🔮🎷پس چه کسی خدا را خلق کرده است؟!!
حال ممکن است برای عده ای این سوال پیش بیاید که اگر هر چیزی که آغازی داشته، حتما علتی و خالقی هم دارد، پس خالق خدا کیست؟ پاسخ به این سوال در فهم نکته ی ظریفی نهفته است: ما در استدلال خود گفتیم هر چیزی که آغازی داشته باشد، علت و خالقی خواهد داشت، اما مسئله اینجاست که خدا آغازی نداشته است!🔑 طبق قانون نسبیت عام اینشتین که در کنار کوانتوم، یکی از نظریات انقلابی قرن بیستم بود و آزمایش ها هم آن را اثبات کرده اند، زمان به ماده و فضا ارتباط دارد، بنابراین زمان خودش با ماده و فضا آغاز شده است! پس بحث کردن در مورد زمان قبل از خلق کائنات کاملاً اشتباه است. زیرا زمان خود با کائنات متولد شده است. اما خدایی که ما از او حرف میزنیم خالق کل کائنات و من جمله زمان است! بنابراین خدا با زمانی که خودش آن را آفریده، محدود نمی شود و در آن نمی گنجد.در نتیجه خداوند، آغازی در زمان نداشته و در نتیجه نیازی به علت و خالقی ندارد!
🔑 در مقالات آینده خواهیم دید تفسیر کپنهاگی مکانیک کوانتوم هم خدا را بیرون از سیستم مشاهده کننده و مشاهده پذیر قرار می دهد. تفسیر کپنهاگی می گوید واقعیت، معلول اندازه گیری است و تا ما چیزی را اندازه گیری نکنیم آن چیز وجود نخواهد داشت! اگر تمام این دلایل را کنار هم بگذاریم، می توانیم نتیجه بگیریم که کائنات توسط یک قدرت ماورای کائنات و فوق طبیعی خلق شده است. این شواهد همچنین نشان می دهند که این قدرت فوق جهانی، بسیار باهوش و باشعور است.
✍فرد هویل (Fred Hoyle) یکی از برجسته ترین اخیرفیزیکدانان و البته یکی منکران سرسخت خدا، با سنجش این شواهد؛ به کلی نظرش تغییر کرد. هویل می گوید:
چرا شما نباید به خودتان بگویید: قطعاً یک شعور فوق العاده باهوش، ویژگی های اتم کربن را طراحی کرده است، در غیر اینصورت احتمال پیدایش من از چنین اتمی از طریق نیروهای تصادفی طبیعت، ناچیز است؟” البته که باید این سوال را از خودتان بپرسید! تفسیر حقایق نشان می دهد که یک ابرشعور یا ابر عقل، این جهان را با فیزیک، شیمی و زیست شناسی خلق کرده است،چرا که نیروهای تصادفی طبیعت، قادر به انجام چنین کاری نیستند.
از طرفی افرادی مانند استیون هاوکینگ و ریچارد داوکینز، که اولی یک فیزیکدان نظری و دومی یک زیست شناس فرگشتی است، هر کدام با استفاده از حوزه تخصصی خود، وجود خداوند را رد می کنند. مثلا هاوکینگ می گوید در کوانتوم، ذره می تواند از هیچ به وجود آید. در حالیکه این استدلال، کمی عوام فریبانه است، چرا که مفهوم “هیچ” در فیزیک با مفهوم آن در عوام، تفاوت دارد. در واقع، “هیچ” در عوام به معنای “عدم” است، در حالیکه “هیچ” در فیزیک، یک میدان است و به معنای عدم نیست. بنابراین، لازم است در مورد هر استدلالی (چه در اثبات و چه در رد خدا) کاملا تحقیق کنید و تنها به این دلیل که یک دانشمند مشهور آن را بیان می کند، قانع نشوید!
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷چرا کوانتوم به فلسفه نیاز دارد؟
✍توسط ناهید سادات ریاحی در۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴فلسفه ی کوانتوم
فلسفه و علم دو رقیبی بوده اند که در ادوار مختلف تاریخ، گاه درهم تنیده بوده و به یکدیگر کمک کرده اند و گاهی چنان در مقابل هم ایستاده اند که یکی دیگری را از میدان بدر کرده است. اما چرا علم به فلسفه نیاز دارد؟!!
در این مقاله میخواهیم بحث فلسفه ی کوانتوم را آغاز کنیم. اما بهتر دیدم قبل از شروع بحث های فلسفی کوانتوم، ابتدا پاسخ سوال زیر را پیدا کنیم:👇
🔑چرا باید پای فلسفه را به دنیای علم باز کنیم؟؟ چرا کوانتوم به فلسفه نیاز دارد؟!!
