بسم الله الرحمن الرحیم
✍ سید مهدی مرتضوی
#روش_صحیح_را_نمیدانیم۲
روز گذشته سخنان #امام_جمعه محترم #رشت در فضای مجازی بازتاب گسترده پیدا کرد. ایشان در #جشنواره تئاتر عروسکی ایثار خطاب به بانوانی که پوشش نامناسب داشتند مطالب زیر را بیان کرده و جلسه را ترک کردند:
من اگر می دانستم این جلسه این جوریه اینجا نمی آمدم ....
سایتها فردا می زنند
نماینده ولایت فقیه در یک جلسه ای شرکت کرد که یک عده دختران در آنجا کشف حجاب کردند
بنده از همه کسانی که اینجا کشف حجاب کردند بیزارم ...
من از همه کسانی که اینجا حجاب رو رعایت نکردند #بیزارم و توصیه میکنم مثل دختران ما که محجبه در اینجا شرکت کرده اند این جور زندگی بکنید.
🔸 نسبت به همه روحانیت و ائمه جمعه بزرگوار از جمله امام جمعه محترم رشت، ادای احترام می کنم.
حفظ احترام همه بندگان خدا واجب است.
حفظ احترام مومنان و روحانیت محترم برای ما واجب است.
با کمال خضوع و تواضع نسبت به امام جمعه محترم رشت و همه کسانی که با سخنان ایشان موافقند عرض می کنم:
🔸 به نظر می رسد فرمایش شما درباره ابراز بیزاری از همه کسانی که کشف حجاب کرده اند با #مبانی_قرآن_و_اهلبیت ع سازگار نمی باشد.
فرمایش حضرتعالی با سخنان اخیر #رهبر_انقلاب درباره بانوانی که کشف حجاب کرده اند نیز تعارض دارد.
🔸 ناراحتی شما و متدینان از مواجه شدن با بانوانی که در یک جشنواره رسمی بدون پوشش مناسب حاضر شده اند، قابل درک و قابل احترام است. شاید اگر ما هم به جای شما بودیم واکنشی مثل شما می داشتیم. همه ما در شرایطی که تحت فشار روانی شدید قرار می گیریم ممکن است واکنشی ناصحیح نشان دهیم.
🔸 حضور شما در چنان جمعی بدون هیچ واکنشی نسبت به کشف حجاب بانوان و #سکوت و #انفعال در برابر این رفتار نامطلوب قابل پذیرش نبود. قطعا شما باید واکنش نشان می دادید.
اما چگونه؟
پاسخ بسیار ساده و از جهتی دشوار است.
🔸 می شد برای این دختران و بانوان پدری کنید و بین آنها و فعل نامطلوبشان تمایز قائل شوید و ضمن احترام و #محبت_پدرانه نسبت به آنها از ایشان بخواهید به احترام مومنانی که در آن جمع حاضرند حجاب را رعایت کنند. در این صورت عقل و قلب سایر حاضران و وجدان خود بانوانی که کشف حجاب کرده اند نیز با شما همراه می شد.
🔸 برای مومنان در هر اتفاق تلخ و شیرینی، خیری نهفته است. شاید این اتفاقات به ظاهر ناخوشایند سبب خیر شود و ما را وادارد با جدیت و دقت بیشتری به #تعالیم_قرآن_و_اهلبیت ع مراجعه کنیم و با زبان و رفتارمان محاسن کلام اهلبیت را در عالم منتشر کرده و امر ایشان را زنده کنیم.
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم
#روش_صحیح_را_نمیدانیم۳
متن زیر نوشته یکی از فعالان فضای مجازی است. #احتجاج درستی است.
کاش همه ما با هر سلیقه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بر اساس این قاعده عمل می کردیم:
به جای #نقد یکدیگر، اعتقاد یا رفتار غلط یکدیگر را نقد می کردیم. در این صورت نقدمان #خیرخواهانه و #مشفقانه می شد.
