eitaa logo
دیالکتیک علم و عرفان ناب
412 دنبال‌کننده
3هزار عکس
268 ویدیو
114 فایل
کوانتوم(علم فیزیک جدید) وتعالیم عرفانی،دلنوشته ها و اشعارم وسخنان و اشعار بزرگان اهل علم و ادب تلاشی در حد توان تقدیم به وجود مقدس صاحب الزمان .عج. و تمامی شهدای اسلام❤ 👈نشر باذکر شریف صلوات بر محمّد و آل محمّد و عجل فرجهم❤
مشاهده در ایتا
دانلود
🔮🎷چه کنیم علاوه بر دانا ، دارا بشوبم ؟چگونه به شـهـود برسیم؟ ⭐️اول قرآن تا آخر قرآن خدای باری تعالی وعده پاداش قیامتی داده متفرع بر دو چیز بوده و 🌻النساء وَمَن يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ🌻 ⭐️ایمان دارایی است ، علمی که به باور رسیده است با تکرار. 🍀➖ هر روز باید نماز خواند ۵ وعده 🍀➖باید هر سال روزه گرفت 🍀➖ هر روز قرآن را تا ۵۰ آیه بخوانیم 🍀➖ خواندن دعا برای ما تکرار و تکرار و تکرار می شود ، پیدا میکنیم ... دو چیز لازم است 👇 🎯اقدامات عملی : حداقل آن انجام واجبات ،واگر هنر دارم مستحبات . 🎯القائات ذهنی : بیاناتی که توحید را بیان می کند با خود تکرار کنیم. استاد ضیایی🌻 علمی عرفانی👇 @wittj2
4_5974182393567773946.mp3
1.61M
⭐️ذوق عشق 🎷علامه حمیدرضا مروجی سبزواری برگرفته از جلسات علمی عرفانی👇 @wittj2
برگی از معرفت🍂 در مرتبه احدیت روی وجود هیچ اسمی نمی توانیم بگذاریم،چون قید ندارد.در آنجا هیچ نامی روی وجود نمی توانیم بگذاریم،غیر از اینکه فقط با ضمیر اشاره کنیم و هو بگوییم،یا بگوییم او. اما در مرتبه دوم،یعنی در دومین تجلی،که وجود خودش را با همه صفات،یکجا نشان میدهد،نام الله را میگوییم.نامگذاری از اینجا به بعد شروع میشود... علامه حمیدرضا مروجی سبزواری🌻 📗 از خواجه عبدالله،معروف به خواجه حوراء🌻 علمی عرفانی👇 @wittj2
🔮🎷مفهوم وجود، مشترک معنوى است! و اين مفهوم بر آنچه حمل مى‌شود به 👌معناى "واحدى" حمل مى‌شود. ⭐️اين نكته روشن است وقتى كه به ذهن خود مراجعه كنيم، هنگامى كه وجود را بر اشياء مختلفى حمل مى‌كنيم يا از آنها نفى مى‌نماييم، مانند آنكه مى‌گوييم <<انسان موجود است>> <<گياه موجود است>> <<خورشيد موجود است>> يا <<اجتماع نقيضين موجود نيست>> <<اجتماع ضدين موجود نيست>>. و چه خوب فرموده است مرحوم آخوند، صدرالمتألهين(ملا صدرا)🌻 <<مشترک معنوى بودن وجود بين ماهيات، قريب به قضاياى اولیه است>>. ضمن اینکه اشتراک، دو گونه است: "لفظى" و "معنوى".👇 🍀اشتراک لفظى این است كه لفظ، ميان معانى مختلفى مشترک باشد. يعنى يک لفظ از چند معناى مختلف حكايت كند، و به عبارت ديگر، يک لفظ نماينده چند معناى مختلف باشد، مانند آنكه در فارسى لفظ <<شير>> به شير نوشيدنى، شير درنده و شير آب اطلاق مى‌شود. 🍀 اشتراک معنوى این است كه لفظ، معناى واحدى داشته و ميان چند مصداق نابرابر، مشترک باشد، مانند <<انسان>> كه معناى آن ميان مرد و زن، پير و جوان مشترک است. در اينجا لفظ، نماينده چند معناى مختلف، آن طورى كه در اشتراک لفظى بود، نيست. لفظ، يک معنا بيشتر ندارد. اما همان يک معنا سعه و شمول داشته، مصاديق گوناگون را شامل مى‌شود. 🎯اما قضیه مهم بحث ،اين است كه آيا لفظ "وجود" مشترک لفظى است، كه معانى مختلف و متغايرى دارد يا مشترک معنوى است كه فقط يک معنا دارد. ⭐️يعنى <<هست>> لكن مصاديق آن گوناگون مى‌باشد، يكى "وجود بالفعل" است، ديگرى "وجود بالقوه" ، يكى "واجب" است ديگرى "ممكن"، يكى "وجود جوهر" است ديگرى "عَرَض" و هكذا! وجود بالقوه یا جوهر👈واجب الوجود وجود بالفعل یا عَرَض 👈 ممکن الوجود ⭐️وجودِ جوهر گرچه یک مصداق از موجود است و آن متفاوت با وجود عَرَض است، اما از نظر مفهوم و از جهتى كه هر دو <<هست>>اند يكسان مى‌باشند. ⭐️و اینکه گفته شود به چه دلیل مفهوم <<اشتراک لفظی وجود>>باطل است، مهم به نظر می‌رسد، لذا در مطلب بعدی ابطال اشتراک لفظی وجود را شرح خواهیم کرد. ادامه دارد... . . . . . . . . . علمی عرفانی👇 @wittj2
