eitaa logo
دیالکتیک علم و عرفان ناب
416 دنبال‌کننده
3هزار عکس
268 ویدیو
114 فایل
کوانتوم(علم فیزیک جدید) وتعالیم عرفانی،دلنوشته ها و اشعارم وسخنان و اشعار بزرگان اهل علم و ادب تلاشی در حد توان تقدیم به وجود مقدس صاحب الزمان .عج. و تمامی شهدای اسلام❤ 👈نشر باذکر شریف صلوات بر محمّد و آل محمّد و عجل فرجهم❤
مشاهده در ایتا
دانلود
معرفی کتاب👇 🔮🎷برای اولین بار در جهان اسلام: بررسی احکام و دستورات اسلام از دید علوم پزشکی و بیولوژی در کتاب «اسلام علمی ترین دین بشریت» 👈جهت اطلاعات بیشتر و تهیه کتاب: @Bookislsc عضویت✨ @wittj2
🔮🎷رابطه ی دین و علم تکوین در تعريف دين آمده كه: "دين عبارت از برنامه حقيقى و دستور واقعى و نگهدار حدّ انسان و تحصيل سعادت ابدى آن است" ✨پس دين عبارت از يك برنامه حقيقى و دستورالعمل واقعى است نه يك برنامه اعتبارى ودستورالعمل مجازى لذا فرموده اند:  ✨تشريعيات از متن تكوينيات بر مى خيزد. ✨يعنى مطابق با چينش وجودى ممكناتِ در عالم، اين برنامه تنظيم مى شود ✨و غايت جعل اين دستورالعمل براى آن است كه عالَم عقلى يعنى انسان را ، در قوس صعود مانند عالَم عينى بسازد. و نيز فرمود: دين نگهدار حدّ انسان است. ✨از اين جهت شباهت بسيارى بين معناى دين با معناى ادب برقرار مى باشد چرا كه ادب را نيز نگهدار حدّ هر چيزى معرفى نموده اند و اين هر دو در قوس صعود مطرح اند نه در قوس نزول. به طور كلى هر موجودى اگر بخواهد در مسير خاص تكاملى اش قرار بگيرد بايد قطعاً در آن مسيرش حدود را كه همان ضوابط تكامل وجودى اوست مراعات كند تا از اين طريق به آنچه غايت آفرينش شان است نايل شوند. 📗رساله رابطه علم و دين استاد صمدی آملی🌻 عضویت👇 @wittj2
گر لطف و وصال آری ور جور و محال آری آمیخته‌ای با جان ای جور و محالت خوش مولانای جان🌻 @wittj2
کجاش جستی که نیافتی؟ اگر قدمی به صدق در راه طلب نهی ، در هر چه نگری او را بینی... ابوسعید ابوالخیر🌻 عضویت👇 @wittj2
عبادت عاشقانه.mp3
3.57M
🎷علامه مروجی سبزواری ⭐️عبادت عاشقانه کانال علمی عرفانی👇 @wittj2
🔮🎷 پدربزرگ عصر روشنگری اروپا مسلمان بود هرچند در غرب به افراد می‌آموزند که رنسانس و عهد روشنگری تنها حاصل تلاش‌ها و تفکرات اروپاییان است، ولی آنچه در آثار عهد رنسانس دیده می‌شود، گویای آن است که متفکران مسلمان نقش عمده‌ای در تحولات فکری این دوره داشته‌اند. ✨ رافائل، نقاش ایتالیاییِ دیوارنگاره "مکتب آتن" مهم‌ترین متفکران و اندیشمندان مؤثر بر غرب را در این نقاشی قرن شانزدهمی جمع کرده است. در این میان دو تفکر و شخصیت شرقی هم به چشم می خورند: ابن رشد و زرتشت. ✨به همین شکل در اثر قرن چهاردهمی کمدی الهی، دانته برزخ را جایی توصیف می‌کند که غیرمسیحیان نیکوکار می‌توانند در آنجا زندگی اخروی مناسبی داشته باشند. وی ابن رشد، ابن سینا و صلاح الدین ایوبی را از جمله این غیرمسیحیان نیک برمی‌شمرد. ✨ در واقع نام بسیاری از فلاسفه و دانشمندان یونان