eitaa logo
آموزش مداحی یاس کبود
18.6هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
605 ویدیو
23 فایل
کانال رسمی مجمع حضرت یاس کبود که مستقیما زیر نظر استاد معظم #دکتر_محمد_فراهانی اداره می شود تماس با دکتر فراهانی 09123064825 صندوق سرمایه گذاری رضوان eitaa.com/egtesade_heiat مدیر: @ramin_mohammadi تهیه کتاب ستایشگران نور @Seyedabas135
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5963322469975589723.mp3
7.61M
کم گوی و گزیده گوی چون در تا از کم تو جهان شود پر آب و تاب خواندن را زیاد کنید چگونه❓ https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پستهای مخصوص مناسبت‌های شب‌های محرم 👇👇👇👇👇
تحلیل🔎 روضه حضرت مسلم علیه السلام شاعر شعر اول: علیرضا لک موضوع: درک حضور ـ روضه خوانی با دکلمه ـ مونتاژ موازی ✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️ 👇 آشفته ای آواره ام در پشت درها کوه پر از دردم پر از خون جگرها یک ریز می بارم به روی جا نمازم دیگر خداحافظ خداحافظ سحرها گفتم به دستت می رسد ای کاش هایم نفرین به بال سنگی این نامه برها دیروز با نان شماها قد کشیدند حالا چه بی رحمند شمشیر پدرها حالا تمام کوچه ها را گشته ام من حالا تنم از کوچه ها دارد اثرها یکی دوبار اشاره کرد به مسلم دید نمیره، آبم داد دید نمی نوشه، بار آخر گفت آقا راضی نیستم تکیه به دیوار خونم دادی، مگه نمی دونی دنبال مسلمن؟ حکومت نظامیه برو. گفت خانوم مسلمی که دنبالش می گردن منم. زد زیر گریه در خونه رُ وا کرد گفت: منم کنیز مسلمم. گفت: برات سخت میشه من حاضرم تو این کوچه ها کشته بشم. گفت: مگه من می ذارم؟! تو مهمون منی... میگه هر وقت اومدم از روزنه ی در نگاه کردم دیدم مشغول مناجات و دعاست اما گاهیم با خودش حرف می زنه: ای کاش نامه نمی نوشتم.. صبح خونه لو رفت، مسلم برا شهادت آمادس، اومد بیرون از خونه محاصرش کردن، جنگ نمایان کرد مگه کسی حریفش میشه؟! نوشتن سرباز میومد باهاش درگیرشه پس سر سربازُ می گرفت پرت می کرد از روی دیوار ... کسی حریفش نبود... کارش میان معرکه بالا گرفته بود شمشیر را به شیوه ی مولا گرفته بود تنها میان مردم بیعت فروش شهر انبوه کینه دور و برش را گرفته بود دلواپس غریبی امروز خود نبود اما دلش به خاطر فردا گرفته بود از بام خانه ها آتش می ریختن رو سرمسلم می سوخت و میگفت حسین... مسلم هر دسته ی نی افتاد با یه دست می جنگیدی با یه دست این خاکستر ُمی زدی کنار. زین العابدین تو شام گفت سهل صاعدی پارچه داری؟ خیلی خاکستر رو سر ما ریختن، این غل م اذیت کرده گردنمونُ، سهل وقتی اومد جلو دید دست آقا بستس، غل و زنجیر به گردن و دست و پا میگه تا این غل رُ از روی گردن یه زره زدم کنار دیدم خون تازه جاری شد... دیدی که از ارادت دیرینه ی حسین یک کوفه زخم در بدنش جا گرفته بود دیدن حریفش نمیشن دستور داد سر راهش یه گودال کندن ازدحام کردن که مسلم نبینه اونور چه خبره، تو این گودال هم نیزه هارُ کار گذاشتن، روی گودالم پوشوندن، مسلم افتاد تو این گودال، بازم جرئت نداشتن نزدیکش بشن، قسم خوردن آقا در امانی ... دستارُ بستن بردن. تا آوردنش یکی گفت هان دنبال ریاست بودن و دنبال مال بودن اینارم داره، چرا اشک تو چشمت حلقه زده ؟