به تعبیر برخی دانشمندان از جمله استیون هاوکینگ، فلسفه مرده است! اما چرا؟ واضح است، این دانشمندان می گویند فلسفه نتوانسته خود را همگام با علم به جلو ببرد و در واقع از علم بسیار عقب تر است. این عقب ماندگی به ویژه در علومی مثل مکانیک کوانتومی بشدت به چشم می آید.
سوالات بسیاری در مورد ماهیت و حقیقت هستی را نمی توان بدون توجه به کوانتوم پاسخ داد. درست است که پرسش های بنیادی در مورد ساختار فضا، زمان و ماده در تارو پود نظریه ی نسبیت و کوانتوم تنیده شده اند، اما متاسفانه نگرش حاکم در فیزیک می گوید “خفه شو و محاسبه کن!” ؛ این یعنی سوالات را حل کنید و در مورد معنای آنها چیزی نپرسید!
اما اینکه تنها به محاسبات توجه کنیم و آنها را بالاتر از مفاهیم اساسی قرار دهیم، بیشتر گیجمان می کند. بگذارید مثالی بزنم: با دوقلوهای نسبیتی آشنا هستید؟ همان پارادوکس دوقلوها را می گویم. داستان از چه قرار است؟ دو برادر که دو قلوی یکسان هستند، از هم جدا می شوند. یکی به فضا می رود و دیگری در زمین می ماند. نظریه ی نسبیت می گوید وقتی یکی از برادران از فضا برگردد و دو برادر دوباره یکدیگر را در زمین ملاقات کنند، برادر فضایی، جوانتر خواهد بود (البته در حد میکروثانیه! که برای ما آدمها تقریباً همان صفر است!!). مثال واقعی هم برای این داستان وجود دارد: دو قلوهای همسان اسکات و مارک که اسکات، فضانورد است. زمانی که اسکات در سال ۲۰۱۶ از مدار فضایی زمین برگردد، حدود ۲۸ میکروثانیه از دوقلوی همتایش که در این مدت در زمین بوده، جوانتر خواهد بود! (در شکل زیر اسکات واقعاً ۲۸ میکروثانیه جوونتر به نظر می رسه!!) محاسبه ی این تغییر سن نسبیتی برای هیچ فیزیکدانی مشکل نیست و می تواند آن را به راحتی محاسبه کند، اما مهم این است که حتی فیزیکدان مشهوری چون ریچارد فینمن، هیچگاه نتوانست توضیح درستی در مورد این مسئله بدهد.
ادامه دارد...
علمی عرفانی👇
@wittj2
فینمن این اختلاف سن را ناشی از اختلاف شتاب این دو نفر می دانست:👇
دوقلویی که شتاب بیشتری دارد، جوانتر نیز هست. اما مواردی زیادی وجود دارد که عکس این قضیه اتفاق می افتد و حتی مواردی که هیچ یک از دوقلوها شتاب نمی گیرند اما سن های متفاوتی دارند. بنابراین اگر چه محاسبات درست است، اما توضیح و تفسیر آنها مشکل است.
اگر هدف شما فقط محاسبه است، می توان گفت علم برایتان کافی است. اما اگر به دنبال درک مفاهیم و کشف فرمول بندی های جدید هستید، به درک عمیق تری نیاز دارید. اینشتین نیز نظریه ی انقلابی خود یعنی نسبیت را به جای روش های تجربی با روش های مفهومی کشف کرد. فیزیکدانان قبل از اینشتین می دانستند برای مثال، حرکت یک آهنربا در داخل یا نزدیک یک سیم پیچ، جریانی الکتریکی در سیم پیچ، القا خواهد کرد. اما توضیح کلاسیکی برای آهنربایی که در خلاف جهت سیم پیچ حرکت می کرد، کاملاً متفاوت بود. درواقع این اثر فقط به حرکت نسبی آهنربا و سیم پیچ بستگی داشت. توضیح این ناسازگاری ها به تفکر دوباره در مورد مفهوم همزمانی و رد مفهوم کلاسیکی فضا و زمان نیاز داشت، بهتر است بگوییم زمان معرفی یک نظریه ی تازه به نام نسبیت فرارسیده بود!
فهم نظریه ی کوانتوم، حتی چالشی بسیار عمیق تر است. نظر کوانتوم در مورد ماهیت و حقیقت هستی، چیست؟ دانشمندان بر سر پاسخ این سوال توافق ندارند، آنها حتی در مورد معقول بودن این سوال هم شک دارند!
مشکل نظریه ی کوانتوم، تنها ریاضیات نیست، بلکه مفاهیم غیرقابل پذیرشی است که برای توضیح این نظریه بیان شده اند. نظریه های فیزیکی باید با واژگان دقیق و عاری از هر گونه ابهامی توضیح داده شوند. اما در کوانتوم مفاهیمی وجود دارد که تعریف روشنی ندارند: سیستم، ابزار، محیط، میکروسکوپی، ماکروسکوپی، برگشت پذیر، برگشت ناپذیر، قابل مشاهده، اطلاعات، اندازه گیری. چگونه باید مشخص کنیم که چه چیزی سیستم است یا چه چیزی به آن اندازه بزرگ است که ماکروسکوپی در نظر گرفته شود یا اجزای برهمکنشی در یک اندازه گیری چه هستند؟
فلاسفه در واقع برای توسعه ی مفاهیم تلاش می کنند. فلسفه به دنبال شکاف ها و خلأهای یک استدلال است. باید قبول کنیم که نگرش “خفه شو ومحاسبه کن” نمی تواند مفاهیم را تعالی ببخشد. چیزی که فلسفه برای علم به ارمغان می آورد، ایده های عرفانی نیست، بلکه نگاهی موشکافانه و دقیق است. تردیدهای فیلسوفانه به نقاط ضعف مفاهیم و استدلال ها توجه می کنند. همین نگاه موشکافانه راه را برای کشف دنیاها و نگرش های تازه تر باز می کند. پس فلسفه همان نگاه عمیق تر و کنجکاوانه تر به علم است.
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷قرب الهی
📗بخش یک
مفهوم قرب الهی
نزدیک شدن به خداوند تبارک و تعالی نه به معنای کم شدن فاصله زمانی و مکانی است ؛ که مثلاً اگر به مکه مکرمه رفتیم ، از نظر مکانی به خدا نزدیک شده باشیم یا نیمه شب از نظر زمانی به خدا نزدیکتریم .
خیر ، زیرا خداوند تبارک و تعالی خود آفریننده زمان و مکان است و خود محیط بر همه زمانها و مکانهاست و با هیچکدام از موجودات نسبت زمانی و مکانی ندارد ، خود میفرماید :
«و نحن اقرب الیه من حبل الورید»؛
سوره ق آیه ۱۶
ما از رگ گردن به او نزدیکتریم .
«هو الاول والاخر والظاهر والباطن...»؛
اوست اول و آخر و ظاهر و باطن.
«...و هو معکم این ما کنتم»؛
هر جا باشید او با شماست.
حدید ۴ و ۳
«...فاینما تولوا فثم وجه الله»؛
البقره ۱۱۵
پس به هر سو روی آورید همان جا روی خداست .
جمال یار ندارد نقاب و پرده ولی
غبار ره بنشان تا نظر توانی کرد
مراد از قرب به خدا نزدیکی مکانی و زمانی نیست ، بلکه مراد این است که انسان در اثر حرکت اختیاری و انتخابی که دارد با اعمال و کردار نیکو و دوری از هر زشتی و پلیدی به مقامی برسد که مورد عنایت خاص الهی قرار گیرد .
به طوری که همه درخواست هایش به اجابت برسد .
یعنی به آن جایی برسد که خداوند می فرماید : اگر مرا بخواند ، اجابت میکنم او را و اگر از من چیزی بخواهد به او عطا میکنم .
ادامه دارد ....
👇
@wittj2
🔮🎷قرب الهی
📗بخش دوم
بندهای که به چنین مقامی برسد به کمال خود رسیده است ولذا در عرف جامعه هم کسی که مورد توجه شخصیتی باشد ، میگویند او «مقرب» فلانی است و درقرآن کریم هم بر پیشروان اسلام که از ارزش بیشتری برخوردارند ، عنوان «مقربین» اطلاق شده است :
«والسابقون السابقون × اولئک المقربون»؛
پیشی گیرندگان پیشی گرفتگانند ، آنان مقربانند .
و این قرب به خدا مرتبهای است از وجود که در آن استعدادهای ذاتی شخص با سیر و حرکت اختیاری خود به فعلیت میرسد .
خواه حرکتی سریع و لحظهای که انبیا و اولیای خدا از لحظات دمیده شدن روح در کالبدشان سیر تکاملی کردند و در اندک مدتی به کمالات بزرگ و همان قرب حقیقی نایل شدند که عیسی بن مریم در گهواره میگوید : «قال انی عبدالله آتانی الکتاب و جعلنی نبیا»؛
گفت من بنده خدایم به من کتاب داده و مرا پیامبر قرار داده است .
همه ی ائمه معصومین علیهم السلام ، سیر تکاملی سریع و برق آسا داشتهاند .
