🔮🎷چالشی در عقل گرایی انتقادی
💎"عقل گرایی انتقادی"،نه "عقلانیت حداکثری" را میپذیرد، و نه "ایمان گرایی افراطی"را؛ یعنی هم امکان نقد و ارزیابی عقلانی نظام های دینی اعتقاد دارد و هم صحت یک نظام دینی را به صورت قاطعانه و همگانی میسر نمیداند.
💎میتوان نظام های دینی را عقلا مورد ارزیابی و نقد قرار داد؛ ولی اثبات قاطع و همگانی آنها امکانپذیر نیست.
بر اساس این رویکرد، باید تمام تلاش خود را در شناخت براهین موید نظام های دینی به کار گیریم و آنگاه، براهین را در نظام های رقیب مقایسه کنیم و تمام انتقادها را مورد پژوهش قرار دهیم.
🎓عقل گرایی انتقادی؛ بیش از آنکه طالب اثبات قطعی باورهای دینی و نظام های اعتقادی باشد، بر نقش عقل در نقد اعتقادات دینی تاکید میورزد و این نگرش، توجیه عقلانی باورهای دینی را نادیده میگیرد و حکم قطعی را از خود سلب میکند و نفی حکم قطعی، ساختمان خود اصول انتقاد را ویران کرده و به نسبیت میانجامد.
🎓آیا میتوان با نفی عقل گرایی حداکثرب و ایمان گرایی افراطی با عقل گرایی انتقادی روی آورد و آن را راه حل کافی و متعارف محسوب کرد؟ حق مطلب این است که عقل گرایی انتقادی ، از معرفت شناسی کانت و علم گرایی کارل پوپر متاثر است با توجه به چالش های پیش روی این دو راه ،این مدل از عقل گرایی نیز آسیب پذیر است.
🎓"معرفت شناسی کانت" که همان فلسفه ذهن اوست، با پرداختن نظریه "پدیدار شناسی" ،به توقف ذهن در پشت دیوار "نمود ها" یا پدیدار ها و عدم راهیابی آن به "بود ها" یا واقعیات رأی میدهد؛ در نتیجه؛ دست عقل را از کشف واقع و رسیدن به حقایق کلی خلع میکند.
🎓پوپر نیز در قاعده "ابطال پذیری"، خود راه رسیدن به یقین توسط علوم و حتی "استقرا" را سد کرده است.
بدین ترتیب که:
<<عقل توان و صلاحیت صدور حکم قطعی درباره هیچ یافته ای را ندارد.>>
در حالی که این دو مکتب توان پشتیبانی از عقل گرایی انتقادی را ندارند.
#عقل_گرایی_انتقادی.
#امانوئل_کانت.
#کارل_پوپر.
علمی عرفانی👇
@wittj2
🎓چرا ماده بیشتری در برابر ضد ماده به وجود آمده است؟
جواب به این سؤال چگونگی به وجود آمدن جهان ما را توضیح میدهد. بر طبق قوانین فیزیک فرض بر این است که در لحظه مهبانگ باید مقدار برابری ماده و ضد ماده به وجود آمده باشد، اما اگر چنین بود جهان تاکنون باید از بین میرفت. الکترونها در برخورد با پوزیترون، نورترونها با ضد نوترون و به همین ترتیب بقیه ذرات در برخورد با ضد خود باید از بین میرفتند و در نهایت تنها چیزی که باقی میماند دریایی از فوتونها در جهانی بدون ماده است. به دلایلی مقدار بیشتری از ماده نسبت به ضد ماده به وجود آمده است که در نتیجه باعث تشکیل جهان ما شده است، اما هنوز توضیح قابل قبولی برای این حقیقت وجود ندارد.
علمی عرفانی👇
@wittj2
1_94671353.mp3
1.76M
🎷علیرضا شهاب& افشین رامین
⭐️سلطان عشق
👇
@wittj2
خوش خرامان میروی ای جان جان بیمن مرو
ای حیات دوستان در بوستان بیمن مرو
ای فلک بیمن مگرد و ای قمر بیمن متاب
ای زمین بیمن مروی و ای زمان بیمن مرو
این جهان با تو خوش است و آن جهان با تو خوش است
این جهان بیمن مباش و آن جهان بیمن مرو
ای عیان بیمن مدان و ای زبان بیمن مخوان
ای نظر بیمن مبین و ای روان بیمن مرو
شب ز نور ماه روی خویش را بیند سپید
من شبم تو ماه من بر آسمان بیمن مرو
خار ایمن گشت ز آتش در پناه لطف گل
تو گلی من خار تو در گلستان بیمن مرو
در خم چوگانت میتازم چو چشمت با من است
همچنین در من نگر بیمن مران بیمن مرو
چون حریف شاه باشی ای طرب بیمن منوش
چون به بام شه روی ای پاسبان بیمن مرو
وای آن کس کو در این ره بینشان تو رود
چو نشان من تویی ای بینشان بیمن مرو
وای آن کو اندر این ره میرود بیدانشی
دانش راهم تویی ای راه دان بیمن مرو
دیگرانت عشق میخوانند و من سلطان عشق
ای تو بالاتر ز وهم این و آن بیمن مرو
مولانای جان🌻
👇
@wittj2
1_54988022.pdf
661.5K
موضوع: بحث شفاعت
برگرفته از کتاب شریف معاد شناسی جلد ۹
✍ مولف: علامه طهرانی قدس سره
💾 حجم: ۶۴۶ KB
⚠️ تذکر : به دلیل اهمیت بحث 👌شفاعت و اینکه طرح کامل آن مباحث در کانال مقدور نمی باشد، این مقاله برای دوستان اهل تحقیق و مطالعه آماده شد !
