eitaa logo
یادداشتهای علمی
637 دنبال‌کننده
47 عکس
6 ویدیو
49 فایل
این کانال به منظور انتشار فیش‌هایی است که در طول مطالعات خود یادداشت نموده ام شاید برای برخی سودمند باشد. @mhey2000 ادمین @halgeyoola @mostafa_khomaini
مشاهده در ایتا
دانلود
مربی یار.apk
22.29M
♦️نرم افزار جامع مربی یار 🔹هر آنچه در تبلیغ کودک و نوجوان نیاز دارید. دانلود مستقیم از سایت ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
آشنایی با مفاهیم اساسی معاملات.pdf
643.2K
🔰🔰 💎جزوه درس آشنایی با مفاهیم اساسی معاملات ✍️استاد مهدی طالبی ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
4_5987793462756381339.pdf
541.1K
📃 | نقش رسانه‌های جمعی و اجتماعی در برساخت هویت ملی دانش‌آموزان ◽️رسانه‌ها نقش مؤثری در نهادینه‌سازی ارزش‌ها و تکوین یا تغییر هویت ملی به‌عنوان کلان‌ترین سطح هویتی دارند و به‌عنوان اهرم متغیر هویت ملی عمل می‌کنند. ◽️هدف از پژوهش حاضر واکاوی نقش رسانه‌های جمعی و اجتماعی در برساخت هویت ملی بر حسب تجربه‌ی زیسته‌ی دانش‌آموزان بود که با رویکرد پدیدارشناسی انجام گرفت. 📲مؤسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد محمدحسین فرج‌نژاد: 📝 @FarajNezhad110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میلاد پیامبر رحمت مبارک باد 💎سیب از باغ خدا چیدی و برگشتی باز شاعر: حمیدرضا برقعی ┄══•ஜ📖ஜ•══┄ 📳 در نشر معارف علوی کوشا باشیم. @NahjAlblaghah👈🏻عضویت
🔰🔰 💠میم و دال احمد💠 امام خمینی قدس سره: و اما مقام محمدی عبارت از مقام برزخیت کبری و جمع کنندۀ وحدت و کثرت و جامع حق و خلق [و مظهر اسما ]«هُوَ اْلأَوَّلُ وَالاْخِرُ وَالظّٰاهِرُ وَالْبٰاطِنُ» است، و «محمد» نام مُلکی آن حضرت است، به همین سبب حروف اتصال در آن بیش تر به کار رفته، و «احمد» نام ملکوتی اوست و به این جهت در احاطۀ حروف انفصال قرار گرفته است، و در این که حرف انفصال در آخر نام «محمد» ایشان به کار رفته، سرّ بلکه اسراری نهفته دارد. 📚تعليقات علی شرح فصوص الحکم و مصباح الانس، ص ۱۹۶. ولادت با سعادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مبارک باد ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
💎وثاقت ابوبکر حضرمی💎 الْحَسَنُ بْنُ مَحْبُوبٍ عَنْ سَيْفِ بْنِ عَمِيرَةَ عَنْ أَبِى بَكْرٍ الْحَضْرَمِى عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنِ ارْتَدَّ الرَّجُلُ الْمُسْلِمُ عَنِ الْإِسْلَامِ بَانَتْ مِنْهُ امْرَأَتُهُ (الحدیث) آیت‌الله شبیری زنجانی حفظه الله: اين روايت از نظر سند مورد قبول و معتبر است و اشكالى در آن نيست چون ابوبكر حضرمى با اينكه كتب رجالى مثل نجاشى و شيخ تصريح به وثاقت او نكرده‌اند 1️⃣ولى مدائحى كه درباره او نقل شده اطمينان به اعتبار او مى‌آورد. 2️⃣شيخ طوسى هم كه روايات متعددى از او در تهذيب و استبصار آورده در هيچ كجا نسبت به وثاقت او مناقشه نكرده است. افراد ديگر هم كه در سند واقع شده‌اند همه معتبرند. 📚کتاب‌ النکاح، ج ۶ ص ۳۸۵. ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