پس از آن در اروپا بر سر زبان‌ها افتاد که منابع علمی از عربی، فارسی و هندی ترجمه شدند که از جمله آنها می‌توان به ستاره‌شناسی بطلمیوس، هندسه اقلیدسی و طب جالینوس اشاره کرد. ✨ به علاوه مسلمانان این علوم را از یونان برگرفته، در هم ممزوج کرده و پایه علوم جدیدی همچون شیمی و جبر را بنا نهاده بودند که محاسباتشان مبنای اکتشافات کوپرنیک و نیوتون شد. ✨ فلسفه هم در دنیای اسلام ارج و قرب فراوان داشت و فلاسفه مسلمان نظریات ارسطو و افلاطون را مطالعه و مباحثه می‌کردند. فلاسفه مسلمان هم همچون فلاسفه یونان در آشتی دادن میان فلسفه و الهیات به مشکل خوردند، ولی برخلاف اروپا که سنت آگوستین این تعارض را با ممنوع کردن فلسفه و تفکرات انتقادی حل کرد، در دنیای اسلام - حداقل تا انتهای قرن دوازدهم - چنین رویکری نسبت به فلسفه نداشتند. ✨ ابن رشد یکی از این فلاسفه مشهور اسلامی بود که در اروپا به نام "مفسر" می شناختندش، چرا که در اروپا ارسطو را پس از ترجمه تفسیرهای ابن رشد از نظریات ارسطو بود که شناختند. ✨ ابن رشد مسبب زلزله روشنفکری در اروپا شد. نظریات وی در دانشگاه‌های برتر اروپا مثل پاریس و آکسفورد تدریس شد و موافقت‌ها و مخالفت‌های فراوانی را برانگیخت. اسقف پاریس دیدگاه‌های ابن رشد را به کمک کپی‌برداری از نظریات غزالی رد می‌کرد. ولی دیدگاه‌های ابن رشد و آزاداندیشی‌هایش مسیر خود را تا قرن هفدهم ادامه داد و بر فلاسفه و متفکران بسیاری تأثیر گذاشت. ✨ چهارصد سال پس از مرگ ابن رشد، باروخ اسپینوزا فیلسوف یهودی تبار، تحت تأثیر اندیشه‌های وی، به حمایت از تفکر انتقادی و مستقل پرداخت. وی تأثیری ماندگار بر روند عصر روشنگری داشت و یکی از پدران عصر روشنگری نامیده می‌شود. ✨بی‌شک دانشمندان و فلاسفه مسلمان نقش مهمی در شکل‌گیری تفکر اروپایی داشتند. هرچند کشورهای مسلمان به تبع سرکار آمدن حکومت های دیکتاتوری به عقب برگشتند ولی نقش دنیای اسلام در تاریخ تفکر انکار نشدنی است. لازم است در آموزش تاریخ در دنیای غرب تجدید نظر شود و حقایق تاریخی جایگاه خود را بازیابند. 📗ترجمه از مقاله زیر : 🌐 https://medium.com/@koertdebeuf/the-grandfather-of-the-european-enlightenment-was-muslim-49c1342946f1 ✍آتئیست های معاند ایرانی هر متنی را که برایشان تایپ کنند میخوانند و هیچ مطالعه ای از تاریخ ندارند...طبیعست چون اکثرا کم سن و سال هستند. کانال علمی عرفانی👇 @wittj2
شواهد👌 چند جهانی در تابش پس زمینه کیهانی قابل اندازه‌گیری است که به آغاز جهان بازمی گردد و یک فضاپیما با حسگرهای درست می تواند آن را اندازه بگیرد. علمی عرفانی👇 @wittj2
در ۲۰۱۵،کیهان‌شناسی درکلتک گفت درخشش درلبۀ راه شیری می تواند اثباتی بر جهان موازی باشد. محققان در۲۰۱۷ نیز بیان کردند که نقطۀ سرد کیهانی می تواند دلیل برخوردجهان ما و جهانی دیگر باشد. عضویت👇 @wittj2
