eitaa logo
ویرگول (منبرکوتاه)
13.1هزار دنبال‌کننده
280 عکس
116 ویدیو
57 فایل
شرح مختصر روایات #سخنرانی #کلاس #معنویت #تدریس ⚠️نظرات و پیشنهادات، تاثیر مطالب را به ما ارسال کنید. استاد سطح عالی حوزه #استاد دانشگاه فرهنگیان مبلغ و فعال فرهنگی دکتر سیدحسین فاطمی @Seyedhosein_fatemi @Hich_v_shich
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️ چه کنیم که کجروی های امت اسلامی صاف شود و امت از عذاب دائم حفظ گردد؟ 🌺 حضرت زهرا (س) فرمود: محمد (ص) و علی (ع) پدران این امت هستند. اگر این امت از آنها کنند و با آنها همراهی نمایند، آنها کجی امت را صاف می کنند و امت را از عذاب دائم نجات می دهند. 📣 توضیح: از محمد (ص) و علی (ع) و همراهی با آنان یعنی انجام و ترک که آنها دستور داده اند. انجام و ترک دو اثر دارد: 1. مصونیت از کج روی دنیوی 2. نجات از جهنم اخروی 📖 أبَوا هِذِهِ الاْمَّهِ مُحَمَّدٌ وَ عَلىٌّ، یُقْیمانِ أَودَّهُمْ، وَ یُنْقِذانِ مِنَ الْعَذابِ الدّائِمِ إنْ أطاعُوهُما، وَ یُبیحانِهِمُ النَّعیمَ الدّائم إنْ واقَفُوهُما 📚 بحار الانوار، ج 23 ص 256 در روایت دیگری هم چنین فرموده اند: 🏴 قالَت فاطِمَةُ عليها السلام لِرَجُلٍ لَمّا سَئَلَها وَ هِىَ عَلى قَبرِ عَمِّها حَمزَة عليه السلام : اَما وَاللّه ِ لَوْ تَرَكُوا الْحَقَّ عَلى اَهْلِهِ وَاتَّبَعُوا عِتْرَةَ نَبِيِّهِ لَمَااخْتَلَفَ فِى اللّهِ تَعالى اثْنانِ. ▪️ حضرت زهرا عليها السلام بر سر مزار حمزه عليه السلام در پاسخ شخصى مى فرمايد: به خدا سوگند اگر حق را به اهلش واگذار مى نمودند و از عترت پيامبر پيروى مى كردند، حتى دو نفر درباره خدا اختلاف نمى نمودند (واسلام همه عالم را فرا مى گرفت.) كفاية الاثر: 199. https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 حرم علی علیه السلام نایب الزیاره همه دوستان هستم.
ویرگول (منبرکوتاه)
📌#اعجاز_قرآن چگونه برای مردم عادی قابل فهم و اثبات است؟ توضیح سوال: بسیاری از مردم عادی و حتی دانشم
📌 چگونه برای مردم عادی قابل فهم است؟ 👈قسمت دوم 1⃣درست است که مردم عادی و بسیاری از دانشمندان دینی با مراجعه به قرآن کریم، متوجه اعجاز آن در امر فصاحت و بلاغت نمی‌شوند، ولی اساساً معجزه بودن یک معجزه مشروط به فهم همگانی از آن نیست، بلکه گاه تنها به درک متخصص و اهل فن، در می آید تا آنجا که گفته می‌شود، تشخیص اعجاز از سحر در داستان موسی و ساحران هم به وسیله ساحران که اهل فن بودند، صورت گرفت. 2⃣ تصور کنید که مدعی پیامبری کار خارق‌العاده ای ارایه و ادعای اعجاز و پیامبری می‌کند، ولی تنها نخبگان قادر به تشخیص غیربشری بودن آن می‌شوند. وظیفه‌ی انسان‌های عادی در این موقعیت چیست؟ آیا می‌توانند بگویند چون به درک ما در نمی‌آید، پس وظیفه ای نداریم؟ روشن است که موظفند به نخبگان و متخصصان مورد اعتماد مراجعه کنند، به ویژه آنکه در این مورد پای سعادت و رستگاری حقیقی و ابدی انسان در میان است. 3⃣اینک قرآن کریم آشکارا مخالفان را به مبارزه فراطلبیده، روشن است که مخالفان باید بکوشند ادعای قرآن را پاسخ دهند ولی نتوانسته اند. کسانی نیز که کوشیدند مانند قرآن را بیاورند آنچه آوردند، هرگز نتوانست ادعای قرآن را نقض کند، که اگر نقض می‌کرد، مخالفان روی آن سرمایه‌گذاری فراوان می‌کردند و جنگ رسانه‌ای بزرگی راه می‌انداختند. 4⃣ این همه، نشان می‌دهد که مخالفان توان هماوردی با قرآن را نداشته‌اند که اگر داشتند به قرآن سوزی رو نمی‌آوردند. 5⃣از سوی دیگر، قرآن ادعا می‌کند که از سوی خداوند متعال است و می‌گوید اگر بشر می‌تواند یک سوره مانند آن بیاورد. به نظر شما اگر قرآن از سوی بشر بود، آیا آن بشر می‌توانست با قاطعیت اینگونه مبارزه‌طلبی کند؟ این ادعا پس از ۱۴۰۰ سال نقض نشده و اگر حقیقتا یک ادعای دروغین بود، حکمت الهی اقتضا می‌کرد که خود به نوعی این ادعا را باطل سازد. بنابراین سکوت او نشان دهنده‌ی تأیید ادعای قرآن کریم است. 6⃣ همچنین در تأیید موارد پیش‌گفته، می‌توان به آموزه‌های علمی قرآن اشاره کرد که یکی پس از دیگری، حقانیت آنها از سوی علم روز تأیید می‌شود. اخبار غیبی آن، محقق می‌گردد. فصاحت و بلاغت فوق‌العاده ی آن موجب شگفتی نامسلمانان می‌شود تا آن‌جا که دانشمندانی مانند موریس بوکای فرانسوی، جان دیون پورت انگلیسی و ... به دین اسلام روی آوردند (در مورد اخیر، ر.ک: مقاله اعجاز قرآن و مستشرقان) 7⃣ به موارد فوق، این نکته را نیز اضافه کنید که این کتاب از سوی یک فرد درس نخوانده آورده شده. آیا می‌توان تصور کرد که کتابی با این عظمت از سوی چنین فردی باشد؟؟ در متن آینده به مواردی از آموزه‌های علمی قرآنی اشاره می‌کنیم که مورد تایید دانشمندان علوم تجربی قرار گرفته است. ادامه دارد ... https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴 پرســـ❓ــش ⁉️ به چه منظور پیامبر، حضرت زهرا را ام‌ابیها خطاب می‌کردند؟ 