🚨پاسخ به شبهات مخالفان فلسفه اسلامی 🔮🎷متاسفانه یکی از مواردی که مخالفان از آن سو استفاده می‌کنند، مبحث حدوث و چگونگی شکل گیری خلقت عالم است و اینکه "عالم از چه چیزی ساخته شده؟" می‌باشد. این دوستان که همواره ما که از پیروان فلسفه اسلامی هستیم را متهم به کفر و شرک می‌کنند و گمان می‌کنند که اصالت وجود ،یعنی عالم از وجود است، و وجود متعلق به ذات خداست، لذا عالم از ذات(باری)خداست! 👌و بعد ادعا می‌کنند عالم از عَدَم خلق شده، و این همان " لا من شیء " است! در پاسخ به این عزیزان می‌گوییم:👇👇 ⭐️اولا،خلقت از عدم محال است زیرا از عدم وجود صادر نمی‌شود! زیرا بین عدم و وجود سنخیتی نیست. اگر عالم b باشد و وجود حقیقی B ، و عدم A امکان ندارد که A تبدیل به b بشود، چون عدم نقطه مقابل وجود و آگاهی است. ⭐️ثانیا، فعلیت داشتن ذاتی ماده ای نیز محال است زیرا ماده ای که "حد و حدود" دارد قطعا حادث است! 🎯فلاسفه به خلقت از لا من شیء قائل هستند و می‌گویند خداوند هیولی که قوه محض است را به فعل صورت دار تبدیل کرده، هیولی قوه محض است! در پاسخ ممکن است اشکال کنید که... 👈پاسخ در ادامه... علمی عرفانی👇 @wittj2
🚨پاسخ به شبهات مخالفان فلسفه اسلامی ادامه مطلب....👇 🔮🎷در پاسخ ممکن است اشکال کنید که "ماده در هر مرحله‌ای استعداد صورتی را دارد؟" اين استعدادها در واقع چيست؟ آيا بنا بر اينکه ماده در هر مرحله‌ای استعداد صورتی را دارد، نمی‌توان گفت پس ماده بايد امری مجزای از صورت باشد؟ در پاسخ می‌گوییم:👇👇👇 ⭐️ما گاهی ماده اولی را اعتبار می‌کنيم و گاهی ماده ثانيه را. ماده اولی همان هيولای اصلا اولی است که قوه محض است، و ماده ثانيه يعنی ماده در حالی که متعين و متلبس به يک صورت خاص است و مستعد برای صورتی ديگر است؛ مثلا نطفه را که می‌گوييم " ماده ثانيه " به اين معناست که هيولای اولی و قوه محض در آن هست در حالی که اين هيولای اولی الان متلبس به صورت نطفه است؛ نطفه انسان استعداد صورت انسانيت را دارد و نطفه گوسفند استعداد صورت گوسفندی. ⭐️پس اين استعدادها برای ماده، به يک اعتبار از صورتها پيدا می‌شود؛ يعنی مثلا نطفه انسان که استعداد صورت انسانيه را دارد، اين استعداد مولود ماده است به علاوه صورت نطفه بودن. اينجا حتی موضوع هم دو بيان مختلف ديده می‌شود چون شما عزیزان متوجه آن نمی‌شوید باید توضیحی اجمالی بدهیم. ⭐️ گاهی می‌گويیم "ماده با هر صورتی ( ماده ثانيه) استعداد صورت خاصی را دارد؛ مثلا دانه گندم که ماده ثانيه است استعداد خوشه گندم شدن را دارد و دانه جو که ماده ثانيه ديگری است استعداد جو شدن را دارد." ⭐️در اينجا اين استعدادها چيست؟ آيا وقتی ماده صورتی پيدا می‌کند استعدادی در آن حادث می‌شود، يا حقيقت چيز ديگری است؟ حقيقت اين است که صورتها برای ماده بيشتر شکل مانع را دارند نه شکل شرط ،و ما می‌گويیم: در هيولای اولی ،يعنی ماده محض، قوه محض، همان معنا که از همه مراتب طبيعت قابل انتزاع است، استعداد همه صورتها است. 