همۀ کهکشان‌هایی که می بینید،یا انسانها با تلسکوپ‌ها رصدکرده‌اند، همه و همه میتوانند درون حباب کیهانی وجود داشته باشند، حبابی که فقط جهان ما با قوانین فیزیکی خاصش درآن قرار گرفته است. عضویت👇 @wittj2
دراین مقیاس ازعالم فکر میکنی ما تنهاییم؟ سخت دراشتباهی…کیهان بزرگتر ازآن چیزیست که فکر میکنی، بایدبزرگترفکر کنی. هر روزاندازه کیهان حبابی ما درحال بزرگ‌تر شدنُ هرثانیه در حال انبساط! عضویت👇 @wittj2
🔮🎷علل عدم اجابت دعاها از دیدگاه امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام🌻 مردى به حضرت عرض کرد: خداوند می فرماید: «ادعونى استجب لکم» پس چرا ما دعا می کنیم، ولى اجابت نمی شود؟ حضرت فرمودند: 👌✨چون دلهاى شما در هشت مورد خیانت و بى وفایى کرد: 1 - خدا را شناختید، ولى حقش را آن گونه که بر شما واجب بود، ادا نکردید. از این رو آن معرفت به کار شما نیامد. 2 - به پیامبر خدا ایمان آوردید، ولى در عمل با سنت و روش او مخالفت کردید، پس ثمره ایمان شما چه شد؟ 3 - کتاب خدا (قرآن) را خواندید، ولى در عمل با آن مخالفت کردید. 4 - گفتید ما از آتش دوزخ می ترسیم، ولى در همه حالات به واسطه گناهان خود به سوى جهنم مىروید. 5 - گفتید ما به بهشت تمایل و رغبت داریم، ولى کارهایى انجام می دهید که شما را از بهشت دور می سازد. 6 - نعمتهاى خدا را استفاده مىکنید، ولى شکر و سپاس گزارى نمی کنید. 7 - خداوند فرمود: شیطان دشمن شما است، شما نیز او را دشمن گیرید. شما به زبان او را لعن مىکنید، ولى در عمل با او دوستى می نمایید و از او اطاعت می کنید. 8 - عیب هاى مردم را برابر دیدگانتان قرار دادید و عیب هاى خود را پشت سرانداختید، در نتیجه کسى را ملامت می کنید که خود به ملامت سزاوارتر از او هستید. با این وضع چه دعایى از شما مستجاب گردد، در صورتى که شما راه ها و درهاى دعا را به روى خود بسته اید؟! ⭐️پس تقوا پیشه کنید، کارهایتان را اصلاح کنید، امر به معروف و نهى از منکر کنید تا خدا دعایتان را مستجاب کند. 📗برگرفته از کتاب بحارالأنوار، ج 93، ص 376 علمی عرفانی👇 @wittj2
🔮🎷گریز به ابر فضا ( قسمت هشتم ) ✍سمیر الله‌وردی · منتشر شده ۱۳۹۳/۰۵/۰۹ بیگ بنگ: می توان ابزار دیگری تصور کرد که براساس پرتو لیزر و مکانیزم انفجار از داخل عمل کند. در طبیعت دماها و فشارهای بسیار زیاد از طریق روش انفجار از داخل حاصل می شوند؛ همانگونه که ستاره ی رو به مرگی ناگهان تحت نیروی گرانش می رمبد. دلیل آن این است که گرانش همیشه نیروی جذب کننده است و نه دفع کننده. بنابراین رمبش بصورت یکنواخت رخ می دهد و در نتیجه ستاره بطور یکنواخت تا حد چگالی های فوق العاده زیاد فشرده می شود. ⭐️قدم هفتم: ساخت مکانیزم های انفجار از داخل بازسازی روش انفجار از داخل بر روی کره زمین بسیار مشکل است. به عنوان مثال بمب های هیدروژنی باید همانند یک ساعت سویسی طراحی شوند؛ به گونه ای که لیتیم دوتراید، عنصر بمب هیدروژنی، تا ده ها میلیون درجه فشرده شود تا به حد لاوسون، که در آن فرایند همجوشی ( گداخت) اتفاق