فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی رشته «مطالعات ایران»
اینبار نه فقط در #دانشگاه ها
بلکه در #مدارس رژیم #اسراییل هم پایش باز شد.
■ چقدر شایسته است وزارت آپ برای شناخت محیط و مناطق، رشته های درسی نه فقط در دانشگاه ها مثل دانشکد مطالعات بلکه در دبیرستان هم انجام شود
@yahyajahangiri
آنچه در ادامه می آید گفتگوی خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با حجت الاسلام و المسلمین یحیی جهانگیری سهروردی، مبلغ بین المللی اسلام و مولف کتاب فقه المصلحه به زبان انگلیسی است.
آنچه که در هجرت پیامبر (ص) برای بنده بسیار زیبا و شوق انگیز است این است که در این واقعه به همان معنا که ما شاهد یک هجرت بیرونی هستیم هجرت درونی هم اتفاق می افتد یا این طور بگوییم هیچ هجرت بیرونی بدون هجرت درونی امکان پذیر نیست و این که پیامبر (ص) تعصبی به یک سرزمین خاص ندارد و عملا هم این را نشان می دهد.
https://iqna.ir/fa/amp/news/3763099
@yahyajahangiri
پیشتر هم عرض کردم هجرت در واقع به ما یاد می دهد که اسلام دین یک سرزمین و جغرافیا و قوم نیست. هر کجا وقتی نیاز باشد اسلام آن جاست و همان جا حاضر می شود. در حالی که هنوز برخی ها تحت تاثیر گمان ها و پندارهایی که دارند تصور می کنند هر عرب، مسلمان است و هر مسلمانی عرب است. در حالی که اسلام حقیقی یعنی آن چه که از رسول خدا (ص) به ما رسیده بر این باور نیست. اسلام دین انسان است نه یک نژاد و مرز و جغرافیای خاص و هجرت به بهترین شکل ممکن این معنا را در دل خود دارد. از همین جاست که اگرچه مکه نقطه پیدایش اسلام است اما در همان جا متوقف نمی ماند وگرنه اگر پیامبر (ص) جغرافیا و قومی می اندیشید تحت هر شرایطی ترجیح می داد که در همان مکه بماند در حالی که مساله اسلام و پیامبر یک جغرافیا و مرز خاص نیست. اگر از اسلام در نقطه پیدایش آن استقبال نشد قرار نیست که اسلام در آن جا بماند بلکه در نقطه ای دیگر به باروری و پویایی می رسد و هجرت در واقع به ما نشان می دهد که انسان مسلمان در برابر حق تسلیم است نه در برابر محدودیت های سرزمینی و جغرافیایی و انسان مسلمان در محدودیت های سرزمینی و قومی و ... متوقف نمی ماند. شما امروز می بینید که اگرچه سرزمین عربستان و به یک معنا خاورمیانه، مهد و زایشگاه اسلام بوده اما در سرزمین های دیگر از آن استقبال می شود چون وقتی پیامی فطری است وقتی از برابری انسان ها سخن می گوید و همه آن امتیازهای ظالمانه و قراردادی و طبقاتی را نفی می کند این پیام می تواند همه مرزها را درنوردد همچنان که این اتفاق افتاد.
https://iqna.ir/fa/amp/news/3763099
@yahyajahangiri
پیامبر (ص) حقیقتا با هجرت خود نشان دادند که طبیب الدوار یا پزشکی دوره گرد است. پیامبر (ص) منتظر بیمار نبود که بیمار با پای خود به سراغ حضرت بروند بلکه پزشک یا طبیبی بودند که با پای خود سراغ بیمار می رفتند. هجرت پیامبر (ص) به ما یاد می دهد که ما باید اسلام را به سمت مشتاقان ببریم. این طور نیست که من مبلغ منتظر بنشینم تا مشتاقان و طالبان یا کسانی که دردی در درون خود دارند سراغ ما بیایند بلکه وظیفه مبلغ است که مطابق با سیره و رفتار پیامبر (ص) حتی از وطن خود بکوچد تا دل های مشتاق هدایت را با حقایق و معارف اشنا کند، همچنان که پیامبر (ص) از زادگاه و وطن خود کوچ کردند و این یک پرسش جدی است که ما امروز متوجه این امر باشیم که چقدر مبلغ در عرصه بین المللی تربیت کرده ایم که از سرزمین و خانواده خود دل برکنند و به عشق اسلام و پیامبر، حقایق ناب را در جهان برای مشتاقان تبیین کنند. همچنانکه ما در اسلام به مجاهد نیاز داریم به مهاجر هم نیاز داریم و مجاهدین و مهاجرین در کنار هم می توانند حقایق اسلام در اقصی نقاط جهان را تبیین کنند و نکته جالب توجه این است که کسی می تواند حقایق هجرت را به درستی تببین کند که خود مهاجر باشد.
