eitaa logo
ویرگول (منبرکوتاه)
12.8هزار دنبال‌کننده
302 عکس
130 ویدیو
57 فایل
شرح مختصر روایات #سخنرانی #کلاس #معنویت #تدریس ⚠️نظرات و پیشنهادات، تاثیر مطالب را به ما ارسال کنید. استاد سطح عالی حوزه #استاد دانشگاه فرهنگیان مبلغ و فعال فرهنگی دکتر سیدحسین فاطمی @Seyedhosein_fatemi
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله غنچه رو دیدی گُل هم دیدی. کدومش تماشایی تره؟! ما غنچه ایم، گرفته ایم، در همیم. به همین خاطر تماشا نداریم ولی میتونیم داشته باشیم. کِی؟! وقتی که گُل بشیم. کِی گُل میشیم؟! وقتی که شکفته بشیم. کِی شکفته میشیم؟! وقتی که این حقیقت رو فهم و هضم کنیم... کدام حقیقت؟! حقیقتی که در هفدهمین آیه ی سوره ی مبارکه ی انعام به زیبایی هرچه تمام تر آمده: وَإِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَإِنْ يَمْسَسْكَ بِخَيْرٍ فَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿۱۷﴾ : اگر قرار باشه از ناحیه ی خداوند زیانی به تو برسه هیچ کس نمیتونه جلودارش بشه... اگر هم بخواد خیری برسه همینطور... یعنی اوّل بدون اونی که میتونه به تو زیان برسانه فقط خداست نه هیچ کس. اونی هم که میتونه به تو خیر برسونه فقط خداست و هیچ کس. مسلّم بگیر... شد؟! حالا اگر او بخواد زیانی برسانه هیچ کسی نمیتونه جلوش رو بگیره. عالَم و آدم پشت به پشت هم بدن امکان نداره. اگر هم بخواد خیری برسانه هیچ کس نمیتونه سد راهش بشه... وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿ملک/۱﴾ و ﴿مائده/120﴾ : او بر هر چیزی تواناست... تا نخواهد او نخواهد هیچکس... چقدر آدم آرام میشه اگه همینو باور کنه ، اگه باور داشته باشه. دیگه طرف حنجرش رو پاره کنه: آبروت رو میبرم، سنگِ رو یخت میکنم، حیثیّتت رو پایمال میکنم، حالا خواهی دید...این با یه لبخند از کنارش عبور میکنه و شب هم که شد خیلی آرام سربه بالین میذاره. سوره انعام کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
ویرگول (منبرکوتاه)
:.اولين مخالفت شيطان با خلقت آدم عليه السلام.: بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ شيطان در ميان
:.شيطان سجده نمى كند.: بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ وقتى خداوند به ملائكه خطاب كرد و فرمود: مى خواهم در روى زمين خليفه و جانشينى براى خود قرار دهم ، ملائكه موافق نبودند. به خدا اعتراض كردند و گفتند: اين كه مى خواهى خلق كنى ، در آينده خون ريز و مفسد خواهد شد. بعد از آن كه خداوند جواب آنان را داد، تسليم شدند. به ايشان خطاب فرمود: وقتى من خليفه خود (آدم عليه السلام ) را خلق كردم و از روح خود در آن دميدم ، همه شما در برابر او سجده كنيد. بعد از آن كه خداوند او را خلق كرد و ز روح خود در او دميد و روح به دماغ آدم رسيد، به حركت آمد و نشست ، عطسه اى زد و گفت : ((الحمدلله )) خداوند در جواب او فرمود: ((يرحمك اله )). در اين هنگام به ملائكه فرمان داد، تا براى اعتراف به مقام شامخ و رفيع او در مقابل وى سجده كنند و او را تكريم نمايند. تمام ملائكه فرمان بردند و به سجده افتادند و مدتى در حال سجده بودند؛ ولى شيطان كه آن زمان در صف فرشتگان بود، از روى خودخواهى و غرور به خداوند عرض كرد: خدايا! مرا از سجده كردن بر آدم معذور بدار. خداوندا! من تو را چنان سجده كنم كه تا به حال هيچ ملك مقربى و نه هيچ نبى مرسلى سجده و عبادت نكرده باشد. خداوند در جواب او فرمود: مرا حاجت به عبادت تو نيست ، من از تو مى خواهم ، آن چه را كه دستور مى دهم انجام دهى ، نه آن چه را تو مى خواهى ! سرانجام قبول نكرد و حسدى را كه در قلبش بود ظاهر نمود. خداوند هم در مقام بازخواست از او فرمود: چه چيز تو را باز داشت از آن كه سجده نكنى بر مخلوقى كه من او را با دست قدرت و عنايت خويش ‍ آفريدم ؟! پاسخ داد: من از حيث عنصر