علمی عرفانی👇
@wittj2
شرح و تفسیر🍂
درس پنجم_بیت شماره 83؛
باز عیسی چون شفاعت کرد، حَقّ
خوانْ فرستاد و غَنیمت بَر طَبَقْ
🎓معنای اذن به اولیای الهی از دریچه اتحاد ظاهر و مظهر
✍یکی از مباحث مهم مولانا در مثنوی معنوی، مساله اتحاد ظاهر و مظهر است. و بدین معنی است که مظهری به نام انسان کامل با ظاهر خود یعنی حضرت حق اتحاد پیدا کرده است. اما نه به معنی حلول و اتحاد ذاتی که این از اباطیل است و عارف شبستری قدس سره در رد این قضیه میفرماید:
🚨حُلول و اتحاد اینجا مُحال است
که در وحدت دوئی عین ضَلال است|1|.
💎اتحاد ظاهر و مظهر به معنی اتحاد نوری است که مظهر، آینه تمام نمای ظاهر است|2|.
در این بیت، ممکن است در مساله توحید افعالی شبهه ای پیش بیاید و آن این است که حضرت عیسی علیه السلام با توجه به قربی که نزد خدا دارند، به خدا رو می اندازند و از خدا تقاضای نزول خوان و غنیمت می کنند و خداوند این درخواست را اجابت می نمایند.
اما این برداشت غلط و اشتباه است.معجزات و کرامات از ناحیه خود آن نبی یا ولی تجلی می کند و همه آنها خارج از تحت اراده و قدرت نفس آنان نیست|3|.
چه اینکه از آن طرف قضیه هم خیلی ها اشتباه کرده اند و خیال می کنند که این نفس ولی است که بدون اذن خداوند این افعال را انجام می دهد.
هردو گروه به بیراهه رفته و معنای تاثیر نفوس انبیا و اولیا در معجزات به اذن خدای تبارک و تعالی را نفهمیده اند.مولانا در دفتر دوم مثنوی در بیان این معنای دقیق میفرماید:
🍃چون یَدُالله فَوقَ اَیدیهم بُوَد
🍃دستِ ما را دست خود فرمود احد
🍃پس مرا دست دراز آمد یقین
🍃برگذشته زآسمان هفتمین
🍃دست من بنمود بر گردون هنر
🍃مُقریا بَرخوان که اِنْشَقَّ الْقَمَر|4|
💎هرچند که کُمَلّین از اولیای الهی اگر بخواهند معجزه ای بکنند یا از کسی مرضی را دفع نمایند، مساله را به خداوند ارجاع می دهند و چنان وانمود می کنند که انگار در این مسائل دستی ندارند و کاره ای نیستند و این مطلب از ظرائف و دقائق سیر و سلوک است|5|. همچنان که مولانا فرمود:
🍂دست زیر بوریا کن ای سند
🍂از برای روی پوش چشم بد
🍂پس ز زیر بوریا پر کن تو مشت
🍂ده به دست سایل بشکسته پشت|6|.
#اذن #معجزه #ظاهر_مظهر
منابع:
📗1.ر. ک: مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز ص319 و تفسیر آیه نور ص79
📗2.امام شناسی ج5ص180و181
📗3.ر. ک :افق وحی ص77، معادشناسی ج6ص40، مناقب اهل بیت ص52 و ترجمه تفسیر المیزان ج1ص124 به بعد
📗4.مثنوی معنوی، دفتر دوم، رنجانیدن اميری خفته یی را.. (1918_1920)
📗5.سر الفتوح ص 111
📗6.مثنوی معنوی، دفتر پنجم، اشارت آمدن از غیب.. (2792،2793)
علمی عرفانی👇
@wittj2
دل درگرو دوست زمانی باشد
کز پرتو عشق او نشانی باشد
او غایب و در پرده ی اسرار نهان
بیدل همه حال در فغانی باشد
اسماء 🌻 شهریور ۹۸
👇
@wittj2
قلب مؤمن.mp3
1.08M
🎤 #علامه_حسن_زاده_آملی
✅برش های ناب از
📔 دروس #فصوص_الحکم
✳️ #قلب_مومن
⏳زمان: ۲:۵۹
◀️کانال علامه حسن زاده آملی🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/4000645139Cde96dd3d95