https://iqna.ir/fa/amp/news/3763099
@yahyajahangiri
گزارش سوره سینما، نقش قوم یهود در واقعه عاشورا ماجرایی است که به شکل های گوناگون از سوی صاحبنظران و تحلیل گران دینی، مذهبی و تاریخی به اثبات شده. از این رو در بخشی از فصل پنجم نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح» نیز به آن پرداخته شده است. حجت الاسلام یحیی جهانگیری، استاد سطوح عالی حوزه و دانشگاه در سه لایه درباره این موضوع سخن گفته است.
http://www.sourehcinema.ir/?p=163615
@yahyajahangiri
هدایت شده از هوای نو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حجت الاسلام والمسلمین دکتر یحیی جهانگیری | عضو شورای برنامه ریزی و داور بخش بین الملل و ارکان هیأت
🔹️بخشهای سومین مهرواره هوای نو:
🔸️نهاد هیأت
🔹️ارکان هیأت
🔸️تولیدات هیأت
🔹️فرا هیأت
🔸️بین الملل
📝برای ثبت نام و مشاهده اطلاعات بیشتر به وبگاه havayenoo.ir مراجعه نمایید.
💠 در هوای نو هیأت نفسی تازه کنیم....
#هیأت
#داوری
#داور
#دکتر_یحیی_جهانگیری
#ارکان_هیأت
#بین_الملل
#هوای_نو
#مهرواره_هوای_نو
#سومین_مهرواره_هوای_نو
@havayenoo_ir
هدایت شده از خبرنیوز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پس از ظهور #امام_زمان عج چه تغییراتی در جهان ایجاد میشود؟
🎙 حجت الاسلام یحیی جهانگیری
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
@khabarnews 👈«اخبار مهم در «ایتا
@sokhanetarikh
#مقاله
بررسی جغرافیای طبیعی مدینه
نویسنده: یحیی جهانگیری و علی اصغر کریم خانی
مدینه را باید شهر تاریخی اسلام نام نهاد. هرچند اسلام از مکه آغاز شد ولی این مدینه بود که به تاریخ اسلام هویت داد. تأثیر شهر مدینه بر تاریخ اسلام، ما را بر آن داشت که از تاریخ این شهر واکاوی دقیقی داشته باشیم.
اساساً شناخت این شهر در تحریف زدایی و کشف حقایق تاریخی، کمک بسیار دارد؛ از این رو، در این پژوهش به شناخت محیط جغرافیایی این شهر؛ اعم از کوه ها، حرّه ها و وادی ها خواهیم پرداخت و بررسی خواهیم کرد که هر یک از اینها تا چه حد در انتخاب محل سکونت، جنگ ها و روابط اجتماعی و قبیله ایِ مردمِ حجاز مؤثر بوده است.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=17318
@yahyajahangiri
این کتاب را دانشگاه #لوند در #سوئد چاپ کرده
■ ببینید چقدر ریز درباره موضوعات #عاشورای_شیعی در آکادمی های غربی کار کرده اند.
درباره: عروسی قاسم!!...گریز زدن!! ... سفره رقیه!! ...
■ آری اینگونه در باره ما پژوهش می شود
تشکر از دوست خوبم آقای مجد بابت ارسال pdf کتاب
■■ یکی از آرزوهایم این است در #قم یک کتابخانه ای باشد #آخرین و #بروزترین کتب و مقالات نوشته شده درباره شیعه را جمع آوری کند. هرگاه هیئت های خارجی آمدند فقط کتاب تاریخی و حدیثی و.. خود را در ماراتن نمایش قرار ندهیم به آنها اثبات کنیم که از #بروزترین #یافته های آنها هم آگاهیم.