🛑مقدمه عرب‌ها در نامگذاري سه چيز دارند: 〽️اسم: مانند فاطمه 〽️لقب: مانند زهرا 〽️كنيه‌: مانند " ام ابيها" حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) افزون بر نام، از چندين لقب و كنيه نیز بهره‌مند بودند، انتخاب كنيه‌ها ممكن است به جهت خاصي باشد. یکی از القاب حضرت زهرا -سلام‌الله‌علیها- ام‌ابيهاست يعني، مادرِ پدرش كه پيامبر اكرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) به آن حضرت مي‌فرمودند ام‌ابيها (مادرِ من) که در اين رابطه احتمالاتي وجود دارد. 📚مقاتل‌الطالبين و كشف‌الغمه 1⃣ ملاطفت حضرت با پدر و پدر با ایشان رمز اين نام گذاري ممكن است به جهت اظهار محبت باشد، همان گونه كه متداول است پدر در اظهار محبت نسبت به دخترش مي‌گويد: مادرم و نسبت به پسرش مي‌گويد: باباي‌ِمن، يعني پيامبر جهت اظهار محبت به دخترشان می‌فرمودند: تو مادر پدرت هستي. شايد بدين جهت باشد كه در دوره غربت اسلام، حضرت با پدرشان رفتاري همانند رفتارِ مادر به فرزند داشتند 📚سيد جعفر شهيدي، زندگاني حضرت فاطمه(س) ص 40 پيامبر نيز بسيار به دخترشان علاقه‌مند بودند، همانند رفتار فرزند نسبت به مادر. پيامبر دست حضرت فاطمه را مي‌بوسيد. هر گاه به سفر مي رفتند آخرين كسي كه با او خداحافظي مي‌كردند، حضرت فاطمه بودند و در بازگشت از سفر نیز نخست به ديدار حضرت زهرا می‌رفتند و ایشان مانند مادري دلسوز رسول خدا را در آغوش مي‌گرفتند و از ایشان نگهداري مي‌كردند، زخم‌هايشان را مرهم مي‌گذاشتند و با این کار رنج‌ها و دردهای پیامبر را كاهش مي‌دادند و ابراز عواطف‌شان دو سويه و همانند ابراز عواطف مادر و فرزند بود 2⃣ ریشه‌ی درخت رسالت مادر هر چيزي اصل و اساس اوست. ممكن است مقصود آن باشد كه حضرت فاطمه اصل و اساس درخت رسالت‌اند، چنان كه در روايت آمده است: "شجره‌ی طيبه پيامبر -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم- است، ساقه‌اش علي -علیه‌السلام- و ريشه‌اش فاطمه سلام‌الله‌علیها، ميوه اش فرزندان او و شاخ و برگش شيعيان حضرت مي‌باشند و اگر ريشه درخت نباشد، درخت خشك مي‌گردد و طراوت خود را از دست مي‌دهد. حضرت زهرا -سلام‌الله‌علیها-اگر نبودند درخت اسلام سرسبزي و نشاط خود را از دست مي‌داد. 3⃣ بالاتر بودن حضرت نسبت به همسران پیامبر چون خداوند همسران پيامبر را به كنية "ام المؤمنين" گرامي داشتند، به ذهن خطور كند كه آنان مهم‌ترين زنان روي زمين هستند یا حتي از حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) بالاترند، از اين جهت حضرت رسول ایشان را "ام ابيها" خطاب كردند تا از اين وسوسه‌ها و خطورات ذهني پیشگیری شود؛ يعني اي زنان پيامبر اگر شما به منزله‌ی مادرِ مؤمنان هستيد، حضرت فاطمه به منزلة مادر پيامبر است.(احمد رحماني همداني، فاطمه زهرا شادماني دل پيامبر (ص) ص 267 ) https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
خلقت شیطان بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ خداوند سه گونه موجود عاقل و با شعور آفريده : يك نوع در آسمان ها هستند كه همان فرشتگان اند و از نور به وجود آمده اند كه شهوت جنسى و خور و خواب و شهوات ديگر ندارند؛ گناه از آنان سر نمى زند، تسليم محض ‍ پروردگار مى باشند و يك لحظه نافرمانى او را نمى كنند، خلقت آنها جلوتر از جن و انس بوده . نوع ديگر؛ انسان است كه خداوند متعال او را با دو دست قدرت خود پديد آورد و ملائكه بر او سجده كردند و استاد آنان شد، هم عقل و هم شهوت در وجودش گذاشت ، و از خاك و آب به وجود آمده است . نوع سوم ؛ نژاد جن است كه خداوند ايشان را از آتش بى دود(و باد) پديد آورد، و مثل انسان عقل و شهوت به آنها داده شده است . خلقت جن قبل از خلقت آدم و هم زمان با خلقت نسانس بوده است . خداوند درباره خلقت آنان چنين فرموده : والجان خلقناه من قبل من نار السموم ((ما طايفه جن را قبل از انسان از آتش گرم و سوزان - و شعله ور بدون دود - آفريديم )). همان طور كه خداوند، نخست آدم عليه السلام را خلق نمود و همسرش ‍ ((حوا)) را بعد از او از جنس خودش آفريد، پدر جن ها هم كه ((مارج )) نام داشت از آتش و سپس همسرش ((مارجه )) را نيز از او خلق نمود. ((مارج و مارجه )) با هم ازدواج كردند ((جان )) متولد شد و فرزندان ((جان )) دو طايفه شدند، يك طايفه ، همان جن ها كه در ميان آنان ، هم مؤمن پيدا مى شود و هم كافر؛ طايفه دوم ؛ شياطين شدند كه پدر بزرگشان ((ابليس )) مى باشد. ابليس يكى از فرزندان جان است . 0⃣1⃣ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
