eitaa logo
ویرگول (منبرکوتاه)
12.9هزار دنبال‌کننده
291 عکس
125 ویدیو
57 فایل
شرح مختصر روایات #سخنرانی #کلاس #معنویت #تدریس ⚠️نظرات و پیشنهادات، تاثیر مطالب را به ما ارسال کنید. استاد سطح عالی حوزه #استاد دانشگاه فرهنگیان مبلغ و فعال فرهنگی دکتر سیدحسین فاطمی @Seyedhosein_fatemi @Hich_v_shich
مشاهده در ایتا
دانلود
ثواب قرض الحسنه چیست؟ به آیات و روایات زیر توجه فرمایید : قال اللَّه تعالی : مَن ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَیُضَاعِفَهُ لَهُ وَلَهُ أَجْرٌ کَرِیمٌ کیست که به اللَّه قرض الحسنه دهد تا اللَّه آن را برای او چندین برابر کند؟ و برای او پاداش پرارزشی باشد! 📖سوره حديد آيه 11 إِن تُقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا یُضَاعِفْهُ لَکُمْ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ۚ وَاللَّهُ شَکُورٌ حَلِیمٌ اگر به اللَّه قرض الحسنه دهید، آن را برای شما مضاعف می سازد و شما را می‌ آمرزد و اللَّه قدردان و حلیم است! 📖سوره تغابن آیه 17 مَّن ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَیُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا کَثِیرَةً ۚ وَاللَّهُ یَقْبِضُ وَیَبْسُطُ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ کیست که به اللَّه قرض الحسنه دهد، تا اللَّه آن را برای او، چندین برابر کند؟ و اللَّه است که قبض (منع) می کند و وسعت می دهد و شما به سوی او بازمی گردید! 📖سوره‌ بقره آیه 245 1⃣قَالَ الصَّادِقُ نِعْمَ الشَّیْءُ الْقَرْضُ إِنْ أَیْسَرَ قَضَاکَ وَ إِنْ أَعْسَرَ حَسَبْتَهُ مِنَ الزَّکَاةِ. 📚الفقیه ج۲ص۱۷ امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : خوب چیزی است قرض! اگر شخص توانگر شد که آن را پرداخت می کند و اگر تنگدست شد، آن را از زکات حساب می کنی! 2⃣قَالَ الصَّادِقُ علیه السلام: عَلَی بَابِ الْجَنَّةِ مَکْتُوبٌ الْقَرْضُ بِثَمَانِیَةَ عَشَرَ وَ الصَّدَقَةُ بِعَشَرَةٍ وَ ذَلِکَ أَنَّ الْقَرْضَ لَا یَکُونُ إِلَّا فِی یَدِ الْمُحْتَاجِ وَ الصَّدَقَةَ رُبَّمَا وَقَعَتْ فِی یَدِ غَیْرِ مُحْتَاجٍ 📚تفسیر قمی ج ۲ص۳۵۰ امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : بر درب بهشت نوشته شده است : قرض به هجده برابر است و صدقه به ده برابر! و بیان آن این است که قرض جز در دست محتاج واقع نمی شود ولی صدقه چه بسا در دست غیر محتاج قرار می گیرد! 3⃣جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَر قَالَ: مَنْ أَقْرَضَ رَجُلًا قَرْضاً إِلَى مَيْسَرَةٍ كَانَ مَالُهُ فِي زَكَاةٍ وَ كَانَ هُوَ فِي الصَّلَاةِ مَعَ الْمَلَائِكَةِ حَتَّى يَقْضِيَهُ 📚كافي ج۳ص۵۵۸ امام باقر علیه السلام فرمود : کسی که به شخصی تا هنگام توانائی و بی نیازی بدهد(یعنی زمان بازپرداخت را موقع توانائی و بی نیازی قرار دهد) ، مال او در است و او در نماز (یا درود) همراه با ملائکه است تا اینکه آن شخص قرض او را ادا کند! 4⃣عن محمد بن جناب عَنْ شَیْخٍ کَانَ عِنْدَنَا قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْداللَّهِ علیه السلام یَقُولُ: لَأَنْ أُقْرِضَ قَرْضاً أَحَبُّ إِلَیَّ مِنْ أَنْ أَصِلَ بِمِثْلِهِ قَالَ وَ کَانَ یَقُولُ مَنْ أَقْرَضَ قَرْضاً فَضَرَبَ لَهُ أَجَلًا فَلَمْ یُؤْتَ بِهِ عِنْدَ ذَلِکَ الْأَجَلِ فَإِنَّ لَهُ مِنَ الثَّوَابِ فِی کُلِّ یَوْمٍ یَتَأَخَّرُ عَنْ ذَلِکَ الْأَجَلِ بِمِثْلِ صَدَقَةِ دِینَارٍ وَاحِدٍ فِی کُلِّ یَوْمٍ 📚ثواب الأعمال ص۱۲۴ راوی گوید : شنیدم امام صادق صلوات اللَّه علیه می فرمود : اگر من قرضی بدهم، نزدم محبوب‌تر است از اینکه با مانند آن صله نمایم! و می فرمود : کسی که قرضی بدهد و مدت زمانی برای آن معین کند و در آن موعد به او داده نشود، هر روزی که از آن موعد تأخیر می کند، مانند صدقه یک دینار در هر روزی برایش از ثواب خواهد بود! 5⃣عَنِ الْفُضَیْلِ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْداللَّهِ علیه السلام: مَا مِنْ مُسْلِمٍ أَقْرَضَ مُسْلِماً قَرْضاً یُرِیدُ وَجْهَ اللَّهِ إِلَّا احْتُسِبَ لَهُ أَجْرُهَا بِحِسَابِ الصَّدَقَةِ حَتَّی تَرْجِعَ إِلَیْهِ 📚 ثواب الأعمال ص۱۲۴ امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : هیچ مسلمانی نیست که برای رضای إلهی به مسلمانی قرض دهد، مگر اینکه أجر او برایش به حساب صدقه محاسبه می شود تا اینکه به او بازگردانده شود! 6⃣عَنْ هَیْثَمٍ الصَّیْرَفِیِّ و غَیْرِهِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: الْقَرْضُ الْوَاحِدُ بِثَمَانِیَةَ عَشَرَ وَ إِنْ مَاتَ احْتُسِبَ بِهَا مِنَ الزَّکَاة 📚ثواب الأعمال ص۱۲۴ امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : (أجر) قرض، یک به هجده است و اگر (قرض گیرنده) از دنیا رفت، جای زکات حساب می گردد! 7⃣عَنْ عَبْداللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِی عَبْدِاللَّهِ علیه السلام قَالَ قَالَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله: أَلْفُ دِرْهَمٍ أُقْرِضُهَا مَرَّتَیْنِ أَحَبُّ إِلَیَّ مِنْ أَنْ أَتَصَدَّقَ بِهَا مَرَّةً... 📚ثواب الأعمال ص۱۲۴ امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله فرمودند : هزار درهم که دو بار آن را قرض دهم، نزد من از اینکه یکبار آن را صدقه دهم محبوب تر است! کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🌷 عليه السلام: كسى كه دوست دارد بداند نمازش قبول شده يا نه؟ بايد ببيند آيا نمازش او را از زشتى ها و ناپاكى ها دور كرده است يا خير؟ به همان اندازه كه دور كرده، قبول شده است. 🌹 مَنْ اَحَبَّ اَنْ يَعْلَمَ اَقُبِلَتْ صَلاتُهُ اَمْ لَمْ تُقْبَلْ، فَلْيَنْظُرْ هَلْ مَنَعَتْهُ صَلاتُهُ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ؟ فَبِقَدْرِ ما مَنَعَتْهُ قُبِلَتْ مِنْهُ. 📚‌ بحار الأنوار، ج 82، ص 198. ❓ از کجا بفهمیم نمازمان مورد قبول خدا واقع شده؟ ✍ ما دو نوع نماز داریم: 1⃣ یکی نماز ملفوظ است. یعنی نمازی که انسان فقط الفاظ را می خواند و نمازش در محدوده الفاظ است. 2⃣ دوم؛ نماز مقبول است یعنی نمازی که انسان را از گناه دور نگه می دارد، چون قرآن فرمود: ☀️«إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَر» عنکبوت/ ۴۵ همانا نماز است که (اهل نماز را) از هر کار زشت و منکر باز می‌دارد. 🔹راه تشخیص نماز مقبول از نماز ملفوظ در این است که؛ اگر نماز صبح توانست تا ظهر انسان را از گناه حفظ کند این نماز مقبول است، اگر نماز ظهر وعصر توانست تا شب انسان را دور از گناه نگه دارد، چنین نمازی، نماز مقبول است. وگرنه نمازی که بعدش گناه انجام شود، فقط نماز ملفوظ است. 📚از بیانات آیت الله جوادی آملی کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🏴به مناسبت شهادت امام جعفر صادق علیه السلام ✍ دوران امامت امام جعفر صادق(ع)، (۱۷ ربیع‌الاول ۸۳–۲۵ شوال ۱۴۸) با خلافت پنج خلیفه آخر اموی یعنی از هشام بن عبدالملک به بعد و دو خلیفه نخست عباسی سفاح و منصور دوانیقی هم‌زمان بود. ✅ امام صادق(ع) به جهت ضعف حکومت اموی، فعالیت علمی بسیار بیشتری نسبت به دیگر امامان شیعه داشت. شمار شاگردان و راویان او را ۴۰۰۰ نفر دانسته‌اند. بیشتر روایات اهل بیت(ع)، از امام صادق(ع) است. از این‌رو مذهب شیعه امامی را مذهب جعفری نیز می‌خوانند. ✅ امام صادق(ع) در میان پیشوایان فقهی اهل سنت نیز جایگاه بالایی دارد. ابوحنیفه و مالک بن انس از او روایت کرده‌اند. ابوحنیفه او را عالم‌ترین فرد در میان مسلمانان دانسته است. ✅ امام صادق(ع) به‌منظور ارتباط بیشتر با شیعیان، پاسخ به سؤالات شرعی آنها، دریافت وجوه شرعی و رسیدگی به مشکلات شیعیان، سازمان وکالت را تشکیل داد. فعالیت این سازمان در زمان امامان بعد گسترش پیدا کرد و در غیبت صغرا به اوج خود رسید. ✅ در زمان او فعالیت غالیان گسترش یافت. وی با اندیشه غُلُوّ به شدت برخورد و غالیان را کافر و مشرک معرفی کرد.