💠احتیاط شیخ انصاری قدس سره در قضاوت کردن افراد💠 قضیه دیگری که از جهتی مربوط به عقل و درک سیاسی است و از جهت دیگر مربوط به تقواست و هر دو در آن سهم دارد، ماجرای استفتائی است که از مرحوم شیخ انصاری درباره مولوی می‌کنند که مولوی چگونه آدمی است؟ شیخ می‌خواهد از روی موازین حرف بزند، در پاسخ - چنان که شنیده‌ام - می‌نویسد: من کتاب مثنوی را کم مطالعه کرده‌ام، ولی در جوانی قدری آن را دیده ام. این شعر از آن زمان در نظرم مانده است که مولوی می‌گوید: هر کسی از ظن خود شد یار من از درون من نجست اسرار من وقتی مولوی درباره معاصرین خود در ششصد سال قبل می‌گوید که اینها تشخیص نمی‌دهند که من چکاره‌ام؟ من چگونه دربارۀ او قضاوت کنم؟ مرحوم شیخ طوری جواب می دهد که اشکال شرعی نداشته باشد و اگر تأیید و یا تکذیب می‌کرد می‌ترسید اشکال شرعی داشته باشد. 📚جرعه ای از دریا، ج۱، ص۱۴۱. ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
💠نظر شیخ انصاری قدس سره درباره فلاسفه اسلام💠 مرحوم آقا میرزا احمد آشتیانی از پدرش میرزای آشتیانی أعلی‌الله مقامهما نقل فرمودند: یکی از افاضل تلامذه شیخ که سخت مخالف فلسفه بود از شیخ سؤال می کند: نظر شما راجع به فلاسفه اسلام چیست؟ شیخ می‌فرماید: من علم کلام خوانده‌ام. گاهی به کتب فلسفه مراجعه می‌کنم می‌فهمم که این جماعت زبان مخصوص به خود دارند. این قسم نیست که شما بتوانی بدون قرائت فلسفه اظهار نظر کنی. از صاحب مثنوی از شیخ سؤال می کنند، می‌فرمایند: من گاهی بر سبیل تفنن مثنوی را مطالعه می‌کنم. یک شعر عالی دارد که من را سخت تحت تأثیر قرار داده است: اهل دنیا از کهین و از مهین لعنة الله علیهم أجمعین 📚نقدی بر تهافت الفلاسفه غزالی، ص۴۸. ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
nokat_amoozeshi_madrese_ahlolbaitmehr_1403.mp3
21.11M
💠 نکات آموزشی 🎙آیت الله ربانی بیرجندی ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
🔰🔰 💠ضرب المثل بعد التی و اللتیا💠 قال بعضهم في قولهم«بعد الّتي و اللّتيّا»:إن رجلا تزوج امرأة قصيرة و امرأة طويلة،فلقي منهما شدّة،فطلّقهما و قال:بعد اللتيا-يعني القصيرة-و الّتي-أي الطويلة-لا أتزوج أبدا. 📚مجمع الأمثال للميداني ج ۱ ص ۱۲۵، بهج الصباغة فی شرح نهج‌البلاغه ج ۱۴ ص ۳۰۱. ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
🔰🔰 💠چند موضوع پیشنهادی برای مقاله و پایان‌نامه💠 ۱- روش‌شناسی استنباط فقهی فقهاء در آراء خلاف مشهور. ۲- مبانی حدیثی و کلامی تأثیر سیره ائمه در فقه الحدیث. ۳- مبانی اصولی فقه حکومتی یا فقه نظام در باب تعارض. ۴- بررسی نوین تعارض در ادله مستحبات و تطبیقات آن. ۵- تحلیل ماهیت فقهی امر به معروف و نهی از منکر ۶-تحلیل ماهیت معروف و منکر از دیدگاه فقه ۷- بررسی ابعاد فقهی بسملة (بسم الله الرحمن الرحيم) ۸- طرحی نو در ریشه یابی اختلاف اصولیان و اخباریان (عوامل سیاسی، معرفت شناختی و ...) ۹- بررسی ثمرات ادعا شده در مساله خطابات شفاهیه ۱۰- بررسی تطبیقی فقه هنر در مذاهب اسلامی ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
Brochure.pdf
19.1M
📚معرفی مجموعه آثار حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
tadabbor-new1.apk
8.67M
📱نرم افزار اپلیکیشن تدبر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🔵مؤسسه فرهنگی تدبر در قرآن و سیره 🆔https://eitaa.com/joinchat/294060065C1f47b7c9fd ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
