15.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فایل تصویری روضه خوانی
#استاد_حاج_حسن_خلج
روضه حضرت رقیه سلام الله علیها
#تحلیل_مداحی
#دکتر_محمد_فراهانی
#آموزش_مداحی_رایگان
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
🔰🔰تحلیل🔰🔰
#تحلیل_مداحی
#استاد_حاج_حسن_خلج
تحلیل 🔰
#دکتر_محمد_فراهانی
👈نمونه ای از محتوای مناسب برای مکمل خوانی
تصویرسازی در روضه حاج حسن خلج
#توضیحات
این گونه محتواها و خواندنها در مکمل خوانی خیلی به کار ذاکرین اهل بیت علیهم السلام می آید، یعنی جلساتی مثل مجامع الذاکرین که قرار است بعد از دیگری بخوانید و بعد شما دیگران بخوانند.
💡شروع با دوبیتی از قالب شعر دوبیتی های به هم پیوسته یا چهارپاره که در این قالب شعری مصراع دوم و چهارم هر دو بیتی هم قافیه اند.
بهترین مهربانترین بابا
خوب کردی که آمدی سویم
گرچه ویران نشینم اما تو
بنشین روی فرش گیسویم
#تصویرسازی : برای اثرگذاری کلام باید محتوا را در ذهن مستمع به تصویر کشید و مجسم کرد. در این مجلس با عبارات زیر این تصویر سازی به خوبی انجام می شود. برای این کار آقای خلج از مصراع«بنشین روی فرش گیسویم» الهام می گیرند. دقت کنیم که سر رشته اینگونه برداشتها، گاهی در شعری که می خوانیم وجود دارد؛ مقداری دقت و باریک بینی لازم است.
گیسوانش و پهن کرد، سر باباش و گذاشت رو گیسوان، صورتش . گذاشت رو زمین، صورت تو صورت حسین، چشم تو چشم حسین.
#حلقه_ارتباطی : برای خواندن زمزمه گاهی باید ارتباط و تناسب برقرار کرد، در این مجلس آقای خلج، برای این کار از بیت زیر استفاده کردند. این ابیات باید از جهتی با محتوای قبل و از جهتی با مضمون بعدی ارتباط داشته باشد.
این به دلداری و آن گرم دلارایی بود
گفتگوهای دو دلداده تماشایی بود
#زمزمه : گاهی اشعاری که در نوحه و سینه زنی خوانده می شود را می توان بدون ضرب در روضه به کار برد، در این صورت به اینگونه اشعار زمزمه می گویند.
زمزمه باید از جهت محتوا و سبک و لحن با شخصیت و اقتضائات روضه تناسب کامل داشته باشد که در زمزمه زیر این خصوصیات به نحو خوبی جمع شده. کلمات، جمله بندی و اجرای فصیح.
نگفتی من دل دارم ـ رفتی
نگفتی دختر داری ـ رفتی
بدون اینكه بار ـ غم رو
از رو دلم برداری ـ رفتی
حالا من بدون تو كجا برم
حالا من بدون تو چكار كنم
اونقدر گریه میكنم كه نیمه شب
از خواب ناز سرت رو بیدار كنم
های ـ های ـ های ـ دلم بابا
وای ـ وای ـ وای ـ سرم بابا
از بس زدنم كمرم بابا
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
#دکتر_محمد_فراهانی
#آموزش_مداحی_رایگان
https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
#پی_دی_اف
#pdf
نوحوا علی الحسین
✓ متن روضه های دهۀ اول ماه محرم
✓ برای اجرای مادحین اهلبیت(ع)
✓ شامل:متونِ روضۀ اجرا شده مداحان مشهور کشور
👌نشر این کتاب صدقه جاریه است
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
#آموزش_مداحی_رایگان
https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
لینک کتاب نوحوا علی الحسین 8:
https://yase135.ir/nohoo-alal-hossaine-8
لینک کتاب نوحوا علی الحسین 2:
https://yase135.ir/nohoo-alal-hossaine-2
با سلام، سامانه جدیدی برای مدیریت و آرشیو محتوای مداحی در سایت یاس کبود راه اندازی شده که به مداحان و شاعران عزیز این قابلیت رو میده تا متون، عکس، صوت و ویدئو هایی که برای جلسات آماده کردن رو براحتی آرشیو کنن و تا آخر عمر بهشون دسترسی داشته باشن، ادامه توضیحات، همچنین آموزش استفاده و دسترسی به این سیستم در این آدرس: https://yase135.ir/page-cms-tma/
برای استقبال از این سیستم کار آمد، لطفا این پیام را با دیگران اشتراک گذاری کنید.
