هدایت شده از یادداشت های فرا-مرزی
به مسلمان بودن مان افتخار کنیم مثل #ایرایشیا airAsia
روی ابرها، تو هواپیما، نگران وقت اذان صبحم؟ چطور غذایم را تا وقت سحر نگه دارم تا قدری سحری بخورم تا فردا را روزه بگیرم.
اصلا تو این پرواز طولانی، چطور میشه فهمید وقت اذان را؟؟
از کرو پرسیدم وقت اذان را
گفت یک ساعت تا اذان مونده خلبان اعلام رسمی می کند
برایم جالب است که با افتخار مسلمان بودنشان را اعلام می کنند.
من تاکنون در پروازهای #ایرانی چنین چیزی ندیدم.
جالب اینکه وقتی غذا آوردند، گفتند مسلمانانی که می خواهند روزه بگیرند، غذایشان را دیرتر یعنی وقت سحر می آوریم.
#سحر که شد خلبان اعلام کرد
و چراغ بالای سر صندلی #مسلمانانی که میخواهند روزه بگیرند روشن شد تا سحرشان را بخورند.
نه، کسی که روزه میگیرد عرصه را بر روزه نگیرها، تنگ کرد که مثلا شما حق ندارید غذا بخورید..
و نه روزه نگیران، سبب شدند که روزه گیرها، نتوانند به وقت سحر، سحوری کنند.
برایم پرواز، ایرایشا، فقط یک پرواز نبود؛ بلکه یک #سبک_زندگی بود. که امروز ، #همه لازمش داریم.
گاه ما از ابراز هویت مسلمانی ما نگرانیم. با افتخار وقت سحر، وقت افطار، اعلام کنیم!
با افتخار وسط پارک نماز بخوانیم!
خاطرات و یادداشت های #سیدنی در رمضان ۱۴۰۲
🔹یادداشت های فرامرزی یک طلبه
🔹ما را به اشتراک بگذارید
https://eitaa.com/yahyajahangiri/
https://t.me/IRANfaramarz/
هدایت شده از یادداشت های فرا-مرزی
همیشه باور دارم تبلیغ دین باید #مردمی باشد نه دولتی!
متکی بر مردم باشد نه اینکه مردم پسند باشد
و این افتخار علمای شیعه است که همیشه چنین بودند
در تبلیغ بین الملل هم سالهاست دندان از نهادهای دولتی بریدم
مردم عاشق اهل بیت ع، دعوت می کنند، بلیط می گیرند، خانه به خانه مهربانی می کنند.
اینجا محل اقامت من است در سیدنی
بخدا شرمنده این مردمم
کافی است گوشه لباسم، چروک شود،
فوری اتو می کنند
کافی است، کفشم، قدری لکه داشته باشد،
واکس می زنند
ما طلبه های خوبی باشیم
مردم عاشق اهل بیت ع، بی نظیرند، بی نظیر
خاطرات و یادداشت های #سیدنی در رمضان ۱۴۰۲
🔹یادداشت های فرامرزی یک طلبه
🔹ما را به اشتراک بگذارید
https://eitaa.com/yahyajahangiri/
https://t.me/IRANfaramarz/
سهرورد، محل تولد اندیشمندان بزرگی در تاریخ بوده است که کافی است گوگل شود. در سفر به بغداد، به زیارت قبر شیخ شهاب الدین سهروردی رفتم. او متولد در شهر سهرورد - محل تولد من- به دنیا آمد. و در عراق دفن شد.
سلسله او به امام علی می رسد و هنوز پیروان او به این محل می آيند.
ابوحفص عمر بن عبدالله شهاب الدین سهروردی فقیه شافعی، از نامدارترین شیوخ تصوف و موسس سلسلهی سهروردیه و شیخالشیوخ بغداد بوده است که میان سالهای ۵۴۲ تا ۶۳۲ قمری میزیسته است و در سالهای میان ۶۲۰ تا ۶۳۲ قمری در بغداد درگذشته و در مقبرهای به نام وردیه دفن شدهاست. او ساکن بغداد بوده و به دربار خلیفه هم رفتوآمد داشته است. سعدی شیرازی ، کمال الدین اسمعیل اصفهانی ، نجیب الدین علی بن بزغش شیرازی و بهاءالدین زکریاء مولتانی از مریدان او بودهاند. سهروردی مذهب شافعی داشته، برادرزادهٔ ابوالنجیب سهروردی و جانشین او در طریقت بوده است.