1_13826781833.pdf
553.6K
🔺معرفی بعضی از شروح و حواشی مکاسب ✍ استاد سید محمدمهدی رفیع پور 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ◾ @kashkolenab ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
💥💥 💠تجربه و حکم عقل؛ اماره صدور روایت💠 و من الأمارات: موافقة الحديث لحكم العقل، أو التّجربة، مثل ما ورد من قراءة آخر الكهف للانتباه في السّاعة الّتي يراد، و قراءة سور «هل أتى» في صلاة الصّبح يوم الاثنين و يوم الخميس لوقاية اللّه شرّهما، و غير ذلك. 📚 الفوائد الحائرية، الوحيد البهبهاني، محمّد باقر، ج1، ص 232. ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
💥وجوب اخلاقی دفع حسد منافاتی با عدم وجوب شرعی آن ندارد💥 وكون دفع الحسد واجبا خلقيّا وممّا أكّد عليه في الأخبار أيضا لا ينافي عدم وجوبه شرعا على هذه الأمّة. 📚 بحر الفوائد في شرح الفرائد، الآشتياني، الميرزا محمد حسن، ج 3، ص 453. ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
🔰 آغاز کتاب «الاصباح فی شرح تلخیص المفتاح معروف به مطول» 📘 تصنیف: خطیب قزوینی، شرح: تفتازانی 📥بارگزاری صوتها در سروش در کانال دروس حوزوی: https://splus.ir/darsosul 📥بارگزاری صوتها در ایتا در کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 صوت درس جلسه ۱ 📌موضوع: مقدمه 🎙استاد: شیخ محمدهادی
🔰🔰 💠سیر تألیف کتاب مطول💠 🔸️سکاکی مفتاح العلوم را در سه بخش صرف و نحو و بلاغت می‌نویسد. 🔹️خطیب قزوینی ابتدا بخش بلاغت مفتاح العلوم را تنقیح می‌کند و آن را تلخیص المفتاح می‌نامد. 🔹️سپس خودش شرح گونه‌ای بر تلخیص المفتاح می‌نویسد به نام الایضاح لغوامض تلخیص المفتاح. 🔸️سپس سعدالدین تفتازانی شرحی مفصل بر تلخیص المفتاح می‌نویسد و آن را الاصباح فی شرح تلخیص المفتاح نامگذاری می‌کند که به مطول شهرت پیدا می‌کند. 🔸️پس از آن تفتازانی مطول را تلخیص نموده و آن را المصباح فی مختصر الاصباح می‌نامد که به مختصر شهرت پیدا می‌کند. 📚مقدمه استاد محمد زکی جعفری بر مطول. ♻️کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
مطول الف ۲.mp3
37.48M
🔉 صوت درس جلسه ۲ 📌موضوع: مقدمه، علم البلاغة من أجلّ العلوم. 🎙استاد: شیخ محمدهادی
یادداشتهای علمی
🔉 صوت درس #مطول جلسه ۱ 📌موضوع: مقدمه 🎙استاد: شیخ محمدهادی #عصمتی
💥مطالب درس؛ جلسه ۱: 1️⃣تفسیر کلام سیبویه مبنی بر اینکه تأویل و معنای امّا عبارتست از مهما یکن من شیئ. 2️⃣معنای لمّا و تفسیر کلام سیبویه مبنی بر اینکه لمّا مثل لو است.
یادداشتهای علمی
🔉 صوت درس #مطول جلسه ۲ 📌موضوع: مقدمه، علم البلاغة من أجلّ العلوم. 🎙استاد: شیخ محمدهادی #عصمتی
💥مطالب درس؛ جلسه ۲: 1️⃣دفع اشکالی از عبارت خطیب قزوینی که گفته است علم بلاغت از أجلّ العلوم است. 2️⃣فقط با علم بلاغت وجه اعجاز قرآن فهمیده می‌شود نه با علوم دیگر. 3️⃣با علم بلاغت انسان وجه اعجاز قرآن را شناخته و در نتیجه نبوت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و تمام مطالب ایشان را تصدیق می‌کند و با تبعیت از ایشان به سعادت دنيا و آخرت می‌رسد. 4️⃣جلالت قدر علم بلاغت به موضوع و غایت آن است. 5️⃣وجه اعجاز قرآن قابل درک است ولی قابل وصف نیست.