و گوهر و ذات از آدم عليه السلام برترم ، كسى را ياراى برابرى با من نيست و هيچ موجودى به پايگاه رفيع و بلند من نمى رسد! من از گوهر فروزان آتش آفريده شده ام و او از عنصر تيره و بى ارزش گل . پس روا نيست كه مثل من در مقابل او سجده كند! خداوند هم به خاطر سرپيچى از دستور و سجده نكردن بر آدم ، او را ندا داد و فرمود از ميان ملائكه و بهشت پرنعمت و جاويد و سعادت ابدى من بيرون شو؛ زيرا تو از مقام قرب و رفيعى كه تا كنون داشتى ، رانده گشتى . و ان عليك لعنتى الى يوم الدين ؛ ((لعنت من هم تا روز قيامت بر تو باد)) سپس او را با خوارى و ذلت از پيشگاه خود راند و از رحمت خود دور داشت . 3⃣2⃣ کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
بسم الله شگفت انگیزی رابطه جوانان و حضرت ولی عصر جوانان و امام زمان رابطه جوانان و حضرت ولی عصر رابطه شگفت انگیزی است، اسلام در روان کاوی شخصیت جوان می گوید : جوان دارای قلبی رقیق و دلی نرم است ، پس حق را زودتر می پذیرد، مروری به صفحات تاریخ ابو جعفر احول می گوید: وقتی از بصره برگشتم، امام صادق علیه السلام به من فرمود : وَ أَنَا أَسْمَعُ أَتَيْتَ الْبَصْرَةَ ؟ شنیده ام به بصره رفتی؟ عرض کردم آری! فرمود: قَالَ علیه السلام: كَيْفَ رَأَيْتَ مُسَارَعَةَ النَّاسِ إِلَى هَذَا الْأَمْرِ وَ دُخُولَهُمْ فِيهِ مردم را در گرایش به ما چگونه دیدی؟ گفتم : بسیار سست و بی خیال حضرت فرمود: عَلَيْكَ بِالْأَحْدَاثِ فَإِنَّهُمْ أَسْرَعُ إِلَى كُلِّ خَيْرٍ باید سراغ جوانان می رفتی ؟ چرا که جوانان سریعتر به خوبی ها جذب می شوند... برگی ازتاریخ اسلام رسول خدا فرزند پسر نداشتند و پسرانشان پس از تولد در کودکی از دنیا رفتند ، اما حضرت یک پسر خوانده دارند به نام _ زیدبن حارثه _ زید قبل از بعثت ، سر از خانه جناب خدیجه کبری در آورد ، خدیجه سلام الله علیها نیز او را به رسول اکرم بخشید و حضرت هم ایشان را آزاد کرد، از اولین مسلمانان است و تنها کسی است که نامش در قرآن آمده است.... وی در جنگ موته به همراه جعفر بن ابی طالب برادر امیر مومنان علیه السلام به شهادت رسید و مرقدشان در اردن است.... وقتی در مکه همشهریان خودش را دید خبر سلامتی خود را به واسطه همشهریان به پدر و مادرش رساند پدرش خدمت حضرت رسید و درخواست کرد که اجازه بدهید پسرم باز گردد حضرت اختیار را به خودش داد و او گفت: تا رسول خدا هست به کسی دیگری ملحق نمی شوم.... عشق او در جوانی به رسول خدا بسیار بود و او در محبت به رسول الله زبانزد عام خاص بود. یاران ولی عصر هم جوانند آری جوان اینگونه اثر پذیر است نکته مهم این است که یاران ولی عصر هم جوانند ، و حضور پیران در سپاه حضرت چون سرمه در چشم است..... سه آفت خطرناک دوران جوانی جوان یک کانون صفات متضاد است ، بطوری که هم گمراهی در این دوران عجیب است و هم هدایت..... هم شهوت جانکاه سه آفت دوران جوانی از همه خطرناک تر است: اول: خشم خدای متعال در قرآن جانشین پیامبری چون الیسع را جوانی به نام ذا الکفل معرفی می کند چراکه غضب نمی کرد.... دوم: غرور جوانی خداوند جناب ابراهیم و موسی و عیسی و خاتم الانبیاء را به همین صفت ستوده است.... سوم : شهوت... که قهرمان پاکی ها در قرآن یوسف است که در جوانی درخشید... کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
ویرگول (منبرکوتاه)
✍️ پاسخ به #شبهات_دانش_آموزی 🔟 چرا من که سید هستم و جدم به امامان بر می‌گردد، گناهم دو سه برابر حس