*اللهم صل علی محمدوال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق شناخت صفات اخلاقی ومتصف شدن به اوصاف مؤمنان راستین وبااخلاص *تواضع ، برجسته ترین صفات مؤمنان حقیقی* *برترین صفت برای مؤمن* قرآن کریم می‌فرماید که یکی از صفاتِ خوب و برجسته‌ی مؤمنانِ حقیقی، تواضع است. تواضع در برابرِ تمام انسان‌‏ها، مخصوصاً اهلِ ايمان: *أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ* نسبت به مومنین، متواضع هستند... *انسان متکبّر و مغرور* اصلاً خدا از بنده‌ای که متکبّر و مغرور باشه، خیلی بدش میاد، لذا لحنِ آیاتِ قرآن نسبت به آدمهای مغرور و متکبّر، خیلی تند است: *لَا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّکَ لَن تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَ لَن تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولًا* روی زمین، با تکبّر و غرور راه مرو! تو نمی‌توانی زمین را بشکافی، و طول قامتت هرگز به کوه‌ها نمی‌رسد! *مغرور وخودخواه نباشیم* خیلی ساده وهمگان فهم بگوئیم فکر کردیم چه کسی هستیم، که انقدر غرور و تکبر داریم؟؟! چرا انقدر مغرورانه راه می رویم ؟! فکر کردیم لباسِ ومقام نشانه برتری انسان است هرگز، آیامدرک تحصیلی آقای وکرامت بخش است ، خودروی که برآن سواریم ، خانه ایی که دراو سکنا داریم ؟! انقدر غرور و تکبر نداشته باشیم، پایان عمروعبوراز دنیا فقط درچند متر جا قرارخواهیم گرفت تنها وتنها توجه کنیم به نالاهای سحرگاه حضرات ائمه اطهار که چگونه از خوف قبروقیامت می گریستن *نصیحت لقمان حکیم* لذا یکی از نصیحت‌های لقمانِ حکیم به فرزندش همینه: *لَا تُصَعِّرْ خَدَّکَ لِلنَّاسِ وَ لَا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ* پسرم! با بی‌اعتنایی از مردم روی مگردان، و مغرورانه بر زمین راه مرو، زیرا خداوند هیچ متکبّرِ مغروری را دوست ندارد سوره لقمان آیه۱۸ سوره اسراء آیه۳۷ سوره مائده آیه۵۴ *التماس دعادارم* https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
🔻 و را بشناسیم .... 💢 کراهت خوردن بیش از اندازه یک نخود از تربت شریف امام حسین سلام الله علیه امام صادق سلام الله علیه در حدیثی فرمود: در وقتی که تربت را بخوری اوّل ببوس و بر هر دو دیده بگذار و زیاده از یک نخود مخور که هرکه زیاده بخورد چنان است که گوشت و خون ما را خورده است. 📚 کتاب باب نهم فصل دوازدهم https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
امیرالمؤمنین على عليه السلام: كار خوب انجام دهيد و هيچ كار خوبى را كوچك مشماريد؛ زيرا كوچك آن هم بزرگ است و اندكش بسيار اِفعَلوا الخَيرَ و لا تُحَقِّروا مِنهُ شَيئا؛ فإنَّ صَغيرَهُ كَبيرٌ، و قَليلَهُ كَثيرٌ ميزان الحكمه جلد7 صفحه 56 امام على عليه السلام: كار خوب، آسانتر از كار بد است الخَيرُ أسهَلُ مِن فِعلِ الشَّرِّ غرر الحكم حدیث 1199 امام على عليه السلام: كار خوب، اندوخته اى ماندنى و ميوه اى پاكيزه و خوشگوار است فِعلُ الخَيرِ ذَخيرَةٌ باقِيَةٌ ، و ثَمَرةٌ زاكِيَةٌ غرر الحكم حدیث 6545 امام على عليه السلام: فرصت، چون ابر مى گذرد. پس، فرصتهاى كار خوب را غنيمت شمريد الفُرصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ، فانتَهِزُوا فُرَصَ الخَيرِ نهج البلاغه، حکمت21 https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
ویرگول (منبرکوتاه)
📌 #اعجاز_قرآن چگونه برای مردم عادی قابل فهم است؟ 👈قسمت دوم 1⃣درست است که مردم عادی و بسیاری از دان
📌 چگونه برای مردم عادی قابل اثبات است؟ قسمت سوم و پایانی 👈در دو قسمت قبل، دربارۀ اثبات اعجاز قرآن کریم سخن گفتیم. اینک در تأیید اعجاز قرآن، به یک نمونه از اعجاز علمی قرآن کریم اشاره می کنیم. مقصود از اعجاز علمی، بیان آموزه های علمی است که بدون استفاده از ابزار عادی و شناخته شده، در دوره ای که امکاناتی نیز برای تحقیق دربارۀ آن وجود نداشته، بیان شود. 👈دیدگاه قرآن کریم دربارۀ کوهها 1⃣«وَ الْجِبالَ أَوْتاداً» (نبأ، 7) بر اساس این آیه، کوهها میخهای زمین هستند. 2⃣« ... وَ أَلْقى‏ فِي الْأَرْضِ رَواسِيَ أَنْ تَميدَ بِكُمْ؛ و در زمين كوه‏هايى افكند تا شما را نلرزاند» (لقمان، 10) بر این اساس، وجود کوه در کاهش زلزله موثر است. 3⃣برخی منتقدان مانند دکتر سها می گویند: «اولاً کوهها مثل میخ نیستند که ریشه ای فروکوفته در پوستۀ زمین داشته باشند؛ برعکس کوهها قشر زمینند که برآمده شده اند؛ یعنی درست عکس میخ. ثانیاً فرورفتگی ها و کوهها نتیجۀ حرکات زمین هستند و نقشی در تثبیت ندارند و بر عکس، هرجا کوه است خطر زلزله بیشتر است ... بنابراین کوه نماد بی ثباتی زمین است نه تثبیت کنندۀ زمین». 4⃣نقد و بررسی علمی. روشن است که داوری میان سخن قرآن کریم و منتقدان آن، به عهدۀ دانشمندان رشتۀ زمین شناسی و زلزله شناسی است. 5⃣ بر اساس تحقیقات زمین شناسان، آنچه از کوهها روی زمین مشاهده میکنیم، قسمت اندکی از آن است و ریشه های به مراتب بیشتری از آن زیر زمین است و به معنای واقعی کلمه، کوهها همچون میخ عمل کرده اند. بدین معنا که پوسته زمین بر روی یک لایه مایع بنام استنوسفر شناور است و کوهها که بر روی پوسته قرار دارند، لایۀ سطحی آن را ضخامت بخشیده و مانند میخ، پوسته و لایۀ زیرین استنوسفر را به هم میدوزند. 6⃣تأثیر کوهها در کاهش زلزله در وبلاگ “باشگاه فیزیک” در باره نقش کوهها در زمین نوشته شده است که : کوهها از ریشه به هم پیوسته اند و همچون زرهی کره زمین را در بر گرفته اند ، و این سبب می شود که از لرزشهای شدید زمین که بر اثر فشار گازهای درونی و عوامل زلزله ساز هر لحظه ممکن است رخ دهد تا حد زیادی جلوگیری شود . 7⃣در سایت Livesciences نیز در باره نقش کوهها در زمین نوشته شده است: مطالعات نشان داده است که در مناطقی که کوهها وجود دارند احتمال زلزله کمتر است و یک متخصص ژئوفیزیک که سی سال است در این زمینه فعالیت می کند میگوید که کوهها می توانند مانع از زمین لرزه های بزرگ شوند. 8⃣اینک با این پرسش مواجه می شویم که آیا این سخنان می تواند 1400 سال قبل از یک انسان درس نخوانده در محیطی که جاهلیت شاخصۀ مهم آن بود، صادر شده باشد؟ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