به جای #تبری از اشخاص از رفتار غلطشان تبری می جستیم و به خودشان احترام می گذاشتیم. در این صورت، به خصومتها دامن نمی زدیم و #همسایه های بهتری برای یکدیگر می شدیم.
✍️ میلاد خرسندی
عده ای می گویند #امام_جمعه رشت باید می گفت من از #فعل دختران #بی_حجاب بیزاری می جویم نه از خودشان.
احتمالا منظور امام جمعه رشت هم همین بوده و نتوانسته به خاطر جو سنگین جلسه آن را منتقل کند.
اما بعضی از همین افراد، خود امام جمعه را مورد هجوم قرار می دهند نه فعل او را.
چرا به حرف خودتان پایبند نیستید؟!
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم
✍️ سید مهدی مرتضوی
#روش_صحیح_را_نمیدانیم۴
روز پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۴۰۲ نشستی برای بزرگداشت #روز_معلم در دانشگاه معارف قرآن و عترت برگزار شد. روحانی بزرگواری که سخنران مراسم بودند به داستان مواجهه خود با بانوان #کشف_حجاب کرده در حرم #مشهد_اردهال اشاره کردند.
🔹 ایشان هنگام ورود به حرم با تعدادی بانوی کشف حجاب کرده مواجه می شوند. قصد می کنند به طرف آنها بروند و با ایشان صحبت کنند. اطرافیان می گویند، پیش از این بانویی که خودش چادری نبوده با آنها سخن گفته اما کار به دعوا و بی احترامی کشیده و صلاح نیست که یک روحانی با آنان سخن بگوید.
🔸 این روحانی به سمت بانوان کشف حجاب کرده می رود و دقایقی با آنها سخن می گوید. پس از اتمام سخنان وی آن بانوان خود را می پوشانند. حتی دختر نوجوان همراه آنان که کمتر از ده سال داشته با پارچه ای کوچک سر خود را می پوشاند. پس از دور شدن آن روحانی از جمع مذکور، مردم حاضر در حرم به سمت ایشان می آیند و از ایشان استقبال می کنند.
🔸 پس از پایان جلسه از این روحانی بزرگوار درخواست کردم داستان گفتگوی خود با بانوان کشف حجاب کرده در حرم را بیان کنند.
ایشان گفتند:
به جمع بانوان نزدیک شدم. دیدم در میان آن جمع دو نفر مسن تر هستند. به آنها سلام کردم و گفتم احسنت بر شما که این جوانان را برای زیارت به حرم آورده اید.
یکی از آنها باافتخار گفت من از این جوانان خواستم که برای زیارت بیایند و از سخن من ابراز خشنودی کرد.
سپس درباره فضائل امامزاده و اهمیت زیارت او چند دقیقه سخن گفتم.
ضمن صحبتهایم آن جمع از من پذیرایی می کردند.
در نهایت گفتم دو نکته می خواهم خدمت شما عرض کنم.
اول اینکه هر مکان و موقعیتی اقتضائات خود را دارد و ما برای حضور در آن موقعیت آن اقتضائات را رعایت می کنیم. مثلا وضع ما برای حضور در جشن متفاوت از وضع ما برای حضور در مراسم عزاست. در مراسم عزا لباس سرخ نمی پوشیم.
اینجا هم حرم حضرت سلطان علی است و مناسب است به احترام ایشان با وضعیتی حضور پیدا کنیم که با شأن این امامزاده محترم تناسب داشته باشد.
نکته دوم آنکه در این حرم معمولا کسانی حضور پیدا می کنند که محجبه هستند. شما اهل محبت هستید. چنانکه در این چند دقیقه با محبت از بنده پذیرایی کردید. برای ابراز محبت به زائران امامزاده مناسب است هنگام حضور در حرم، موجبات خوشحالی آنها را فراهم کنید و کاری نکنید که موجب رنجش خاطر آنها شود.
پس از شنیدن سخنان این روحانی بزرگوار صورت ایشان را بوسیدم.
🔸 نحوه سخن گفتن این روحانی بزرگوار با آن بانوان، نشان دهنده #هوشمندی_عاطفی ایشان است. یعنی عواطف و احساسات آنها را درک کرده و در نظر گرفته اند و متناسب با احوال آنها با ایشان سخن گفته اند. علاوه بر آن توانسته اند با سخنان خود، هوش عاطفی مخاطبان را بیدار کنند به گونه ای که عواطف سائر زائران را درک کرده و به خواست ایشان احترام بگذارند.
🔸 ریشه این برخورد مناسب صرفا #خلقیات_فردی نیست. اگر ایشان بانوان کشف حجاب کرده را کافر و بی دین و معاند تلقی می کردند، نمی توانستند با ملایمت و احترام با آنها سخن بگویند و ارتباط انسانی صحیحی بین آنها برقرار نمی شد و کار به جدال و بی ادبی می کشید. شناخت صحیح مرز ایمان و کفر، زمینه را برای ارتباط فعال ایشان با بانوان کشف حجاب کرده و تأثیر مثبت بر آنها فراهم کرده است.
راه بهبود وضعیت حجاب در جامعه نیز آن است که همگان شناختی صحیح از نسبت اعتقاد باطل و رفتار غلط با ایمان و کفر پیدا کنند. بدین ترتیب یکی از مهمترین موانع رشد هوش عاطفی ایرانیان برطرف خواهد شد. اگر #روش_صحیح امر به معروف و فعالیت فرهنگی در زمینه عفاف و حجاب را بدانیم، گره ها گشوده خواهد شد.
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
💠 امر به معروف متفاوت
مشهور است که آیت الله #جهانگیرخان_قشقایی با شاگردانش وارد قیصریه شد که صدای مجلس طرب به گوششان خورد، یکی از شاگردان خواست آن مجلس را به هم بزند که جهانگیرخان مانع شد و گفت این شیوه امر به معروف و #نهی_از_منکر نیست و با شاگردان به آن مجلس وارد شد؛
با ورود وی صاحبان مجلس دستپاچه شدند. جهانگیرخان از هرکدام خواست بنوازند و تک تک ایرادات فنی آن ها را گرفت.
جمع را شگفت زده کرد و آخر سرگفت من هم عمری در این فضا بودم ولی توبه کردم و بعد شروع به خواندن حدیث و آیه و نصیحت کرد تا آنجا که مجلس به مجلس گریه تبدیل شد و همه توبه کردند.
#هوش_عاطفی
🔗https://eitaa.com/takhtefoulad_ir
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم
احتمالا درباره مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب چیزهایی شنیده اید و اینکه نهادهای متعدد فرهنگی موظف شده اند در این زمینه کار فرهنگی انجام دهند اما اقدام جدی ای انجام نشده است.
در یادداشت بعدی، درباره مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و چرایی اجرا نشدن آن توضیح خواهم داد. فعلا یادداشت آقای فتحی را بخوانید.
✍️ شیخ فرهاد فتحی
میگه چرا وضع حجاب اینجوری شد؟
میگم چون ۲۶ نهاد متولی امر عفاف و حجاب هستند ولی ظاهرا پاکار نبوده و نیستند.
میگه عجب نمیدونستم! حداقل بگو اسم هاشونو بدونیم.
