eitaa logo
حَنان | یحیی
385 دنبال‌کننده
116 عکس
15 ویدیو
108 فایل
يحيي عبدالهی يَا يَحْيَىٰ خُذِ الْكِتَابَ بِقُوَّةٍ ۖ وَآتَيْنَاهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا ﴿١٢﴾ وَحَنَانًا مِّن لَّدُنَّا وَزَكَاةً ۖ وَكَانَ تَقِيًّا ﴿١٣﴾ @yahyaab
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه 6.mp3
24.59M
جلسه ششم از مباحث حجیت قطع/ جمع بندی دیدگاه ها
هدایت شده از اجتهاد
💢حجیت قطع ✔️استاد سید احمد مددی: 🔻زیربنای کل فقه و اصول و کل معارف بحث «حجیت» است. حجیت یعنی مرحله دوم بعد از جعل که همان محور «تنجز» است. مرحله وصول حکم به مکلف که در این مرحله مهم صورت ذهنی‌ای است که مکلف از حکم دارد. تمام مباحث مربوط به این مرحله است. طبق این معنا حجیت و تنجز شامل اصول عملیه هم می‌شود؛ هم مصادر تشریع وارد است و هم حجج و امارات و هم اصول عملیه. چون تنجز رابطه‌ای است که مکلف با حکم پیدا می‌کند. لذا اصول متعارف تمام بحثش روی محور تنجز است. یکی از مسائل اساسی مخالفت اخباری‌ها‌ با اصولی‌ها‌ نسبت به حجیت ذاتی قطع است. اصولی‌ها‌ تصریح دارند که اگر از قیاس هم قطع پیدا شد این حجت است چون حجیت قطع ذاتی است مگر این که قطع موضوعی باشد، اگر قطع طریقی باشد فرقی بین اسبابش نیست. اگر قطع پیدا شد دیگر نمی‌‌شود بگویی حجت نیست، مرحوم شیخ می‌‌گوید ازاین طریق قطع حاصل نمی‌‌شود، اما اگر حاصل شد حجت است. روش بحث ما این است که مبنای ما عقلایی است مگر اینکه شارع تصرف کند... حجّیّت قطع باید به مفاهیم عقلایی برگردد. مسائلی مثل قطع قطّاع را نباید در بحث‌های حجّیّت بیاوریم. حجّیّت یک بحث اجتماعی و بحثی است که سیره عقلا و قوام جامعه بر آن است. در علومی مثل طب، فیزیک، شیمی، نجوم، هیئت، حساب و… نیز اصلا حجیت معنا ندارد، احتجاجی در بین نیست، تنجز و حکمی نیست بلکه یک واقعیت صرف است. مصلحتی نیست که بخواهد آن را جبران بکند. روایت طبی هم که ما داریم یا روایت نجوم یا افلاک همگی از این قبیل‌اند. 👈 متن کامل را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/e86448 🆔 @ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درس خارج اصول استاد مددی، ۱۴۰۰,۷,۲۱——بحثی پیرامون کیفیت بازگشت تزاحم به تعارض- محورهای هفت گانه حکم و...
🔶 به دلیل خرابی فایل های قدیمی ایتا، جهت استفاده دوستان، برخی فایل ها مجدداً بارگذاری می شود 👇👇👇
نظام آیات سیاسی قرآن👇
هدایت شده از فلسفه تابع وحی
درآمدی بر اندیشه فلسفه تابع وحی.pdf
904.1K
بازنشر؛ درآمدی بر اندیشه فلسفه تابع وحی https://eitaa.com/fotoooh🏠
الفقه الفهرستی.pdf
3.98M
‌‌‌┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🖋 این اثر از جناب استاد خدامیان آرانی از شاگردان استاد مددی، نگاهی خاص به مباحث فهرستی است که قابل استفاده بزرگورانی است که تمایل دارند با نگاهی خاص از مباحث فهرستی و تأثیر آن در فقه آشنا شوند. اثر اجازه نشر از خود مؤلف دارد و هر کس خواست، منتشر کند مانعی ندارد. 🔰 شما می‌توانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید. @mirzaei_ehya | dinshenasi.com
جلسه اول.mp3
28.02M