می افتد، برسد. با این حال این فرایند تنها می تواند انرژی را به صورت انفجاری آزاد کند نه کنترل شده. تلاش برای متراکم کردن گاز هیدروژن غنی شده با استفاده از مغناطیس روی کره زمین با شکست مواجه شده است. زیرا مغناطیس، گاز را بطور یکنواخت فشرده و متراکم نمی کند. میدان های مغناطیسی کره زمین همه دو قطبی هستند و ما هرگز در طبیعت با یک تک قطبی مواجه نشده ایم. در نتیجه میدان های مغناطیسی به شدت غیر یکنواخت هستند. استفاده از آنها برای فشردن گاز، مثل تلاش برای فشردن یک بادکنک است. هر چه بادکنک را که بفشارید، طرف دیگر آن باد می شود. یک راه دیگر برای تحت کنترل در آوردن فرایند همجوشی می تواند استفاده از تعدادی تابشگر لیزری باشد که بر سطح یک ره قرار گرفته و به صورت شعاعی بر روی قرصی از لیتیم دوتراید به سمت مرکز شلیک می کنند. به عنوان مثال در آزمایشگاه ملی لیور مور، دستگاه لیزر/همجوشی قدرتمندی وجود دارد که برای شبیه سازی سلاح های هسته ای مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه دنباله ای از پرتوهای لیزر را بصورت افقی به درون تونلی شلیک می کند. آنگاه آینه های قرار گرفته در انتهای تونل به دقت هر پرتو را منعکس کرده، به نحوی که پرتوها بصورت شعاعی بر روی یک قرص کوچک هدایت می شوند. سطح قرص سریعا تبخیر شده و باعث می شود قرص کوچک هدایت می شوند. سطح قرص سریعا تبخیر شده و باعث می شود قرص از درون منفجر می شوند. سطح قرص سریعا تبخیر شده و باعث می شود قرص از درون منفجر شود. این انفجار منجر به ایجاد دماهای بسیار بالا می شود. در حقیقت با استفاده از این روش فرایند همجوشی در نزدیکی مرکز قرص مشاهده شده است. البته این ماشین بیشتر از آنچه تولید می کند انرژی مصرف می نماید و در نتیجه توجیه اقتصادی ندارد. بطور مشابه می توان تصور کرد که تمدنی پیشرفته بتواند بر روی خرده سیارک ها و اقمار سیستم های ستاره ای مختلف، تابشگرهای قدرتمند لیزر تاسیس کند. این مجموعه بطور همزمان دنباله ای از پرتوهای قدرتمند لیزری شلیک می کند که در یک نقطه همگرا می شوند. به این ترتیب دماهایی را ایجاد می کنند که در آنها فضا و زمان ناپایدار می گردند. به لحاظ نظری محدودیتی برای انرژی لیزر وجود ندارد. با این حال در مسیر ساخت لیزرهای پر انرژی، مشکلات عملی متعددی وجود دارد. یکی از این مشکلات اساسی، پایداری ماده تابشگر لیزر ایت که اغلب در انرژی های بالا بر افروخته شده و ترک بر می دارد. ( چاره آن ایجاد پرتو لیزر از طریق انفجارهایی است که مثل انفجارهای هسته ای تنها یکبار رخ می دهند.) هدف از افروختن این مجموعه کروی شکل تابشگر لیزر ، گرم کردن محفظه ای است تا درون آن خلاء کاذب ایجاد شود، یا فشردن انفجاری مجموعه ای از صفحات است تا بتوان از طریق اثر کازیمیر* انرژی منفی ایجاد کرد. برای ساخت چنین وسیله ای به منظور تهیه انرژی منفی ، باید مجموعه ای از صفحات کروی را تا ابعاد طول پلانک (۱۰ بتوان ۳۳- سانتی متر) فشرده کرد. با توجه به اینکه حداقل فاصله بین اتم ها برابر ۱۰ بتوان ۱۳- سانتی متر است، می بینیم که فشرده سازی این صفحات باید فوق العاده زیاد باشد. از آنجا که توان کل که می توان بر روی یک پرتو لیزر انباشته کرد نامحدود است، مشکل اصلی ساخت ابزاری است که این فشردگی فوق العاده را تحمل کند. ( از آنجا که اثر کازیمیر بین صفحات یک نیروی جاذبه قوی ایجاد می کند، ناچاریم به صفحات بار الکتریکی اضافه کنیم تا از فروپاشی آنها جلوگیری کنیم.) در اصل، درون این لایه های کروی که جهان رو به مرگ ما را به جهانی جوان تر و بسیار گرم متصل می کند، کرمچاله ای ایجاد خواهد شد. در قسمت بعدی “قدم هشتم: ساخت یک ماشین وارپ” را ارزیابی می کنیم. * در سال ۱۹۴۸ یک فیزیکدان هلندی به نام هندریک کازیمیر توانست پاسخی برای این پرسش بیابد. محاسبات کازیمیر نشان می داد چنانچه دو صفحه فلزی بدون بار الکتریکی را در فاصله کمتر از چند میکرون از همدیگر در محیط خلاء قرار دهی @wittj2
م باید به واسطه وجود انبوه فوتون های موجود در خلاء که مستمرا از دو طرف به این صفحات ضربه وارد می کنند، نیروی جاذبه ای مابین این دو صفحه برقرار می شود. در آن زمان خود کازیمیر با انجام آزمایشاتی سعی کردوجود این نیروی جاذبه اسرار آمیز را – که امروه اصطلاحا « اثر کازیمیر » نامیده می شود – در عمل بررسی کند اما آزمایشات او از دقت کافی برخوردار نبودند تا اینکه سرانجام ۱۰ سال بعد، یکی از فیزیکدانان همکار او در آزمایشگاه پژوهشی شرکت فیلیپس بنام مارکوس اسپارنای توانست برای نخستین بار از وجود انرژی خلاء بطور تجربی و عملی پرده بردارد. ادامه دارد »»» به قلم میچیو کاکو – جهان های موازی کانال علمی عرفانی👇 @wittj2
🔮🎷عرفان مخلصانه و جهاد مصلحانه در سلوك حسينى (۳) ⭐️تعریف عرفان‌ « معرفت و عرفان به درك و شناختى گفته مى‌شود كه از راه تفكّر و تدبّر به دست مى‌آيد و اخصّ از علم است؛ مثلاً مى‌گويد: "فلانٌ يعرفُ اللّه" و نگويند "يَعلمُ اللّه"؛ زيرا شناخت بشر از خداوند تعالى با تفكر در آثار او حاصل مى‌شود نه با ادراك ذاتش. بر همين پايه مى‌گويند: "الله يعلم كذا" و نگويند: "يعرف كذا"؛ زيرا معرفت نسبت به علم قاصر است و رتبه پست‌ترى دارد و از تدبّر برمى‌آيد.» سيد على‌اكبر قرشى، قاموس القرآن، چاپ ششم، نشر دارالكتاب الاسلامى، 1372، ج چهارم، ص 327. از معناى لغوى كه درگذريم، اصطلاح عرفان، كه معمولاً مطلق آورده مى‌شود، به شناخت شهودى حق تعالى منصرف و مخصوص مى‌گردد. البته اين تقييد و انصراف، چيزى از آن نمى‌كاهد؛ زيرا بنابر آموزه‌هاى گرانسنگ عرفان اسلامى، كه از خاندان پاك پيامبرصلى الله عليه وآله به ما رسيده، خداشناسى در گرو خودشناسى است و ثمره آن، عرفان حقيقت اشيا و كشف ذات همه چيز است. پيش از آنكه به تحقيق اين مسئله در تحليل انديشه عرفانى امام حسين‌عليه السلام بپردازيم، احاديثى چند از 🌻اميرالمؤمنين على بن ابى‌طالب‌عليه