🇪🇺 سطح رضایت از دموکراسی در اروپا
■■ آیا دموکراسی، #نفس_های _آخرش را حتی در مهد خودش، #اروپا می کشد؟
🔸 بر اساس آمار منتشرشده، ۶۳٪ فرانسویها در سال ۲۰۲۳ از وضعیت دموکراسی در کشورشان رضایت نداشتند. تنها ۵٪ فرانسویها از وضعیت دموکراسی خیلی راضی بودند.
■■ ياداشت های فرامرزی یک طلبه
🔰@yahyajahangiri
آیا دموکراسی رو به سقوط است؟
■ راستی اگر غرب روزی ایسم هایش به بن بست برسد؛
ما بدیل داریم؟
■به نظر ما در #نقد ایسم های غربی، موفق هستیم
اما آیا گزینه #آلترناتیو داریم؟؟!
■ مثلا نظریه پردازی کردیم و دارای مدل هستیم برای #مردم_سالاری دینی در کشورهای #غیر_شیعی و در بلاد #غیراسلامی؟؟
■ اقبال لاهوری: نفی بی اثبات، مرگ امت است
■■ يادداشت های فرامرزی یک طلبه
@yahyajahangiri
فقه المغتربین
دختر بچه یتمی را که پدر و مادرش رها کرده بودند، از مرکز ایتام گرفته اند.
بچه حالا بزرگ شده است. بحث محرمیت در خانه مطرح شده است.
۱. در این کشور چون مسلمان خیلی کم است، آیا این فرزند را غیر مسلمان قلمداد کنیم؟ اینجور که زندگی شان به مشقت جدی می افتد؟ اگر اهل کتاب را طاهر ندانیم؟
۲. بحث محرمیت مخصوصا اگر همچنان علاقمند به اسلام نباشد، چگونه خواهد بود؟
جواب ها را در دایرکت محبت کنید!
@yahyajahangiri
یادداشت های فرا-مرزی
توفیق شد دیداری دیگر با #آیت_الله_مدرسی از #مراجع ساکن #عراق داشته باشم. مثل دیدار دفعه قبل، نکته ها
ابن ادریس به خبر واحد عمل نمیکرد و خبر متواتر را ملاک عمل میدانست. علمایی همچون سید مرتضی و ابن زهره هم به خبر واحد عمل نمیکردند. تعداد زیادی از فقیهان او را به خاطر عمل نکردن به خبر واحد، مورد سرزنش قرار دادهاند. «ابن ادریس حلی نخستین کسی بوده از فقهای امامیه که در حجیت اخبار کتب اربعه تردید و تشکیک روا داشته است. وی یک از مشاهیر فقهای شیعه است که به «علم اصول فقه» عمل کرده و ادله عقلیه را در فقه امامیه بکار برده و اخبار کتب اربعه را اخبار آحاد دانسته است …. ابن ادریس اخبار عامه و خاصه را خبر آحاد میدانسته و به عقیده او این گونه اخبار برای مجتهد موجب حداقل «ظن» نمیشوند؛ بنابراین عمل به موجب آنها را جایز نمیدانسته است…. وی فتاوای فقهی خود را بر اصول عقلیه بنیاد نهاده و به همین سبب، فتاوای زیادی دارد که با آراء و فتاوای جمهور فقهای امامیه مخالفت دارد.»
یادداشت های فرا-مرزی
ابن ادریس به خبر واحد عمل نمیکرد و خبر متواتر را ملاک عمل میدانست. علمایی همچون سید مرتضی و ابن زه
مرتضی مطهری:
«ابن ادریس حلی از فحول علمای شیعه است … و به حُریت فکر معروف است. صولت و هیبت جدش، شیخ طوسی را شکست و به علماء و فقهاء تا حد اهانت، انتقاد میکرد.»
یادداشت های فرا-مرزی
مرتضی مطهری: «ابن ادریس حلی از فحول علمای شیعه است … و به حُریت فکر معروف است. صولت و هیبت جدش، شیخ
نمونههایی از فتواهای او
زنازاده، اگرچه اظهار تشیع بکند، نجس است.
فقط شیعیان دوازده امامی پاک هستند.
شستن صورت از پایین به بالا و شستن دستها از سرانگشتان تا مرفق در وضو جایز است.
روزه با سر فروبردن در آب باطل نمیشود.
لازم نیست محل مسح در وضو، خشک باشد.
آب چاه در صورت تماس نجاست، نجس میشود، گرچه تغییر در رنگ، بو و مزه آن پیدا نشود.
سید اگر چه فقیر نباشد، میتواند خمس بگیرد.
دوره دیپلمات های جوان
تهران. مجمع شهرداران آسیایی
■ مقایسه کردم دیپلماسی دینی کشور را با رقبا
■توصیف روند کردم و آسیب ها و موانع را گفتم
■لزوم سیاست های درست را برشمردم
■فاصله با آرمانها را ترسیم کردم
@yahyajahangiri
هدایت شده از یادداشت های فرا-مرزی
این آقا چیرمن لی هست.
۷۰۰ مهمان و از ۱۱۸ کشور شامل چندین مقامات سیاسی، علمی، دینی، اجتماعی دعوت کردند، تا او #سخنران_اصلی باشد و همه سخنانش را درباره #صلح بشنوند
درباره این فرد خواهم نوشت.
در کنفرانس کره، همه نشست ها بر محوریت این فرد و اندیشه او بود.
جانمایه صحبت های او، یک #خواب بود که البته خودش اصرار داشت که #مکاشفه بود نه خواب.☺️
برایم جالب و عجیب بود، وقتی، او قصه خوابش را گفت، همه محسورانه، تشویق کردند.😳
با خود می گفتم: مگر خواب حجت است؟
اصلا، مگر در جهان غرب، با عقل راسیونالیستی و علم سیانتیسی، کسی ممکن است خواب را قبول کند؟
توضیح نمیدهم ولی بعض کردم که چرا خواب ها که پیشکش، معارف بلند ما اینجا ها ارائه نمی شود.
بگذرم اما نکته مهم اینجاست که ما هنوز به تعبیر #حضرت_آقا هنوز #کهنه_پوش غرب هستیم. به تعبیری که دارم در کلاسهایم، ما دچار #تاخر_شناختی غرب هستیم. هنوز غرب را، غرب #قرن۱۹ و ۲۰ میدانیم.
برای فهم و نیز گفتگو با غرب، باید #غرب_هم_اکنون را شناخت. غربی که حسابی تغییر کرده است. غربی که از #خواب و #مکاشفه می گوید.
یحیی جهانگیری | #سئول
يادداشت های فرامـــــــــــرزی یک طلــــــبه
@yahyajahangiri