @vasael_ir
🔸#یادداشت / وفاقی مبارک و ضرور
یادداشتی در رابطه با موضوع رویت هلال به قلم آیت الله علیدوست به زودی از پایگاه #وسائل منتشر خواهد شد🔻
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸#یادداشت / وفاقی مبارک و ضرور یادداشتی در رابطه با موضوع رویت هلال به قلم آیت الله علیدوست به زودی
🔸#یادداشت / وفاقی مبارک و ضرور
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹موضوعی که در این یادداشت مورد اشاره قرار میگیرد، گرچه از زمان آن قدری گذشته است، لکن با توجه به زنده بودن و تکرارش در هر سال، مجالی موجه و موسع برای یادداشت دارد.
و البته به دلائلی حقیر مصلحت در تاخیر آن میدید.
🔹1. در بسیاری از سال ها مراجع عظام تقلید نسبت به #رویت_هلال شوال (عيد فطر) اختلاف پیدا میکنند. و در حالی که بعضی از ایشان روزی را به عنوان عید فطر اعلام میکنند، گروهی دیگر فردای آن روز را عید میدانند و البته برخی هم در اواسط یا اواخر همان روز اول، عید فطر را اعلام مینمایند.
🔹2. منشا این اختلاف سه امر است:
الف: اعتبار #رویت_هلال با چشم مسلح که برخی آن را قبول دارند و جمعی آن را باور ندارند.
ب : اشتراط اتحاد افق و عدم آن، با این توضیح که برخی از مراجع معتقدند #رویت_هلال در یک منطقه تنها کافی برای آن منطقه و اطراف آن است در حالی که جمعی از ایشان اتحاد در شب (با اختلافی که باز، در مقدار زمان اتحاد در شب دارند) را کافی میدانند؛ بنابر این رویت هلال در بسیاری از مناطق دوردست از ایران (مثلا) برای ایران کافی است.
ج : آیا اعلام فطر و روز اول شوال مثل سایر ایام است که صرفا تعیین مصداق است و مجالی برای دخالت فقیه به عنوان #حاکم_شرع ندارد یا از حوزه هایی است که حاکم شرع باید (یا میتواند) در مورد آن دخالت کند و #حکم_حکومی صادر نماید.
🔹3. بر کسانی که نسبت به #فرآیند_اجتهاد آشنا نیستند گاه این ابهام و سوال رخ مینماید که چرا مراجع تقلید با هم نمینشینند و این اختلافات را حل کنند؟ در حالی که آشنایان به فرآیند استنباط میدانند که فقیهان امامیه در بسیاری از موارد سخنان یکدیگر را با دقت مطالعه میکنند حتی گاه باهم مباحثاتی دارند لکن بنا نیست همه اختلافات نظری با نشست و مذاکره حل شود همانگونه که دانشمندان و ایستادگان بر قله علم در سایر علوم هم باهم اختلافاتی دارند بدون اینکه یکی بتواند دیگری را قانع کند.
#بخش_اول
ادامه دارد ...🔻
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸#یادداشت / وفاقی مبارک و ضرور یادداشتی در رابطه با موضوع رویت هلال به قلم آیت الله علیدوست به زودی
🔹4. سوگمندانه باید گفت: #فرآیند_اجتهاد هرچه باشد بازتاب منفی اختلاف در عید فطر چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت و از کنار آن، به راحتی گذشت.
🔹ملاحظه کنید (بدون اینکه خواسته باشیم بزرگنمایی یا سیاه نمایی شود) در عید فطر امسال چه ها گفته شد. اولا توده مؤمنان سرگردان بودند بدون اینکه نسبت به این اختلاف ها توجیه باشند. ثانیا سایت ها و صداهای بیگانه و ضلال چه تبلیغاتی راه انداختند و تقابل هایی حتی گاه سیاسی را تبلیغ کردند در حالیکه آشنایان به امر استنباط میدانند ذرهای از تقابل در کار نبود ولی به هر حال تبلیغات بی اثر نیست. ثالثا گروهی از داخل هجمه هایی را به ساحت برخی مراجع لازم الاحترام داشتند حتی صحبت از #عدول از مسئله #تقلید را مطرح کردند. امری که به زعم ما بدعتی بس ناصحیح است.