... کاش...😌
■ ياداشت های فرامرزی یک طلبه
@yahyajahangiri
هدایت شده از مسلمنا muslimnair
⚡️نقدی بر یادداشت حجتالاسلام دکتر یحیی جهانگیری در توصیف تجربهٔ اربعین:
✍ به قلم: فاضل فلاورجانی
1⃣ نکتهٔ اول اینکه: فرمودهاند لباسی کاملا عراقی پوشیدم و محو در جمعشان شدم.
حقیر که در سالیان متمادی ندیدم شیعیان عراق تفاوتی در برخورد و پذیرایی بین عراقی و غیر عراقی قائل شوند یا خودشان را نزد ایرانیها طور دیگری نمایش بدهند. اتفاقاً برای طلبهٔ معمم راحتتر سفرهٔ دلشان را باز میکنند و از خودشان میگویند.
2⃣ نکتهٔ دوم: فرمودید "دین در خیابان راه میرود." اگر منظورتان بُعد اجتماعی دین است، مسجد و حسینیه هم مظاهر بُعد اجتماعی دین هستند و اتفاقاً اربعین° ظهور و بروز خود را از مسجد و حسینیه دارد. حصر ادیان در معابد هم ناشی از سیطرۀ سبک زندگی غربی است که برخی ادیان را به امری فردی و بی خاصیت بدل کرده است.
3⃣ نکتهٔ سوم: نوشتهاید: " در این مسیر خبری از مگامواکب نیست که محصول زیست عزاداری مدرن است." اساساً روح نگاشتهٔ حضرتعالی محصور در تفکر مدرن است و در چنین نگاشتهای سخن از سنت کمی ناسازگار است. در عین حال بر اساس تجربهٔ زیسته معتقدم: روح اربعین در تضاد با مدرنیته است و تمام موکبها از بزرگ کوچک هرچه دارند در طبق اخلاص فدای زوار امام حسین میکنند و از این جهت فرقی میان مواکب عراقی و غیر عراقی نیست.
4⃣ در پایان فرمودهاید که ۹۰ درصد مواکب مسیر بغداد - کربلا مربوط به مقتدا صدر است. این هم از آن آمارهای عجیب است. در اینکه جناب مقتدا صدر در میان گروهی از مردم عراق خصوصاً شیعیان شهرک صدر طرفدارانی دارد، تردیدی نیست چنانکه صادق شیرازی نیز در میان مردم کربلا طرفداران پر و پا قرصی دارد اما اینکه آمار نود درصدی بدهیم و بعد کاریزمای او را به رخ بکشیم کمی دور از واقعیت است. سالهاست در ایران و عراق، در مراسم اربعین و غیر اربعین با عزیزان عراقی در بغداد و غیر بغداد از طرفدار و مخالف مقتدا معاشرت داشتهام و در عین احترام به نگارنده، چنین آماری را تایید نمیکنم.
در عراق طوایف و گروههای مختلف زندگی میکنند که هر کدام سازمان و گروه خاص خود را دارند و در موقعیتهای مختلف با فعالیتهای خود (به خصوص در انتخابات) آرای مردم را جلب میکنند ولی هیچ یک اکثریت مطلق ندارند و مقتدا هم از این قاعده خارج نیست.
5⃣ به هرحال حقیر هم مثل ایشان معتقدم نور اخلاص و ایثار برخاسته از نهضت امام حسین (علیه السلام) روز به روز در ظلمات دنیای مدرن، بیشتر خواهد درخشید و دلدادگان را در کشتی نجات حسین -علیهالسّلام- و گرد چراغ هدایت او جمع خواهد کرد که " اِنّ الحسین مصباح المهدی و سفینة النجاة"
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
هدایت شده از مسلمنا muslimnair
حاشیه ای بر «نقدی بر یادداشتی از جنس سفرنامه شخصی اربعین»
✍ به قلم: یحیی جهانگیری
🔹 به لطف الهی یادداشت حقیر مورد توجه و تفقد قرار گرفت و البته نقدی هم توسط عزیز گرامی جناب آقای فاضل فلاورجانی که نشان از توجه و تمحض بیشتر در ياداشت بود دریافت کردم.
🔹قصد پاسخ نداشتم تا احساس نشود، نقد، الزاما شمشیر تیز است علیه کسی؛ و حتما باید پاسخ گفت. لذا همین ابتدا از نقد و تحشی مشفقانه و مکملانه ایشان فروتنانه سپاسگزارم.
🔸اما اصرار یکی از دوستان منتشر کننده متن، سبب شد باب گفتگوی علمی باز شود؛ چند نکته را نه از جنس جدل و پاسخ
بلکه از نوع توضیح و تکمیل بیان کنم. زیرا علم هویت جمعی دارد و با نکته و کامنت ها، بسامدی می یابد.
1⃣ در حدیثی از حضرت مولا در متن آوردم که عینیت یافتگی با جامعه، پژوهشگر را در کشف ابعاد پنهان مسأله و عریان دیدن مسأله کمک می کند. گلدزیهر مستشرق شهیر مجارستانی، برای کشف اسلام، جوری مسلمان می شود که خودش می گوید: «گاه احساس می کردم مسلمان شدم.» مساله یابی باید چنین باشد و عینیت با جامعه را که اشاره داشتم، از این باب ببینیم. (نه راحت بودن، نه فرار از امر تبلیغ و یا دریافت تکریم بیشتر از میزبان یا...)
2⃣ اتفاقا اربعین را نبرد گفتمانی علیه سکولاریسم غربی دیدم که پا از مسجد فراتر نهاده و در خیابان راه می رود و گرنه غرب با بسندگی دین به معبد و مسجد که مشکلی ندارد. لذا تاکید و به شدت تصریح داشتم: اربعین دین و مهمتر دینداری را به کف خیابان جامعه آورده است. اربعین را یک رویداد نمی دانم بلکه یک روند علیه گفتمان حاکم و غالب غربی بر جهان می شمارم.
3⃣ ظاهرا لینکی که در متن اصلی پیوست کردم باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد. تصریح دارم که مگاهییت، مولود جهان مدرن است و ندیدن مگا موکب در این مسیر، نشان جدی از غیبت یا حداقل نرسیدن پای مدرنیته به این مسیر پیاده روی دارد. فرقی بین موکب عراقی و غیر عراقی نگذاشتم بلکه تصریح بر تمایز بین موکب مردمی بودن و مگاموکب ساختن دارم.
4⃣ در دو جای متن تصریح دارم این یک یافت و ادراک شخصی است نه یک پایش دقیق. البته گزارش های شخصی، پس از طی مراحل دانشی، می تواند منبع تحلیل و حتی تجویز هم قرارگیرد. اما تشبیه این گزارش به یک رفتار سیاسی ایران، نه تنها باب علمی را می بندد و شاید اجازه ندهد، حتی نقدها، به گسترش علم کمک کند و فضای اربعین پژوهی را سامان دهد. لذا سعی کردم حتی عباراتم در پاسخ، حتی پاسخ نباشد که توضیح و تکمیل و تصریح باشد، نه از جنس تیز و تنه سیاسی! امیداورم در این سعی، موفق بوده باشم.
💠 ضمن اینکه در این سفر با دو چهره مطرح رسانه ای همراه بودم که آن دو هم بر این یافته من تاکید داشتند. اما یافته علمی - شخصی خودم را انصاف علمی ندیدم به آنها هم تعمیم دهم. پنهان نیست در نقد علمی، برای ابطال یک گزارش شخصی، ابتنا بر گزارش شخصی دیگر نمی شود! بلکه از پیمایش های مستندتر بهره می برند.
✅ همچنانکه در متن قبلی آوردم باز تاکید دارم نهضتی از سفرنامه نویسی اربعین ایجاد شود که خود آن برای آینده دیتای مناسبی خواهد بود و دوما مرکزی به بررسی و راستی آزمایی و حتی استناد یابی و استناد دهی بدان ها بپردازد که بی شک در آینده، برای روایت درست اربعین بدان نیازمند خواهیم بود.
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
سلام عليكم
یادداشتی شخصی شبیه سفرنامه از اربعین داشتم لینک:
عزیزی نقدی نوشته که در بالا آمده
از آنجا که در کشور ما عادت است بر هر نقدی حتما باید پاسخی دهند، بنده سعی کردم جوابی ندهم تا هم خرق عادت کنم و هم اثبات کنم که نقد حتی اگر ناسره باشد، ارزشمند است.
اما به علل مختلف، نکاتی را نوشتم نه از باب پاسخ بلکه از باب توضیح بیشتر
محبت کنید ارزیابی کنید متن اول و سپس نقد این عزیز را و باز توضیحات این حقیر را
حتمن نکات و نقدهایتان را محبت کنید تا کمک کند به ادبیات اربعین پژوهی
ولی با اجازه اینبار هیچ نقدی حتی ناسره را پاسخ نخواهم داد به حرمت و احترام نقد.
دست بوس همه نقدها و نقادها
یحیی جهانگیری
@yahyajahangiri
بسمه تعالی. بعد از اربعین یکی از اساتید، متن اعتراضگونه و نقد شدیدی نسبت به مراسم پیادهروی اربعین، نوشته و در فضای مجازی منتشر کرد. متن ایشان تند و دلسرکننده بود و به نکات مثبت هیچ اشارهای نداشت. در همان گروهی که دیدم، اعتراضهای متعددی به دنبال داشت، از جمله اعتراض من. لطفا به نکات زیر دقت فرمایید.
1-دوستان متعددی به حقیر اعتراض کرده یا نصیحت نموده و یا اظهار تعجب کردند و فرمودند از شما بعید است چنین نقد یکجانبهای بنویسید و به نکات مثبت این راهپیمایی عظیم توجه نکنید! در پاسخ گفتم: دقت بفرمایید که نویسنده آن متن خانم «زهرا اخوان صراف» هستند و بنده «زهره اخوان مقدم». تشابه اسمی امر را مشتبه کرده.
2-مراسم اربعین را حتما شرکت کنید. فی الواقع بخشی از بهشت است. بهشت آنجاست کآزاری نباشد. این همه عطوفت و مهربانی و مهماننوازی و فضای معنوی را کجا میتوان پیدا کرد. در عین مشقت جسمی، روحها آسودهخاطر و شادمان هستند و سختیها را به جان میخرند. به تعبیری: «در اربعین، انگار دین در خیابان راه میرود» آن هم در عصری که «دینها» مورد تهمت قرار گرفته و محبوس هستند.
religion presented in the road
3-البته کمبودهایی وجود دارد که باید برطرف شود و این مسیر الهی، تبدیل به جایگاهی برای دنیاپرستان نگردد. اگر اسراف یا اشتباهی در این مسیر وجود دارد، در رفع آن بکوشیم، نه اینکه مخالفت با کل عمل داشتهباشیم. بخصوص کشور ایران باید تلاش کند تا ذهنیت مردم با تصمیمهای غلط تخریب نشود و ایرانیها از برکت این مسیر، محروم نمانند. بدیهیاست که محاسن پیادهروی اربعین «لا تُعدّ و لا تُحصی» است. متن «محمدرضا جلائیپور» و متن «علی اشرف فتحی» و متن «یحیی جهانگیری» خواندنی بود.
زهره اخوان مقدم دوشنبه 19 شهریور https://eitaa.com/akhavanmoghadam
سلام عليكم
عزیزان اگر نقدی به یادداشت بنده
یا نکته تکمیلی
و...
دارند در قالب یادداشت کوتاه محبت کنند
که قرار است
در قالبی در یکی از خبرگزاری های مطرح منتشر شود
روایتی از طلاب خواهر در خبرنامه دانشگاه لایدن
■ روایت نشویم، روایت می کنند
متاسفانه وقتی این جمله، گفته می شود، عده ای بلندگو را به طرف #خودمان می گیرند. بابا روایت کردن یعنی به #دیگران، به فرامرز نه به جبهه خودی
چه خبرنامه هایی که جهت #اطلاع رسانی، به آقایان #مطلع تر ارسال می شود😭
ياداشت های فرامرزی یک طلبه
@yahyajahangiri
باز، روایتی دیگر از طلاب #خواهر در ایران؛ در پژوهش های جهانی
آن هم در حد مقاله JSTORE
■ به عنوان محقق این عرصه، #حتی یک مقاله جی استور ندیدم که روایت از #خود توسط خودمان در این موضوع نوشته شود!!؟؟
■ خوب است کنگره #صدسالگی حوزه، به این دغدغه فکری کند.
■ ما بخواهیم و نخواهیم توسط دیگران، #روایت می شویم. برای روایت دست اول از خود، باید خودمان اقدامی در عرصه جهانی داشته باشیم.