✍️ پاسخ به 1️⃣1️⃣ چرا با این جمعیت زیادی که در جهان است، ولی مسلمان کم است؟ 📝 جواب اجمالی: 🔶 اول: زیادی یک چیز دلیل بر برتری و با ارزش بودن آن نیست. معمولا چیزهای با ارزش کم و اندک هستند. شما به این جهان نگاه کنید، طلا و جواهرات زیادتر است یا سنگ و خاک؟! مسلما سنگ و خاک بیشتر است و طلا و جواهرات خیلی کم‌تر از خاک و سنگ است. ولی ارزش آن‌ها خیلی بیشتر است. بنابراین زیادی دلیل به برتری نیست. 🔻 اگر تمام سنگ‌ها، طلا و جواهر بود و فرقی بین طلا و خاک نبود، طلا دیگر ارزشی نداشت. دیگر برای کسی طلا و خاک مهم نبود. باید یک چیزی کم‌یاب باشد تا ارزش پیدا کند. چیزی که زیاد است خاک و سنگ است. ولی آن چیزی ارزش دارد که طلا باشد. 🔷 دوم: اگر قرار بود تمام انسان‌ها مثل هم باشند، دیگر خوب و بد معنا نداشت. همه باید فرشته می‌شدند. در حالی که خداوند فرشته داشت و می‌خواست بالاتر از فرشته را خلق کند. 🔻 خداوند به فرشته عقل بدون اختیار داده است و فرشته چون فقط عقل دارد،عقلش می‌گوید باید کار خوب را انجام دهد. و چون اختیار و شهوت ندارد. میلی هم به کار بد ندارد.ولی انسان هم عقل و شهوت دارد و هم اختیار دارد. عقل او به او دستور می‌دهد کار خوب انجام دهد ولی شهوت او دستور می‌دهد که کار بد انجام دهد. 📎 📎 📎 📎 کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
بسم الله مفهوم شناسی واژه خاویه درقرآن معنا شناسی َخاوِيَة به شکستن و فرو ریختن هر شئ که درون آن تهی باشد گفته می شود. (أَوْ كَالَّذِي مَرَّ عَلَى قَرْيَةٍ وَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا) می دانیم درون یک خانه تهی است، اگر عرش یا سقف آن بشکند و فرو ریزد چهار دیواری آن باقی می ماند. خانهٔ های سقف فروریخت "وَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا " اشاره به خانه هایی دارد که سقف شان فرو ریخته و تنها چهار دیواری آن ها برای عبرت باقی مانده اند. "فَتِلْكَ بُيُوتُهُمْ خَاوِيَةً بِمَا ظَلَمُوا إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ" که مراد از خَاوِيَةً در این آیه به این معناست. وَأُحِيطَ بِثَمَرِهِ فَأَصْبَحَ يُقَلِّبُ كَفَّيْهِ عَلَى مَا أَنْفَقَ فِيهَا وَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا وَيَقُولُ يَا لَيْتَنِي لَمْ أُشْرِكْ بِرَبِّي أَحَدًا حاصل شرک وگمان بدبخداوند آیه اشاره دارد به کسی که مشرک به خداوند بود و گمان کرده بود با پُر کردن سرمایه خود در باغ، آن باغ او را نجات خواهد داد که با دیدن ویرانی باغ اش دو دست خود به نشان حسرت به هم می زند و می گوید: این چه بود، من (انفاق) سرمایه خود در آن پر کردم و اکنون "وَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا" ویرانه ای بیش ندارم؟! نابودی قوم عاد با تندباد سَخَّرَهَا عَلَيْهِمْ سَبْعَ لَيَالٍ وَثَمَانِيَةَ أَيَّامٍ حُسُومًا فَتَرَى الْقَوْمَ فِيهَا صَرْعَىٰ كَأَنَّهُمْ أَعْجَازُ نَخْلٍ خَاوِيَةٍ اشاره به نابودی قوم عاد با تندباد دارد. "نَخْلٍ خَاوِيَةٍ" اشاره به درخت نخل است که برعکس درختان دیگر درون اش پُر نیست، برای همین به عنوان الوار استفاده نمی شود و چون میان تهی است زود می شکند و می افتد. سوره کهف . آیه ۴۲ کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
👆👆 خوب دقت کنید. راهکار شیطان برای نفوذ از طریق اطرافیان. 🚗منم یه روز بچه‌ها رو داشتم می‌بردم بیرون با ماشین. یکیشون در ماشین رو محکم کوبید به هم! 😡منم یه لحظه عصبانی شدم و گفتم: مگه صدبار نگفتم در ماشین رو یواش ببندید! 😦یهو خداوند متعال لطف کرد فهمیدم شیطون از طریق این بچه میخاد منو عصبانی کنه و تا آخر این مسافرت اوقات ههمون رو تلخ و این سفر رو زهر مارمون کنه. 👹تا نقشه لو رفت سریع رفتم دم یه مغازه و کلی بستنی و خوراکی خریدم براشون و گفتم: بچه ها شیطون میخواست ما رو عصبانی کنه و به جون هم بندازه و منم با خرید بستنی زدم توی دهنش! 👌 مراقب مدخل های شیطان باشیم! کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
