eitaa logo
ویرگول (منبرکوتاه)
12.9هزار دنبال‌کننده
290 عکس
122 ویدیو
57 فایل
شرح مختصر روایات #سخنرانی #کلاس #معنویت #تدریس ⚠️نظرات و پیشنهادات، تاثیر مطالب را به ما ارسال کنید. استاد سطح عالی حوزه #استاد دانشگاه فرهنگیان مبلغ و فعال فرهنگی دکتر سیدحسین فاطمی @Seyedhosein_fatemi @Hich_v_shich
مشاهده در ایتا
دانلود
وقتی یک مرد فلسطینی، زیر آتش بمباران رژیم صهيون میگوید: حسبنا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ . یعنی هیچ امیدی به امت اسلام ندارد. جمعیت کل مسلمانان جهان حدود ۲ میلیارد نفر است که ۶۰ درصد این جمعیت در آسیا زندگی می کنند. جمعیت مردم باریکه غزه ۲ میلیون نفر است. مردم غزه، برای مقابله با رژیم خونخوار اسرائیل به حمایت چه کسی باید امید داشته باشند؟ جالب است بدانیم جمعیت یهودیان کل دنیا حد اکثر ۱۸ میلیون نفر و جمعیت ساکنین منطقه فلسطین اشغالی(اسرائیل) از سال ۱۹۶۰ تا کنون قریب به ۱۰ میلیون نفر رسیده است. معادله عجیبی است، ۲ میلیارد مسلمان حریف ۱۰ میلیون اسرائیلی نمی شوند. چطور می شود آلمان، مهد نازیسم امروز از اسرائیل پشتیبانی می کند و مصر تا عمق ۵ متری زمین به منطور جلوگیری از حفر تونل، در گذرگاه رفح مانع ایجاد می‌کند و با ایجاد موانع و استحکامات جغرافیایی مانع رسیدن کمک به مردم غزه شده است. یا چطور می شود دولت ترکیه برای اسرائیل کمک های غذایی ارسال می کند یا حکومت اردن راهپیمایی های مردمی در حمایت از فلسطین را سرکوب می کند؟ چرا بعضی از مسلمانان حماس را در جنگ امروز غزه سرزنش می کنند؟ مردم غزه بجز خدا هیچ کس را ندارند. قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : «مَنْ سَمِعَ رَجُلاً يُنَادِي يَا لَلْمُسْلِمِينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ» ... 💢 مشخص شد که اسرائیل با بمب MK-84 که آمریکا داده بود، بیمارستان غزه را هدف قرار داده است. 🔹 ‏توجه: مارک 84 یک بمب ساخت آمریکا است. این بزرگترین از سری Mark 80 است. ساختمان های بزرگ، کارخانه ها، مراکز نیرو، پل ها، پناهگاه های زیرزمینی و آشیانه های هواپیما اهداف اصلی بمب های سری MK-84 هستند. این یکی از بزرگترین مهمات در میان مهمات F-16 است. 🔹 ‏بمب MK-84 می تواند دهانه ای به عرض 15.2 متر و عمق 11 متر ایجاد کند. قطر مخرب این بمب که می تواند به 380 میلی متر فلز نفوذ کند 336 متر است. این نوع سلاح های کشتار جمعی و استفاده از آنها در بیمارستان و برای غیر نظامیان علامتی است برای ظلم 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 للظَّالِمِ مِنَ الرِّجَالِ ثَلَاثُ عَلَامَاتٍ: يَظْلِمُ مَنْ فَوْقَهُ بِالْمَعْصِيَةِ، وَ مَنْ دُونَهُ بِالْغَلَبَةِ، وَ يُظَاهِرُ الْقَوْمَ الظَّلَمَةَ. 🔹 مرد ستمكار را سه نشانه است: به ما فوقش با سرپيچى، و به زير دستش با قهر و غلبه ستم مى كند، و ستمگران را پشتيبانى مى نمايد. 📚 نهج البلاغه شب گذشته مردم جهان هلوکاست را جلوی چشمان خود دیدند.. جلوی این قوم وحشی باید گرفته بشه همون‌طور که جلوی توحش داعش گرفته شد. وظیفه هر یک از ماست که در برابر طالم ایستاده و اعلام انجزار کنیم و از مظلوم با زبان، قلم، مال و جان خود دفاع کنیم، که این، دفاع از کیان دین و عمل به وظیفه ای شرعیست. در نشر معارف شریک باشید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
⁉️پاسخ به ❓ 2⃣ چرا اگر مسلمانی بخواهد دینش را تغییر دهد او را می‌کشند؟ 🔻 اول: عقیده یک چیز شخصی است و به زور نمی‌شود به کسی عقیده‌ای را تحمیل کرد. اگر کسی عقیده‌ای داشته باشد و آن را ابراز نکند، کسی با او کاری ندارد. ولی اگر عقیده‌اش را اظهار کند، با او برخورد می‌شود چون علیه دین تبلیغ کرده است. حال اگر کسی هم که مسلمان باشد و بخواهد از مسلمانی خارج شود، تا زمانی که آن را ابراز و اظهار نکرده، کسی با او کاری ندارد چون عقیده‌ی شخصی اوست و مشکلی ندارد. اما اگر اعلام کرد که از دین خارج شده، آن موقع دیگر عقیده شخصی نیست بلکه تبلغ عقیده‌اش را کرده است و علیه دین اسلام کار کرده است پس باید مجازات شود. 🔺 دوم: جرم و گناه در اسلام دو جنبه دارد. یک موقع گناهی است که فقط مربوط به خود شخص است، مثلا فردی که در منزل خودش در ماه رمضان روزه‌خواری می‌کند و کسی هم او را نمی‌بیند در اینجا کسی با او کاری ندارد. گناه و جرم او شخصی است و خودش می‌داند و خدای خودش، ولی اگر همین شخص در ماه رمضان بیاید در خیابان و شروع به روزه‌خواری کند، به او تذکر می‌دهند. اگر گوش نکند، او را مجازات می‌کنند. چون گناه او علاوه بر شخصی، اجتماعی هم می‌شود. 📎 📎 📎 📎 https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