(۱) 💦شیخ صدوق(ره) تصریح کرده است که امام صادق(ع) به دستور منصور دوانیقی و بر اثر مسمومیت[ در سن ۶۵ سالگی] از دنیا رفته است.(۲) ------------------ (۱) اقتباس از زندگانی امام صادق، جعفر بن محمد(ع)، نوشته سید جعفر شهیدی. (۲) ابن بابویه، الاعتقادات، ص۹۸ کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
💠 حقوق واجب یک مسلمان بر مسلمان دیگر در کلام امام صادق علیه السلام (۱) 🌷 امام صادق علیه السلام در پاسخ معلی بن خُنَیس که سوال کرد؛ حق یک مسلمان بر مسلمان دیگر چیست؟، فرمودند: هفت حق واجب است که اگر یکی از اینها را ضایع کند از ولايت و اطاعت خدا بيرون است و براى خداوند هيچ بهره‌اى از بندگى در او نيست. 🌷"عَنْ مُعَلَّى بْنِ خُنَیْسٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ قُلْتُ لَهُ مَا حَقُّ الْمُسْلِمِ عَلَى الْمُسْلِمِ قَالَ لَهُ سَبْعُ حُقُوقٍ وَاجِبَاتٍ مَا مِنْهُنَّ حَقٌّ إِلَّا وَ هُوَ عَلَیْهِ وَاجِبٌ إِنْ ضَیَّعَ مِنْهَا شَیْئاً خَرَجَ مِنْ وِلَایَةِ اللَّهِ وَ طَاعَتِهِ وَ لَمْ یَكُنْ لِلَّهِ فِیهِ مِنْ نَصِیبٍ" 🌸 و اما حق اول؛ که آسانترین آنهاست این است که؛ آنچه برای خودت دوست داری برای برادر مؤمنت هم دوست داشته باشی، و آنچه برای خود نمی‌پسندی برای او هم نپسندی. 🌹«قَالَ أَیْسَرُ حَقٍّ مِنْهَا أَنْ تُحِبَّ لَهُ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِکَ وَ تَکْرَهَ لَهُ مَا تَکْرَهُ لِنَفْسِکَ». ❓چگونه است که اگر کسی پشت سر ما حرفی بزند ناراحت می شویم؟! اما خودمان به خودمان اجازه می‌دهیم پشت سر دیگران حرف بزنیم و کسی را به راحتی ضایع کنیم؟ 📚 الکافي ج2، ص169. کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
ویژگی‌های شیعیان محبوبِ امام صادق(ع) در حدیث نورانی از امام صادق (ع)، ویژگی‌های شیعیان محبوب در نزد ایشان بیان شده است. این حدیث با کمی تفاوت در منابع مختلف نقل شده است: إِنَّا لَنُحِبَّ مِنْ شِيعَتِنَا مَنْ كَانَ عَاقِلًا فَهِيمًا فَقِيهًا حَلِيمًا أَدِيبًا مُدَارِيًا صَبُورًا صَدُوقًا لَا يَمْكُثُ فِي الْحَقَدِ وَ لَا يَبْغِي وَلَا يَحْسِدُ وَلَا يَكْذِبُ وَلَا يَغْتَرُّ بِالدُّنْيَا وَ لَا يَخَافُ الْمَوْتَ. ترجمه: همانا ما از شیعیان خود کسی را که عاقل، فهمیده، فقیه، بردبار، با ادب، سازگار، صبور و راستگو باشد دوست داریم. کسی که در کینه نماند، ستم نکند، حسد نورزد، دروغ نگوید، فریفته دنیا نشود و از مرگ نترسد. (مستدرک الوسائل، جلد ۱۱، صفحه ۱۹۰) شرح و تفسیر حدیث: این حدیث نورانی، دریچه‌ای به سوی سعادت و رستگاری را به روی شیعیان می‌گشاید و نقشه راهی را برای آنان ترسیم می‌کند تا در مسیر کمال و تقرب به خداوند متعال گام بردارند. امام صادق (ع) در این حدیث شریف، بر هشت ویژگی اساسی تأکید می‌فرمایند که هر کدام از آنها در زندگی فردی و اجتماعی انسان نقش بسزایی ایفا می‌کنند. 1. عقل: عقل، مَلَکه‌ای است که انسان را از سایر موجودات متمایز می‌کند و به او قدرت درک و فهم حقایق را عطا می‌بخشد. شیعه محبوب امام صادق (ع) کسی است که از عقل خود برای شناخت مسیر درست و تمييز حق از باطل استفاده می‌کند و در پرتو نور عقل، قدم در راه سعادت و رستگاری می‌گذارد. 