رفتن به دنبال حاجت و موکول کردن کارها به و خرج کردن مال در روز شنبه ، سفارش شده یا نهی شده است؟ # ✅ پاسخ : روایتی مبنی بر نهی از رفتن به دنبال حاجت و نهی از موکول کردن کارها و خرج کردن مال در روز شنبه نرسیده است و بلکه برای برخی از کارها در روز شنبه به طور خاص و عام توصیه شده است. به روایات زیر توجه فرمایید : 1⃣عَنْ دَارِمِ بْنِ قَبِیصَةَ وَ نُعَیْمِ بْنِ صَالِحٍ جَمِیعاً عَنِ الرِّضَا عَنْ آبَائِهِ عَنِ النَّبِیِّ قَالَ: اللَّهُمَّ بَارِکْ لِأُمَّتِی فِی بُکُورِهَا یَوْمَ سَبْتِهَا وَ خَمِیسِهَا. 📚 الخصال ص۳۹۴ح۹۸ امام رضا صلوات اللَّه علیه از اجداد خود از رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله روایت نموده است که فرمودند : ای اللَّه! به امت من در بامداد روز و اش برکت بده! 2⃣عَنْ أَبِی أَیُّوبَ الْخَزازِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ أَنَّهُ سَأَلَهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَإِذا قُضِیَتِ الصَّلاةُ فَانْتَشِرُوا فِی الْأَرْضِ وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ قَالَ الصَّلَاةُ یَوْمَ الْجُمُعَةِ- وَ الِانْتِشَارُ یَوْمَ السَّبْتِ. 📚 الفقیه ج۱ص۴۲۴ ابوایوب خزاز از امام صادق صلوات اللَّه علیه در مورد گفتار اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ (در سوره‌ی جمعه آیه ١٠) که می فرماید :  «پس هنگامیکه نماز به پایان رسید در زمین منتشر شوید و از فضل الهی طلب نمائید» سؤال کرد. امام فرمودند : نماز در روز جمعه است و انتشار در روز شنبه! 3⃣قَالَ وَ قَالَ السَّبْتُ لِبَنِی هَاشِمٍ وَ الْأَحَدُ لِبَنِی أُمَیَّةَ 📚 الفقیه ج۱ص۴۲۵ امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : شنبه برای بنی هاشم است و یکشنبه برای بنی امیه! 4⃣عَنْ حَفْصِ بْنِ غِیَاثٍ النَّخَعِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: مَنْ أَرَادَ سَفَراً فَلْیُسَافِرْ یَوْمَ السَّبْتِ فَلَوْ أَنَّ حَجَراً زَالَ عَنْ جَبَلٍ فِی یَوْمِ سَبْتٍ لَرَدَّهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَی مَکَانِهِ. 📚 الفقیه ج۲ص۲۶۶ امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : هر کس قصد مسافرت دارد، در روز شنبه کند، چرا که اگر سنگی در روز شنبه از کوه کنده شود، (به برکت این روز) اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ آن را به مکان آن برمی گرداند! 5⃣عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ یَحْیَی الْخَثْعَمِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: لَا تَخْرُجْ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فِی حَاجَةٍ فَإِذَا کَانَ یَوْمُ السَّبْتِ وَ طَلَعَتِ الشَّمْسُ فَاخْرُجْ فِی حَاجَتِکَ. 📚 الفقیه ج۲ص۲۶۷ امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : در روز جمعه به دنبال حاجتی بیرون نرو و هنگامی که روز شنبه شد و خورشید طلوع کرد، به دنبال کار و حاجت خود خارج شو! ✅ اما بهترین شنبه برای شیعه، شنبه زیر می باشد : 6⃣عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ يَخْرُجُ الْقَائِمُ يَوْمَ السَّبْتِ يَوْمَ عَاشُورَاءَ الْيَوْمَ الَّذِي قُتِلَ فِيهِ الْحُسَيْنُ وَ يَقْطَعُ أَيْدِيَ بَنِي شَيْبَةَ وَ يُعَلِّقُهَا فِي الْكَعْبَةِ 📚 التهذیب ج۴ص۳۳۳ امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : امام باقر صلوات اللَّه علیه فرمودند : قائم (عَجِّلَ اللَّهُ تَعَالَی فَرَجَهُ) در روز شنبه مصادف با روز عاشورا، همان روزی که امام حسین صلوات اللَّه علیه در آن کشته شد خروج می کند و دستان بنی شیبه (که پرده دار کعبه و سارق بیت اللَّه هستند) را قطع می کند و بر کعبه آویزان می کند! ✅ مشاهده می شود که در روایات فوق، برای مسافرت و رفتن دنبال کارها و حوائج و رفتن به طلب رزق و غیره، روز شنبه مورد توصیه قرار گرفته است و آنچه بین برخی از عوام مشهور است که کارها را به روز شنبه موکول نکنند و صبح شنبه پول خرج نکنند، مستند روائی ندارد. ✅ برای رسیدن سریعتر به شنبه‌ی موعود در حدیث  6⃣، فراوان و مداوم و با تضرع بگوئیم : اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