پرسش : چه احادیثی از ائمه(علیهم السلام) در مورد امام مهدی(عج) نقل شده است؟ پاسخ: اخبار و روايات فراوانى از پيامبر اسلام و هر يك از امامان(عليهم السلام) درباره تولد، غيبت، ظهور و قيام جهانى و ساير ويژگي هاى حضرت مهدى نقل شده و در واقع سال ها پيش از تولد آن حضرت، خصوصيات و ويژگي هاى او - از قبيل اينكه: او از خاندان پيامبر(صلی الله علیه وآله)، از فرزندان فاطمه(عليها السلام) و از نسل حسين(علیه السلام) است و با قيام جهانى خويش زمين را پر از عدل و داد خواهد كرد - پيشگويى شده است. تعداد اين روايات به حدى فراوان است كه درباره كمتر موضوعى از موضوعات اسلامى اين اندازه حديث وارد شده است. با آنكه عصر هر يك از ائمه و يژگي هايى داشته و توجه آن بزرگواران قاعدتاً معطوف به مسائل و موضوعات حادّ روز بوده، امّا در عين حال، موضوع حضرت مهدى - عج الله تعالى فرجه الشريف - همواره مورد نظر آنان بوده و به مناسبت هاى گوناگون بيانات و پيشگويي هاى فراوانى نموده اند كه ذيلاً به عنوان نمونه آمارى اجمالى از احاديثى كه از ائمه در اين زمينه رسيده از نظر خوانندگان محترم مى‏ گذرانيم: 1 - امير مؤمنان(علیه السلام) 51 حديث، 2 - امام حسن(علیه السلام) 5 حديث، 3 - امام حسين(علیه السلام) 14 حديث، 4 - امام زين العابدين(علیه السلام) 11 حديث، 5 - امام باقر(علیه السلام) 63 حديث، 6 - امام صادق(علیه السلام) 124 حديث، 7 - امام موسى بن جعفر(علیه السلام) 6 حديث، 8 - امام رضا(علیه السلام) 19 حديث، 9 - امام جواد(علیه السلام) 6 حديث، 10 - امام هادى(علیه السلام) 6 حديث، 11 - امام حسن عسكرى(علیه السلام) 22 حديث https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
📌مقصود از اجل قطعی و غیرقطعی چیست؟ 1⃣در آیات و روایات به وجود دو نوع اجل برای انسان، تصریح شده است: اجل معلق (غیرقطعی، غیرمحتوم) و اجل مسمّی(قطعی، محتوم). اجل مسمی یا همان اجل قطعی، چنانکه از نامش پیداست آن اجلی است که قابل تغییر نیست، به خلاف اجل غیرقطعی که قابل تغییر است. 2⃣ پرواضح است که اجل و زمان قطعی مرگ برای خداوند روشن است و علم او به زمان مرگ انسان ها، معلق و غیرقطعی نیست. پس اگر میگوییم اگر احمد فلان کار را انجام دهد، عمرش بیشتر و اجلش به تاخیر می افتد، معنایش آن نیست که در علم خدا تغییری رخ می‌دهد، یا آنکه علم خدا به زمان قطعی مرگ معطل و وابسته است به اینکه بداند احمد فلان عمل را انجام میدهد یا نمی‌دهد. بلکه اگر به دو نوع اجل برای انسان ها نظر داریم، به نوع عملکرد انسان ها ارجاع پیدا می کند. 3⃣خداوند متعال، این عالم را بر پایۀ نظام اسباب و مسببات پایه ریزی کرده است، (الکافی، ج1، ص183). بی تردید، زمان مرگ نیز معلول و وابسته به اسباب خاص خود است. برخی از این اسباب برای ما شناخته شده و برخی نیز ناشناخته است. آن دسته از اسباب شناخته شده، معمولاً از طرق تجربی به دست آمده است و البته اسباب مادی و تجربی ناشناخته ای نیز برای انسان ها وجود دارد. چنانکه مصرف مواد غذایی سالم، استفاده از هوای مناسب، ورزش مستمر و ... در ازدیاد عمر، تأثیرگذار است، رعایت نکردن آن اسباب مادی نیز در کاهش عمر موثر است. البته توجه داریم که خداوند متعال قانون دنیا را چنین قرار داده، در عین حال او می تواند فارغ از این اسباب، حیات را کوتاه یا بلند قرار دهد. 4⃣ افزون بر اسباب مادی شناخته شده، اسباب مادی ناشناخته و نیز اسباب غیرمادی ای نیز وجود دارد که همچون اسباب مادی، در کاهش یا افزایش عمر انسان تأثیرگذار است. برای نمونه، بر اساس روایات صله رحم، صدقه و ... در افزایش عمر انسان موثر است.(الکافی، ج2، ص150) 5⃣ بر این اساس، چنانکه با کارهای خوب و مفید مادی و معنوی می توان مرگ را به عقب انداخت، با کارهای بد و مضر مادی و معنوی نیز می توان مرگ را به جلو انداخت. 6⃣ حاصل آنکه، اجل قطعی و غیرقطعی یا اجل محتوم و غیرمحتوم همه و همه تبیین و تفسیری دربارۀ چگونگی عملکرد انسان در دنیا و تعامل او با اسباب کاهنده و افزاینده عمر است تا انسان بداند که اگر یک زندگی سالم مادی و معنوی با لحاظ همۀ شرایط داشته باشد، می تواند بیشتر از دیگرانی عمر کند که ملتزم و پایبند به شرایط زندگی سالم مادی و معنوی نیستند. 