2. فهم: فهم، مکمل عقل است و به انسان کمک می‌کند تا مفاهیم عمیق و دقیق را درک کند و آنها را به درستی به کار ببندد. شیعه مورد نظر امام (ع) کسی است که در کنار عقل، از فهم و درک بالایی نیز برخوردار است و می‌تواند حقایق را به درستی دریابد و به آنها عمل کند. 3. فقاهت: فقاهت، علم به احکام شرعی و توانایی استنباط احکام از منابع دینی مانند قرآن و روایات است. شیعه محبوب امام صادق (ع) کسی است که در پرتو فقاهت، به وظایف و تکالیف دینی خود آگاه است و در انجام آنها کوتاهی نمی‌کند. 4. حلم: حلم، به معنای بردباری و خویشتن‌داری در برابر ناملایمات و سختی‌ها است. شیعه مورد نظر امام (ع) کسی است که در برابر مشکلات و چالش‌ها صبر پیشه می‌کند و با سعه صدر و متانت، از آنها عبور می‌کند. 5. ادب: ادب، مجموعه‌ای از رفتارها و گفتارهای نیکوست که زینت‌بخش انسان در جامعه است. شیعه محبوب امام صادق (ع) کسی است که در همه حال، آراسته به زیور ادب و احترام به دیگران است و در معاشرت با همنوعان خود، اخلاق کریمه را رعایت می‌کند. 6. مدارا: مدارا، به معنای صبر و تحمل در برابر افکار و عقاید مخالف است. شیعه مورد نظر امام (ع) کسی است که با دیگران با سعه صدر و گشاده‌رویی رفتار می‌کند و در صدد سرکوب عقاید دیگران برنمی‌آید، حتی اگر با آنها مخالف باشد. 7. صبر: صبر، به معنای شکیبایی در برابر مشکلات و دشواری‌ها است. شیعه محبوب امام صادق (ع) کسی است که در برابر ناملایمات زندگی شکیبا است و از کوره در نمی‌رود. او می‌داند که این دنیا دار ابتلاء است و سختی‌ها و مشکلات جزئی از زندگی هستند. 7. صداقت: صداقت به معنای راستگویی و پرهیز از دروغ است. شیعه واقعی کسی است که در گفتار و کردار خود صادق است و به هیچ وجه دروغ نمی‌گوید. او می‌داند که صداقت از ارکان ایمان است و دروغ‌گویی انسان را از مسیر حق دور می‌کند. کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
کوتاهش کن!!! حکیم بزرگی روی شن ها نشسته و در حال مراقبه بود ... مردی به او نزدیک شد و گفت: مرا به شاگردی بپذیر. حکیم با انگشت خطی راست بر روی شن کشید و گفت: کوتاهش کن! مرد با کف دست نصف خط را پاک کرد. حکیم گفت: برو یک سال بعد بیا. یک سال بعد باز حکیم خطی کشید و گفت: کوتاهش کن! مرد این بار نصف خط را با کف دست و آرنج پوشاند. حکیم نپذیرفت و گفت: برو یک سال بعد بیا. سال بعد باز حکیم خطی روی شن کشید و از مرد خواست آن را کوتاه کند. مرد این بار گفت: نمی دانم و از حکیم خواهش کرد تا پاسخ را بگوید. حکیم خط بلندی کنار آن خط کشید و گفت حالا کوتاه شد. این حکایت، یکی از رموز فرهنگ برخی ها را در مسیر پیشرفت نشان می دهد. نیازی به دشمنی و درگیری با دیگران نیست. با رشد و پیشرفت تو، دیگران خود به خود شکست می خورند. به دیگران کاری نداشته باش؛ کار خودت را درست انجام بده..... با کوتاه کردن دیگران ما بلند نمی شویم و برعکس، بازتاب رفتار ما باعث کوتاهی مان می شود....!!! کانالمون  ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
*جرعه ایی ازاقیانوس حکمت وفضل رئیس مذهب تشیع امام جعفرصادق* *هر بنده‌اى كه کار خيرش را پنهان كند* ارزش معنوی کارخیر به کرامت بخشی است وحفظ عزت ،همانگونه که درسیره قدسی ومعنوی پیامبراسلام وائمه معصومین علیهم السلام آمده است امام جعفر صادق علیه السلام: *ما مِنْ عَبْدٍ اَسَرَّ خَيْرا فَذَهَبَتِ الاَْيّامُ اَبَدا حَتّى يُظْهِرَ اللّه ُ لَهُ خَيْرا وَ ما مِنْ عَبْدٍ يُسِرُّ شَرّا فَذَهَبَتِ الاَْيّامُ حَتّى يُظْهِرَ اللّه ُ لَهُ شَرّا* . هر بنده‌اى كه کار خيرش را پنهان كند، با گذشت زمان خداوند حتما خيرى را از