این سیر تکاملی که هدف از تزکیه نفس است مربوط به جسم و بدن انسان نیست بلکه مربوط به روح و دل آدمی است و شرایط مادی فقط نقش فراهم کردن زمینه سیر و سلوک را به عهده دارند
اگر ما به زیارت خانه خدا میرویم مسلماً مکه هدف نیست بلکه وسیلهای است برای همان تقرب روح به خدا و چه بسا افرادی که در مکه بودند و حتی با پیامبر اسلام فامیلی داشتند مثل «ابولهب» ها ولی از خدا و پیامبرش فرسنگها دور بودند
و یا کسانی از مکه خیلی دور بودند ولی از بسیاری از اصحاب به خدا و پیامبرش نزدیکتر بودند ، مانند «اویس قرنی» که در رکاب علی علیه السلام در صفین به شهادت رسید .
او پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را ندید امارسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم سفارش او را به علی علیه السلام فرمود .
آنچه از آیات و روایات بدست میآید آن است كه انسان باید خود را به آفریدگار وابسته و مربوط بیابد و وجود خود را غیرمستقل و پرتوی از شعاع وجودی او بداند و هر قدر انسان وابستگی و عدم استقلال خود را بهتر درك كند ، توجهش به خالق جهان بیشتر خواهد شد و در نتیجه از انوار ربوبی بیشتر بهرهمند خواهد گردید ،
تا آنجا كه آینه تمام نما و مظهر كامل پروردگار جلت عظمته میگردد .
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷قرب الهی
📗بخش سوم
درباره ائمه علیهم السلام ما این اعتقاد را داریم که آنقدر رابطهشان با خدا زیاد بوده که دیگر آنان را از خدا جدا نمیدانیم .
اگر چه پرتوی از شعاع خدایند :
«لافرق بینک و بینها الا انهم عبادک و خلقک رتقها و فتقها بیدک بدؤها منک و عودها الیک؛
"دعای رجبیه"
میان تو و آنان جدایی نیست جز اینکه آنان بندگان و آفریدگان تواند ، تدبیر آنان به دست توست .
آغاز ایشان از تو و بازگشتشان به سوی توست».
و کسانی که رابطهشان با خدا اینگونه است سرانجام به جوار رحمت و مقام قرب الهی و به دیدار و وصل محبوب نایل خواهند شد؛ منزلت این انسانها در آیات قرآنی این گونه ترسیم شده است :
«یا ایتها النفس المطمئنه ، ارجعی الی ربک راضیه مرضیه ، فادخلی فی عبادی ، وادخلی جنتی»
ای انسان اطمینان یافته ، به سوی پروردگارت بازگرد در حالی که هم تو از خدا راضی هستی و هم خدا از تو راضی است ، پس داخل بندگانم شو و به بهشتم درآی .
راههای وصول به قرب الهی
قرآن كريم مصداق كمال نهايي را قرب به خدا ميداند كه همه كمالات جسمي و روحي، مقدمه رسيدن به آن و انسانيت انسان در گرو دستيابي به آن است و بالاترين و پايدارترين لذت ، از رسيدن به مقام قرب حاصل ميشود.
پرواضح است که خدای بزرگ را نه سمت و سویی و نه جهتی است و این مسیر و این طریق قرب، در متن ذات وجود سالک محقق میگردد.
چون سالک در طریق استکمالی ذاتی خود در سفر من الخلق الی الحقّ از مرتبه عقل هیولانی ، به مقام عقل بالفعل و عقل مستفاد رسید و با عقل بسیط پیوست و اتحاد وجودی با آن یافت ، که منتهای سفر و غایت آمال اولو الالباب است ، به اسما و صفات حسنای الهی متصف میشود .
یعنی به سعادت خود نایل میآید و آثار وجودی وی قوی میگردد و یکی از مظاهر عظام الهی قرار میگیرد و صاحب ولایت تکوینی می گردد و از این حالت نفسانی تعبیر به "قرب" میشود .
نقطه اوج قرب به خدا مقامي است كه انسان به ذات اقدس الهي رهنمون ميشود .
در جوار رحمت الهي استقرار مييابد .
چشم و زبان او ميشود و به اذن خدا كارهاي خدايي ميكند :
«فاما الذين آمنوا بالله واعتصموا به فسيدخلهم في رحمه منه و فضل و يهديهم اليه صراطاً مستقيماً»؛ پس كساني كه به خدا ايمان آورده و به آن (قرآن) چنگ زدند ، خداوند آنان را در رحمت و فضل خويش وارد كند و از صراط مستقيم به سوي خود رهنمون گرداند .
👈منابع :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
دانشنامه رشد
دانشنامه اسلامی
با تلخیص و ویرایش
علمی عرفانی👇
@wittj2
1_4817103.pdf
3.52M
🔮🎷سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع 👈تفسیر سوره عنکبوت - آیه ۶۹
🌻وَالَّذِینَ جَاهَدُواْ فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ🌻
⭐️ترجمه
و کسانى که در راه ما (تلاش و) جهاد کردند، راههاى (قرب به) خود را به آنان نشان خواهیم داد و همانا خداوند با نیکوکاران است.
⭐️پیام ها
🔑۱- براى رسیدن به هدایت ویژه الهى، تلاش لازم است و باید گام اوّل را خود انسان بردارد. «جاهدوا - لنهدینّهم»، چنان که در جاى دیگر مى فرماید: «اِن تنصروا اللَّه ینصرکم»
🔑۲- گاهى، یک گام و یک لحظه تلاش خالصانه، هدایت و نجات ابدى را به دنبال دارد. («جاهدوا» به صورت ماضى و «لنهدینّهم» به صورت مضارع و مستمرّ آمده است.)
🔑۳- در مدیریّت و رهبرى، لازم نیست تمام ابعاد کار از روز اوّل روشن باشد، همین که گامى الهى بر داشته شد، در وسط راه، هدایتهاى غیبى می آید. «جاهدوا - لنهدینّهم»
🔑۴- آنچه به تلاشها ارزش میدهد، خلوص است. «فینا»
🔑۵ - راههاى وصول به قرب الهى، محدودیّتى ندارد. «سبلنا»
🔑۶- به وعده هاى خداوند اطمینان داشته باشیم. «لنهدینّهم» (حرف لام و نون تأکید، نشانههاى تأکید است)
🔑۷- نشانه ى نیکوکار بودن، تلاش در راه حقّ و اخلاص است. «جاهدوا فینا - لمع المحسنین»
🔑۸ - همراه بودن خداى بزرگ با بندهاى ضعیف، یعنى رسیدن انسان به همه چیز. «انّ اللّه لمع المحسنین» چنانکه در دعاى عرفهى امام حسین (ع) مى خوانیم: «ماذا فقد مَن وجدک و ماذا وجد مَن فقدک» هر که تو را یافت، چه کمبودى دارد و هر که تو را از دست داد، چه دارد؟
🔑۹- خداوند، هم راه قرب را به ما نشان میدهد و هم تا رسیدن به مقصد، دست ما را مى گیرد. «لنهدینّهم... مع المحسنین»
منبع 👈پایگاه درسهایی از قرآن
علمی عرفانی👇
@wittj2
دیالکتیک علم و عرفان ناب
🔮🎷سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع 👈تفسیر سوره عنکبوت - آیه ۶۹ 🌻وَالَّذِینَ جَاهَدُواْ فِین
🎯سُبُلَنَا» : راههای حرکت و سیر به سوی خدا و وصول به رضایت اوست که همه به صراط مستقیم ختم می شود .
منظور ، افزایش هدایت و توفیق در خیرات و حسنات است .
قیاس این طرق و صراط مستقیم در تصور ما نمی گنجد .
🔑سبلنا ، در عین جمع راه ها ، در حقیقت یک راه است و آن راه مستقیم بسوی الله است .
🚨در نزد خداوند ، جمع و مفرد ، زمان و مکان بی معنا و همه چیز ، محاط است .
می فرماید : کسانیکه جهادشان همواره در راه ماست و هرگز از ایمان به خدا و پایبندی به اوامر او و اجتناب از نواهیش منصرف نمی گردند و هیچ عاملی آنها را از راه خدا بازنمی دارد ، ما هم آنها را بسوی خود هدایت کرده و ایشان را به خود نزدیک می سازیم .
🔑 پس مراد از راههای خدا ، روشهایی است که آدمی را به او نزدیک و به سوی او هدایت می کند و وقتی جهاد در راه خدا هدایت باشد ، قهرا هدایت به سوی سبل الهی ، هدایتی فوق هدایت خواهد بود .
پس یکی از راه های تقرب ، جهاد فی سبیل الله ست .
🔑تمام خوبیها ، در صراط مستقیم است و شرها در انحراف .
سبلنا از دیدگاه قران کریم ، هر راهی نمیتواند باشد .
🔑ایمان و عمل صالح در کنار هم به صراط مستقیم می رسد .
ألَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلَوةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ «
(متّقین) كسانی هستند كه به غیب ایمان دارند و نماز را به پای می دارند و از آنچه به آنان روزی داده ایم ، انفاق می كنند .
📗تفسیر المیزان
👇
@wittj2
🔮🎷از امام دوازدهم چه می دانید.......؟؟؟؟
🍂حضرت مهدی(عج) در چند سالگی به امامت منصوب شدند؟
✅ 5 سالگی
🍂غیبت صغری امام زمان(عج) چند سال طول کشید؟
✅69سال
🍂غیبت کبری امام زمان(عج)از چه سالی شروع شد؟
✅از سال 329 قمری
🍂اولین نشانه ظهور حضرت مهدی(عج) چیست؟
✅طلوع خورشید از مغرب
🍂نمایندگان امام زمان(عج)در غیبت کبری چه کسانی هستند؟
✅مراجع شیعه که عالم به فقه، روایت و کتاب خدا هستند
🍂هنگامی که حضرت مهدی (عج) به دنیا آمد بر بازوی راستشان چه نوشته بود؟
✅"جاءالحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا "
🍂کدام معصوم فرموده :«زمان ظهور مربوط به خداوند است و هرکس آن را معین کند،دروغ گفته است»؟
✅حضرت مهدی(عج)
🍂از جمله مواریث انبیاء(ع) که حضرت می آورند، چیست؟
✅منبر حضرت سلیمان(ع)
🍂امام زمان(عج) در چه روزی ظهور خواهند کرد؟
✅جمعه
🍂حضرت مهدی(عج) از کجا ظهور خواهد کرد؟
✅شهر مکه
🍂اولین آیه ای که حضرت هنگام ظهور تلاوت می فرمایند، کدام آیه است؟
✅" بقیة الله خیر لکم ان کنتم مۆمنین "
🍂محل حکومت ایشان پس از ظهور کدام شهر است؟
✅شهر کوفه
🍂پس از ظهور جایگاه قضاوت و حکمرانی امام زمان (عج) کجاست؟
✅مسجد کوفه
🍂یاران نخستین امام زمان(عج) هنکام ظهور در کجا با ایشان بیعت می کنند؟
✅در خانه خدا بین رکن و مقام
🍂یاران حضرت مهدی(عج) چند نفرند؟
✅313 نفر
🍂اولین شخصی که در زمان ظهور با آن حضرت بیعت میکند، کیست؟
✅جبرئیل(ع)
🍂کدام پیامبر هنگام ظهور با ایشان نماز می گذارند؟
✅حضرت عیسی(ع)
🍂در روایات آمده که برای آن حضرت خانه ای است، نام آن خانه چیست؟
✅بیت الحمد
🍂نام شمشیر آن حضرت چیست؟
✅سیف الله
🍂چه تعداد دعای بزرگ از طرف حضرت مهدی(عج) وارد شده است؟
✅40 دعا
🍂کدام مسجد به دستور خاص حضرت مهدی(عج) بنا شده است؟
✅مسجد مقدس جمکران
🍂در وجود حضرت مهدی(عج) چه ویژگی ای از حضرت نوح(ع) است؟
✅عمر طولانی
🍂بزرگترین عبادت در زمان غیبت کبری چیست؟
✅انتظار فرج امام زمان(عج)
🍂کدام زیارت مربوط به امام زمان(عج) است؟
✅زیارت شریف آل یاسین
🔴دعای مخصوص حضرت ولیعصر(عج) چیست؟
✅👈دعای عهد
🍂نماز مخصوص امام زمان(عج) چند رکعت است؟
✅ 2 رکعت
🍂کدام دعاست که از طرف آن بزرگوار توصیه شده هر روز خوانده شود؟
✅دعای فرج
🍂 سلامتی و تعجیل در امر فرج حضرت صاحب الزمان(عج)
صلوات بر محمد و آل محمد
👇
@wittj2
☘گمان کنم که زمانش رسیده برگردی
به ساحت شب قدر ای سپیده برگردی
هزار بیت فرج نذر میکنم شاید
به دفتر غزلم ای قصیده برگردی
زمان آن نرسیده کرامتی بکنی
قدم به خانه گذاری به دیده برگردی؟
مزار حضرت مهتاب را نشان بدهی
به شهر سبز ترین آفریده برگردی
گمان کنم که زمانش...گمان کنم حالا
که پلک شاعری من پریده برگردی
نگاه کن! به خدا بی تو زندگی تنهاست
قبول کن که زمانش رسیده برگردی
#نغمه مستشار نظامی
💕💕💕
👇
@wittj2
دیالکتیک علم و عرفان ناب
مهدی شناسی 👇 🔮🎷زیارت آل یاسین(۴۳) 🌹و انَّ رجعتکم حقّ لا ریب فیها🌹 قسمت چهارم ⭐️نقش اعتقاد به رج
مهدی شناسی👇
🔮🎷زیارت آل یاسین(۴۴)
⭐️ حقانیت معاد
🌹یوم لا ینفعُ نفساََ ایمانها لم تکن آمَنَت من قبل اَو کسبت فی ایمانها خیراََ و اَنَّ الْموت حق و أَنَّ نَاکراً و نَکیراً حقٌّ وأَشْـهد أَنَّ النَّشْـرَ و الْبعـثَ حقٌّ و أَنَّ الصـرَاطَ و الْمرْصـاد حـقٌّ و الْمیزَانَ و الْحساب حقٌّ و الْجنَّۀَ والنَّار حقٌّ و الْوعد و الْوعید بِهِما حق🌹
در این قسمت، حیات بعد از این دنیا و اعتقاد به معاد جزو معتقدات یک شیعه مطرح می شود.
🚨اعتقاد بـه مقصد و معاد یکی از مسلمات اسلامی است. براساس تعالیم اسلام انسان بی هدف و عبث خلـق نشـده، بلکـه خداوند سبحان در ورای این همه، نعمات و برکات، سختی و مشکلات، شیرینی و تلخی و رنگ و لعـاب دنیـا،
نتیجه و مقصدی را برای آدمی قرار داده که در واقع آنجا قرار اصلی و منزلگاه دائمی انسـان اسـت.
👌✨همـانطور که سوال از مقصد و نهایت این دنیا یکی از سه سوال اساسی هر انسانی است؛ حدوداً یـک سـوم آیـات قـرآن کریم، نیز در پاسخ به این سوال اختصاص یافته است .
⭐️مراحل معاد
رسیدن به مقصد نهایی و سرای باقی، مراحـل متعـدد و گونـاگونی دارد. در ایـن فـراز هـا بعضـی از مهمترین مراحل سیر انسان بعد از این دنیا اجمالا ذکر شده است.
🍀اولین مرحله جدایی از این دنیـا و
عبور از پل مرگ و جان سپردن است. در این مرحله قسمت مهم،سوال شب اول قبر و پاسـخ گـویی به دو ملک نکیر و منکر است. پاسـخ بـه ایـن دو جایگـاه انسـان در بـرزخ و نـوع زنـدگی برزخـی را مشخص می کند.
🍀 مرحله بعدی زنده شدن و جمع شدن همه ی انسانهای اولـین و آخـرین است.در
این قسمت تمامی افراد بشر، بعد از زنده شدن، به سمت جایگاه حساب و کتـاب و بررسـی اعمـال می روند و بررسی پرونده اعمال،بدون ذره ای ظلم بر اساس میزان و معیاری کـه خداوند منان در دنیا آن را مشخص کرده است.با عبور از پـل صراط، جایگاه هر کسی در بهشت یا جهنم مشخص خواهد شد .
🍀در این قسمت از زیارت به معاد و مراحل آن معتقد می شویم و به حقانیـت آن اعتـراف مـی کنـیم تـا در نهایت، پنج اصل توحید، نبوت، امامت، عدل و معاد کامل گردد و مجموعه اعتقادات خود را بر امام عرضه کرده باشیم و بدین شکل به سنت حسنه عرضه ی عقاید به پیشگاه حجت خدا عمل می کنیم به امیـد آنکـه امـام معصوم به عنوان بهترین امین و حافظ، عقاید حقه ما را حفظ کند و در هنگام نیاز به ما برگرداند .
🍀 پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله فرمودند:"دوستی مـن و خانـدانم در هفت جایگاه بسیار ترسناک مفید است هنگـام جـان دادن، درون قبـر، هنگـام زنـده شـدن، زمـان حساب و کتاب، سنجش اعمال و هنگام عبور از صراط."
#مهدی_شناسی
#زیارت_آل_یاسین
علمی عرفانی👇
@wittj2
1_55290182.MP3
7.23M
⭐️سخنرانی های فوق العاده مهم بر پایه تطبیق تاریخی و سیاسی جریانات مهم دینی از زمان حضرت آدم تا حال
🔮شراکت در ثواب نشر
🎷استاد احسان عبادی
📗جلسه بیست و چهارم
#دولت_کریمه
موارد مطرح شده در این جلسه 👇
1⃣ انحراف مهم عقیدتی بنی اسرائیل
2⃣ ارتباط بین سکوت هارون و سکوت امیرالمومنین (ع) بعد از تفرقه امت
( این جلسه خیلی عالی است، حتما گوش کنید)
و...
علمی عرفانی👇
@wittj2
1_54988022.pdf
661.5K
#مقاله_تحقیقی
🔑 موضوع: بحث شفاعت
📗 برگرفته از کتاب شریف معاد شناسی جلد ۹
✍ مولف: علامه طهرانی قدس سره🌻
حجم: ۶۴۶ KB
🔮 به دلیل اهمیت بحث شفاعت و اینکه طرح کامل آن مباحث در کانال مقدور نمی باشد، این مقاله برای دوستان اهل تحقیق و مطالعه آماده شد !