7⃣ برای نمونه، دو نفر را در نظر بگیرید که هر دو مانند هم ورزش می کنند، تغذیه ای مشترک و مانند هم دارند، در فضای آب و هوایی یکسانی زندگی می کنند و خلاصه همۀ شرایط مادی مؤثر در میزان عمر را به یک اندازه رعایت می کنند. این دو قاعدتاً یک اندازه عمر می کنند. اگر یکی از آن دو بخواهد بیشتر از دیگری عمر کند، این افزایش عمر او معلق و وابسته به استفاده از شرایط معنوی مانند صله رحم، صدقه و ... است و اگر نخواهد از این عوامل استفاده کند، همان اندازه ای عمر می کند که اقتضای استفاده از اسباب مادی است. یا آنکه در همان اسباب و شرایط مادی، اگر مثلا عوامل افزاینده طول عمر وابسته به بیست عامل باشد. دو نفر، فقط از ده عامل استفاده کنند، طول عمر بیشتر یکی بر دیگری معلق و وابسته به استفاده از دیگر عوامل مادی است. 8⃣ تأکید بر این نکته ضروری است که چگونگی تأثیر عوامل مادی و معنوی بر همدیگر بر ما کاملاً روشن نیست و ممکن است صله رحم، تا حدی اجل را به تأخیر اندازد و از آن پس، عوامل مادی مانند بیماری، عامل تعیین کننده در زمان مرگ باشد. https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
اَلا یا اَیُّهَا السّاقی اَدِرْ کَأسَاً و ناوِلْها حافظ میگه : ای ساقی . این جامی که داری رو بگردون... به همه بده بگذار همه استفاده کنند... خدا هم تو سوره ی حمد میگه اینجوری از من بخواه « اهدنا » یعنی راه را نشانمان بده 🌱 اگه راه میخوای اگر نعمت میخوای برای همه بخواه فقط برای خودت نخواه🌱 https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
تقویمی طبیعی به نام «ماه»! سوره ابراهیم(ع)، آیه ۳۳: وَ سَخَّرَ لَكُمُ الشَّمسَ وَ القَمَرَ دَائِبَينِ - خورشيد و ماه را كه با برنامه منظمی در كارند به تسخير (خدمت) شما درآورد نظام زندگى اجتماعى انسان‌ها قبل از هر چیز نیازمند به یک نظام تاریخى براى حفظ حوادث سال و ماه، و همچنین کلیه تعهداتى که جنبه زمانى دارد، مى‌باشد. تاریخهاى قراردادى اجتماعى که بر پایه یک میزان طبیعى استوار نباشد نه عمومیت پیدا می‌کند و نه زیاد قابل اعتماد است، اما اگر پاى یک تقویم طبیعى به میان آید، کار بسیار آسان‌تر و قابل اعتمادتر و عمومى‌تر می‌شود. همانطور که مقدار شبانه‌روز که یک واحد کوچک تاریخى است بر مقیاس یک عامل طبیعى یعنى حرکت کره زمین به دور خود تعیین مى‌گردد، ماه و سال هم باید متکى به چنین عاملى باشند. به این ترتیب حرکت ماه به دور کره زمین یک واحد بزرگ‌تر (ماه) و حرکت زمین به دور خورشید واحدى عظیمتر (سال) را تشکیل می‌دهد. بدین ترتیب ماه همانند تقویمی طبیعى در دسترس عموم مردم قرار گرفته که هر کسی با نگاه به آسمان می‌تواند آن را بخواند و آغاز و انجام ماه را با رؤیت هلال تعیین نماید. قابل توجه اینکه بر اثر تغییر وضع مقابله زمین و ماه و خورشید، قیافه ماه هر شب در آسمان به گونه خاصى غیر از شب قبل یا بعد است، به‌طوریکه دو شب در تمام ماه وضع و قیافه ماه در آسمان یکسان نخواهد بود! به این ترتیب مى‌توان از شکل ماه با این تغییرات تدریجى به‌عنوان یک «روزشمار» نیز استفاده کرد و روزهاى ماه را هم از شکل ماه به دست آورد! ممکن است این مسائل در بدو نظر آسان و کوچک جلوه کند، ولى اگر چشم از وضع موجود برداریم و خود را در محیطى فرض کنیم که خورشید و ماهى در آن در گردش نباشد و یک تقویم طبیعى در اختیار ما قرار نگیرد، آنگاه خواهیم دید که چه بی‌نظمی و هرج و مرجی در زندگى ما پدید خواهد آمد. 📖 منبع: قرآن و آخرین پیامبر، ص۱۷۶ (با تصرف و تلخیص) https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
به نام خداوند بینا سلام 🌹 علیه السلام نخستین کسی که پس از مرگش برای او تابوت ساخته شد، فاطمه علیها السلام دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله بود؛ درود و صلوات خدا بر او و پدر و شوهر و فرزندانش باد. اول من جعل له النعش فاطمة ابنة رسول الله، صلوات الله علیها وعلی ابیها وبعلها وبنیها؛ (📚بحارالانوار،ج78،ص249) این تابوت به درخواست خود بی بی و به منظور حفظ اندام بدن مبارکشان در کفن از دید نامحرمان ساخته شد. حفظ عفت و حجاب حتی بعد از مرگی که دیگر تکلیف ساقط است اهمیت بیش از پیش حجاب و عفت را گوشزد میکند.ای کاش عبرت میگرفتیم. •خدایا همه ما را در حفظ عفت و وقار انسانی و اسلامی موفق بدار🤲🏻 -شاد و خرم و عاقبت بخیر باشید. https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸فکر دیگران را به خودتان وابسته نکنید!🔸 ▫️ اگر شما در ضمن دادن به دیگران، چنان عمل کنید که او دفعۀ دیگر هر کاری که دارد، قبل از اینکه کند، بیاید از شما بپرسد، این نقض غرض است؛ . اگر شما چنان او را راهنمایی کنید که او هرگز نتواند بدون مشورت با شما تصمیم بگیرد، خیال می‌کنید که به او خدمت کرده‌اید؛ اما شما به او کرده‌اید. ▫️ گاهی آدم از اینکه با او مشورت کنند! لذت می‌برد از اینکه از او کسب تکلیف کنند! اگر این‌طور شد، آن فرد را چنان بار می‌آورد که به او وابسته شود و دم به دم بیاید بگوید: «آقا! تکلیفم چیست؟ این کار را بکنم یا نکنم؟» ▫️ مثلاً کسی که دوست دارد چند نفر مثل موم در دستش باشند، یک بار که آنها بدون مشورت او عمل کردند و اشتباه کردند، می‌گوید: «نگفتم که بدون مشورت با من تصمیم نگیرید؟! من خیر شما را می‌خواهم. برای شما ضرر داشت که یک زنگ به من می‌زدید و کسب تکلیف می‌کردید و اطلاع می‌دادید؟!». ▫️ ! این سیستم تربیت نفسانی است. این برنامۀ بنده‌سازی انسان‌ها و وابسته کردن آنها به خود است. نفس، تشنۀ آقایی است، تشنۀ سیادت است، تشنۀ تسلط است؛ می‌خواهد یک فکر، دو فکر، سه فکر، چهار فکر وابسته به او باشند. نفس، تشنۀ معبود شدن است، تشنۀ این است که چهار تا بنده داشته باشد، چهار تا پرستنده داشته باشد. https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