میگم بله خیلی ها مثل شما اطلاع ندارند، به نظرم خودشون هم اطلاع ندارد! وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ۲۱ وظیفه، وزارت بازرگانی با ۱۳ وظیفه، سازمان صداوسیما با ۳۱ وظیفه، نیروی انتظامی با ۲۱ وظیفه، سازمان جوانان با ۱۴ وظیفه، سازمان تبلیغات اسلامی با ۱۲ وظیفه، وزارت آموزشوپرورش با ۲۱ وظیفه، وزارت علوم با ۱۷ وظیفه، مرکز زنان و خانواده با شش وظیفه، وزارت ارتباطات با هشت وظیفه، سازمان تربیت بدنی با ۱۸ وظیفه، شهرداری با ۱۰ وظیفه، وزارت بهداشت با ۱۷ وظیفه، ستاد امر به معروف و نهی از منکر با ۱۱ وظیفه، سازمان بهزیستی با پنج وظیفه، وزارت امورخارجه با ۱۰ وظیفه، وزارت کار با پنج وظیفه، مجلس شورای اسلامی با هفت وظیفه، وزارت کشور با ۱۱ وظیفه، سازمان مدیریت و برنامهریزی با ۹ وظیفه، قوهقضائیه با پنج وظیفه، وزارت مسکن راه و شهرسازی با ۹ وظیفه، سازمان میراث فرهنگی با ۱۱ وظیفه، بسیج با شش وظیفه، وزارت راه با هفت وظیفه و سازمان تبلیغات اسلامی با ۱۲ وظیفه، سازمانها و نهادهایی هستند که در مصوبه ۴۲۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۷۶ تصویب شد و برای گسترش عفاف و حجاب نوع وظایفشان هم ذکر شده است.
میگه حاجی عجب، من فکر میکردم فقط پلیس باید یه کاری بکنه پس باید همه بیان وسط میدون و کم کاری گذشته را هم جبران کنند.
میگم بله ولی برخی از این عزیزان فقط جمله کارفرهنگی باید بشود را یاد گرفتند ولی نمیدونند خود اینا مخاطب این جمله خودشون هستند و سالها بودجه گرفتند تا کار فرهنگی انجام بدهند ولی نهایتا با این وضعیت روبرو هستیم، اول باید این عزیزان را توجیه کرد بعد ببینیم چی میشه....
eitaa.com/joinchat/1246560365Ca5e65155c1
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
یادداشتها
بسم الله الرحمن الرحیم احتمالا درباره مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب چیزهایی ش
بسم الله الرحمن الرحیم
✍️ سید مهدی مرتضوی
#روش_صحیح_را_نمیدانیم۵
بارها شنیده ایم که بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی بیش از بیست نهاد فرهنگی باید در زمینه عفاف و حجاب فعالیت کنند. در کنار این نهادها، نیروی انتظامی و قوه قضائیه نیز باید از این فعالیتهای فرهنگی پشتیبانی انتظامی و قضائی نمایند. و بارها شنیده ایم که از بین تمام نهادهای موظف در این زمینه، فقط نیروی انتظامی وظیفه خود را انجام داده است و سایر نهادهای فرهنگی به وظایف خود عمل نکرده اند.
اواسط تابستان ۴۰۱ یک جلسه #غیر_رسمی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، با حضور تعدادی از مسوولان دغدغه مند در زمینه #عفاف_و_حجاب برگزار شد. ناخواسته در این جلسه غیر رسمی حضور داشتم. یکی از محورهای مورد بحث آن بود که نهادهای مسوول در موضوع عفاف و حجاب، احضار شوند و مورد پرسش قرار گیرند که چرا در این زمینه اقدام نکرده اند.
اجازه خواستم تا نکات زیر را خدمت اعضای محترم جلسه عرض کنم:
🔸 اکثریت مومنان بر اساس #غیرت دینی شان می خواهند در زمینه عفاف و حجاب فعالیت کنند اما روش صحیح آن را نمی دانند. بسیاری از #نهادهای_فرهنگی نیز وضعیتی مشابه دارند. مسوولان فرهنگی بر اساس عرق دینی خود می خواهند فعالیت فرهنگی #موثر انجام دهند و مصوبات شورای عالی را اجرا کنند اما نمی دانند چگونه و با چه روشی باید اقدام کنند.