بسم الله نگرشی برنکات کاربردی تفســــــیری درچگونگی رفتــــــار بـــا والـــــــــــدین درقرآن معانی شناسی واژه های : 1. «احسان» در بالوالدین احسانا 2‌. «اٌف » در. و لاتقل لهما اف 3. « قول کریم» قل لهما قولا کریما 4. «خفض جناح » در آیه و اخفض لهما جناح الذل من الرحمه در تفسیر امام صادق علیه السلام .احسان در بالوالدین احسانا از امام صادق (ع) پرسیده شد :«معنای احسان در این سخن ایزد تعالی (و بالوالدین احسانا) چیست؟» حضرت فرمود: «آن احسان، این است که مصاحبت با آن دو را نیکو به جا آوری و به گونه ای رفتار نکنی که مجبور شوند، آن چه را که احتیاج دارند، [بر زبان آورند] و از تو بخواهند [بلکه آن هنگام که احساس کردی که آنان به چیزی نیاز دارند، پیش از این که نیازشان را اعلام کنند، تو، حاجت شان را برآور] هر چند خودشان هم [از نظر مالی] بی نیاز باشند. آیا این ایزد نیست که می گوید: «به نیکوکاری نخواهید رسید مگر از آن چه دوست می دارید، بخشش کنید».(لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون) «اٌف » در لاتقل لهما اف: به ایشان عرض شد: «پس معنای این سخن ایزد تعالی (اما یبلغن عندک الکبر احدهما او کلاهما فلا تقل لهما اف و لا تنهرهما)چیست؟». حضرت فرمود: «هرچند تو را کتک زده باشند.» سپس حضرت فرمود: «اگر خداوند چیزی را کم تر از اف می دانست، همانا، آن را نهی می کرد. کم ترین درجه عاق شدن، این است که مرد به پدر و مادرش با خیره شدن و با تندی نگاه کند». « قول کریم» در قل لهما قولا کریما: به ایشان عرض شد: «معنای این سخن ایزد تعالی (و قل لهما قولا کریما) چیست؟». حضرت فرمود: «این است که فرزند بگوید: "غفر الله لکما".قول کریم، این سخن است ». نگاه رحمت و دل سوزی .خفض جناح » در آیه و اخفض لهما جناح الذل من الرحمه: به ایشان عرض شد: «معنای این سخن ایزد تعالی (و اخفض لهما جناح الذل من الرحمه) چیست؟». حضرت فرمود: « منظور این است که به آن دو نگاه نشود، مگر نگاه رحمت و دل سوزی، و این که صدایت را بلندتر از صدای آن دو نکنی، و این که دست ات را مقدم بر دست آنان نداری و جلوتر از آنان حرکت نکنی، و این که بگویی: (رب ارحمهما کما ربیانی صغیرا)». ان الامام الصادق (ع) سئل عن هذه الآیه. فقیل [له]: «ما هذا الاحسان فی قوله تعالی (و بالوالدین احسانا) ؟». فقال: «هو ان تحسن صحبتهما و لا تکلفهما ان یسالاک مما یحتاجان الیه شیئا و ان کانا مستغنیین. ا لیس الله تعالی یقول: (لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون) سوره اسرا آیه ۲۳ و۲۴ کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🌹کیفیت نماز روزهای یکشنبه ماه ذی‌القعده کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
کسی که می خواهد از امام سخن بگوید باید اشراف کامل به شخصیت و زندگی امام خمینی(ره) داشته باشد امام تمثیل همه خوبی­های عالم است، لذا می توان ادعا کرد که این شخصیت بزرگ به جهت برخورداری از کمالات شخصیتی در ابعاد و زوایای مختلف، انسانی نادر و در مقایسه با غیر معصومین بی نظیر بودند. امام خمینی(ره)، رهبری رفیع درجه است که دوست و دشمن به والایی شخصیت ایشان اذعان دارند. مدعیان امروز به جهت عظمت شخصیت امام راحل، از ایشان با خضوع و خشوع یاد می کنند. این سوال برای فرهیختگان مطرح است که با توجه به اینکه امام یک فرد عادی بودند چطور به این درجه رسیدند؟ یک ویژگی خاص امام این بود که ایشان با عنایت الهی پله­ های ترقی را طی کرد رمز موفقیت امام، ایمان امام بود که قلب امام، باطن امام، ضمیرامام مملو از ایمان به خداوند بود. استاد مطهری که 12 سال افتخار شاگردی امام راحل را داشتند در مورد امام می­گوید"او را مجموعه­ای از ایمان­ها یافتم او کسی بود که ایمان به راه و هدفش داشت صبر و ثبات قدم امام، توکل به خداوند، شجاعت و بصیرت امام سعه صدر، روحیه شهادت طلبی، احساس تکلیف در انجام وظایف امام ستودنی بود". از مهمترین ویژگی های خاص امام این که، بعد از غیبت کبری تنها کسی بودند که تشکیل حکومت اسلامی داد و سیدی از اهل بیت(ع) بستر ساز حکومت امام زمان (عج) شد. خصوصیت دیگر امام خمینی(ره)، مشروعیت عجیب و بی­ نظیری ایشان است. معمولاً شخصیت های سیاسی بعد از مدتی اُفول می­کنند اما انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) بعد از گذشت چند دهه، هنوز الهام­بخش جنبش­های اسلامی مردمی منطقه است. حال رسالت و وظیفه ما چیست؟ اولین رسالت ما این است که از تحریف شخصیت امام خمینی (ره) ممانعت کنیم.  امام خمینی (ره) چون انسان بزرگی است، بنابراین تفسیرپذیر است و این ویژگی باب تحریف را باز می‌کند، در ۱۵ خرداد ۴۲ جریان جدیدی به رهبری امام خمینی (ره) متولد می‌شود و این جریان در عین اینکه معتقد به انقلاب است، اما محتوای انقلاب را بر مبنای آموزه‌های دینی ـ نه برمبنای مارکسیسم یا کمونیسم ـ دنبال می‌کند.  ۱۵ خرداد ۴۲ سرآغاز طنین‌انداز شدن صدای تاریخی مردم ایران است و مقطع بسیار مهمی در تاریخ معاصر ماست.   برای صحبت کردن درباره امام (ره) باید تلاش شود که از تحریف دور شود، قابلیت انسان‌ها و جریانات بزرگ این است که تفسیرپذیر هستند، ولی انسان‌های معمولی ثابت بوده‌اند. در تفسیر قرآن نیز تحریف به وجود می‌آید چون تفسیرپذیر است، مستشرقان تلاش کردند لایه‌ای از شخصیت پیامبر (ص) را در راستای اسلام رحمانی به خورد ما دهند اما جنگ‌ها، غزوات و استقامت پیامبر را حذف کردند. یکی از انواع تحریف این است که شعار و آرمان‌های انقلاب اسلامی را نادیده بگیریم و یا گزینشی عمل کنیم. نمونه آن در تقطیع سخنان امام خمینی (ره) است.   مقام معظم رهبری نیز به این نکته اشاره داشتند که تحریف نشدن امام (ره) به مولفه اساسی تفکر ایشان بازمی‌گردد که همه مولفه‌ها را باید همزمان  و در کنار هم دید و نه اینکه بخشی را نادیده بگیریم و به بخش دیگر توجه کنیم. امروز مهمترین معیاری که می‌توان با آن کارنامه جمهوری اسلامی را سنجید تفکر امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی است. آینده ما جز از رهگذر سخنان امام (ره) محقق نخواهد شد، زیرا امام خمینی (ره) صدای تاریخی ملت ایران در جریان دو دهه مبارزه است.  امام در جریان سیاست راه و سیستم جدیدی وارد کرد، سیاست عرفانی: چیزی که از نگاه توحیدی ایشان شروع شده و هنوز ادامه دارد و برمبنای وظیفه است نه نتیجه.. کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
(امام خمینی(ره) شخصیتی جامع الاطراف بود که در ابعاد مختلف از مدارج بالای اخلاقی، عرفانی، فقهی، سیاسی، اجتماعی، مدیریتی، را کسب کرده بود. در عین سادگی و تواضع در اوج مسند امور مدیریتی کشور قرار گرفته و تمام معادلات  پیچیده ی جهان سرمایه داری را در هم ریخت.) 👈 بعد علمی یکی از مهمترین ابعاد وجودی امام خمینی(ره) تلاش مجاهدانه برای کسب علوم و معارف اسلامی و قرار گرفتن در مرتبه‌ی عالی از معارف و اندیشه اسلامی. وقتی سیره و منش علمای تراز اول تاریخ اسلام را مورد مطالعه قرار می‌دهیم، علی‌رغم اعتراف به بزرگی و سیادت آنها  در جامعه به این نکته مهم اذعان می‌کنیم که در ابعاد وجودی به پای امام خمینی(ره) نمی‌رسند، امام خمینی(ره) در چهار رشته بنیادی در علوم حوزوی همچون علم فقه، اصول فقه، فلسفه و عرفان اسلامی، سرآمد علما  و در زمره زبده‌ترین صاحب نظران این علوم قرار داشت. آیت الله مصباح یزدی، در خصوص کیفیت مجالس علمی و درسی ایشان این چنین بیان می‌دارد: از سال 1331 ه.