السلام را مرور مى‌نماييم: ۱. «مَن عَرَف نفسَه عَرَف ربَه»؛ كسى كه خود را شناسد، پروردگارش را شناخته است. ۲. «غايةُ المعرفة ان يعرف المرءُ نفسَه»؛ اوج و فرجام معرفت اين است كه انسان خودش را بشناسد. ۳. «عَجَبت لِمَن يجهَل نفسه، كيف يعرف ربه»؛ در شگفتم از كسى كه خود را نشناخته، چگونه خدا را مى‌شناسد. ۴. «لا تجهل نفسك فانَّ الجاهلَ معرفةَ نفسه، جاهلٌ بكل شى»؛ به نفس خودت نادان مباش؛ زيرا هر كه خود را نشناسد به همه چيز نادان است. ۵. «مَن عَرف نفسَه فهُو لغيرهِ اعرَف»؛ هر كس خود را بشناسد غير خودش را بهتر مى‌شناسد. 👈منبع حدیث ۱تا ۵: محمد محمدى رى‌شهرى، ميزان الحكمه بنابراين، مسير سلوك عرفانى چنين است كه سالك ابتدا در عمق هستى خويش با دو بال «خردورزى» و «خودسازى» (تفكر و تزكيه) سير مى‌كند و با افكار و رفتار نيك به معرفت حق تعالى مى‌رسد و به مراتب بالاى ايمان و يقين دست مى‌يازد. آن‌گاه با نور الهى به حقيقت اشيا و باطن عالم مى‌نگرد و همه اوهام را از منظر بصيرت باطنى خويش مى‌روبد و مى‌شويد. کانال علمی عرفانی👇 @wittj2
🔮🎷عرفان مخلصانه و جهاد مصلحانه در سلوك حسينى (۴) ⭐️اغراض گوناگون در عرفان (اصناف عارفان) به طور كلى، مى‌توان رهپويان اين طريقت را به سه صنف تقسيم نمود: ۱. گروهى كه براى اغراضى غير از عرفان حق به اين سلك درمى‌آيند. هدف اين افراد كشف كردن نيروهاى شگرف درون خويشتن است تا در دنيا از آن سود جويند. چنانچه خداوند راه راست را به اين قوم ننمايد و دستشان را نستاند، به سطح پستى از خودشناسى و عرفان رسيده، در بند شيطان گرفتار مى‌آيند. امام صادق‌عليه السلام در اين‌باره مى‌فرمايند: «انَّ السحر على وجوهٍ شتّى... نوعٌ منه ما يأخذُ اولياءُ الشياطين عنهم...»؛ 👈(ميزان‌الحكمه، چ دوم، ويرايش دوم، 1379، باب السحر، ج 5، حديث 8340.) همانا سحر صورت‌هاى گوناگون دارد، نوعى از آن چيزى است كه دوستان و فرمانبران شياطين از آن‌ها مى‌آموزند. ۲. برخى ديگر، به راه عرفان گام مى‌نهند و پيش مى‌روند تا از آن سر در بياورند و از لذّت‌هاى عرفانى، كه وصفش را شنيده‌اند، كامياب شوند. اين دسته هم تا حدودى پيش مى‌روند و پس از كامياب شدن از مكاشفات و حالات عرفانى، در همان حد باقى مانده، از ادامه راه در طلب رضاى معشوق ازلى باز مى‌مانند. در واقع، اينان عرفان را نه براى حق، بلكه براى خود عرفان مى‌خواهند. ابن سينا درباره آن‌ها فرمود: «من اثرَ العرفانَ للعرفان فقد قال بالثّانى و من وجدَ العرفانَ كأنّه لا يجده بل يجدُ المعروفَ به فقد خاض لجَّةُ الوصول»؛ (الشيخ الرئيس ابن سينا، الاشارات و التنبيهات، الطبع الثانى، دفتر نشر الكتاب، 1403 ه.ق، ص 390.) كسى كه عرفان را براى عرفان بخواهد و بجويد، براى خداوند تعالى شريك قرار داده است، و كسى كه عرفان را مى‌يابد چنان‌كه هيچ نيافته و نخواسته مگر حق تعالى را، پس چنين كسى در درياى وصال شناور و فرو رفته است. سومین گروه را در شماره آینده بخوانید. کانال علمی عرفانی👇 @wittj2