🔸 #شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی نهادهای مزبور را مکلف کرده در این زمینه اقدام کنند اما درباره #مبانی و #چگونگی و #روش فعالیت فرهنگی صحیح و موثر، سکوت کرده است. گویا از نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مبانی و روشهای صحیح فعالیت فرهنگی بسیار واضح بوده و نیازی به تبیین آنها از جانب شورا احساس نشده است. یا آنکه شورای محترم، وظیفه شناسایی مبانی و روش صحیح فعالیت را بر عهده نهادهای مذکور گذاشته و کار خود را در حد یک نهاد قانون گذار #تقلیل داده و از خود رفع تکلیف کرده است.
🔸 در صورت اصرار شورای عالی برای مطالبه و مواخذه این نهادها، آنها پاسخ خواهند داد اگر ما فلان اقدام یا فعالیت را انجام می دادیم، #گسلهای اجتماعی تقویت شده و #وحدت و انسجام ملی تضعیف گشته و زمینه #تنش در جامعه فراهم می شد. در آن صورت آیا شورای عالی، این نهادها را مواخذه نمی کرد که چرا چنین کردید؟
🔸 وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی آن است که این نهادها را فرا بخواند و مشکلات و چالشهایی که هر کدام از این نهادها با آنها مواجه بوده اند را بشنود و به آنها مشورت داده یا آنها را راهنمایی کند و برای رفع موانعی که بر سر راه انجام فعالیتشان قرار دارد راهکاری بیابد.
🔸 لازم نیست مومنان را فرا بخوانیم تا امر به معروف کنند یا نهادهای فرهنگی را مکلف کنیم تا اقدام فرهنگی مناسب انجام دهند. نیاز اساسی آن است که به مومنان و نهادهای فرهنگی نشان داده شود که #روش_صحیح امر به معروف یا فعالیت فرهنگی چگونه است. در آن صورت مومنان و نهادهای فرهنگی به وظیفه خودشان عمل خواهند کرد.
🔸 بهترین نخبگان کشور به عنوان #اعضای_حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی یا #کارشناسان #دبیرخانه شورا انتخاب می شوند تا همین گره ها را بگشایند و برای #پرسشهای_دشوار، پاسخ بیابند اما متاسفانه این عزیزان در خدمت #بوروکراسی_اداری برای #تصویب_قانون در آمده اند و از #اندیشه_ورزی در زمینه مبانی و روشها و چگونگی فعالیت فرهنگی در زمینه عفاف و حجاب غفلت ورزیده اند. کاش اعضای حقیقی شورا و دبیرخانه آن با دعوت از نخبگان صاحبنظر و نهادهای مسوول، #هستههای_اندیشهورز در زمینه شیوه های صحیح فعالیت فرهنگی و اجرا کردن قانون مصوب خود تشکیل می دادند.
🔸 مطالبه صرف از نهادهای فرهنگی و مسوولان آنها به #محاکمه آنها تبدیل خواهد شد و در نهایت این مطالبه به سمت شورای عالی انقلاب فرهنگی باز خواهد گشت و این شورا #متهم خواهد شد.
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم
✍️ حمید رفیعی هنر
#شخصیتهای_سجیّتی_و_نیّتی
🔹شخصیت؛ ساختمان وجودی افراد است؛ شاکله وجودی است؛ درخت تنومند روان آدمی است.
امّا بنای این ساختمان چگونه شکل میگیرد و پایههای آن بر چه استوار است؟
در روانشناسی شخصیت نظریههای مختلفی وجود دارد.
🔸از نظر برخی، پایه های این شخصیت را #نیازها تشکیل دادهاند؛
از نظر برخی #شناختها،
از نظر برخی #عادتها؛
و از نظر برخی #صفتها.
آنهایی که قائلاند شخصیت ما از مجموعه صفتها تشکیل شدهاند به رویکرد صفات معروفاند.
🔸 آموزههای اسلامی هرچند نقش نیازها، شناختها، و عادات را انکار نمیکند؛ امّا گو اینکه به صفات اهمیت ویژهای میدهد.