ویرگول (منبرکوتاه)
خلقت شیطان بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ خداوند سه گونه موجود عاقل و با شعور آفريده : يك نوع
نام ها و صفات بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ براى شيطان اسامى و صفات متعددى ذكر شده و آنها از اين قرارند: 1. ؛ اين كلمه اى است مفرد و داراى دو جمع (اباليس و بالسه ) از ماده بلى و ابلاس گرفته شده . معناى آن نااميدى ، ماءيوس شدن از رحمت خدا؛ تحير و سرگردانى ، حزنى كه از شدت ياس پيدا مى شود؛ اندوه گين و سر در گريبان كردن ، آمده ابليس ، كلمه عربى و اسم خاص است و معروف شده براى همان كسى كه آدم را فريب داد و باعث بيرون شدن او و همسرش از بهشت گرديد. و الان با تمام قدرت ، خود و لشگريانش در كمين انسان هاى بى ايمان و سست عنصر، بلكه در كمين همه انسان ها بوده مگر بندگان مخلص ، كه از آنان ماءيوس است . ابليس ، موجودى است حقيقى و زنده ، با شعور، مكلف ، نامرئى و فريب كار؛ همان كه از امر خدا سرپيچى نمود و هم اكنون هم مردم را اغوا مى كند و بر انجام گناه و خلاف تشويق مى نمايد. چهره ابليس ، چهره تكبر و عصيان ، نخوت و تمرد، خودخواهى و خود محورى و مظهر غرور و خود برتر بينى است . لفظ ابليس ، به صورت مفرد، يازده بار در قرآن آمده كه جز دو مورد بقيه مربوط به خلقت آدم عليه السلام است . از جمله : ((همانا شما آدميان را بيافريديم و سپس شكل داديم و پس از آن به فرشتگان امر كرديم تا بر آدم سجده كنند، همه سجده كردند، جز ابليس ، كه از سجده كنندگان نبود.)) ((فرشتگان را فرمان داديم كه بر آدم سجده كنند، همه سجده كردند، جز ابليس ، كه سرپيچى و تكبر نمود و از كافران گرديد.)) ((چون فرمان سجده بر آدم رسيد، همگى اطاعت كردند جز ابليس ، كه از سجده بر آدم امتناع ورزيد. خداوند فرمود:اى ابليس ! چه شد تو را كه با ديگران بر آدم سجده نكردى .)) ((ابليس گمان باطل خود را به صورت صدق و حقيقت ، در نظر مردم جلوه داد تا جز گروه اندكى از اهل ايمان ، همه او را تصديق كردند و پيرو او شدند)) ((كافران و معبودان آنها (همگى ) به رو، در آتش جهنم در آيند و با تمام سپاه و لشگريان ابليس به دوزخ وارد گردند))؛ زيرا آنان پيروان او هستند. و نيز در نهج البلاغه يازده مرتبه كلمه ابليس آمده است. 1⃣1⃣ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
ویرگول (منبرکوتاه)
📌#اعجاز_قرآن چگونه برای مردم عادی قابل اثبات است؟ قسمت سوم و پایانی 👈در دو قسمت قبل، دربارۀ اثبات
دیدگاهی در مقابل و تضاد با سه مطلب فوق: قرآنِ جامدِ غیرِ علمی . سؤال: آیا بر اساس داده‌ها و محتوای متن قرآن کریم، اختراع و کشفی (در طول چهارده قرن گذشته) صورت گرفته است؟ فقیر برای این سؤال، پاسخی نیافتم. هر چند که ده سال پیش، شخصی در ایران مدعی شد که، 274 اختراع ثبت نموده، و تمامی اختراعاتش برگرفته از قرآن کریم و احادیث بوده‌اند. اگر از این ادعای اثبات نشده و ظاهراً خالی‌بندی، صرف‌نظر کنیم. به نظر می‌رسد که تاکنون اختراع و کشفی در جهان، بر اساس داده‌ها و محتوای متن قرآن کریم گزارش نشده است. . امّا از سوی دیگر، کتاب‌ها و نوشته‌های متعددی (مخصوصاً در دهه‌های اخیر) وجود دارند که در آنها تلاش شده، تا اختراعات و کشفیات واقع شده عصر جدید را، پس از اختراع و کشفشان، تطبیق با آیات قرآن مجید بدهند؛ و از این تطبیقات خود، به «اعجاز علمی قرآن» یاد می‌کنند. . نکته به نظر می‌رسد که این تطبیق مسائل علمی و طبیعیات بر قرآن، اقدام ارزشمندی نیست؛ و بلکه، فعالیتی مخرّب در پیشگاه قرآن کریم است. چرا؟ چون نتیجه این گونه ‌فعالیت‌های تبلیغی برای قرآن، این متن الهی را معیوب نشان می‌دهد. زیرا هر متنی که چنان سیال و آفتاب‌پرست‌گونه باشد که، هر کسی بتواند هر آنچه می‌خواهد را بر متن آن تطبیق نماید، نشان از مجمل و متشابه بودن آن متن دارد. . از سوی دیگر، چون فرض این است که «قرآن برای هدایت بشر آمده است» و «آخرین کتاب الهی تا روز رستاخیر است»، این کتاب نباید دارای متن‌های «مجمل» و «محتوای سیال» باشد. زیرا به نظر می‌رسد که، هیچ متن «آفتاب‌پرست‌گونه‌ای»، نمی‌تواند «هدایت‌گر» و «راهگشای بشر برای قرون متمادی» باشد. متن‌های سیال و مجمل، ابزاری برای سودجویان محسوب خواهند شد؛ تا از طریق این متونِ مایع، به اهدافِ غیر الهی مورد نظر خویش نائل آیند. . بنابراین، تمامی افرادی که درصدد تبیین‌های علمیِ «پسینی» بر متن قرآن کریم هستند؛ در واقع ناآگاهانه یا