■ روایت نشویم، روایت می کنند
متاسفانه وقتی این جمله، گفته می شود، عده ای بلندگو را به طرف #خودمان می گیرند. بابا روایت کردن یعنی به #دیگران، به فرامرز نه به جبهه خودی
چه خبرنامه هایی که جهت #اطلاع رسانی، به آقایان #مطلع تر ارسال می شود😭
يادداشت های فرامرزی یک طلبه
@YAHYAJAHANGIRI
وقتی رابرت گلیو مقاله ای چند صفحه ای از
" چگونه در شیعه، ملا، می شوند؟" می نویسد
■ روایت از ما توسط دیگران😭
■ روایت نکنیم؛ روایت می شویم.
■ رابرت گلیو ( Robert M Gleave) رئیس بخش مطالعات عربی دانشگاه اکستر است که دربارهٔ آرا و عقاید اسلامی در سدههای میانه و بخصوص اصول فقه تشیع تخصص دارد. وی کارشناسی خود را از دانشکده فلسفه و علوم سیاسی دانشگاه یورک و کارشناسی ارشد و دکتری خود را از دانشکده خاورمیانه دانشگاه منچستر گرفتهاست و در این دوره به بررسی آرای اخباریون و اصولیون بخصوص محمدامین استرآبادی و شیخ یوسف بحرانی پرداختهاست. وی مدتی مدیر اجرایی «انجمن مطالعات خاورمیانه بریتانیا» بودهاست
@yahyajahangiri
هدایت شده از مسلمنا muslimnair
⚡️ نقدی بر یک نقد
✍ به قلم: محمد مهدی مؤمنی
💥 حاشیه ای بر یادداشت آقای فاضل فلاورجانی در نقد یادداشت اربعینی دکتر یحیی جهانگیری
1⃣ نقد روش شناختی و عدم توجه به روح کلی نوشته:
نوشته جناب آقای جهانگیری دارای جهت گیری جامعهشناسانه است و از زاویه دید جامعهشناسی و مردم شناسی به تبیین تجربه خود در اربعین می پردازند. لذا از لحاظ روش شناسی، شایسته است نوشته ناقد نیز در همان پارادایم به نقد بپردازد، در حالی که نقد نوشته شده توسط آقای فاضل فلاورجانی فاقد یک دید جامعهشناسانه و بررسی ابعاد اجتماعی است.
✅ لذا نکته اول ایشان که پوشیدن لباس روحانیت در آن مطرح شده است، هیچ ارتباطی به روح کلی نوشته آقای جهانگیری (که دارای زاویه دید جامعهشناسانه است) ندارد.
نکته دومی نیز که در یادداشت ایشان ذکر شده است، بخاطر عدم توجه به سیر کلی نوشته است؛ چرا که نویسنده سفرنامه در پی این نیست که پایگاه اجتماعی بودن مسجد را نفی کند بلکه در مقام اینست که گستره نفوذ مراسم اربعین را بیان کند.
2⃣ توجه به مدرنیته:
مدرنیته زندگی ما را فرا گرفته است و آرام آرام همه عالم را متاثر کرده است. لذا عدم توجه به مدرنیته و احتمال تاثیراتش بر اربعین خود خطری قابل توجه است.
خطری که مدرنیته با مگاموکبها ایجاد میکند، جایگزینی مردم با نهادهای بزرگ دارای پشتوانههای عظیم مالی است که این امر موجب خارج شدن آحاد مردم از چرخه ایفای نقش در اربعین میشود؛ در حالی که روح اربعین به همین مردمی بودنش است.
در نتیجه نکته سوم ایشان، حاکی از عدم توجه به خطر مدرنیته است. طرح مسئله مگامواکب، محکوم کردن خطرات مدرنیته است نه اینکه مدرنیته حاکم بر این دیدگاه باشد.
3⃣ اهمیت مقتدا صدر در عراق: اهمیت و جایگاه مقتدا صدر در عراق امری غیر قابل انکار است. به همین خاطر تصور محدود بودن نفوذ مقتدا صدر در بین گروهی آن هم در شهرک صدر و مقایسهاش با سیدصادق شیرازی دیدگاهی است خلاف واقع. برای درک قدرت و اهمیت مقتدا صدر در عراق نگاه کنید به دیدار بن سلمان با مقتدا صدر در سال 2017 و نقش وی در اعتراضات عراق در چند سال اخیر. پس نهایتا بتوان روی آمار 90% که یک تجربه شخصی است اشکال وارد کرد نه اینکه منکر اصل مسئله شد.
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J