@yahyajahangiri
هدایت شده از مسلمنا muslimnair
⚡️ روایت شخصی از سفر اربعین ۱۴۰۳
✍ به قلم: یحیی جهانگیری
🔹امسال قصد کردم کامل سفر شخصی بروم، کلا شخصی از همه جهات؛ حتی به دعوت دوستان رسانه هم برای همکاری لبیک نگفتم. خواستم کلا در حال و هوای خودم باشم.
■ مسیر بغداد را انتخاب کردم. حتما این مسیر را تجربه کنید. لباسی کاملا عراقی پوشدم و محو در جماعت و جمع شان شدم.
■ لازمه شناخت اجتماعی یک جامعه؛ محو شدن در آن است. بگونه ای که عین آن جامعه باشیم. به تعبیر امام علی ع: فَقَدْ نَظَرْتُ فِي أَعْمَالِهِمْ وَ فَكَّرْتُ فِي أَخْبَارِهِمْ وَ سِرْتُ فِي آثَارِهِمْ حَتَّى عُدْتُ كَأَحَدِهِمْ، بَلْ كَأَنِّي بِمَا انْتَهَى إِلَيَّ مِنْ أُمُورِهِمْ قَدْ عُمِّرْتُ مَعَ أَوَّلِهِمْ إِلَى آخِرِهِمْ
■ به معنای واقعی، دین در خیابان راه می رود. به قول غربی ها: religion presented in the roads. اربعین، سوگواره شیعی را از حبس شدن در مسجد و حسینه به کف خیابان می کشد. آن هم در عصری که ادیان، محصور و محبوس اند در معابد.
■ خبری از مگا مواکب نیست. که در یادداشتی نوشتم که محصول زیست عزاداری مدرن است. همه چیز مردمی است: از نوع پذیرایی تا ... لذا دینداری به معنای سنتی را اینجا به قول شلایرماخر، تجربه دینی میکنید و بلکه می چشید.
■ شما در این مسیر، کاملا محو در فرهنگ مواکبی عراقی ها می شوید. هیچ موکب غیرعراقی نیست.
■ ۹۰ درصد مواکب، با تم مقتدا صدر است. برای من پژوهشگر، سوال جدی است: محبوبیت فوق العاده این روحانی در عصر مدرن در بین پیر و مخصوصا جوانان.
تازگی کتاب مدارس فکری نجف را خواندم و دوبار هم خواندمش. حتما بخوانیدش!
■ علل مختلفی را میتوان به محبوبیت ایشان شمرد: ۱. کاریزمای شخصی ۲. امید به حوزه غیر ساکته (به تعریف پدر مقتدی صدر) نجف در میان جوانان ۳. در قدرت حاکمه نبودن ولی منتقد بودن ۳. توجه به درد مردم
■ واقعیت این است که فرهنگ مواکبی در عراق فراتر از کربلا رفته و شما در هر مسیری، نشانی از آن می بینید. گستردگی افقی و زمینی یک ایده و اندیشه، سبب طول عمر زمانی آن خواهد شد. آینده پژوهی من از اربعین، مبتنی بر روندمحوری، حکایت از گستردگی آن در حداقل دهه آتی دارد.
گستردگی فراکانونی، آن بیشک بر گفتمان شدگی آن تاثیر جدی خواهد گذاشت .
🆔 @yahyajahangiri
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
برخی گفتند #سنی شده است
وبرخی فریاد زدند که با #کفار می چرخد
عده ای هم گفتند مسجد را رها کرده و در #کلیسا حرف می زند
برخی چیزی پیدا نکردند او را #جاسوس نامیدند
اما دشمن میدانست تاثیر او را بر آینده #تشیع
از دوستان خورد و نتیجتا دشمن او را برد
وقتی برای #خدا کار کنی؛ باید منتظر این انگ ها و لیبل و ضربه ها هم باشی؛ آن هم از طرف مدعیان !
و البته منتطر یک مزد خووووب: #شهادت
عجیب است کار خدا؛ ربودند تا مفقود شود ولی بر #صدر نشست
@yahyajahangiri