درس اصول فقه/ مباحث الفاظ/ استفاده از گزاره های توصیفی در تفقه : 1400/8/9 محورهای بحث: 1. ایده های مختلف در به کار گیری گزاره های توصیفی دین در تفقه (گزاره هایی ناظر به انسان شناسی، معرفت شناسی، جامعه شناسی، تاریخ، هستی شناسی) 2. استفاده از گزاره های توصیفی مبتنی بر مبنای حکم شناسی تفقه رایج 3. تحلیل از «حجیت» در استفاده از گزاره های توصیفی 4. ریشه یابی مبنای حکم شناسی خاص تفقه سنتی در شأن شارع عبد و مولا 5. توسعه در دامنه حکم به گزاره های توصیفی، مبتنی بر شأن شارع «ولایت» بنا بر دیدگاه مختار
جلسه دوم.mp3
40.64M
درس اصول فقه/ مباحث الفاظ: مناسبت حکم و موضوع / 1400/8/9 محورهای بحث : 1. بیان دیدگاه شهید صدر (ره) از متون مختلف 2. ریشه یابی بحث مناسبات در ارتکازات عرفی 3. بیان دیدگاه های مختلف در ارتکازات و بنائات عقلا و متشرعه
حَنان | یحیی
درس اصول فقه/ مباحث الفاظ: مناسبت حکم و موضوع / 1400/8/9
دیدگاه های مختلف در ارتکازات و سیره عقلا به دین ترتیب ذکر شد: 1- مشهور: نیازمند احراز معاصرت با معصوم و امضا یا عدم ردع است. 2- امام خمینی (ره): بنائات مستحدثه عقلا هم حجت است. (بنگرید: به مقاله آقای ضیائی) 3- آیت الله بهجت و استاد مفیدی: ارتکاز متشرعه رأساً حجت به عنوان دلیل پنجم ازمنابع دین. 4- علامه طباطبایی (ره): حجیت ذاتی بنای عقلا (+ اقای اکبرنژاد) 5- مرحوم سیدمنیرالدین حسینی (ره) و استاد میرباقری: ارتکاز متشرعه اگر در مسیر هدایت دینی و متأثر از شرع باشد حجت است.
حَنان | یحیی
دیدگاه های مختلف در ارتکازات و سیره عقلا به دین ترتیب ذکر شد: 1- مشهور: نیازمند احراز معاصرت با معص
امام خمینی ره : الاجتهاد و التقليد، النص، ص: 82 الغيبة وحرمانهم عن الوصول إلى الإمام، لا محيص لهم من الرجوع إلى كتب الأخبار والاصول والجوامع، كما أخبروا بذلك، ولا محالة يرجع عوامّ الشيعة إلى علمائهم بحسب الارتكاز والبناء العقلائي المعلوم لكلّ أحد. فلولا ارتضاؤهم بذلك لكان عليهم الردع؛ إذ لافرق بين السيرة المتّصلة بزمانهم وغيرها؛ ممّا علموا وأخبروا بوقوع الناس فيه، فإنّهم أخبروا عن وقوع الغيبة الطويلة[1]، وأنّ كفيل أيتام آل محمّد صلّى اللَّه عليه وعليهم علماؤهم‏[2]، وأنّه سيأتي زمان هرج ومرج يحتاج العلماء إلى كتب أصحابهم‏[3]، فأمروا بضبط الأحاديث وثبتها في الكتب. فتحصّل من جميع ذلك: أنّ الإشكال على أصل السيرة غير وارد، فيدلّ على أصل التقليد الارتكاز القطعيّ العقلائيّ. ( 1)- انظر بحار الأنوار 51: 72 وما بعدها. ( 2)- مستدرك الوسائل 17: 317، كتاب القضاء، أبواب صفات القاضي، الباب 11، الحديث 22، 23، 24، 27، 28. ( 3)- الكافي 1: 42/ 11، وسائل الشيعة 18: 56، كتاب القضاء، أبواب صفات القاضي، الباب 8، الحديث 18.
ارتکاز متشرعه.docx
562.8K
دیدگاه آیت الله بهجت و استاد مفیدی
اصل اولی در حجیت سیره عقلا-ضیائی فر.pdf
278K
دیدگاه نزدیک به مبنای حضرت امام خمینی ره
جلسه دوم .pdf
374.6K
بخشی از دیدگاه مرحوم حسینی (ره) (1)
جلسه ششم.pdf
538.4K
بخش دوم از دیدگاه مرحوم حسینی (ره) (2)
بازدید با جمعی از دوستان از نمایشگاه مراکز تخصصی در جمکران
حَنان | یحیی
بازدید با جمعی از دوستان از نمایشگاه مراکز تخصصی در جمکران
مراکز تخصصی حوزه به عرضه و نمایش پایان نامه های خود پرداخته بودند. نداشتن «نظم و نظام» میان عناوین و موضوعات پایان نامه ها و فقدان «نقشه علمی» و یک «نظام اندیشه جامع» که بتواند تحقیقات را مدیریت و هدفمند کند، مشهود بود.