مطول الف ۳.mp3
23.1M
🔉 صوت درس جلسه ۳ 📌موضوع: مقدمه، علم بلاغت و اعجاز قرآن. 🎙استاد: شیخ محمدهادی
یادداشتهای علمی
🔉 صوت درس #مطول جلسه ۳ 📌موضوع: مقدمه، علم بلاغت و اعجاز قرآن. 🎙استاد: شیخ محمدهادی #عصمتی
💥مطالب درس؛ جلسه ۳: 1️⃣علومی که دخالت در فهم اعجاز قرآن دارند عبارتند از علم بلاغت، علم اصول (مراد یاصرف و نحو و متن اللغة است یا علم کلام). 2️⃣علم کلام در فهم وجه اعجاز قرآن دخالت دارد. 3️⃣بسیاری از مطالب مطرح شده توسط ادباء خصوصا در علم بلاغت متأثر از مبانی کلامی است. 4️⃣بررسی کلام تفتازانی مبنی بر اینکه ادراک حقیقت وجه اعجاز قرآن و احاطه علمی به آن و شناخت کُنه بلاغت قرآن برای غیر خداوند ممکن نیست. 5️⃣شناخت علم بلاغت نیاز به ممارست طولانی مدت دارد لذا سزاوار است طلبه به شکل‌های مختلف در تمام دوران طلبگی خود به این علم اشتغال داشته باشد.
مطول الف ۴.mp3
43.42M
🔉 صوت درس جلسه ۴ 📌موضوع: مقدمه، تشبیه اعجاز قرآن. 🎙استاد: شیخ محمدهادی
یادداشتهای علمی
🔉 صوت درس #مطول جلسه ۴ 📌موضوع: مقدمه، تشبیه اعجاز قرآن. 🎙استاد: شیخ محمدهادی #عصمتی
💥مطالب درس؛ جلسه ۴: 1️⃣استعاره مکنیه و تخییلیه، ایهام، ترشیح در کلام خطیب قزوینی. 2️⃣کلمه قرآن به معنای اسم مفعول است. 3️⃣متعلق اعجاز قرآن فقط الفاظ آن نیست بلکه لفظ و معنا هر دو باهم متعلق اعجاز است. 4️⃣نوع چینش الفاظ و ترتیب معانی کلمات (رعایت مرتبه هر معنا) که مطابق مقتضای عقل است و تناسب و هماهنگی دلالت‌های قرآن اعجاز دارد. 5️⃣در تعبیر "فی نظم القرآن" استعاره وجود دارد.
مطول الف ۵.mp3
22.93M
🔉 صوت درس جلسه ۵ 📌موضوع: مقدمه، علت تألیف تلخیص المفتاح، مزایای بخش بلاغت از کتاب مفتاح العلوم سکاکی. 🎙استاد: شیخ محمدهادی
یادداشتهای علمی
🔉 صوت درس #مطول جلسه ۵ 📌موضوع: مقدمه، علت تألیف تلخیص المفتاح، مزایای بخش بلاغت از کتاب مفتاح العلوم
💥مطالب درس؛ جلسه ۵: 1️⃣بخش بلاغت مفتاح العلوم نافعترین کتاب بلاغی در بین کتب مشهوره است. 2️⃣در بین کتب بلاغی مشهور بخش بلاغت مفتاح العلوم نیکوترین ترتیب را در بین مسائل و مطالبش دارد. 3️⃣بلاغت مفتاح العلوم مهذَّب ترین بین کتب بلاغی مشهور است. 4️⃣در بین کتب بلاغی مشهور بخش بلاغت مفتاح العلوم بیشترین قواعد و اصول بلاغی را گرد آورده است. 5️⃣نظر مشهور نحویین این است که معمول مصدر بر مصدر مقدم نمی‌شود. 6️⃣محقق رضی صاحب شرح کافیه معتقد است معمول مصدر اگر ظرف یا جار و مجرور باشد می‌تواند بر مصدر مقدم شود. 7️⃣توسعه استعمالیِ ظرف به خاطر تنزیل و اعتباری است که در ظرف به خاطر وقوع مظروف در آن صورت می‌گیرد.
راهنمای کانال های درسی و علمی و ... : https://eitaa.com/ho110110
معرفی کانالهای تخصصی ویژه ادبیات،منطق،فقه و اصول،فلسفه و عرفان معرفی دروس اساتیدو.... https://eitaa.com/joinchat/2877816889C2015afa665