#سوال
سلام علیکم و رحمه الله
آیا یک سیر منظم و متقن از منابع اولیه اصولی که دربست در خدمت فقه باشد یا به بیان دیگر با رویکرد فقهی تنظیم شده باشد (یعنی : با توجه به این که اصول فقه یک علم آلی است و می بایست همواره در مسائلش کاربردی بودن و امکان به کار بستن آن در فقه مورد توجه واقع شود، تنظیم شده باشد )وجود دارد ؟ اگر امکان دارد ارسال فرمایید.
#جواب
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته
به نظر مقصودتان سیر آموزشی نیست.
عموم کتب اصولی قدما جنبه آلیت در آنها پر رنگ است در این بین برخی کتابها به مثالهای فقهی توجه بیشتری کرده اند. ولی باید توجه داشت ذکر مثال فقهی تنها ظهور کاربردی بودن علم اصول نیست بلکه ساختار کتاب نیز در جهت دادن به ذهن خواننده برای کاربست فقهی و تبیین شیوه استنباط با علم اصول اهمیت دارد. کتابهایی همچون حلقات شهید صدر و الوسیط فی قواعد فهم النصوص الشرعیه عبدالهادی الفضلی از معاصرین و کتاب طریق استنباط الاحکام از محقق کرکی از قبیل کتابهایی هستند که ساختارشان جهت فقهی و استنباط عملی به ذهن می دهد.
از کتابهای اصولی قدما کتاب الذریعه سید مرتضی که به تصریح خودشان بنا را بر استنباط فروع از اصول قرار داده اند و حتی فرموده اند شرح فروع کمک به تصور اصول می کند(الذریعه ج1ص158) و کتاب العدة شیخ طوسی، غنیة النزوع ابن زهرة این سه کتاب علاوه بر کاربرد فقهی به دنبال از ریشه زدن مبانی فقهی اهل سنت هم بوده اند و پس از ایشان القواعد و الفوائد شهید اول و تمهید القواعد شهید ثانی نیز از این خصوصیت بهره مند هستند.
این مطالب مربوط به تاریخ اصول است و تفصیل را باید از آنجا به دست آورد می توانید به کتاب درآمدی به تاریخ علم اصول از آقای مهدی علی پور و دانشنامه اصولیان شیعه از آقای محمدرضا ضمیری مراجعه کنید.
#اصول
کانال یادداشتهای علمی:
https://eitaa.com/joinchat/1368129623C80f9ebde8c
🔰🔰
معروف است که لولا الحیثیات لبطل الحکمة. نظر به اهمیت آن مختصرا اقسام حیثیت هایی که در مواضع مختلف فلسفه مطرح شده است بیان می شود:
حیثیت تعلیلیه: حيث خاص واسطه در ثبوت محمول برای موضوع است. طبق برخی تفسیرها درباره عبارت الماهیة موجودة بالوجود وجود واسطه در ثبوت وجود برای ماهیت است.
حیثیت تقییدیه: حيث خاص واسطه در عروض است و محمول درواقع محمول قید است نه موضوع. در عبارت الماهیة موجودة بالوجود برخی معتقدند وجود، واسطه در عروض است یعنی موجودة در واقع حمل بر وجود شده و به تبع آن به ماهیت نسبت داده شده است. حیثیت تقییدیه سه نوع است: نفادیه، اندماجیه، شأنیه. توضيح این سه مورد در یادداشتهای بعدی خواهد آمد.
حیثیت اطلاقیه: حمل محمول بر موضوع درحالیکه نه حيث تعلیلی دارد و نه حيث تقییدی مثل الله تبارک و تعالی موجود که موجود بر الله حمل شده بدون واسطه در عروض و ثبوت.
#فلسفه
نمونه منابع: صدر المتالهین، الاسفار الاربعه، ج۱، ص۸۷
ملاهادی سبزواری، حاشیه بر اسفار، ج۱، ص ۳۸ و ۳۹.
برگرفته از مقاله وحدت و کثرت وجود در حکمت متعالیه و عرفان از سیدحمیدرضا حسنی
کانال یادداشتهای علمی
https://eitaa.com/joinchat/1368129623C80f9ebde8c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کاش ما هم چنین انگیزه و تلاشی برای تحصیل علم (و خدمت به دین) می داشتیم.
یکی از طلبهها در دیداری از شهید علامه #صدر میپرسد:
«خیلی وقتها دچار بیحوصلگی میشوم و درس و مطالعه و تألیف را کلاً رها میکنم. چه کنم [که از این حالت رها شوم]؟!»
و شهید علامه صدر پاسخ میدهد:
«کسی که توطئهها و دسیسهها و تبانیها بر ضد اسلام و تهمتها و دروغپردازیهایی که نسبت به مبانی اسلامی میشود را میبیند چگونه دلش میآید که مطالعه و کار جدی و بیوقفه را رها کند؟!»