🔮🎷یقظه و طلب ...اگر انسان در اثر 👌یقظه یک ادراک قلبی پیدا کرد که من ظلمت نیستم و نورم و دارم در میان ظلمات زندگی می‌کنم، سرچشمۀ آب حیات که مستقیما از اسم الحی می‌جوشد، در باطن من است و من دارم از آب‌های شور دنیا می‌نوشم، دردی او را فرا می‌گیرد که این درد سبب 👌طلب می‌شود، طلب کسی که بتواند این سیر از ظلمت به نور را در او ایجاد کند و او را از منطقۀ ظلمانیش به منطقۀ نورانی و مهدوی و الهیش برساند. اگر طلب این انسان از روی صدق باشد، خداوند حتما ولییّ از اولیائش را به سراغ او می‌فرستد تا او را در پناه خود گرفته و تربیت او را بر عهده بگیرد.(چنان‌که شمس از دمشق به قونیه آمد تا مولانا را دریابد) و او را بتدریج از منطقۀ ظلمانی وجودش به منطقۀ نورانیش برساند و اگر این شخص دردمند بدرستی در نزد آن ولی و آن شیخ سرسپرده باشد و خود را بکلی تسلیم او کرده باشد و دستوراتش را مو به مو رعایت کرده باشد، رفته رفته که در همین منطقۀ ظلمات وجودش ره می‌سپرد ناگاه می‌بیند که از کرانه‌های دوردست قلبش نوری لائح شده و خورشیدی در حال طلوع است. سالک سفر از ظلمت به نور را با سختی به پیش می‌آید و با اکراه. این سفر بر مبنای نفی و طرد است و خود را نفی کردن و خود ظلمانی را ویران کردن و خود حیوانی را کشتن و معلوم است که انسان که سال‌ها که با این خود زندگی کرده سخت است که دست از آن بردارد. ولی چاره‌ای نیست و کسی که می‌خواهد به نور برسد و از جهنم خود و از خودِ جهنمی برهد باید این خودسوزی و خودکشی را انجام دهد. ولی در این سفر است که باید با عمل به پیش رفت: انجام اعمال واجب، انجام اعمال مستحب، انجام دستوراتی که شیخ معین می‌کند، ترک محرمات، ترک مکروهات، ترک حلال‌های لغو و هکذا... برگرفته از اثر قلمی استاد (پهلوان نامه) کانال علمی عرفانی👇 @wittj2
درد روح.mp3
1.08M
🎷علامه مروجی سبزواری ⭐️درد روح کانال علمی عرفانی👇 @wittj2
 چو بگشادم نظر از شیوه تو بشد کارم چو زر از شیوه تو تویی خورشید و من چون میوه خام به هر دم پخته‌تر از شیوه تو مولانای جان🌻 @wittj2
پندانه🍂 یکی از مهمترین ویژگی کارکرد نفس خواستن است در واقع نفس با میل به خواستن به حیات خود ادامه میدهد این خواستن ریشه در «کمبودهای درونی» دارد که انسان آنرا با حسی نارضایتی احساس میکند لذا نفس به ذهن فرمان میدهد تا با رسیدن به اهداف مادی مثل ثروت شهرت پرستیژ اجتماعی بطور موقت از رنج ناشی از کمبودها رها شود سپس در سلوک و عرفان آن اهداف تبدیل به «اهداف معنوی» میشوند. پذیرش و تسلیم در زمان حال نسبت به آنچه که در درون و بیرون هست موجب میشود تا انسان از حقیقت و واقعیتها فرار نکند، چون «در واقع خواستن های نفسانی نوعی فرار از واقعیتهاست». اکهارت تول @wittj2
یک وفا می‌آر و می‌بر صد هزار این چنین را آن چنان آید همی هر که میرد پیش حسن روی دوست نابمرده در جنان آید همی مولانای جان🌻 @wittj2