او آشكار مى‌سازد، و هر بنده‌اى كه شرّى را مخفیانه انجام دهد (و توبه نکند) ، با گذشت زمان خداوند شرى را از او آشكار مى‌گرداند. *دورترین بنده ازخدا* امام جعفر صادق علیه السلام: *أبعَدُ ما يَكونُ العَبدُ مِنَ اللّهِ أن يَكونَ الرَّجُلُ يُواخي الرَّجُلَ و هُوَ يَحفَظُ (عَلَيهِ) زَلاّتِهِ لِيُعَيِّرَهُ بِها يَوما ما* . دورترين بنده از خدا، آن مردى است كه با دیگری طرح دوستى افكند و حسابِ لغزش‌هاى او را نگه دارد تا روزى به واسطه آنها او را سرزنش كند.. *همه امور الهی براساس حکمت است* امام جعفر صادق علیه السلام: *مَا سَدَّ اللَّهُ عَلَی مُؤْمِنٍ بَابَ رِزْقٍ إِلَّا فَتَحَ اللَّهُ لَهُ خَیْراً مِنْهُ* . خداوند هیچ دری از رزق را بر مؤمن نمی‌بندد، مگر اینکه بهتر از آن را برای او می‌گشاید. امام جعفر صادق علیه السلام: *ما بلى الله العباد بشئ أشد عليهم من إخراج الدراهم* . خداوند بندگان را به چیزی سخت‌تر از خرج کردن پول (خمس و زکات و انفاق و ... ) امتحان نکرده است. *تکلیف الهی براساس استطاعت بندگان است* امام جعفر صادق علیه السلام: *مَا نَهَاهُ اَللَّهُ عَنْ شَيْءٍ إِلاَّ وَ قَدْ عَلِمَ أَنَّهُ يُطِيقُ تَرْكَهُ وَ لاَ أَمَرَهُ بِشَيْءٍ إِلاَّ وَ قَدْ عَلِمَ أَنَّهُ يَسْتَطِيعُ فِعْلَهُ، لِأَنَّهُ لَيْسَ* *مِنْ صِفَتِهِ اَلْجَوْرُ وَ اَلْعَبَثُ وَ اَلظُّلْمُ وَ تَكْلِيفُ اَلْعِبَادِ مَا لاَ يُطِيقُونَ* . خداوند از هیچ امری نهی نکرده مگر آنکه می‌دانسته بندگان توان ترکش را دارند و به هیچ چیز امر نمی‌کند مگر آنکه می‌دانسته استطاعت انجامش را دارند. چرا که در صفات حضرت حق، جور، عبث، ظلم و تکلیف‌کردن به چیزی که در طاقت بندگان نیست وجود ندارد. *عواقب شوم تخریب ورسوایی انسان مؤن* حرمت وکرامت انسان مؤمن بصورت خاص ورعایت حرمت بندگان خدابه نحو عام از تاکیدات اخلاقی وتکلیفی حضرت حق است امام جعفر صادق علیه السلام: *لاَ يَقْبَلُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَمَلاً مِنْ أَحَدٍ يَعْجَلُ فِي تَثْرِيبٍ عَلَى مُؤْمِنٍ بِفَضِيحَتِهِ* *وَ لاَ يَقْبَلُ مِنْ مُؤْمِنٍ عَمَلاً وَ هُوَ يُضْمِرُ فِي قَلْبِهِ عَلَى اَلْمُؤْمِنِ سُوءً* . خداوند نمى‌پذيرد عمل كسى را كه در تخريب و رسوايى برادرش شتاب‌زدگى كند. همچنين عمل مؤمنى را كه در قلب خود قصد بدى نسبت به مؤمن دیگری دارد را نیز نمى‌پذيرد. بحار الانوار: ج ۷۰، ص ۱۳۹ المؤمن: ج ۱، ص ۷۲ احتجاج طبرسی: ج۲، ص۳۳۶ اصول کافی : ج۲، ص۳۵۵ کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
در برنامۀ آموزشی حوزه علمیه 🔶 رجل رشیدی هست که قیام کند! 🔶 در این حوزه، باید رجل رشیدی برنامۀ درسی حوزه را، سامان دهد. به این صورت که یک دورۀ عمومی مشترک وجود داشته باشد که همۀ طلبه‎ها موظّف به خواندنِ آن باشند، اما بعد از آن برنامه‎ها تغییر کند. خدا می‎داند برای بسیاری از کارهایی که طلبه‎ها می‎خواهند انجام دهند و برای جامعه مفید است، کفایه خواندن و رفتن به دروس خارج عمیق، لازم نیست. 🔶 پس از نوشتنِ کتاب برنامه درسی، برنامۀ دیگری نیز تدوین کردیم و در اختیار برخی نیز قرار گرفت. در آنجا بیان شده که در یک دوره سه ساله، با کیفیت علمیِ به مراتب بهتر از آنچه اکنون در حوزه تا پایۀ ششم خوانده می‎شود، به عنوان دورۀ عمومی گذرانده شود. پس از آن طلبه‎ها بر اساس علاقه، سابقۀ تحصیلی و پس از گفتگو و مصاحبه و گذراندن مراحلی دیگر، به دو گروه «علمی ‎ترویجی» و «علمی ‎تحقیقی» تقسیم شوند. علمی ‎تحقیقی، مسیر اجتهاد است و علمی ‎ترویجی مسیر تبلیغ؛ طلبه‎هایی که در بخش علمی‎ ترویجی هستند در مسیری، غیر از مسیر بخش علمی ‎تحقیقی گام بردارند. حتی برای علمی ‎ترویجی‎ها دروس خارج سبُک در ابواب مورد ابتلا مانند «کتاب الامر بالمعروف و النهی عن المنکر» باید گذاشته شود و به جای برخی دروس، یک سری مهارت‎ها مانند مسجد داری، تبلیغ، نویسندگی و ... به آنها آموزش داده شود. 