آدم های چروکیده 🔸 هر وقت خواستی پارچه‌ای بخری؛ اول آنرا در دستت مچاله كن و بعد رهايش كن، اگر چروك برنداشت، جنس خوبی دارد. ✨✨ 🔸آدم‌ها، مثال پارچه را دارند؛ ✨✨ 🔸آدم‌هايی كه بر اثر فشارها، و مشكلات، اخلاق و رفتارشان عوض می‌شود، و «چروك» بر می دارند!! اينها جنس خوبی ندارند، و برای ، ، ، و اعطای مسئولیت ،به هیچ وجه «گزینهٔ مناسبی» نخواهند بود. امیرالمومنین علی علیه‌السلام: مَن غَضِبَ عَلَيكَ ثَلاثَ مَرّاتٍ فَلَم يَقُل فيكَ سوءا فَاتَّخِذهُ لَكَ خِلاًّ . امام صادق عليه ‏السلام : هركس سه بار بر تو  شد و درباره‏ات سخنى ناروا نگفت ، او را به دوستى بگير تنبيه الخواطر : ۱/ ۱۱۸ دریای فراوان نشود تیره به سنگ عارف که برنجد تُنک آب است هنوز https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
وقت است تا برگ سفر بر باره بندیم دل بر عبور از سد خار و خاره بندیم گاه سفر آمد؛ نه هنگام درنگ است چاووش می‌گوید که ما را وقت تنگ استبه یاد پدر شعر انقلاب گاه سفر شد، باره بر دامن برانیم تا بوسه‌گاهِ وادیِ ایمن برانیم وادی پر از فرعونیان و قبطیان است موسی جلودار است و نیل اندر میان است از هر کران بانگ رحیل آید به گوشم بانگ از جرس برخاست وای من خموشم دریادلان راه سفر در پیش دارند پا در رکاب راهوار خویش دارند گاه سفر آمد برادر! گام ‌بردار! چشم از هوس از خُرد از آرام‌ بردار! گاه سفر آمد برادر! ره دراز است پروا مکن بشتاب! همّت چاره‌ساز است ره توشه باید عقل را در کار بندیم دل بر خدا، آنگه به رفتن باره بندیم ره توشه باید شب را در دل نشانیم وادی به وادی باره تا بر دل نشانیم باید خطر کردن، سفر کردن، رسیدن ننگ است از میدان، رمیدن، آرمیدن تنگ است ما را خانه، تنگ است ‌ای برادر! بر جای ما بیگانه، ننگ است ‌ای برادر! فرمان رسید: این خانه از دشمن بگیرید! تخت و نگین از دست اهریمن بگیرید! یعنی کلیم، آهنگِ جان سامری کرد ای یاوران! باید ولی را یاوری کرد گر صد حرامی، صد خطر در پیش داریم حکم جلودار است سر در پیش داریم حکم جلودار است بر هامون بتازیم هامون اگر دریا شود از خون بتازیم از دشت و دریا در طلب باید گذشتن بیگاه و گاه و روز و شب باید گذشتن گر صد حرامی، صد خطر در پیش داریم حکم جلودار است سر در پیش داریم فرض است فرمان بردن از حکم جلودار گر تیغ بارد، گو ببارد نیست دشوار جانان من برخیز! بر جولان برانیم زانجا به جولان تا خط لبنان برانیم آنجا که جولانگاه اولاد یهود است آنجا که قربانگاهِ زعتر، صور، صیداست آنجا که هر سو صد شهید خفته دارد آنجا که هر کویش غمی بنهفته دارد جانان من! اندوه لبنان کشت ما را بشکست داغ دیر یاسین پشت ما را جانان من! برخیز باید بر جبل راند حکم است باید باره تا دشت امل راند باید به مژگان رُفت گَرد از طور سینین باید به سینه رَفت زینجا تا فلسطین باید به سر زی مسجد الاقصی سفر کرد باید به راه دوست، تَرک جان و سر کرد جانان من برخیز و بشنو بانگ چاووش آنک امام ما علم بگرفته بر دوش تکبیرزن، لبیک‌گو، بنشین به رهوار مقصد دیار قدس، همپای جلودار … https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
⁉️چرا بعضيا نماز نمي‌خونن⁉️ 💢کسی جریان نمازخون شدنش رو اینطور بازگو میکنه: 💠یه روز استاد معارفمون سر کلاس از بچه‌ها پرسید: به نظر شما چه کسایی نماز نمی‌خونن؟ 1⃣ شاگرد اولي گفت: آقا اجازه! کسایی که مُرده‌اند نماز نمي‌خونن! 2⃣ شاگرد دومی گفت: آقا اجازه! کسایی که نماز خوندن بلد نیستن، نماز نمي‌خونن! 3⃣ بچه سومی از جاش بلند شد و گفت: آقا اجازه! کسایی که مسلمون نیستن،نماز نمي‌خونن! 4⃣ چهارمی هم گفت: آقا اجازه! کسایی که کافر هستن نماز نمي‌خونن! 5⃣ پنجمی گفت: آقا اجازه! کسایی که از خدا نمی‌ترسن نماز نمي‌خونن! 🤔 همه نظراتشون رو گفتن؛ و من که نماز نمی‌خوندم به فکر فرو رفتم!! ⁉️من که نماز نمی‌خونم جزء کدوم گروه هستم؟! 🔷آیا من مرده‌ام ؟ نخیر زنده‌امم! 🔷آیا من نماز بلد نیستم؟ نخیر بلدم! 🔷آیا من مسلمون نیستم ؟ الحمداللّٰه كه هستم! 🔷آیا من کافر هستم نعوذ بالله؟ نخیر مسلمون هستم! 🔷آیا من از پروردگارم نمی ترسم؟ نخیر، مي‌ترسم! 🤔 پس چرا نماز نمی‌خونم؟! 🔥با خودم گفتم : خُب! اگه شب اول قبر از من سوال كنن که: 🎐زنده بودي! 🎐نماز بلد بودي! 🎐مسلمان بودي! 🎐از خد هم که مي‌ترسيدي! 😤 پس چرا نماز نميخوندي؟! چه جوابی دارم بدم؟! 💥تكونی خوردم و از همون روز تصميم گرفتم كه دیگه نمازهام رو مرّتب بخونم! ✅فقط يه تصميم جدّي ميخاد؛ شما هم حتماً دراین باره فکر کنید!✅ 🎁اگه این پیام شما رو هم به فکر فرو برد، لطفاً منتشرش کنین، شاید درِ رحمتی به روی بی‌نمازی باز بشه إن شاء الله. https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
و در حدیثی از امام صادق علیه السّلام آمده است که خداوند، دو فرشته را برای عذاب قومی مأمور کرد. هنگامی که آنها به سراغ این مأموریت خود رفتند، مردی به ظاهر نورانی را که آثار پارسایی و صلاح از او آشکار بود دیدند که در حال تضرّع و زاری به درگاه خدا است. یکی از آن دو، به دیگری گفت: «این مرد، دعا کننده را دیدی؟ »دیگری گفت: آری، ولی من مأموریتم را انجام می‌دهم»دومی گفت: من، هیچ کاری نمی کنم، تا به پیشگاه خدا، پروردگارم باز گردم (و دستور جدیدی بگیرم) هنگامی که به پیشگاه خداوند عرضه داشت که«پروردگارا! من به آن شهر که رسیدم، یکی از بندگان تو را دیدم که در حال دعا و تضرّع است. »دستور آمد که برو و مأموریتت را انجام ده (و شهر را زیر و رو کنید)، فإنّ ذلک رجل لم یتغیّر وجهه غضبا لی قطّ، او مردی است که هرگز، چهره اش از خشم در راه من، متغیّر و بر افروخته نشده است (و ذره ای غیرت دینی نداشته). این مطلب نشانگر اهمیت مسائل اجتماعی و ارتباط‌های انسانی است. به قول حضرت استاد آیت الله جوادی آملی در اسلام به من چه و به تو چه نداریم. همه مسائل اجتماعی به افراد جامعه‌گره خورده و مرتبط است و کسی‌نباید از بار مسؤلیت شانی خالی کند. ---------- بحار الانوار، جلد ۹۷، صفحه ۸۹، حدیث ۶۰. ✅منبرهای کوتاه و آماده را به دوستان خود معرفی کنید. ✅برای هر مناسبتی یک مطلب کوتاه و کاربردی https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم اگر پیامی را نشر دهیم و بعد فهمیدیم که بوده، آيا واجب است بعد راستش را بگوييم؟ جواب: همه مراجع عظام تقلید: چنانچه آن دروغ منشأ ضرر و زیانی شود، باید تصحیح کنید و راستش را بگوید. https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 برای سلامتی وتعجیل درامرفرج صلوات
⁉️پاسخ به ❓ 3⃣ چگونه گذشته پیامبران و امامان را باور کنیم؟ اول: ما چگونه فهمیدیم که گذشتگانی بوده‌اند؟! چگونه فهمیدیم جنگ‌ها و اتفاقاتی در تاریخ افتاده‌ است؟! با اینکه ما آن‌ها را ندیده‌ایم؟! ما از چند راه به وجود گذشتگان و حوادث و اتفاقات گذشته پی برده‌ایم. اول اینکه نسل به نسل از گذشتگان شنیده شده، تا به ما رسیده است. این یکی از راه‌هایی است که همه‌ی انسان‌ها آن را درک کرده‌اند. خیلی از حوادث و اتفاقات اینگونه برای مردم ثابت شده است که از نسل‌های گذشتشان آن را شنیدند. راه دوم از آثار و بقایایی که از گذشتگان باقی مانده است ما به حوادث و اتفاقات گذشتگان پی‌ می‌بریم. و این آثار و بقایا انواع مختلفی دارد: یک موقع بناها و وسایلی است که از آن‌ها مانده است و ما به وجود آن‌ها پی می‌بریم و یک موقع نوشته‌ها و کتاب‌هایی است که از آن‌ها بر جا مانده است که اعتبار این خیلی بالاتر است. اگر ثابت شود که کتاب از خود آن‌ها بوده است. ولی اگر نوشته‌ها را بعدا کسایی که به آن زمان نزدیک بوده‌اند نوشته‌اند باز اعتبار دارد. دوم: حال گذشته‌ی پیامبران و امامان هم علاوه بر این راه‌ها که ثابت می‌شود دو چیز با ارزش دیگر هم وجود دارد که وجود و کلام آن‌ها را ثابت می‌کند. یکی قرآن کتاب الهی و دیگری وجود امام زمان عج. 📎 📎 📎 https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
💠 💠عنوان: امام عسگری و مردم غزه 💠موضوع: چهار راهبرد امام عسگری 🔰سختی های دوران امام عسگری بسیاری از مورخین دوران امامت امام حسن عسکری را دورانی سخت و پرخطر دانسته و می‌گویند: امام عسکری کوتاه‌ترین دوره امامت را در میان ائمه معصومین دارند؛ آن حضرت فقط شش‌ سال از عمر کوتاه ۲۸ ساله شأن را امام بودند. افزون بر ترس دستگاه خلافت از نفوذ معنوی امام در جامعه، روایات مربوط به ولادت حضرت حجت نیز باعث وحشت و بیمناکی بیشتر دستگاه سفاک عباسی می‌شد. در واقع دشمنان، هم می‌خواستند برای امام عسکری در زمینه تبلیغ و هدایت مردم مشکل ایجاد کنند و هم درصدد بودند در مسیر ولادت حضرت قائم مانع بتراشند که البته به خواست الهی و با تمهیدات امام عسکری این نقشه شوم نقش بر آب شد. 🔰یک نمونه از سختی های دوران امام شیخ طوسی بر این باور است که امام عسکری با توجه به این شرایط بود که در وصیت خود موقوفات و صدقاتش را به مادرش حُدیث ارجاع داد.(الغیبه ص۱۰۸.) 🔰چهار راهبرد هدایتی امام عسگری در این شرایط سخت امام برای پیشبرد اهداف الهی خویش از چهار راهبرد اساسی بهره بردند که عبارتند از: 📕راهبرد اول تلاش امام برای آماده و آشناکردن شیعیان با شرایط عصر غیبت؛ موضوعی که در آن زمان، بسیار حیاتی و مهم بود و نادیده گرفتنش می‌توانست اثرات مخرب و جبران‌ناپذیری داشته باشد. 🔰سه راهکار امام برای کمک به امام زمان ۱.آگاه ساختن شیعیان از ولادت خاص حضرت حجت ۲.طرح پیشاپیش مسئله غیبت و آماده سازی شیعیان برای دوره غیبت ۳.تشکیل شبکه وکالت به منظور امنیت فکری شیعیان و پذبرش موضوع غیبت 📕راهبرد دوم تلاش امام برای انتقال معارف اهل‌بیت از طریق دعاست؛ از آن حضرت ۵۱ دعا‌ نقل شده است که بیانگر جایگاه امامت و پیروی از معصوم به عنوان اساسی‌ترین راهکار برای رستگاری در دنیا و آخرت مورد توجه قرار گرفته‌است. 📕راهبرد سوم راهبرد بعدی که امام حسن عسکری به آن توجه ویژه‌ای دارد، تربیت شاگرد است؛ شاگردانی که خوب تربیت می‌شوند تا بتوانند واسطه‌های توانمند و کارایی برای انتقال معارف اهل‌بیت به شیعیان و سایر مسلمانان باشند. 🔰تعداد شاگردان امام شيخ طوسي رحمه الله شاگردان امام حسن عسكري عليه السلام را بالغ بر صد نفر ذكر نموده است. علامه ي قزويني رحمه الله تعداد ایشان را ۲۶۳ نفر ذکر می کند. (الامام العسكري من المهد الي اللحد ص ۵۰) 📕راهبرد چهارم راهبرد مهم دیگری که امام در زمانشان در پیش گرفتند و متاسفانه بسیار مغفول باقی مانده احترام خاص به برادران اهل سنت بود تا جایی که امام در نامه ای برای شیعیان درباره رفتار با اهل سنت نوشتند: صَلّوا في عَشائِرِهِم، وَاشهَدوا جَنائِزَهُم، وعودوا مَرضاهُم، وأدّوا حُقوقَهُم، فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنكُم إذا وَرَعَ في دينِهِ و صَدَقَ في حَديثِهِ وأدَّى الأَمانَةَ و حَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ النّاسِ قيلَ: هذا شيعِيٌّ، فَيَسُرُّني ذلِكَ. در ميان عشيره هاي (مخالفان ما)، نماز بخوانيد، در تشييع جنازه هايشان، شركت کنید، از بيمارانشان، عيادت كنيد، حقوق آنان، را بگزاريد؛ زيرا هرگاه فردى از شما در دينش، پارسا و در گفتارش، راستگو باشد و امانت را ادا كند و با مردم خوشخويى كند، گفته شود: اين شيعه است و اين، مرا شاد مى سازد. امروز اگر میخواهیم لبخند به لب امام عسگری بنشانیم باید به فکر مردم بی پناه غزه باشیم و دیگر کسی از بچه های هیاتی این بحث بیهوده ناصبی بودن برادران فلسطینی را پیش نکشد که حرفی بی اساس و جاهلانه و اختلاف افکنانه است. امروز دشمن نه تنها جهان اسلام بلکه بشریت صهیونیست غاصب می باشد. https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
💠 چند نكته درباره ‏ 🔸1. وام گرفتن بدون احتياج است و با داشتن نياز، كراهت آن سبك مى‏شود. (1) 🔸2. اگر بانك براساس يكى از قراردادهاى شرعى مانند شركت، مضاربه و ... به مشترى دهد و سودى دريافت كند، اشكال ندارد. (2) 🔸3. اگر در قرارداد وام، مصرف خاصى معين شده باشد مثل خريد خانه يا ماشين و ... بايد پول در همان مورد معين شده، مصرف شود. 🔸4. بردن فاكتور و مدارك جعلى نوعى عملى وتقلب است و دروغ از گناهان بزرگ مى‏باشد و اگر مسئول يا كاركنان بانك يا صندوق بدانند مدارك جعلى و صورى است و يا به آوردن مدارك و فاكتور جعلى و صورى راهنمايى كنند آنها نيز گنهكار و شريك جرم هستند. (3) 🔸5. انسان نبايد در اداى بدهى خود، تأخير و كوتاهى نمايد. (4) 🔸6. گرفتن مبلغ اضافى بابت تاخير در پرداخت وام حرام است. (5) 🔸7. فروش امتياز وام‏ به ديگران، چون حق امتياز است و عرفاً ماليت دارد، اشكال ندارد. ولى اگر وام را از بانك‏ بگيرد و به ديگرى بدهد و مقدارى هم اضافه بگيرد، ربا و حرام است. https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 📚 پی نوشت: 1. تحريرالوسيله امام، القرض، م 1. 2. رساله دانشجويى، ج 16، ص 360. 3. اجوبة الاستفتائات، احكام بانك‏ها؛ جامع المسائل فاضل، ج 2، س 1015 و 1016؛ استفتائات مكارم، ج 3، س 1341، 1351 و 1699؛ استفتائات بهجت، ج 3، س 3997. 4. توضيح المسائل مراجع، م 2276. 5. همان، م 2108- 2105؛ جامع المسائل فاضل، ج 1، س 1184؛ اجوبة الاستفتائات، س 1592؛ استفتائات امام خمينى، ج 2، س 5؛ جامع الاحكام صافى، ج 2، س 1995. https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
آیت الله حائری شیرازی (ره) ✍اگر بچه هایتان را در سن پایین تر به کلاس قرآن و امثال آن هم گذاشتین مشکلی نیست ولی سعی نکنید بچگی بچه را از دستش بگیرید. خیلی خطرناک است که بچه در سن پایین کارها و ادای بزرگتر ها را در بیاورد و از بچگی خود فاصله بگیرد. ایشان می فرمودند: در روایت دارد حضرت عیسی مریض می‌شدند و به مادر خود می‌گفتند فلان داروی گیاهی را برای من تهیه کنید وقتی مادر آن دارو را آماده می کردند و آماده خوردن میشد حضرت مسیح شروع می‌کرد به دویدن و فرار کردن ... آری اینکه خودش دارو را پیشنهاد میداد این جنبه نبوتش بود و اینکه فرار میکرد جنبه بچگی اش بود.. همچین مطلبی در مورد امام عصر(عج) هم نقل شده که نامه را از مقابل حضرت عسکری برمی‌داشت و فرار می‌کرد. https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
وفات کریمه اهلبیت حضرت سلام الله علیها را تسلیت می گویم. حضرت معصومه سلام الله علیها یکسال پس از ورود برادرش حضرت امام رضا (علیه‌السّلام) به ایران به همراه عده‌ای از برادران و خواهران و عده دیگری از خویشان به منظور دیدار امام رضا (علیه‌السّلام) وارد ایران شدند. جعفر مرتضی عاملی می‌نویسد:حضرت معصومه در راس یک قافله ۲۲ نفری متشکل از علویان و برادران امام رضا (علیه‌السّلام) برای دیدار با آن امام همام رهسپار ایران گردید. البته برخی از پژوهشگران تعداد افراد این کاروان را حدود ۴۰۰ نفر نوشته‌اند و قائلند ۲۳ نفر از آنان در ساوه کشته شدند پس از آنکه حضرت معصومه و همراهان ایشان به ساوه رسیدند، ماموران حکومتی با آن‌ها درگیر شدند و بسیاری از افراد این قافله را به شهادت رساندند. در همین زمان حضرت معصومه بیمار شد. از خادمش پرسید: از اینجا تا قم چقدر فاصله است؟ خادم عرض کرد: ۱۰ فرسخ. حضرت فرمود: مرا از اینجا به قم منتقل کن.[1] در همین زمان موسی بن خررج که از بزرگان آل سعد و از شیعیان قم بود به خدمت حضرت معصومه مشرف شد و زمام ناقه او را گرفت و به سرای خویش فرود آورد. برخی محققان معتقدند که حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) در ساوه، مسموم شد و سپس با حالت بیماری وارد قم شد. و پس از مدت کوتاهی به شهادت رسید. محمد محمدی اشتهاردی می‌نویسد: «مطابق نقل بعضی مسموم نمودن حضرت توسط زنی در ساوه انجام شد». برخی نیز گفته‌اند: «وقتی حضرت معصومه بدن‌های پاره پاره برادران و برادرزادگان خویش را که ۲۳ نفر بودند را دید، به شدت غمگین گشت و در اثر آن بیمار شد». https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وفات شهادت گونه حضرت معصومه (س) را به اعضای محترم کانال تسلیت عرض میکنیم. ◼️◼️◼️◼️ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَرَحْمَهُ اللهِ وَبَرَکاتُهُ کانال منبر آماده.............👇 https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
*اللهم صل علی محمدوال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق رسیدن به مقام عبادصالحین وکسب شایستگی دربندگی خدا اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم *بندگانِ صالح، وارثانِ زمین* *وعده خداوند* قرآن کریم، وعده داده که در نهایت، بندگان_صالح، صاحبانِ زمین خواهند شد: *وَ لَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ، أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ* ما در «زبور» و «تورات» نوشتیم: «زمین را بندگان_صالح به ارث می‌برند.» *بندگان نیکوکاروشایسته* به کلمه‌ی کلیدیِ این آیه دقّت کنید: *«عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ».* در بسیاری از ترجمه‌ها و نوشته‌ها، «عِبَادِ صالِح» رو «بندگانِ شایسته» یا «بندگانِ نیکوکار» ترجمه می‌کنند. امّا این ترجمه‌ها برای این کلمه، واقعاً ناقصه.. صالح کسی است که ریشه در صلح داره، و صُلح‌طلبه... کسی که صلح رو پیاده میکنه.. *محبت به مخلوقات خداوند* کسی که نگاهش، کلامش، اندیشه‌اش، و تمامِ وجودش، سرشار از عشق و محبّت به مخلوقاتِ خداست. قرآن می‌فرماید: *وَ الصُّلْحُ خَیْرٌ* *وَ اللهُ خَیْرٌ* یعنی «صُلحِ کُلّ» خداست. عبد_صالح اون کسی است که به «صُلحِ کُلّ» یعنی خدا، وصله. عبد_صالح، ادای صُلح‌طلبی رو در نمیاره... صلح، در ذاتِش نهفته است، و نمایشی نیست. *دوری ازنفرت وخشونت* عبد_صالح کسی است که وجودش خالی از نفرت و خشونته... صالح هر نیکوکاری نیست. صالح، اون نیکوکاری است، که نیکوئیش، و هر اقدام و فعالیتش، صلح به بار بیاره.. و وحدت و هماهنگی و پیوند ایجاد کنه... اینهمه قرآن کریم می‌فرماید: *الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ.* . عمل_صالح هم عملی است که صلح به بار بیاره.. *حکومت جهانی * در بسیاری از روایات نقل شده که، این آیه اشاره به امام_زمان و حکومتِ جهانی حضرت داره.. خدا وعده داده که بندگان_صالح وارثانِ زمین باشند. پس امام_زمان هم که ظهور میکنه، صلح رو در عالم منتشر میکنه. چون یکی از القاب حضرت هم اباصالح است.. یعنی پدرِ صلح یا پدرِ صالحان.. منتظرانِ «مُصلِح»، باید خود «صالِح» باشند. https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 سوره طه آیه ۷۳ سوره نساء آیه ۱۲۸ سوره انبیاء آیه ۱۰۵ *التماس دعا* https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
‌بابام به مامانم: كمک نميخواي؟ ‏مامانم:چرا بيا اينارو جا به جا كن ‏بابام: ممد برو كمک مامانت. 😂👍🏻 https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
*نتیجه ومحصول عمل به دستورات قرآن درنظام فردی واجتماعی* *فقروتنگدستی* فقر وتنگدستی بعضی ازاقشارجامعه محصول عدم توجه به فرامین حضرت حق درکتب آسمانی است که برقلب پاک پیامبرانش نازگ دید ه همانگونه که درکتاب پیامبرخاتم قران مبین می خوانیم *کلو و اشربوا و لا تسرفوا* توجه میکرد : دیگر هرکس به اندازه نیازش غذا می خورد و پر خوری نمی کرد ، انواع بیماری ها کم می شد *آرامش واطمینان قلب* بی شک آرامش واطمینان قلب فقط نزدخداست ولی آدمی آن را دردنیاطلب میکند چنانچه درکلام وحی آمده است *و قولوا لناس حسنا* توجه می کرد : دیگر عصبانی نمی شد و دعوا و بدگویی از جامعه رخت بر می بست. *بزرگی وبرتری* اگر بنی آدم بزرگی وبرتری فقط شایسته خداوندمیدانست دیگر دربرخورد باهمنوعان گردنکشی نمی کرد همانگونه که درقران بیان شده است *ولا تمش فی الارض مرحا* توجه می کرد : دیگر کسی برای جلب توجه دیگران و فخر فروشی و خودنمایی با غرور راه نمی رفت . *معنویت فراگیردرجامعه* محصول شناخت وعمل به کلام وحی اخلاص دربندگی است چنانچه درآیات الهی آمده است *رجال لا تلهیهم تجاره و لا بیع عن ذکر الله و اقام الصلاه* عمل می کرد : دیگر هنگام اذان بازارها از مردم خالی می شد و همه به صف نماز می ایستادند، و صفا و صمیمیت و دوستی و معنویت فرا گیر می شد خداوند برکاتش را بر ما نازل می کرد. *زنان جامعه انسانی* اگر زنان جامعه انسانی بادقت درآیات الهی واین آیه خداوند که می فرماید *و لا یبدین زینتهن الا لبعولتهن* عمل می کرد : دیگر زنی برای غیر شوهرش آرایش نمی کرد و بسیاری از زندگی ها آرامش می یافت و جوان ها کمتر به گناه کشیده می شدند. *تیر زهرآگین شیطان* اگر ابناآدم درعرصه بندگی خداوند به این آیه مبارک *قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ* عمل می کرد : دیگر کسی به نامحرم نگاه نمی کرد و تیر زهر آگین شیطان به قلبش وارد نمی شد و این همه فساد رایج نمی شد. *دختران وپسران جوان* اگر هر دختران و پسران جوان به این نورانی حضرت حق *ولیستعفف الذین لا یجدون نکاحا حتی یغنیهم الله من فضله* عمل می کرد : دیگر به بهانه نداشتن موقعیت ازدواج، گناه نمی کردند و صبر می کردند تا خدا آنها را با فضلش بی نیاز کند. *دعوت به گناه* اگر هر کسی به فرمان الهی دراین آیه مبارکه *ان الذین یحبون ان تشیع الفاحشه فی الذین ءامنوا لهم عذاب الیم* توجه می کرد : دیگر کسی دوستش را به گناه دعوت نمی کرد و زمینه گناه و معصیت را برای یکدیگر فراهم نمی کردند و سلامت جامعه را از بین نمی بردند. سوره نور ايه ١٩ سوره اعراف ١٩٩ سوره نور ايه ٣٣ سوره نور 30 سوره اسرا ايه ٣٧ سوره بقره آیه ٨٣ سوره ملك ايه ١٥ سوره اعراف ٣١ *التماس دعا دارم* https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
💠 واکنش آیت‌الله به انتقاد از اهل علم! متأسفانه برخی به دليل شدت محبت نسبت به معبود بی‌همتا گاهي پا را فراتر از محدوده قوانين الهي مي‌گذارند، دچار افراط مي‌شوند، در صورتی که این تندروی، وسوسه شیطان است و خداوند در قرآن کریم از این کار نهی فرموده است. 💠 آیه: لاَ تُحَرِّمُواْ طَیِّبَاتِ مَا أَحَلَّ اللّهُ لَکُمْ مائده/87 چیزهای پاکیزه‌ای را که خداوند برای شما حلال کرده، حرام نکنید 💠 آینه: حکایت؛ یکی از شاگردان برجسته میرزاجوادآقا ملکی تبریزی نقل می‌کرد: در شبی از شب‌های ماه رمضان برای کاری بیرون شهر رفته بودم دیدم عده‌ای از جوان‌ها و چند نفر از اهل علم برای تفریح و گردش در ماه مبارک بیرون شهر رفته بودند، این منظره بر من ناگوار آمد. روز بعد پس از نماز ظهر و عصر و در خاتمه فرمایشات آقا میرزاجواد، طبق عادت همیشگی در ایوان مدرسه فیضیه، ذکر مصیبت کردم، آن روز قبل از ذکر مصیبت قضیه شب گذشته را عنوان کردم و گفتم: در ماهی که فرمودند « دعیتم الی ضیافه الله» که روزش بهترین روزها و شبش بهترین شب‌هاست، نفس‌ها در آن ثواب تسبیح دارد و خواب در آن عبادت است؛ چرا باید اهل علم به تفریح بروند؟ و به سایرین از جلالت این ماه تذکر ندهند؟ آن روز گذشت. صبح روز دیگر در مسجد بالاسر پس از نماز خواستم سؤالی از ایشان بکنم، تا چشم شریفشان به من افتاد، مرا مورد عتاب قرار داده و فرمودند: دیدی روز قبل چه کردی؟! در حضور اشخاص مختلف از عوام و غیره؟! چرا باید به این نحو اسم اهل علم و علما را ببری؟! مگر تفریح غیر مشروع و حرام است؟! یا مگر حتماً لازم است علما به منبر بروند تا به مردم مطالبی را بگویند؟ ممکن است به نحو دیگری این کار را بکنند. 1 1. با اقتباس و ویراست از کتاب طبیب دلها https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
امام صادق عليه السلام: كَم مِن صَبرِ ساعَةٍ قد أورَثَ فَرَحا طَويلاً، و كَم مِن لَذَّةِ ساعَةٍ قد أورَثَت حُزنا طَويلاً! بسا لحظه اى شكيبايى كه شادى درازى را در پى آورَد و بسا لذّتى آنى كه اندوهى طولانى برجاى گذارَد. ميزان الحكمه جلد6 صفحه156 🌷درود بر تو دوست مهربانم ۱۴۰۲/۳/۲۸🌷 🌺دریچه نگاهت را بگشا آفتاب تا ☘افق روشنایی بالا آمده است 🌺آن را میهمان آسمان دلت کن ☘جهان خود را به آغوش شادی افکنده 🌺و شب را با سیاهی و سکوتش ☘به روزی دیگر سپرده است 🌺غصّه های دیروز را فراموش کن و برای ☘امروز مثل خورشید ، دوباره از نو آغاز کن 🌺و با یاد پروردگار به امروزت برکت ببخش... https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
✳️ این خدا خیلی دوست‌داشتنی است! 🔻 ابراهیم (ع) می‌دانست که خدا از سفره‌ای که دست‌های زیادی در آن برود خرسند است. مهمان او امروز نیامده بود. راهی بازار شد و جوانی را پیدا کرد و فرمود: تو امروز مهمان سفرهٔ مایی و او را سر سفرهٔ خود حاضر کرد. قبل از اینکه سفره حاضر شود، ابراهیم به او گفت: چه می‌گویی که این عالم بگردد و گرداننده‌ای در کار نباشد؟ جوان گفت: اینک عالم می‌چرخد و گرداننده‌ای هم در کار نیست. تا اینکه بحث‌ها به طول انجامید و جوان سفره را ترک کرد و گفت حالا تو می‌خواهی یک وعده اطعام کنی، درس توحید می‌دهی؟ 🔸 خوب بگذار برود، این مشرک که نمی‌خواهد از شرک خود دست بردارد، برود بهتر است. در این میان به ابراهیم عتاب شد که تو به‌خاطر یک وعده غذا این همه از بندهٔ ما پرس‌وجو می‌کنی؟ من بیست‌وپنج سال است که به او آب و نان می‌دهم، یک بار هم نام مرا نبرده است! ای ابراهیم باید او را بر سر سفره برگردانی. 🔹 ابراهیمِ خدادوست به بازار رفت و با زحمات زیادی آن جوان را یافت و با التماس او را به خانهٔ خود آورد. جوان پرسید من به غذا شروع نمی‌کنم تا که بگویی چه چیزی موجب شده است که به مهمانی من اصرار می‌ورزی. فرمود: راست قضیه این است که بعد از رفتن تو «عَاتبنی رَبّی فیک» خدایم مرا به‌خاطر تو ملامت کرد و فرمود: چرا بندهٔ ما را راندی، درحالی که من بیست‌وپنج سال است نان و آبش می‌دهم، ولی یک بار هم نام مرا نبرده است! 🔺 این جوان که سخت منقلب شده بود، گفت: آیا واقعاً خدای تو مرا بندهٔ خود خطاب کرده است؟ ای ابراهیم، تو را سوگند می‌دهم که مرا با این خدایت آشنا گردان و او از موحدان ابراهیمی گردید. آری این خدا خیلی دوست‌داشتنی است. 👤 📚 از کتاب | ج۱ 📖 صفحات ۱۲۲ و ۱۲۳ ✅کانال https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
🌹باسلام محضر دوستان نازنین وارجمندم 🟡از حکیمی پرسیدند مردم در چه حالت شناخته می‌شوند؟ پاسخ داد: ۱-اقوام در هنگامِ غربت ۲-مرد در بیماریِ همسرش ۳-دوست در هنگامِ سختی ۴-زن در هنگامِ فقرِ شوهرش ۵-مؤمن در بلا و امتحانِ الهی ۶-فرزندان در پیریِ پدر و مادر ۷-برادر و خواهر در تقسیمِ ارث 🍀ازسعدی هم بیاموزیم که گفت: 🔸دوست مَشمار آنکه در نعمت زند  🔸لافِ یاری و برادر خواندگی 🔹دُوست آن دانم، که گیرد دستِ دُوست  🔹در پریشان حالی و درماندگی https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
💠 علم و یقین وسواسی! ⁉️ سؤال: آیا شک و یقین وسواسی اعتبار دارد؟ ✍️ پاسخ: 🔹 فتوای واضح و صریح همه فقهاء بر اساس مدارک و ادله شرعیه این است که: وظیفه شخص وسواسی اعتنا نکردن به وسواس می‌باشد، هر جا در طهارت چیزی دچار شک شود باید بنا را بر پاک بودن آن چیز بگذارد، بلکه حتی اگر در موردی یقین به نجاست پیدا کرد – که معمولاً برای سایر مردم در این موارد یقین به نجاست پیدا نمی‌شود – علم و یقین وسواس اعتبار ندارد و بر او واجب است که بنا را بر طهارت بگذارد. پس اگر شخص وسواسی به این فتوای شرعی عمل کند و در موارد شک در طهارت بلکه در موارد یقین به نجاست هم بنا را بر پاکی بگذارد نزد خدا معذور و به وظیفه شرعی خود عمل نموده است. 📎 https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
میخوای بدونی اساتید چکار میکنن که جلساتشون تاثیرگذار میشه❓ یه سر به اینجا بزن👇 👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
الإمام عليّ عليه السلام :نِفاقُ المَرءِ مِن ذُلٍّ يَجِدُهُ في نَفسِهِ . امام على عليه السلام : دورويى شخص ، ريشه در ذلّتى دارد كه آن را در خود مى يابد. 👈 توضیح: زمانی که شخصی، در درون خودش احساس پستی و خواری داشته باشد و عزت نفس نداشته باشد، برای جبران این احساس ذلت، به دنبال جلب نظر دیگران است و این موجب نفاق و دو رویی در او ‌می شود. هرجا می رود همرنگ جماعت می شود و این شروع نفاق است. 🔹غررالحكم حدیث ۹۹۸۸ 🌺به درخت نگاه کن 🌼قبل از اینکه شاخه‌هایش 🌸زیبایی نور را لمس کند 🌺ریشه اش تاریکی را لمس کرده 🌼گاه برای رسیدن به نور 🌸باید از تاریکی ها گذر کرد. 🌺سلام صبحتون گلباران و پر نور https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
یکی‌یکی دعایشان کنید ♻️ آیت الله شیرازی: همۀ کسانی را که از آنها گله دارید، مثل دانۀ تسبیح ردیف کنید و یکی‌یکی دعایشان کنید. نخستین اثر این دعا این است که حبۀ آتشی را که در دلتان بوده، بیرون می‌اندازید. قدیم‌‌ها که قلیان کشیدن مرسوم بود، گاهی ذغال گداخته از سر قلیان روی قالی می‌افتاد و فرصت اینکه بروند و اَنبُر بیاورند، نبود؛ ناچار آن آتش را با دستشان برمی‌داشتند و دور می‌انداختند. اگر کسی از تو غیبتی کرده یا نسبت ناروایی به تو داده، این آتش افتاده روی دلت که از قالی گران‌بهاتر است. تا بخواهی برایش ثابت کنی که تو تقصیرکار نبوده‌ای، سوخته‌ای! پس دعایش کن. اول خودت را نجات بده تا دلت بیشتر از این تاول نزند، بعدش خدا خودش می‌داند که چطور مسئله را حل کند. https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم (شیوه صحیح تجافی) بعضی از مردم هنگام در نماز جماعت، زانوهای خود را بر روی زمین می‌گذارند ، در حالی که این گونه صحیح نیست! شیوه صحیح تجافی، این‌گونه است: فرد باید زانوها را از زمين بلند کند و تنها انگشتان دست و سينه پا را بر زمين بگذارد (به صورت نيمه خيز بنشيند). تذکر: اگر مأموم در رکعت دوم یا آخرِ نماز، به امام جماعت اقتدا کند، در هنگام تشهد امام جماعت، تجافی می‌کند. https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 برای سلامتی و تعجیل در فرج صلوات
امیرالمؤمنین عليه السلام: برترين ادب، آن است كه انسان در حدّ خود بايستد و از اندازه خويش فراتر نرود. أفضَلُ الأَدَبِ أن يَقِفَ الإِنسانُ عِندَ حَدِّهِ ولا يَتَعَدّى قَدرَهُ غررالحكم حدیث3241 👈توضیح: در حدیثی از پیامبر اکرم آمده است: «برترین شناخت، شناخت خود است» اگر من خودم را بشناسم، حد و اندازه ی خودم را هم خواهم شناخت و در هیچ چیز، از حد خودم تجاوز نخواهم کرد. چه در سخن گفتن و اظهار نظر کردن، چه در مسائل مالی و غیره. اما اگر خودم را بیش از آنکه هستم تصور کنم، نقطه ی آغاز بسیاری از اشتباهات خواهد بود. 🌺✨بهتـرین دورهمی 🌺✨بهتـرین دلخوشی 🌺✨بهتـرین لبخند 🌺✨بهتـرین شادی 🌺✨بهتـرین عبادت روزیتان باد 🌺✨الهی 🌺✨بهتـرین زندگی رو 🌺✨داشتـه باشیـد https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
رحمت يا زحمت؟! از نگاه مردم، مراجعه گرفتار به برادر مؤمن زحمت است ولى در فرهنگ اهل‌بيت(ع) رحمت محسوب مى‌شود على بن جعفر مى‌گويد: از امام موسى بن جعفر شنيدم كه فرمود: مَنْ أَتَاهُ أَخُوهُ الْمُؤْمِنُ فِي حَاجَةٍ فَإِنَّمَا هِيَ رَحْمَةٌ مِنَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى. كسى كه به خاطر حاجتى به برادر مؤمن خود مراجعه كند رحمتى است از خداوند متعال. اسماعيل بن عمار مى‌گويد: خدمت امام صادق(ع) عرض كردم: الْمُؤْمِنُ رَحْمَةٌ عَلَى الْمُؤْمِنِ قَالَ نَعَمْ قُلْتُ وَ كَيْفَ ذَاكَ قَالَ أَيُّمَا مُؤْمِنٍ أَتَى أَخَاهُ فِي حَاجَةٍ فَإِنَّمَا ذَلِكَ رَحْمَةُ اللَّه آيا مؤمن رحمت است بر مؤمن؟ حضرت فرمود:بلى؛ عرض كردم چگونه؟ حضرت فرمود: هر مؤمنى كه به خاطر حاجتى به برادر دينى خود مراجعه كند. خیلی باید در مراودات مراقب این عرض حاجت ها بود. فقط هم پول یا مالی نیست بلکه گاهی غیر مادی است، گاهی باید آبرو گذاشت، گاهی وقت، گاهی هم زبان خیر.. https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
✳️آزمون سخت سید بحرالعلوم از مرحوم نراقی(ره) 💠آیه: کَبُرَ مَقْتاً عِنْدَاللَّهِ انْ تَقُولُوا ما لا تَفْعَلُونَ صف/3 نزد خدا بسیار خشم آور است که سخنى بگویید و بدان عمل نکنید 💠حکایت؛ مرحوم ملا مهدی نراقی که در اکثر علوم متبحر و استاد بود، وقتی کتاب جامع السعادات را که در علم اخلاق و تزکیه نفس است تالیف کرد یک نسخه به خدمت مرحوم سید بحرالعلوم ارسال کرد تا آنکه پس از مدتی خود به زیارت عتبات عالیات رفته و وارد نجف اشرف شد، علماء برای احترام و تجلیل از این عالم ربانی به دیدن او آمدند، فقط مرحوم بحرالعلوم از آمدن به ملاقات ایشان خودداری کرد و تشریف نیاورد تا آنکه پس از چند روز مرحوم نراقی به دیدار سید بحرالعلوم رفت، اما باز سید به مرحوم نراقی چندان و توجهی نکرد و مرحوم نراقی خاشعانه پس از چندی باز بقصد زیارت مرحوم بحرالعلوم به منزل ایشان تشریف آورد و ساعتی در خدمت ایشان بود ولی این دفعه هم مانند مرتبه اول سید به ایشان اعتنائی نکرد، مرحوم نراقی برگشت، مجدداً پس از چند روز قصد زیارت سید را کرد بدون آنکه فکر کند، من تازه وارد و مهمانم و میبایست سید به دیدن من بیاید یا آنکه دو مرتبه است من به زیارت سید رفته ام و او بمن اعتنائی نکرده و احترام نگذاشته است. پس بلند شد و بسوی منزل سید روانه شد در مرتبه سوم تا مرحوم نراقی به در خانه سید رسید، سید با پای برهنه به استقبال او آمد و او را به آغوش کشیده و بوسید و با احترام و تجلیل زیاد وارد منزل کرده و خود هم با کمال گرمی و محبت مشغول پذیرائی و احوال پرسی شد، پس از ادای احترام فرمود: شما کتابی در اخلاق و تزکیه نفس نوشته اید و یک نسخه ای هم برای من فرستاده اید و من هم آن کتاب را از اول تا آخر با دقت خوانده ام الحق کتاب خوبی است و در اخلاق و خودسازی کم نظیر است. علت آنکه در این مدت که شما به نجف اشرف تشریف آورده اید و چند مرتبه هم به منزل من آمده اید و من در این مدت به دیدن شما بلکه به بازدید شما هم نیامده ام، این بود که میخواستم ببینم همان طوری که در کتاب خود راجع با اخلاق اسلامی و تزکیه نفس و کشتن هوا و نفس نوشته اید در مقام عمل و در میدان مبارزه با نفس و هوا هم عملاً به آن مقام رسیده اید، یا مانند بعضی از نویسندگان و گویندگانی که خوب می نویسند و خوب میگویند، اما خود از گفته و نوشته های خود عملاً بیگانه و اجنبی هستند میباشید؟! 1 علم چندان که بیشتر خوانی چون عمل در تو نیست نادانى2 📚 پی نوشت : 1. با اقتباس و ویراست از کتاب مردان علم در میدان عمل 2. سعدی https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
📿برخی از مستحبات 🔹 گفتن «الْحَمْدُ لِلهِ» یا «بِسْمِ اللّهِ‏ وَبِاللّهِ وَالْحَمْدُ لِلهِ وَخَیْرُ الْأَسْماءِ لِلهِ» در ابتدای تشهد و گفتن «وَتَقَبَّلْ شَفاعَتَهُ وَارْفَعْ دَرَجَتَهُ» بعد از صلوات مستحب است. 🔸 همچنین در حال تشهد، نشستن روی ران پای چپ و گذاشتن روی پای راست بر کف پای چپ (تَوَرُّک) مستحب است. 📚 آموزش مصوّر احکام آیت‌الله خامنه‌ای https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880