یه نگاه کرد گفت ما از مرگ ترسی نداریم من دلم برا حسین شور می زنه، من دلواپس اون آقاییم که دست زن و بچشُ گرفته... آب آوردن خون لب ریخت، دندون مبارک افتاد، دو بار سه بار، گفت: انا لله و انا الیه الراجعون معلومه دیگه من از آب نمی تونم بنوشم، خدا خواست مسلمم با لب عطشان از دنیا بره. طاقت دارید بگم بردنش بالای دارالاماره ، طاقت دارید بگم می خواستن گردنشُ بزنن مردم کوفه پایین دارالاماره منتظر بودن ببینن عاقبت مسلم چی میشه، یه وقت دیدن یه بدن بی سر از بالای دارالاماره افتاد رو زمین رهاش نکردن مردم اومدن، یه نفر ریسمان به پاهای مسلم بست این جنازرُ تو کوچه ها می کشیدن، رد خون مونده بود تو کوچه های کوفه، یه وقت دیدن سر از بازار قصابا در آوردن... 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 ✅درک حضور: در خواندن مصراع «دیگر خداحافظ خداحافظ سحرها» که زبان حال حضرت مسلم(ع) است، در تلفظ عبارت سحر، تأثیری خاص در خواندن آقای حدادیان مشاهده می شود که حاصل انس ایشان با سحر است و می دانیم که بسیاری از شبهای جمعه و ماه شعبان و... در حرم حضرت رضا(ع) و محافل مناجات دیگر، برنامه شب زنده داری دارند. این مطلب را به این جهت عرض کردیم تا به این نکته تأکید شود که مهمترین ریشة تأثیر گذاری بر مستمع از خلوت مداح با خدا و اهل بیت(ع) نشأت می گیرد. ✅روضه خوانی با دکلمه: گاهی بدون آهنگ و نوا خواندنِ بخشی از اشعار و روضه ها در دل مداحی، اثر کلام را بالا می برد و به مداحی تنوع می بخشد؛ چنانچه در این جلسه می بینیم. اینجا خوب است به این نکته متذکر شوم که اصلا گاهی آهنگ و ملودی مانع تأثیرگذاری می شود و حواس مستمع را به خود جلب می کند و او از محتوا غافل می شود. اینجاست که لازم است بدون نوا و نغمه روضه را بخوانیم. در یک جمله باید بگوییم «محتوا نباید فدای صوت شود» و «اصالت با محتواست» ✅مونتاژ موازی: مونتاژ موازی یکی از روشهای تدوین فیلم در صنعت فیلم سازی است که در آن دو اتفاق دور از هم در کنار هم به تصویر کشیده می شوند. در مداحی هم از این روش استفاده می شود به این طریق که دو روضه که با فاصله تاریخی رخ داده اند، همراه با هم ذکر می شوند. در این روش دو روضه با توجه به ارتباط و شباهت و یا تفاوتی که ادامه👇👇👇👇👇👇
‍ دارند انتخاب می شوند. در این جلسه آقای حدادیان چند جا زا این فن استفاده می کنند؛ یک بار در موضوع «در گودال انداختن حضرت مسلم(ع)» به روضة نادر «در گودال انداختن حضرت عباس(ع)» اشاره می کنند. یک بار هم در روضه «ریختن دسته های نی آتش گرفته بر سر آن حضرت» به روضه «ریختن آتش و خاکستر بر سر امام سجاد(ع)» اشاره می کنند. به نوعی همان گریز زدن است با این تفاوت که اجزای روضه با گریزهای مختلف همراه هم بیان می شوند. این روش روضه خوانی در روضه هایی که در سال کمتر خوانده می شوند و دامنه کمتری دارند، بیشتر کاربرد دارد. 📌📌📌📌 https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تحلیل🔎 موضوع: مداحی عالمانه ـ روضه مستند ـ اثر کلام معصوم(ع) 📝✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️ 👇 قالَ الحُسَينُ عليه السلام: ما يُقالُ لِهذِهِ الأَرضِ؟ فَقالوا: كَربَلاءُ . فَبَكى، وقالَ: كَربٌ وبَلاءٌ؛ أخبَرَتني اُمُّ سَلَمَةَ، قالَت: كانَ جَبرَئيلُ عِندَ رَسولِ اللّه ِصلى الله عليه و آله و أنتَ مَعي فَبَكَيتَ، فَقالَ رَسولُ اللّه ِصلى الله عليه و آله : دَعِي ابني، فَتَرَكتُكَ، فَأَخَذَكَ و وَضَعَكَ في حِجرِهِ ، فَقالَ جَبرَئيلُ عليه السلام أتُحِبُّهُ؟ قالَ : نَعَم . قالَ: فَإِنَّ اُمَّتَكَ سَتَقتُلُهُ ! قالَ: وإن شِئتَ أن اُرِيَكَ تُربَةَ أرضِهِ الَّتي يُقتَلُ فيها؟ قالَ: نَعَم، قالَت: فَبَسَطَ جَبرَئيلُ عليه السلام جَناحَهُ عَلى أرضِ كَربَلا، فَأَراهُ إيّاها فَلَمّا قيلَ لِلحُسَينِ عليه السلام هذِهِ أرضُ كَربَلاءَ ، قَبَضَ مِنها قَبضَةً ، فَشَمَّها وقالَ : هذِهِ ـ وَاللّه ِ ـ هِيَ الأَرضُ الَّتي أخبَرَ بِها جَبرائيلُ عليه السلام رَسولَ اللّه ِ صلى الله عليه و آله ، وإنَّني اُقتَلُ فيها. (تذكرة الخواصّ صفحه 250) سبط بن جوزی از علمای اهل سنته در تذکره الخواص نوشته مثل فردا وقتی رسید کربلا فرمود اسم این جا چیه؟ فقالو کربلا، آقا شروع کرد گریه کردن، فرمود: کرب و بلا، بعد خود آقا فرمود: بانو ام سلمه برا من حسین بن علی نقل کرد جبرئیل بر پیغمبر نازل شده بود، تو با من بودی شروع کردی گریه کردن، آقا فرمود فرزند من ُ رهاش کن، تو رُ در دامن خودش گذاشت، اینجا جبرئیل از پیغمبر یه سوال کرد؛ حسینُ دوست داری یا نه؟! آره دوسش دارم ،جبرئیل عرضه داشت همین امت تو میکشنش بعد عرضه داشت میخوای اون خاکی که در اون سرزمین کشته میشه رُ به تو نشون بدم؟ پیغمبر فرمود: میخوام کربلارُ ببینم جبرئیل کربلا رُ به پیغمبر نشون داد، حالا روایت میگه مثل فردا وقتی آقا رسید کربلا وقتی بهش گفتن اینجا کربلاست دست برد یک مشت از این خاک کربلا برداشت، شروع کرد بوییدن بعد یه جمله ای فرمود: این همون خاکیه که جبرئیل به پیغمبر خبر داد، من در همین خاک کشته میشم... ▪️◾️◼️◾️▪️◾️◼️◾️▪️◾️◼️◾️ 👇 ✔️مداحی عالمانه: یکی از انواع مداحی، مداحی عالمانه است؛ در محافلی که مخاطب اهل علم است، بایستی از این روش استفاده کرد. خصوصیات این روش عبارت است از: ✔️ذکر روایت مستند. ذکر سند و گوینده روایت در ابتدای روایت؛ کما اینکه در این مجلس، راوی سبط ابن جوزی و منبع کتاب تذکرة الخواص است و در ابتدای روضه ذکر می شود. ✔️ استفاده از عبارات فخیم و جمله بندی متبختر در بیان روضه. ✔️ فصاحت در بیان عبارات و جملات و با ترتیل خواندن روضه. ✔️روضه مستند: ملا هاشم خراسانی مولف کتاب منتخب التواریخ می گوید: می توان یک عمر روضه جدید خواند که مستند باشد. یعنی اگر انسان اهل تحقیق باشد در منابع و مآخذ موجود به قدری روضه هایی که هنوز خوانده نشده وجود دارد که می توانند یک عمر روضه خوانی ما را تأمین کند و هیچ وقت سراغ روضه های غیر مستند نرویم. روضه مورد بحث ما از اینگونه روضه هاست که شاید تا به حال از این منظر شما نشینده بودید. پس توصیه می کنیم ذاکرین اهل بیت(ع) با منابع تاریخی انس بیشتری پیدا کنند که سرمایه عظیمی در این منابع برای روضه خوانی نهفته است. ✔️ اثر کلام معصوم(ع): اگر در روضه ها، روایات مستندی را پیدا کنیم که از قول معصوم(ع) بیان شده باشد، این روضه ها ذاتا اثر بیشتری بر مستمع می گذارند، چراکه خداوند متعال در لفظ معصوم(ع) اثر خاصی را قرار داده است. در اینگونه روایات ذکر جملات عربی لازم است، در روایاتی که عبارات از راوی است و نقل به مضمون شده ذکر عبارات عربی موضوعیتی ندارد. آنجا که الفاظ از معصوم(ع) است عبارات عربی را ذکر کنید که حتی اگر مستمع معنای آن را نفهمد، از آن اثر می گیرد. در متن این مجلس الفاظی که از قول معصوم(ع) است ذکر می شود لذا تأثیر می گذارد. ▪️◾️◼️◼️◾️▪️▪️◾️◼️◼️ https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا