eitaa logo
یادداشت های طلبگی
1.1هزار دنبال‌کننده
38 عکس
3 ویدیو
126 فایل
کانالی برای اشتراک گذاری یادداشتها و فیشهای تبلیغی، فقهی، اصولی، رجالی و ... . سید محمد رضا واعظی راه ارتباطی @smr_vaezi http://yaddashthayetalabegi.blog.ir @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">rezaqqaa@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
الفقیه. ابتدای سند با صاحب کتاب مشهور 4.mp3
10.93M
📒 🖌 ابتدای اسناد با صاحب کتاب مشهور معول علیه / جلسه (آخر) : دلایل نفی، قسمت دوم و نتیجه گیری آیا اولین فرد ذکر شده در اسناد «کتاب من لایحضره الفقیه» صاحب کتاب مشهور مورد اعتماد می باشد که از این طریق بتوان اولا او را ثابت کرد و ثانیا تا صاحب کتاب نیازی به بررسی سندی نداشته باشد؟ 🙏 با تشکر از تحقیقات عالمانه برادر گرامی، استاد حجت الاسلام 🎙 سید محمد رضا واعظی 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
💐 ✅ دعوت اذان و ملاقات الهی در قیامت ، دعوت براى است و همانگونه كه روز مردم براى عرضۀ بر خداوند فرا خوانده مى‌شوند در اين دنيا هم مؤذنين، مؤمنان را به مجلس حضور و معراج و زيارت حضرت پروردگار فرا ميخوانند. پس اگر معرفت انسان در اين دنيا به حدى باشد كه از اين نداء ببرد، در آخرت هم از ملاقات حضرت حق بى‌بهره‌ نخواهد بود؛ چرا كه معرفت در اين دنيا بمنزلۀ بذر مشاهده در آخرت ميباشد. و اگر بر اثر جهل، حال انسان به گونه‌اى باشد كه اين نداء او را خوش نيايد اين امر سبب خواهد شد كه نداء روز قيامت هم خوش آيند او نباشد، و اگر در اين دنيا در هنگام شنيدن اذان در زمرۀ غافلان باشد حالش در آن روز مناسب با اين غفلت خواهد بود. 📚 اسرار الصلاه، ملکی تبریزی، ترجمه رجب زاده، ص۲۹۲ و ۲۹۳ 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کارگاه رجال 26.mp3
12.05M
📝 🗓 جلسه بیست و ششم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🔆 تابستان ۱۴۰۰ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
بیع. مقدمات.docx
83.2K
🖌 یادداشت هایی بر کتاب مکاسب شیخ اعظم مباحث مقدماتی در تعریف بیع 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
امکان دانلود بسیاری از فایلها در وبلاگ یادداشتهای طلبگی فراهم شده است. http://yaddashthayetalabegi.blog.ir/
کارگاه رجال 27.mp3
19.04M
📝 🗓 جلسه بیست و هفتم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🔆 تابستان ۱۴۰۰ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
📜 / ۱۱ 💐 تفاوت و 🖋 در مورد «الرحمن» و «الرحیم» اقوال مختلفی وجود دارد. برخی «الرحمن» را عَلَم برای «الله» می دانند. (قاموس القرآن، ج۳، ص۷۵) برخی «الرحمن» و «الرحیم» را به یک معنا دانسته اند. (الصحاح، ج۵، ص۱۹۲۹) برخی هر دو را صیغه مبالغه معرفی کرده اند. (النهایه، ج۲، ص۲۱۰). برخی نیز «الرحمن» را صیغه مبالغه و دال بر کثرت و «الرحیم» را صفت مشبهه و دال بر ثبوت می دانند. از این رو چنین مناسب دیده اند که «الرحمن» اشاره به و امتنانی الهی باشد که توقفی بر عمل و درخواست ندارد و شامل همه موجودات می شود. اما "الرحیم" اشاره به که پاداش اعمال است، دارد. غیر از ادعای صیغه مبالغه بودن «الرحمن» و صفت مشبهه بودن «الرحیم» این را برای تفاوت «الرحمن» و «الرحیم» در اشاره به رحمت عام و رحمت خاص می توان بیان کرد: 1⃣ «الرحمن» همواره در قرآن به صورت مطلق آمده است که نشانه عمومیت آنست، در حالی که "رحیم"گاهی به صورت مقید ذکر شده که دلیل بر خصوصیت آن است مانند «وَ کانَ بِالْمُؤْمِنِینَ رَحِیماً» (سوره مبارکه احزاب، آیه شریفه۴۳). 2⃣ در روایتی از امام صادق -علیه الصلاه و السلام- آمده است «و اللّه اله کل شیء، الرحمن بجمیع خلقه، الرحیم بالمؤمنین خاصه» (الکافی، ج۱، ص۱۱۴). 3⃣ «الرحمن» از اسماء مختص خداوند است و در مورد غیر او به کار نمی رود، در حالی که رحیم صفتی است که هم در مورد خدا و هم در مورد بندگان استعمال می شود. 📚 بنابر این تفاوت امام الطائفه سیدنا الخمینی -قدّس الله روحه القدّوسی- می فرماید : «فانّ مقام «الرحمانیة» هی مقام بسط الوجود؛ و مقام «الرحیمیة» الّتی هی مقام بسط کمال الوجود من ذاک المقام؛ ... ‏‏فبحقیقة الرحمانیة افاض الوجود علی الماهیّات المعدومة و الهیاکل الهالکة؛ و بحقیقة الرحیمیة هدی کلًا صراطه المستقیم، و کان بروز سلطنة الرحیمیة و طلوع دولتها فی النشاة الآخرة اکثر».‏ 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
🌺 💐 علیه الصلاه و السلام عَنِ الصَّقْرِ بْنِ دُلَفَ قَالَ سَمِعْتُ سَيِّدِي عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الرِّضَا ع يَقُولُ مَنْ كَانَتْ لَهُ إِلَى اللَّهِ حَاجَةٌ فَلْيَزُرْ قَبْرَ جَدِّيَ الرِّضَا ع بِطُوسَ وَ هُوَ عَلَى غُسْلٍ وَ لْيُصَلِّ عِنْدَ رَأْسِهِ رَكْعَتَيْنِ وَ لْيَسْأَلِ اللَّهَ حَاجَتَهُ فِي قُنُوتِهِ فَإِنَّهُ يَسْتَجِيبُ لَهُ مَا لَمْ يَسْأَلْ فِي مَأْثَمٍ أَوْ قَطِيعَةِ رَحِمٍ وَ إِنَّ مَوْضِعَ قَبْرِهِ لَبُقْعَةٌ مِنْ بِقَاعِ الْجَنَّةِ لَا يَزُورُهَا مُؤْمِنٌ إِلَّا أَعْتَقَهُ اللَّهُ مِنَ النَّارِ وَ أَحَلَّهُ إِلَى دَارِ الْقَرَارِ. ✅ امام هادی -علیه الصلاه و السلام- : کسی که از خدا حاجتی را می خواهد؛ قبر جدم حضرت رضا _ع_ را در با غسل، زیارت کند و دو رکعت نماز بالای سرش بخواند و در قنوت نماز، حاجت خویش را طلب نماید در این صورت حوائج وی مستجاب می شود، مگر آن که انجام گناه و یا قطع رحم را طلب کند.و همانا جایگاه قبرش قطعه ای از بهشت است که مومنی آن را زیارت نمی کند، مگر خداوند او را از آتش رها می سازد و در خانه آسایش (بهشت) جا می دهد. 📚عیون اخبار الرضا، ج۲، ص ۲۶۲ علیهم الصلاه و السلام 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
رجال. متن نوارهای استاد سید جواد شبیری. قسمت اول.docx
162.9K
بارگذاری مجدد : متن پیاده شده جلسات رجال استاد / قسمت اول مشتمل بر مباحث مقدماتی علم رجال، معرفی منابع، طبقات، توحید مختلفات، تمییز مشترکات، تعویض اسناد و ... . 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کتاب «روش شناسی کاربردی اجتهاد» نوشته سید محمد رضا واعظی به چاپ رسید. 👇🏻
روش شناسی کاربردی اجتهاد. واعظی.pdf
1.88M
فایل PDF کتاب «روش شناسی کاربردی اجتهاد» نوشته «سیدمحمدرضا واعظی» در اختیار علاقمندان قرار گرفت. این کتاب به کمک و یاری «مجمع حامیان جامعه نخبگانی علوم اسلامی انسانی» وابسته به «مرکز خدمات حوزه علمیه» در ۱۵۶ صفحه و هفت فصل عرضه شده است. در پشت جلد این کتاب آمده است : «روش شناسی اجتهاد» شناختِ مراحلِ تفصیلی و گام به گام به دست آوردن حکم شرعی از نقطه مواجهه با مسئله فقهی تا رسیدن به مطلوب است. این دانش مسیر حرکت برای استنباط حکم را ترسیم می کند و می توان آن را به «مسیریاب» تشبیه کرد، مسیریابی که راه و روش طیّ آن را نشان داده و می تواند مانعِ وقوع بسیاری از خطاها در روند اجتهاد شود». 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کارگاه رجال 28.mp3
19.38M
📝 🗓 جلسه بیست و هشتم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌧 پاییز ۱۴۰۰ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کارگاه رجال 29.mp3
20.22M
📝 🗓 جلسه بیست و نهم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌧 پاییز ۱۴۰۰ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
💐 ✅ راه درمان کامل نفس آن كس كه باطنش بر سرشته شد و در پى كسب زينت‌هاى دنيائى بر آمد و همش پيوسته در پى تحصيل آن و اشتغال به حفظ و تكميل آن است آن هم نه به حد ضرورت بلكه بخاطر محبت و لذت- كه دنياى مذموم هم همين دنيا است كه آدمى را از ذكر و ياد خدا مانع شود نه آنچه كه براى ادامۀ زندگى ضرورى است- چنين كسى نبايد طمع داشته باشد كه طعم را بچشد، و با او را آن چنان كه زاهدان در دنيا در نماز و ديگر عبادات و طاعات خود مى‌چشند دريابد. زيرا آن كس كه بدنيا خوشحال شود به خدا و به مناجات او خوشحال و مسرور نخواهد شد، و همت آدمى متوجه چيزى است كه روشنى چشم او در آن باشد، اگر در دنيا باشد همتش هم در پى او است و اگر در نماز باشد همتش متوجه او خواهد بود و علاج كامل اين است. 📚 اسرار الصلوه، ملکی تبریزی، ترجمه رجب زاده، ص۱۹۳ 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
بیع. معاطات.docx
131.7K
🖌 یادداشت هایی بر کتاب مکاسب شیخ اعظم مباحث ابتدایی معاطات در افاده ملکیت و لزوم 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کارگاه رجال 30.mp3
17.38M
📝 🗓 جلسه سی ام 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌧 پاییز ۱۴۰۰ سید محمد رضا واعظی 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کارگاه رجال 31.mp3
17.39M
📝 🗓 جلسه سی و یکم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌧 پاییز ۱۴۰۰ 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
💐 ✅ اهمیت تزکیه نفس در سوره مبارکه شمس ۱۱ قسم پشت سر هم آمده که در قرآن بی سابقه است و بعد از ۱۱ قسم می فرماید «قد افلح من زکاها». (کسی که نفسش را تزکیه کند، رستگار شده است). خدای ما دیگر باید چه کار کند و از چه بیانی استفاده کند تا اهمیت را به ما گوشزد کند؟ چرا ما به تزکیه نفس آنگونه که باید و شاید توجه کافی را نداشته ایم؟ اگر توجه کافی را می داشتیم از خیلی از آلودگی ها پاک بودیم و به خیلی از محاسن آراسته شده بودیم. 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کارگاه رجال 32.mp3
17.82M
📝 🗓 جلسه سی و دوم بررسی اعتبار روایات نهج البلاغه (قسمت اول) 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌧 پاییز ۱۴۰۰ 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
بیع. تنبیهات معاطات. بخش اول.docx
114.6K
🖌 یادداشت هایی بر کتاب مکاسب شیخ اعظم تنبیهات معاطات، بخش اول (تنبیه اول تا چهارم) 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کارگاه رجال 34.mp3
15.27M
📝 🗓 جلسه سی و چهارم ادامه بررسی حجیت روایات نهج البلاغه و صحت انتساب متن الخصال به مرحوم صدوق 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌧 پاییز ۱۴۰۰ 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
📜 / ۱۲ 💐 سبقت رحمت بر غضب بلکه رحمت بودن غضب 🖋 شروع با «بسم الله الرحمن الرحیم» می تواند اشاره به این نکته داشته باشد که اساس ذات، صفات و افعال الهی بر رحمت واسعه است و مجازات و غضب به دلایل عارضی، بلکه ناشی از همین رحمت است. اهل بیت عصمت و طهارت -علیهم الصلاه و السلام- و انسانهای مقرب درگاه الهی نیز -که متخلق به اخلاق الهی هستند- افعالشان بر پایه رحمت و محبت بنا شده است. در دعاهای شریف عرفه و جوشن کبیر آمده است «یا من سبقت رحمتُه غضبَه». (ای کسی که رحمتش بر غضبش مقدم شده است). همچنین در دعای 16 صحیفه مبارکه سجادیه آمده است «أَنْتَ الَّذِي تَسْعَى‏ رَحْمَتُهُ‏ أَمَامَ غَضَبِهِ». (تو کسی هستی که رحمتش جلوی غضبش حرکت می کند). 💐سبقت زمانی می تواند مراد از سبقت رحمت بر غضب، سبقت زمانی باشد، چرا که در ابتدا و با اصل وجود و اعطای کمال، سراسر حقیقت بندگان غرق در رحمت الهی است. غضب ناشی از عواملی است که بعدها محقق می شود. همانطور که از وجود مقدس امام باقر -علیه الصلاه و السلام- نقل شده است : «وَ كَتَبَ عَلى‏ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ فَسَبَقَتْ قَبْلَ الْغَضَبِ ... فَلَيْسَ يَبْتَدِئُ الْعِبَادَ بِالْغَضَبِ قَبْلَ أَنْ يُغْضِبُوهُ». («بر خودش رحمت را واجب کرد» پس رحمت از غضب سبقت گرفت ... در تعامل با بندگان با برخورد غضب آلود آغاز نکرد قبل از این که آنها او را خشمگین کنند). 💐 سبقت ذاتی بر عرضی می تواند مراد از سبقت رحمت بر غضب، سبقت ذاتی بر عرضی باشد. رحمت ناشی از ذات الهی است و ذات الهی متصف به رحمت و عین رحمت است و غضب عارضی و ناشی از اعمال بندگان و عدم قابلیت دریافت رحمت الهی در اعیان است. 💐 غضب، ناشی از رحمت است از سویی غضب الهی ناشی از ذات الهی است که عین رحمت است و در نتیجه غضب نیز معلول رحمت و مشوب به رحمت است ... . (این مبحث ادامه دارد). 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کارگاه رجال 35.mp3
18.27M
📝 🗓 جلسه سی و پنجم بررسی صحت انتساب متن الخصال به مرحوم صدوق (قسمت دوم). 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌧 پاییز ۱۴۰۰ 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
خلاصه کتاب مظلومیت برترین بانو.docx
22.3K
◼️ به مناسبت ایام عزای حضرت صدیقه طاهری -سلام الله علیها- 📚 خلاصه کتاب مظلومیت برترین بانو تالیف سید علی حسینی میلانی سلام الله علیها علیهم الصلاه و السلام 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کارگاه رجال 36.mp3
15.23M
📝 🗓 جلسه سی و ششم بررسی انتساب کتاب فقه الرضا ع به امام رضا علیه السلام (قسمت اول) 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌧 پاییز ۱۴۰۰ 🆔 @y_talabegi