علمی عرفانی👇
@wittj2
برگی از معرفت🍂
شرح و تفسیر مثنوی بیت شماره 83؛
🌻باز عیسی چون شفاعت کرد، حَقّ
خوانْ فرستاد و غَنیمت بَر طَبَقْ🌻
🔑معنای اذن به اولیای الهی از دریچه اتحاد ظاهر و مظهر
⭐️یکی از مباحث مهم مولانا در مثنوی معنوی، مساله👌 اتحاد ظاهر و مظهر است. و بدین معنی است که مظهری به نام انسان کامل با ظاهر خود یعنی حضرت حق اتحاد پیدا کرده است. اما نه به معنی حلول و اتحاد ذاتی که این از اباطیل است و عارف شبستری قدس سره در رد این قضیه میفرماید:
⭐️حُلول و اتحاد اینجا مُحال است
که در وحدت دوئی عین ضَلال است|1|.
اتحاد ظاهر و مظهر به معنی اتحاد نوری است که مظهر، آینه تمام نمای ظاهر است|2|.
در این بیت، ممکن است در مساله توحید افعالی شبهه ای پیش بیاید و آن این است که حضرت عیسی علیه السلام با توجه به قربی که نزد خدا دارند، به خدا رو می اندازند و از خدا تقاضای نزول خوان و غنیمت می کنند و خداوند این درخواست را اجابت می نمایند.
اما این برداشت غلط و اشتباه است.معجزات و کرامات از ناحیه خود آن نبی یا ولی تجلی می کند و همه آنها خارج از تحت اراده و قدرت نفس آنان نیست|3|.
👈چه اینکه از آن طرف قضیه هم خیلی ها اشتباه کرده اند و خیال می کنند که این نفس ولی است که بدون اذن خداوند این افعال را انجام می دهد.
هردو گروه به بیراهه رفته و معنای تاثیر نفوس انبیا و اولیا در معجزات به اذن خدای تبارک و تعالی را نفهمیده اند.مولانا در دفتر دوم مثنوی در بیان این معنای دقیق میفرماید:
🍃چون یَدُالله فَوقَ اَیدیهم بُوَد
🍃دستِ ما را دست خود فرمود احد
🍃پس مرا دست دراز آمد یقین
🍃برگذشته زآسمان هفتمین
🍃دست من بنمود بر گردون هنر
🍃مُقریا بَرخوان که اِنْشَقَّ الْقَمَر|4|
👈هرچند که کُمَلّین از اولیای الهی اگر بخواهند معجزه ای بکنند یا از کسی مرضی را دفع نمایند، مساله را به خداوند ارجاع می دهند و چنان وانمود می کنند که انگار در این مسائل دستی ندارند و کاره ای نیستند و این مطلب از ظرائف و دقائق سیر و سلوک است|5|. همچنان که مولانا فرمود:
🍂دست زیر بوریا کن ای سند
🍂از برای روی پوش چشم بد
🍂پس ز زیر بوریا پر کن تو مشت
🍂ده به دست سایل بشکسته پشت|6|.
#اذن #معجزه #ظاهر_مظهر
علمی عرفانی👇
@wittj2
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
منابع
📗1.ر. ک: مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز ص319 و تفسیر آیه نور ص79
📗2.امام شناسی ج5ص180و181
📗3.ر. ک :افق وحی ص77، معادشناسی ج6ص40، مناقب اهل بیت ص52 و ترجمه تفسیر المیزان ج1ص124 به بعد
📗4.مثنوی معنوی، دفتر دوم، رنجانیدن اميری خفته یی را.. (1918_1920)
📗5.سر الفتوح ص 111
📗6.مثنوی معنوی، دفتر پنجم، اشارت آمدن از غیب.. (2792،2793)
ز پادشاه و گدا فارغم بحمدالله
گدای خاک در دوست پادشاه من است
حافظ جان🌻
👇
@wittj2
حکایتی در باب معرفت🍂
گفت: خواب بدی دیدم. دیدم که خلایق به هیئت گاوان و گوسپندان جملگی سر در آخوری فروبرده به چریدن مشغولند
پرسیدم: تو چه میکردی؟
گفت: من نیز چون خلایق
پرسیدم: پس چه فرق میان تو و ایشان؟
گفت: آنها میخوردند و میخندیدند، من میخوردم و میگریستم.
📗تذکرة الاولیاء
عطار 🌻
علمی عرفانی👇
@wittj2
نگویم یار را شادی که از شادی گذشتست او
مرا از فرط عشق او ز شادی عار میآید
مولانای جان🌻
👇
@wittj2