🔶 گاهی گفته می‎شود طلبه‎ها دارند که درس نمی‎خوانند، بنده عرض می‎کنم مطلب عمیق‎تر از این حرف‎ها است. هرچند قبول دارم، برخی به خاطر مشکل معیشتی نمی‎توانند درس بخوانند، اما عدۀ قابل توجّهی اگر مشکل معیشتی هم نداشته باشند، درس نمی‎خوانند. یعنی اساسا با این دروس ارتباط برقرار نمی‎کنند. هرچند ما موظفیم ثمرات این دروس را توضیح دهیم و تشویق و ترغیب به مسیر اجتهاد کنیم، اما برخی نهایتاً می‎گویند من نمی‎خواهم در این عرصه‎ها ورود پیدا کنم و به زمینه‎های کمتر از آن اکتفا می‎کنم. 🔶 با آن شهرت و آن موفقیت، تا شرح لمعه خوانده بود، یا با این همه آثار و تألیفات تا مکاسب خوانده و درس خارج نرفته است. البته ایشان در رشته حدیث، شاگردی کرد و در این مسیر طی طریق نمود. ظاهرا ایشان می‎گفته من دیدم استعداد ندارم و نمی‎توانم بحثهای استدلالی را بفهمم، به بحثهای حدیثی که نقلی است و راحتتر متوجه می‎شدم رو آوردم. 🔶 عرض بنده این است که رجل رشیدی قیام کند و این کار را انجام دهد. شما که با برنامه و بخش‎نامه، طلبه‎ها را به هر کاری مجبور می‎کنید. الان یک کتابی در زمینه اصول در حوزه تدوین کرده‎اند، و امتیازاتی برای تدریس و تدرّس این کتاب قرار داده‎اند که در تاریخ بشر بی‎نظیر است، یعنی اگر برای کتاب الله مجید، این قدر امتیازات قائل می‎شدند، الان طلاب حافظ تفاسیر قرآن بودند. در حالی که این کتاب دارای اشکالات و ایرادتی است که از محل بحث خارج است. لکن شما که به زور بخش‎نامه همه کار می‎توانید انجام دهید و ترسی هم ندارید، به میدان بیایید و این کار را انجام دهید. کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
یه دوست خوب همیشه می بخشه و فراموش میکنه! ولی.. هیچ وقت نمیزاره تو فراموش کنی که بخشیده و فراموش کرده..! 😂😂😂 🌺امام حسن عسكری علیه‌السلام: خیرُ اِلاخوانِ مَن‌نَسِیَ ذَنبَكَ‌وَذَكَراِحسانَكَ اِلَیهِ. 「 بهترین دوستان تو آن کسی است که خطایت را فراموش کند و خوبی‌هایت را به یاد داشته باشد.」 [🗞بحار، ج 78، ص379🍃] ⚜: بخشش دیگران و پذیرش عذرخواهی آنان از صفات انسانهای بزرگ است و فراموشی بدیها و یادآوری خوبیهای دیگران باعث برقراری دوستی و مهر و محبت می شود. سعی کنیم اگر بخشیدیم حتما فراموش کنیم و هرگز عیب طرف را یادآوری نکنیم مخصوصا همسران نسبت به یکدیگر!! ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
و روزی دست خداست 💠 خداوند متعال در قرآن حکیم دو مرتبه از کشتن فرزند به دلیل فقر مالی نهی کرده و می‌فرماید: ١. وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَكُمْ مِنْ إِمْلاقٍ‏ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَ إِيَّاهُم‏ فرزندان خود را از بيم فقر نكشيد، ما شما و آنها را روزى مى‏دهيم‏ 📗 سوره انعام، آیه ١۵١. ٢. وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلاقٍ‏ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِيَّاكُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ كانَ خِطْأً كَبيراً فرزندان خود را از ترس ندارى نكشيد ما هستيم كه آنها و شما را روزى مى‏دهيم كه كشتن آنها گناه بزرگى است. 📗 سوره اسراء، آیه ٣١. ✍️ در آیه اول رزق پدر و مادر را مقدم بر رزق فرزندان مطرح می‌فرماید، چرا که پدران به خاطر فقر، اقدام به قتل فرزند می‌کردند، اما در آیه دوم رزق فرزندان را مقدم بر رزق پدر و مادر طرح می‌کند، زیرا پدر و مادر فقیر نیستند، اما از ترس فقر فرزندان در آینده اقدام به قتل می نمودند. 