ش که برای ادامه تحصیل به سه راه موزه، یعنی در مسجد محمدیه برگزار می‌شد شرکت کردم، درس ایشان را از تمام درس‌های خارج که در حوزه علمیه قم ارائه می‌شد، بهتر یافتم، هم از لحاظ بیان، که بیانی بسیار رسا و شیوا داشت، هم از جهت تنظیم مطالب که مطالب چگونه برداشت و از کجا شروع و به چه صورت ختم شود، و هم از نظر احاطه بر افکار دیگران و بررسی و نقادی آنان) 👈بعد عرفان عملی و اخلاقی امام خمینی(ره) علاوه بر اینکه در بعد نظری و علمی به درجات عالی دست یافته بود در بُعد عرفان عملی و همچنین اخلاقی به مقامات بلند دست یافته بود، این مطلب  علاوه بر سیره عملی و رفتاری ایشان در آثار مکتوب ایشان نیز به خوبی موج می‌زند، علی رغم اینکه ایشان مشغله‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و بین المللی فراوانی داشت، ولی هیچگاه این امور باعث فراموشی و کاستی در امور اخلاقی و عرفانی ایشان نشد، به طوری که می‌توان بیان داشت، یکی از مصادیق روشن این آیه شریف بودند که می‌فرماید: «رِجالٌ لا تُلْهیهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إیتاءِ الزَّکاةِ یَخافُونَ یَوْماً تَتَقَلَّبُ فیهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصارُ؛[سوره مبارکه نور، آیه37.] مردانى که نه تجارت و نه معامله‏اى آنان را از یاد خدا و برپاداشتن نماز و اداى زکات غافل نمى‏‌کند؛ آنها از روزى مى‏‌ترسند که در آن، دل ها و چشم ها زیر و رو مى‏‌شود». به راستی اگر کسی بخواهد هویت و شخصیت عرفانی امام را مورد ارزیابی و واکاوی قرار دهد، یکی از ابعاد وجودی و جوهر انسانی او متمرکز در عبودیت الهی بود. 👈بُعد سیاسی و اجتماعی به جرأت می‌توان گفت بعد از عصر حضور اهل بیت(علیهم السلام) در تاریخ اسلامی شخصیتی به بزرگی و منزلت امام خمینی(ره) در مدیریت سیاسی و اجتماعی پا به عرصه وجود ننهاده است، بینش و مدیریت سیاسی ایشان آبشخور زندگی موحدانه و پرهیزکارانه ایشان بود، که یک انسان در اوج مسائل و مباحث فقهی و اصولی و همچنین مباحث سنگین و پیچیده عرفانی ابر مرد تاریخ در مدیریت سیاسی شود، درک این مسئله کار ساده‌ای نیست، در دوره و زمانی که انسان کمترین تأثیر و تحول را می‌توانند در اطراف خود ایجاد نمایند، امام خمینی(ره) با بینش توحیدی و مدیریت سیاسی هوشمندانه خود کاری را انجام داد که نه فقط جهان اسلام بلکه دنیای سکولار و سرمایه‌داری نیز مبهوت این قدرت نفوذ و اثر گذاری شدند.) 👈به واقع می‌توان این چنین بیان کرد، مدیریت سیاسی امام خمینی(ره) پایه‌های تفکر سکولار سرمایه درای را  به گونه‌ای ویران ساخت  که بینش و طرح جدیدی از نظم نوین جهانی را به جهانیان معرفی کرد، نظم نوینی که سعی داشت پایه تمدن نوین اسلامی را تقویت نماید، نظم نوینی که به دنبال استیفای حقوق مظلومان عالم، ایستادگی در برابر مستکبران و جهان خواران متکبر را در پی‌داشت. تا پیش از انقلاب اسلامی هیچ قدرتی جرأت ایستادگی و مقابله در برابر ابرقدرت‌هایی همچون بلوک شرق و غرب را نداشت، ولی امام خمینی(ره) با نفی و زیر سؤال بردن غرب، باور استقلال، آزادی و اتکا به نیروی انسانی و اسلامی را مطرح کرد، به طوری که با این رویکرد الهی سعی داشت آیات الهی را در عرصه مدیریت جهانی منصه ظهور برساند. «فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى‏ لاَ انْفِصامَ لَها وَ اللَّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ؛[سوره مبارکه بقره، آیه 256.] بنابراین، کسى که به طاغوت [بت و شیطان، و هر موجود طغیانگر] کافر شود و به خدا ایمان آورد، به دستگیره محکمى چنگ زده است، که گسستن براى آن نیست. و خداوند، شنوا و داناست‏». 👈امام خمینی (ره)  عالمی فقهی، عادل و عارفی مجاهد بود که نه برای زخارف  و آمال و آرزوهای مادی و دنیوی، بلکه برای اهداف الهی قیام کرد، او می‌خواست سبک زندگی موحدانه را در عالم فراگیر کند.