🔹5. به نظر میرسد اینکه مسئله هلال شوال بزرگنمایی نشود و هر یک از متدینان از مرجع تقلید خویش پیروی کند هرچند راه حلی دلسوزانه و قابل احترام است لکن جلو برخی سرگردانی ها و سوء استفاده ها را نمیگیرد. به نظر میرسد بتوان برخی راه حل ها ارائه کرد که ضمن موجه بودن و برخوردار بودن آن از انضباط فقهی از آسیب کمتری برخوردار باشد بلکه به شرط اجرای کامل آن بدون آسیب است.
🔹6. "راه #مورد_نظر" این است :
مراجع عظام ضمن حفظ مبنای فقهی خویش امر اعلام فطر را به یک شخصیت یا نهاد واگذار کنند و پرسش گران را به آن شخصیت یا نهاد ارجاع دهند. با این توضیح: اگر مبنای فقهی فرد ارجاع دهنده با مبنای فقهی مرجع اعلام عید موافق باشد که مسئله حل است.
🔹و اگر اختلاف در مبنا دارند و مرجع اعلام عید بر مبنایی اعلام کرده که شخص ارجاع دهنده قبول ندارد، در صورتی که ارجاع دهنده، اعلام عید را امری حکومتی بداند (اعلام عید را داخل در گستره #حکم_حکومتی بداند چنانکه از برخی از روایات استفاده میشود) همگان میدانیم که در این صورت تا قطع به خلاف واقع بودن نداشته باشد حق مخالفت ندارد. البته به شرطی که مرجع اعلام، #حکم_حکومتی کند (در این باره به کتب فقهی قضا مراجعه شود).
🔹و واضح است که مسائل اختلافی مورد اشاره، یک طرف آن به قدری واضح نیست که قطع به خلاف در آن باشد. و اگر آن را امری حکومتی نداند یا (بر فرض بعید) قطع به مخالف واقع بودن مبنای مرجع اعلام کننده عید داشته باشد یا حکم حکومتی در این باره صادر نشود، #مصلحت عامه اتفاق همگان بر اعلام عید و عدم تشتت در این باره و جلوگیری از سوء استفاده هایی که متاسفانه شاهد آن بودهایم مجوز بلکه ملزم این توافق و ارجاع است.
🔹این که امام صادق علیه السلام در برخی روایات امر اعلام هلال را به مرجعی غیر معتبر واگذار میکنند و صریحا میفرمایند : "ای والله افطر يوما من شهر رمضان احب الي من أن يضرب عنقي" يا میفرمایند : "کان افطاری یوما و قضاوه ایسر علی من ان یضرب عنقي و لایعبد الله" میتواند الهام بخش، در این باره باشد.
#بخش_دوم
ادامه دارد ...🔻
🆔 @vasael_ir
🔹7. چنانکه ملاحظه کردید این پیشنهاد به صدد بحث های ماهوی راجع به اختلافات مورد اشاره نیست به دلیل اینکه نخواستهایم پیشنهاد خود را بر مبنایی خاص بنا کنیم، در واقع پیشنهاد دهنده معتقد است توجه به عنصر #مصلحت مورد نظر شارع و دفع مفسده میتواند آنچه را یک بنبست فقهی مینمایاند حل کند.
🔹مگر نه این است که امروزه در جمهوری اسلامی ایران دادگاه ها - به حق - براساس برخی انظار فقهی (#فتوای_معیار) به اصدار رأي میپردازند بدون اینکه درگیر نظر مرجع تقلید محکوم له یا محکوم علیه باشند و مگر نه این است که بزرگان فقه - به حق - با اعلام ایام عرفه، قربان و تشریق به اظهار نظر نمیپردازند و کار را به دیگران - که نظر آنها حجیت برای ایشان ندارد - واگذار میکنند. و اینکه بین این موارد تفاوت فارق گذاشته شود، به نظر قابل دفاع نیست.
🔹البته تصمیم نهایی در اینباره با بزرگانی است که زعیم این امر هستند و هرآنچه تصمیم بگیرند باید به آن احترام گذاشت، لکن زعامت این اعاظم نسبت به این امر مهم مانع بحث و گفتگوی منضبط دیگران در اینباره نیست.
🔹8. بسیار به جا - بلکه بايسته - است که رسانه ها به ویژه سیمای #جمهوری_اسلامی_ایران با اختصاص برنامه ها و ترجیحا میزگرد هایی کاملا علمی مردم را نسبت به این امر به ویژه آنچه در امر دوم و سوم بیان شد توجیه کنند.
اللهم وفقنا لما تحب و ترضی
حوزه علمیه قم
ابوالقاسم علیدوست
25 خرداد 1399
#بخش_سوم
🆔 @vasael_ir