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
#دکتر_محمد_فراهانی
#آموزش_مداحی_رایگان
https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
#تحلیل_مداحی
#شب_چهارم_محرم
#روضه_طفلان_حضرت_زینب س
#حاج_امیر_کرمانشاهی
تحلیل 🔎 #دکتر_محمد_فراهانی
#موضوع : سطح شعر ـ روضه محققانه ـ حلقه ارتباطی گریز
✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️
#متن_روضه 👇
این روی حسین داشت آن روی حسن
این بوی حسین داشت آن بوی حسن
جای دو پسر بچه ی زینب هر روز
زانوی حسین بود و زانوی حسن
ایمان حسین بود و ایمان حسن
این جان حسین بود و آن جان حسن
دو بچه خداوند به زینب داده
قربان حسین بود و قربان حسن
زینب که از قبیله ی احسان و رحمت است
نامی بلند مرتبه و با کفایت است
زینب نسب به کوثر و والعادیات داشت
مثل جزیره بین دو دریای رحمت است
از جانب پدر نسبش رو به انبیاست
پس پیش روی زینب کبری امامت است
از بس کریم دور و برش را گرفته است
زینب به رتبه وارث تاج کرامت است
به به به این که دختر نهج البلاغه و
استاد درس های فصاحت بلاغت است
عقلم به کنه جا و مقامش نمی رسد
قطعا مقام کوچک زینب شفاعت است
زینب بزرگ دختر زهرا و حیدر است
زینب زلال وسعت دریای کوثر است
زینب اگر چه قبله ولی قبله گاه داشت
مانند کعبه بود که چادر سیاه داشت
تا بچه های او برسند از لهیب دشت
چشمی سوی برادر و چشمی به راه داشت
اما قسم به عشق که از وقت کودکی
زینب همیشه دلهره از قتلگاه داشت
از بهت ظهر تا دل گودال تا غروب
زینب چقدر گریه ی خود را نگاه داشت
جانم فدای زینب و انبوه قصه هاش
جانم فدای تشنگی سرخ بچه هاش
بچه هاشُ فرستاد، ابی عبدالله اجازه نداد برن میدون، اینا بلدن چی کار کنن، آخه مادر بزرگشون اسما بنت عمیسه، اینا نوه های اسمان، اسماییکه امیرالمومنین حرفیُ که به هیچکی نزده بود به اسما گفت؛ کدوم حرفُ داری میگی؟ همون صحبتی که سر به دیوار گذاشت شروع کرد بلند بلند گریه کردن، فرمود: اسما نمی دونستم انقدر بازوی فاطمه ورم کرده! الهی دستش بشکنه... تا اجازه نداد اسم مادرُ وسط آوردن، قسمت می دیم به حق مادرمون فاطمه تا اسم مادر اومد ابی عبدالله دیگه هیچی نگفت...