🎯اين يعنی: هيولای اولی لاتعين محض است و هرچه شیء غيرمتعين ‌تر باشد قابليتش برای صورتهای گوناگون بيشتر است؛ يعنی استعداد از جنبه عدمی پيدا می‌شود و هرچه شیء بی‌تعين‌تر باشد استعداد صورتهای مختلف در آن بيشتر است. ⭐️پس اگر ما هيولای اولی را که مجاور عدم محض است اعتبار کنيم، چون فاقد هر فعليتی غير از فعليت قوه است استعداد همه صورتهای عالم را دارد. اما وقتی هيولی متلبس به صورتی شد خاصيت اين صورت اين نيست که به کمک هيولی استعداد جديدی حادث می‌کند، بلکه خاصيت صورت اين است که جلوی همه استعدادها را می‌گيرد الا يک استعداد. هيولای اولی مثل شیئی است که در يک نقطه مرکزی قرار گرفته و براي او در ذات خودش به عدد شعاع‌هایی که از مرکز دايره به محيط آن می‌توان کشيد راه باز است، ولی وقتی هيولی متلبس به صورتی شد مثل اين است که شما برای آن شیء وضعی را به وجود بياوريد که تمام راهها بر او بسته شود غير از يک راه. ⭐️لذا صورت ملاک تمانع است و صورتها با يکديگر تمانع و تضاد دارند. دانه گندم از آن جهت که دارای ماده اولی است استعداد انسان شدن در او هست، ولی صورت گندم امکان انسان شدن را از او گرفته است؛ همچنين با صورت گندم امکان گوسفند شدن، طلا شدن، جو شدن و... از دانه گندم گرفته شده است، همه امکانات از آن گرفته شده است الا يک امکان و آن امکان خوشه گندم شدن است. ⭐️👌پس اين استعدادها حادث نيستند که بگوييد "اين استعدادها از کجا پيدا شده‌اند؟" بلکه استعداد مثل قوه از جنبه عدمی پيدا می‌شود؛ هرچه شیء از نظر صورت ضعيف‌الوجودتر باشد امکانِ شدن در آن بيشتر است و هرچه قوی الوجودتر باشد امکانِ شدن از نظر عرضی برای آن محدودتر می‌شود و از نظر طولی ممکن است بيشتر شود؛ مثلا اگر يک شیء فلان معدن شد امکان اينکه معدنهای ديگر بشود از او گرفته می‌شود، بعد که گياه شد امکانهای بيشتری از او گرفته می‌شود، بعد که حيوان شد امکانهای بيشتری گرفته می‌شود و بعد که انسان شد باز امکانهای بيشتری از او گرفته می‌شود. 🎯خلاصه هرچه صورت قوی تر و شديدتر شد امکانات ماده محدودتر می‌شود. پس نقش صورت مانعيت است. . . . . . . علمی عرفانی👇 @wittj2
🔮🎷ما میخواهیم مراعات تقوا کنیم ، مراعات واجبات و مکروهات و مستحبات و... اما موفق نمیشویم، چرا؟ پاسخ:👇👇 ➖یا مشکل عقیدتی دارید (ايمانت درست نيست). ➖یا اگر ايمانت درست است دچار غفلت شدی، از ايمانت غافلی. ➖و يا اگر ایمان داری و متوجهى و غافل نیستی، پس انسان زبون و پست و ضعیفی هستی، که علیرغم اینکه ميدانى و غافل نیستی داری تن میدی به هوا و شیطان و یک نحوی از ضعف در توست. 👈اگر مشکل اولی است باید به ایمان برسى، به تصدیق برسى. 👈اگر مشکل دوم را داری باید مراقبه داشته باشی. استاد رمضانی🌻 📗اوصاف الاشراف علمی عرفانی👇 @wittj2
مرا در این ظلمات آنکه راهنمایی کرد نیاز نیمه شبی بود و گریه ی سحری بود حافظ🌻 ➖ ظلمات ، به هر حال ظلمات است ➖ ظلمات طبیعت ،ظلمات نفس است ➖ و انسان تا زمانی که در این ظلمات است ➖ نمی تواند سفر کند که: « لَن یَلِج مَلکوت السَموات مَن لَم یُوَلد مَرّتین≥۲ » ➖ اگر انسان در طبیعت باشد ➖ راه نیست که تولد دوم داشته باشد ➖ باید از این جا عبور کرد که اینجا ظلمتکده است ➖ طبیعت ظلمت است ➖ جسمانیت از ظلمت است ➖ عالم حس ظلمت و جهنم است ➖ ظلمات هر چه هست، همین جاست ➖ و برای راهنمایی انسان در این ظلمات ➖ نماز نیمه شبی و گریه ی سحری لازم است ؛ نبود، نمی شود. ــــــــــــــــــــــــــــ قوامی شیرازی صدرالدین محمد ( ملاصدرا و صدرالمتالهین )، تفسیر قرآن الکریم (صدرا) ، ۱۳۶۶ ، چاپ دوم ، انتشار بیدار ، ج (۴) ، ص (۴۲۴)، نرم افزار جامع التفاسیر نور الانوار ۳. 📗نکاحات در افرینش استاد سمندری🌻 علمی عرفانی👇 @wittj2