🌸 اقدام متناسب تا قبل از پرداخت تسهیلات فرزند آوری، کمتر از ۱۰ درصد سقط جنین‌های کشور به دلیل فقر مالی و ترس از گرانی پوشک و شیر خشک و… بود، هرچند که در حال حاضر اقدامات مالی مناسبی در جهت تسهیل در امر فرزند آوری صورت می‌گیرد، اما به طور کلی فرهنگ سازی در جهت اعتماد به وعده‌های خدا و رازق دانستن خداوند متعال برای خانواده‌ها لازم و ضروری است و تمام دستگاه‌های فرهنگی از جمله صدا و سیما در این بخش وظیفه و مسئولیت مهمی دارند. امید است در کشور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف حتی یک جنین از شیعیان امیرالمؤمنین علی علیه السلام از بین نرود. 👈 در پی فرزند باش 💠ُ عَنْ بَكْرِ بْنِ صَالِحٍ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ علیه السلام أَنِّي اجْتَنَبْتُ طَلَبَ الْوَلَدِ مُنْذُ خَمْسِ سِنِينَ وَ ذَلِكَ أَنَّ أَهْلِي كَرِهَتْ ذَلِكَ وَ قَالَتْ إِنَّهُ يَشْتَدُّ عَلَيَّ تَرْبِيَتُهُمْ لِقِلَّةِ الشَّيْ‏ءِ فَمَا تَرَى فَكَتَبَ علیه السلام إِلَيَّ اطْلُبِ‏ الْوَلَدَ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَرْزُقُهُمْ. بكر بن صالح گويد: «براى امام موسی کاظم عليه السلام نامه ای نوشتم: پنج سال است كه از بچّه دار شدن پرهيز دارم و اين به دليل عدم تمايل همسرم به فرزند دار شدن است، چرا که همسرم مى‏گويد: به علّت تنگدستى و ندارى رسيدگى و پرورش و تربيت فرزندان برايم سخت و دشوار است. نظر شما چيست؟ حضرت در جواب برايم مرقوم فرمودند: بچّه‏دار شو و در پى فرزند باش، خداوند آنان را روزى مى‏دهد. 📚 الكافي، ج‏ ۶، ص ٣. 🛑 جریمه باقی است در هر صورت اگر سقط جنین به خاطر فقر مالی هم باشد، دیه بر مباشر قتل یعنی کسی که قتل به او نسبت داده می‌شود لازم است، خواه مادر باشد یا پدر، پزشک باشد یا پرستار. دیه بر اساس طبقات ارث به وارثان کودک می رسد و مباشر در قتل اگر پدر یا مادر باشد از ارث بردن دیه محروم می شوند. 🌸 اعتماد به وعده خدا تجربه نشان داده است بسیاری از کسانی که با وجود مشکلات اقتصادی از قتل جنین خودداری ‌کردند، خدای متعال به برکت همان فرزندی که بنا بوده سقط شود، مشکلات آنان را برطرف نموده و در آینده از نظر اقتصادی وضعیت بسیار مناسبی را پیدا نمودند. ✍️ استفتائات سؤال: آیا سقط جنین بر اثر مشکلات اقتصادی جایز است؟ پاسخ امام خمینی: ختم بارداری به دلایل اقتصادی، حتی اگر خانواده در شرایط دشوار مالی قرار بگیرند یا به علت سن مادر یا کثرت فرزندان مجاز نیست. حتی اگر مادر دچار اختلال روانی نیز باشد سقط جنین برای او مجاز نیست. 📚 با استفاده از کتاب استفتائات امام خمینی، ج ٣، ص ٢٨١. پاسخ آیت الله خامنه ای: سقط جنین به مجرد وجود مشکلات و سختی‌های اقتصادی جایز نمی‌شود. 📚 اجوبة الاستفتائات مقام معظم رهبری مد ظله العالی. 🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ولعن أعدائهم اجمعین🌷 کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
ویرگول (منبرکوتاه)
#رزق و روزی دست خداست 💠 خداوند متعال در قرآن حکیم دو مرتبه از کشتن فرزند به دلیل فقر مالی نهی کرده
فرزندان خدا خواسته نه ناخواسته 🛑 یکی از دلایل واهی و بهانه های بی جا که باعث سقط جنین می‌شود، مسئله ناخواسته بودن فرزند است. 🔻کسانی که در دوران عقد و نامزدی فرزند دار می‌شوند. 🔻کسانی که در دوران عقد موقت فرزند دار می‌شوند. 🔻 کسانی که در دوران اختلافات خانوادگی فرزند دار می‌شوند. 🔻کسانی که فرزند بیشتر نمی‌خواستند. 🔻 کسانی که به خاطر خواستن فرزند پسر، جنین دختر را سقط می‌کنند و بالعکس. و... 