eitaa logo
یادداشت های فرا-مرزی
2.1هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
301 ویدیو
56 فایل
دایرکت @YahyaJS ادمین: @jahangiri_amin @Elhamshiri67 تاریخ تولد کانال بهمن ۱۴۰۱ نوشته ها، از آن ِاندیشه خود ِشخصی ام است؛ بدون پیوسته های علمی، اجتماعی، کاری، اداری و ... با این سنجه، ارزیابی و نقد و نقل فرمایید
مشاهده در ایتا
دانلود
توفیق شد دیداری دیگر با از ساکن داشته باشم. مثل دیدار دفعه قبل، نکته ها و نگاه ایشان برایم شگفت انگیز بود. حیفم آمد این نکته خوبشان را اشتراک گذاری نکنم، گفتند: در برخی دوره های تاریخی شیعه گاه یک فرد ۳۰ ساله می شد مثل ابن ادریس و.. معیار مرجعیت، تفکر و اجتهاد بود نه.. ایشان از مراجع جهانی اند. حقیقتا هر بار عالمی را دیدم که جهان دیده است، نگاه متمایز و متفاوت را از ایشان سهم برده ام. کاش در کتاب خواندن، هم رسالت ما می بود و البته برنامه مان هم. @yahyajahangiri
فرصت برای بانوان تحصیل در حوزه علمیه نجف به صورت آنلاین https://reg.unhew.org @yahyajahangiri
🇪🇺 سطح رضایت از دموکراسی در اروپا ■■ آیا دموکراسی، _آخرش را حتی در مهد خودش، می کشد؟ 🔸 بر اساس آمار منتشرشده، ۶۳٪ فرانسوی‌ها در سال ۲۰۲۳ از وضعیت دموکراسی در کشورشان رضایت نداشتند. تنها ۵٪ فرانسوی‌ها از وضعیت دموکراسی خیلی راضی بودند. ■■ ياداشت های فرامرزی یک طلبه 🔰@yahyajahangiri
آیا دموکراسی رو به سقوط است؟ ■ راستی اگر غرب روزی ایسم هایش به بن بست برسد؛ ما بدیل داریم؟ ■به نظر ما در ایسم های غربی، موفق هستیم اما آیا گزینه داریم؟؟! ■ مثلا نظریه پردازی کردیم و دارای مدل هستیم برای دینی در کشورهای و در بلاد ؟؟ ■ اقبال لاهوری: نفی بی اثبات، مرگ امت است ■■ يادداشت های فرامرزی یک طلبه @yahyajahangiri
فقه المغتربین دختر بچه یتمی را که پدر و مادرش رها کرده بودند، از مرکز ایتام گرفته اند. بچه حالا بزرگ شده است. بحث محرمیت در خانه مطرح شده است. ۱. در این کشور چون مسلمان خیلی کم است، آیا این فرزند را غیر مسلمان قلمداد کنیم؟ اینجور که زندگی شان به مشقت جدی می افتد؟ اگر اهل کتاب را طاهر ندانیم؟ ۲. بحث محرمیت مخصوصا اگر همچنان علاقمند به اسلام نباشد، چگونه خواهد بود؟ جواب ها را در دایرکت محبت کنید! @yahyajahangiri
یادداشت های فرا-مرزی
توفیق شد دیداری دیگر با #آیت_الله_مدرسی از #مراجع ساکن #عراق داشته باشم. مثل دیدار دفعه قبل، نکته ها
ابن ادریس به خبر واحد عمل نمی‌کرد و خبر متواتر را ملاک عمل می‌دانست. علمایی همچون سید مرتضی و ابن زهره هم به خبر واحد عمل نمی‌کردند. تعداد زیادی از فقیهان او را به خاطر عمل نکردن به خبر واحد، مورد سرزنش قرار داده‌اند. «ابن ادریس حلی نخستین کسی بوده از فقهای امامیه که در حجیت اخبار کتب اربعه تردید و تشکیک روا داشته است. وی یک از مشاهیر فقهای شیعه است که به «علم اصول فقه» عمل کرده و ادله عقلیه را در فقه امامیه بکار برده و اخبار کتب اربعه را اخبار آحاد دانسته است …. ابن ادریس اخبار عامه و خاصه را خبر آحاد می‌دانسته و به عقیده او این گونه اخبار برای مجتهد موجب حداقل «ظن» نمی‌شوند؛ بنابراین عمل به موجب آن‌ها را جایز نمی‌دانسته است…. وی فتاوای فقهی خود را بر اصول عقلیه بنیاد نهاده و به همین سبب، فتاوای زیادی دارد که با آراء و فتاوای جمهور فقهای امامیه مخالفت دارد.»
یادداشت های فرا-مرزی
ابن ادریس به خبر واحد عمل نمی‌کرد و خبر متواتر را ملاک عمل می‌دانست. علمایی همچون سید مرتضی و ابن زه
مرتضی مطهری: «ابن ادریس حلی از فحول علمای شیعه است … و به حُریت فکر معروف است. صولت و هیبت جدش، شیخ طوسی را شکست و به علماء و فقهاء تا حد اهانت، انتقاد می‌کرد.»
یادداشت های فرا-مرزی
مرتضی مطهری: «ابن ادریس حلی از فحول علمای شیعه است … و به حُریت فکر معروف است. صولت و هیبت جدش، شیخ
نمونه‌هایی از فتواهای او زنازاده، اگرچه اظهار تشیع بکند، نجس است. فقط شیعیان دوازده امامی پاک هستند. شستن صورت از پایین به بالا و شستن دست‌ها از سرانگشتان تا مرفق در وضو جایز است. روزه با سر فروبردن در آب باطل نمی‌شود. لازم نیست محل مسح در وضو، خشک باشد. آب چاه در صورت تماس نجاست، نجس می‌شود، گرچه تغییر در رنگ، بو و مزه آن پیدا نشود. سید اگر چه فقیر نباشد، می‌تواند خمس بگیرد.