🔻خیلی‌ها فکر می‌کنند چون رحلت امام در ۱۴ خرداد است، امام با شعر مذکور،‌ از رفتن خود خبر داده است. نه! منظور امام این نیست! 👈🏻 پانزده خرداد؛ وثیقۀ ظهور!/ آیت الله حائری شیرازی سالها می‌گذرد حادثه‌ها می‌آید انتظار فرج از نیمه خرداد کشم 🔸خیلی‌ها فکر می‌کنند چون رحلت امام در ۱۴ خرداد است، امام با شعر مذکور،‌ از رفتن خود خبر داده است. نه! منظور امام این نیست. منظور امام، استثناء بودن جریان نیمه خرداد است. نیمه خرداد، ثمرۀ هزار و صدسال غیبت کبری است. غیبت چطور شروع شد؟ نامه‌ای از سران شیعه برای امام یازدهم آمد که بیلان و هزینه کرد پول‌هایی که خدمت شما فرستاده‌ایم را به ما بدهید! حضرت یک کلمه جواب داد: «اگر امامت امر مستمری است، چرا چنین چیزی از اجداد و پدران من درخواست نشده است؟» و ازآن‌پس پرده سیاهی در اتاق ایشان نصب شد و مردم حق دیدن حضرت را نداشتند و فقط صدای ایشان را می‌شنیدند. امام بعدی که آمد، مردم حتی صدای ایشان را نشنیدند. فقط از طریق چهار نایب در مدت هفتادسال با امام ارتباط داشتند. 🔸امام غایب شد تا چه بشود؟ غیبت ایشان برای آشکار شدن قدر و قیمت اوست. خداوند نعمتی را می‌گیرد که مردم قیمت این نعمت را بدانند. انسان در خوف، قیمت امنیت را می‌داند. در مرض، قیمت سلامت را می‌داند. در غیبت هم قیمت امام خود را می‌داند. هزار سال غیبت این اثر را داشت که مردم به قیمت امامت و قدر امامت آشنا شوند و برای نایب امام «جان بدهند». 🔸اولین هدایای خود را دادند و حکم اعدام امام، تبدیل به زندان شش‌ماهه شد. از آن زمان، مردم مرتباً شهید دادند. شهدای پانزده خرداد شهدای راه امام زمان هستند. شهدای «وثیقهٔ ظهور» هستند. حضرت یعقوب (ع) نپذیرفت که بنیامین را در اختیار برادران قرار دهد مگر اینکه وثیقه بدهند؛ چون به آن‌ها گفته بود «هَل آَمَنُکم عَلَیه إِلاَّ کمَا أَمِنْتُکم عَلَی أَخِیه مِنْ قَبْل» خداوند هم به ما می‌گوید: یازده امام دادم اما این دوازدهمی را بدون وثیقه نمی‌دهم. حضرت امام، پانزده خرداد را وثیقه اول می‌داند و تاکنون این وثیقه گذاری در صبر و بصیرت ادامه پیداکرده است و می‌بینید که انقلاب اسلامی در عالم، روزبه‌روز درخشان‌تر می‌شود؛ همان‌طوری که قبل از طلوع خورشید وقتی سپیده آمد، فضا مرتباً نورانی‌تر می‌شود. ما این سپیده را در نیمه خرداد می‌بینیم. کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af