کانال یادداشتهای علمی:
https://eitaa.com/joinchat/1368129623C80f9ebde8c
🔰🔰
#حال
کلماتی که در جمله حال واقع میشوند:
بَغتةً، تَتری، خلافاً، طُرّاً، فرادی، معاً، دائماً، جمیعاً، اولاً و ثانیاً و ثالثاً و ...، ادبیاً، عوضاً، عیاناً، قاطبةً، بدلاً، یداً بید، وجهاً لوجه، فاه الی في.
#نحو
#حال
#ترکیب
کانال یادداشتهای علمی
https://eitaa.com/joinchat/1368129623C80f9ebde8c
🔰🔰
#متعدی
علامت فعل متعدی
۱- ضمیر منصوبی به عنوان مفعول، به آن متصل میشود(مفعول به میگیرد). مثل الباب اغلقتُهُ که هُ ضمیر منصوبی و مفعول اغلقتُ است.
۲- می توان از آن اسم مفعول تام (که نیاز به جار و مجرور و ظرف ندارد) درست کرد. ضَرَبَ که از آن مَضروب ساخته می شود بدون نیاز به جار و مجرور یا ظرف به خلاف ذَهَبَ که اسم مفعول آن با حرف جر می آید یعنی مَذهوب بِه.
#نحو
#فعل_متعدی
کانال یادداشتهای علمی
https://eitaa.com/joinchat/1368129623C80f9ebde8c
🔰🔰
راههای شناخت اسم #عجمه
۱- یکی از بزرگان و پیشوایان لغت عرب تصریح به عجمه بودن آن اسم بکند.
۲- وزن آن کلمه در زبان عرب بی سابقه باشد. مثل: إِبرَيسَم(ابریشم)، الأَنجيل به فتح همزه طبق قرائت برخی از قرّاء.
۳- ابتدای اسم حروف (نر) باشد مثل: نرجس.
۴- آخر اسم حروف (دز) باشد مثل: مهندز(مهندس).
۵- در مجموع حروف اسم، حروف(ص ، ج) باشد زیرا در زبان عرب اسمی که در آن هر دو این حروف باشد وجود ندارد مثل: صَولَجان(چوگان)، جَصّ(گچ).
۶- در مجموع حروف اسم، حروف(ج ، ق) باشد زیرا در زبان عرب اسمی که در آن هر دو این حروف باشد وجود ندارد مثل: منجنیق.
۷- اگر آن اسم، ثلاثی نباشد و هیچکدام از حروف (ب، ر، ف، ل، م، ن) در آن نباشد عجمه خواهد بود؛ زیرا اسمهای رباعی و خماسی در زبان عربی خالی از این حروف نیستند.
منابع👇👇
الاقتراح في علم اصول النحو، جلال الدین سیوطی ص۶۰
تاریخ آداب العرب، مصطفی صادق الرافعي ج۱ ص۱۶۰
#صرف
#نحو
#لغت
#عجمه
#غیرمنصرف
کانال یادداشتهای علمی
https://eitaa.com/joinchat/1368129623C80f9ebde8c
#معرفی_کتاب
🔰🔰🔰
کتاب #تاریخ_آداب_العرب در سه جلد
تالیف مصطفی صادق الرافعي
کتاب بسیار مفید و قابل استفاده برای شناخت لغت و زبان عرب مشتمل بر مطالب زبان شناسی عام و خاص، لغت شناسی، وضع شناسی، مطالب صرفی و نحوی و بلاغی، مباحث علوم قرآنی، تاریخ لغت عرب و ... .
#دانلود_کتاب در کانال یادداشتهای علمی 👇
https://eitaa.com/joinchat/1368129623C80f9ebde8c
🦋اصوات دروس حوزوی(خواهروبرادران)
🌵eitaa.com/joinchat/2796486669Cb62d5fdc46
چهل حدیث صلوات.pdf
242.1K
چهل حدیث در فضیلت صلوات
نمونه حدیث👇👇
صلوات بین نماز ظهر و عصر
عن الصادق علیه السلام:
الصَّلاۀُ علی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحمَّدٍ فِیما بَینَ الظُّهرِ وَالعَصْرِ تَعْدِلُ سَبعیِنَ رکعۀً (حِجَّۀً).
حضرت صادق علیه السلام فرمودند:
فرستادن صلوات بین نماز ظهر و عصر برابر است با هفتاد رکعت نماز مستحبی(و یا هفتاد حج).
کانال یادداشتهای علمی
https://eitaa.com/joinchat/1368129623C80f9ebde8c
🔰🔰
نقش ترکیبی #اسم_اشاره در جمله
✅ همانطور که در تصویر بالا مشاهده می شود اسم اشاره در محل رفعی و نصبی و جری قرار می گیرد و تمام نقش های ترکیبی را می تواند بپذیرد.
🔹️اسم اشاره به مکان مثل هُنا و ثَمَّ همیشه ظرف است ولی گاهی با متعلق محذوفش خبر یا صفت یا حال قرار میگیرد مانند: مُعَلِّمُ المدرسةِ هُنا که هنا با متعلقش(استقر) خبر است.