در برخی آموزههای اسلامی صفات شخصیتی به دو دسته کلی سرشتی و انسانی تقسیم شده است:
1️⃣ صفات سرشتی که نام آن را #سجیّتی میگذارم ویژگیهای فطری و باخودآورده فرد است
2️⃣ امّا صفات انسانی؛ که نام #نیّتی بر آن میگذارم حاصل تصمیم، تلاش و تمرین فرد است.
این برخلاف نظر برخی روانشناسان معروف شخصیت، همچون ریموند کتل است که صفات را به سرشتی و #محیطی تقسیم کرده؛ و عملاً #نقش_خود را کمرنگ کردهاند.
در آموزههای اسلامی صفاتی که با تلاش خود فرد ساخته میشود و فرد را در مسیر اهداف متعالی قرار میدهد بسیار ارزشگذاری شده است.
🔸 یکی از مستندات سخنان بالا؛ این روایت امام صادق علیه السلام است:
🔸 الْخُلُقُ مِنْحَةٌ يَمْنَحُهَا اَللَّهُ مَنْ شَاءَ مِنْ خَلْقِهِ
فَمِنْهُ #سَجِيَّةٌ وَ مِنْهُ #نِيَّةٌ
قُلْتُ فَأَيُّهُمَا أَفْضَلُ؟
قَالَ صَاحِبُ اَلنِّيَّةِ أَفْضَلُ
فَإِنَّ صَاحِبَ اَلسَّجِيَّةِ هُوَ اَلْمَجْبُولُ عَلَى اَلْأَمْرِ اَلَّذِي لاَ يَسْتَطِيعُ غَيْرَهُ
وَ صَاحِبَ اَلنِّيَّةِ هُوَ اَلَّذِي يَتَصَبَّرُ عَلَى اَلطَّاعَةِ فَيَصْبِر
فَهَذَا أَفْضَلُ (بحار الأنوار ج۶۸ ص۳۹۵):
ویژگیهای خٌلقی بخششى است از جانب خدا كه او را بهكسى كه ميخواهد ميدهد. بعضى از خوىها طبيعى و جزء سرشت، و بعضى از آن مربوط به تصميم و تمرين است.(سوال کننده میگوید) عرض كردم كدام يك از اين دو نوع با ارزشتر است؟
(امام) فرمود آن كس كه با تصميم و ارادۀ خود ویژگی را كسب ميكند برتر است چون كسى كه خوى و اخلاقى در سرشت و طبيعت او است غير آن روش را نميتواند داشته باشد، ولى آن كس كه با ارادۀ خود روش نيكى را اتخاذ مينمايد بر خلاف طبع خود مشكلات اطاعت را تحمل ميكند و صبر در او نهادینه میشود، پس او برتر است.
eitaa.com/Mohyiee
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم
✍️ عباس حیدری پور
#یک_تقریظ_یک_تنبیه
در تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب خواندنی #خاتون_و_قوماندان که روایت زندگی مشترک فرمانده شهید فاطمیون است، میخوانیم:
📌«حوادث مربوط به مهاجران افغان را که در این کتاب آمده است از هیچ منبع دیگری که به این اندازه بتوان به آن اطمینان داشت دریافت نکردهام. برخی از آنها جداً #تاثرانگیز است»،
❓پرسشی که در ذهن شکل میگیرد این است که رهبر انقلاب به کدام حوادث جداً تأثرانگیز اشاره نمودهاند؟ قطعاً رد این حوادث را باید در همان منبع مطمئن جستوجو کرد، به نظرم برجستهترین این حوادث این است:
«سال ۷۱ تا ۷۶ در افغانستان جنگ بود...این سالها، #سختترین سالهای عمر ما مهاجرین بود. دولت ایران تصمیم به بازگرداندن مهاجرین گرفته بود. اصطلاحِ افغانیبگیر مال همین سالهاست. سالهایی که افغانها را به وطن جنگزده و پر از بلا و مصیبت میفرستادند.
کامیونهایی میآمدند و همۀ دار و ندار خانواده را با هر که در خانه بود بار میکردند و مستقیم به مرز میبردند. کاری نداشتند که پدر این خانواده سر کار است یا مادر این خانواده رفته نانوایی یا بچهشان مدرسه است. هر کس بود و نبود را میفرستادند مرز. بارها پیش میآمد که بچه از مدرسه برمیگشت و میدید خانهشان خالی است و کسی نیست؛ یا مردی از کارگری برمیگشت و با خانۀ خالی و بههمریخته مواجه میشد و همان دم سکته میکرد؛ یا مادری خسته و خاکی از سرِ زمینهای سبزی میرسید و میدید اثری از زندگی و بچگکهایش نیست!
شرایط برای افرادی که مدارک داشتند کمی بهتر بود؛ اما همانها هم در تشویش، شب را صبح میکردند. مردها از ترس اینکه دستگیر نشوند سر کار نمیرفتند....ولی بعضی مدارک نداشتند؛ حالا یا بیتفاوت بودند یا پول نداشتند که برای تمدید بدهند.
آن سالها طوری بود که مردها جرأت نداشتند بیرون باشند. زنها میرفتند بیرون و نانی میخریدند و برمیگشتند که مبادا به تور افغانیبگیرها بیفتند. هرآن، امکان داشت گزارش بدهند و بیایند درِ خانه و بدون بُروبَرگرد اثاث رنگورورفتهات را بار ماشین کنند و بفرستند مرز.»
این توصیفات واقعاً #جانسوز و تأثرانگیز و منزجرکننده است و بدترینش جایی است که میخوانیم:
«بارها پیش میآمد که بچه از مدرسه برمیگشت و میدید خانهشان خالی است و کسی نیست؛ یا مردی از کارگری برمیگشت و با خانۀ خالی و بههمریخته مواجه میشد و همان دم سکته میکرد؛ یا مادری خسته و خاکی از سرِ زمینهای سبزی میرسید و میدید اثری از زندگی و بچگکهایش نیست!»
😔حال باید پرسید این کنشهای #نفرتانگیز که ناشی از سیاستهای نفرتانگیزتر است (سیاستهایی که یا خودشان مشکل داشتهاند یا ندیدن پیوستهای_فرهنگی ضروریشان چنین چهره کریهی از آنها ساخته است) از چه آبشخور و فهمی منشعب شده است؟ چه کسانی سیاستگذار و دستاندرکار پدیدآمدن این صحنهها و حوادث بودهاند؟ اکنون آیا شهامت لازم را برای #واکاوی آن زمان و تصمیمات مرتبط با این حوادث داریم؟
🔸 فاصله دهشتناک این حوادث تأثرانگیز با معیارهای اخلاق سیاسی بلکه اخلاق انسانی هشدار و تلنگری جدی است که بپرسیم #مگر_میشود از ایرانیان مسلمان چنین اموری سر بزند؟
🔸 این حوادث را باید با اخلاق و کنشهای #حاج_قاسم عزیز مقایسه کرد و متوجه شد که چگونه اشراب روح معنویت و عرفان، میتواند حتی در تیزترین نقاط درگیری و مبارزه، ظریفترین و #انسانیترین کنشهای اخلاقی و بلکه معنوی را رقم بزند.
🔸 اگر #ایرانیانی از برخی رفتارها و ساختارهای ناپخته و ناصواب #ضربه دیدهاند و به همین خاطر با همه چیز این نظام و ساختارش مشکل پیدا کرده اند، جا دارد سؤالی را از خود بپرسند:
تفاوت ایشان با #مهاجران_افغانی در چیست؛ مهاجرانی که حوادثی اینچنین تأثیرانگیز را از سر گذراندهاند، اما قهرمانانی چون «ابوحامد» را در تعامل با ایرانیان به جهان بشریت عرضه کردهاند؟ ابوحامد و همسرش با چه نگاهی میتوانند بین #اصل و #فرع این نظام، بین این حوادث تأثرانگیز و #سوگیری کلی این نظام #تفکیک کنند و ایثارگر و جانفشان دست در دست آن و دل در گرو آن، به پیش روند؟
@abbas_heidaripour
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم
#شعری_برای_دخترم
روز دختر را به دختر نازنینم و همه دختران این سرزمین تبریک می گویم.
از خداوند مهربان برای همه آنها لذت بردن از خوبیها و قلبی سرشار از محبت و شادی آرزو می کنم.
آرزو می کنم همه دختران سرزمین من، مادران و مربیانی شوند که محبت و مهربانی را در عالم می پراکنند.
شعر زیبای مرحوم #قیصر_امینپور در وصف دخترش را به همه پدرهایی که موهبت دخترانه خداوند در خانه دارند تقدیم می کنم.
ای بوی هر چه گل
بوی بهار می شنوم از صدای تو
نازکتر از گل است گل ِ گونه های تو
ای در طنین نبض تو آهنگ قلب من
ای بوی هر چه گل نفس آشنای تو
ای صورت تو آیه و آیینه خدا
حقا که هیچ نقص ندارد خدای تو
صد کهکشان ستاره و هفت آسمان حریر
آورده ام که فرش کنم زیر پای تو
رنگین کمانی از نخ باران تنیده ام
تا تاب هفت رنگ ببندم برای تو
چیزی عزیزتر ز تمام دلم نبود
ای پاره ی دلم، که بریزم به پای تو
امروز تکیه گاه تو آغوش گرم من
فردا عصای خستگی ام شانه های تو
در خاک هم دلم به هوای تو می تپد
چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو
همبازیان خواب تو خیل فرشتگان
آواز آسمانیشان لای لای تو
بگذار با تو عالم خود را عوض کنم:
یک لحظه تو به جای من و من به جای تو
این حال و عالمی که تو داری، برای من
دار و ندار و جان و دل من برای تو
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
سلام و رحمت خدا بر روح خدا
هنر #روح_خدا، تربیت جوانانی بود که هم به یاد #امام_حسین علیه السلام بر سر و سینه زدند هم به عشق او از سر و جان شان گذشتند.
خدایا ما را شرمنده جوانانی که پروانه وار گرد سید شهیدان گشتند و سوختند مگردان.
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
سلام بر زائران خانه خدا
هر یک از شما اجابت دعای هزار نفر هستید که در #ماه_میهمانی خدا، #حج خانهاش و زیارت حبیبش را طلب کردند.
هنوز از حضور در حج نا امید نشدهایم و در قنوتها و سجدههایمان التماس میکنیم: اللهم ارزقنی حج بیتک الحرام فی عامی هذا و ... و زیاره قبر نبیک و الائمه علیهم السلام.
کاروان دلهای ما را همراه خود ببرید.
شما برای نمازهای ما دعا کنید تا #نماز مان عطر حج و زیارت بگیرد 🤲
و ما برای شما دعا میکنیم که طعم شیرین حج و زیارت حقیقی را بچشید 🤲
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
سلام بر دلهایی که مشتاق زیارت خانه خدا و حرم حبیبش و حرم مخفی حضرت ام ابیها و حرم ائمه بقیع علیهم السلام هستند.
در حدیثی فرمودند اگر می خواهید در حج زائران خانه خداوند شریک شوید، پول قربانی را به یک زائر بدهید تا در عید قربان به نیابت شما قربانی کند و در زمانی که حاجیان در عرفات مشغول مناجات هستند شما هم در سرزمین خود مشغول مناجات باشید.
امروز روز عرفه در عربستان است و حجاج مشغول مناجات روز عرفه هستند. این لحظات را با آنها همراه می شویم.
✅https://eitaa.com/yad_dashtha