👈 این افراد در تمامی موارد فوق به خاطر خواست خودشان، خواست خدا را کنار می‌زنند که دچار خسارت‌های فراوانی در زندگی می‌شوند. در حقیقت این فرزندان، خداخواسته هستند نه ناخواسته و تجربه نشان داده که چنین فرزندانی که خدا خواسته هستند، آینده درخشانی برای خود و برکات فراوانی برای خانواده، فامیل یا شهر و کشور خود داشته‌اند. 🛑 خسارت ناخواسته خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: قَدْ خَسِرَ الَّذينَ قَتَلُوا أَوْلادَهُمْ سَفَهاً بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ حَرَّمُوا ما رَزَقَهُمُ اللَّهُ افْتِراءً عَلَى اللَّه... آنان كه از روى نادانى و سفاهت فرزندان خود را كشتند زيان كردند. اين ها آن چه را که خداوند روزيشان كرده بود بر خود حرام كردند و كار خود را به دروغ به خدا نسبت دادند. 📗 سوره انعام، آیه ١۴٠. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: بعد از شرک به خدا، بزرگ‌ترین گناه آن است که فرزند خودت را از ترس این که با تو هم غذا شود به قتل برسانی! 💠 عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم: أَنَّهُ قَالَ: أَكْبَرُ الْكَبَائِرِ أَنْ تَجْعَلَ لِلَّهِ نِدّاً وَ هُوَ خَلَقَكُمْ ثُمَ‏ أَنْ‏ تَقْتُلَ‏ وَلَدَكَ‏ خَشْيَةَ أَنْ يَأْكُلَ مَعَكَ. 📚 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏ ١١، ص ٣۶١. 🔺 جاهلیت مدرن اگر در دوران جاهلیت، اعراب جاهلی دختران خود را زنده به گور می‌کردند، امروزه در جاهلیت مدرن در اثر گرایشات غربی برخی مادران به ظاهر مسلمان، جنین دختر و پسر قبل از تولد، نابود شده و از بین می‌ رود. مسئله تأسف بار آن است که سقط جنین نه تنها هیچ مشکلی را حل نمی‌کند بلکه آسیب‌های فراوانی را برای مادر باردار و اطرافیان او یجاد می‌کند. 🛑 آسیب‌های فراوان سقط جنین زایمان طبیعی مانند میوه ای رسیده است که وقت چیدن آن فرا رسیده و به راحتی و آسانی از درخت جدا می شود، اما سقط جنین مانند میوه کال و نارسی است که با کندن از درخت جدا می شود و شاخ و برگ هایی را شکسته و آسیب هایی به درخت می رساند. سقط جنین معمولا یک یا دو یا چند آسیب جدی به مادر وارد می سازد، مانند: 🔺 اضطراب و افسردگی 🔺 اختلالات تغذیه 🔺 احساس گناه و شرمساری 🔺 اختلالات در خواب و رؤیاهای آشفته 🔺ناباروری دائم در برخی موارد 🔺 خون ریزی های مکرر 🔺 مرگ مادر در برخی موارد و... 👈 استفتاء از مراجع تقلید سؤال: در طرح غربالگری برای شناسایی جنین‌های ناقص، آزمایش‌هایی انجام می‌دهند و مایع داخل رحم را خارج می‌سازند که در برخی موارد منجر به سقط جنین می‌شود. آیا چنین کاری جایز است؟ پاسخ مراجع عظام تقلید: هیچ آزمایشی جهت اسقاط جنین جایز نیست و در صورتی که منجر به سقط شود، دیه لازم است و دیه آن بر عهده پزشکی است که باعث سقط جنین شده است. 📚 احکام بارداری و سقط جنین، جامعة الزهرا سلام الله علیها، ص ۴. 🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ولعن أعدائهم اجمعین🌷 کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
💠 آداب دعا در قرآن 1⃣ دعا باید همراه ایمان و عمل صالح باشد. «یستجیب الذّین آمنوا و عملوا الصالحات»*شوری، 26.* و دعای آنان را که ایمان آورده و نیکوکار شوند مستجاب می‌گرداند. 2⃣ با اخلاص باشد. «فادعوا اللّه مخلصین له الدین»*مؤمن، 14.* پس خدا را بخوانید در حالی که دین را برای او خالص کرده باشید. 3⃣ با تضرّع و مخفیانه باشد. «ادعوا ربّکم تضرعاً و خُفیة»*اعراف، 55.* خدای خود را به تضرع و زاری و نهانی بخوانید. 4⃣ با بیم و امید باشد. «و ادعوه خوفاً و طمعاً»*اعراف، 56.* و خدا را هم از راه ترس و هم از روی امید بخوانید. 5⃣ در ساعاتی خاص باشد. «یدعون ربّهم بالغداة و العشی»*انعام، 52.* صبح و شام خدای خود را می‌خوانند. کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af