منبع: موسوعة النحو و الصرف و الاعراب، الدكتور اميل بديع يعقوب ص ٥٦، ٥٧
#نحو
#ترکیب
کانال یادداشتهای علمی
https://eitaa.com/joinchat/1368129623C80f9ebde8c
🔰🔰
اسم در چه صورتی #غیرمنصرف میشود؟
اسم اگر ... :
🔹️عَلَم باشد: در یکی از شش صورت زیر غیرمنصرف میشود:
۱- الف و نون زائده در آخرش باشد. مثل: نُعمان، رِضوان.
۲- مونث لفظی یا معنوی باشد. مثل: معاوية، زینب.
۳- بر وزن فُعَل باشد. مثل: عُمَر.
۴- وزن الفعل داشته باشد. مثل: یزید.
۵- عجمه باشد. مثل: یعقوب، جورج.
۶- مرکب مزجی باشد. مثل: بعلبک.
🔹️وصف باشد: در یکی از دو صورت زیر غیرمنصرف میشود:
۱- بر وزن فَعلان باشد که مونثش تاء نمیگیرد. مانند: عَطشان که مونثش عَطشی است.
۲- بر وزن اَفعَل باشد که مونثش تاء نمیگیرد. مانند: اَفضَل که مونثش فُضلی است.
🔹️علم و وصف نباشد: در یکی از دو صورت زیر غیرمنصرف میشود:
۱- آخرش الف تانیث ممدوده باشد. مانند: صَحراء.
۲- بر وزن منتهی الجموع باشد. مانند: مساجد و دَنانیر.
منبع: مُختصَر المُختصَر في النّحو والصّرف والبلاغة والإملاء، دکتور هنادا طه، ص۸ تا۱۰(با کمی تصرف)
#نحو
#غیرمنصرف
کانال یادداشتهای علمی
https://eitaa.com/joinchat/1368129623C80f9ebde8c
یادداشتهای علمی
🔰🔰 اسم در چه صورتی #غیرمنصرف میشود؟ اسم اگر ... : 🔹️عَلَم باشد: در یکی از شش صورت زیر غیرمنصرف می
🔰🔰
اسم در چه صورتی #غیرمنصرف میشود؟
اسم اگر ... :
🔹️عَلَم باشد: در یکی از شش صورت زیر غیرمنصرف میشود:
۱- الف و نون زائده در آخرش باشد. مثل: نُعمان، رِضوان.
۲- مونث لفظی یا معنوی باشد. مثل: معاوية، زینب.
۳- بر وزن فُعَل باشد. مثل: عُمَر.
۴- وزن الفعل داشته باشد. مثل: یزید.
۵- عجمه باشد. مثل: یعقوب، جورج.
۶- مرکب مزجی باشد. مثل: بعلبک.
🔹️وصف باشد: در یکی از دو صورت زیر غیرمنصرف میشود:
۱- بر وزن فَعلان باشد که مونثش تاء نمیگیرد. مانند: عَطشان که مونثش عَطشی است.
۲- بر وزن اَفعَل باشد که مونثش تاء نمیگیرد. مانند: اَفضَل که مونثش فُضلی است.
🔹️علم و وصف نباشد: در یکی از دو صورت زیر غیرمنصرف میشود:
۱- آخرش الف تانیث ممدوده باشد. مانند: صَحراء.
۲- بر وزن منتهی الجموع باشد. مانند: مساجد و دَنانیر.
منبع: مُختصَر المُختصَر في النّحو والصّرف والبلاغة والإملاء، دکتور هنادا طه، ص۸ تا۱۰(با کمی تصرف)
#نحو
#غیرمنصرف
کانال یادداشتهای علمی
https://eitaa.com/joinchat/1368129623C80f9ebde8c
برخی از هشتکهای کانال یادداشتهای علمی
#سوال
#جواب
#مشاوره_تحصیلی
#ارجاع_پژوهشی
#فلسفه
#اصول
#فقه
#قانون_اساسی
#درس_خارج_فقه_قانون_اساسی
#ادبیات
#صرف
#نحو
#لغت
#منطق
#علم_الحساب
#اخلاقی
#روانشناسی
کانال یادداشتهای علمی
https://eitaa.com/joinchat/1368129623C80f9ebde8c
هدایت شده از مکتب شهید سید مصطفی خمینی قدس سره
🔰 اطلاع نگاشت | مروری بر زندگی آیتالله سید مصطفی خمینی؛
👈 عالم انقلابی و یار امام
🔻 رهبر انقلاب: مرحوم حاج سید مصطفی خمینی از لحاظ استعداد و جرئت علمی، تهذیب نفس، شجاعت و منش مبارزاتی انسانی ممتاز بود. ۹۶/۰۷/۳۰
🔺 در ایام سالگرد رحلت مرحوم حاج سید مصطفی خمینی، پایگاه اطلاع رسانی KHAMENEI.IR در این اطلاع نگاشت، زندگی نامه و ابعاد شخصیتی این عالمِ مبارز را بر اساس بیانات رهبر انقلاب مرور میکند.
📥 نسخه چاپ:
http://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=37978
⚫ کانال مکتب شهید سید مصطفی خمینی قدس سره
https://eitaa.com/mostafa_khomaini
🦋اصوات دروس حوزوی(خواهروبرادران)
🌵eitaa.com/joinchat/2796486669Cb62d5fdc46