دو جوانمرد محیا هستند دست پرورده ی سقا هستند
قدشان رفته به دایی هاشان چقدر خوش قد و بالا هستند
شیر خاتون دو عالم خوردند شیرهای نر صحرا هستند
گرد بادند و به هم می ریزند شب طوفانی دریا هستند
مرتضایند به شکل دو جوان این دو عیسی دو موسی هستند
زینبیند و نژاد عشقند بچه ی حضرت زهرا هستند
مادر از خیمه ولی می گوید برگ سبز من تنها هستند
تشنگی از نفس انداختشان عاقبت در قفس انداختشان
قصد جان دو برادر کردند نیزه ها را دوبرابر کردند
از دو سو از دو طرف با خوناب نوک سرنیزه ی خود تر کردند
آنقدر بر تنشان نیزه زدند که شبیه تن اکبر کردند
هیچ کس نیست بگویند اینان هیچ فکر دل مادر کردند
تا خیال همگی راحت شد سرشان نیت خنجر کردند
دید زینب به بدنها سر نیست هیچ دل مثل دل مادر نیست
شام شد شعله که بالا بردند وقت غارت شد و یکجا بردند
گل سر، پیرهن و گهواره هر چه دیدند به یغما بردند
وای حتی بدنی عریان شد کفنش را سر دعوا بردند
دخترک داشت تماشا می کرد آمدند و سر بابا بردند
القرض پیش نگاه زینب به سر نیزه دو سر را بردند
تا بسوزد جگر مادرشان تاب می خورد به نیزه سرشان
نیزه ها را که تکان می دادند بوسه بر زخم سنان می دادند
همه با خنده ی خود زینب را به هم آن روز نشان می دادند
ولی این دو به دل مادرشان مثل عباس توان می دادند
سمت زینب چو نظر می افتاد از سر نیزه دو سر می افتاد
اونطوری که زیارت ناحیه مقدسه امام زمان می فرماید: اول عونُ کشتن میگن محمد داداشش اومد سپر شد هر چند می دونست داداششُ کشتن اما اومد ایستاد جلوی بدن برادرش، می گفت داداشمُ کشتن ولی نمی ذارم بیشتر به بدنش آسیب برسونن.
یه روزی مادر محمد عمه ی شما سیدا زینب اومد برا بدن داداشش حائل شه، اما دیر رسید یه ساعتی رسید که دید سر داداشش بالای نیزه ست...
📘📘📘📘📘📘📘📘📘📘📘📘
#دکتر_محمد_فراهانی
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
#آموزش_مداحی_رایگان
https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
#تحلیل_مداحی
#روضه_طفلان_حضرت_زینب
#شب_چهارم_محرم
#حاج_امیر_کرمانشاهی
تحلیل🔎 #دکتر_محمد_فراهانی
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
#نکات 👇
📌سطح شعر: یکی از مهمترین نکاتی که ذاکرین اهل بیت(ع) بایستی مورد توجه و دقت قرار دهند، انتخاب شعر اثر گذار است. از خصوصیات شعر خوب این است که در آن از فضائل و مناقبِ شخصیت روضه، سخن به میان آمده باشد.
در شعر اول این مجلس فضایل حضرت زینب(س) بخوبی ذکر شده و در شعر میان روضه، فضایل و دلاوریهای فرزندان آن حضرت. نکته اینجاست که در کنار ذکر فضایل، خصوصیات شعر اثرگذار هیأت نیز در آن دیده می شود و کاملا عواطف مستمع را تحت تأثیر قرار می دهد.
📌روضه محققانه: خوب است روضه همراه با نکات تحقیقی بیان شود، این کار نشانگر دقت نظر مداح و اهل تحقیق بودن اوست و همین امر باعث می شود نزد مستمع مقبولیت بیشتری پیدا کند که این مقبولیت عامل مهم تأثیرگذاری بر مخاطب است. اهمیت روضه خوانی محققانه در جمعی که مستمع آن، اهل علم و فضل است بیشتر به چشم می خورد.
در این مجلس اشاره به نَسَب پدری فرزندان حضرت زینب(س) و این نکته که آنها نوه های حضرت فاطمه بنت عمیس، خادمه حضرت زهرا(س) هستند، به روضه جنبه تحقیقی بخشید و اشاره به متن زیارت ناحیه مقدسه، در روضه آخر و برداشت این نکته که عون زودتر از محمد به شهادت رسید، جنبه دیگر محققانة روضه، در این مجلس است.
📌حلقه ارتباطی گریز: حلقه ارتباطی در گریز بسیار مهم است و اگر در آن نکته ای ناب، برداشتی نو و ارتباطی جدید ارائه شود، تأثیر کلام دوچندان می شود.
در این مجلس با توجه به زیارت ناحیه مقدسه و برداشت اینکه عون از محمد زودتر به شهادت رسید، این نکته استنباط می شود که محمد مانع شد تا به بدن برادرش آسیب بیشتری زده شود و از این موضوع حلقه ارتباطی گریز برداشت می شود که«زینب اومد برا بدن داداشش حائل شه، اما دیر رسید...»
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
#دکتر_محمد_فراهانی
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
#آموزش_مداحی_رایگان
https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b