آگاهانه، مرتکب خیانت دینی به هدایتگری قرآن کریم شده‌اند. ایشان اگر می‌خواهند «خادم قرآن» باشند، تلاش نمایند تا از متن قرآن، اختراعات و اکتشافات علمی جدیدی ارائه نمایند، که تاکنون جهان بر خود ندیده است؛ و از این طریق، اعجاز علمی قرآن را نشان دهند. https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 بازیگوشی کودک 💠 امام کاظم علیه‌السلام فرمود: ✍️ «تُسْتَحَبُّ عَرَامَةُ اَلصَّبِيِّ فِي صِغَرِهِ لِيَكُونَ حَلِيماً فِي كِبَرِهِ ثُمَّ قَالَ مَا يَنْبَغِي أَنْ يَكُونَ إِلاَّ هَكَذَا». ✍️ «شایسته است کودک به هنگام خردسالی، بازیگوش و پرتلاطم و متمرد باشد تا در بزرگسالی، صبور و شکیب گردد. سپس آن حضرت فرمود: سزاوار است که کودک خردسال منحصراً این چنین بوده و بازیگوش و پرجنب‌وجوش باشد». 🥳 بازیگوشی کودک، آینده ساز اوست. 📚 کلینی، الکافی، ج۶، ص۵۱. ┄┄┄┄ 🌱🍀🌱 ┄┄┄┄ 👇◽️به ما بپیوندید◽️👇 https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق رسیدن به مرتبه شناخت خداوند وپیروی ازمکتب علوی وفاطمی *مواعظ ونصایح حضرت فاطمه* *علم و ذکر* آدمیت آدمی در گرو تحصیل دو دستاورد عظیم است: علم و ذکر، با علم از جهل ها جدا می شویم و با ذکر از غفلت ها، انسان در یک مرحله جاهل است و محتاج دانستن، اما پس از یافتن و فهمیدن ‌خطری دیگر بر سر راه است و آن غفلت و بی خبری است. در این مرحله دیگر علم کارساز نیست که ذکر و تذکر کارساز و چاره ی درد است. جوانه فکر آدمی اگر با آب ذکر آبیاری نشود، خشک شده و از بین خواهد رفت. *برترین مصلحت* کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد پروردگار بزرگ برترین مصلحت او را به سوی او فرو خواهد فرستاد. *اخلاص درعبادت* حضرت می فرمایند که علاوه بر اخلاص در عبادت باید زمینه های دیگر نیز وجود داشته باشد در بعضی مواقع عبادت خالصانه است ولی بعضی از گناهان دعا را حبس می کنند مانند حسد و عجب و کبر مانع از رفعت حتی دعایی که سالم است می شود. پس علاوه بر اخلاص باید زمینه های دیگر را نیز آمده کرد. *بهترین شما مردم* بهترین شما کسانی هستند که در برخورد با مردم نرم تر و مهربان ترند و همرانشان را اکرام کرده و بزرگ می دارند. آدم ها به خاطر راحت و برتری طلبی، دیگران را زیربار می کشند و آن ها که زرنگ تر هستند بار خود را با منت بر شانه های دیگران می گذارند. وقتی آدمی بیشتر فهمید، زرنگی را در این می بیند که خالی و با ظرفیت خنثی حرکت نکند، این جاست که منت می پذیرد، البته این منت با اکرام و عزت و مهربانی است. در خدمت مادر خود باش که بهشت زیر پای مادران است. *نشانه های مروت* فاطمه از رسول خدا (ص) روایت می کند: شش چیز از مروت است، سه تای آن در حضور و سه دیگر در سفر، آن سه که در حضور است تلاوت قرآن، آباد کردن مساجد و معاشرت کردن با برادران دینی برای خدا‌، اما آن سه که در سفر است بخشیدن توشه، حسن خلق وحسن معاشرت وپرهیز از معصیت خداوند. https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
ویرگول (منبرکوتاه)
✍️ #شبهات_دانش_آموزی 5⃣ چرا بعضی از چادری‌ها هزاران گناه می‌کنند و اخلاقشون خوب نیست و حرمت چادر ر
✍️ پاسخ به 6⃣ فرزندان آدم مگر هابیل و قابیل نبودند؟ پس چرا ما چهار گروه خونی داریم؟ 🔶 اول: چه کسی گفته فرزندان حضرت آدم فقط هابیل و قابیل بوده‌اند که باید فقط دو گروه خونی داشته باشیم؟! 🔻 چه کسی گفته فقط چهار گروه خونی در دنیا وجود دارد؟! 🔻 اولا تعداد فرزندان حضرت آدم را از 25 فرزند و 40 فرزند تا 120 فرزند گفته‌اند. یعنی اگر گروه خونی باید به تعداد فرزندان باشد، پس قاعدتا باید120 نوع گروه خونی داشته باشیم.[1] 🔻 دوما در دنیا حدود 35 نوع گروه خونی وجود دارد که آن چهار تا بیشترین نوع گروه خونی هستند.[2] 🔻 سوما اگر پدر و مادر گروه خونیشان A و B باشد احتمال اینکه فرزندان آن‌ها هر چهار گروه خونی را داشته باشند وجود دارد. یعنی فرزندان آن‌ها یکی گروه خونیش A و دیگری B و یکی دیگرشان AB و یا O باشد. 🔷 دوم: دانشمندان هنوز دلایل قطعی برای تفاوت گروه خونی پیدا نکرده‌اند. اما برخی عوامل را برای این تفاوت‌ها بیان کردند از جمله وراثت که یکی از آن عوامل است. 🔻 عامل دیگری که در تغییر گروه خونی اثر دارد، محیط زندگی افراد است. 📌 [1] ـ تاریخ طبری، ابوجعفر محمد بن جریر، ج 1، ص 145. 📌 [2] ـ سایت داروخانه آنلاین مقاله چرا انسان‌ها گروه خونی متفاوت دارند؟ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم آیا می دانیم اگر توبه نکرده باشیم و از دنیا برویم چه حسرت و پشیمانی در انتظار ماست؟ احوال مرگ و قبر و برزخ ابن عباس نقل می کند روزی امیر‌المؤمنین علیه السلام خطبه‌ای خواندند و بعد از جملاتی فرمودند: بعد از احوال مرگ و قبر و برزخ، نوبت هول‌ها و ترس‌های روز قيامت و روز افسوس و حسرت و پشيمانى است، روزى كه میزان‌های اعمال نصب می ‌شوند، روزی که نامه‌های اعمال به شمردن هر گناه كوچكى و آشكار نمودن هر گناه بزرگی باز می‌شوند، خداى متعال در كتابش می‌فرمايد: و هر آنچه که بدان عمل کرده‌اند را در روز قیامت حاضر در نزد خود می‌بینند و هرگز پروردگار تو به کسی ظلم نخواهد کرد ای‌حسرت و پشیمانی من کجایی در اینجا امیر المؤمنین علیه السلام فرموند: اى مردم هم‌اكنون، هم‌اکنون پيش از پشيمان شدن، پيش از اينكه هر کدام از شما بگويد؛‏ ای‌حسرت و پشیمانی من کجایی؛ بر آنچه که در طاعت و فرمان برداری خدا در دنیا تقصیر و کوتاهی کردم حاضر باش، به درستی که من در دنیا مشغول مسخره نمودن و استهزاء به مومنین بودم، ای مردم هم اکنون پیش از اینکه هر کدام از شما بگویید اگر خدا مرا در دنیا هدايت می‌كرد از پرهيزكاران بودم، ای مردم هم‌اکنون پیش از اینکه هر کدام از شما وقتى كه عذاب را می‌بيند بگوید؛ ای كاش بازگشتى برايم بود و در بازگشتم از نيكوكاران می‌بودم، ای مردم بدانید خداى جليل در قیامت به این درخواست های شما پاسخ خواهد داد که؛ آرى ای کسی که درخواست بازگشت به دنیا را داری همانا آيات من همگی به دستت رسید و تو آنها را تكذيب كردى و تكبر ورزيدى و نسبت به آیات من از کافران بودی آری به خدا سوگند هیچ کس در قیامت درخواست برگشت نمی‌کند مگر اينكه می‌خواهد كردار شايسته انجام دهد و أحدی را در عبادت پروردگار خود شریک نداند. نمی دانيم بهشتى هستيم يا جهنمی ابن عباس می‌گوید در اینجا حضرت فرموند: اى مردم! هم‌اكنون، هم‌اكنون كه از بندهای مرگ و قیامت آزادید توبه کنید و به سوی خدای بازگردید، هم اکنون که چراغ راه روشن است، هم اکنون که درب توبه باز است پيش از آنكه قلم بخشكد و نامه اعمالتان پيچيده شود و از دنیا رفته و دیگر نه روزى ای بر شما فرود آيد، نه كردارى از شما بالا رود بازگردید و به سوی خدای توبه کنید، امروز زمان زنده بودن و میدان مسابقه است و فردا نوبت پيشى گرفتن به سوى بهشت یا جهنم است، زيرا شما نمی دانيد بهشتى هستيد يا جهنمی! پس به سوی خدای خود توبه کنید و بازگردید و من از خداوند براى خود و شما طلب آمرزش و مغفرت می‌كنم‏ (الأمالی للطوسی، ص۶۸۵، " اللهم انا نشكو اليك فقد نبينا و غيبة امامنا و شدة الزمان علينا @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
💠 تداخل نمازها عده‌ای از مردم، فکر می‌کنند نمی‌توان یک نماز مستحبی را به دو نیت خواند! در حالی که در برخی از نمازهای مستحبی، می‌توان نیت دو نماز کرد؛ مثلا می‌توان در نافله مغرب نیت نماز غفیله هم نمود. 🔹 نظر مراجع(بصورت پاسخ به استفتاء): 🔹آیت الله خامنه ای: تداخل نماز غفیله در نافله مغرب (نیت هر دو در یک نماز)، صحیح است. 🔹آیت الله مکارم: نافله مغرب ارجح است و می تواند نماز غفیله را به هر دو نیت به قصد رجاء بخواند و امید است ثواب هر دو داده شود. 🔹آیت الله بهجت: اظهر جواز تداخل است در نماز غفيله و نافله‌ى مغرب (۱) و نيز هر مورد که تداخل وارد شده باشد، هم چنين است مثل نماز جعفر ـ عليه‌السّلام ـ و نوافل ليل و نهار. و در غير آن، تداخل، موافق اصل نيست و به قصد رجا مانعى ندارد؛ در حالى که قصد اصلى را بر يکى قرار مى‌دهد. ۱. جامع المسائل، ص ٢۴٩ 📚منابع: سایت مراجع معظم تقلید @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
🔆 به کارهای تجاری بپردازید!!! امیرالمؤمنین عليه‌السلام: 🔹 تَعرَّضوا للتِّجاراتِ، فإنّ لَكُم فيها غِنىً عمّا في أيْدي النّاسِ، و إنّ اللّه َ عزّ و جلّ يُحِبُّ المُحتَرِفَ الأمينَ؛ 🔹 به كارهاى تجارى بپردازيد كه آن شما را از مال ديگران بى‌نياز مى‌كند. خداوند عزّوجلّ پيشه‌ور درستكار را دوست دارد. 📚وسائل‌الشيعة: ۱۲/۴/۶ 👈توجه داشته باشید که کار تجاری بر اساس شرایط زمانی و مکانی و شغلی هرکس تفاوت دارد و نباید خارج از شأن حقیقی و حقوقی هر کس باشد و کسی نباید از مسولیت اصلی خودش که کاری مشخص و غیر تجاری است، به کلی خارج شود و به تجارت بپردازد مثل طلاب علوم دینی که وظیفه دارند مبلغ دین باشند و کارهای دینی و تبلیغی انجام دهند حالا در کنارش تجارتی هم که ضربه به درس و دین داری و تبلیغ آنها نزند مانعی ندارد که انجام دهند،چرا که آنها هم سختی های خودشان را دارند و باید برای تامین امکانات زندگی تلاش دنیایی هم داشته باشند وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَوَلَا تَنسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا وَأَحْسِن كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ ﺩﺭ ﺁﻧﭽﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺳﺮﺍﻱ ﺁﺧﺮﺕ ﺭﺍ ﺑﺠﻮﻱ ، ﻭ ﺳﻬﻢ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﻧﻴﺎ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻣﻜﻦ ، ﻭ ﻧﻴﻜﻲ ﻛﻦ ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻧﻴﻜﻲ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ، ﻭ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺧﻮﺍﻫﺎﻥ ﻓﺴﺎﺩ ﻣﺒﺎﺵ ، ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺧﺪﺍ ﻣﻔﺴﺪﺍﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ .(٧٧) قصص @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880